abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2011 @ 11:29:14 #76
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_95336017
Als pedagoog zeg ik dat ik mijn kind leidt naar volwassenheid. Dat is mooi, er zijn veel wegen naar Rome en nog meer naar volwassenheid. Iedereen doet dit op de manier die het beste hem/haar en het kind past.
Ik handel vanuit gevoel. En het 'vakje' AP past daar eigenlijk best goed bij. Ik vind dit handig om te weten, zo weet ik dan dat ik bepaalde boeken over opvoeding niet uit de bieb hoef te halen omdat ik er niets mee kan terwijl andere juist vanuit AP-perspectief geschreven zijn zodat ik er ook daadwerkelijk iets aan heb (neemt niet weg dat het ook wel es goed is iets te lezen wat je in eerste instantie niet zou lezen).
Juud, ik vind het super dat je er zo goed over nadenkt! Bedenk wel dat de situatie anders kan zijn dan je nu hoopt en misschien past jouw opvoedingsvisie wel totaal niet bij je kind. Zoals simmu ook aangeeft, zij houdt van Rapley, Ravi niet. Wees niet bang om je dan daaraan aan te passen.
  maandag 11 april 2011 @ 11:39:26 #77
11682 Moonah
Jolie femme
pi_95336284
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Het is alleen wel mijn eigen frustratie dat er vaak een heel zwart wit AP/UP vs kindoverstraatsleuren beeld is, en hoewel ik zeker niet AP/UP ben, ben ik ook dat laatste niet.
Dus ik word altijd wat defensief van dit soort gesprekken. :@ ;)
Oh, dat snap ik heel goed! Het is absoluut niet zwart/wit. Eerder een glijdende schaal. Het belangrijkste is (imo) dat je voorspelbaar bent voor een kind en het serieus neemt. En waar op de schaal je dan 'staat' is een persoonlijke keuze. Al heb ik wel heel sterk mijn bedenkingen bij de diverse uitersten.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_95336286
quote:

[..]

Het is alleen wel mijn eigen frustratie dat er vaak een heel zwart wit AP/UP vs kindoverstraatsleuren beeld is, en hoewel ik zeker niet AP/UP ben, ben ik ook dat laatste niet.
BE Ik denk dat het meerendeel van de ouders zich gelukkig er tussenin begeven en zich keurig een weg kunnen vinden op basis van hun gevoel.
Ieder huis heeft zijn eigen gebruiken en regels en zolang je daar samen prettig mee leeft lijkt me dat toch prima.

Ik vind mezelf echt niet specifiek UP/AP, maar merk wel dat wij er vaak op aangekeken worden hoe we Pepijn opvoeden.
Dus niet straffen, veel uitleggen, geen babyvoeding, draagdoek ipv kinderwagen etc.
pi_95336515
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:39 schreef p_iglet het volgende:
draagdoek ipv kinderwagen etc.
In de supermarkt: "Ik vind dat altijd zo zielig, zo'n kind dat helemaal ingeklemd zit. In de wagen hebben ze toch meer vrijheid he" over een 6 weken oude baby :)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Licht Ontvlambaar maandag 11 april 2011 @ 11:49:34 #80
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95336618
quote:

[..]

Gewoon een bewuste ouder zijn, dat is denk ik het belangrijkste.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 11 april 2011 @ 11:49:56 #81
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_95336628
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2011 11:24 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Nee hoor niet constant want als ze een duidelijke reden hebben accepteren ze het een stuk beter.
Denken er vaak meer over na en is er minder mee te doen dan elke keer gillen;
NIET OP DE STRAAT LOPEN!!!!!!
Als ze begrijpen waarom ze niet op de straat mogen lopen zullen ze dat ook minder snel doen.

Ik heb niet het idee dat ik steeds uitleg of een plaat ben die blijft hangen :N :)
Moet zeggen dat ik toch al allergisch ben voor ouders die naar hun kind lopen te schreeuwen van "Niet Doen!, Wat zeg ik Nou! Kom hier!" en dat soort zaken.
uiteraard schreeuw ik uit schrik ook wel eens 'niet doen' maar dat is gelukkig niet dagelijks en zelfs niet wekelijks. ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_95336665
Ik heb altijd alleen maar heel positieve reacties op de draagdoek gekregen.

Wat anderen (ongevraagd) van mijn manier van opvoeden vinden vind ik niet zo interessant. Wel wil niet dat anderen last hebben van mijn manier van opvoeden. Ben bijvoorbeeld best voorstander voor vrijheden voor mijn kind, maar als ze andere mensen tot last is, door de manier waarop ik haar vrijlaat, dan zal ik dat inperken of ombuigen.

Kinderen die in de supermarkt alles uit de schappen pakken en vreselijk herrie schoppen en ouders die ze 'de ruimte willen geven om te ontdekken'...tja daar heb ik toch wel moeite mee.

Pvoess, zoals jij je stijl uitlegt, dat spreekt me erg aan. Ik zeg niet dat het volledig mijn stijl is, maar ik kan me er goed in vinden en ik vind dat je het helder uitlegt!
  maandag 11 april 2011 @ 11:51:30 #83
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_95336682
mijn persoonlijke afkeer tegen up/ap is ontstaan doordat twee vriendjes van mijn oudste zo worden opgevoed. Werkelijk on-uit-staan-bare jongetjes :X toen ik me (op advies van de moeders :') het was blijkbaar nodig) in ging lezen bleek ik best grote overeenkomsten te hebben.

Het gevaar schuilt er in denk ik dat je iets wilt van je kind (dat ie op voetbal gaat bijv) maar dat het kind dan zélf die keuze moet maken. Van jou. En dat je dan net zo lang koppig doormodderd tot het kind "zelf" heeft besloten dat hij op voetbal wil. Echt, waargebeurd verhaal dit. :o nou ja, sorry, daar kan ik niet tegen. ik hou erg van duidelijkheid, zeker naar mijn kinderen.

En dan zeg ik ook heus wel eens "omdat ik het zeg" toevallig.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_95336716
Bij mij in de straat woont een vrouw die schreeuwt altijd tegen haar kinderen (ook NIET DOEN, HOU OP, GA DAAR AF!). En ze heeft ook nog een heel snerpende stem. Vreselijk vind ik dat. Ik háát schreeuwen. Je merkt ook gewoon aan die kinderen dat ze gewend zijn om op die manier te communiceren.
pi_95336809
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:52 schreef Sorbootje het volgende:
Bij mij in de straat woont een vrouw die schreeuwt altijd tegen haar kinderen (ook NIET DOEN, HOU OP, GA DAAR AF!). En ze heeft ook nog een heel snerpende stem. Vreselijk vind ik dat. Ik háát schreeuwen. Je merkt ook gewoon aan die kinderen dat ze gewend zijn om op die manier te communiceren.
Oh ja dat ken ik ook. Mijn nicht doet dat ook heel erg bij der 3 jongens. Die kijken er niet eens meer van op. De mijne schrikken zich iedere keer weer wezeloos als we daar zijn. Ik gil wel eens maar alleen in geval van paniek zeg maar :P :P
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  maandag 11 april 2011 @ 11:56:11 #86
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_95336841
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:52 schreef Sorbootje het volgende:
Verschrikkelijk vind ik dat, en die kinderen luisteren vaak ook niet eens dan.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_95336861
mijn schoonmoeder legde het ooit leuk uit: "je leert ze netjes eten en drinken, niet zomaar over straat lopen en dat ze dankjewel en alsjeblieft zeggen en veel meer kan je eigenlijk niet doen. het is eigenlijk enkel een beetje bijsturen van wat er in zit". maar goed; dat zijn ook wel belangrijke dingen. niet de aktie van "dankjewel" zeggen, maar het besef dat dankjewel zeggen fijn is voor de gever! bijvoorbeeld ;)

en ik zeg brul ook wel eens "EN NOU IS HET GENOEG! KLAAR NU" als ik het helemaal beu ben en al 300 x gezegd en uitgelegd heb dat x niet mag. tsja. kind zoekt grenzen --> kind vindt grenzen :X kindlief leert gelijk ook dat mama's geduld niet eindeloos is, dat mama ook wel eens boos wordt en dat mama niet perfect is.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_95336907
Nee precies. Ze zijn helemaal murw!
  maandag 11 april 2011 @ 11:58:55 #89
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_95336948
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:50 schreef Sorbootje het volgende:
Wat anderen (ongevraagd) van mijn manier van opvoeden vinden vind ik niet zo interessant. Wel wil niet dat anderen last hebben van mijn manier van opvoeden. Ben bijvoorbeeld best voorstander voor vrijheden voor mijn kind, maar als ze andere mensen tot last is, door de manier waarop ik haar vrijlaat, dan zal ik dat inperken of ombuigen.
Juist! Ik stofzuig het huis van mn schoonouders als we daar hebben gegeten. Er belandt altijd wel iets op de grond en wil niet dat zij het gevoel hebben er last van te hebben dat Nathan eet á la Rapley.
pi_95336954
Eens een keer je geduld verliezen is natuurlijk iets heel anders dan altijd schreeuwen. Ik denk dat het mij ook wel gaat overkomen! :D
  maandag 11 april 2011 @ 11:59:18 #91
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_95336960
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:56 schreef simmu het volgende:

en ik zeg brul ook wel eens "EN NOU IS HET GENOEG! KLAAR NU" als ik het helemaal beu ben en al 300 x gezegd en uitgelegd heb dat x niet mag. tsja. kind zoekt grenzen --> kind vindt grenzen :X kindlief leert gelijk ook dat mama's geduld niet eindeloos is, dat mama ook wel eens boos wordt en dat mama niet perfect is.
denk dat iedereen dat wel eens heeft. ;)
  maandag 11 april 2011 @ 12:02:02 #92
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_95337061
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:58 schreef pessie het volgende:

[..]

Juist! Ik stofzuig het huis van mn schoonouders als we daar hebben gegeten. Er belandt altijd wel iets op de grond en wil niet dat zij het gevoel hebben er last van te hebben dat Nathan eet á la Rapley.
maakt hij er zo'n bende van dat je het hele huis moet stofzuigen? :D

Nee, herken het wel, ik ruim ook altijd om wat de kinderen bij een ander op de grond hebben gegooid. ;)
  maandag 11 april 2011 @ 12:04:35 #93
11682 Moonah
Jolie femme
pi_95337162
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:51 schreef debuurvrouw het volgende:

Het gevaar schuilt er in denk ik dat je iets wilt van je kind (dat ie op voetbal gaat bijv) maar dat het kind dan zélf die keuze moet maken. Van jou. En dat je dan net zo lang koppig doormodderd tot het kind "zelf" heeft besloten dat hij op voetbal wil. Echt, waargebeurd verhaal dit. :o nou ja, sorry, daar kan ik niet tegen.

Maar op die manier wordt een kind ook niet serieus genomen maar gemanipuleerd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 11 april 2011 @ 12:17:23 #94
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_95337596
Daarom dacht ik ook dat Gordon meer manipulatie was dan begeleiden Moonah ;) bleek meer in de insteek van de ouders te zitten dan in Gordon.

zo vinden ze ook dat ie op huiswerkbegeleiding moet,(om op school zijn huiswerk al te doen) omdat hij thuis liever met zijn Lego speelt. Ja, duh!! mijn kind ook. (nou, die computert liever, of kijkt tv of speelt buiten, maar alles liever dan huiswerk)
Ik ben dan van mening dat je dat thuis oplost. Ik lees ook liever een boek dan dat ik de strijk doe maar goed, soms moet je gewoon even doorzetten om iets te bereiken. vind ik.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 11 april 2011 @ 12:22:37 #95
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_95337762
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:51 schreef debuurvrouw het volgende:
mijn persoonlijke afkeer tegen up/ap is ontstaan doordat twee vriendjes van mijn oudste zo worden opgevoed. Werkelijk on-uit-staan-bare jongetjes :X toen ik me (op advies van de moeders :') het was blijkbaar nodig) in ging lezen bleek ik best grote overeenkomsten te hebben.

Maar als ik het zo lees, worden die kids juist niet AP/UP opgevoed.

Ik vind het vooral waardevol voor mij om de wat "langlopende" ouders te volgen over hun visie. Ik bedoel, ik kan genoeg ideeen hebben met Alexa, maar uiteindelijk moet het echte peuteren en kleuteren hier nog beginnen en jullie hebben "de resultaten" reeds :P
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_95337811
Ja dat vind ik ook. Het echte werk moet nog beginnen!
pi_95337901
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:17 schreef debuurvrouw het volgende:
Daarom dacht ik ook dat Gordon meer manipulatie was dan begeleiden Moonah ;) bleek meer in de insteek van de ouders te zitten dan in Gordon.

zo vinden ze ook dat ie op huiswerkbegeleiding moet,(om op school zijn huiswerk al te doen) omdat hij thuis liever met zijn Lego speelt. Ja, duh!! mijn kind ook. (nou, die computert liever, of kijkt tv of speelt buiten, maar alles liever dan huiswerk)
Ik ben dan van mening dat je dat thuis oplost. Ik lees ook liever een boek dan dat ik de strijk doe maar goed, soms moet je gewoon even doorzetten om iets te bereiken. vind ik.
Nu vind ik huiswerkbegeleiding een goed iets. Maar niet om die reden :N
En dan had ze beter heel UP uit kunnen leggen waarom dan toch eerst het huiswerk moet maken..
Ze krijgt hem toch ook duidelijk dat hij naar huiswerkbegeleiding moet :')
pi_95337918
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 11:59 schreef snakelady het volgende:

[..]

denk dat iedereen dat wel eens heeft. ;)
ja, dat wel. ik ben alleen zelf opgegroeid met het nodige gebulder en probeer dat toch in te perken ;) maar zo heb ik ook een pesthekel aan dat onderhuidse schuldgedoe. van dat "als je nu niet eet wordt mama heel verdrietig hoor ;( ". als iets me snel op de kast kan krijgen is dat het wel!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Licht Ontvlambaar maandag 11 april 2011 @ 12:29:00 #99
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95337986
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:27 schreef simmu het volgende:

[..]

ja, dat wel. ik ben alleen zelf opgegroeid met het nodige gebulder en probeer dat toch in te perken ;) maar zo heb ik ook een pesthekel aan dat onderhuidse schuldgedoe. van dat "als je nu niet eet wordt mama heel verdrietig hoor ;( ". als iets me snel op de kast kan krijgen is dat het wel!
Ieuw ja, dat kan ik ook niet hebben inderdaad... Ik zal dat ook nooit doen, ik geef aan dat ze als ze niet eet, later misschien honger zal hebben.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 11 april 2011 @ 12:31:08 #100
238474 Jeetjejom
Miracles do happen (twice)
pi_95338080
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:29 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ieuw ja, dat kan ik ook niet hebben inderdaad... Ik zal dat ook nooit doen, ik geef aan dat ze als ze niet eet, later misschien honger zal hebben.
+1, als ik iemand zoiets hoor zeggen, denk ik altijd, prima mama, huil jij maar lekker, mij boeit het niet!
Hou me gewoon maar even vast
Jouw warmte is genoeg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')