Ja, daarom is dat van een andere orde. En dit niet.quote:Op maandag 11 april 2011 11:53 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Maar ze doen er hetzelfde mee.
[..]
Let wel, datgeen werd geplaatst i.c.m smilies uit de categorie![]()
in een sub-forum dat vergelijkbaar is met ONZ.
Ik pleit echt niet voor een internet waar iedereen elkaar maar met de dood kan bedreigen en later aangeeft dat het een grapje was, maar geregeld wordt er absurd gehandeld in situaties waarbij men al direct had kunnen zien dat er van dreiging echt geen sprake was.
Maak je geen zorgen, ik ben voor democratie (ondanks dat ik het een inefficient systeem vind) en besef echt wel dat iedereen een eigen stem moet hebben en zich moet kunnen uiten en niet mag worden veroordeeld op eventuele zwakbegaafdheid, aan de andere kant is totale ontkenning van niveauverschil en de wereld (en ook de beveiliging van de openbare orde) aan jan en alleman toevertrouwen tevens een behoorlijk naieve en angstige gedachte. We zijn allemaal gelijkwaardig, maar we zijn niet allemaal gelijk. Ik word helemaal niet bang van overheidscontrole zoals dat in Nederland plaats vindt. Er is genoeg ruimte voor debat, dus als je bang bent: doe er dan wat aan en ga zelf in Den Haag daden stellen in plaats van angst zaaien vanuit huis voor de enge mannen op het pluche.quote:Op maandag 11 april 2011 11:53 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Van dit soort denkbeelden word ik dus bang, bij gebrek aan een beter woord.
Elk incident aangrijpen om voor nóg meer overheidscontrole te pleiten.
Dan interpreteer ik die Tweet denk ik anders, ik zou die in ieder geval niet serieus nemen.quote:Op maandag 11 april 2011 11:56 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Ja, daarom is dat van een andere orde. En dit niet.
Je begrijpt mijn beschrijving niet. Hij zegt niet dat hij een specifiek persoon neer gaat schieten of dat ie op een bepaalde plaats mensen neer gaat schieten. Hij heeft dus niemand specifiek bedreigt en dat vind ik wel een vereiste om het zo serieus te nemen.quote:
Bekijk het nou eens zo. Twitter is een helemaal te hip en te gek sociaal medium. Zo'n beetje iedere kutpuber heeft dus een twitteraccount. Hierop doen ze van alles, maar voornamelijk oninterssante dingen vertellen aan hun vrienden. Ook maken ze zo nu en dan grapjes en grollen naar aanleiding van iets dat is gebeurd. Bijvoorbeeld als ze een slecht cijfer hebben gehaald spuwen ze hun gal over school en als er een schietpartij is geweest hebben ze het daarover.quote:Op maandag 11 april 2011 11:49 schreef Taurus het volgende:
[..]
Mooi dat jij bepaalt wat als domme hersenscheet beschouwd móet worden>> zo kunnen we wel aan de gang blijven. Niet alles is vrijheid van interpretatie en inderdaad, soms is smaak wansmaak en daar mag best tegen opgetreden worden wat mij betreft. Dan maar betuttelend, dat is nodig. Er zijn genoeg idioten in de samenleving (die varieren van gestoord tot ontzettend dom) en daar moet soms op gelet worden.
Je hebt kennis van de bron die je gebruikt, 'geheime zaken' bespreek je dus inderdaad niet via internet maar liever door de telefoon. Twitter is openbaar en kan iedereen zien, een provocatie is dus snel gemaakt. Waar het om gaat is dat je dus wéét dat je aan het provoceren bent wanneer je iets raars zegt op twitter. In die zin is het niet vergelijkbaar met afgeschermde profielen of een telefoon (of msn). En ook als diegene niet zo slim is en dat niet beseft: dan mag diegene dat wel eens duidelijk gemaakt worden.quote:Op maandag 11 april 2011 12:00 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn beschrijving niet. Hij zegt niet dat hij een specifiek persoon neer gaat schieten of dat ie op een bepaalde plaats mensen neer gaat schieten. Hij heeft dus niemand specifiek bedreigt en dat vind ik wel een vereiste om het zo serieus te nemen.
Ach ja als jij cynisme niet herkent kan ik je dat niet kwalijk nemen, maar van de politie verwacht ik toch meer. Ook mogen ze wel meerekenen dat het om twitter gaat, we gaan de FOK! Frontpage toch ook niet serieus nemen?
[..]
Bekijk het nou eens zo. Twitter is een helemaal te hip en te gek sociaal medium. Zo'n beetje iedere kutpuber heeft dus een twitteraccount. Hierop doen ze van alles, maar voornamelijk oninterssante dingen vertellen aan hun vrienden. Ook maken ze zo nu en dan grapjes en grollen naar aanleiding van iets dat is gebeurd. Bijvoorbeeld als ze een slecht cijfer hebben gehaald spuwen ze hun gal over school en als er een schietpartij is geweest hebben ze het daarover.
Nu zitten er natuurlijk ook grappenmakers tussen en die maken zo nu en dan een (smakeloos grapje) aangezien twitter openbaar is is het altijd mogelijk dat iemand zoiets leest en er aanstoot aan neemt. Dit terwijl het dezelfde grapjes en grollen zijn die ook op msn, aan de telefoon of in persoon worden gemaakt, alleen als het op twitter is moeten we het plots heel serieus nemen en allerlei pubers uit hun bed lichten. Dat krijg je dus als je een tienerhype als serieus te nemen informatiebron gaat beschouwen. Daarom lijkt het me om alles wat van twitter komt met een flinke scheut zout te nemen.
Mee eens.quote:Op maandag 11 april 2011 12:00 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[..]
Je begrijpt mijn beschrijving niet. Hij zegt niet dat hij een specifiek persoon neer gaat schieten of dat ie op een bepaalde plaats mensen neer gaat schieten. Hij heeft dus niemand specifiek bedreigt en dat vind ik wel een vereiste om het zo serieus te nemen.
Ach ja als jij cynisme niet herkent kan ik je dat niet kwalijk nemen, maar van de politie verwacht ik toch meer. Ook mogen ze wel meerekenen dat het om twitter gaat, we gaan de FOK! Frontpage toch ook niet serieus nemen?
[..]
Bekijk het nou eens zo. Twitter is een helemaal te hip en te gek sociaal medium. Zo'n beetje iedere kutpuber heeft dus een twitteraccount. Hierop doen ze van alles, maar voornamelijk oninterssante dingen vertellen aan hun vrienden. Ook maken ze zo nu en dan grapjes en grollen naar aanleiding van iets dat is gebeurd. Bijvoorbeeld als ze een slecht cijfer hebben gehaald spuwen ze hun gal over school en als er een schietpartij is geweest hebben ze het daarover.
Nu zitten er natuurlijk ook grappenmakers tussen en die maken zo nu en dan een (smakeloos grapje) aangezien twitter openbaar is is het altijd mogelijk dat iemand zoiets leest en er aanstoot aan neemt. Dit terwijl het dezelfde grapjes en grollen zijn die ook op msn, aan de telefoon of in persoon worden gemaakt, alleen als het op twitter is moeten we het plots heel serieus nemen en allerlei pubers uit hun bed lichten. Dat krijg je dus als je een tienerhype als serieus te nemen informatiebron gaat beschouwen. Daarom lijkt het me om alles wat van twitter komt met een flinke scheut zout te nemen.
Klein detail: het is een aankondiging, geen bedreiging. Het is veel te inconcreet en onduidelijk om een bedreiging te kunnen zijn.quote:Op maandag 11 april 2011 11:38 schreef Jordony het volgende:
[..]
ik zeg ook naiëf jegens bedreigingen op internet. Wel mooie understatements hoor. Het gaat om een bedreiging na een bloedbad. Iedereen is tot iets ergs in staat, en een 17 jarige jongen moet je daar niet van onthouden. Jammer voor die jongen. Moet die maar denken voordat die doet.
De jongen zegt helemaal nergens dat hij een hoop mensen gaat neerschieten. Dat is 1 van de mogelijke interpretaties op basis van jouw eigen invulling.quote:
En dit is dus een goed voorbeeld van waar wat mij betreft politici boven mogen staan: de voorbeelden die jij aanhaalt refereren helemaal niet naar een netgebeurd incident en zijn totaal onvergelijkbaar met de tweet van dat jochie uit Rotterdam. Er zit nog wel wát context aan vast hoor, het is ook weer niet zo dat de politie inderdaad gealarmeerd raakt van het soort berichtjes dat jij als voorbeeld geeft. Als jij het verschil niet kunt zien ben ik blij dat jij niet over die opsporingsbevelen gaat. Dán werd het inderdaad een chaos van overheidscontrole.quote:Op maandag 11 april 2011 12:07 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Mee eens.
Dit soort figuren worden toch ook niet van hun bed gelicht:
http://twitter.com/carsonjdaly/status/35898654850031616
http://twitter.com/LORIEBABY/status/54298405945610240
http://twitter.com/ZOMBIEjema/status/53244746973458432
http://twitter.com/MjonesNick/status/53675278869856256
http://twitter.com/wolfdjb/status/41678654476009472
http://twitter.com/spaander1980/status/32044183153803264
http://twitter.com/imaanx/statuses/49230037907550209
http://twitter.com/Kid_saro/status/53033575301390336
http://twitter.com/doodsbedreiging
Etc etc. en zo vind je er zonder moeite nog honderdduizenden.
Moeten we die allemaal maar van hun bed gaan lichten omdat ze dreigen met moorden?
Ik kan me zo ergeren aan dit soort uitspraken. Er is weer eens een keer wat gebeurd en Nederland is weer te klein hoor. Over een maand zijn we het weer vergeten.quote:Op maandag 11 april 2011 12:04 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je hebt kennis van de bron die je gebruikt, 'geheime zaken' bespreek je dus inderdaad niet via internet maar liever door de telefoon. Twitter is openbaar en kan iedereen zien, een provocatie is dus snel gemaakt. Waar het om gaat is dat je dus wéét dat je aan het provoceren bent wanneer je iets raars zegt op twitter. In die zin is het niet vergelijkbaar met afgeschermde profielen of een telefoon (of msn). En ook als diegene niet zo slim is en dat niet beseft: dan mag diegene dat wel eens duidelijk gemaakt worden.
En in het licht van wat er afgelopen zaterdag gebeurd is vind ik deze actie al helemaal begrijpelijk van de politie, het is nou ook weer niet zo dat dagelijks iedereen die iets raars zegt op twitter via de achterdeur van z'n bed wordt gelicht, onzin. Nederland kan niet zoveel schokkend nieuws handelen over het algemeen en in een weekend waarin we dus allen ondersteboven zijn van 7 (en nu 9) (en nu weer 7)doden is het gewoon onverstandig om dit soort uitingen te doen op een openbaar medium.
Het gaat mij er dus enkel om dat veel jongeren Twitter gebruiken alsof het MSN is en niemand mee kan lezen, ze dollen wat, de een is boos en bedreigd de ander met de dood, de ander gebruikt het ludiek en nog een ander doet stoer op internet voor z'n vrienden.quote:Op maandag 11 april 2011 12:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
En dit is dus een goed voorbeeld van waar wat mij betreft politici boven mogen staan: de voorbeelden die jij aanhaalt refereren helemaal niet naar een netgebeurd incident en zijn totaal onvergelijkbaar met de tweet van dat jochie uit Rotterdam. Er zit nog wel wát context aan vast hoor, het is ook weer niet zo dat de politie inderdaad gealarmeerd raakt van het soort berichtjes dat jij als voorbeeld geeft. Als jij het verschil niet kunt zien ben ik blij dat jij niet over die opsporingsbevelen gaat. Dán werd het inderdaad een chaos van overheidscontrole.
Mee eens. Het gaat erom dat na een bloedbad iemand staat te verkondigen dit te overtreffen en niet een uit te lucht gegrepen reactie is.quote:Op maandag 11 april 2011 12:14 schreef Taurus het volgende:
[..]
En dit is dus een goed voorbeeld van waar wat mij betreft politici boven mogen staan: de voorbeelden die jij aanhaalt refereren helemaal niet naar een netgebeurd incident en zijn totaal onvergelijkbaar met de tweet van dat jochie uit Rotterdam. Er zit nog wel wát context aan vast hoor, het is ook weer niet zo dat de politie inderdaad gealarmeerd raakt van het soort berichtjes dat jij als voorbeeld geeft. Als jij het verschil niet kunt zien ben ik blij dat jij niet over die opsporingsbevelen gaat. Dán werd het inderdaad een chaos van overheidscontrole.
Maar de schutter had ook al gedreigd mensen neer te maaien , misschien zei hij dat ook wel met eenquote:Op maandag 11 april 2011 12:16 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Het gaat mij er dus enkel om dat veel jongeren Twitter gebruiken alsof het MSN is en niemand mee kan lezen, ze dollen wat, de een is boos en bedreigd de ander met de dood, de ander gebruikt het ludiek en nog een ander doet stoer op internet voor z'n vrienden.
Uiteindelijk vind ik het allemaal berichten uit de categorie aandachtzoeken, inclusief degene uit de OP en als jij dat er dan weer niet uit kunt halen zegt dat ook wel weer wat.
Hehe eindelijk iemand die het ook snapt.quote:Op maandag 11 april 2011 12:17 schreef N.icka het volgende:
[..]
Maar de schutter had ook al gedreigd mensen neer te maaien , misschien zei hij dat ook wel met eengezicht en nam niemand hem serieues
Bron?quote:Op maandag 11 april 2011 12:17 schreef N.icka het volgende:
[..]
Maar de schutter had ook al gedreigd mensen neer te maaien , misschien zei hij dat ook wel met eengezicht en nam niemand hem serieues
Is al heel veel gebeurd in Amerika. Jonge schutters verkondigden op internet dat ze een bloedbad gingen aanrichten. Politie greep niet in en wat krijg je: ja, een bloedbad.quote:
Het schijnt dat als er een zelfmoord bekend wordt, dit andere zelfmoordenaars inspireert. Die laatste regel vind ik dus een rare aanname, het kan ook juist iemand op ideeen brengen.quote:Op maandag 11 april 2011 12:16 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Het gaat mij er dus enkel om dat veel jongeren Twitter gebruiken alsof het MSN is en niemand mee kan lezen, ze dollen wat, de een is boos en bedreigd de ander met de dood, de ander gebruikt het ludiek en nog een ander doet stoer op internet voor z'n vrienden.
Uiteindelijk vind ik het allemaal berichten uit de categorie aandachtzoeken, inclusief degene uit de OP en als jij dat er dan weer niet uit kunt halen zegt dat ook wel weer wat.
Ik zou zelfs zeggen, juist net na zo'n incident moet je dergelijke Tweets niet serieus nemen van kids op Twitter.
Hoi, welkom op het internet, je bent vast nieuw hier. Na elk incident heb je vele honderden mensen die soortgelijke bedreigingen doen voor de lulz. In Nederland zijn er nog twee jongens opgepakt voor eenzelfde vergrijp na Winnenden. Dat was het topje van een gigantische ijsberg. De enigen die het niet aankondigen zijn de daders zelf.quote:Op maandag 11 april 2011 12:14 schreef Taurus het volgende:
En dit is dus een goed voorbeeld van waar wat mij betreft politici boven mogen staan: de voorbeelden die jij aanhaalt refereren helemaal niet naar een netgebeurd incident en zijn totaal onvergelijkbaar met de tweet van dat jochie uit Rotterdam.
Hoi, welkom in de berichtgeving over dit soort schietincidenten: er zijn wel degelijk daders die hun daden aankondigen. Daarnaast zijn mensen na een schietincident als deze in paniek en op hun hoede, dat is een normale, menselijke reactie. Dat zo'n tweet dan dus serieus wordt genomen is niet verrassend en niet achterlijk, naar mijn bescheiden mening.quote:Op maandag 11 april 2011 12:22 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoi, welkom op het internet, je bent vast nieuw hier. Na elk incident heb je vele honderden mensen die soortgelijke bedreigingen doen voor de lulz. In Nederland zijn er nog twee jongens opgepakt voor eenzelfde vergrijp na Winnenden. Dat was het topje van een gigantische ijsberg. De enigen die het niet aankondigen zijn de daders zelf.
Nee.quote:Op maandag 11 april 2011 12:22 schreef N.icka het volgende:
[..]
Jonge , dit is al hondedr keer vermeld en staat in de kranten
Ik geloof niet dat iemand zegt dat het achterlijk of verrassend is, dat poog ik althans niet te zeggen. Wel dat je beter kunt weten.quote:Op maandag 11 april 2011 12:24 schreef Taurus het volgende:
Hoi, welkom in de berichtgeving over dit soort schietincidenten: er zijn wel degelijk daders die hun daden aankondigen. Daarnaast zijn mensen na een schietincident als deze in paniek en op hun hoede, dat is een normale, menselijke reactie. Dat zo'n tweet dan dus serieus wordt genomen is niet verrassend en niet achterlijk, naar mijn bescheiden mening.
Mensen die soortgelijke bedreigingen doen voor de 'lulz' na zo'n incident mogen van mij best even van hun bed gelicht worden overigens, maar dat terzijde. Dat gebeurt hier niet eens (de politie heeft er dus maar één van die honderden gepakt) dus ach, waar hebben we het eigenlijk over. Niks overheidscontrole.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |