Doodsstrijd Saab: is het markt of moord?Een eigenzinnig merk bungelt boven het graf. General Motors houdt de deur op een kier voor een allerlaatste bod, maar wist zelf nooit waar het heen wilde met Saab.
De nieuwe Saab 9-5 is na lange tijd eindelijk verschenen. Te laat?
'Saab? Daar maken we Vectra's van met ander blik eromheen. Anders is het niet levensvatbaar.' Twee jaar geleden sprak Bob Lutz, legendarische figuur in de autowereld en tweede man van General Motors, deze woorden op de Amsterdamse RAI. Na de deconfiture van GM is zeker: de remedie van de bulkproducent werkte in ieder geval niet. En Lutz is weg.
Ongetwijfeld is het einde van Saab– en wie weet een herrijzenis–nog een spannend boek waard, een ware who-done-it. Met een onverwachte hoofdrol voor het Nederlandse Spyker, dat nu op het nippertje met een dapper tweede bod het Zweedse merk probeert te redden. Spyker-topman Victor Muller heeft daarbij de financiele steun van - voor zover bekend - de staatsinvesteringsmaatschappij van het emiraat Abu Dhabi. De positie van de Russische zakenman Vladimir Antonov, mede-eigenaar van Spyker, is momenteel onduidelijk.
Motieven SpykerKan een merk niet overleven op eigen kracht, so be it. Maar los van de sentimenten der Saab-rijders, voltrekt zich deze weken wel een drama met veel onbeantwoorde vragen. Zoals die naar de rol van GM, en de motieven van Spyker.
Saab is en was noodlijdend. Te klein voor het wereldtoneel van de auto-industrie. Zo nam GM het tien jaar geleden over, in de veronderstelling op die manier kant en klaar een luxe-merk toe te voegen aan het eigen arsenaal. Maar het verhaal dat er gewoon Opels zaten onder het eigenzinnig design – dat lag niet lekker.
Nieuwe modellenVervolgens deed GM te weinig aan ontwikkeling van nieuwe modellen, de life-line voor elk merk. Net nu er eindelijk de nieuwe Saab 9-5 is, verkeert GM in een vacuum tussen staat en markt. GM is van de Amerikaanse staat, en zodra GM in Duitsland zicht kreeg op de staatskassa, hield het Opel liever zelf. Overigens valt niet uit te sluiten dat Spyker ook naar de staatskassa kijkt.
Blijft Saab in leven, dan moet nog blijken in welke mate dat te danken zal zijn aan garanties of steun van de Europese Investeringsbank en de Zweedse overheid. Die laatste speelde in feite nog de zuiverste rol tot nu toe: niet bijspringen.
Sneeft Saab – en de deadline van GM is op 31 december –, dan is het de werking van de markt. Maar gezien de recente, wrange historie is het eerder: dood door schuld, te wijten aan pover en visieloos ondernemerschap van een multinational.
http://www.elsevier.nl/we(...)t-markt-of-moord.htm[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 23-06-2011 12:33:44 ]