Distributeur Pang Da geeft Saab weer nieuwe hoopDeal van euro 110 mln met Chinezen
De nieuwe reddingsboei van automaker Saab, onderdeel van het Nederlandse Spyker Cars, luistert naar de naam Pang Da Automobile Trade. Enkele dagen nadat een geplande investering van Hawtai Motor Group was afgeblazen, presenteerde Spyker-ceo Victor Muller de nieuwe Chinese partner.
'Deze deal is beter', zei Muller maandag tegen journalisten. De topman bedoelde dat de deal met Pang Da deels voorziet in een snelle geldinjectie, terwijl de investering van Hawtai langer op zich zou laten wachten. Saab heeft snel geld nodig om de productie weer te kunnen opstarten. Die ligt sinds begin april stil, omdat Saab leveranciers van onderdelen niet meer kan betalen.
De overeenkomst met Pang Da - dat handelt in auto's, maar er in tegenstelling tot Hawtai zelf geen maakt - heeft een omvang van euro 110 mln. De eerste euro 30 mln is volgens Spyker al overgemaakt. Daarvoor koopt Pang Da 1300 Saabs. Volgens plan volgt binnen dertig dagen nog eens een bestelling ter waarde van euro 15 mln.
Voor deze transacties heeft Pang Da volgens Spyker Cars geen goedkeuring van de Chinese autoriteiten nodig. Dat geldt wel voor het restant van euro 65 mln dat Pang Da wil investeren in Saab. Daarvoor krijgen de Chinezen een belang van 24% in Spyker Cars, het moederconcern van Saab.
Ter vergelijking: Hawtai wilde euro 150 mln investeren in Saab middels een converteerbare lening van euro 30 mln en euro 120 mln via nieuwe aandelen, goed voor een belang van 29,9% in Spyker. Afgelopen donderdag werd bekend dat deze overeenkomst niet doorging. Volgens Spyker omdat Hawtai niet de benodigde goedkeuringen van de autoriteiten kreeg. Hawtai zelf noemde 'commerciële en economische realiteiten' als oorzaak.
Autokenners wezen er gisteren op dat de overeenkomst met Pang Da niet af is, omdat Saab ook behoefte heeft aan een producent van auto's in China. De bedrijven zelf lijken dat te onderkennen en hebben de intentie om voor de productie nog een aparte joint venture op te zetten.
In dat bedrijf zal Saab maximaal 50% houden; het restant komt in handen van Pang Da en een fabrikant. De naam van Beijing Automotive Import & Export corporation (Baic) valt in dat verband. Baic kocht eerder het recht om het oude model van Saab 9-5 voor de Chinese markt te mogen produceren en is ook een goede bekende van Pang Da.
Tom Muller, analist van Theodoor Gilissen, vindt het te vroeg om de overeenkomst met Pang Da op waarde te schatten. 'De deal moet eerst nog uitgevoerd worden, en we hebben met Hawtai gezien dat zoiets geen uitgemaakte zaak is.' Of de genoemde bedragen voldoende zijn om Saab weer op de rails te krijgen, is volgens hem ook onduidelijk. 'Er zijn veel achterstallige rekeningen die eerst moeten worden voldaan.'
Spyker-topman Muller spreekt vandaag het personeel van de Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan toe. Wanneer de productie wordt hervat, is onduidelijk.
Spyker nam Saab ruim een jaar geleden over van General Motors en kwam dit jaar in geldnood, omdat er niet genoeg auto's waren verkocht. De afgelopen weken passeerden verschillende mogelijke Chinese redders de revue, zoals die van Great Wall Motor en Youngman Automobile
Binnen/bijna binnen Schrapen voor Saabeuro 30 mln
Omvang converteerbare lening van Gemini Investments Fund
euro 29 mln
Extra lening van de Europese Investeringsbank
euro 110 mln
Van Pang Da; euro 45 mln voor auto's, restant voor belang 24%
euro 30 mln
Van Antonov, ook voor aandelen
http://www.fd.nl/artikel/(...)aab-weer-nieuwe-hoop