Absoluut 100%quote:Op woensdag 6 april 2011 19:34 schreef koffiegast het volgende:
Apart geval zeg...
vent was zeker niet helemaal lekker :/
Over het vuur verminderen gesproken, wat als nou 5 man al hun jassen verspreiden en tegelijkertijd op de persoon 'aanbrengen', zou dat het vuur snel kunnen verdoven?
Of die man eerst die jas aan helpen te trekken en dan over de jas heen pissen.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:35 schreef Denettemeneer het volgende:
of over een jas piesen en dan erop
Nou inderdaadquote:Op woensdag 6 april 2011 18:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan weten we nu meteen waarom hij z'n kinderen niet meer mag zien.
Niet 3 maanden gevangenis !!!??!!!quote:Op woensdag 6 april 2011 18:31 schreef Denettemeneer het volgende:
Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie.
quote:Op woensdag 6 april 2011 18:35 schreef Denettemeneer het volgende:
Over hem heen plassen lijkt mij nog de meest effectieve manier, zonder grappenmakerij, iemand in de menigte zou toch wel nodig moeten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En met dat meppen waren ze juist hem sneller aan het dodenquote:Op woensdag 6 april 2011 18:37 schreef MaLo het volgende:
[..]
Tja, er waren al 5 man aan het meppen, er was niet echt veel ruimte voor nog meer "helpende handen".
quote:Op woensdag 6 april 2011 19:43 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Moeten ze mij niet vragen dat te doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn ze al in Beverwijk en ben ik eindelijk in staat om over hem heen te pissen.
Kan al niet pissen als er mensen omheen staan, laat staan als de adrenaline door je lijf knalt.
Dan denk ik niet dat diegene alsnog gered zou willen wordenquote:Op woensdag 6 april 2011 18:38 schreef Denettemeneer het volgende:
[..]
Jawel hoor, iemand had zijn of haar jas erop kunnen gooien, erover kunnen piesen/kotsen/sputterpoepen. Of zijn/haar stoma erop kunnen legen
En dan alvast beginnen met piesenquote:Op woensdag 6 april 2011 19:34 schreef koffiegast het volgende:
Apart geval zeg...
vent was zeker niet helemaal lekker :/
Over het vuur verminderen gesproken, wat als nou 5 man al hun jassen verspreiden en tegelijkertijd op de persoon 'aanbrengen', zou dat het vuur snel kunnen verdoven?
De camerapersoon richt de camera op de grond om de paar momentenquote:
Ja maar dan vraag je je af of niemand een Pepsi, water, of sinaasappelsap bij zich hadden.quote:Op woensdag 6 april 2011 19:46 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Moeten ze mij niet vragen dat te doen.
Zijn ze al in Beverwijk en ben ik eindelijk in staat om over hem heen te pissen.
Kan al niet pissen als er mensen omheen staan, laat staan als de adrenaline door je lijf knalt.
Waarom werkt rollen in dit geval niet? Ik dacht dat rollen altijd werktequote:Op woensdag 6 april 2011 19:23 schreef Auti het volgende:
[..]
Ken je de term vuur aanwakkeren? En kijk dan nog eens naar de term verstikking.![]()
Een dun zomerjasje oid dat werkt idd niet, maar imho is dat logisch. Toen ik 10 jaar oud was had ik mijn EHBO brandwondendiploma. Rollen werkt in dit geval sowieso niet en met meppen bereik je echt helemaal niets! Als je goed bij de les bent kan je zelfs met een simpel dun brandbare stof jasje prima een eerste aanval doen![]()
quote:
Rollen zal wel werken. Mits het geen kernbom isquote:Op woensdag 6 april 2011 20:07 schreef MaLo het volgende:
[..]
Waarom werkt rollen in dit geval niet? Ik dacht dat rollen altijd werkte.
Niet als de persoon doordrenkt is met benzine, dat kan je enkel doven door het te verstikken.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:07 schreef MaLo het volgende:
[..]
Waarom werkt rollen in dit geval niet? Ik dacht dat rollen altijd werkte.
Ik denk dat je daar op zo'n moment niet aan denkt. Je ziet ook heel veel mensen gewoon emotieloos toekijken. Ik denk dat ik op zo'n moment ook maar moeilijk kan beseffen van wat er nu precies gebeurd.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:09 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Wat ik opzienbarend vind is het feit dat volgens artikelen de persoon zeker 2 minuten in brand heeft gestaan, terwijl het in een omgeving is gebeurd waar veel winkels gelegen liggen, nota bene naast het Bijenkorf. Iemand had gewoon een winkel in moeten rennen en om een brandblusser moeten roepen.
Dat.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:09 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Wat ik opzienbarend vind is het feit dat volgens artikelen de persoon zeker 2 minuten in brand heeft gestaan, terwijl het in een omgeving is gebeurd waar veel winkels gelegen liggen, nota bene naast het Bijenkorf. Iemand had gewoon een winkel in moeten rennen en om een brandblusser moeten roepen.
Mensen zijn helaas niet slim. Dat wordt telkens weer bewezen. Al zijn hun bedoelingen goed, dan nog verprutst ze het soms op de een of andere manier. Vooral het plebs, die ook het merendeel van de bevolking vormen. En waarmee je het vaakst mee moet doen.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:09 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Een paniekreactie heeft niks met intelligentie te maken.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:13 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Mensen zijn helaas niet slim. Dat wordt telkens weer bewezen. Al zijn hun bedoelingen goed, dan nog verprutst ze het soms op de een of andere manier. Vooral het plebs, die ook het merendeel van de bevolking vormen. En waarmee je het vaakst mee moet doen.
Precies die mensen daar dus ook niet.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:11 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Dat.
Raar idd. Had ik zelf nog niet eens aan gedacht.
Heel erg normaal. Des te meer omstanders. des te groter de kans op:quote:Op woensdag 6 april 2011 20:09 schreef MisterJ.Lo het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effectquote:The bystander effect or Genovese syndrome is a social psychological phenomenon that refers to cases where individuals do not offer any means of help in an emergency situation to the victim when other people are present. The probability of help has in the past been thought to be inversely related to the number of bystanders; in other words, the greater the number of bystanders, the less likely it is that any one of them will help.
Nee, maar je vraagt je af waarom ze paniekeren.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:14 schreef Wootism het volgende:
[..]
Een paniekreactie heeft niks met intelligentie te maken.
En het is nu al een halve dag verder, laat staan dat die omstanders er in de 2 minuten dat de man in brand stond eraan dachtenquote:Op woensdag 6 april 2011 20:11 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Dat.
Raar idd. Had ik zelf nog niet eens aan gedacht.
True, en die blussers die in de winkels hangen zijn nu ook niet het formaat om mee terug te rennen.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
Stel dát er iemand de tegenwoordigheid van geest had gehad om naar de Bijenkorf te rennen. Dan ben je ook al twee minuten kwijt voordat je terugbent.
"Shit, er staat iemand in brand"
* rent naar Bijenkorf
* moet daarvoor een lading toeristen aan de kant douwen
* schreeuwt om brandblusser
* Bijenkorfpersoneel kijkt verdwaasd om zich heen
* Schreeuwt nogmaals om brandblusser
* Personeel denkt: ow, waar hangt de brandblusser? Hébben we een brandblusser![]()
enzovoorts.
Twee minuten lijken aan de ene kant heel lang maar zijn aan de andere kant zo om.
Het beeld van een brandend persoon met de geur van verbrand vlees? Niet echt iets waar je op voorbereid bent.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Nee, maar je vraagt je af waarom ze paniekeren.
Goed mogelijk dat het zo zou zijn uitgepakt, maar dat is geen argument om op dat moment niet zo te handelen. Het kan ook sneller gaan en hij kan langer in brand staan. Daar kun je op dat moment simpelweg niets over zeggen.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
Stel dát er iemand de tegenwoordigheid van geest had gehad om naar de Bijenkorf te rennen. Dan ben je ook al twee minuten kwijt voordat je terugbent.
* rent naar Bijenkorf
* Personeel denkt: ow, waar hangt de brandblusser? Hébben we een brandblusser![]()
enzovoorts.
Twee minuten lijken aan de ene kant heel lang maar zijn aan de andere kant zo om.
Maar ik gok dat bij een steekpartij niemand had ingegrepen. En allemaal gewoon toekijken.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:15 schreef theguyver het volgende:
[..]
Precies die mensen daar dus ook niet.
daar denk je op dat moment niet aan... je staat denk ik eerst een paar tellen te kijken van wtf![]()
wel respect voor die mensen die snel ingrepen ook al deden ze het waarschijnlijk niet goed.. ze deden tenminste wat
Ieder mag voor zichzelf spreken.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef Wootism het volgende:
[..]
[..]
Het beeld van een brandend persoon met de geur van verbrand vlees? Niet echt iets waar je op voorbereid bent.
Ik noem een voorbeeld, overigens is daartegenover een juwelier gelegen met alleen producten op de begane grond. Binnen een minuut had je daar kunnen staan bij wijze van spreken.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
* rent naar Bijenkorf
enzovoorts.
Het is jammer dat er debielen zijn die alles aangrijpen om met semi niet grappige oneliners te komen.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:21 schreef DrDentz het volgende:
Het is jammer dat een FOK!er nooit op straat komt, anders waren dit soort brandjes binnen een minuut geblust.
En dan zie je maar aan hoe ontzettend veel dingen de omstanders hadden moeten denken. Ze hadden moeten bedenken dat meppen niet goed was, dat ze een brandblusser moesten halen, dat ze dat beter niet bij de Bijenkorf kunnen doen maar bij de juwelier (waarvan ze dan ook hadden moeten weten dat die er zat) enzovoorts.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:20 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Ik noem een voorbeeld, daartegenover is een juwelier gelegen met alleen producten op de begane grond. Binnen een minuut had je daar kunnen staan bij wijze van spreken.
Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn. Hoofd koel houden en gericht handelen ongeacht de situatie.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:20 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Ieder mag voor zichzelf spreken.
Je hoeft niet voorbereid te zijn, je hoeft hooguit een paar tellen te denken.
quote:Op woensdag 6 april 2011 20:21 schreef DrDentz het volgende:
Het is jammer dat een FOK!er nooit op straat komt, anders waren dit soort brandjes binnen een minuut geblust.
Of cliche opmerkingen, dat getuigt ook van intelligentie.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:23 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Het is jammer dat er debielen zijn die alles aangrijpen op met semi niet grappige oneliners te komen.
Inderdaad, alleen als één iemand begint met het slaan van zijn/haar jas, begint iedereen.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:20 schreef TheDutchguy het volgende:
Achteraf was het toch gewoon een stuk verstandiger om die jassen over hem heen te leggen zodat het vuur geen zuurstof kreeg?
Ja hoor dat doe ik wel, alleen omdat ik beetje anders opgevoed en opgeleid benquote:Op woensdag 6 april 2011 20:23 schreef Wootism het volgende:
[..]
Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn. Hoofd koel houden en gericht handelen ongeacht de situatie.
Van achter een toetsenbord ja.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:23 schreef Wootism het volgende:
[..]
Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn. Hoofd koel houden en gericht handelen ongeacht de situatie.
Een juwelier met een brandblusser?quote:Op woensdag 6 april 2011 20:20 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Ik noem een voorbeeld, overigens is daartegenover een juwelier gelegen met alleen producten op de begane grond. Binnen een minuut had je daar kunnen staan bij wijze van spreken.
Het maakt blijkbaar niet uit wat voor advies je hier geeft want het feit dat je toevallig achter een toetsenbord zit maakt alles ongeldig.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:29 schreef shadow117 het volgende:
Naast de AED ook maar blusdekens neerhangen
Ik ook, maar volgens Auti helpt dat niks, en hij zou er verstand van hebben, kan niks vinden op wiki over vuur uitpiesen...quote:
Klopt, ik heb ook al gezocht.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:33 schreef Denettemeneer het volgende:
[..] kan niks vinden op wiki over vuur uitpiesen...
De adviezen zijn heel goed, alleen pakt de praktijk soms anders uitquote:Op woensdag 6 april 2011 20:33 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Het maakt blijkbaar niet uit wat voor advies je hier geeft want het feit dat je toevallig achter een toetsenbord zit maakt alles ongeldig.En je wordt geaccuseerd van toetsenbord held.
Blijkbaar moeten we online fora afschaffen en alleen conversaties voeren met mensen direct naast ons, anders is onze advies niet goed
Zoals ik als schreef vind ik het ook vreemd dat niemand enige drankjes bij zich had. Ook geen cafes op het dam? Ik zelf draag altijd een flesje water mee, tegen uitdroging bedoeld.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:33 schreef Denettemeneer het volgende:
[..]
Ik ook, maar volgens Auti helpt dat niks, en hij zou er verstand van hebben, kan niks vinden op wiki over vuur uitpiesen...
Het advies van een brandblusser zoeken in dit geval pakt nooit mis uit bij een brandgeval.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:35 schreef MaLo het volgende:
[..]
De adviezen zijn heel goed, alleen pakt de praktijk soms anders uit.
Ach,achteraf adviezen hebben de omstanders niet zoveel aan, alsook de arme man die in woede onstak.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:33 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Het maakt blijkbaar niet uit wat voor advies je hier geeft want het feit dat je toevallig achter een toetsenbord zit maakt alles ongeldig.En je wordt geaccuseerd van toetsenbord held.
Blijkbaar moeten we online fora afschaffen en alleen conversaties voeren met mensen direct naast ons, anders is onze advies niet goed
Alsof mensen weten of die man toerekeningsvatbaar was op dat moment.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:37 schreef DrDentz het volgende:
Ik weet ook niet of je überhaupt wel in moet grijpen in zo'n situatie. Gun die man z'n laatste wens (verbranden) en niet een miserabel leven in een verbrand lichaam. Of zoals Kurt aan het eind van z'n zelfmoordbrief schreef it's better to burn out than to fade away.
Ik weet niet wat de afstand is tussen het monument en het dichtsbijzijnde café, zodra je om een brandblusser heb gevraagt heeft meneer al 3e graads brandwonden. En dan moet je nog terug rennen.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:35 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Zoals ik als schreef vind ik het ook vreemd dat niemand enig drankjes bij zich had. Ook geen cafes op het dam? Ik zelf draag altijd een flesje water mee, tegen uitdroging bedoeld.
Mensen noemen die dader/slachtoffer (weet niet meer wat ik hem moet noemen) een malloot maar volgens mij was hij heel erg slim. Want hij voerde juist en precies uit dat wat hij wilde, itt die omstanders.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:37 schreef DrDentz het volgende:
Ik weet ook niet of je überhaupt wel in moet grijpen in zo'n situatie. Gun die man z'n laatste wens (verbranden) en niet een miserabel leven in een verbrand lichaam. Of zoals Kurt aan het eind van z'n zelfmoordbrief schreef it's better to burn out than to fade away.
Maar in noodsituaties doen mensen eerst en denken daarna pas na.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:36 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Het advies van een brandblusser zoeken in dit geval pakt nooit mis uit bij een brandgeval.
Maar daar heb ik het over juist. Waarom de omstanders niet elkaar van advies konden voorzien. En de een die een beetje verstand van zaken heeft de andere vertellen dat ze moeten verstikken en niet meppen. Op zijn minst.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:38 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Ach,achteraf adviezen hebben de omstanders niet zoveel aan, alsook de arme man die in woede onstak.
Maargoed herhaling dient in de toekomst voorkomen te worden, dus advies is welkom !
Postbus 51quote:Op woensdag 6 april 2011 20:41 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Maar daar heb ik het over juist. Waarom de omstanders niet elkaar van advies konden voorzien. En de een die een beetje verstand van zaken heeft de andere vertellen dat ze moeten verstikken en niet meppen. Op zijn minst.
En dat ze dus niet alleen achteraf moeten doen/denken.
Ja, weet niet wat ik hiervan moet maken.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:45 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Postbus 51![]()
Nationale calamiteiten training op vrijdagavond
Pas op, nu wordt je geacuseerd van toetsenbord held. Omdat je achter een toetsenbord zit.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:48 schreef Pinterman het volgende:
Eerlijk gezegd schaam ik me gewoon voor mensen, als ik dit zo zie. Zowel het achterlijke, te debiel voor woorden zijnde gezwaai met die jassen, en het feit dat er gewoon mensen zitten te kijken, of rustig langslopen.
Een brandende persoon met je jas gaan slaan. Dan ben je echt, echt heel ongeschikt als mens. Autistisch gewoon. Geen enkel idee hoe ze met een vreemde situatie moeten omgaan. Dat zie je helaas steeds vaker.
Niet iedereen is zo bijdehand natuurlijk, de beste stuurlui staan altijd aan wal. Geef mensen educatie over noodsituaties, das een beter alternatief dan dit soort gestuntel.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:48 schreef Pinterman het volgende:
Eerlijk gezegd schaam ik me gewoon voor mensen, als ik dit zo zie. Zowel het achterlijke, te debiel voor woorden zijnde gezwaai met die jassen, en het feit dat er gewoon mensen zitten te kijken, of rustig langslopen.
Een brandende persoon met je jas gaan slaan. Dan ben je echt, echt heel ongeschikt als mens. Autistisch gewoon. Geen enkel idee hoe ze met een vreemde situatie moeten omgaan. Dat zie je helaas steeds vaker.
Een met een steekpartij staan ze gewoon toe te kijken al zijn de daders gevluchtquote:Op woensdag 6 april 2011 20:48 schreef Pinterman het volgende:
Elkaar van goede advies voorzien is nooit mis. Ook achteraf.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:50 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Niet iedereen is zo bijdehand natuurlijk, de beste stuurlui staan altijd aan wal. Geef mensen educatie over noodsituaties, das een beter alternatief dan dit soort gestuntel.
Absoluut mee eens!quote:Op woensdag 6 april 2011 20:53 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Elkaar van goede advies voorzien is nooit mis. Ook achteraf.
Want dat voorkomt wat in de toekomst.
Ja ik zeg ook niet dat heet 100% zeker was dat het leven van deze man was gered. Ik zeg alleen dat ze hem mogelijk sneller naar de dood hebben geholpen, ipv gewoon niks te doen wat beter was geweest.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:53 schreef Kabolter het volgende:
Nog steeds het blandblusserverhaal?
Het was zeer waarschijnlijk verstandiger geweest dat 1 iemand die niks deed naar een winkel zou rennen om een brandblusser op te halen. Maar dan houdt het ook op. Je gaat er toch vanuit dat je die brand niet binnen 10 tot 15 seconden gedoofd hebt als je met 5 man bent?
Tevens voelt direct iets doen veel nuttiger dan eerst een aantal handelingen uit te voeren die nog niks oplevert, maar eventueel wel belangrijk zal zijn als er een tijd is verstreken.
Niks doen was in dit geval wellicht beter geweest; echter gaat niks doen tegen het instinct van de mensen in en deden ze daarom toch maar wat (ookal was het verkeerd).quote:Op woensdag 6 april 2011 21:00 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Ja ik zeg ook niet dat heet 100% zeker was dat het leven van deze man was gered. Ik zeg alleen dat ze hem mogelijk sneller naar de dood hebben geholpen, ipv gewoon niks te doen wat beter was geweest.
Hier is een verhaal over een gevalletje in New York waar een vrouw haar ex in brand stak. Hij werd gebrandblusd bijna direct maar overleed alsnog omdat hij al snel 2 minuten aan het branden was voordat de blusser hem kon bereiken. En die blusser kwam uit een winkel direct naast.
Hem verstikken met die jassen was wel weer het beste wat ze konden doen. Maar goed dat is wel vergezocht om dat te verwachten van het gewone volk, dat ze zoiets zouden weten.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:08 schreef MaLo het volgende:
[..]
Niks doen was in dit geval wellicht beter geweest; echter gaat niks doen tegen het instinct van de mensen in en deden ze daarom toch maar wat (ookal was het verkeerd).
Ik vermoed dat de Dambrander het ook niet gaat overleven. Te lang gebrand, en als je naar het filmpje kijkt, een te groot oppervlak verbrand.
Erop slaan is hun eerste instinct.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:11 schreef iwannabehigh het volgende:
http://www.zie.nl/video/a(...)-de-Dam/m1gz2iqfhofm
Ironisch dat alleen ''de buitenlanders'' - kut marokkanen/negers enzovoort die man helpen hier.
Gewoon volk in een noodsituatie reageert anders dan getraind volk (hulpverleners) en gewoon volk dat zich niet in een noodsituatie bevindt.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:11 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Hem verstikken met die jassen was wel weer het beste wat ze konden doen. Maar goed dat is wel vergezocht om dat te verwachten van het gewone volk, dat ze zoiets zouden weten.
quote:Op woensdag 6 april 2011 21:13 schreef Pinterman het volgende:
Brandblusser was niet nodig geweest. Die mensen hadden hem moeten bedekken met hun jassen, evt. ook op hem gaan liggen. Die brand had je in 10 seconden kunnen doven als je onmiddelijk met 5 - 10 man op hem was gesprongen en een zo groot mogelijk oppervlak strak met de jas bedekken.
Ik vind het ook geen excuus dat mensen 'niet weten wat te doen in een panieksituatie'. Hallo, júllie staan niet in brand. Als je al niet meer kunt nadenken als een ánder iets overkomt, wat kun je dan wel? Ik begrijp dat dit een resultaat is van de voorspelbare, comfortabele levens van vandaag de dag, maar echt, ik heb er weinig begrip voor.
quote:
Maar dat zeg ik ook juist. Als je mijn reactie leest, dat ze dat niet zouden kunnen weten. Dus?quote:Op woensdag 6 april 2011 21:14 schreef MaLo het volgende:
[..]
Gewoon volk in een noodsituatie reageert anders dan getraind volk (hulpverleners) en gewoon volk dat zich niet in een noodsituatie bevindt.
Maar daar wil ik eigenlijk niet opnieuw over beginnen
quote:Op woensdag 6 april 2011 21:13 schreef Pinterman het volgende:
Brandblusser was niet nodig geweest. Die mensen hadden hem moeten bedekken met hun jassen, evt. ook op hem gaan liggen. Die brand had je in 10 seconden kunnen doven als je onmiddelijk met 5 - 10 man op hem was gesprongen en een zo groot mogelijk oppervlak strak met de jas bedekken. Ik vind dit echt ontzettende basiskennis.
Ik vind het ook geen excuus dat mensen 'niet weten wat te doen in een panieksituatie'. Hallo, júllie staan niet in brand. Als je al niet meer kunt nadenken als een ánder iets overkomt, wat kun je dan wel? Ik begrijp dat dit een resultaat is van de voorspelbare, comfortabele levens van vandaag de dag, maar echt, ik heb er weinig begrip voor.
En instinct? We zijn geen apen. Instinct overschrijf je met je hersens.
Lopen er daar wel Nederlanders dan? Weet niet hoor, ik kom nooit meer in Amsterdam.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:15 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Toch is 't best opvallend, je ziet alleen maar zwarten die hem helpen.
in sommige culturen is jezelf in brand steken best normaal.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:15 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Maar ik denk persoonlijk dat het een schreeuw om aandacht is, wie steekt zichzelf nou in brand op de dam - dan wéét je dat je wel geholpen gaat worden. Mensen die helpen zijn er namelijk altijd en vooral op zo'n drukke plaats. Steek je jezelf in brand thuis, waar niemand bij is, weet je 100% zeker dat je het niet overleefd.
quote:Op woensdag 6 april 2011 21:17 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Lopen er daar wel Nederlanders dan? Weet niet hoor, ik kom nooit meer in Amsterdam.
Als je zélf in een noodsituatie zit weet je beter wat je moet doen. Dan geldt namelijk je overlevingsdrang. Dit geldt ook als je kind of je geliefde in direct gevaar is. Voor een wildvreemde voel je geen overlevingsdrang.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:13 schreef Pinterman het volgende:
Brandblusser was niet nodig geweest. Die mensen hadden hem moeten bedekken met hun jassen, evt. ook op hem gaan liggen. Die brand had je in 10 seconden kunnen doven als je onmiddelijk met 5 - 10 man op hem was gesprongen en een zo groot mogelijk oppervlak strak met de jas bedekken.
nee niet smorgens, die zijn aan het werk. Hoezo vooroordelen bevestigend ?quote:Op woensdag 6 april 2011 21:17 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Lopen er daar wel Nederlanders dan? Weet niet hoor, ik kom nooit meer in Amsterdam.
Ok, op die manier kun je het ook lezenquote:Op woensdag 6 april 2011 21:15 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Maar dat zeg ik ook juist. Als je mijn reactie leest, dat ze dat niet zouden kunnen weten. Dus?
Nee, als je thuis bent kan je in de badkuip springen. Of een deken zoeken of potje water. Of rondrollen - alleen dan wordt je huis ook in de fik gezetquote:Op woensdag 6 april 2011 21:15 schreef iwannabehigh het volgende:
[..]
Maar ik denk persoonlijk dat het een schreeuw om aandacht is, wie steekt zichzelf nou in brand op de dam - dan wéét je dat je wel geholpen gaat worden. Mensen die helpen zijn er namelijk altijd en vooral op zo'n drukke plaats. Steek je jezelf in brand thuis, waar niemand bij is, weet je 100% zeker dat je het niet overleefd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |