Ook overal ervaringen uit hun eigen leven erbij betrekken, sommige van die types vinden zichzelf zo ontzettend wereldwijs, een hele prestatie, 50 worden!quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:53 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Hmmm, niet altijd. Ik herinner me nog levendig de colleges filosofie met 50-plussers die echt zes keer zo langzaam gingen als ik.
quote:Doctor Gerrit Deems is kortom een voorbeeld en een inspirator voor alle langstudeerders, laatbloeiers en volhouders!
quote:Doctor Gerrit Deems is kortom een voorbeeld en een inspirator voor alle langstudeerders, laatbloeiers en volhouders!
Hoeveel geld zou dat eigenlijk schelen, als er minder mensen gaan studeren?quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Zijlstra wil inderdaad lekker centjes harken, maar het is wel een reden waarom zoveel mensen die bezuinigingen wel goed vinden zo.
Als we echt wilden bezuinigen en de beste een kans geven hadden we het aantal studenten op de uni gehalveerd, strenge selectie, en de rest naar het hbo.
Maar nee, dan zou het eigen kind daadwerkelijk iets moet doen/kunnen om op de universiteit te komen. Men wil liever een ticket richting hogere klasse kunnen 'kopen'. Daarom zijn zoveel mensen ook voor het systeem van collegegelddifferentiatie.
In dit soort discussies worden de zwakke punten van het selectiesysteem ontzettend uitvergroot.
Eisen stellen? Niveau? Allemaal prima, maar als het om de eigen achtertuin gaat, is alles ineens een wrede 'momentopname' dat geen recht doet aan het unieke bloempje dat een schoolverlater is.
Ik denk dat er dan vooral veel onzinstudies afvallen of inkrimpen, wat weer voor ontslagen zal gaan zorgen, wat minder kosten oplevert.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:11 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hoeveel geld zou dat eigenlijk schelen, als er minder mensen gaan studeren?
Ik bedoel, als bij studie x het aantal studenten opeens de helft is, dan moeten nog steeds bijna dezelfde kosten gemaakt worden. Daarmee zou de kostprijs per student juist enorm veel hoger worden, terwijl er minder inkomsten aan collegegeld tegenover staan.
Is dat zo? Kleinere zalen, minder pc-faciliteiten, minder student-assistenten tijdens practica, minder dure universitaire docenten..quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:11 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hoeveel geld zou dat eigenlijk schelen, als er minder mensen gaan studeren?
Ik bedoel, als bij studie x het aantal studenten opeens de helft is, dan moeten nog steeds bijna dezelfde kosten gemaakt worden. Daarmee zou de kostprijs per student juist enorm veel hoger worden, terwijl er minder inkomsten aan collegegeld tegenover staan.
Hoezo minder docenten?quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Is dat zo? Kleinere zalen, minder pc-faciliteiten, minder student-assistenten tijdens practica, minder dure universitaire docenten..
Dat neemt nog niet weg dat je als universiteit nog steeds selectiecriteria kan gebruiken om het kaf van het koren te scheiden.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:25 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Dan worden de 'relevante' studies drukke massa-opleidingen, die dan ook weer extra personeel moeten aannemen.
ah, ok.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:27 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat neemt nog niet weg dat je als universiteit nog steeds selectiecriteria kan gebruiken om het kaf van het koren te scheiden.
Maar goed, wat ik nog niet helemaal helder heb is waarom je de instroom van universitaire studenten zou willen beperken (nogmaals, selectiecriteria zijn geeen probleem)?quote:
Ja, de rest moet ook goed onderwijs krijgen. Heb verder er ook geen cijfers over ,maar dacht dat HBO goedkoper was. En MBO weer goedkoper. Waar slaat anders de kreet 'er zijn teveel studenten, kenne we niet betalen' op?quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar goed, wat ik nog niet helemaal helder heb is waarom je de instroom van universitaire studenten zou willen beperken (nogmaals, selectiecriteria zijn geeen probleem)?
Is een HBO-opleiding wel zoveel goedkoper? Is een HBO-opleiding per student niet veel duurder omdat daar pas echt een dure bestuurscultuur en dito overhead omheen zit?
Tot zover financiële perspectief vanuit de overheid, ik wil dit eventjes duidelijk scheiden van het volgende punt.
Je moet onderwijs uiteindelijk vanuit het perspectief van de arbeidsmarkt bekijken, is er veel meer behoefte aan HBO'ers dan aan universitair opgeleide studenten? Is er een werkloosheid onder afgestudeerde universitaire studenten (dus een overschot)?
Want het is erg leuk als de overheid massaal studenten op "goedkope" (HBO-) opleidingen dumpt, maar als daar vervolgens geen behoefte op de arbeidsmarkt aan is heb je alsnog niets bereikt.
Maar wat is het nut van leerlingen de goedkoopste vorm van onderwijs te geven, als die vervolgens niet op de behoefte van de arbeidsmarkt aansluit?quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, de rest moet ook goed onderwijs krijgen. Heb verder er ook geen cijfers over ,maar dacht dat HBO goedkoper was. En MBO weer goedkoper. Waar slaat anders de kreet 'er zijn teveel studenten, kenne we niet betalen' op?
Bron (p. 2)quote:De vraag of uit een oogpunt van rechtszekerheid al dan niet moet worden voorzien in overgangsrecht, is, ook naar de opvatting van de Afdeling advisering van de Raad van State, een beleidsmatige afweging tussen verschillende beginselen en andere factoren. Voor wat betreft het beginsel van de rechtszekerheid is de regering van mening dat die voldoende is gewaarborgd
wanneer studenten alle mogelijkheden blijven houden om hun studie af te maken, ook al kost dat meer dan zij een aantal jaren geleden mogelijk hadden verwacht.
HBO laboratorium onderwijs is duurder dan bijna iedere universitaire studie.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, de rest moet ook goed onderwijs krijgen. Heb verder er ook geen cijfers over ,maar dacht dat HBO goedkoper was. En MBO weer goedkoper. Waar slaat anders de kreet 'er zijn teveel studenten, kenne we niet betalen' op?
Compleet irrelevant.quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
HBO laboratorium onderwijs is duurder dan bijna iedere universitaire studie.
Om even een klein voorbeeldje te geven.... deze mensen hebben iedere week practica en werken met peper dure stoffen.
Een mililiter reverse transcriptase kost bijvoorbeeld vele tienduizenden euro's! En dit jagen de leerlingen er in een jaar zeker wel doorheen. Om nog maar te zwijgen over alle elektroforese, PCR, Microarray en andere dure bepalingen.
Zou heel goed kunnen zo midden in een tentamenweek. Daar heb ik geen tijd voor.quote:Dat protest van vandaag stelde zeker weinig voor?
Alsof dit kabinet zover denkt..quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:21 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar wat is het nut van leerlingen de goedkoopste vorm van onderwijs te geven, als die vervolgens niet op de behoefte van de arbeidsmarkt aansluit?
quote:Oppositiepartij SGP vindt dat de invoering van de boete voor langstudeerders met een jaar moet worden uitgesteld.
Mij ook.quote:Op dinsdag 12 april 2011 22:50 schreef Steeven het volgende:
Dat zou mij zeer gunstig uitkomen. Volgend jaar is - als het goed is - mijn laatste jaar.
Mij zou het ook goed uitkomen. Zo ontloop ik precies de studieboete. Maar ja, iets zegt me dat het kabinet juist precies dit jaar het wil invoeren omdat anders de begroting niet meer klopt.quote:Op dinsdag 12 april 2011 22:50 schreef Steeven het volgende:
Dat zou mij zeer gunstig uitkomen. Volgend jaar is - als het goed is - mijn laatste jaar.
Bachelor en master worden gezien als 2 verschillende fasen. Dus mocht je in studiejaar 2011-2012 zelfs na 6 jaar je bachelor halen dan ontloop je die boete dus. (mocht de regeling vanaf sept 2012 gaan gelden)quote:Op dinsdag 12 april 2011 23:19 schreef AAB het volgende:
Ben benieuwd wat er morgen gezegd gaat worden in de Tweede Kamer. Het meeste is me wel duidelijk over deze belachelijke regel van Halbe, maar hoe zit het met mijn situatie? Heb eerst twee jaar rechten gestudeerd, wat echt totaal niet mijn ding was. Heb toen besloten om te switchen, omdat dat 2 jaar geleden gewoon nog kon. Nu zit ik in mijn 2e jaar van mijn nieuwe opleiding en ga ik dus komend schooljaar mijn derde jaar afmaken. Als de regeling dit jaar ingaat, zal ik dus vanaf dit jaar die 3000 euro (heb geen idee hoe ik er aan ga komen, ook al studeer ik nominaal bij mijn huidige opleiding) moeten betalen. Als het toch volgend jaar ingaat, betekent dit dat als ik dan aan mijn master begin, ik deze boete ontloop?
Voor zo ver ik het weet (ik heb het ook gevraagd aan leraren en universitaire docenten) zijn de kosten van WO-studies nog nooit in kaart gebracht aangezien er enkel kunstmatige berekeningen zijn uitgevoerd waarbij alle kosten van onderwijs + onderzoek zijn gedeeld door het aantal studenten. Ja, zo bezien krijg je absurd hoge bedragen als ¤15 000quote:maar als daar vervolgens geen behoefte op de arbeidsmarkt aan is heb je alsnog niets bereikt.
Vertel me alsjeblieft dat er minstens twee groepen zijn voor hoorcolleges. Met 1300 mensen in 1 zaal kan nooit goed aflopen.quote:Mijn vriendin studeert rechten op de UvA en daar was de instroom 1300 studenten meen ik. Eerstejaars. Dat noem ik wel massa.
Ik vind boventaande wel positief te noemen. Het is te zot voor woorden dat een hbo'er die nominaal heeft gestudeerd ineens bakken met geld neer moet leggen om toegang te krijgen tot een universitaire master.quote:Instellingscollegegeld I
Je betaalt het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld) als één van de onderstaande situaties op jou van toepassing is.
[...]
Situatie 2
Je hebt een hbo-bachelorgraad behaald en volgt vervolgens aan de Rijksuniversiteit Groningen een schakelprogramma van 60 EC of minder gericht op doorstroming naar een masteropleiding aan de universiteit. Je staat hierbij ingeschreven in de bacheloropleiding en je voldoet aan de nationaliteits- en woonplaatsvereiste. Voor de onderstaande schakelprogramma's van meer dan 60 EC betaal je ook het instellingscollegegeld I (= gelijk aan het wettelijk collegegeld):
1.Het schakelprogramma HBO-Rechten van de faculteit Rechtsgeleerdheid met een omvang van 78 EC, met het oog op toelating tot de master Nederlands Recht met civiel effect.
2.Het schakelprogramma Accountancy and Controlling van de faculteit Economie en Bedrijfskunde met een omvang van 71 EC, met het oog op toelating tot de masteropleiding Accountancy and Controlling.
Studenten die een doorstroomprogramma van meer dan 60 EC volgen, waarbij ze worden toegelaten tot de postpropedeutische fase en een bachelordiploma krijgen, moeten het instellingscollegegeld II betalen.
Mag ik vragen wat jij studeert? Het enige wat ik je heb zien doen is hbo'ers bashen en allerlei studies afdoen als 'onzinstudies'. Ik heb je nog nergens een constuctieve bijdrage zien doen.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:21 schreef eriksd het volgende:
De helft valt ook af in het eerste jaar hoor. Doorgaans HBO-studenten.
Ik weet wel dat de colleges online te bekijken zijn en volgens mij is het één enorme zaal.quote:Vertel me alsjeblieft dat er minstens twee groepen zijn voor hoorcolleges. Met 1300 mensen in 1 zaal kan nooit goed aflopen.
Al hoef je voor rechten natuurlijk niet zoveel te kunnen zien aangezien er toch weinig figuren worden gebruikt.
Sorry? Mijn vriendin ís toegelaten middels een colloquium doctum. Dat is al een toelatingsexamen en zou het niveau van de studie moeten weergeven, evenals de capaciteit van de student. Ik ben ook middels een colloquium doctum toegelaten voor mijn studie en dat gaat heel erg goed.quote:Voor dit soort studies zouden ze toch het beste tijdens of voorafgaand aan (toelatingsexamen) het eerste jaar al de helft laten afvallen? De afvallers kunnen een andere studie volgen die geen massa-studie is. Bevalt hen dat niet? Dan kunnen ze ook nog loodgieter, metselaar, administratief medewerker, kapster etc. worden. Die hebben wij ook nodig.
Om hier even op in te haken; ík heb niks tegen HBO-ers, maar ik vind wel dat de vele pretstudies, zoals vrijetijdsmanagement, artiest (:')) en beeldende therapie de status niet bepaald verhogen. Dat betekent niet dat er geen nuttige studies zijn op het HBO. Maar de cijfers liegen niet als er gezegd wordt dat de meeste instromers van het HBO naar de universiteit falen, daarom willen de universiteiten ook geen HBO-ers meer. Die kwestie speelt al vele jaren. Ik denk dat het heel makkelijk is op te lossen: laat die HBO-ers een colloquium doctum maken als je twijfelt over het niveau van de student. Klaar.quote:Mag ik vragen wat jij studeert? Het enige wat ik je heb zien doen is hbo'ers bashen en allerlei studies afdoen als 'onzinstudies'. Ik heb je nog nergens een constuctieve bijdrage zien doen.
Och, er zijn zat VWO'ers die het ook niet halen hoor.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:21 schreef eriksd het volgende:
De helft valt ook af in het eerste jaar hoor. Doorgaans HBO-studenten.
Hier ben ik het absoluut mee oneens. Ik ben absoluut voor de vrije markt (kost het meer geld dan het oplevert, dan maar niet), maar om dit nou toe te passen op het onderwijs, nee. Dat lijkt me een zeer slecht idee. Onderwijs is net zo essentieel als een goede infrastructuur en veiligheid en orde op straat. Daar kan je geen vrije markt-principes op toepassen. Ook opleidingen die meer geld kosten dan dat het oplevert moeten blijven bestaan imo. Op deze manier verdwijnt waardevolle kennis omdat er geen interesse in is.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:22 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hoezo minder docenten?
Of college x. nu wordt gegeven voor 500 man of 50 man, die professor krijgt gewoon hetzelfde betaald. En volgens mij heeft een professor al aangegeven dat die overhead per student eigenlijk wel redelijk meevalt.
Je zult er ongetwijfeld wel wat geld mee besparen, maar het zullen geen tientallen miljoenen zijn. Ik denk eerder dat de meeste besparingen op een ander niveau te behalen zijn, bijv. het schrappen van onrelevante studies (zie hieronder) en het verminderen van (management)overhead op bijv. het HBO.
Wel kan ik mij vinden in wat finsdefis stelt, er kunnen best bepaalde studies afvallen. Laat elke onderwijsinstelling gewoon vrij in wat ze willen aanbieden, maar ga als overheid alleen "subsidie" (in de vorm van direct geld voor de uni, maar ook in de vorm van studiefinanciering voor een student die de studie wil volgen) voor een studie geven die men maatschappelijk relevant acht.
Als de student voor een onrelevante studie geen stufi meer krijgt zal de animo daarvoor sowieso afnemen, als de onderwijsinstellingen geen subsidie meer ontvangen voor het aanbieden van onrelevante studies dan zal dat een drempel opwerpen om maar zoveel mogelijk opleidingen aan te bieden.
Eens. Ik zie het zelf ook op de TU, succesvolle HBO-instroom zie je zeer zelden. Opzich is dat ook niet zo raar, HAVO-HBO is toch een niveau lager dan VWO-WO. Het is niet voor niets dat je geen VWO hebt afgerond.quote:Op woensdag 13 april 2011 09:52 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Om hier even op in te haken; ík heb niks tegen HBO-ers, maar ik vind wel dat de vele pretstudies, zoals vrijetijdsmanagement, artiest (:')) en beeldende therapie de status niet bepaald verhogen. Dat betekent niet dat er geen nuttige studies zijn op het HBO. Maar de cijfers liegen niet als er gezegd wordt dat de meeste instromers van het HBO naar de universiteit falen, daarom willen de universiteiten ook geen HBO-ers meer. Die kwestie speelt al vele jaren. Ik denk dat het heel makkelijk is op te lossen: laat die HBO-ers een colloquium doctum maken als je twijfelt over het niveau van de student. Klaar.
Veel gehandicapten kunnen straks echt niet meer studeren, want waar betalen ze de boete van? Studeren met een wajong kan straks niet meer. Je krijgt studiefinanciering, of je komt in een soort Bijstand terecht. En in de Bijstand mag je niet studeren (of biedt de nieuwe regeling meer ruimte op dat punt?)quote:Op woensdag 13 april 2011 00:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik hoop dat ze morgen eindelijk eens rekening gaan houden met gehandicapten en langstudeerders. Hopelijk hebben we nog dat vernislaagje aan beschaving.
Dit zijn wel extreem zeldzame gevallen. Als je een arm of been mist of in een rolstoel zit zie ik niet in waarom je langer over je studie zou doen.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Omdat je soms wekenlang pijn hebt en weinig kan doen? Omdat sommige mensen sowieso maar 50% van de energie hebben die normale mensen hebben? Omdat je opgenomen bent in het ziekenhuis en dan tentamens mist?
Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen met geestelijke problemen, maar ook voor ex-kankerpatiënten, en mensen met reuma voor het geval alleen iets lichamelijks echt genoeg is om je druk om te maken.
Zo zeldzaam zijn ze niet. Ik denk dat mensen met een chronische ziekte meer voor komen dan mensen in een rolstoel die verder compleet fit zijn.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:20 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dit zijn wel extreem zeldzame gevallen. Als je een arm of been mist of in een rolstoel zit zie ik niet in waarom je langer over je studie zou doen.
Uitzonderingen maken vind ik moeilijk hoor. Waar trek je dan de grens? Wat als iemand bijv. z'n been breekt en 2 maanden in het gips moet?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:24 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Zo zeldzaam zijn ze niet. Ik denk dat mensen met een chronische ziekte meer voor komen dan mensen in een rolstoel die verder compleet fit zijn.
En je kan ze heel makkelijk tegemoet komen. Niks geen uitzonderingsregels.
Sluit gehandicapten gewoon geheel uit van de langstudeerders regeling, i.p.v. ze een jaartje extra te geven. En geeft ze 3 ipv een jaar recht op extra stufi.
Het blijft lastig. Ik zou zeggen als je aan kan tonen dat je door je ziekte meer dan een jaar vertraging hebt.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:27 schreef Merkie het volgende:
[..]
Uitzonderingen maken vind ik moeilijk hoor. Waar trek je dan de grens? Wat als iemand bijv. z'n been breekt en 2 maanden in het gips moet?
Was dat niet juist hetgeen waar de overheid (ook) op wilde besparen, gezien de uitzonderingsregeling voor studenten waarbij de ouders niet willen bijdragen nu ook geschrapt is / gaat worden vanwege het extra werk dat dat met zich meebrengt?quote:Op woensdag 13 april 2011 11:32 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Is wat werk om te bewijzen en uit te zoeken, maar ik heb liever een paar ambtenaren aan het werk dan dat er een hele groep met een pennenstreek onmogelijk gemaakt wordt om te studeren.
Ja, onze regering geeft geen hol om mensen die niet aan het standaard plaatje voldoen. Maar als je de regels maar strak genoeg trekt zal niemand er meer aan voldoen.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:34 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Was dat niet juist hetgeen waar de overheid (ook) op wilde besparen, gezien de uitzonderingsregeling voor studenten waarbij de ouders niet willen bijdragen nu ook geschrapt is / gaat worden vanwege het extra werk dat dat met zich meebrengt?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |