Ook overal ervaringen uit hun eigen leven erbij betrekken, sommige van die types vinden zichzelf zo ontzettend wereldwijs, een hele prestatie, 50 worden!quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:53 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Hmmm, niet altijd. Ik herinner me nog levendig de colleges filosofie met 50-plussers die echt zes keer zo langzaam gingen als ik.
quote:Doctor Gerrit Deems is kortom een voorbeeld en een inspirator voor alle langstudeerders, laatbloeiers en volhouders!
quote:Doctor Gerrit Deems is kortom een voorbeeld en een inspirator voor alle langstudeerders, laatbloeiers en volhouders!
Hoeveel geld zou dat eigenlijk schelen, als er minder mensen gaan studeren?quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Zijlstra wil inderdaad lekker centjes harken, maar het is wel een reden waarom zoveel mensen die bezuinigingen wel goed vinden zo.
Als we echt wilden bezuinigen en de beste een kans geven hadden we het aantal studenten op de uni gehalveerd, strenge selectie, en de rest naar het hbo.
Maar nee, dan zou het eigen kind daadwerkelijk iets moet doen/kunnen om op de universiteit te komen. Men wil liever een ticket richting hogere klasse kunnen 'kopen'. Daarom zijn zoveel mensen ook voor het systeem van collegegelddifferentiatie.
In dit soort discussies worden de zwakke punten van het selectiesysteem ontzettend uitvergroot.
Eisen stellen? Niveau? Allemaal prima, maar als het om de eigen achtertuin gaat, is alles ineens een wrede 'momentopname' dat geen recht doet aan het unieke bloempje dat een schoolverlater is.
Ik denk dat er dan vooral veel onzinstudies afvallen of inkrimpen, wat weer voor ontslagen zal gaan zorgen, wat minder kosten oplevert.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:11 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hoeveel geld zou dat eigenlijk schelen, als er minder mensen gaan studeren?
Ik bedoel, als bij studie x het aantal studenten opeens de helft is, dan moeten nog steeds bijna dezelfde kosten gemaakt worden. Daarmee zou de kostprijs per student juist enorm veel hoger worden, terwijl er minder inkomsten aan collegegeld tegenover staan.
Is dat zo? Kleinere zalen, minder pc-faciliteiten, minder student-assistenten tijdens practica, minder dure universitaire docenten..quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:11 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hoeveel geld zou dat eigenlijk schelen, als er minder mensen gaan studeren?
Ik bedoel, als bij studie x het aantal studenten opeens de helft is, dan moeten nog steeds bijna dezelfde kosten gemaakt worden. Daarmee zou de kostprijs per student juist enorm veel hoger worden, terwijl er minder inkomsten aan collegegeld tegenover staan.
Hoezo minder docenten?quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Is dat zo? Kleinere zalen, minder pc-faciliteiten, minder student-assistenten tijdens practica, minder dure universitaire docenten..
Dat neemt nog niet weg dat je als universiteit nog steeds selectiecriteria kan gebruiken om het kaf van het koren te scheiden.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:25 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Dan worden de 'relevante' studies drukke massa-opleidingen, die dan ook weer extra personeel moeten aannemen.
ah, ok.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:27 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat neemt nog niet weg dat je als universiteit nog steeds selectiecriteria kan gebruiken om het kaf van het koren te scheiden.
Maar goed, wat ik nog niet helemaal helder heb is waarom je de instroom van universitaire studenten zou willen beperken (nogmaals, selectiecriteria zijn geeen probleem)?quote:
Ja, de rest moet ook goed onderwijs krijgen. Heb verder er ook geen cijfers over ,maar dacht dat HBO goedkoper was. En MBO weer goedkoper. Waar slaat anders de kreet 'er zijn teveel studenten, kenne we niet betalen' op?quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar goed, wat ik nog niet helemaal helder heb is waarom je de instroom van universitaire studenten zou willen beperken (nogmaals, selectiecriteria zijn geeen probleem)?
Is een HBO-opleiding wel zoveel goedkoper? Is een HBO-opleiding per student niet veel duurder omdat daar pas echt een dure bestuurscultuur en dito overhead omheen zit?
Tot zover financiële perspectief vanuit de overheid, ik wil dit eventjes duidelijk scheiden van het volgende punt.
Je moet onderwijs uiteindelijk vanuit het perspectief van de arbeidsmarkt bekijken, is er veel meer behoefte aan HBO'ers dan aan universitair opgeleide studenten? Is er een werkloosheid onder afgestudeerde universitaire studenten (dus een overschot)?
Want het is erg leuk als de overheid massaal studenten op "goedkope" (HBO-) opleidingen dumpt, maar als daar vervolgens geen behoefte op de arbeidsmarkt aan is heb je alsnog niets bereikt.
Maar wat is het nut van leerlingen de goedkoopste vorm van onderwijs te geven, als die vervolgens niet op de behoefte van de arbeidsmarkt aansluit?quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, de rest moet ook goed onderwijs krijgen. Heb verder er ook geen cijfers over ,maar dacht dat HBO goedkoper was. En MBO weer goedkoper. Waar slaat anders de kreet 'er zijn teveel studenten, kenne we niet betalen' op?
Bron (p. 2)quote:De vraag of uit een oogpunt van rechtszekerheid al dan niet moet worden voorzien in overgangsrecht, is, ook naar de opvatting van de Afdeling advisering van de Raad van State, een beleidsmatige afweging tussen verschillende beginselen en andere factoren. Voor wat betreft het beginsel van de rechtszekerheid is de regering van mening dat die voldoende is gewaarborgd
wanneer studenten alle mogelijkheden blijven houden om hun studie af te maken, ook al kost dat meer dan zij een aantal jaren geleden mogelijk hadden verwacht.
HBO laboratorium onderwijs is duurder dan bijna iedere universitaire studie.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, de rest moet ook goed onderwijs krijgen. Heb verder er ook geen cijfers over ,maar dacht dat HBO goedkoper was. En MBO weer goedkoper. Waar slaat anders de kreet 'er zijn teveel studenten, kenne we niet betalen' op?
Compleet irrelevant.quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
HBO laboratorium onderwijs is duurder dan bijna iedere universitaire studie.
Om even een klein voorbeeldje te geven.... deze mensen hebben iedere week practica en werken met peper dure stoffen.
Een mililiter reverse transcriptase kost bijvoorbeeld vele tienduizenden euro's! En dit jagen de leerlingen er in een jaar zeker wel doorheen. Om nog maar te zwijgen over alle elektroforese, PCR, Microarray en andere dure bepalingen.
Zou heel goed kunnen zo midden in een tentamenweek. Daar heb ik geen tijd voor.quote:Dat protest van vandaag stelde zeker weinig voor?
Alsof dit kabinet zover denkt..quote:Op dinsdag 12 april 2011 13:21 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar wat is het nut van leerlingen de goedkoopste vorm van onderwijs te geven, als die vervolgens niet op de behoefte van de arbeidsmarkt aansluit?
quote:Oppositiepartij SGP vindt dat de invoering van de boete voor langstudeerders met een jaar moet worden uitgesteld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |