Zeer goed mogelijk inderdaad. Ik had ook veel meer van de VVD verwacht op sociaaleconomisch terrein. Het is ook niet zo gek dat Henk Kamp (VVD) buiten het kabinet op zoek moet naar steun.quote:Op maandag 11 april 2011 20:36 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat stelt dat dit kabinet van zulke achterlijke bezuinigingen moet doorvoeren (o.a. dus bij defensie, maar ook in onderwijs) omdat de PVV weigert het sociale stelsel te hervormen. Om die reden moest men dus snel ergens anders geld vinden, vandaar deze visieloze bezuinigingen.
Ultiem is dus de PVV voor deze schijtzooi verantwoordelijk, nu vond ik Wilders al geen intellectuele politicus, maar nu kots ik hem op economisch gebied ook helemaal uit. Hij is namelijk verantwoordelijk voor de financiele ellende.
quote:'Langstudeerdersboete juridisch wel mogelijk'
Het kabinetsplan om langstudeerders drieduizend euro extra collegegeld te laten betalen is juridisch best haalbaar. Dat schrijft staatssecretaris van Onderwijs Halbe Zijlstra (VVD) aan de Kamer.
Advocatenkantoor Stibbe stelde vorige week dat het wetsvoorstel de toegankelijkheid van het onderwijs belemmert. Bovendien zou het haaks staan op een internationaal verdrag waarin de geleidelijke invoering van kosteloos hoger onderwijs is vastgelegd en in strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel. Het advies werd opgesteld in opdracht van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvK).
In de Kamerbrief pareert Zijlstra alle kritiekpunten die in het rapport van Stibbe worden genoemd. Hij merkt ook op dat de regering het wetsvoorstel niet zou hebben ingediend als zij gedacht zou hebben dat het juridisch niet haalbaar zou zijn. Donderdag debatteert de Kamer over het plan.
De SP noemt de reactie van Zijlstra 'uitermate zwak'. De partij vindt het wetsvoorstel voor de studieboete van drieduizend euro 'een staaltje politiek broddelwerk en een haastklus, die louter is bedacht om snel 370 miljoen te bezuinigen'. Kamerlid Jasper van Dijk roept iedereen op om dinsdag om 12.00 naar het Plein voor de Tweede Kamer te komen.
Van Dijk brengt in herinnering dat uit het onderzoek van Stibbe blijkt dat de studieboete in strijd is 'met allerlei juridische beginselen en internationale verdragen'. "Zijlstra heeft bijles nodig in de rechtsleer, want kosteloos onderwijs is heel wat anders dan toegankelijk onderwijs", stelt het Kamerlid. "Ook op de schending van het rechtszekerheidsbeginsel, heeft Zijlstra nog geen begin van een antwoord." De brief van de staatssecretaris staat volgens Van Dijk vol met slordigheden, waardoor de wet elke geloofwaardigheid verliest.
Het advocatenkantoor is bezig de brief van Zijlstra te bestuderen, laat een woordvoerder van de studenten weten.
Dat is een volkomen uit de lucht gegrepen hypothese van Zijlstra en zijn kornuiten. Op basis hiervan een wet invoeren lijkt mij een zeer slecht idee.quote:De regering wil uitsluitend bewerkstelligen dat langstudeerders meer dan voorheen nadenken over hun studieloopbaan en daarbij bewuste keuzes maken.
Blijkbaar wil dit kabinet studeren dus onmogelijk maken voor 30+ers, zelfs al studeer je in deeltijd en betaal je alles zelf. Je weet toch dat in Nederland ambitie niet wordt gewaardeerd? Gedraag je echter als een tokkie en je krijgt een villa.quote:WTF, scheelt het echt zo weinig op het hbo? Maar met betrekking tot WO, waarom daar dan geen uitzondering voor? 30+ ers krijgen geen stufi, dan is het nogal moeilijk om helemaal voltijd te studeren.
Dat is een zeer relevante vraag die nog veel te weinig is gesteld.quote:Waarom denkt de overheid dat iemand die niet eens in staat wordt geacht te stemmen dat diegene wel in 1x (want effectief komt dit voorstel neer op het zwaar beboeten van het maken van enige fout of ziek worden) de juiste keuze die bepalend voor zijn/haar leven is kan maken?
Tuurlijk, nog meer harken. Waarom niet hé, jij hebt immers de wijsheid in pacht als het gaat om andermans geldquote:Op dinsdag 12 april 2011 01:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een zeer relevante vraag die nog veel te weinig is gesteld.
Deze ´verkeerde` keuze wordt dan ook nog eens 3 keer zo zwaar afgestraft met een grotere straf dan wat je krijgt wanneer je 20 biertjes in een uur drinkt (als dat menselijkerwijze mogelijk is), met je zotte kop achter het stuur stapt en staande wordt gehouden om te blazen.
Waarom niet gewoon die HRA beperken voor woningen van meer dan ¤ 800 000 (die mensen lijden er echt niet onder)?
Waarom niet de hoogste belastingschijf met 1 of 2 procentpunt verhogen of van mijn part een extra schijf van 60% invoeren voor extreem hoge inkomens (boven de ton). Dit kabinet is er op uit om de zwaksten in de samenleving te pakken, dat is geen soort draagkracht waar je als bevolking wat aan hebt.
Waarom zou hij dat minder hebben dan jij?quote:Op dinsdag 12 april 2011 09:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Tuurlijk, nog meer harken. Waarom niet hé, jij hebt immers de wijsheid in pacht als het gaat om andermans geld
Och, ik wil de belastingen niet verhogen. Me dunkt dat als iemand dat wel wil er steekhoudende argumenten geleverd moeten worden.quote:Op dinsdag 12 april 2011 09:31 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat minder hebben dan jij?
Kijk eens wat ik vond in die nota van wijziging. Handreiking naar de SGP. Maak je borst maar nat.quote:Een deel van de langstudeerders heeft met ingang van 1 september 2011 geen of
onvoldoende recht op studiefinanciering en kan het verhoogde collegegeld dus niet
(geheel) lenen. Om ook voor deze groep de overgang naar de nieuwe situatie (verhoogd
collegegeld) te faciliteren, wordt tijdelijk een extra leenmogelijk gecreëerd. De regeling
geldt voor een overgangstermijn van 3 jaar, van 1 september 2011 tot 1 september
2014. Het bedrag dat geleend kan worden, betreft het verschil tussen het wettelijk
collegegeld volgens het basistarief en het verhoogd wettelijk collegegeld. Het bedrag
wordt verleend op aanvraag en wordt eenmaal per jaar uitbetaald. Aanvragen kunnen
gedurende het gehele studiejaar worden ingediend.
Dat is geen handreiking naar de SGP. Een lening is geen gift, die komt uiteindelijk dubbel en dwars terug uit je eigen portemonnee, dus ik vertrouw voldoende op de principes van de SGP om hier niet mee in te stemmen. Ook met een lening is er sprake van een nieuwe situatie voor 'bestaande' studenten. Daar houden zij niet van!quote:Op dinsdag 12 april 2011 10:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kijk eens wat ik vond in die nota van wijziging. Handreiking naar de SGP. Maak je borst maar nat.
Waar ontken ik dat?quote:Op dinsdag 12 april 2011 10:10 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat is geen handreiking naar de SGP. Een lening is geen gift, die komt uiteindelijk dubbel en dwars terug uit je eigen portemonnee, dus ik vertrouw voldoende op de principes van de SGP om hier niet mee in te stemmen. Ook met een lening is er sprake van een nieuwe situatie voor 'bestaande' studenten. Daar houden zij niet van!
Nergens. Maar ik denk dat de SGP alleen akkoord zou gaan met een gift. Exact dat wat Zijlstra niet wil.quote:
Niet alleen 30+ers hebben daar geen recht op. Ik ben nog geen 30, maar ik werk naast mijn studie en verdien ruim teveel om überhaupt in aanmerking te komen voor stufi/ov kaart. Ik betaal alles al zelf, oftewel ik ben een deeltijdstudent. Daarnaast heeft een deeltijdstudent sowieso geen recht daarop, even los van hoeveel je verdient.quote:Blijkbaar wil dit kabinet studeren dus onmogelijk maken voor 30+ers, zelfs al studeer je in deeltijd en betaal je alles zelf. Je weet toch dat in Nederland ambitie niet wordt gewaardeerd?
De anti-liberale VVD is anders ook niet vies van wat flinke lastenverzwaringen zoals we nu wel zien.quote:Op dinsdag 12 april 2011 09:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Tuurlijk, nog meer harken. Waarom niet hé, jij hebt immers de wijsheid in pacht als het gaat om andermans geld
Dat is anders, dat is eigen verantwoordelijkheid.quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
De anti-liberale VVD is anders ook niet vies van wat flinke lastenverzwaringen zoals we nu wel zien.
Straks moet mij lieve Laurens-Jan concurreren met die arbeidurrrss die zich in een avond studie omhoog werken en daar heeft hij heel geen tijd voorr.. hij is al druk genoeg met het coorrrr.quote:Op dinsdag 12 april 2011 10:39 schreef Steeven het volgende:
Je blokkeert gewoon een meer gemotiveerde en beter presterende groep die je naar mijn weten juist in de arbeidsmarkt wil hebben. Maar dat is te logisch.
Daar heeft het niets mee te maken.quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:40 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Straks moet mij lieve Laurens-Jan concurreren met die arbeidurrrss die zich in een avond studie omhoog werken en daar heeft hij heel geen tijd voorr.. hij is al druk genoeg met het coorrrr.
Dat jij echt boter op je hoofd hebt in deze discussie is inmiddels duidelijk geworden.quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:31 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dat is anders, dat is eigen verantwoordelijkheid.
Zijlstra wil inderdaad lekker centjes harken, maar het is wel een reden waarom zoveel mensen die bezuinigingen wel goed vinden zo.quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:43 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Daar heeft het niets mee te maken.
Men probeert niet de arbeidsmarkt te beschermen, de rijken te bevoordelen, een ongewenste situatie te verbeteren of wat dan ook.
Alle negatieve bijeffecten zal Zijlstra een rotzorg wezen, het gaat hem om die ¤360 miljoen.
Hmmm, niet altijd. Ik herinner me nog levendig de colleges filosofie met 50-plussers die echt zes keer zo langzaam gingen als ik.quote:Op dinsdag 12 april 2011 10:44 schreef eriksd het volgende:
Avondcollege's inderdaad, die volg ik als voltijdstudent als het kan ook liever, gezien de motivatie, betere vragen, snellere stappen enzovoorts.
Oke, daar kan ik mij iets bij voorstellenquote:Op dinsdag 12 april 2011 11:53 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Hmmm, niet altijd. Ik herinner me nog levendig de colleges filosofie met 50-plussers die echt zes keer zo langzaam gingen als ik.
Maar goed, bij andere vakken had de helft van de voltijdstudenten had niets voorbereid, dus ik vraag me af wat erger is.quote:Op dinsdag 12 april 2011 11:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Oke, daar kan ik mij iets bij voorstellen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |