quote:Op woensdag 6 april 2011 18:38 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
ok![]()
Dat was voor mij even belangrijk om te weten.
Een goede vriend van mij wil namelijk heel graag overstappen naar een Master wanneer hij straks klaar is met zijn HBO studie. En dat hij dan eventueel geen stufi meer zou krijgen is nog te overzien.... maar als hij dan 9000 euro per jaar moest gaan betalen waren zijn kansen verkeken.
Wat een onzin, voor velen is dat financiëel gezien onmogelijk.quote:Wat een onzin, je kunt nog steeds studeren en anders lenen. Dat je kansen na je 30ste kleiner worden, mag geen verrassing heten. Ik heb mensen van 60 zien studeren; moeten we die nou echt sponsoren?
Wees eens concreet en noem de situatie van iemand die te weinig kansen krijgt of gekregen heeft.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat een onzin, voor velen is dat financiëel gezien onmogelijk.
Er zijn zoveel voorbeelden te noemen. Een willekeurig voorbeeld: iemand heeft een MBO-opleiding gevolgd, gaat werken, de arbeidsmarkt verslechtert, hij kan enkel nog voor een lager loon werken, hij wil dus een HBO-opleiding gaan volgen maar hij kan dit financieel niet betalen, mede vanwege die langstudeerboete, of hij gaat twee keer 1-2 jaar een pauze moeten inlassen om die ¤4700 te sparen terwijl hij toch al twee keer zo lang over zijn studie moet doen aangezien hij 3-4 dagen per week moet werken.quote:Wees eens concreet en noem de situatie van iemand die te weinig kansen krijgt of gekregen heeft.
Plus, dat wanneer je bij een studie als bijvoorbeeld de mijne nog 20 uur per week werkt, ze je op je 25ste kunnen afschrijven.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:49 schreef von_Preussen het volgende:
En dan moet je ook nog maar net een baantje hebben waarmee je 20 uur per week kan werken.
De mensen die dat doen studeren veelal kunstgeschiedenis of filosofie, en die studies bekostig je echt wel met 1700 euro per jaar gezien de weinige collegeuren.quote:Op woensdag 6 april 2011 20:18 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat een onzin, je kunt nog steeds studeren en anders lenen. Dat je kansen na je 30ste kleiner worden, mag geen verrassing heten. Ik heb mensen van 60 zien studeren; moeten we die nou echt sponsoren?
Ik zal nog wat voorbeelden noemen.quote:Wees eens concreet en noem de situatie van iemand die te weinig kansen krijgt of gekregen heeft.
Inderdaad, dat is tijdens een laagconjunctuur allesbehalve evident.quote:En dan moet je ook nog maar net een baantje hebben waarmee je 20 uur per week kan werken.
Eh, dat was precies mijn punt. Hoe meer het wordt herhaald hoe liever though: hoe meer mensen dit meekrijgen hoe liever, je weet maar nooit wie er meeleest.quote:Plus, dat wanneer je bij een studie als bijvoorbeeld de mijne nog 20 uur per week werkt, ze je op je 25ste kunnen afschrijven.
Voor sommige studies is een echte bijbaan gewoon niet weggelegd, zelfs voor de sterkste niet. Mijn hoogleraren raden het dan ook STERK af..... tenzij we onze tijd stoppen in bijvoorbeeld onderzoek.
Geneeskunde plus nog een minor Moleculaire Biologie....quote:Op woensdag 6 april 2011 21:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat studeer jij? Een bètarichting zeker?
In praktijk blijkt 1 jaar echter niet zo goed te werken, ik heb daardoor in 4 jaar slechts 100 ECTS gehaald. Moet er wel bij zeggen dat ik pas in het 4e jaar erachter gekomen ben dat ik autisme had en het daarom kut liep.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:48 schreef GlowMouse het volgende:
Die autisten die een jaar nodig hebben om zich aan te passen, worden al door het bsa gegrepen. Een wo-deeltijder (hbo ken ik niet) loopt 2 jaar tegen de hogere prijs aan en betaalt dus in totaal 6.000 extra in de acht jaar die hij studeert. Onredelijk en het zou aangepast moeten worden. Maar er worden geen mensen uitgesloten.
Nee hoor.quote:Die autisten die een jaar nodig hebben om zich aan te passen, worden al door het bsa gegrepen.
Jawel, als jij die ¤6000 extra niet kan betalen dan wordt jij de facto uitgesloten van het onderwijs. De Wassenaar- , Bloemendaal- en Blaricumkindjes hebben hier niet zoveel last van. Met selectie op kwaliteit en efficiënt studeren heeft het geen f*ck te maken.quote:Een wo-deeltijder (hbo ken ik niet) loopt 2 jaar tegen de hogere prijs aan en betaalt dus in totaal 6.000 extra in de acht jaar die hij studeert. Onredelijk en het zou aangepast moeten worden. Maar er worden geen mensen uitgesloten.
Alleen het instellingsgeld betaal je dan, dus geen boete.quote:Op donderdag 7 april 2011 01:12 schreef ratatat het volgende:
Even een vraagje over m'n persoonlijke situatie. Ben iemand die in aanmerking gaat komen voor de boete. Ga echter na mijn huidige master nog een master volgen (ben nu al bezig met schakeljaar). Loopt die boete door als ik m'n eerste master heb afgerond? Of hoef ik dan alleen het tarief te betalen welke de universiteit hanteert voor mensen die hun 2e master doen.
Ja, de sociale maniertjes maffia is goed bezig deze mensen die op een andere manier denken, eens fijn buiten spel te zetten.quote:Op woensdag 6 april 2011 22:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In het ´hoger` onderwijs is het steeds belangrijker dat je kan samenwerken met andere mensen, dat je goed kan plannen etc.
Dit doordat het degelijke klassikale onderwijs met veel contacturen steeds meer wordt vervangen door projectjes, samenwerken, minder contacturen etc.
Dat gebrek aan structuur is funest voor deze mensen, zorgt voor veel stress en veel schooluitval en studievertraging. Deze mensen zijn wel net zo intelligent of intelligenter dan de ´normale` mensen maar lopen juist in het Nederlandse onderwijs vast om geheel andere redenen.
Halbe Zijlstra weet dit blijkbaar niet of hij trekt zich er niets van aan en laat hen desalniettemin ¤3000 - ¤6000 extra betalen. Oordeel zelf maar wat je erger vindt.
Hierover verbaasde ik me ook al. Hoezo kunnen ze dit zomaar maken?quote:Op woensdag 6 april 2011 19:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Voor de master is het sowieso gewoon ¤1731 collegegeld, maar je moet even uitzoeken hoe dat met het schakeljaar zit. Eerder in dit topic was daar ook geen duidelijkheid over. Twee opties, voor zover ik het snap:
1. Schakeljaar valt onder de bachelor. Dan volg je officieel een tweede bachelor en betaal je instellingsgeld. Dat varieert enorm, van ¤1731 tot soms boven de 10.000 euro. Dit is overigens vorig jaar al ingevoerd en heeft niets met de nieuwe regeling te maken. Alleen voor het schakeljaar dus. Als je dan officieel je master begint, ga je weer wettelijk collegegeld betalen en bovendien heb je 'recht op' een jaar uitloop tegen wettelijk collegegeld.
2. Schakeljaar valt onder de master. Dan verbruik je je jaar uitloop die mag hebben in je master voor het schakeljaar. Als je nog eens zou uitlopen ga je direct onder de langstudeerdersregeling vallen en betalen je vanaf het moment dat je uitloopt die ¤3000 extra. Althans in het geval dat de plannen doorgaan.
Glowmouse, klopt zo toch?
Ja, alle jaren tellen mee.quote:Op maandag 11 april 2011 10:28 schreef Equi het volgende:
Na enig zoeken op het internet kan ik er nog steeds niet achter komen wat nu precies de gevolgen kunnen zijn voor mensen, zoals ik, die van studie zijn gewisseld.
Tellen alle jaren dat je een HBO Bachelor hebt gevolgd bij elkaar op? En dan wanneer deze verdeeld zijn over 2 studies, waarvan je er dus 1 niet hebt afgemaakt?
Dank voor de reacties alvast.
Het aantal jaren dat je ingeschreven staat telt, dus ook de jaren dat je een opleiding hebt gevolgd, maar niet hebt afgerond.quote:Op maandag 11 april 2011 10:28 schreef Equi het volgende:
Na enig zoeken op het internet kan ik er nog steeds niet achter komen wat nu precies de gevolgen kunnen zijn voor mensen, zoals ik, die van studie zijn gewisseld.
Tellen alle jaren dat je een HBO Bachelor hebt gevolgd bij elkaar op? En dan wanneer deze verdeeld zijn over 2 studies, waarvan je er dus 1 niet hebt afgemaakt?
Dank voor de reacties alvast.
Als dat zo is is het vreemd dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd, daar bereik je dat namelijk totaal niet mee. Als dit het uitgangspunt is van de regering dan zou een overgangsregeling meer dan redelijk zijn.quote:De regering wil uitsluitend bewerkstelligen dat langstudeerders meer dan voorheen nadenken over hun studieloopbaan en daarbij bewuste keuzes maken.
Dan nog vallen er gaten in te schieten.quote:Op maandag 11 april 2011 19:19 schreef GlowMouse het volgende:
De volledige argumentatie staat in de brief op http://www.rijksoverheid.(...)erdersmaatregel.html
De argumentatie is de sterkste die ik tot nu toe heb gezien bij het wetsvoorstel, dus ik zou hem even doorlezen.
Hmm, er staat zelfs een fout in.quote:De maatregel is echter geen boete, noch in
strafrechtelijke, noch in bestuursrechtelijke zin. Het voorgestelde verhoogde tarief
is een wettelijk gemaximeerde eigen bijdrage voor het volgen van een opleiding
in het hoger onderwijs nadat een redelijke studietermijn is verstreken. Van
studenten die langer dan wenselijk studeren wordt slechts een hogere eigen
bijdrage verwacht. Deze categorie studenten wordt niet uitgesloten van het hoger
onderwijs. Er worden evemnin straffen opgelegd. De regering wil uitsluitend
bewerkstelligen dat langstudeerders meer dan voorheen nadenken over hun
studieloopbaan en daarbij bewuste keuzes maken.
Ai, met betrekking tot dit heeft ie een punt. Maar er zijn een aantal langstudeerders gewoon ziek, moeten die alsnog een boete krijgen voor hun ziek zijn (1 jaar extra is gewoon niet altijd genoeg)? Er wordt wel degelijk onderscheid gemaakt op punten -die weliswaar geen onderdeel zijn van je persoonlijkheid (tenzij het een persoonlijkheidsstoornis betreftquote:De adviseurs menen dat het gelijkheidsbeginsel, zoals dat verwoord is in artikel 1
van het Twaalfde Protocol, geschonden wordt. Dit artikel betreft een
discriminatieverbod. Van discriminatie is in dit voorstel geen sprake. Van
discriminatie is sprake als onderscheid wordt gemaakt op bepaalde gronden.
Onder deze gronden plegen menselijke eigenschappen van een specifiek,
elementair karakter te worden genoemd, dat wil zeggen: eigenschappen waarvan
in het geheel geen afstand kan worden gedaan, of eigenschappen waarvan geen
afstand kan worden gedaan zonder de eigen persoonlijkheid te beschadigen.1 Het
zijn van langstudeerder is daarmee niet te vergelijken.
WTF, scheelt het echt zo weinig op het hbo? Maar met betrekking tot WO, waarom daar dan geen uitzondering voor? 30+ ers krijgen geen stufi, dan is het nogal moeilijk om helemaal voltijd te studeren.quote:Met betrekking tot deeltijdstudenten is er ook geen sprake van schending van het
gelijkheidsbeginsel. 56% van de hbo$deeltijders haalt binnen vijf jaar het hbo$
bachelordiploma, tegenover 57% van de voltijders. Het studietempo is nagenoeg
gelijk. In het wo doen deeltijdstudenten er wel langer over, maar is deze groep
dus relatief klein.
Dat dus.quote:Op maandag 11 april 2011 19:33 schreef Merkie het volgende:
dat alle studenten de mogelijkheid blijven behouden hun studie af te ronden.
Dit vind ik overigens wel zwak:
[..]
Als dat zo is is het vreemd dat het met terugwerkende kracht wordt ingevoerd, daar bereik je dat namelijk totaal niet mee. Als dit het uitgangspunt is van de regering dan zou een overgangsregeling meer dan redelijk zijn.
Jawel, er staat dat iedereen tegen gunstige voorwaarden kan lenen. Iedereen kan dus over de 3000 euro beschikken. Het levert je wel een schuld op. Maar je wordt niet uitgesloten.quote:Op maandag 11 april 2011 19:35 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dan nog vallen er gaten in te schieten.
[..]
Hmm, er staat zelfs een fout in.En 3000,- extra heeft niet iedereen. Ergo: je sluit er wel groepen mee uit. Daarnaast zie ik geen goede argumentatie mbt de terugwerkende kracht.
Nee, want je kan niet meer lenen dan het bedrag wat je nu ook al kan lenen. Alleen is de verhouding dan anders. Nu kun je 250,- basisbeurs + iets van 700 p/m lenen + collegegeldkrediet (150 oid p/m). Met die boete kun je minder per maand lenen aan stufi, want alles wat je extra leent bij je collegegeldkrediet kun je minder bijlenen aan beurs.quote:Op maandag 11 april 2011 19:37 schreef Merkie het volgende:
[..]
Jawel, er staat dat iedereen tegen gunstige voorwaarden kan lenen. Iedereen kan dus over de 3000 euro beschikken. Het levert je wel een schuld op. Maar je wordt niet uitgesloten.
Dat is waar inderdaad. Daarom zei ik net ook al dat de leenvoorwaarden dan wel versoepeld moeten wordenquote:Op maandag 11 april 2011 19:39 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Nee, want je kan niet meer lenen dan het bedrag wat je nu ook al kan lenen. Alleen is de verhouding dan anders. Nu kun je 250,- basisbeurs + iets van 700 p/m lenen + collegegeldkrediet (150 oid p/m). Met die boete kun je minder per maand lenen aan stufi, want alles wat je extra leent bij je collegegeldkrediet kun je minder bijlenen aan beurs.
Dat dus! Ik zelf zit in mijn leenfase en kan straks echt niet meer bij lenen. Als het kon dan deed ik het wel.quote:Op maandag 11 april 2011 19:39 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Nee, want je kan niet meer lenen dan het bedrag wat je nu ook al kan lenen. Alleen is de verhouding dan anders. Nu kun je 250,- basisbeurs + iets van 700 p/m lenen + collegegeldkrediet (150 oid p/m). Met die boete kun je minder per maand lenen aan stufi, want alles wat je extra leent bij je collegegeldkrediet kun je minder bijlenen aan beurs.
Leuk, en je bent ook nog eens je OV kwijt waardoor je op die manier al aan meer kosten komt.quote:Op maandag 11 april 2011 19:39 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Er moet gewoon sprake zijn van een vorm van overgangsrecht. Dat lijkt me toch het minst wat men kan verwachten van de regering.quote:Op maandag 11 april 2011 19:52 schreef Merkie het volgende:
Het beste lijkt me gewoon dat dit wetsvoorstel pas vanaf 2013 wordt ingevoerd (naast helemaal niet invoeren dan). Dan hebben langstudeerders nog twee jaar de tijd om wat meer vaart achter de studie te zetten.
De overheid heeft NU geld nodig, dan is er helemaal geen ruimte voor nuance of redelijkheid.quote:Op maandag 11 april 2011 19:55 schreef CyCly het volgende:
[..]
Er moet gewoon sprake zijn van een vorm van overgangsrecht. Dat lijkt me toch het minst wat men kan verwachten van de regering. alhoewel dat blijkbaar niet zo zeker is bij onze regering.
Het beste lijkt me om de nieuwe situatie in te voeren voor nieuwe studenten. Dus voor mensen die per studiejaar 2011-2012 aan hun studie beginnen. Inderdaad naast helemaal niet invoeren, want dat is de beste optie.quote:Op maandag 11 april 2011 19:52 schreef Merkie het volgende:
Het beste lijkt me gewoon dat dit wetsvoorstel pas vanaf 2013 wordt ingevoerd (naast helemaal niet invoeren dan). Dan hebben langstudeerders nog twee jaar de tijd om wat meer vaart achter de studie te zetten.
Ik kan alleen nog hopen op enige coulance van de universiteit vrees ikquote:Op maandag 11 april 2011 19:56 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De overheid heeft NU geld nodig, dan is er helemaal geen ruimte voor nuance of redelijkheid.
Ik snap echt niet dat mensen daar nog op durven hopen, gezien het belang van de overheid (centjes binnenhalen).
Dat is wel bizar zeg.quote:Op maandag 11 april 2011 19:57 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Het beste lijkt me om de nieuwe situatie in te voeren voor nieuwe studenten. Dus voor mensen die per studiejaar 2011-2012 aan hun studie beginnen. Inderdaad naast helemaal niet invoeren, want dat is de beste optie.
Ik hoorde vorige week dat men op mijn faculteit -voorlopend op eventuele achterlijkheden vanuit het rijk- per komend studiejaar in gaat voeren (voor nieuwe studenten, daar begrijpen ze dus wél iets van terugwerkende kracht en hoe het hoort) dat mastertentamens in plaats van 5 jaar, nog maar 2 jaar geldig zijn. Belachelijk! En dat op een faculteit die het van deeltijd moet hebben!
Eeehhh, levert dat juist niet meer vertraging op?quote:Op maandag 11 april 2011 19:57 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik hoorde vorige week dat men op mijn faculteit -voorlopend op eventuele achterlijkheden vanuit het rijk- per komend studiejaar in gaat voeren (voor nieuwe studenten, daar begrijpen ze dus wél iets van terugwerkende kracht en hoe het hoort) dat mastertentamens in plaats van 5 jaar, nog maar 2 jaar geldig zijn. Belachelijk! En dat op een faculteit die het van deeltijd moet hebben!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |