wat is er verkeerd aan engelstalige berichten ?wou je ze liever in het japans dan ! of wachten tot een ander nieuwsagent het vertaald heeft bsquote:Op maandag 4 april 2011 17:14 schreef Frutsel het volgende:
Graag ontopic... kom dan maar met fatsoenlijk nederlandstalig nieuws en geen engelse bronnen van tweede-rangs artikelen of videodumps. En discussieer daar dan eens over. Zo jammer dat zo'n boeiende reeks door een enkeling aan gort wordt geholpen.
Schijnbaar moet het vaker gezegd worden en kan het niet normaal. Laat dat persoonlijke gebash maar eens achterwege.
ah nu gaan we het krijgen.quote:Op maandag 4 april 2011 17:14 schreef Frutsel het volgende:
Graag ontopic... kom dan maar met fatsoenlijk nederlandstalig nieuws en geen engelse bronnen van tweede-rangs artikelen of videodumps. En discussieer daar dan eens over. Zo jammer dat zo'n boeiende reeks door een enkeling aan gort wordt geholpen.
Schijnbaar moet het vaker gezegd worden en kan het niet normaal. Laat dat persoonlijke gebash maar eens achterwege.
nee natuurlijk niet.quote:Op maandag 4 april 2011 17:10 schreef DDDDDaaf het volgende:
Het duurt veel te lang om zo'n tanker te regelen, bovendien dienen er dan weer pompen enz. geregeld te worden. Ik betwijfel overigens dat een schip van een dergelijke omvang zo dichtbij een kerncentrale kan aanmeren.
Niets in mijn ogen ,maar er kan schijnbaar niet normaal met elkaar gediscussieerd worden. Als het al niet de bron is die twijfelachtig is het wel een filmpje dat onbetrouwbaar of bekritiseerd wordt. Laten we het dan maar gewoon ouderwets bij Nederlands doen, twee dagen te laat ofzo.quote:Op maandag 4 april 2011 17:16 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
wat is er verkeerd aan engelstalige berichten ?wou je ze liever in het japans dan ! of wachten tot een ander nieuwsagent het vertaald heeft bs
Bannen kan ik niet Kitao, zou je inmiddels moeten weten. Maar er moet toch ook een lampje bij jou gaan branden dat er een groot deel van de klachten over jouw postgedrag komt. En er wordt heel veel toegestaan, maar het komt nu weer ff de spuigaten uit. Er is al vaker gevraagd om het ontopic te houden, schijnbaar is dat moeilijk. Wat voor jou of iemand anders ontopic is, is het voor een ander niet,quote:Op maandag 4 april 2011 17:18 schreef kitao het volgende:
[..]
ah nu gaan we het krijgen.
wie is die enkeling volgens jou dan ?
en waarom geen engelstalig nieuws terwijl er veel meer nieuws in die taal is te verkrijgen?
en wat is er mis aan een youtube die bijv een cnn of cbs-fragment laat zien ?
zeg het maar frutsel en gooi er maar een gekunstelde ban bovenop.
ik word het ook goed zat dat gezeik hier op fok.
Hoiquote:Op maandag 4 april 2011 17:25 schreef paddy het volgende:
Is het zo moeilijk voor jullie om op een volwassen manier te converseren?
Ik heb geen verstand van nucleaire zaken en dacht jullie wel, maar blijkbaar hebben jullie nog meer verstand van "Hoe jaag ik iedereen met een andere mening weg"
Echt!! In een dergelijk topic verwacht ik geen puberhormonen of kleutergedrag. Had ik het even mis!
Ik ga hier geen slotje op gooien. Ik ga gewoon een beroep op jullie intelligentie of volwassenheid doen. Doe in ieder geval ALSOF jullie normaal kunnen converseren![]()
Vanaf deze post zal ik elke post die wil trollen in dit topic, elke post van zoeken en noten zodat elke post die persoonlijk geneuzel bevat genote zal worden. En die zal ik aan de FA's voor leggen.
Er gaat niemand het topic uitgejaagd worden. Voor een monoloog zet je maar je eigen plekje op.
Nooit verwacht dat ik in een dergelijk topic nodig was. Ik ben verdorie geen kleuterjuf
Ik ben niet echt "into" de logistiek, maar dit lijkt me hoe dan ook een vrij omslachtige operatie die nog niet zo 1, 2, 3 op touw te zetten is. Al helemaal omdat Japan (en zeker de getroffen regio's, waaronder Fukushima) in puin liggen. Men moest per direct van dat besmette water af, waardoor lozen de enige optie was. Momenteel heeft iedere mogelijke optie, op welk vlak dan ook, zwaar nadelige gevolgen. Ik ben bang dat de enige manier, waarop nu nog resultaten behaald zouden kunnen worden, is wanneer Japan de zelfde aanpak als de toenmalige USSR zou kiezen en (tien)duizenden mensenlevens op zou offeren...quote:Op maandag 4 april 2011 17:24 schreef kitao het volgende:
[..]
nee natuurlijk niet.
maar er werd gesproken over 11.500 ton afvalwater als ik me niet vergis.
met 6 binnenvaartankers kun je dus dit water naar de supertanker brengen.
en kom op, met een noodvordering is best wel een schuit te regelen binnen 24 uur, desnoods koop je er gewoon 1.
zou jammer zijn dat slotje frutsel, zeker aangezien ik dit topic heb geopend.quote:Op maandag 4 april 2011 17:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Niets in mijn ogen ,maar er kan schijnbaar niet normaal met elkaar gediscussieerd worden. Als het al niet de bron is die twijfelachtig is het wel een filmpje dat onbetrouwbaar of bekritiseerd wordt. Laten we het dan maar gewoon ouderwets bij Nederlands doen, twee dagen te laat ofzo.
Zonder gekheid: Kom op zeg.. jullie zijn toch oud en wijs genoeg om normaal te doen.. en dit is niet persoonlijk aan jou, maar aan degenen die het verkloten.
[..]
Bannen kan ik niet Kitao, zou je inmiddels moeten weten. Maar er moet toch ook een lampje bij jou gaan branden dat er een groot deel van de klachten over jouw postgedrag komt. En er wordt heel veel toegestaan, maar het komt nu weer ff de spuigaten uit. Er is al vaker gevraagd om het ontopic te houden, schijnbaar is dat moeilijk. Wat voor jou of iemand anders ontopic is, is het voor een ander niet,
Zeker als je met kernwoorden als klapmongool gaat gooien, ook al is dat een reactie op iemand. Dan vraag je er wel zelf om.
En die mensen die het nieuws graag willen volgen, zitten niet op een persoonlijke vete, sneer of bashtopic te wachten en blijven dan maar weg. Dan kunnen we net zo goed weer een slotje pleuren op deze reeks of wat bans laten uitdelen. Kom op zeg...
Dus of het gaat normaal of we gaan bannen en slotten of we gaan back to basic... Graag of niet.
op een meltdown zouden ze toch enigzins bestand moeten zijn als een reele mogelijkheid, waarom dan niet laten meltdownen als de zaak erzo voor staat inplaats van te pogen te koelen en dan met een hoop afval te zitten.quote:Op maandag 4 april 2011 17:34 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik heb overigens nog wat toffe schema's en achtergrondinfo van de hogefluxreactor in petten in een van mijn stralingsleerboeken staan. Jammer dat ik ze ivm copyright en dergelijke helaas niet mag postenAls iemand zich nog zorgen zou maken over die reactor: 11,6 kg aan u235 met een potentieel vermogen van 45 megawatt.
Petten is verder een stalen koepel met onderdruk, waardoor eventuele ontsnapte besmettingen niet makkelijk naar buiten zullen treden. Toegang alleen via grote zware sluizen en e koepel is geplaatst op een enorm dikke betonnen vloer. De reactor is geplaatst op een negen meter diep waterbassin, dat ook is omgeven door een enorm dikke betonnen wand. Als dus de koeling uit zou vallen, hebben ze voldoende tijd op een oplossing te bedenken aangezien het water er onder nog heel lang zou kunnen koelen.
een pompje, een paar schuiten en een paar slangen, eigenlijk niet veel meer dan dat wat ze nu al aan het doen zijn.quote:Op maandag 4 april 2011 17:36 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik ben niet echt "into" de logistiek, maar dit lijkt me hoe dan ook een vrij omslachtige operatie die nog niet zo 1, 2, 3 op touw te zetten is. Al helemaal omdat Japan (en zeker de getroffen regio's, waaronder Fukushima) in puin liggen. Men moest per direct van dat besmette water af, waardoor lozen de enige optie was. Momenteel heeft iedere mogelijke optie, op welk vlak dan ook, zwaar nadelige gevolgen. Ik ben bang dat de enige manier, waarop nu nog resultaten behaald zouden kunnen worden, is wanneer Japan de zelfde aanpak als de toenmalige USSR zou kiezen en (tien)duizenden mensenlevens op zou offeren...
een meltdown betekent een brand en uitstoot in de atmosfeer waarbij dus de gevaarlijkste materialen, plutonium, uraan, cesium in de atmosfeer komt of in het grondwater.quote:Op maandag 4 april 2011 17:37 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
op een meltdown zouden ze toch enigzins bestand moeten zijn als een reele mogelijkheid, waarom dan niet laten meltdownen als de zaak erzo voor staat inplaats van te pogen te koelen en dan met een hoop afval te zitten.
heb je daar een verklaring voor ?
want naarmate de tijd verstrijkt wordt het niveau van ramp alleen maar verhoogt tot volgens sommige bronnen het niveau van tsjernobile evenarend
Ja, ik was blijkbaar met een reactie bezigquote:
Jodium (kookpunt: 184 graden celsius) en cesium (kookpunt: 671 graden celsius) zijn vrij vluchtig. Veel andere nare zaken als strontium (kookpunt: 1384 graden celsius) verdampen pas bij hogere temperaturen..quote:Op maandag 4 april 2011 17:55 schreef kitao het volgende:
[..]
een meltdown betekent een brand en uitstoot in de atmosfeer waarbij dus de gevaarlijkste materialen, plutonium, uraan, cesium in de atmosfeer komt of in het grondwater.
bij ongunstige wind kunnen ze tokio dan wel afschrijven.
tenminste, zo heb ik het begrepen.
op dit moment zitten die stoffen nog steeds (gedeeltelijk) in het splijtstaafomhulsel, bij smelting komen die vrij.
goeie vraag zou zijn welke temperatuur er optreedt bij een reactormeltdown en welke gassen er dan vrij komen.
genoeg om de reactor te laten exploderen volgens mij.
je heb de link dus gelezen over het ontstaan van die explosieve gassen onder het kopje 'wat is een meltdown' ?quote:Op maandag 4 april 2011 18:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jodium (kookpunt: 184 graden celsius) en cesium (kookpunt: 671 graden celsius) zijn vrij vluchtig. Veel andere nare zaken als strontium (kookpunt: 1384 graden celsius) verdampen pas bij hogere temperaturen..
De staven (voornamelijk uraniumdioxide) smelten bij 2800 graden celsius..
ik heb begrepen dat dat vrij veel energie kost en dus niet 100derden meters de grond in zakt hooguit een paar meterquote:Op maandag 4 april 2011 18:10 schreef kitao het volgende:
[..]
je heb de link dus gelezen over het ontstaan van die explosieve gassen onder het kopje 'wat is een meltdown' ?
(die niet te kopieeren valt wegens een auteursrechtblok)
en de reactor is van staal nietwaar, dus bij 2800 graden smelt de lava gewoon de grond in ?
Explosieve gassen, dat zal wel waterstofgas zijn?quote:Op maandag 4 april 2011 18:10 schreef kitao het volgende:
[..]
je heb de link dus gelezen over het ontstaan van die explosieve gassen onder het kopje 'wat is een meltdown' ?
en de reactor is van staal nietwaar, dus bij 2800 graden smelt de lava gewoon de grond in ?
Of dat nog niet eens, ik heb volgens mij onlangs nog foto's op internet gezien van de gestolde "blob" kernbrandstof in Tsjernobyl op de betonnen vloer van het bassin onder de reactor. Ik ga eens op zoek...quote:Op maandag 4 april 2011 18:12 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
ik heb begrepen dat dat vrij veel energie kost en dus niet 100derden meters de grond in zakt hooguit een paar meter
Als het goed is zit er nog een dikke betonnen "stortbak" onder de reactor die alle gesmolten rotzooi opvangt in geval van meltdown. Wat ze alleen niet weten, simpelweg omdat het nog nooit is voorgekomen, is of die bak het gaat houden. Ik meen gelezen te hebben dat de gesmolten uranium daar met enkele millimeters per minuut doorheen smelt. Zo'n bak is meters dik, dat wel, maar of de uranium op tijd afgekoeld is om nog in die bak tot stilstand te komen... niemand die het met zekerheid kan zeggen.quote:Op maandag 4 april 2011 18:10 schreef kitao het volgende:
[..]
Speroforum editor Martin Barillas is a former US diplomat, who also worked as a democracy advocate and election observer in Latin America. He is also a freelance translator.quote:
Japanese officials said initially that the amount of radioactive elements leaking from the plant would be "very small" and would not affect the environment or human health, if the leak is kept under control. If cooling cannot be restored to the plant, fallout would only spread and pose a danger to people living nearby. If the reactor does indeed melt down, the results could be similar to—if not worse than—that of the iconic Chernobyl disaster in the waning days of the Soviet Union.
When a reactor at a nuclear power plant in Chernobyl, Ukraine went out of control in April 1986, it led to an explosion and meltdown, contaminating 58,000 square miles of land between Belarus, Russia, and Ukraine, 600,000 residents were evacuated and their homes left permanently abandoned, while 4,000 died of radiation-related causes. The meltdown released a hundred radioactive elements into the atmosphere including dangerous iodine, strontium, and cesium, which are the most dangerous, and can still be found in the affected areas today. In the years since this devastating accident, studies on groups of emergency workers and individuals with the highest exposure rates have linked the radioactive fallout to several health consequences like certain cancers, cardiovascular disease and death.
The effects of radiation are predicated on three factors: total exposure, how close you were to the accident and how much time you were exposed to it. According to the Federal Emergency Management Agency, "The potential danger from an accident at a nuclear power plant is exposure to radiation. This exposure could come from the release of radioactive material from the plant into the environment, usually characterized by a plume (cloud-like formation) of radioactive gases and particles. The major hazards to people in the vicinity of the plume are radiation exposure to the body from the cloud and particles deposited on the ground, inhalation of radioactive materials, and ingestion of radioactive materials." Symptoms, according to FEMA, "can arise at any point after exposure. It can be immediate or occur over days, weeks or months. Early exposure symptoms can include: nausea, vomiting, diarrhea, headache and fever. Signs that may appear in the days following exposure include: dizziness, disorientation, weakness, fatigue, hair loss, bloody vomit and stools, infections, poor wound healing and low blood pressure."
Je bedoelt een Core Catcher?quote:Op maandag 4 april 2011 18:16 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Als het goed is zit er nog een dikke betonnen "stortbak" onder de reactor die alle gesmolten rotzooi opvangt in geval van meltdown. Wat ze alleen niet weten, simpelweg omdat het nog nooit is voorgekomen, is of die bak het gaat houden. Ik meen gelezen te hebben dat de gesmolten uranium daar met enkele millimeters per minuut doorheen smelt. Zo'n bak is meters dik, dat wel, maar of de uranium op tijd afgekoeld is om nog in die bak tot stilstand te komen... niemand die het met zekerheid kan zeggen.
Een meltdown wordt pas levensgevaarlijk wanneer de gesmolten splijtststof op (grond)water stuit en op die manier een enorme waterstofexplosie veroorzaakt die grote hoeveelheden radio-aktief materiaal de lucht in slingert.quote:Op maandag 4 april 2011 18:23 schreef kitao het volgende:
sorry, maar een meltdown is echt het ergste scenario wat je je kunt bedenken bij een kernramp.
zoveel lijkt me wel duidelijk; kan echter geen kwaad dit nader op te zoeken.
Hier hebben ze het wel over een "concrete floor":quote:Op maandag 4 april 2011 18:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Je bedoelt een Core Catcher?
Die zit niet in Fukushima....
Een betonnen vloer is geen core catcher, zie ook dit artikel in de Volkskrant.quote:Op maandag 4 april 2011 18:30 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Hier hebben ze het wel over een "concrete floor":
The radioactive core in a reactor at the crippled Fukushima nuclear power plant appears to have melted through the bottom of its containment vessel and on to a concrete floor, experts say, raising fears of a major release of radiation at the site.
Bron: http://www.guardian.co.uk(...)save-nuclear-reactor
Of is dat iets anders dan een echte core catcher?
quote:De reactoren van Fukushima hebben geen zogeheten core catcher om de smeltende pap op te vangen.
Even de noob uitgehangen en mezelf gequoted:quote:Op maandag 4 april 2011 18:15 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Of dat nog niet eens, ik heb volgens mij onlangs nog foto's op internet gezien van de gestolde "blob" kernbrandstof in Tsjernobyl op de betonnen vloer van het bassin onder de reactor. Ik ga eens op zoek...
hoe diep denk je dat dat grondwater zit dan ?quote:Op maandag 4 april 2011 18:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Een meltdown wordt pas levensgevaarlijk wanneer de gesmolten splijtststof op (grond)water stuit en op die manier een enorme waterstofexplosie veroorzaakt die grote hoeveelheden radio-aktief materiaal de lucht in slingert.
Ik heb geen flauw idee op welke diepte het grondwater zich ter plaatse bevindt, ging er mij meer om dat een meltdown niet per definitie catastrofale gevolgen hoeft te hebben.quote:Op maandag 4 april 2011 18:38 schreef kitao het volgende:
[..]
hoe diep denk je dat dat grondwater zit dan ?
bovendien staan die reactors slechts 50 meter vanaf de zee.
geloof me, de topprioriteit ligt bij het instandhouden van het omhulsel, een totale breuk is echt einde oefening.
Oké, dat wist ik niet. Thanks, ik zal het artikel eens lezen.quote:Op maandag 4 april 2011 18:35 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een betonnen vloer is geen core catcher, zie ook dit artikel in de Volkskrant.
[..]
15 meter las ik ergens meen ik.quote:Op maandag 4 april 2011 18:40 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee op welke diepte het grondwater zich ter plaatse bevindt, ging er mij meer om dat een meltdown niet per definitie catastrofale gevolgen hoeft te hebben.
Een meltdown is nooit een optie, je gaat er dan immers variabelen, waar je zelf geen invloed op hebt, in betrekken.quote:Op maandag 4 april 2011 18:43 schreef kitao het volgende:
[..]
een meltdown is geen optie anders hadden ze allang gestopt met koelen.
ook hoeft het het grondwater niet eens te bereiken want die hele reactorgebouwen zijn toch al bedekt met een laag koelwater.quote:Op maandag 4 april 2011 18:45 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Een meltdown is nooit een optie, je gaat er dan immers variabelen, waar je zelf geen invloed op hebt, in betrekken.
Lees het artikel wat je zelf quote: "an explosion and a meltdown". Zonder die explosie was de ramp in Rusland lang niet zo groot geweest. Sterker nog: De gedeeltelijke meltdown in Tsjernobyl was het gevolg van die explosie.quote:Op maandag 4 april 2011 18:23 schreef kitao het volgende:
sorry, maar een meltdown is echt het ergste scenario wat je je kunt bedenken bij een kernramp.
zoveel lijkt me wel duidelijk; kan echter geen kwaad dit nader op te zoeken.
en dat laatste gaat niet geheel naar wens in mijn opiniequote:Op maandag 4 april 2011 19:44 schreef MartijnA3 het volgende:
Yup, en dat hoeft niet zo'n ramp te zijn, als het zich maar geen weg baant naar buiten. En er moet water op uiteraard, om het zsm te koelen.
http://www.jaif.or.jp/eng(...)WS01_1301918121P.pdfquote:Progress of the work to recover injection function
Water injection to the reactor pressure vessel by temporally installed pumps were switched from seawater to freshwater at Unit 1, 2 and 3.
High radiation circumstance hampering the work to restore originally installed pumps for injection. Discharging radioactive water in the basement of the buildings of Unit 1through 3 continue to improve this situation. Water transfer work is being made to secure a place for the water to go.
25 maart is lang geleden,graag recent nieuws posten.quote:
quote:De Belgische documentairemaker en nucleair chemicus Alain de Halleux waarschuwt dat er ook in België kernrampen kunnen gebeuren. Dat zegt hij in een interview aan Humo dat morgen verschijnt. "Ik wil geen paniek zaaien, maar ook in België mogen we zware ongevallen met kerncentrales verwachten. Het is alleen maar een kwestie van tijd", aldus de Halleux (53).
"Je houdt het niet voor mogelijk hoe onveilig onze centrales zijn. Wist u dat de gebouwen van de Belgische kerncentrales voorzien zijn op een druk van 5 bar per vierkante centimeter? Dat is twee keer niets! Een fles spuitwater is bestand tegen een druk van ongeveer 120 bar", klinkt het.
"Doel 1 is gevaarlijk omdat er geen degelijke betonnen fundering onder ligt. Tihange 1 is een reactor met een fragiel deksel. Die dingen zijn veertig jaar oud, hé. Doel 1 en Tihange 1 moeten meteen dicht! Dat zeggen onafhankelijke experts", gaat de Halleux verder.
De centrales meteen sluiten is ook geen optie volgens de Halleux want binnen de EU is België -op Frankrijk en Litouwen na- het meest afhankelijk van kernenergie. De Halleux ziet maar één tussenoplossing: "De centrales opnieuw nationaliseren, ze uit die winstlogica van de privésector halen en maximaal inzetten op veiligheid."
Deze week komt een nieuwe film van de Halleux uit: 'Tsjernobyl 4 Ever': daarin gaat hij, 25 jaar na de ramp van 1986, ter plekke na of de Oekraïners al hersteld zijn van de catastrofe, en hoe de ontplofte kerncentrale er nu aan toe is. (belga/sps)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |