Hier hebben ze het wel over een "concrete floor":quote:Op maandag 4 april 2011 18:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Je bedoelt een Core Catcher?
Die zit niet in Fukushima....
Een betonnen vloer is geen core catcher, zie ook dit artikel in de Volkskrant.quote:Op maandag 4 april 2011 18:30 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Hier hebben ze het wel over een "concrete floor":
The radioactive core in a reactor at the crippled Fukushima nuclear power plant appears to have melted through the bottom of its containment vessel and on to a concrete floor, experts say, raising fears of a major release of radiation at the site.
Bron: http://www.guardian.co.uk(...)save-nuclear-reactor
Of is dat iets anders dan een echte core catcher?
quote:De reactoren van Fukushima hebben geen zogeheten core catcher om de smeltende pap op te vangen.
Even de noob uitgehangen en mezelf gequoted:quote:Op maandag 4 april 2011 18:15 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Of dat nog niet eens, ik heb volgens mij onlangs nog foto's op internet gezien van de gestolde "blob" kernbrandstof in Tsjernobyl op de betonnen vloer van het bassin onder de reactor. Ik ga eens op zoek...
hoe diep denk je dat dat grondwater zit dan ?quote:Op maandag 4 april 2011 18:27 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Een meltdown wordt pas levensgevaarlijk wanneer de gesmolten splijtststof op (grond)water stuit en op die manier een enorme waterstofexplosie veroorzaakt die grote hoeveelheden radio-aktief materiaal de lucht in slingert.
Ik heb geen flauw idee op welke diepte het grondwater zich ter plaatse bevindt, ging er mij meer om dat een meltdown niet per definitie catastrofale gevolgen hoeft te hebben.quote:Op maandag 4 april 2011 18:38 schreef kitao het volgende:
[..]
hoe diep denk je dat dat grondwater zit dan ?
bovendien staan die reactors slechts 50 meter vanaf de zee.
geloof me, de topprioriteit ligt bij het instandhouden van het omhulsel, een totale breuk is echt einde oefening.
Oké, dat wist ik niet. Thanks, ik zal het artikel eens lezen.quote:Op maandag 4 april 2011 18:35 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een betonnen vloer is geen core catcher, zie ook dit artikel in de Volkskrant.
[..]
15 meter las ik ergens meen ik.quote:Op maandag 4 april 2011 18:40 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee op welke diepte het grondwater zich ter plaatse bevindt, ging er mij meer om dat een meltdown niet per definitie catastrofale gevolgen hoeft te hebben.
Een meltdown is nooit een optie, je gaat er dan immers variabelen, waar je zelf geen invloed op hebt, in betrekken.quote:Op maandag 4 april 2011 18:43 schreef kitao het volgende:
[..]
een meltdown is geen optie anders hadden ze allang gestopt met koelen.
ook hoeft het het grondwater niet eens te bereiken want die hele reactorgebouwen zijn toch al bedekt met een laag koelwater.quote:Op maandag 4 april 2011 18:45 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Een meltdown is nooit een optie, je gaat er dan immers variabelen, waar je zelf geen invloed op hebt, in betrekken.
Lees het artikel wat je zelf quote: "an explosion and a meltdown". Zonder die explosie was de ramp in Rusland lang niet zo groot geweest. Sterker nog: De gedeeltelijke meltdown in Tsjernobyl was het gevolg van die explosie.quote:Op maandag 4 april 2011 18:23 schreef kitao het volgende:
sorry, maar een meltdown is echt het ergste scenario wat je je kunt bedenken bij een kernramp.
zoveel lijkt me wel duidelijk; kan echter geen kwaad dit nader op te zoeken.
en dat laatste gaat niet geheel naar wens in mijn opiniequote:Op maandag 4 april 2011 19:44 schreef MartijnA3 het volgende:
Yup, en dat hoeft niet zo'n ramp te zijn, als het zich maar geen weg baant naar buiten. En er moet water op uiteraard, om het zsm te koelen.
http://www.jaif.or.jp/eng(...)WS01_1301918121P.pdfquote:Progress of the work to recover injection function
Water injection to the reactor pressure vessel by temporally installed pumps were switched from seawater to freshwater at Unit 1, 2 and 3.
High radiation circumstance hampering the work to restore originally installed pumps for injection. Discharging radioactive water in the basement of the buildings of Unit 1through 3 continue to improve this situation. Water transfer work is being made to secure a place for the water to go.
25 maart is lang geleden,graag recent nieuws posten.quote:
quote:De Belgische documentairemaker en nucleair chemicus Alain de Halleux waarschuwt dat er ook in België kernrampen kunnen gebeuren. Dat zegt hij in een interview aan Humo dat morgen verschijnt. "Ik wil geen paniek zaaien, maar ook in België mogen we zware ongevallen met kerncentrales verwachten. Het is alleen maar een kwestie van tijd", aldus de Halleux (53).
"Je houdt het niet voor mogelijk hoe onveilig onze centrales zijn. Wist u dat de gebouwen van de Belgische kerncentrales voorzien zijn op een druk van 5 bar per vierkante centimeter? Dat is twee keer niets! Een fles spuitwater is bestand tegen een druk van ongeveer 120 bar", klinkt het.
"Doel 1 is gevaarlijk omdat er geen degelijke betonnen fundering onder ligt. Tihange 1 is een reactor met een fragiel deksel. Die dingen zijn veertig jaar oud, hé. Doel 1 en Tihange 1 moeten meteen dicht! Dat zeggen onafhankelijke experts", gaat de Halleux verder.
De centrales meteen sluiten is ook geen optie volgens de Halleux want binnen de EU is België -op Frankrijk en Litouwen na- het meest afhankelijk van kernenergie. De Halleux ziet maar één tussenoplossing: "De centrales opnieuw nationaliseren, ze uit die winstlogica van de privésector halen en maximaal inzetten op veiligheid."
Deze week komt een nieuwe film van de Halleux uit: 'Tsjernobyl 4 Ever': daarin gaat hij, 25 jaar na de ramp van 1986, ter plekke na of de Oekraïners al hersteld zijn van de catastrofe, en hoe de ontplofte kerncentrale er nu aan toe is. (belga/sps)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |