quote:Op maandag 4 april 2011 20:13 schreef kitao het volgende:
@martijn, alleen onder water zetten is niet genoeg.
gebruikte staven moeten 2 jaar actief gekoeld worden heb ik begrepen.
dus dat betekent een constante stroming eroverheen voeren met koel water, dat vervolgens opwarmt en dat weer gekoeld moet worden.
zo gauw dit stopt gaat het gewoon weer hitte ontwikkelen.
aangezien alles kapot en onbereikbaar is vanwege de hoge straling is dit dus een erg zware opdracht, zeker als je bedenkt dat een scheurtje buiten in de grond nu al drie dagen kost om nog steeds niet gedicht te zijn.
ps, ik haak af voor vandaag.
Pumps = pompen = stromend water. Je mag aannemen dat dit nu wel goed gaat, zeker als ze switchen van zeewater naar zoet water.quote:Progress of the work to recover injection function
Water injection to the reactor pressure vessel by temporally installed pumps were switched from seawater to freshwater at Unit 1, 2 and 3.
Weet je wat dat gaat kosten ? Dan wordt Kernenergie toch veel te duur.quote:Op maandag 4 april 2011 16:56 schreef kitao het volgende:
[..]
nou gelukkig, toch een inhoudelijke discussie.
waarom dit water niet opvangen in een afgedankte supertanker en dit later behandelen ?
dit is geen oplossing lijkt mij.
Dus dat is 7 miljard becquerel per uur ? Uit één gevonden lek ? En nu nog extra lozen ? Wat zit daar in ?quote:Experts estimate that about 7 tons an hour of radioactive water is escaping the pit. Safety officials have said that the water, which appears to be coming from the damaged No. 2 reactor at Fukushima Daiichi, contains one million Becquerels per liter of iodine 131, or about 10,000 times levels normally found in water at a nuclear facility.
http://www.nytimes.com/2011/04/04/world/asia/04japan.html?_r=3
quote:So how much cesium is being released at Fukushima? Well, nobody knows for sure, but Keith Harmon Snow is estimating that each spent fuel pool at the Fukushima nuclear complex could have 24,000 times the amount of cesium that was produced by the nuclear bomb that the U.S. dropped on Hiroshima at the end of World War 2.
http://www.marketoracle.co.uk/Article27146.html
quote:How long will it take to achieve (the goal of stopping the radiation leaks)? I think several months would be one target,” said Goshi Hosono, a ruling party lawmaker and aide to Kan.
Read it on Global News: Japan says it may take months to end radiation leaks
http://www.globalnews.ca/(...)s/4554032/story.html
was niet bedoeld als nieuws maar om het begrip meltdown toe te lichten.quote:Op maandag 4 april 2011 20:09 schreef THEFXR het volgende:
25 maart is lang geleden,graag recent nieuws posten.
Hoe hoger de halfwaardetijd hoe minder cijfers je zult vinden.quote:Op maandag 4 april 2011 21:43 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Zou willen weten hoeveel Cesium, etc erin zit. Kwantitatieve cijfers zijn nog weinig te vinden,
alhoewel ik eerder in het topic al dit las:
Dat mag ook wel in de OP want die onzinnige vergelijkingen blijven steeds terugkomen.quote:Op maandag 4 april 2011 16:31 schreef Dance99Vv het volgende:
Comparisons with X-rays and CT scans meaningless Inhaling particles increases radiation exposure by a factor of a trillion says expert
[...]
er is ook nog een video by ,
komt van deze site:http://enenews.com/compar(...)trillion-says-expert
De zogenaamde "Chernobyl Elephant Foot"quote:Op maandag 4 april 2011 18:15 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Of dat nog niet eens, ik heb volgens mij onlangs nog foto's op internet gezien van de gestolde "blob" kernbrandstof in Tsjernobyl op de betonnen vloer van het bassin onder de reactor. Ik ga eens op zoek...
dit is een update van vandaag, zie je hoeveel rood er nog staat ?quote:Op maandag 4 april 2011 20:35 schreef MartijnA3 het volgende:
Pumps = pompen = stromend water. Je mag aannemen dat dit nu wel goed gaat, zeker als ze switchen van zeewater naar zoet water.
Die reactor 2 is toch nog redelijk intact binnen? Daar is toch geen explosie geweest? Die schade aan dat gebouw komt door de explosie van gebouw 3.quote:Op maandag 4 april 2011 22:50 schreef Rikketik het volgende:
Een druppel op de gloeiende plaat aangezien het met 2 goed mis is, maar het is tenminste nog een beetje goed nieuws.
Er is juist wel een explosie in reactor 2 geweest. Dat was op 15 maart al. Men dacht eerst dat door die explosie de containment vessel al 'breached' was, maar dat bleef heel lang onduidelijk. Twee weken later (30 maart) kwam dit bericht naar buiten:quote:Op maandag 4 april 2011 22:53 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Die reactor 2 is toch nog redelijk intact binnen? Daar is toch geen explosie geweest? Die schade aan dat gebouw komt door de explosie van gebouw 3.
Dus ze moeten lijkt me binnen dat gebouw toch nog redelijk overal bij kunnen - afgezien dan van straling - en in elk geval die SFP goed kunnen bereiken
Ja, dat weet ik en dat zie ik. So?quote:Op maandag 4 april 2011 22:26 schreef kitao het volgende:
[..]
dit is een update van vandaag, zie je hoeveel rood er nog staat ?
gaat ook over de koeling.
De stoomvoorziening van de pompen voor het koelen van de reactorvaten komt dus weer van het electriciteitsnet en niet meer van mobiele generatoren. Nogmaals een bevestiging dat het koelen van de reactorkernen onder controle is.quote:Power supply to the temporary electric pumps for water supply to the Reactor Pressure Vessels (RPV) of Units 1, 2 and 3 was switched from the temporary mobile power supply to the off-site power supply on 3 April.
tja, ik kan het af en toe ook niet meer volgen.quote:Op maandag 4 april 2011 22:50 schreef Rikketik het volgende:
Ik zie wel dat Containment Vessel Integrity van reactor 3 naar groen is veranderd. Ik meen dat daar in de eerste of tweede week na de ramp nog wel schade aan vermoed werd. Daarna was het nog heel lang onduidelijk, maar nu lijkt 3 dus min of meer "out of the woods" te zijn qua schade (let wel: op dit moment). Een druppel op de gloeiende plaat aangezien het met 2 goed mis is, maar het is tenminste nog een beetje goed nieuws.
kloptquote:Op maandag 4 april 2011 23:13 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Er is juist wel een explosie in reactor 2 geweest. Dat was op 15 maart al. Men dacht eerst dat door die explosie de containment vessel al 'breached' was, maar dat bleef heel lang onduidelijk. Twee weken later (30 maart) kwam dit bericht naar buiten:
Japan's Nuclear and Industrial Safety Agency says air may be leaking from the No 2 and No 3 reactors at the Fukushima Daiichi power plant.
The agency was responding at a news conference on Wednesday to speculation that low pressure inside the 2 reactors was due to possible damage to the reactors' pressure vessels.
It said some of their data show pressure is low, but there is no indication of large cracks or holes in the reactor vessels.
The agency said fluctuations in temperature and pressure are highly likely to have weakened valves, pipes and openings under the reactors where the control rods are inserted.
http://www3.nhk.or.jp/daily/english/30_25.html
Nu lijkt het er dus op dat reactor 3 blijkbaar niet beschadigd is, maar reactor 2 wel. Geen grote gaten in de reactor vessels, maar er zit daar wel ergens een lek dat radioactief besmet water in de oceaan braakt...
kalm martijn, gaat niet om het gelijk hebben.quote:Op maandag 4 april 2011 23:17 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik en dat zie ik. So?
Jij vroeg je af of de reactorkernen wel op de juiste manier werden gekoeld en naar mijn idee toonde ik aan dat dat zo was. Dat er daarnaast een berg aan dingen zijn die nog niet goed zijn of in een kritieke fase zijn, dat is zo. Maar dat doet niet ter zake voor het punt reactorkernen koelen.
Nu post je zelf een link waarin notabene als eerste alinea dit staat:
[..]
De stoomvoorziening van de pompen voor het koelen van de reactorvaten komt dus weer van het electriciteitsnet en niet meer van mobiele generatoren. Nogmaals een bevestiging dat het koelen van de reactorkernen onder controle is.
Daar gaat het ook niet om, maar het wordt lastig communiceren met je als je er steeds dingen bij haalt die er niet direct iets mee te maken hebben. Beetje klok en klepel verhaal, no offence.quote:Op maandag 4 april 2011 23:28 schreef kitao het volgende:
[..]
kalm martijn, gaat niet om het gelijk hebben.
Nog eens de bevestiging dat het koelwater in ieder geval vervesrst wordt.quote:In Unit 1 fresh water has been continuously injected into the reactor pressure vessel through the feed-water line at an indicated flow rate of 6 m3/h using off-site power. In Unit 2 and Unit 3 fresh water is being injected continuously into the reactor pressure vessels through the fire extinguisher line indicated rates of 8 m3/h and 7 m3/h respectively using off-site power.
Klopt, dat is de normale manier van koelen van de kernen die niet meer werkt.quote:Op maandag 4 april 2011 23:28 schreef kitao het volgende:
kijk je bij rij 8 en 9 dat ook over koelen gaat dan staat er 6 x not fuctional.
https://spreadsheets.goog(...)dFYtR2c&hl=en#gid=25
jammer van die klepelsneer, ik heb het nog nergens anders over gehad als koeling.quote:Op maandag 4 april 2011 23:43 schreef MartijnA3 het volgende:
Klopt, dat is de normale manier van koelen van de kernen die niet meer werkt.
Bij rij 14 zie je dat ze nu koelen via een andere manier (accident management). Dus ze zijn nog niet bij een normale situatie, maar er wordt gekoeld met vers, stromend water en dat is het belangrijkste.
echt mooi gedetaileerd met name op de website :quote:Op maandag 4 april 2011 22:53 schreef gebrokenglas het volgende:
Die reactor 2 is toch nog redelijk intact binnen? Daar is toch geen explosie geweest? Die schade aan dat gebouw komt door de explosie van gebouw 3.
Dus ze moeten lijkt me binnen dat gebouw toch nog redelijk overal bij kunnen - afgezien dan van straling - en in elk geval die SFP goed kunnen bereiken
"water injection to core (accident management)" is een systeem dat normaal gesproken alleen gebruikt wordt bij een meltdown. Hiermee wordt geprobeerd de smeltende kern op tijd af te koelen voordat het zich door de beton bodem heen vreet.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:10 schreef kitao het volgende:
[..]
je ziet in rij 8 en 9 niet functioneel
dit gaat over koeling INTO de core en via warmtewisselaars, dus maw via de normale weg zoals je al opmerkte.
rij 14 staat bij :water injection TO core, en dat werkt nu met bijgeplaatste pompen.
rij 11 staat het waternivo IN de RPV, nog steeds zijn de staven gedeeltelijk zonder water.
dus mijn vraag is : is de koeling nu afdoende, bereikt het enkel de mantel vd reactors, en waar blijft al dit water ?
niet in die reactor iig.
(andere vraag, wat is TBC en TBD (rij 15)
het nos kondigde goed nieuws aan vanavond over fukushima.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:56 schreef Salvad0R het volgende:
Dusss. Zaken staan er grimmig voor, zoals je kan lezen/zien/horen.
tnx martijnquote:Op dinsdag 5 april 2011 01:33 schreef MartijnA3 het volgende:
"water injection to core (accident management)" is een systeem dat normaal gesproken alleen gebruikt wordt bij een meltdown. Hiermee wordt geprobeerd de smeltende kern op tijd af te koelen voordat het zich door de beton bodem heen vreet.
Of het nu daarvoor wordt gebruikt of dat het wordt gebruikt omdat het het enige systeem is wat men werkend heeft gekregen is mij niet bekend.
In deze link die je eerder postte staat in ieder geval dat de temperaturen in de kernen hoog zijn, maar stabiel. Dit betekent dat de koeling in ieder geval genoeg effect heeft voor nu.
Het water wordt opgevangen in bassins. eerder vandaag lieten ze laag radioactief water de zee in stromen, om ruimte te maken voor hoog radioactief water wat ze kwijt moeten. Dit houdt natuurlijk een keer op.
TBC: To Be Continued
TBD: To Be Decided
(gok ik zo)
Haha, ik zat ook echt even met mijn ogen te knipperen. Ik dacht na die aankondiging echt van, weerman maak eens aan, ik wil weten of ze een succesje geboekt hebben bij Fukushima. Blijkt het over die hond te gaan. Ook goed nieuws natuurlijk, maar wel een hééél klein beetje een anti-climax.quote:Op dinsdag 5 april 2011 01:35 schreef kitao het volgende:
[..]
het nos kondigde goed nieuws aan vanavond over fukushima.
nou ik was benieuwd, ik geduldig en in spanning wachten tot na het weerbericht, bleek dat goeie nieuws te bestaan uit een geredde hond die op zee ronddobberde.
nou ja, wat moet je daarmee ?
Geen idee. Ik vermoed dat het water er ook op tijd weer uit moet omdat het anders te warm wordt en het koeleffect wordt verminderd. Als dit noodsysteem dan minder vermogen heeft waardoor er net zoveel water uitgaat als erin, dan stijgt het niveau natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 5 april 2011 01:41 schreef kitao het volgende:
[..]
maar waarom stijgt het water in de reactoren dan niet ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |