Animal Farm?quote:Op donderdag 7 april 2011 18:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal een eerlijk plaatje omdat je het als percentage van het BNP bekijkt dat de afgelopen 25 als een dolle is gestegen. Overigens is het percentage van het BNP voor OWS gelijk gebleven (hoewel het nu gaat dalen).
De NAVO stelt dat als eis, niet wij als kikkerlandje.quote:Daarnaast ben ik van mening dat geld krijgen als percentage van het BNP geen goede prikkel is voor departementen. Geld moet je krijgen naar reeele en onderbouwde behoefte, niet vanwege een of ander percentage.
Huh?quote:
Alleen houden de meeste NAVO landen zich al zo'n 10-20 jaar daar niet aan. Daar is ook nooit tegen opgetreden. Dus veel meer waarde dan aan de VN-afspraken over OWS hecht ik hier niet aan..quote:[..]
De NAVO stelt dat als eis, niet wij als kikkerlandje.
All animals are equal, but some animals are more equal than othersquote:
Omdat een ander het niet doet hoeven wij ook niet?quote:Alleen houden de meeste NAVO landen zich al zo'n 10-20 jaar daar niet aan. Daar is ook nooit tegen opgetreden. Dus veel meer waarde dan aan de VN-afspraken over OWS hecht ik hier niet aan..
Oh maar ik gaf al aan dat ik een begroting als percentage van het BNP voor ieder departement een perverse prikkel tot verspillen vind. Dat was toch duidelijk dacht ik?quote:Op donderdag 7 april 2011 18:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
All animals are equal, but some animals are more equal than others
het laat zien dat het misschien niet echt realistisch meer is in deze tijd.quote:[..]
Omdat een ander het niet doet hoeven wij ook niet?
Want jij weet hoe de situatie er over 5 jaar uitziet, welke dreigingen er dan zijn?quote:Op donderdag 7 april 2011 19:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
[..]
het laat zien dat het misschien niet echt realistisch meer is in deze tijd.
Idd, dat zien we in Libië. Sinds kort hebben de Amerikanen zich teruggetrokken en de rest van de NAVO krijgt niets meer van de grond.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
het laat zien dat het misschien niet echt realistisch meer is in deze tijd.
De kans dat de Russen hier dan voor de deur staan is niet zo gek grootquote:Op donderdag 7 april 2011 19:02 schreef Royyy het volgende:
[..]
Want jij weet hoe de situatie er over 5 jaar uitziet?
Lees jij maar eens het boek "De zwarte zwaan" van Nassim Nicolas Taleb en overdenk je uitspraak dan nog eens.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
De kans dat de Russen hier dan voor de deur staan is niet zo gek groot.
Dat zei men in '38 ook over de Duitsers.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja we kunnen het geld maar 1 keer uitgeven. Jij ziet liever de volgende generaties met een gigantische staatsschuld opgezadeld worden? of driekwart van de bibliotheken verdwijnen? Het is crisis, iedereen moet inleveren.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:03 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Idd, dat zien we in Libië. Sinds kort hebben de Amerikanen zich teruggetrokken en de rest van de NAVO krijgt niets meer van de grond.
Na een relatief rustige periode in de jaren 90 neemt de instabiliteit in de wereld alleen maar meer toe, sterker nog, de wereldsituatie is instabieler dan ten tijde van de koude oorlog. En dan maar roepen dat een traditioneel leger niet meer van deze tijd is, terwijl veel andere mogendheden zeer veel in hun militaire capaciteiten investeren, dat getuigt nou niet bepaald van stragisch inzicht.
Niet echt, maar ik kom niet verder dan MAVO-D. Ik kan eea gemist hebben natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh maar ik gaf al aan dat ik een begroting als percentage van het BNP voor ieder departement een perverse prikkel tot verspillen vind. Dat was toch duidelijk dacht ik?
En landen die meer uitgeven dan 2% van het BNP hoeven we niet naar te kijken? Of winkel jij altijd selectief?quote:het laat zien dat het misschien niet echt realistisch meer is in deze tijd.
Dit zou men van harte moeten nemenquote:Op donderdag 7 april 2011 19:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Lees jij maar eens het boek "De zwarte zwaan" van Nassim Nicolas Taleb en overdenk je uitspraak dan nog eens.
Iedereen behalve de witteboorden-criminelen ja... en de dictators in Afrika die we handenvol geld toestoppen.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja we kunnen het geld maar 1 keer uitgeven. Jij ziet liever de volgende generaties met een gigantische staatsschuld opgezadeld worden? of driekwart van de bibliotheken verdwijnen? Het is crisis, iedereen moet inleveren.
Net zoals korte-termijn denken.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dit zou men van harte moeten nemen
"Het leert voorspellingen en advies te relativeren (en vaak te negeren), kritisch te denken en klaar te staan om snel te handelen."
Dan beseft men dat vasthouden aan denkbeelden van 40 jaar geleden misschien niet zo verstandig is.
In dezelfde post waar jij met animal farm op reageerdequote:Op donderdag 7 april 2011 19:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet echt, maar ik kom niet verder dan MAVO-D. Ik kan eea gemist hebben natuurlijk.
[..]quote:Daarnaast ben ik van mening dat geld krijgen als percentage van het BNP geen goede prikkel is voor departementen. Geld moet je krijgen naar reeele en onderbouwde behoefte, niet vanwege een of ander percentage.
Dat zijn er niet zo gek veel (op de grote stoere landen VS, G-B en Frankrijk na) en de anderen lijken het vooral te doen om elkaar lastig te vallen (Griekenland en Turkije)quote:En landen die meer uitgeven dan 2% van het BNP hoeven we niet naar te kijken? Of winkel jij altijd selectief?
Klopt we moeten aan onze (klein)kinderen denken en daar hoort een financieel solide beleid bij. En dan moet je in tijden van crisis ook durven te snoeien om te groeien.quote:
Ijsland zit toch ook bij de navo? Die hebben niet eens een leger. Die geven dus 0% uit.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
In dezelfde post waar jij met animal farm op reageerde
[..]
[..]
[..]
Dat zijn er niet zo gek veel (op de grote stoere landen VS, G-B en Frankrijk na) en de anderen lijken het vooral te doen om elkaar lastig te vallen (Griekenland en Turkije)
Dat was voor defensie mogelijk een verstandiger optie geweest.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:07 schreef Royyy het volgende:
[..]
Iedereen behalve de witteboorden-criminelen ja... en de dictators in Afrika die we handenvol geld toestoppen.
Ga maar eens flink in de bureaucratie snijden, heb je ook zo een miljard bespaard.
Dat is een non-argument, het gaat er hier niet om hoe het geld wordt verdeeld, maar wat de eventuele noodzaak van een krijgsmacht zou kunnen zijn. En die noodzaak is er wel degelijk, we gaan juist weer veel onzekere tijden tegemoet die gepaard gaan met behoorlijk wat instabiliteit. Dan wil je natuurlijk wel de nationale belangen kunnen verdedigen en niet de speelbal van andere mogendheden worden.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja we kunnen het geld maar 1 keer uitgeven. Jij ziet liever de volgende generaties met een gigantische staatsschuld opgezadeld worden? of driekwart van de bibliotheken verdwijnen? Het is crisis, iedereen moet inleveren.
Heb jij die uitspraak zelf wel gelezen?quote:Op donderdag 7 april 2011 19:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dit zou men van harte moeten nemen
"Het leert voorspellingen en advies te relativeren (en vaak te negeren), kritisch te denken en klaar te staan om snel te handelen."
Dan beseft men dat vasthouden aan denkbeelden van 40 jaar geleden misschien niet zo verstandig is.
Nee, tragisch, want dat zijn juist de laffe herders die zich achter de rug verschuilen van die paar mensen die nog wel een bijdrage aan de verdediging kunnen leveren.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:09 schreef Pumatje het volgende:
De Illusie dat we compleet veilig zijn..
prachtig op een bepaalde manier.
En je moet je kleinkinderen wel de mogelijkheid geven om hun belangen te verdedigen, een land wat naar de pijpen van anderen moet dansen hoort daar niet bij.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt we moeten aan onze (klein)kinderen denken en daar hoort een financieel solide beleid bij. En dan moet je in tijden van crisis ook durven te snoeien om te groeien.
IJsland is van Denemarken, die geven meer uit dan ons.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Ijsland zit toch ook bij de navo? Die hebben niet eens een leger. Die geven dus 0% uit.
De bezuiniging is toch iets van 10%? Niet 90 of zo...quote:Op donderdag 7 april 2011 19:13 schreef Pumatje het volgende:
We kunnen straks he-le-maal niets meer uitrichten.
Niet in Nederland zelf, dan in Europa, laat staan de wereld.
Volgens mij waren dat vooral mensen die woonden in een sterk militaristische samenleving waarin over uitgaven aan het leger niet te klagen wasquote:Op donderdag 7 april 2011 19:12 schreef von_Preussen het volgende:
"Wir haben es nicht gewusst" zeggen ze dan achteraf.
Dat was Groenlandquote:Op donderdag 7 april 2011 19:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
IJsland is van Denemarken, die geven meer uit dan ons.
Psst. Da's Groenland.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
IJsland is van Denemarken, die geven meer uit dan ons.
En dat die (klein)kinderen vervolgens in een land wonen dat een groot deel van de politieke invloed op het wereldtoneel verloren heeft, en haar belangen niet meer optimaal kan verdedigen, dat is dus niet belangrijk?quote:Op donderdag 7 april 2011 19:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt we moeten aan onze (klein)kinderen denken en daar hoort een financieel solide beleid bij. En dan moet je in tijden van crisis ook durven te snoeien om te groeien.
Ontwikkelings samenwerking is een fucking Luxe ministerie lulloquote:Op donderdag 7 april 2011 18:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wat een gehuil. Ze moeten daar op een veel kleiner budget het dubbele snijden van wat Defensie kwijtraakt...
[..]
die 10% is de doodsteekquote:Op donderdag 7 april 2011 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
De bezuiniging is toch iets van 10%? Niet 90 of zo...
10% bovenop bijna geen oefeningen en materieel dat nu al niet onderhouden kan worden omdat er geen geld voor is.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:14 schreef capricia het volgende:
[..]
De bezuiniging is toch iets van 10%? Niet 90 of zo...
Het zal wel...quote:Op donderdag 7 april 2011 19:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
In dezelfde post waar jij met animal farm op reageerde
Ik vind het opvallend dat je ouwehoert over landen die minder uitgeven, landen die meer uitgeven vallen anderen lastig en zijn stoer...quote:Dat zijn er niet zo gek veel (op de grote stoere landen VS, G-B en Frankrijk na) en de anderen lijken het vooral te doen om elkaar lastig te vallen (Griekenland en Turkije)
IJsland is/ was van Denemarken. Of loop ik echt achter?quote:
Toch wel hoor, het is crisis en iedereen moet inleveren. Het klinkt misschien lullig maar een procent of 10 bezuinigen valt relatief nog wel een beetje mee.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:12 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat is een non-argument, het gaat er hier niet om hoe het geld wordt verdeeld,
Een compleet modern leger die op alle gebieden met de besten mee kan spelen kunnen we ons momenteel gewoon niet veroorloven.quote:maar wat de eventuele noodzaak van een krijgsmacht zou kunnen zijn. En die noodzaak is er wel degelijk, we gaan juist weer veel onzekere tijden tegemoet die gepaard gaan met behoorlijk wat instabiliteit. Dan wil je natuurlijk wel de nationale belangen kunnen verdedigen
We redden het niet alleen en zullen dus samen moeten werken. Of wou jij het als Nederland tegen de NAVO op willen nemen? Het leger moet goedkoper en slimmer. Probeer in oplossingen te denken in plaats van in problemen.quote:en niet de speelbal van andere mogendheden worden.
Defensie zou inderdaad anders kunnen bezuinigen. Maar dat die pakweg 1 miljard er af moet lijkt me niet meer dan eerlijk in vergelijking met andere departementen.quote:Maar om even op jouw argument in te gaan, het geld is wel voorhanden, alleen besteed men het niet goed.
Ja dus niet blijven hangen in de jaren 50quote:Heb jij die uitspraak zelf wel gelezen?
"klaar te staan om snel te handelen"
Slimmer organiseren, daar draait het om. De koude oorlog is echt voorbij...quote:Dus als de situatie het verlangt ook in staat te kunnen zijn om militair in te grijpen en niet het leger wegbezuinigen zodat je niets meer kan.
Was. tot 1944quote:Op donderdag 7 april 2011 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
IJsland is/ was van Denemarken. Of loop ik echt achter?
Wie zegt dat dit gaat gebeuren? of kan jij wel 5 of 50 jaar vooruit kijken?quote:Op donderdag 7 april 2011 19:15 schreef Royyy het volgende:
[..]
En dat die (klein)kinderen vervolgens in een land wonen dat een groot deel van de politieke invloed op het wereldtoneel verloren heeft, en haar belangen niet meer optimaal kan verdedigen, dat is dus niet belangrijk?
Defensie is net zo goed voor een aanzienlijk deel luxe. Niet alles maar een heel deel wel degelijk. Prachtig hoor eigen orkesten of relicten uit de koude oorlog maar daar kan je niet eeuwig aan vast houden.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:16 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ontwikkelings samenwerking is een fucking Luxe ministerie lullo
Defensie noodzaak
Klopt maar toch wordt er ook daar net zo goed heel erg hard gesneden. En dat kost internationaal gezien vermoedelijk veel meer levens.quote:dat is het verschil
daarnaast werken er geen tienduizenden voor ontwikkelingssamenwerking, en hebben ze niet de Eed gezworen en de verplichting tot naleven van de grondwet en het verdedigen van de belangen en grondgebieden van de Nederlandse staat!
Tot je zelf ook gaat beseffen dat dit niet klopt. het is een overheidsorganisatie. Dat kan altijd 10-20% efficiënter.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:16 schreef Pumatje het volgende:
[..]
die 10% is de doodsteek
er kan niets meer vanaf
hoe vaak moet dat worden verteld?
haha je liep inderdaad wat achterquote:Op donderdag 7 april 2011 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
IJsland is/ was van Denemarken. Of loop ik echt achter?
Edit: Ik zie het al na een zoekactie... 1944... Ik zal mijn beklag eens doen bij de leraren die ik gehad heb...![]()
En sinds 1944 is ze volldig onafhankelijk. Wel lid van de Navo, geen leger. Dus het kan prima.quote:
Dat komt omdat de VS de bescherming van IJsland op zich heeft genomen. Dit vanwege de locatie in het GIUK gap.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:28 schreef capricia het volgende:
[..]
En sinds 1944 is ze volldig onafhankelijk. Wel lid van de Navo, geen leger. Dus het kan wel.
Maar het viel me vooral op dat Ijsland niet op dat mooie lijstje van uitgaven aan defensie in BNP stond.
Een beetje een vertekend beeld geeft dat lijstje dan...
what the hell is dat nu voor een beredenatiequote:Op donderdag 7 april 2011 19:25 schreef du_ke het volgende:
7
[..]
Tot je zelf ook gaat beseffen dat dit niet klopt. het is een overheidsorganisatie. Dat kan altijd 10-20% efficiënter.
[..]
7
Nee dat kan ik niet, en dat is precies de reden waarom Defensie niet verwaarloosd moet worden.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Wie zegt dat dit gaat gebeuren? of kan jij wel 5 of 50 jaar vooruit kijken?
Jij bent zeker nooit in Rijsoord geweest. Wat begrijp je niet aan deze zin?quote:Op donderdag 7 april 2011 19:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Weet je du_ke, jij wint.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wel hoor, het is crisis en iedereen moet inleveren. Het klinkt misschien lullig maar een procent of 10 bezuinigen valt relatief nog wel een beetje mee.
[..]
Een compleet modern leger die op alle gebieden met de besten mee kan spelen kunnen we ons momenteel gewoon niet veroorloven.
[..]
We redden het niet alleen en zullen dus samen moeten werken. Of wou jij het als Nederland tegen de NAVO op willen nemen? Het leger moet goedkoper en slimmer. Probeer in oplossingen te denken in plaats van in problemen.
[..]
Defensie zou inderdaad anders kunnen bezuinigen. Maar dat die pakweg 1 miljard er af moet lijkt me niet meer dan eerlijk in vergelijking met andere departementen.
[..]
[..]
Ja dus niet blijven hangen in de jaren 50
[..]
Slimmer organiseren, daar draait het om. De koude oorlog is echt voorbij...
We wonen hier niet in Polen. Je hebt een denkkader dat ergens diep in de vorige eeuw is blijven steken. Je moet proberen vooruit te kijken, hup de 21e eeuw in. Daarin heb je een ander type leger nodig dan voor het vechten op de Noord-Duitse vlakten. Dat kan slimmer en slanker dan het nu gerealiseerd is.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:48 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Weet je du_ke, jij wint.
Jij post alleen maar holle frasen die inhoudelijk gezien zo leeg zijn dat je er niets mee kunt beginnen. Ik heb het geprobeerd uit te leggen, maar bij iemand die zelfs de elementaire beginselen van strategisch denken niet beheerst is dat toch zinloos.
Oja, je zou je eens moeten verdiepen in hoe Polen over defensie denkt, die zijn niet zo vreselijk naief als die verwende burgers hier in Wst-Europa.
Die snap ik zeker maar dat betekent niet dat er nooit op defensie bezuinigd kan worden. Een volk dat haar kinderen niet schoolt of niet voor haar ouderen zorgt is volgens mij ook niet veel waard.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:47 schreef Clan het volgende:
[..]
Jij bent zeker nooit in Rijsoord geweest. Wat begrijp je niet aan deze zin?
[ afbeelding ]
blijkbaar niet, als we met deze krijgsmacht ons uiterste best moeten doen om 2000 man te kunnen uitzenden per missie in het buitenland, en dan aan het eind van ons latijn zijn is een grootgenoeg teken om jou argument te ontkrachten lijkt me.quote:Op donderdag 7 april 2011 19:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
We wonen hier niet in Polen. Je hebt een denkkader dat ergens diep in de vorige eeuw is blijven steken. Je moet proberen vooruit te kijken, hup de 21e eeuw in. Daarin heb je een ander type leger nodig dan voor het vechten op de Noord-Duitse vlakten. Dat kan slimmer en slanker dan het nu gerealiseerd is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |