Waarom zeg je dit, dit is een klap in het gezicht voor mensen die met een valide reden in de Wajong zitten. In je goede periodes kan je best werken en heb je geen wajong nodig. En met een depressie kan je best therapeutisch schofflenquote:Op woensdag 30 maart 2011 13:42 schreef Kita123 het volgende:
Iemand vraagt zich hier af hoe je een Wajong kan hebben als je een universitaire opleiding hebt afgerond. Dat wil ik graag even uitleggen. Er bestaan aangeboren psychiatrische ziektes die met periodes komen. Komt er nou tijdens jouw studie net toevallig niet zo'n ziekteperiode, kun je heel goed afstuderen. Maar als je daarna steeds ziek wordt en opgenomen moet worden, dan zit een baan er niet in. En heb je in sommige gevallen recht op WAjong.
Ja maar hij kan architect worden, als hij tenminste kan studeren zonder bijbaan en de uitzondering kan krijgen dat hij langer over zijn studie kan doen en hij na zijn studie niet verplicht als architect hoeft te werken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Waarom zeg je dit, dit is een klap in het gezicht voor mensen die met een valide reden in de Wajong zitten. In je goede periodes kan je best werken en heb je geen wajong nodig. En met een depressie kan je best therapeutisch schofflen
Je weet pas als je het haalt of je het kan. Je kan ook studeren zonder resultaten, dan is het gewoon verspilde tijd als je het eigenlijk toch niet kan. En bijv. Bipolaire mensen hebben afwisselende periodes dat ze het wel kunnen en dan weer eigenlijk niet kunnen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:06 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Dit snap ik niet zo heel goed. Als je een HBO of universitaire studie kunt volgen, in hoeverre kun je dan arbeidsongeschikt zijn?
Hier kan ik dus helemaal niets mee. Hoee bedoel je anders met dingen omgaan. Want in mijn optiek gaan verschillende mensen verschillend met bepaalde zaken om. Het zou een erg saaie wereld worden als we alles hetzelfde deden.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:58 schreef Trenzor het volgende:
Bij mij was het zo dat ik pas op latere leeftijd onder de loep ben genomen en daaruit bleek dat ik heel anders met dingen om ging als dat een "normaal" persoon dat deed.
Nouja als je een depressie hebt lijkt het me toch wel handig al je iets kan doen waar je niet 'doodongelukkig' van wordt. (snap je de grap haha)quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:55 schreef Catbert het volgende:
Sorry hoor maar ik vind het onzin dat je werk perse "leuk" moet zijn. Als je kunt werken moet je gewoon werken. Als je kieskeurig wil zijn heb je geen recht op een uitkering m.i.
Dat weet je pas als je het doet. Therapeutisch schoffelen is uitstekend om tot rust te komen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:11 schreef Mishu het volgende:
[..]
Nouja als je een depressie hebt lijkt het me toch wel handig al je iets kan doen waar je niet 'doodongelukkig' van wordt. (snap je de grap haha)
Deze bewering is niet waar. Mensen met autisme worden juist steeds vaker aangenomen en hebben een gelukkige carriëre in bijvoorbeeld de automatisering/testen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:14 schreef Mishu het volgende:
Mensen met autisme worden ook gewoon de hele tijd aan de lopende band ontslagen. 'Omdat ze niet binnen het profiel passen'.
Ach, dat ligt er maar helemaal aan de aard van de depressie. Sommige mensen worden juist ook lichamelijk erg moe en dan slaat het nergens op om ze naast geestdodende ook nog lichamelijke arbeid te laten verrichten.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat weet je pas als je het doet. Therapeutisch schoffelen is uitstekend om tot rust te komen.
Heel goed toch? Iedereen kan iets. Maar jongeren beseffen niet wat ze kunnen omdat ze hun eigen kansen nog niet kunnen inschatten.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:17 schreef Mishu het volgende:
Voor sommige mensen werkt het. Voor sommige mensen niet. Ik ging zelf liever in een dierenasiel werken.
Het is helemaal niet verplicht. Alleen maar als je zo'n uitkering wilt.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:22 schreef Mishu het volgende:
Lijkt me een marteling met een depressie. Elke dag je naar mensen slepen verplicht terwijl je angstaanvalken hebt.
Het veroorzaakt wel veel lijden bij zo'n jongere op dat moment.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is helemaal niet verplicht. Alleen maar als je zo'n uitkering wilt.
Bovendien heeft zo'n leidinggevende daar ook meteen een beeld bij dan, dan heeft hij je zo'n angstaanval zien hebben tijdens het werk en dan kan ie dat mee wegen in zijn beoordeling.
Alsof het realistisch is om te denken dat een leidinggevende van een bedrijf het meemaakt en begrijpt wanneer iemand een angstaanval heeft. Denk je dat zo'n persoon op zo'n moment zijn kantoor binnenrent en vraagt om hem/haar eens goed te bekijken en aan te horen?quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is helemaal niet verplicht. Alleen maar als je zo'n uitkering wilt.
Bovendien heeft zo'n leidinggevende daar ook meteen een beeld bij dan, dan heeft hij je zo'n angstaanval zien hebben tijdens het werk en dan kan ie dat mee wegen in zijn beoordeling.
Met goede begeleiding, of misschien aanpassing van de werkplek, is dat ook in goede banen te leiden.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:28 schreef Mishu het volgende:
[..]
Het veroorzaakt wel veel lijden bij zo'n jongere op dat moment.
We hebben het hier niet over gewone leidinggevenden maar leidinggevenden die opgeleid zijn om dit soort gevallen te handelen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:30 schreef Ausputzert het volgende:
[..]
Alsof het realistisch is om te denken dat een leidinggevende van een bedrijf het meemaakt en begrijpt wanneer iemand een angstaanval heeft. Denk je dat zo'n persoon op zo'n moment zijn kantoor binnenrent en vraagt om hem/haar eens goed te bekijken en aan te horen?
Denk je dat de gemiddelde leidinggevende enig benul heeft van de materie? Of iets kan beoordelen / herkennen?
Natuurlijk hebben ze daar tijd voor, het gaat over gesubsidieerd werk.quote:
Je had het toch over leidinggevenden binnen bedrijven? In welke bedrijven hebben de leidinggevenden dan ook verstand van psychiatrische problematiek? Behalve in bepaalde ziekenhuizen wellicht.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:34 schreef Maanvis het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over gewone leidinggevenden maar leidinggevenden die opgeleid zijn om dit soort gevallen te handelen.
binnen commercieel bedrijven of overheids bedrijvenquote:Op woensdag 30 maart 2011 14:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze daar tijd voor, het gaat over gesubsidieerd werk.
Klopt, werken met autisme is vrij goed mogelijk, maar het is een stoornis die direct invloed heeft op de persoonlijkheid en dus de elementaire werknemersvaardigheden. Als je in een rolstoel zit bijvoorbeeld is dat veel minder het geval.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:14 schreef Mishu het volgende:
Mensen met autisme worden ook gewoon de hele tijd aan de lopende band ontslagen. 'Omdat ze niet binnen het profiel passen'. Mensen willen gewoon niet met afwijkende mensen werken en lachen ze uit. En vervolgens lopen janken als ze een uitkering krijgen.
Er heerst ook wel een beetje een dubbele moraal in Nederland. We willen jongeren met een beperking alleen als ze het labeltje debiele Wajonger hebben want dan kunnen we tegen klanten zeggen: ja we kunnen er ook niks aan doen, goed van ons hè? Dat we arme Wajongers helpen? Scheelt jou weer belastinggeld. Maar een beetje flexibiliteit vooraf? Ho maar.
Ze hoeven geen afgestudeerd psycholoog te zijn, als ze maar iets weten van de problematiek. Desnoods zet je die leidinggevenden iedere week een uur samen met de behandelende GGZ arts om de voorkomende problemen te bespreken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:36 schreef Ausputzert het volgende:
[..]
Je had het toch over leidinggevenden binnen bedrijven? In welke bedrijven hebben de leidinggevenden dan ook verstand van psychiatrische problematiek? Behalve in bepaalde ziekenhuizen wellicht.
Al zou een GGZ-arts 125 uur in de week werken, dan nog is het onmogelijk om aan zulke theekransjes te beginnen qua tijd en geld. Mensen kunnen het best proberen, maar een leidinggevende is niet de persoon om uitspraken te doen over zaken als 'iemand is meer dan 80% arbeidsongeschikt etc'. Ze hebben simpelweg niet de kennis om daar over te oordelen. Hun indruk zegt lang niet alles.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ze hoeven geen afgestudeerd psycholoog te zijn, als ze maar iets weten van de problematiek. Desnoods zet je die leidinggevenden iedere week een uur samen met de behandelende GGZ arts om de voorkomende problemen te bespreken.
Natuurlijk zullen er dagen tussen zitten die voor de aspirant-Wajonger een hel zijn ,maar na 2 jaar zullen er waarschijnlijk ook een hoop zijn die toch wat beter weten wat ze kunnen en willen, of mensen bij wie het echt niet lukt kunnen dan van hun welverdiende Wajong gaan genieten..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |