Bron ?quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:16 schreef Godtje het volgende:
[..]
Het hele reintegratie beleid gaat de deur uit dus dat is al een begin.
Respect voor je vriendin in dat gevalquote:Op woensdag 30 maart 2011 11:17 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik ken een persoon die de weg van de minste weerstand heeft gekozen, en nu 100% afgekeurd thuis zit, en af en toe wat helpt op de boederij van paps en mams. Mijn vriendin, met een identieke aandoening, had al een afspraak in de agenda voor een op maat gemaakte rolstoel, maar is tóch nog naar 1 arts gegaan, die haar uiteindelijk zover kon genezen dat ze nu een goede fulltime baan heeft.![]()
Geluk kan je dus ook zeker een deel afdwingen is mij inmiddels wel duidelijk.
Ik had graag gehoord hoe jij daar de dingen ziet, en eventueel voorstellen voor verbeteringen. Kun je een tipje van de sluier optillen over het ( wan ) beleid ?quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:15 schreef Catbert het volgende:
Ik doe zelf een aantal projecten voor het UWV. Als er ergens een grote bom op gegooid moet is het wel die instelling.
Ik kan geen specifieke zaken bespreken (NDA) maar er wordt teveel geluld en te weinig gewerkt. Er zijn te veel stakeholders die allemaal een mening hebben over triviale zaken. En het management heeft geen lange-termijn visie.quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:25 schreef shadow117 het volgende:
Ik had graag gehoord hoe jij daar de dingen ziet, en eventueel voorstellen voor verbeteringen. Kun je een tipje van de sluier optillen over het ( wan ) beleid ?
Ik heb daar uiteraard ook diepe bewondering voor, zeker als je hoort dat sommige dystrofie-patiënten zover gaan om de betreffende ledematen te amputeren om maar van de pijn af te komen. Ze zag op de bijeenkomsten van die patiëntenvereniging echt lotgenoten die van pure ellende meerdere ledematen lieten amputeren, en dan nog dagelijks aan de zware pijnstillers zaten.quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:20 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Respect voor je vriendin in dat geval
Begrijpelijk, maar de streking is wel duidelijk zoquote:Op woensdag 30 maart 2011 11:29 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik kan geen specifieke zaken bespreken (NDA) maar er wordt teveel geluld en te weinig gewerkt. Er zijn te veel stakeholders die allemaal een mening hebben over triviale zaken. En het management heeft geen lange-termijn visie.
Lange termijn visie is natuurlijk lastig te ontwikkelen als de politiek constant dingen wijzigd.quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:50 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Begrijpelijk, maar de streking is wel duidelijk zo
Dat ligt in deze gevallen absoluut niet aan "de politiek" hoor, maar gewoon aan managers die bepaalde zaken gewoon niet begrijpen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:53 schreef fruityloop het volgende:
Lange termijn visie is natuurlijk lastig te ontwikkelen als de politiek constant dingen wijzigd.
Ik zou in je vergelijking dan nog wel een restaurantdirectie willen introduceren die met enige regelmaat en willekeur een nieuwe menukaart samenstelt, nét als jij 100% zeker voor die curry gaat. Dan heet het ineens een thaise curry met kokosmelk, black tiger garnalen en een assortiment lentegroenten..quote:Op woensdag 30 maart 2011 11:59 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat ligt in deze gevallen absoluut niet aan "de politiek" hoor, maar gewoon aan managers die bepaalde zaken gewoon niet begrijpen.
Wat ze bij het UWV doen is net zo iets als naar een restaurant gaan, een pizza bestellen, en dan net voordat de kok de pizza in de oven gooit je bedenken en toch maar een thaise curry bestellen. Ze bedenken echt elke week iets nieuws, en dat komt meestal niet vanuit de politiek.
Niet volgens jouw redenering..immers je betaald en dan is het niet meer van jou.quote:Op woensdag 30 maart 2011 00:15 schreef Trenzor het volgende:
[..] Dus op een rare manier betaal ik dus zelf mee aan mijn eigen wajong
Verder...botte lul als ik ben.... heb ik het niet op uitkeringstrekkers,.... op die paar na die het echt nodig hebben. Van de week wenste mijn buurvrouw (die samen met haar man beiden niet werken maar een uitkering trekken...waarom?? Geen idee want ze kunnen alles, maken de hele straat voor iedereen schoon etc) mij ook weer een fijne werkdag. Terwijl ze zelf weer lekker in de zon kon gaan zitten.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:52 schreef Trenzor het volgende:
En als dit betaald is......dan is het niet meer van jou.
Dit snap ik niet zo heel goed. Als je een HBO of universitaire studie kunt volgen, in hoeverre kun je dan arbeidsongeschikt zijn?quote:Op woensdag 30 maart 2011 09:15 schreef HeertjeB het volgende:
Door de Wajong heb ik me echter wel voor 100% kunnen focussen op studeren en inmiddels ben ik 26 en heb ik na het HBO vorig jaar de Universiteit afgerond.
Dat is toch handig als je je WAJONG kan gebruiken als luxe-studiefinanciering?quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:06 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Dit snap ik niet zo heel goed. Als je een HBO of universitaire studie kunt volgen, in hoeverre kun je dan arbeidsongeschikt zijn?
Dat gevoel krijg ik ook, idd.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:17 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat is toch handig als je je WAJONG kan gebruiken als luxe-studiefinanciering?
Tja, ik denk dat er meer mensen zijn die dit hebben. Dat zijn overigens ook de mensen die dit soort projecten financieren. Ik vind dit soort topics overigens erg sneu voor de mensen die deze steun wel nodig hebben.quote:
Precies, de reden dat de Wajong uitkeringen nu zoveel omlaag gaan is juist doordat er zoveel mesnen in zitten die het eigenlijk niet nodig hebben.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:32 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat er meer mensen zijn die dit hebben. Dat zijn overigens ook de mensen die dit soort projecten financieren. Ik vind dit soort topics overigens erg sneu voor de mensen die deze steun wel nodig hebben.
Dus omdat iemand werken op de vuilniswagen niet zo leuk vindt en het niet zo goed verdient als architect zijn, moet de staat maar oplossen en ervoor zorgen dat er allerlei uitzonderingen bedacht worden anders dan lijdt de persoon in kwestie er 2 keer zoveel onder als een 'normaal' persoon? Hoe kwantificeer je 'lijden'?quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
Jullie vergeten ook dat Wajong ook een gevoel heeft.
De Wajong moet ook zijn werk leuk vinden.
Als ze alleen voor maar geld doet, dan lijdt ze 2 keer zoveel.
Daar heb je niets aan.
Bijvoorbeeld.
Wajong vind architect leuker dan vuilniswagen, maar door zijn ziekte/ handicapt kunnen ze niet zo snel leren en of werken.
Dat schrikt vaak bij de werkgever af, En onderwijs bied vaak beetje hulp, rest blijft maar steken.
Dan wordt ze gedwongen bij werkzaamheid die je helemaal niet leuk vind en weinig verdient.
Naar mijn mening is goed dat men Wajong krijgt, maar er moet ook alsnog een begeleider bij waarbij ze een plan kan opstellen, zodat iemand door kan werken en ontwikkelen tot plek waar ze willen staan.
Dat gebeurt niet, daardoor blijven vele mensen gewoon steken op waar ze nu zit.
Sterker nog.... als je alleen gaat werken omdat je het leuk vind... of leuk werk wil.. dan zal 90% niet werken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:55 schreef Catbert het volgende:
Sorry hoor maar ik vind het onzin dat je werk perse "leuk" moet zijn. Als je kunt werken moet je gewoon werken. Als je kieskeurig wil zijn heb je geen recht op een uitkering m.i.
Aha, ik vind profvoetballer en advocaat zijn leuk.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:49 schreef Captain_Ghost het volgende:
Jullie vergeten ook dat Wajong ook een gevoel heeft.
De Wajong moet ook zijn werk leuk vinden.
Ik geloof best dat sommige mensen WAJONG nodig hebben, maar als ik sommige mensen hier hun eigen situatie proberen uit te leggen dan weet ik ineens een post waar het kabinet wel wat op kan bezuinigen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:55 schreef Catbert het volgende:
Sorry hoor maar ik vind het onzin dat je werk perse "leuk" moet zijn. Als je kunt werken moet je gewoon werken. Als je kieskeurig wil zijn heb je geen recht op een uitkering m.i.
Ik wil algemeen directeur van Unilever worden, maar dat lukt natuurlijk nooit naast mijn volledige baan en mijn post-HBO studie. Waar kan ik me inschrijven voor een WAJONG-uitkering?quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Aha, ik vind profvoetballer en advocaat zijn leuk.
Ik heb echter de capaciteiten bij lange na niet, dus doe ik een IT baantje. Doe mij maar een Wajong uitkering dan.
Waarom zeg je dit, dit is een klap in het gezicht voor mensen die met een valide reden in de Wajong zitten. In je goede periodes kan je best werken en heb je geen wajong nodig. En met een depressie kan je best therapeutisch schofflenquote:Op woensdag 30 maart 2011 13:42 schreef Kita123 het volgende:
Iemand vraagt zich hier af hoe je een Wajong kan hebben als je een universitaire opleiding hebt afgerond. Dat wil ik graag even uitleggen. Er bestaan aangeboren psychiatrische ziektes die met periodes komen. Komt er nou tijdens jouw studie net toevallig niet zo'n ziekteperiode, kun je heel goed afstuderen. Maar als je daarna steeds ziek wordt en opgenomen moet worden, dan zit een baan er niet in. En heb je in sommige gevallen recht op WAjong.
Ja maar hij kan architect worden, als hij tenminste kan studeren zonder bijbaan en de uitzondering kan krijgen dat hij langer over zijn studie kan doen en hij na zijn studie niet verplicht als architect hoeft te werken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Waarom zeg je dit, dit is een klap in het gezicht voor mensen die met een valide reden in de Wajong zitten. In je goede periodes kan je best werken en heb je geen wajong nodig. En met een depressie kan je best therapeutisch schofflen
Je weet pas als je het haalt of je het kan. Je kan ook studeren zonder resultaten, dan is het gewoon verspilde tijd als je het eigenlijk toch niet kan. En bijv. Bipolaire mensen hebben afwisselende periodes dat ze het wel kunnen en dan weer eigenlijk niet kunnen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:06 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Dit snap ik niet zo heel goed. Als je een HBO of universitaire studie kunt volgen, in hoeverre kun je dan arbeidsongeschikt zijn?
Hier kan ik dus helemaal niets mee. Hoee bedoel je anders met dingen omgaan. Want in mijn optiek gaan verschillende mensen verschillend met bepaalde zaken om. Het zou een erg saaie wereld worden als we alles hetzelfde deden.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:58 schreef Trenzor het volgende:
Bij mij was het zo dat ik pas op latere leeftijd onder de loep ben genomen en daaruit bleek dat ik heel anders met dingen om ging als dat een "normaal" persoon dat deed.
Nouja als je een depressie hebt lijkt het me toch wel handig al je iets kan doen waar je niet 'doodongelukkig' van wordt. (snap je de grap haha)quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:55 schreef Catbert het volgende:
Dat weet je pas als je het doet. Therapeutisch schoffelen is uitstekend om tot rust te komen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:11 schreef Mishu het volgende:
[..]
Nouja als je een depressie hebt lijkt het me toch wel handig al je iets kan doen waar je niet 'doodongelukkig' van wordt. (snap je de grap haha)
Deze bewering is niet waar. Mensen met autisme worden juist steeds vaker aangenomen en hebben een gelukkige carriëre in bijvoorbeeld de automatisering/testen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:14 schreef Mishu het volgende:
Mensen met autisme worden ook gewoon de hele tijd aan de lopende band ontslagen. 'Omdat ze niet binnen het profiel passen'.
Ach, dat ligt er maar helemaal aan de aard van de depressie. Sommige mensen worden juist ook lichamelijk erg moe en dan slaat het nergens op om ze naast geestdodende ook nog lichamelijke arbeid te laten verrichten.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat weet je pas als je het doet. Therapeutisch schoffelen is uitstekend om tot rust te komen.
Heel goed toch? Iedereen kan iets. Maar jongeren beseffen niet wat ze kunnen omdat ze hun eigen kansen nog niet kunnen inschatten.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:17 schreef Mishu het volgende:
Voor sommige mensen werkt het. Voor sommige mensen niet. Ik ging zelf liever in een dierenasiel werken.
Het is helemaal niet verplicht. Alleen maar als je zo'n uitkering wilt.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:22 schreef Mishu het volgende:
Lijkt me een marteling met een depressie. Elke dag je naar mensen slepen verplicht terwijl je angstaanvalken hebt.
Het veroorzaakt wel veel lijden bij zo'n jongere op dat moment.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is helemaal niet verplicht. Alleen maar als je zo'n uitkering wilt.
Bovendien heeft zo'n leidinggevende daar ook meteen een beeld bij dan, dan heeft hij je zo'n angstaanval zien hebben tijdens het werk en dan kan ie dat mee wegen in zijn beoordeling.
Alsof het realistisch is om te denken dat een leidinggevende van een bedrijf het meemaakt en begrijpt wanneer iemand een angstaanval heeft. Denk je dat zo'n persoon op zo'n moment zijn kantoor binnenrent en vraagt om hem/haar eens goed te bekijken en aan te horen?quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is helemaal niet verplicht. Alleen maar als je zo'n uitkering wilt.
Bovendien heeft zo'n leidinggevende daar ook meteen een beeld bij dan, dan heeft hij je zo'n angstaanval zien hebben tijdens het werk en dan kan ie dat mee wegen in zijn beoordeling.
Met goede begeleiding, of misschien aanpassing van de werkplek, is dat ook in goede banen te leiden.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:28 schreef Mishu het volgende:
[..]
Het veroorzaakt wel veel lijden bij zo'n jongere op dat moment.
We hebben het hier niet over gewone leidinggevenden maar leidinggevenden die opgeleid zijn om dit soort gevallen te handelen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:30 schreef Ausputzert het volgende:
[..]
Alsof het realistisch is om te denken dat een leidinggevende van een bedrijf het meemaakt en begrijpt wanneer iemand een angstaanval heeft. Denk je dat zo'n persoon op zo'n moment zijn kantoor binnenrent en vraagt om hem/haar eens goed te bekijken en aan te horen?
Denk je dat de gemiddelde leidinggevende enig benul heeft van de materie? Of iets kan beoordelen / herkennen?
Natuurlijk hebben ze daar tijd voor, het gaat over gesubsidieerd werk.quote:
Je had het toch over leidinggevenden binnen bedrijven? In welke bedrijven hebben de leidinggevenden dan ook verstand van psychiatrische problematiek? Behalve in bepaalde ziekenhuizen wellicht.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:34 schreef Maanvis het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over gewone leidinggevenden maar leidinggevenden die opgeleid zijn om dit soort gevallen te handelen.
binnen commercieel bedrijven of overheids bedrijvenquote:Op woensdag 30 maart 2011 14:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze daar tijd voor, het gaat over gesubsidieerd werk.
Klopt, werken met autisme is vrij goed mogelijk, maar het is een stoornis die direct invloed heeft op de persoonlijkheid en dus de elementaire werknemersvaardigheden. Als je in een rolstoel zit bijvoorbeeld is dat veel minder het geval.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:14 schreef Mishu het volgende:
Mensen met autisme worden ook gewoon de hele tijd aan de lopende band ontslagen. 'Omdat ze niet binnen het profiel passen'. Mensen willen gewoon niet met afwijkende mensen werken en lachen ze uit. En vervolgens lopen janken als ze een uitkering krijgen.
Er heerst ook wel een beetje een dubbele moraal in Nederland. We willen jongeren met een beperking alleen als ze het labeltje debiele Wajonger hebben want dan kunnen we tegen klanten zeggen: ja we kunnen er ook niks aan doen, goed van ons hè? Dat we arme Wajongers helpen? Scheelt jou weer belastinggeld. Maar een beetje flexibiliteit vooraf? Ho maar.
Ze hoeven geen afgestudeerd psycholoog te zijn, als ze maar iets weten van de problematiek. Desnoods zet je die leidinggevenden iedere week een uur samen met de behandelende GGZ arts om de voorkomende problemen te bespreken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:36 schreef Ausputzert het volgende:
[..]
Je had het toch over leidinggevenden binnen bedrijven? In welke bedrijven hebben de leidinggevenden dan ook verstand van psychiatrische problematiek? Behalve in bepaalde ziekenhuizen wellicht.
Al zou een GGZ-arts 125 uur in de week werken, dan nog is het onmogelijk om aan zulke theekransjes te beginnen qua tijd en geld. Mensen kunnen het best proberen, maar een leidinggevende is niet de persoon om uitspraken te doen over zaken als 'iemand is meer dan 80% arbeidsongeschikt etc'. Ze hebben simpelweg niet de kennis om daar over te oordelen. Hun indruk zegt lang niet alles.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ze hoeven geen afgestudeerd psycholoog te zijn, als ze maar iets weten van de problematiek. Desnoods zet je die leidinggevenden iedere week een uur samen met de behandelende GGZ arts om de voorkomende problemen te bespreken.
Natuurlijk zullen er dagen tussen zitten die voor de aspirant-Wajonger een hel zijn ,maar na 2 jaar zullen er waarschijnlijk ook een hoop zijn die toch wat beter weten wat ze kunnen en willen, of mensen bij wie het echt niet lukt kunnen dan van hun welverdiende Wajong gaan genieten..
Onzin.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:46 schreef Ausputzert het volgende:
[..]
Al zou een GGZ-arts 125 uur in de week werken, dan nog is het onmogelijk om aan zulke theekransjes te beginnen qua tijd en geld.
Een leidinggevende kan een medewerker juist perfect beoordelen op de zaken die er toe doen, namelijk produktiviteit. Als iemand 20 dagen per maand zonder problemen werkt en targets haalt, hoeft die persoon niet afgekeurd te wordt. Juist die beoordelingen door artsen die worden gesteld terwijl die persoon nooit heeft gewerkt, en het dus niet heeft kunnen proberen, zijn niet gespeend van voldoende kennis om erover te oordelen. Een arts weet ook niets van hoe een persoon gaat functioneren binnen een bedrijf, da's natte vinger werk omdat die persoon het nog niet heeft meegemaakt.quote:Mensen kunnen het best proberen, maar een leidinggevende is niet de persoon om uitspraken te doen over zaken als 'iemand is meer dan 80% arbeidsongeschikt etc'. Ze hebben simpelweg niet de kennis om daar over te oordelen. Hun indruk zegt lang niet alles.
Blijkbaar heb je geen idee van het te kort aan artsen, geld en tijd binnen de geestelijke gezondheidszorg (en de moeite die bedrijven willen nemen). Anders kun je niet serieus denken dat een arts per geval wel even iedere week om de tafel gaat zitten met een leidinggevende om de zaak te evalueren of om de leidinggevende enig benul van zaken te geven.quote:Op woensdag 30 maart 2011 14:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Een leidinggevende kan een medewerker juist perfect beoordelen op de zaken die er toe doen, namelijk produktiviteit. Als iemand 20 dagen per maand zonder problemen werkt en targets haalt, hoeft die persoon niet afgekeurd te wordt. Juist die beoordelingen door artsen die worden gesteld terwijl die persoon nooit heeft gewerkt, en het dus niet heeft kunnen proberen, zijn niet gespeend van voldoende kennis om erover te oordelen. Een arts weet ook niets van hoe een persoon gaat functioneren binnen een bedrijf, da's natte vinger werk omdat die persoon het nog niet heeft meegemaakt.
De tijd die zo'n gesprek kost kan afgetrokken worden van de tijd die zo'n arts normaliter kwijt was met het stellen van een arbeidsongeschiktheidsbeoordeling. Dus het streept tegen elkaar weg.quote:Op woensdag 30 maart 2011 15:03 schreef Ausputzert het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je geen idee van het te kort aan artsen, geld en tijd binnen de geestelijke gezondheidszorg (en de moeite die bedrijven willen nemen). Anders kun je niet serieus denken dat een arts per geval wel even iedere week om de tafel gaat zitten met een leidinggevende om de zaak te evalueren of om de leidinggevende enig benul van zaken te geven.
Je zegt net zelf dat er een groot te kort is aan personeel, dan zullen de beoordelingen ook wel zonder al teveel aandacht gesteld zijn. Ik denk juist dat degene die zo'n persoon aan het werk zien veel beter een oordeel over arbeidsongeschiktheid kunnen vellen.quote:Wanneer iemand in aanmerking komt voor zo'n uitkering zal het juist in veel gevallen niet zo zijn dat het 'zonder problemen' etc verloopt en dan wil jij iemand zonder kennis van zaken laten beoordelen voor hoeveel % iemand arbeidsongeschikt is? Juist voor dat hele grote grijze gebied zul je veel onzinnige beoordelingen krijgen. Dan kun je nog veel beter de procedures aanscherpen.
Sowieso ben je toch liever aan het werk dan dat je thuis zit? Een Wajong uitkering is geen zegen maar een vloek!quote:Op woensdag 30 maart 2011 15:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Een heel topic over zoiets.
Ik zit ook in de wajong.
Je moet compleet schijt hebben aan wat andere mensen erover denken.
Je weet zelf hoe en waarom je uberhaubt zo'n uitkering hebt gekregen.
Noem eens voorbeelden van prikkels die je hebt?quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:30 schreef missyB het volgende:
en of het een vloek is! maar ook zegen tegelijk anders had ik helemaal geen inkomen gehad en afhankelijk geweest van.....
ik zeg maar dat ik thuisblijf moeder ben en zet mn masker buiten maar weer op.
Godzijdank kan ik thuis mezelf zijn
ik doe vrijwilligers werk en 9 van de 10 keer kom ik nog jankend thuis en compleet overp[rikkeld maar hee aan mij zie je zo niks! dus zal ik wel onterecht wajong hebben.
Enig idee hoe fijn ik het zou vinden iets anders te vertellen te hebben dan over mn dagen thuis het gevoel te hebben dat je toch nog iets meetelt? etc etc, maar nee en on top of that moet je ook maar nu braaf je mond houden als je een wajong hebt want anders zijn de rapen helemaal gaar
Hey ik zit net ff door je postgeschiedenis te bladeren, en het lijkt er op dat je van feestjes geven houdt op het strand etc, is dat misschien wat? Is je huwelijk zonder problemen (huilen/prikkels) verlopen?quote:Op woensdag 30 maart 2011 16:41 schreef missyB het volgende:
als ik alleen in een kas zou werken zonder teveel omgevings geluid zou dat gaan, nadeel is weer dat dat soort banen er bijna niet zijn en al zeker niet voor wajongers dus het is ook vaak een kwestie van wel willen maar dat die baan er domweg niet is.
Ondanks subsidies etc nemen bedrijven wajongers nog steeds mondjesmaat aan.
ik blijf mn vrijwilligerswerk doen omdat ik het enorm leuk vind om te doen en dus wat ik net al zei het gevoel heb iets mee te draaien, verder heb ik nog wat ideetjes lopen om toch uiteindleijk maar aan d ebak te komen , betaald of onbetaald maakt me momenteel niks uit, wajongers hebben weinig te kiezen geloof me.
nee niet zielig etc etc maar dat gehak op wajongers hangt me nu weleens mijlenver de neus uit.
ik studeer ook nog(ben 38) op mn eigen kosten in de hoop op ooit misschien????
Ik heb mn wajong niet vanaf mn 18e ook zo n vooroordeel wat velen hebben.
velen komen er ook pas veel later in nadat zij jaar in jaar uit wel geprobeerd hebben en steeds uitvielen, hoera voor je zelfvertrouwen etc.
geen enkele uitkering is waterdicht
geen enkele uitkering is vrij van fraude
beoordeel de fraudeurs maar niet de hele uitkeringsgroep, dank je wel allemaal!
Al het vetgedrukte moet je herschrijven wil je er een leesbaar betoog van maken.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:52 schreef Trenzor het volgende:
Beste allemaal,
Ik schrijf niet vaak op forums maar de reden dat ik hier nu op post is omdat ik erg verdrietig wordt van alle meningen die mensen hebben over mensen met een uitkering.
Ik zal beginnen bij het begin, Hallo, mijn naam is Dominique. Ik krijg een wayong uitkering omdat ik 75% of meer ben afgekeurd.
Ik wil hier graag iets vertellen over mezelf en wat ik vind hoe sommige mensen redeneren.
Er zijn natuurlijk mensen die in de wayong zitten maar daar misbruik van maken, maar er zijn ook een hele hoop mensen die dit niet doen en hierin zitten omdat ze geen keus hebben. Ik begrijp dat dit een vertroebeld beeld geeft omdat dit niks zegt over alle wayongers......slechts een gedeelte
Oke ik wil eerst beginnen met wat dingen die er worden gezegd:
mensen die zeggen "jah is van mijn belasting centen".....Deze claim klopt gewoon simpelweg niet, om de simpele reden dat iedereen belasting betalen moet. En als dit betaald is......dan is het niet meer van jou. De regering beslist vervolgens wat er met dit geld gebeurd en als je het er niet mee eens bent waar dit geld heen gaat moet je de regering aan kijken of op een andere partij stemmen......maar niet de mensen die een uitkering hebben beoordelen.
Netzoals dat er wordt geroepen dat mensen die een uitkering hebben geen recht zouden hebben op vakantiegeld.....Dit is geld wat zoiezo altijd wordt ingehouden als zijnde, geld voor een vakantie. Maar zodra dit op mijn rekening heb staan mag ik zelf weten wat ik met dit geld ga doen. Ik ben al in geen jaren meer op vakantie geweest om de simpele reden dat ik dit geld beter kan gebruiken om een wasmaschine te kopen als deze kapot gaat, of iets dergelijks....
Er heerst ook vaak hier een denkbeeld van mensen, dat ze het oneerlijk vinden dat zij moeten werken en dat wij lui niks doen. Ik vind dat mensen zich niet bezig moeten houden met hoe iemand anders in het leven staat. Dat jij dat saaie baantje hebt waar je iedere dag voor moet zwoegen kan ik niks aan doen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb daar veel respect voor. Maar het verschil is, dat ik in mijn situatie zit en jij in de jouwe......en ik ben absoluut niet lui...ik vind het spijtig dat je niet met plezier naar je werk gaat, maar beoordeel mij daarom niet.
Mensen die in de wayong terecht komen zijn mensen die anders inelkaar zitten, mensen die heel erg veel moeite hebben met de dingen die voor jullie zo gewoon lijken, hierdoor ontstaat er vaak een hele grote kloof van onbegrip omdat mensen zich gewoon niet goed kunnen verplaatsen in iemand die geestelijk niet goed inelkaar zit. Ik zit in de wayong niet omdat ik daar voor gekozen heb maar omdat ik mentaal helemaal kapot ben, werken zit er voor mij niet in. Om te illustreren hoe ik mij voel, Alsof ik elke minuut van de dag door mijn geest aan het dwalen ben om te proberen een oplossing te vinden voor 1 van de vele problemen en elke keer als ik denk een probleem te hebben gevonden, probeer ik het op te lossen maar komen er 10 problemen bij. Ik voel me machteloos terwijl ik iemand ben die juist uit die diepe put probeert te kruipen en mijn steentje bij te kunnen dragen. Ik weet bijna wel zeker dat veel mensen die meningen hebben over andere mensen helemaal niet weten, in de verste verte niet in wat voor situatie ik me begeef. Ik kan met zekerheid zeggen dat je niet met mij zo willen ruilen.....Ik hoop dat jullie nu een beetje meer kunnen inzien dat het ook voor ons niet makkelijk is en dat we niet alleen maar luie mensen zijn die niks willen doen
Het enige wat ik heb is in iedergeval een kleine financiele steun want veel is het niet....Zonder dat zou ik niet kunnen leven, maar nu heb ik in iedergeval een steun om er weer boven op te komen
Ik ben blij dat dit mogelijk is in nederland.
Het is zoiezo heel erg makkelijk om mensen in hokjes te plaatsen, maar iedereen is ook verschillend en dat vergeten veel mensen. Dit is mijn verhaal, mijn leven en geloof mij, mijn leven is niet makkelijk. Alles aan mijn leven is complex, een complexiteit waar ik moe van wordt maar niet stoppen kan. Het is vaak voor een buitenstaander moeilijk te begrijpen omdat datgene waartegen ik vecht, subjectief is en niet te meten. Veel mensen hebben deze zekerheid nodig want datgene wat ze kunnen meten...dat is duidelijk.......Maar wat niet te meten is, is moeilijk voor te stellen of een zekerheid aan te hangen.
De enige manier om het duidelijk te maken voor jullie is voor mij om mijn verhaal te doen en ik hoop dat jullie de volgende keer als er weer iets gezegd wordt over mensen die een uitkering hebben, humaner met deze mensen om gaan, want ik wordt heel erg verdrietig van mensen die harteloos hun mening geven over iets waar ze helemaal niet over kunnen oordelen...
Dit is mijn verhaal, ik hoop dat jullie hier naar willen luisteren.
Dankjewel voor het lezen.
Dit soort nonsens inderdaad. Alsof niet iedereen af en toe last heeft van een vervelende baas of stress.quote:Op woensdag 30 maart 2011 15:03 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Kortom:
* Je hebt mensen die Wajongers wel graag aan het werk zien, die zien Wajongers dan ook niet als slachtoffer.
* Je hebt mensen die Wajongers niet graag aan het werk zien, die zien Wajongers dan ook als slachtoffer,.....
Alleen zie ik net ff te vaak dat mensen die bij groep 2 horen...totaal niet begrijpen wat groep 1 bedoeld.
Ook zie je regelmatig Wajongers aangeven dat het allemaal zo moeilijk is... .om vervolgens kulargumenten te geven.
Leidinggevenden zonder inlevingsvermogen etc. Deze mensen zullen dan ook heel hun leven een uitkering blijven genieten, simpelweg omdat zij zichzelf als slachtoffer zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |