Klinkt onlogisch he, maar anders komen de jongeren uberhaupt niet meer aan een Wajong-uitkering (uitzonderingen daargelaten) aangezien dit de voorwaarden zijn:quote:
Dus zo gek is het niet dat veel jongeren die al tijdens hun studie weten dat ze hierdoor een belemmering krijgen op de arbeidsmarkt doordat ze minder kunnen werken, aangepast werk nodig hebben of wat dan ook aan de bel trekken en die uitkering wensen.quote:Kon u op uw 17de door ziekte of handicap niet of minder werken? Of was u jonger dan 30 jaar toen u arbeidsongeschikt werd en studeerde u in het jaar daarvoor minstens 6 maanden? Dan kunt u een Wajong-uitkering aanvragen.
Een Wajong-uitkering vraagt u aan bij het UWV. Dat doet u binnen 9 maanden na uw 17de verjaardag. Of op het moment dat u arbeidsongeschikt wordt tijdens uw studie, binnen 9 maanden na uw eerste arbeidsongeschiktheidsdag.
Zolang ze studeren leven ze (vooral degene van de oude regeling, die hoeven niets in te leveren) als God in Frankrijk, zou ook niet de bedoeling moeten zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:05 schreef bijdehand het volgende:
En wat maakt het uit als ze niet meer in aanmerking komen na hun studie? Ze kunnen gewoon studeren en lenen, die Wajong is gewoon een verkapte gratis lening zo te lezen.
Met betrekking tot lichamelijk gehandicapten en mensen met zware psychische stoornissen zie ik ook geen bezwaren om die Wajong te geven.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:13 schreef Lastpost het volgende:
Lijkt me toch niet dat ik moet uitleggen waarom het problematisch is dat jongeren met een handicap/beperking niet meer in aanmerking komen voor een Wajong uitkering na hun studie he?
Juist dan is het van belang, niet zozeer tijdens die studieperiode.
Dan heb je hier direct ook de reden dat studenten zolang blijven studeren. Studie een af..hop naar studie twee...moeten we gaan betalen...WE WORDEN GEDISCRIMINEERD..quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:13 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Zolang ze studeren leven ze (vooral degene van de oude regeling, die hoeven niets in te leveren) als God in Frankrijk, zou ook niet de bedoeling moeten zijn.
Ik ken er genoeg hier, die studeren, hebben aanvullend omdat ze op zichzelf wonen, toeslagen, kwijtschelding van gemeentelijke lasten, vullen het studiebedrag ook nog eens aan met een leenbedrag omdat ze het nooit hoeven terug te betalen (verdienen te weinig, uitstel van betaling) en vangen zo netto net boven de 2000 euro iedere maand en blijven lekker studeren zolang ze mogen.![]()
Het nieuwe systeem is daarbij al beter, daar zakt het Wajong bedrag aanzienlijk (1/3e overhouden ongeveer) wanneer je ook studeert, al wordt er dan weer geen onderscheid gemaakt tussen thuis en uitwonend.
Lijkt me toch niet dat ik moet uitleggen waarom het problematisch is dat jongeren met een handicap/beperking niet meer in aanmerking komen voor een Wajong uitkering na hun studie he?
Medeleven geef ik wel aan mensen die het verdienen.... niet aan mensen die menen dat ze het verdienen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:48 schreef mr-green het volgende:
Het gaat hier steeds over studeren en Wajong maar TS vraagt eigenklijk gewoon om een beetje medeleven.
Dus hierbij een dikkevoor TS
(en dat je het leven met een positieve kijk tegemoet gaat)
Hij verdient wel medeleven, zijn hele leven is hem verteld dat ie niet kan werken en dat is ie zelf gaan geloven, terwijl ie absoluut in staat is om te werken. Dus we kunnen hem beter aanmoedigen om te gaan werken dan hem af te zeiken.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:51 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Medeleven geef ik wel aan mensen die het verdienen.... niet aan mensen die menen dat ze het verdienen.
Maar als we nu met zijn allen zeggen dat hij wel kan werken,....zal hij dit dan ook gaan doen of zal hij uitsluitend gaan filosoferen "hoe het zou zijn om te werken"?quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hij verdient wel medeleven, zijn hele leven is hem verteld dat ie niet kan werken en dat is ie zelf gaan geloven, terwijl ie absoluut in staat is om te werken. Dus we kunnen hem beter aanmoedigen om te gaan werken dan hem af te zeiken.
Hier sla je dus de spijker op zijn kop wat betreft het probleem rondom Wajong. Je bent al bevoordeeld dat TS geen medeleven verdiend. Maar waarom benader je TS niet van de andere kant. Door iemand aan te moedigen zal die persoon positiever in het leven staan en is de kans dat die persoon progressie boekt groter dan dat je hem/haar steeds afvalt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:51 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Medeleven geef ik wel aan mensen die het verdienen.... niet aan mensen die menen dat ze het verdienen.
je maakt weer een aanname. Wie zegt dat hij gaat filosoferen. Misschien geeft iemand hem wel een gouden tip waardoor hij denkt: dat wil ik worden etc...quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:54 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Maar als we nu met zijn allen zeggen dat hij wel kan werken,....zal hij dit dan ook gaan doen of zal hij uitsluitend gaan filosoferen "hoe het zou zijn om te werken"?
Omdat meneer alles kan doen in zijn vrije tijd behalve werken..... dus uitvinden, filosoferen, etcetc.. klinkt meer als een profiteur.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:59 schreef mr-green het volgende:
[..]
Hier sla je dus de spijker op zijn kop wat betreft het probleem rondom Wajong. Je bent al bevoordeeld dat TS geen medeleven verdiend. Maar waarom benader je TS niet van de andere kant. Door iemand aan te moedigen zal die persoon positiever in het leven staan en is de kans dat die persoon progressie boekt groter dan dat je hem/haar steeds afvalt.
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben tegen mensen die misbruik maken van de Wajong.
Hij zal wedegelijk hulp nodig hebben om te gaan werken. Maar daar kunnen wij hem bij helpen. Als TS even vertelt in welke regio ie woont dan kunnen wij een leuke baan voor hem zoeken zodat ie niet meer in de Wajong hoeft.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:54 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Maar als we nu met zijn allen zeggen dat hij wel kan werken,....zal hij dit dan ook gaan doen of zal hij uitsluitend gaan filosoferen "hoe het zou zijn om te werken"?
Je hebt het topic niet gelezen merk ik?quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:00 schreef mr-green het volgende:
[..]
je maakt weer een aanname. Wie zegt dat hij gaat filosoferen. Misschien geeft iemand hem wel een gouden tip waardoor hij denkt: dat wil ik worden etc...
Zie je..hij kan zoveel...maak jezelf dan nuttig in plaats van de profiteur uit te hangen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 20:43 schreef Trenzor het volgende:
[..]
Boosheid komt voort uit onbegrip, tenminste dat is wat ik denk
Geen reden om te gaan schelden, je denkt mischien dat ik weinig kan
Maar niets is minder waar, Ik ben een jongen met een Hoog Iq, ik ben filosoof, muzikant, 3d artist, kunstenaar, uitvinder en tekenaar. Ik ben 1 van die personen die jouw wereld vorm kan geven.
het gaat mij ook niet om alleen TS, maar om zoveel andere Wajongers die hetzelfde probleem hebben.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:01 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Je hebt het topic niet gelezen merk ik?
Ik heb het over TS.quote:Op donderdag 31 maart 2011 12:02 schreef mr-green het volgende:
[..]
het gaat mij ook niet om alleen TS, maar om zoveel andere Wajongers die hetzelfde probleem hebben.
Je hebt idd je mening gegevenquote:Op donderdag 31 maart 2011 12:04 schreef mr-green het volgende:
[..]
dan heb ik mijn punt duidelijk gemaakt wat betreft alle andere Wajongers
Trenzor kan werken, missyB kan werken en Mishu kan werken, ze hebben alleen ff een steuntje in de rug nodigquote:Op donderdag 31 maart 2011 12:04 schreef mr-green het volgende:
[..]
dan heb ik mijn punt duidelijk gemaakt wat betreft alle andere Wajongers
Dit vrees ik wel ja, ik zie hier toch ook een stukje kromme mentaliteit en onterecht zelf-medelijden. Of dit is onderdeel van zijn ziektebeeld natuurlijk.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:54 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Klopt dit is een rage momenteel.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:13 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Zolang ze studeren leven ze (vooral degene van de oude regeling, die hoeven niets in te leveren) als God in Frankrijk, zou ook niet de bedoeling moeten zijn.
Ik ken er genoeg hier, die studeren, hebben aanvullend omdat ze op zichzelf wonen, toeslagen, kwijtschelding van gemeentelijke lasten, vullen het studiebedrag ook nog eens aan met een leenbedrag omdat ze het nooit hoeven terug te betalen (verdienen te weinig, uitstel van betaling) en vangen zo netto net boven de 2000 euro iedere maand en blijven lekker studeren zolang ze mogen.![]()
Het nieuwe systeem is daarbij al beter, daar zakt het Wajong bedrag aanzienlijk (1/3e overhouden ongeveer) wanneer je ook studeert, al wordt er dan weer geen onderscheid gemaakt tussen thuis en uitwonend.
Dat is dan niet echt een vergelijk natuurlijk. Als je het alleen moet doen klinkt het als overleven, daarom dubbel gehandicapt. Ik hoorde dat dat verhaal misschien ook aangepakt gaat worden, dus geen dubbel inkomen meer, dan wordt je gekort naar één lager inkomen, niet erg sociaal in mijn ogen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:24 schreef Mishu het volgende:
Er valt best van te leven hoor. Sociale woningbouwwoning met aanpassingen is iets van 300 euro incl. huurtoeslag. 220 euro aan boodschappen per maand. En dan nog wat leuke dingen doen / vaste lasten betalen. Lukt best (weet ik uit ervaring). Ik woonde wel samen dus had 2 inkomens.
800 in het handje en dan nog alle subsidies/vrijstellingen. Houdt netto meer over dan een modaal verdienende alleenstaande.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:22 schreef shadow117 het volgende:
Van 800 kun je niet eens leven lijkt mij, laat staan 300. Voor mensen die echt te beperkt zijn zou de vergoeding omhoog moeten, anders zijn ze dubbel gehandicapt imo.
Dankje wel voor je reactiequote:Op donderdag 31 maart 2011 05:35 schreef Godtje het volgende:
[..]
misschien zou je je zo wel moeten voelen. Niet om je een negatief stigma op te plakken maar om zo efficiënt mogelijk met je handicap om te gaan.
Nu kom je op mij vooral gelaten over. Het is nou eenmaal zo. Zo ben ik en ik kan er niks aan doen.
Wat sommige dus de makkelijke weg noemen. Niet zo zeer jammer voor hun maar vooral voor jezelf.
Och, dat is toch een beetje hetzelfde als de PvdA die zoveel mogelijk mensen aan het staatsinfuus wel hebben, danwel zielig wil verklaren, zodat er weer veel hulpverleners nodig zijn, die alleen op de PvdA stemmen, want die willen niet snijden en meer meer meer. Zie je het prachtige circeltje een beetje?quote:Op donderdag 31 maart 2011 10:56 schreef fruityloop het volgende:
Laatste merkte een (VVD?) kamerlid ook op dat het wel vreemd is dat er met subsidies mensen tot kunstenaar worden opgeleid op een fors aantal kunstacademies, en vervolgens aan het werk gaan in wederom gesubsidieëerde kunstlabs etc van de gemeenten, of een uitkering krijgen omdat ze geen baan kunnen vinden.
Als ik de hele dag thuiszit en dat gefinancierd krijg kan ik ook dingen doen waarvan andere zeggen.."hoe heb je dat gedaan"quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:40 schreef Trenzor het volgende:
[..]
Waar mijn "handicap" wel voor gezorgd heeft en dat is de positieve kant, is dat ik dingen kan doen waar anderen van denken.......wow hoe heb je dat gedaan?
Stap nou eens af van die gedachte van "Ik kan niet werken". Jij bent op dit moment niet arbeidsongeshcikt, al zeggen de instanties van wel. Ga gewoon eens solliciteren op een baantje dat je niet zo leuk vindt maar dat wel bij jou past.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:40 schreef Trenzor het volgende:
[..]
Dankje wel voor je reactie
Ik zei dat ik gewoon mezelf ben omdat iedereen dat is, Ik ook, ik ben mezelf. Maar ik zit op een andere manier in elkaar waardoor ik niet goed voor mezelf kan zorgen en zeker niet op dit moment kan werken. Let wel dat ik zeg op dit moment want ik heb wel toekomst perspectief, want ik wil zeker niet in de wayong blijven zitten...
Waar mijn "handicap" wel voor gezorgd heeft en dat is de positieve kant, is dat ik dingen kan doen waar anderen van denken.......wow hoe heb je dat gedaan?
This is me, en ik moet leren omgaan met de problematiek die in mij schuilt en als ik daar mee om kan gaan, kan ik een heleboel!
Begin eens met de gemeentebelastingen... dit jaar 318 euro voor een alleenstaande waar ik woon.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:46 schreef shadow117 het volgende:
Zet dat is even op een rijtje dan:
Netto ongeveer 1364,- voor Jan met Pet
800,- voor Piet met Verdriet
Welke subsidies en vrijstellingen compenseren de 564 euro per maand die Jan wel betaald ?
Zo gek vind ik dat niet,quote:
Na een dag werken ben ik mentaal ook moe... s'avonds weer bijtanken en de volgende dag weer opnieuw hetzelfde drama. Dat noemt men nou 'het leven van een volwassene'.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:49 schreef Trenzor het volgende:
[..]
Zo gek vind ik dat niet,
mensen die asperger hebben zijn vaak heel erg goed in leren en ik ook. Mensen met asperger zijn vaak ook heel erg goed in het oplossen van eigen problematiek. Maar dit kost zoveel energie dat het voor de buitenwereld lijkt alsof het normale mensen zijn, maar intern zijn ze geestelijk zo moe omdat ze steeds een illusie instant houden.
Ik snap je volkomen, echter ben je het niet met mij eens dat dit anders kan overkomen op sommige mensen?quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:49 schreef Trenzor het volgende:
[..]
Zo gek vind ik dat niet,
mensen die asperger hebben zijn vaak heel erg goed in leren en ik ook. Mensen met asperger zijn vaak ook heel erg goed in het oplossen van eigen problematiek. Maar dit kost zoveel energie dat het voor de buitenwereld lijkt alsof het normale mensen zijn, maar intern zijn ze geestelijk zo moe omdat ze steeds een illusie instant houden.
Ik ben ook vreselijk moe na een dag hard werken vol stress. Vaak is het dan even eten, ff een uurtje TV kijken en naar bedquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:49 schreef Trenzor het volgende:
[..]
Zo gek vind ik dat niet,
Hoeveel is die zorgkorting dan per maand ?quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:48 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Begin eens met de gemeentebelastingen... dit jaar 318 euro voor een alleenstaande waar ik woon.
Vervolgens de zorgkorting en huursubsidie en je zit aan dat bedrag
Je eigen google is stuk?quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:59 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Hoeveel is die zorgkorting dan per maand ?
564 minus gemeetebelastingen per maand is 537,5,-
Zeg dat huurtoeslag 150,- is,
537,5 minus 150,- is 387,5
Het wachten is op de gevens van de zorgkorting.
Nee hoor, heb hier een praktijkvoorbeeld die 1348 euro in de maand bruto ontvangt in totaal.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:15 schreef Mishu het volgende:
Maximaal iets van 800 euro bruto, best veel dus. Ik krijg zelf 300 euro per maand.
Ongeveer 1060,- per maandquote:Op donderdag 31 maart 2011 13:14 schreef shadow117 het volgende:
Hoeveel krijgt een wajonger dan eigenlijk ?
Klopt dat is een nog oudere regeling toen kreeg je volledig min loon (1424bruto) en ook die bestaan nog hoewel dit afneemt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:05 schreef BrammetjeBraam het volgende:
negenhonderennogwat.
ik zie wel vaker bedragen van dertienhonderdzoveel voorbij komen, ik heb het nog nooit gehad hoor.
Nieuwe Wajong 23 jaar:quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:05 schreef BrammetjeBraam het volgende:
negenhonderennogwat.
ik zie wel vaker bedragen van dertienhonderdzoveel voorbij komen, ik heb het nog nooit gehad hoor.
je mag wel even een maandje meedraaien hoor, kijk maar even hoe luxe leventje ik heb.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:09 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Klopt dat is een nog oudere regeling toen kreeg je volledig min loon (1424bruto) en ook die bestaan nog hoewel dit afneemt.
En wist je dat asgperer autisme 1,5 maal het min loon ontvangt als die een HBO of uni opleiding volgt / heeft![]()
Wajongers krijgen ook jongehandicapten korting van 666,- per jaar (gaat van hun belasting af)
En jaarlijks 300,- vanuit het CAK chronische vergoeding welke handicap je hebt maakt niet uit.
En 350,- vanuit het UWV vergoeding omdat de zorg niet meer aftrekbaar is het maakt hierbij ook niet uit of je wel of geen kosten gehad hebt.
Daarnaast 52,- eigen risicovergoeding vanuit het CAK.
Gemeentelijke vergoedingen voor maaltijd is ook mogelijk in sommige gemeentes.
Een extra verhoogde huurtoeslag kunnen ze krijgen (het maximale is 350 euro).
Uiteindelijk telt een wajonger die studeert bijna 2000,- aan netto alles bij elkaar.
Jan modaal...
Zie de andere reacties.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:59 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Hoeveel is die zorgkorting dan per maand ?
564 minus gemeetebelastingen per maand is 537,5,-
Zeg dat huurtoeslag 150,- is,
537,5 minus 150,- is 387,5
Het wachten is op de gevens van de zorgkorting.
Ik ben ook (ex) wajongerquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:12 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
je mag wel even een maandje meedraaien hoor, kijk maar even hoe luxe leventje ik heb.
ik ga bijvoorbeeld bijna nooit uit, daar heb ik de centen niet voor.
veel voorzieningen die worden opgenoemd kom je niet eens voor in aanmerking.
Waarom woon je dan in een AWBZ instelling?quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:13 schreef BrammetjeBraam het volgende:
ik zit overigens in een zorginstelling: 500 euro per maand awbz, vet rijk word ik van jullie belastingbetalers.
Ja en dan nog. Je kunt toch ook gewoon ochtenden werken? Als TS toevallig heel dicht in de buurt woont kan ik misschien wel iets vinden voor je van 1 ochtend in de week. Is alleen maar op een stoel zitten en typen. Iedereen hier kan dat. Is in een heel rustige werkomgeving zonder collega's en maar 1 leidinggevende. Ideaal voor autisten.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ben ook vreselijk moe na een dag hard werken vol stress. Vaak is het dan even eten, ff een uurtje TV kijken en naar bed. Dat kan jij ook ook al ben je moe!
Daarnaast kan ie ook wel werken in de groenvoorziening. Dat klinkt misschien respectloos omdat ie een hoog IQ heeft, maar zo is het niet bedoeld. Het is alleen maar om aan te geven dat het zeer zeker mogelijk is dat TS een baan van 40 uur in de week kan vervullenquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:17 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja en dan nog. Je kunt toch ook gewoon ochtenden werken? Als TS toevallig heel dicht in de buurt woont kan ik misschien wel iets vinden voor je van 1 ochtend in de week. Is alleen maar op een stoel zitten en typen. Iedereen hier kan dat. Is in een heel rustige werkomgeving zonder collega's en maar 1 leidinggevende. Ideaal voor autisten.
Ik vind het trouwens ook raar dat sommige mensen die dat nog gewoon kunnen 100% worden afgekeurd. Dat klopt toch nooit. Eerder 98% of lager.
Daarom zijn die fraudeurs ook zulke slechte mensen. Afgezien van de simpele diefstal creëren ze een imago wat de mensen die recht hebben op wajong tot schuldigen maakt die zichzelf moeten verdedigen. Ik walg derhalve van lieden die frauderen met het sociale stelsel.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef shadow117 het volgende:
Het enigste wat ik zie is ( financieel ) afgunst op mensen die zwaar weer treft, wat betreft de mensen die eigenlijk niets mankeren, maar wel trekken, daar heeft men gelijk in. Maar oordeel niet te snel wat betreft wajongers en andere mensen met uitkeringen zoals de wia etc. er gaat heel vaak zeer veel problematiek schuil achter deze mensen.
En juist die mensen die veel problemen hebben zitten heus niet op fokquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef shadow117 het volgende:
Het enigste wat ik zie is ( financieel ) afgunst op mensen die zwaar weer treft, wat betreft de mensen die eigenlijk niets mankeren, maar wel trekken, daar heeft men gelijk in. Maar oordeel niet te snel wat betreft wajongers en andere mensen met uitkeringen zoals de wia etc. er gaat heel vaak zeer veel problematiek schuil achter deze mensen.
ik denk dat een groot deel van de Wajongers niet weet dat ze eigenlijk gewoon niet arbeidsongeschikt zijn. Daarom zijn de echte fraudeurs de artsen die iemand onterecht afkeuren, zij het tegen betaling, zij het door medelijden (want die arme jongen laten schoffelen dat doe ik hem niet aan), zij het door onkunde.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:27 schreef waht het volgende:
[..]
Daarom zijn die fraudeurs ook zulke slechte mensen. Afgezien van de simpele diefstal creëren ze een imago wat de mensen die recht hebben op wajong tot schuldigen maakt die zichzelf moeten verdedigen. Ik walg derhalve van lieden die frauderen met het sociale stelsel.
Zonde dat je niet ingaat op ons aanbod om voor jou werk te zoeken.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:31 schreef Trenzor het volgende:
maar ik ga er mee stoppen,
ik ga niet meer posten op dit forum,
Ik heb geprobeerd mijn situatie uit te leggen
en ik zou straks kunnen gaan werken als mijn basis goed is (om leren gaan met de problematiek)
voordat jullie dit lezen wil ik iedereen bedanken die wel deze discussie kan voeren met een open mind, dus voor jullie, voel je niet aangesproken over het volgende wat ik te vertellen heb.
Ondanks de vele reacties waar ik ook daadwerkelijk iets aan heb, wordt ik heel erg sinisch van alle negatieve meningen die hier, voor mijn gevoel, veel te kort door de bocht zijn genomen. Naar mijn mening is dit voornamelijk te duiden aan een niet voldoende vermogen om je te kunnen inleven in een ander persoon met een geestelijke ziekte.
verder vind ik dat veel mensen veel te veel bezig zijn met andere mensen, wat zei zouden moeten doen. Ik snap niet waar dat vandaan komt. Is dit omdat je het oneerlijk vind dat jij wel moet werken en ik niet?
In dit geval is er naar mijn mening iets serieus mis in deze maatschappij, want dit betekend dat je niet genoeg voldoening kunt halen uit je eigen baan. En dat vind ik zeer spijtig.
Er worden ook grapjes gemaakt over dat omdat ik kunstenaar ben direct ook maar lekker iederedag kan uitslapen.....Denk je nu echt dat omdat ik zoveel vrijetijd heb, dat dat zo ontzettend relax is? Ik begrijp wel waarom het zo lijkt. Je bekijkt dingen alleen vanuit je eigen perspectief, voor jou is uitslapen en vrijetijd lekker, omdat je de hele week gewerkt hebt en dan kun je lekker in het weekend dingetjes voor je zelf doen. Ik vind dit heel begrijpelijk dat je zo tegen vrijetijd aan kijkt. Dit gaat echter niet om hoe jij tegen dingen aan kijkt, maar om hoe ik deze dingen ervaar. En daar zit het verschil, want voor mij is het helemaal geen lui lekker leven was dat maar waar. Mijn leven bestaat uit een schreeuwede chaos die ik zelf niet kan temmen, hoezeer ik me dat wel in het verleden had voorgehouden. Daarom heb ik ook hulp gezocht en die stap vond ik heel erg moeilijk. Omdat je dan je ego los moet laten en moet gaan accepteren dat je het zelf niet kan.
Verder wil ik nog dit zeggen,
Wij zijn met zun allen mensen, probeer ook blij voor een ander te zijn, probeer minder naar je zelf te kijken wat jij graag zou willen, minder zelfzuchtig in het leven te staan, probeer een open mind te hebben en probeer te geven aan de mensen. Probeer te accepteren dat jou mening mischien niet correct is, want daar wordt je een beter mens van, probeer te leren van onjuiste denk beelden, probeer niet te snel conclusies te trekken als het fundament van die conclusies lang niet altijd zo duidelijk is als dat wat jij misschien zou denken.
nogmaals alle mensen bedankt
en voor de mensen die denken alles zo goed te weten, Ik hoop dat er een tijd komt dat jullie ogen geopend worden.
en hiermee ga ik afsluiten.
Dominique
Hier is een wachtlijst voor werken in de groenvoorziening.. en vooral bedoelt voor mensen die qua intelligentie niet veel anders kunnen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daarnaast kan ie ook wel werken in de groenvoorziening. Dat klinkt misschien respectloos omdat ie een hoog IQ heeft, maar zo is het niet bedoeld. Het is alleen maar om aan te geven dat het zeer zeker mogelijk is dat TS een baan van 40 uur in de week kan vervullen.
En dan schrijven ze ook nog dat ze kei en keihard werken aan de toekomst voor hun band...quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:30 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
En juist die mensen die veel problemen hebben zitten heus niet op fokDe mensen die op Fok aangegeven niet te kunnen werken maar wel heel de dag te posten en aan te geven dat je intelligent bent etc die vallen door de mand.
Het is ook maar een voorbeeld. Iedereen kan iets. En dat wat ze kunnen niet overeen komt met wat ze willen is iets waar iedere nederlander last van heeftquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Hier is een wachtlijst voor werken in de groenvoorziening.. en vooral bedoelt voor mensen die qua intelligentie niet veel anders kunnen.
Mensen houden je een spiegel voor. Des te langer je alleen maar naar de ogen gekeken wordt, des te harder dit aankomt. Merk je met veel WaJongers op dit forum. En wanneer men dan eens kritisch naar een dergelijke situatie aankijkt, is het meteen gebrek aan inlevingsvermogen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:31 schreef Trenzor het volgende:
en ik zou straks kunnen gaan werken als mijn basis goed is (om leren gaan met de problematiek)
voordat jullie dit lezen wil ik iedereen bedanken die wel deze discussie kan voeren met een open mind, dus voor jullie, voel je niet aangesproken over het volgende wat ik te vertellen heb.
Ondanks de vele reacties waar ik ook daadwerkelijk iets aan heb, wordt ik heel erg sinisch van alle negatieve meningen die hier, voor mijn gevoel, veel te kort door de bocht zijn genomen. Naar mijn mening is dit voornamelijk te duiden aan een niet voldoende vermogen om je te kunnen inleven in een ander persoon met een geestelijke ziekte.
verder vind ik dat veel mensen veel te veel bezig zijn met andere mensen, wat zei zouden moeten doen. Ik snap niet waar dat vandaan komt. Is dit omdat je het oneerlijk vind dat jij wel moet werken en ik niet?
In dit geval is er naar mijn mening iets serieus mis in deze maatschappij, want dit betekend dat je niet genoeg voldoening kunt halen uit je eigen baan. En dat vind ik zeer spijtig.
Er worden ook grapjes gemaakt over dat omdat ik kunstenaar ben direct ook maar lekker iederedag kan uitslapen.....Denk je nu echt dat omdat ik zoveel vrijetijd heb, dat dat zo ontzettend relax is? Ik begrijp wel waarom het zo lijkt. Je bekijkt dingen alleen vanuit je eigen perspectief, voor jou is uitslapen en vrijetijd lekker, omdat je de hele week gewerkt hebt en dan kun je lekker in het weekend dingetjes voor je zelf doen. Ik vind dit heel begrijpelijk dat je zo tegen vrijetijd aan kijkt. Dit gaat echter niet om hoe jij tegen dingen aan kijkt, maar om hoe ik deze dingen ervaar. En daar zit het verschil, want voor mij is het helemaal geen lui lekker leven was dat maar waar. Mijn leven bestaat uit een schreeuwede chaos die ik zelf niet kan temmen, hoezeer ik me dat wel in het verleden had voorgehouden. Daarom heb ik ook hulp gezocht en die stap vond ik heel erg moeilijk. Omdat je dan je ego los moet laten en moet gaan accepteren dat je het zelf niet kan.
Wij zijn met zun allen mensen, probeer ook blij voor een ander te zijn, probeer minder naar je zelf te kijken wat jij graag zou willen, minder zelfzuchtig in het leven te staan, probeer een open mind te hebben en probeer te geven aan de mensen. Probeer te accepteren dat jou mening mischien niet correct is, want daar wordt je een beter mens van, probeer te leren van onjuiste denk beelden, probeer niet te snel conclusies te trekken als het fundament van die conclusies lang niet altijd zo duidelijk is als dat wat jij misschien zou denken.
en voor de mensen die denken alles zo goed te weten, Ik hoop dat er een tijd komt dat jullie ogen geopend worden.
Dominique
quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:15 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Ik ben ook (ex) wajonger![]()
Ik werk en heb een jobcoach en als ik eruit getrapt wordt kom ik tijdelijk in die wajong (al zorg ik ervoor dat dit niet gebeurt).
Maar jij kan toch ook gaan werken?
Loondispensatie vult aan tot 1708 euro per maand! waarom werk je niet?
Maar wajongers die VOOR 2005 een uitkering hebben aangevraagd gelden weer andere regels die krijgen het volledige min loon.
nog iets leuks :
In de praktijk krijgen 98 procent van de jonggehandicapten de volledige uitkering, terwijl slechts 2 procent van het aantal wajongers een gedeeltelijke uitkering hebben gekregen. Er zijn ruim 168.000 wajongers in Nederland. In een aantal gevallen wordt het maatmanloon aangepast tot 1,5 keer van het minimumloon als de jonggehandicapten een hbo- of een wo-diploma heeft behaald.[2]
De regeling wordt uitgevoerd door het UWV.
Erg weinig wajongers die (gedeeltelijk) werken.
omdat ik een wajonger ben die niet kàn werken vanwege lichamelijke klachten. en dan heb ik het niet over een 'ik heb last van mijn rug/nek/andere niet te controleren plaats'.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:17 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Waarom woon je dan in een AWBZ instelling?
Wist je dat jij alles vergoed krijgt eten hoef je niet te betalen stroom gas enzo.
Je betaald letterlijk geen cent voor alles wat een zelfstandige wel betaald.
Waarom ga je dan niet zelfstandig wonen?
Dus huisje huren 500 euro per maand 200 euro huurtoeslag 65 euro zorgtoeslag
Werken erbij fulltime of partime (32 uur ?) en je netto inkomsten is dan totaal 1200 tot 1500,-
Zou heel goed kunnen ja.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik denk dat een groot deel van de Wajongers niet weet dat ze eigenlijk gewoon niet arbeidsongeschikt zijn. Daarom zijn de echte fraudeurs de artsen die iemand onterecht afkeuren, zij het tegen betaling, zij het door medelijden (want die arme jongen laten schoffelen dat doe ik hem niet aan), zij het door onkunde.
Dat geloof ik graag. Maar de zorgindustrie gaat zijn broodheer natuurlijk ook niet afvallen. Wat dat betreft is dit land tot op het bot verpestquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik denk dat een groot deel van de Wajongers niet weet dat ze eigenlijk gewoon niet arbeidsongeschikt zijn. Daarom zijn de echte fraudeurs de artsen die iemand onterecht afkeuren, zij het tegen betaling, zij het door medelijden (want die arme jongen laten schoffelen dat doe ik hem niet aan), zij het door onkunde.
Als je leest werkt die ook een paar uurtjes in de week.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:51 schreef Maanvis het volgende:
Brammetjebraam, kun je thuiswerken via internet? Laten we zeggen dat je mensen opbelt voor enquetes ofzo? (even vertellen of je het lichamelijk aan kunt niet of je het leuk vindt)
Er is weldegelijk werk in maar waarschijnlijk moet je in overleg over jouw persoonlijke situatie. Hier alvast wat links om je op weg te helpen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:53 schreef BrammetjeBraam het volgende:
sommige tijden van de dag zou ik dat best kunnen doen ja.
daar moet ik wel de kanttekening bij zetten dat ik soms dagen plat lig.
ik zit hier niet voor niets in dit grafhol.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:56 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Als je leest werkt die ook een paar uurtjes in de week.
Wel respect dat die iets doet voor zijn geld heel veel doen letterlijk niks.
Maar je zegt zelfstandig wonen kom je op zon honderd euro duurder uit.
Enig idee ?
Zelfstandig wonen is :
Eigen voordeur
Eigen keuken
Eigen Wc
zon 75 vierkante meter ruimte helemaal voor jezelf.
Zelf bepalen welke huisdieren je wilt
Niks hoeven delen.
Eten zelf betalen tja...
Voor honderd euro meer heb ik dat er zeker voor over als ik jou was.
Wat houd je dan tegen?
Stel je houd nu 250 over voor leuke dingen en straks 150,- en je hebt heel veel meer vrijheid en rust zonder gezijk om je heen.
Dan groei je zon AWBZ instelling kost miljarden voor de overheid.
ik zal er eens serieus naar kijken.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Er is weldegelijk werk in maar waarschijnlijk moet je in overleg over jouw persoonlijke situatie. Hier alvast wat links om je op weg te helpen.
http://www.annie.nl/
http://cati.tns-nipo.com/
thanksquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:57 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
ik zal er eens serieus naar kijken.
al moet ik wel zeggen dat ik een grafhekel aan callcenters heb. maar dat is bijzaak hè.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
thanks. Het kan best zijn dat ze daar nu geen vacatures ehbben maar het hoeft ook niet van vandaag op morgen en dan weet je vast in welke richting er werk voor jou is.
Krijg jij trouwens een uitkering van 75% of hoger?quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:57 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
ik zal er eens serieus naar kijken.
de laatste keer dat ik checkte zat ik in de klasse 65/80% geloof ik. mijn broertje die hetzelfde lichamelijke mankement heeft, maar er minder last van heeft is 80/100% afgekeurd. we zijn op dezelfde dag gekeurd door dezelfde arts, hoezo ze gokken maar wat met die cijfers?quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:07 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Krijg jij trouwens een uitkering van 75% of hoger?
Dat is wel bizar, kan me prima voorstellen dat je je dan nogal 'genaaid' voelt wanneer je ziet dat zat jongeren zelfs met astma al volledig worden afgekeurd.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:09 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
de laatste keer dat ik checkte zat ik in de klasse 65/80% geloof ik. mijn broertje die hetzelfde lichamelijke mankement heeft, maar er minder last van heeft is 80/100% afgekeurd. we zijn op dezelfde dag gekeurd door dezelfde arts, hoezo ze gokken maar wat met die cijfers?
Dus je zocht mensen die je begrijpen en je steunen in je zaak.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:31 schreef Trenzor het volgende:
Dominique
zal ik doen, dank je.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:10 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat is wel bizar, kan me prima voorstellen dat je je dan nogal 'genaaid' voelt wanneer je ziet dat zat jongeren zelfs met astma al volledig worden afgekeurd.![]()
http://www.uwv.nl/particu(...)lpbehoevendheid.aspx
Zou daar eens kijken, weet niet of het op jou van toepassing is.
Nouja, ik vind dat geld voor leuke dingen uit de pot van de familie moet komen of vanuit stichtingen die daarmee behept zijnquote:Op donderdag 31 maart 2011 15:13 schreef moensie het volgende:
Mijn zusje zit ook in de wajong, zij is ernstig gehandicapt (niet lopen/handen bijna niet bewegen) en wil zoals iedereen dolgraag werken. 800 Euro is niet veel, als zij haar ''huur'' aan de awbz instelling overmaakt en haar ziekte kosten verzekering betaalt heeft ze bijna geen geld meer over.
Het probleem is dat werkgevers niet de hele werkomgeveing aan kunnen passen voor haar. (ze moet geholpen worden naar de toilet en met eten etc). Hierdoor zal ze nooit betaald werk kunnen vinden.
Daarom doet ze nu vrijwilligerswerk voor een paar uurtjes. Ik ben van mening dat de uitkering voor mensen die voor de volle 100% nooit meer kunnen werken moet worden verhoogd.
Ik vind het vreselijk dat iemand het vooruitzicht heeft dat zij nooit eens wat geld over heeft omn echte leuke dingen te doen.
Gelukkig helpt mijn moeder haar financieel en ik zal dat ook zeker in de toekomst doen wanneer mijn moeder er niet meer is!
Hoe lullig het ook klinkt, sociale zekerheden zijn er niet voor de leuke dingen in het leven. Sociale zekerheden zijn ervoor om te zorgen dat niemand buiten hoeft te slapen en hoeft te verhongeren. Thats it.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:13 schreef moensie het volgende:
Ik vind het vreselijk dat iemand het vooruitzicht heeft dat zij nooit eens wat geld over heeft omn echte leuke dingen te doen.
Gelukkig helpt mijn moeder haar financieel en ik zal dat ook zeker in de toekomst doen wanneer mijn moeder er niet meer is!
Tuurlijk zou er geld bij moeten voor de mensen die het echt nodig hebben, helaas is het zoals zovaak in deze maatschappij dat de goeden komen te lijden onder de slechten. En door al het misbruik dat gedaan word met dit soort regelingen, neemt het draagvlak ook nog rap af.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:23 schreef moensie het volgende:
Daar heb je ook wel een beetje gelijk in Maanvis, ik bedoel ook geen luxe vakanties oid
maar meer kleding etc. Maar goed ik snap dat buitenstaanders er ook anders naar kijken.
Ben ik het ook wel mee eens hoor, maar ik bedoelde meer kleding etc dan echt leuke dingen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hoe lullig het ook klinkt, sociale zekerheden zijn er niet voor de leuke dingen in het leven. Sociale zekerheden zijn ervoor om te zorgen dat niemand buiten hoeft te slapen en hoeft te verhongeren. Thats it.
Is het ook niet logisch dat de leuke dingen meer voor rekening zou moeten komen van de naaste familllie en vrienden, en in het geval er geen directe famillie en vrienden zijn van een stichting?
Tuurlijk is het rot om te zien dat iemand graag wil, maar niet kan.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:29 schreef moensie het volgende:
[..]
Ben ik het ook wel mee eens hoor, maar ik bedoelde meer kleding etc dan echt leuke dingen.
Gelukkig zijn wij in de positie dat we dat ook kunnen doen!
Maar toch is het moeilijk om te zien dat iemand die zo graag wil werken etc het niet kan door de maatschappij. Maar goed misschien vind ze in de toekomst wel betaald werk, you never know. We doen in elk geval en zij ook ons uiterste best om iets passends te vinden
Maar misschien is het juist goed om dit soort dingen niet door het rijk te laten betalen. Een sociale maatschappij moet ontstaan doordat mensen dingen voor elkaar over hebben en meteen het resultaat kunnen zien.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:23 schreef moensie het volgende:
Daar heb je ook wel een beetje gelijk in Maanvis, ik bedoel ook geen luxe vakanties oid
maar meer kleding etc. Maar goed ik snap dat buitenstaanders er ook anders naar kijken.
quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:31 schreef Trenzor het volgende:
Dominique
Goe punt, want we zijn nu een beetje op een punt gekomen dat iedereen voor alles meteen naar de overheid wijst zonder een stukje eigenverantwoordelijkheid te nemen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 16:06 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar misschien is het juist goed om dit soort dingen niet door het rijk te laten betalen. Een sociale maatschappij moet ontstaan doordat mensen dingen voor elkaar over hebben en meteen het resultaat kunnen zien.
quote:Een sociale maatschappij moet ontstaan doordat mensen dingen voor elkaar over hebben
Ligt er denk ik ook aan in welke situatie je zelf zit. Als je zelf geen gehandicapt kind hebt, is het voor jezelf voordeliger om een en ander door stichtingen te laten financieren. Je spaart dan belasting uit. Maar je kunt tot dezelfde conclusie komen dat het gunstig is omdat het wij-gevoel wordt bevordert als je niet alles door de overheid laat regelen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:23 schreef moensie het volgende:
Hoe oud is jou zusje dan?quote:Op donderdag 31 maart 2011 15:13 schreef moensie het volgende:
Mijn zusje zit ook in de wajong, zij is ernstig gehandicapt (niet lopen/handen bijna niet bewegen) en wil zoals iedereen dolgraag werken. 800 Euro is niet veel, als zij haar ''huur'' aan de awbz instelling overmaakt en haar ziekte kosten verzekering betaalt heeft ze bijna geen geld meer over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |