Klopt dat is een nog oudere regeling toen kreeg je volledig min loon (1424bruto) en ook die bestaan nog hoewel dit afneemt.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:05 schreef BrammetjeBraam het volgende:
negenhonderennogwat.
ik zie wel vaker bedragen van dertienhonderdzoveel voorbij komen, ik heb het nog nooit gehad hoor.
Nieuwe Wajong 23 jaar:quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:05 schreef BrammetjeBraam het volgende:
negenhonderennogwat.
ik zie wel vaker bedragen van dertienhonderdzoveel voorbij komen, ik heb het nog nooit gehad hoor.
je mag wel even een maandje meedraaien hoor, kijk maar even hoe luxe leventje ik heb.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:09 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Klopt dat is een nog oudere regeling toen kreeg je volledig min loon (1424bruto) en ook die bestaan nog hoewel dit afneemt.
En wist je dat asgperer autisme 1,5 maal het min loon ontvangt als die een HBO of uni opleiding volgt / heeft![]()
Wajongers krijgen ook jongehandicapten korting van 666,- per jaar (gaat van hun belasting af)
En jaarlijks 300,- vanuit het CAK chronische vergoeding welke handicap je hebt maakt niet uit.
En 350,- vanuit het UWV vergoeding omdat de zorg niet meer aftrekbaar is het maakt hierbij ook niet uit of je wel of geen kosten gehad hebt.
Daarnaast 52,- eigen risicovergoeding vanuit het CAK.
Gemeentelijke vergoedingen voor maaltijd is ook mogelijk in sommige gemeentes.
Een extra verhoogde huurtoeslag kunnen ze krijgen (het maximale is 350 euro).
Uiteindelijk telt een wajonger die studeert bijna 2000,- aan netto alles bij elkaar.
Jan modaal...
Zie de andere reacties.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:59 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Hoeveel is die zorgkorting dan per maand ?
564 minus gemeetebelastingen per maand is 537,5,-
Zeg dat huurtoeslag 150,- is,
537,5 minus 150,- is 387,5
Het wachten is op de gevens van de zorgkorting.
Ik ben ook (ex) wajongerquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:12 schreef BrammetjeBraam het volgende:
[..]
je mag wel even een maandje meedraaien hoor, kijk maar even hoe luxe leventje ik heb.
ik ga bijvoorbeeld bijna nooit uit, daar heb ik de centen niet voor.
veel voorzieningen die worden opgenoemd kom je niet eens voor in aanmerking.
Waarom woon je dan in een AWBZ instelling?quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:13 schreef BrammetjeBraam het volgende:
ik zit overigens in een zorginstelling: 500 euro per maand awbz, vet rijk word ik van jullie belastingbetalers.
Ja en dan nog. Je kunt toch ook gewoon ochtenden werken? Als TS toevallig heel dicht in de buurt woont kan ik misschien wel iets vinden voor je van 1 ochtend in de week. Is alleen maar op een stoel zitten en typen. Iedereen hier kan dat. Is in een heel rustige werkomgeving zonder collega's en maar 1 leidinggevende. Ideaal voor autisten.quote:Op donderdag 31 maart 2011 13:55 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik ben ook vreselijk moe na een dag hard werken vol stress. Vaak is het dan even eten, ff een uurtje TV kijken en naar bed. Dat kan jij ook ook al ben je moe!
Daarnaast kan ie ook wel werken in de groenvoorziening. Dat klinkt misschien respectloos omdat ie een hoog IQ heeft, maar zo is het niet bedoeld. Het is alleen maar om aan te geven dat het zeer zeker mogelijk is dat TS een baan van 40 uur in de week kan vervullenquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:17 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja en dan nog. Je kunt toch ook gewoon ochtenden werken? Als TS toevallig heel dicht in de buurt woont kan ik misschien wel iets vinden voor je van 1 ochtend in de week. Is alleen maar op een stoel zitten en typen. Iedereen hier kan dat. Is in een heel rustige werkomgeving zonder collega's en maar 1 leidinggevende. Ideaal voor autisten.
Ik vind het trouwens ook raar dat sommige mensen die dat nog gewoon kunnen 100% worden afgekeurd. Dat klopt toch nooit. Eerder 98% of lager.
Daarom zijn die fraudeurs ook zulke slechte mensen. Afgezien van de simpele diefstal creëren ze een imago wat de mensen die recht hebben op wajong tot schuldigen maakt die zichzelf moeten verdedigen. Ik walg derhalve van lieden die frauderen met het sociale stelsel.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef shadow117 het volgende:
Het enigste wat ik zie is ( financieel ) afgunst op mensen die zwaar weer treft, wat betreft de mensen die eigenlijk niets mankeren, maar wel trekken, daar heeft men gelijk in. Maar oordeel niet te snel wat betreft wajongers en andere mensen met uitkeringen zoals de wia etc. er gaat heel vaak zeer veel problematiek schuil achter deze mensen.
En juist die mensen die veel problemen hebben zitten heus niet op fokquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:24 schreef shadow117 het volgende:
Het enigste wat ik zie is ( financieel ) afgunst op mensen die zwaar weer treft, wat betreft de mensen die eigenlijk niets mankeren, maar wel trekken, daar heeft men gelijk in. Maar oordeel niet te snel wat betreft wajongers en andere mensen met uitkeringen zoals de wia etc. er gaat heel vaak zeer veel problematiek schuil achter deze mensen.
ik denk dat een groot deel van de Wajongers niet weet dat ze eigenlijk gewoon niet arbeidsongeschikt zijn. Daarom zijn de echte fraudeurs de artsen die iemand onterecht afkeuren, zij het tegen betaling, zij het door medelijden (want die arme jongen laten schoffelen dat doe ik hem niet aan), zij het door onkunde.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:27 schreef waht het volgende:
[..]
Daarom zijn die fraudeurs ook zulke slechte mensen. Afgezien van de simpele diefstal creëren ze een imago wat de mensen die recht hebben op wajong tot schuldigen maakt die zichzelf moeten verdedigen. Ik walg derhalve van lieden die frauderen met het sociale stelsel.
Zonde dat je niet ingaat op ons aanbod om voor jou werk te zoeken.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:31 schreef Trenzor het volgende:
maar ik ga er mee stoppen,
ik ga niet meer posten op dit forum,
Ik heb geprobeerd mijn situatie uit te leggen
en ik zou straks kunnen gaan werken als mijn basis goed is (om leren gaan met de problematiek)
voordat jullie dit lezen wil ik iedereen bedanken die wel deze discussie kan voeren met een open mind, dus voor jullie, voel je niet aangesproken over het volgende wat ik te vertellen heb.
Ondanks de vele reacties waar ik ook daadwerkelijk iets aan heb, wordt ik heel erg sinisch van alle negatieve meningen die hier, voor mijn gevoel, veel te kort door de bocht zijn genomen. Naar mijn mening is dit voornamelijk te duiden aan een niet voldoende vermogen om je te kunnen inleven in een ander persoon met een geestelijke ziekte.
verder vind ik dat veel mensen veel te veel bezig zijn met andere mensen, wat zei zouden moeten doen. Ik snap niet waar dat vandaan komt. Is dit omdat je het oneerlijk vind dat jij wel moet werken en ik niet?
In dit geval is er naar mijn mening iets serieus mis in deze maatschappij, want dit betekend dat je niet genoeg voldoening kunt halen uit je eigen baan. En dat vind ik zeer spijtig.
Er worden ook grapjes gemaakt over dat omdat ik kunstenaar ben direct ook maar lekker iederedag kan uitslapen.....Denk je nu echt dat omdat ik zoveel vrijetijd heb, dat dat zo ontzettend relax is? Ik begrijp wel waarom het zo lijkt. Je bekijkt dingen alleen vanuit je eigen perspectief, voor jou is uitslapen en vrijetijd lekker, omdat je de hele week gewerkt hebt en dan kun je lekker in het weekend dingetjes voor je zelf doen. Ik vind dit heel begrijpelijk dat je zo tegen vrijetijd aan kijkt. Dit gaat echter niet om hoe jij tegen dingen aan kijkt, maar om hoe ik deze dingen ervaar. En daar zit het verschil, want voor mij is het helemaal geen lui lekker leven was dat maar waar. Mijn leven bestaat uit een schreeuwede chaos die ik zelf niet kan temmen, hoezeer ik me dat wel in het verleden had voorgehouden. Daarom heb ik ook hulp gezocht en die stap vond ik heel erg moeilijk. Omdat je dan je ego los moet laten en moet gaan accepteren dat je het zelf niet kan.
Verder wil ik nog dit zeggen,
Wij zijn met zun allen mensen, probeer ook blij voor een ander te zijn, probeer minder naar je zelf te kijken wat jij graag zou willen, minder zelfzuchtig in het leven te staan, probeer een open mind te hebben en probeer te geven aan de mensen. Probeer te accepteren dat jou mening mischien niet correct is, want daar wordt je een beter mens van, probeer te leren van onjuiste denk beelden, probeer niet te snel conclusies te trekken als het fundament van die conclusies lang niet altijd zo duidelijk is als dat wat jij misschien zou denken.
nogmaals alle mensen bedankt
en voor de mensen die denken alles zo goed te weten, Ik hoop dat er een tijd komt dat jullie ogen geopend worden.
en hiermee ga ik afsluiten.
Dominique
Hier is een wachtlijst voor werken in de groenvoorziening.. en vooral bedoelt voor mensen die qua intelligentie niet veel anders kunnen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:25 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Daarnaast kan ie ook wel werken in de groenvoorziening. Dat klinkt misschien respectloos omdat ie een hoog IQ heeft, maar zo is het niet bedoeld. Het is alleen maar om aan te geven dat het zeer zeker mogelijk is dat TS een baan van 40 uur in de week kan vervullen.
En dan schrijven ze ook nog dat ze kei en keihard werken aan de toekomst voor hun band...quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:30 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
En juist die mensen die veel problemen hebben zitten heus niet op fokDe mensen die op Fok aangegeven niet te kunnen werken maar wel heel de dag te posten en aan te geven dat je intelligent bent etc die vallen door de mand.
Het is ook maar een voorbeeld. Iedereen kan iets. En dat wat ze kunnen niet overeen komt met wat ze willen is iets waar iedere nederlander last van heeftquote:Op donderdag 31 maart 2011 14:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Hier is een wachtlijst voor werken in de groenvoorziening.. en vooral bedoelt voor mensen die qua intelligentie niet veel anders kunnen.
Mensen houden je een spiegel voor. Des te langer je alleen maar naar de ogen gekeken wordt, des te harder dit aankomt. Merk je met veel WaJongers op dit forum. En wanneer men dan eens kritisch naar een dergelijke situatie aankijkt, is het meteen gebrek aan inlevingsvermogen.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:31 schreef Trenzor het volgende:
maar ik ga er mee stoppen,
ik ga niet meer posten op dit forum,
Ik heb geprobeerd mijn situatie uit te leggen
en ik zou straks kunnen gaan werken als mijn basis goed is (om leren gaan met de problematiek)
voordat jullie dit lezen wil ik iedereen bedanken die wel deze discussie kan voeren met een open mind, dus voor jullie, voel je niet aangesproken over het volgende wat ik te vertellen heb.
Ondanks de vele reacties waar ik ook daadwerkelijk iets aan heb, wordt ik heel erg sinisch van alle negatieve meningen die hier, voor mijn gevoel, veel te kort door de bocht zijn genomen. Naar mijn mening is dit voornamelijk te duiden aan een niet voldoende vermogen om je te kunnen inleven in een ander persoon met een geestelijke ziekte.
verder vind ik dat veel mensen veel te veel bezig zijn met andere mensen, wat zei zouden moeten doen. Ik snap niet waar dat vandaan komt. Is dit omdat je het oneerlijk vind dat jij wel moet werken en ik niet?
In dit geval is er naar mijn mening iets serieus mis in deze maatschappij, want dit betekend dat je niet genoeg voldoening kunt halen uit je eigen baan. En dat vind ik zeer spijtig.
Er worden ook grapjes gemaakt over dat omdat ik kunstenaar ben direct ook maar lekker iederedag kan uitslapen.....Denk je nu echt dat omdat ik zoveel vrijetijd heb, dat dat zo ontzettend relax is? Ik begrijp wel waarom het zo lijkt. Je bekijkt dingen alleen vanuit je eigen perspectief, voor jou is uitslapen en vrijetijd lekker, omdat je de hele week gewerkt hebt en dan kun je lekker in het weekend dingetjes voor je zelf doen. Ik vind dit heel begrijpelijk dat je zo tegen vrijetijd aan kijkt. Dit gaat echter niet om hoe jij tegen dingen aan kijkt, maar om hoe ik deze dingen ervaar. En daar zit het verschil, want voor mij is het helemaal geen lui lekker leven was dat maar waar. Mijn leven bestaat uit een schreeuwede chaos die ik zelf niet kan temmen, hoezeer ik me dat wel in het verleden had voorgehouden. Daarom heb ik ook hulp gezocht en die stap vond ik heel erg moeilijk. Omdat je dan je ego los moet laten en moet gaan accepteren dat je het zelf niet kan.
Verder wil ik nog dit zeggen,
Wij zijn met zun allen mensen, probeer ook blij voor een ander te zijn, probeer minder naar je zelf te kijken wat jij graag zou willen, minder zelfzuchtig in het leven te staan, probeer een open mind te hebben en probeer te geven aan de mensen. Probeer te accepteren dat jou mening mischien niet correct is, want daar wordt je een beter mens van, probeer te leren van onjuiste denk beelden, probeer niet te snel conclusies te trekken als het fundament van die conclusies lang niet altijd zo duidelijk is als dat wat jij misschien zou denken.
nogmaals alle mensen bedankt
en voor de mensen die denken alles zo goed te weten, Ik hoop dat er een tijd komt dat jullie ogen geopend worden.
en hiermee ga ik afsluiten.
Dominique
quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:15 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Ik ben ook (ex) wajonger![]()
Ik werk en heb een jobcoach en als ik eruit getrapt wordt kom ik tijdelijk in die wajong (al zorg ik ervoor dat dit niet gebeurt).
Maar jij kan toch ook gaan werken?
Loondispensatie vult aan tot 1708 euro per maand! waarom werk je niet?
Maar wajongers die VOOR 2005 een uitkering hebben aangevraagd gelden weer andere regels die krijgen het volledige min loon.
nog iets leuks :
In de praktijk krijgen 98 procent van de jonggehandicapten de volledige uitkering, terwijl slechts 2 procent van het aantal wajongers een gedeeltelijke uitkering hebben gekregen. Er zijn ruim 168.000 wajongers in Nederland. In een aantal gevallen wordt het maatmanloon aangepast tot 1,5 keer van het minimumloon als de jonggehandicapten een hbo- of een wo-diploma heeft behaald.[2]
De regeling wordt uitgevoerd door het UWV.
Erg weinig wajongers die (gedeeltelijk) werken.
omdat ik een wajonger ben die niet kàn werken vanwege lichamelijke klachten. en dan heb ik het niet over een 'ik heb last van mijn rug/nek/andere niet te controleren plaats'.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:17 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Waarom woon je dan in een AWBZ instelling?
Wist je dat jij alles vergoed krijgt eten hoef je niet te betalen stroom gas enzo.
Je betaald letterlijk geen cent voor alles wat een zelfstandige wel betaald.
Waarom ga je dan niet zelfstandig wonen?
Dus huisje huren 500 euro per maand 200 euro huurtoeslag 65 euro zorgtoeslag
Werken erbij fulltime of partime (32 uur ?) en je netto inkomsten is dan totaal 1200 tot 1500,-
Zou heel goed kunnen ja.quote:Op donderdag 31 maart 2011 14:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik denk dat een groot deel van de Wajongers niet weet dat ze eigenlijk gewoon niet arbeidsongeschikt zijn. Daarom zijn de echte fraudeurs de artsen die iemand onterecht afkeuren, zij het tegen betaling, zij het door medelijden (want die arme jongen laten schoffelen dat doe ik hem niet aan), zij het door onkunde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |