Speciale spottersopleiding van start!30-03-2011
Utrecht - ProRail heeft, in samenwerking met de website http://www.opeenshadikhet.nl, besloten tot het openen van een speciale spottersopleiding. Hierdoor zouden spotters ook op niet-openbare plaatsen mogen fotograferen.Vandaag is bekend geworden dat ProRail vanaf vrijdag inschrijvingen aanneemt voor een speciale spottersopleiding. Volgens een woordvoerder komt dit doordat veel spotters halsbrekende capriolen uithalen om een foto te maken, die ook vaak nog niet eens mooi is. Op deze manier hoopt ProRail dat er minder gekke dingen gedaan worden en machinisten daardoor hun werk beter kunnen doen. Tevens is de verwachting dat de foto's kwalitatief gezien beter worden.
De opleidingDe opleiding bestaat uit drie modules. De eerste module is een opleiding in het maken van foto's. De techniek van de camera, belichting, scherpte, sluitertijd, groothoek, telelens, positie, compositie, bewerken van foto's is een greep uit de onderwerpen die voorbij komen in deze module. De module wordt afgesloten met een theorie en praktijkexamen fotograferen waarin je bewijst foto's te maken op een tenminste bovengemiddeld niveau. Naast deze twee examens is er ook nog een examen fotobewerking. Na het halen van deze examens mag je door naar module twee.
In de tweede module leer je hoe je je in, op en rond het spoor moeten gedragen. De module bestaat uit twee onderdelen, enerzijds de veiligheid op en rond het spoor, anderzijds hoe je buiten aan je informatie komt. Je leert onder andere hoe je een treinmachinist kunt laten weten dat je hem gezien hebt, hoe je een toeter kunnen afdwingen (voor bijvoorbeeld video opnames) en hoe je kunt zien dat er een trein aankomt. Ook hoe het spoor werkt; spoorbezetting, rijwegen, overwegen, seintechniek, wissels, storingen, bovenleiding, het komt allemaal aan de orde. Net als een basiscursus over materieel. Ook diverse procedures zoals hoe te handelen bij gevaar of storingen komen aan de orde. Daarnaast zul je ook voorzien worden van belangrijke telefoonnummers zodat je in geval van vertraging kan bellen waar de trein blijft of om meldingen door te geven. De module wordt afgesloten met een theorie examen dat voor 80% bestaat uit veiligheid langs het spoor (niet de redelijk simpele internettest) en 20% uit overige vragen. Na deze module krijg je het certificaat "Spoorbevoegdheid voor Spotters".
In de derde module ga je met de groep eindelijk naar buiten. Onder begeleiding van een aantal professionele spoorfotografen worden de fotografiekunsten nog wat bijgeschaafd. Ook zul je in de praktijk ondervinden wat het is om spoorbevoegd te zijn en ga je vele foto's maken. Tijdens deze module kom je op diverse interessante plaatsen waar een andere fotograaf niet mag komen. Hierbij kun je denken aan opstelterreinen, speciale spoorlijnen, nachtelijke werkzaamheden etc. etc.. Het team van begeleiders zal kritisch kijken naar de foto's, zoals zij ook kijken naar hoe je je aan de regels houdt op en rond het spoor.
Het examenNa afloop van de derde module volgt een uitgebreid examen, waarbij er een begeleider meegaat maar niets zal doen, behalve ingrijpen indien nodig. Je voert een aantal opdrachten uit. Dit is vergelijkbaar met een rij-examen. Na afloop zullen de fotoseries bekeken en beoordeeld worden door diverse professionele fotografen en spoorwegmedewerkers. Als je het examen hebben gehaald, krijg je naast je "spoorbevoegdheidscertificaat" ook de dienstregeling met alle treinen die in Nederland rijden, veiligheidsschoenen, een helm met SBF en een geel vest met SBF erop. SBF staat hier voor SpoorBevoegdFotograaf.
De dienstregeling is een digitale uitvoering; als SBF ontvang je een speciale code waarmee alle dienstregelingen online kunnen worden bekeken. Zo heb je altijd een actueel overzicht en kunnen ook extra of bijzondere treinen snel worden gevonden.
Het diploma dat je behaalt is een jaar geldig; ieder jaar dien je een herinstructie te volgen waarna je een nieuw certificaat ontvangt.
Volgens de woordvoerder van ProRail zal het mes aan twee kanten snijden. Voor de diverse spoorbedrijven komt er een grote hoeveelheid foto's beschikbaar van hun materieel in zeer hoge kwaliteit en de fotografen krijgen mogelijkheid tot het maken van exclusieve foto's.
Interesse?Mensen die interesse hebben in deze opleiding kunnen mailen naar beheer[@]opeenshadikhet[punt]nl. De inschrijvingen in de eerste ronde worden door Opeenshadikhet gecoördineerd. De opleiding zal ongeveer 4 maanden duren en worden gegeven op zaterdag. De waarschijnlijke locatie van de modules 1 en 2 zal in één van de HGBen (HoofdGeBouwen) van Prorail in Utrecht zijn. De module 3 zal op een aantal verschillende, interessante, locaties worden gegeven. De minimum leeftijd voor de cursus is 16 jaar. Voor koffie/thee/lunch tijdens deze dagen wordt gezorgd (evenals voor een drankje na afloop van een dag).
Cursisten zullen voor deze dagen speciale dagkaarten ontvangen om van huis naar Utrecht (of de andere locatie) en terug te kunnen reizen. De kosten voor deze opleiding zijn nog niet bekend; gezien de belangstelling uit de spoorbranche is de kans groot dat vervoerders een groot deel van de opleiding gaan sponsoren. Het bezit van een digitale spiegelreflex camera is niet noodzakelijk; indien je deze niet bezit krijg je deze tijdens de opleiding in bruikleen (en kun je deze na afloop met een aantrekkelijke korting overnemen). Ook is nog niet bekend of er geloot zal moeten worden.
Bron: ProRail.nl in samenwerking met Opeenshadikhet.