http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=14781quote:Speciale spottersopleiding van start!
30-03-2011
Utrecht - ProRail heeft, in samenwerking met de website http://www.opeenshadikhet.nl, besloten tot het openen van een speciale spottersopleiding. Hierdoor zouden spotters ook op niet-openbare plaatsen mogen fotograferen.
Vandaag is bekend geworden dat ProRail vanaf vrijdag inschrijvingen aanneemt voor een speciale spottersopleiding. Volgens een woordvoerder komt dit doordat veel spotters halsbrekende capriolen uithalen om een foto te maken, die ook vaak nog niet eens mooi is. Op deze manier hoopt ProRail dat er minder gekke dingen gedaan worden en machinisten daardoor hun werk beter kunnen doen. Tevens is de verwachting dat de foto's kwalitatief gezien beter worden.
De opleiding
De opleiding bestaat uit drie modules. De eerste module is een opleiding in het maken van foto's. De techniek van de camera, belichting, scherpte, sluitertijd, groothoek, telelens, positie, compositie, bewerken van foto's is een greep uit de onderwerpen die voorbij komen in deze module. De module wordt afgesloten met een theorie en praktijkexamen fotograferen waarin je bewijst foto's te maken op een tenminste bovengemiddeld niveau. Naast deze twee examens is er ook nog een examen fotobewerking. Na het halen van deze examens mag je door naar module twee.
In de tweede module leer je hoe je je in, op en rond het spoor moeten gedragen. De module bestaat uit twee onderdelen, enerzijds de veiligheid op en rond het spoor, anderzijds hoe je buiten aan je informatie komt. Je leert onder andere hoe je een treinmachinist kunt laten weten dat je hem gezien hebt, hoe je een toeter kunnen afdwingen (voor bijvoorbeeld video opnames) en hoe je kunt zien dat er een trein aankomt. Ook hoe het spoor werkt; spoorbezetting, rijwegen, overwegen, seintechniek, wissels, storingen, bovenleiding, het komt allemaal aan de orde. Net als een basiscursus over materieel. Ook diverse procedures zoals hoe te handelen bij gevaar of storingen komen aan de orde. Daarnaast zul je ook voorzien worden van belangrijke telefoonnummers zodat je in geval van vertraging kan bellen waar de trein blijft of om meldingen door te geven. De module wordt afgesloten met een theorie examen dat voor 80% bestaat uit veiligheid langs het spoor (niet de redelijk simpele internettest) en 20% uit overige vragen. Na deze module krijg je het certificaat "Spoorbevoegdheid voor Spotters".
In de derde module ga je met de groep eindelijk naar buiten. Onder begeleiding van een aantal professionele spoorfotografen worden de fotografiekunsten nog wat bijgeschaafd. Ook zul je in de praktijk ondervinden wat het is om spoorbevoegd te zijn en ga je vele foto's maken. Tijdens deze module kom je op diverse interessante plaatsen waar een andere fotograaf niet mag komen. Hierbij kun je denken aan opstelterreinen, speciale spoorlijnen, nachtelijke werkzaamheden etc. etc.. Het team van begeleiders zal kritisch kijken naar de foto's, zoals zij ook kijken naar hoe je je aan de regels houdt op en rond het spoor.
Het examen
Na afloop van de derde module volgt een uitgebreid examen, waarbij er een begeleider meegaat maar niets zal doen, behalve ingrijpen indien nodig. Je voert een aantal opdrachten uit. Dit is vergelijkbaar met een rij-examen. Na afloop zullen de fotoseries bekeken en beoordeeld worden door diverse professionele fotografen en spoorwegmedewerkers. Als je het examen hebben gehaald, krijg je naast je "spoorbevoegdheidscertificaat" ook de dienstregeling met alle treinen die in Nederland rijden, veiligheidsschoenen, een helm met SBF en een geel vest met SBF erop. SBF staat hier voor SpoorBevoegdFotograaf.
De dienstregeling is een digitale uitvoering; als SBF ontvang je een speciale code waarmee alle dienstregelingen online kunnen worden bekeken. Zo heb je altijd een actueel overzicht en kunnen ook extra of bijzondere treinen snel worden gevonden.
Het diploma dat je behaalt is een jaar geldig; ieder jaar dien je een herinstructie te volgen waarna je een nieuw certificaat ontvangt.
Volgens de woordvoerder van ProRail zal het mes aan twee kanten snijden. Voor de diverse spoorbedrijven komt er een grote hoeveelheid foto's beschikbaar van hun materieel in zeer hoge kwaliteit en de fotografen krijgen mogelijkheid tot het maken van exclusieve foto's.
Interesse?
Mensen die interesse hebben in deze opleiding kunnen mailen naar beheer[@]opeenshadikhet[punt]nl. De inschrijvingen in de eerste ronde worden door Opeenshadikhet gecoördineerd. De opleiding zal ongeveer 4 maanden duren en worden gegeven op zaterdag. De waarschijnlijke locatie van de modules 1 en 2 zal in één van de HGBen (HoofdGeBouwen) van Prorail in Utrecht zijn. De module 3 zal op een aantal verschillende, interessante, locaties worden gegeven. De minimum leeftijd voor de cursus is 16 jaar. Voor koffie/thee/lunch tijdens deze dagen wordt gezorgd (evenals voor een drankje na afloop van een dag).
Cursisten zullen voor deze dagen speciale dagkaarten ontvangen om van huis naar Utrecht (of de andere locatie) en terug te kunnen reizen. De kosten voor deze opleiding zijn nog niet bekend; gezien de belangstelling uit de spoorbranche is de kans groot dat vervoerders een groot deel van de opleiding gaan sponsoren. Het bezit van een digitale spiegelreflex camera is niet noodzakelijk; indien je deze niet bezit krijg je deze tijdens de opleiding in bruikleen (en kun je deze na afloop met een aantrekkelijke korting overnemen). Ook is nog niet bekend of er geloot zal moeten worden.
Bron: ProRail.nl in samenwerking met Opeenshadikhet.
Hmm, ik dacht dat je dat wel had. Maar dan heb je gelijk Homeprint. Loop dan wel naar de automaat.quote:Op donderdag 31 maart 2011 20:52 schreef Socios het volgende:
[..]
Met een kaartje vanaf www.nshispeed.nl heb je ook geen Zugbinding.
Aldus International Rail Journal op Twitter.quote:EU antitrust authorities have reportedly raided DB offices as part of probe into alleged anticompetitive behaviour. More to follow...
quote:Op donderdag 31 maart 2011 21:23 schreef James1988 het volgende:
[..]
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=14781
Jammer dat het zo'n doorzichtige grap is (die niet eens leuk is), want eigenlijk vind ik het wel een goed idee... afgaande op verhalen van spotters die in de baan staan of aan bovenleidingportalen hangen voor die ene mooie foto.
quote:Daarnaast zul je ook voorzien worden van belangrijke telefoonnummers zodat je in geval van vertraging kan bellen waar de trein blijft of om meldingen door te geven.
quote:Europese Commissie valt binnen bij Deutsche Bahn
donderdag 31 maart 2011
De Europese Commissie heeft dinsdag onaangekondigde huiszoekingen verricht bij Deutsche Bahn, de Duitse nationale spoormaatschappij, en enkele van zijn dochterondernemingen.
De Commissie heeft "redenen om aan te nemen" dat Deutsche Bahn zijn dominante marktpositie misbruikt, zo stelt ze donderdag in een persbericht.
De huiszoekingen - de allereerste stap in een mogelijk formeel onderzoek - waren gericht tegen Deutsche Bahn Energie, die de facto de enige elektriciteitsleverancier is van het Duitse spoornet. Het bedrijf zou de vrachtafdeling van Deutsche Bahn een "voorkeursbehandeling" geven.
De Commissie benadrukt dat er geen deadline is voor het voeren van dergelijk vooronderzoek. Afhankelijk van onder meer de complexiteit van de zaak, kan het verschillende maanden duren.
Bron: De Standaard
Jottum wat een lol inderdaadquote:Op donderdag 31 maart 2011 23:03 schreef Peterselieman het volgende:
Het leuke was dat er die dag een grote wisselstoring optrad
Gewoon nog in de sprinter naar Rhenen hoorquote:Op donderdag 31 maart 2011 23:27 schreef Peterselieman het volgende:
Het einde van enkele Plan V-stellen is vandaag trouwens een stap dichterbij gekomen.
Ik heb toch liever die vaalgele V/T's eigenlijk.quote:Op vrijdag 1 april 2011 00:08 schreef James1988 het volgende:
Het is wel een mooi wit/blauw/geel woondoosje in plaats van dat vale geel.
Jij denkt dus totaal niet zoals de gemiddelde forens die het dus helemaal niets interesseert wat er rijdt. Zolang het maar treinen zijn die normaal functioneren en een redelijke kans op een zitplaats bieden. Wat bij SLT dus vaak niet het geval is.quote:Op donderdag 31 maart 2011 23:53 schreef James1988 het volgende:
Het tijdperk van SLT... voor sommigen "de zoveelste verschraling", voor veel reizigers "Ah, eindelijk weer eens een frisse schone trein in plaats van dat afgeragde oude boemelding."
Nog niet.quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:05 schreef ReisT het volgende:
[..]
Jij denkt dus totaal niet zoals de gemiddelde forens die het dus helemaal niets interesseert wat er rijdt. Zolang het maar treinen zijn die normaal functioneren en een redelijke kans op een zitplaats bieden. Wat bij SLT dus vaak niet het geval is.
Nee, fatsoenlijke vervangers bestellen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Nog niet.
En wat was dan het alternatief? Wachten totdat het Plan V bij bosjes spontaan kapot gaat en dan pas nieuwe treinen bestellen?
In de auto is er iedere ~50km een tankstation en nog vaker een parkeerplaats met WC. Bij de NS zijn de WCs zowel uit de trein als uit de stations verdwenen..quote:Op vrijdag 1 april 2011 00:17 schreef Igen het volgende:
Ach hou toch eens op met dat eindeloze gejammer over die WC's. Waarom zou het bij de stoptrein ineens een probleem zijn? Op de fiets, in de auto, in de bus of in de tram kun je toch ook niet naar de WC.
En wat dan wel? Ik zou zo gauw niet een modern stoptreinmodel weten dat van binnen nou echt anders is dan de SLT.quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:32 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, fatsoenlijke vervangers bestellen.
Met de stoptrein kom je meestal ook binnen een half uur wel bij een IC-station met een WC.quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:36 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
In de auto is er iedere ~50km een tankstation en nog vaker een parkeerplaats met WC. Bij de NS zijn de WCs zowel uit de trein als uit de stations verdwenen..
Leuk, de stopper is een halfuurdienst, zit je daar 25 minuten te kleumen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Met de stoptrein kom je meestal ook binnen een half uur wel bij een IC-station met een WC.
Op een IC-station zouden uiteraard wel verwarmde wachtruimtes moeten zijn.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
Leuk, de stopper is een halfuurdienst, zit je daar 25 minuten te kleumen.
Dan nog ben je een half uur kwijt. Je zult trouwens altijd zien dat de volgende trein tien minuten vertraging heeft.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Op een IC-station zouden uiteraard wel verwarmde wachtruimtes moeten zijn.
Goh is dat een wet.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:16 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dan nog ben je een half uur kwijt. Je zult trouwens altijd zien dat de volgende trein tien minuten vertraging heeft.
Ja, dat is een wet.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:18 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Goh is dat een wet.
Gewoon gevoelsmatig gezeik omdat het eens in de 30x voorkomt.
Ik sta vaker in de file met de bus dan dat ik vertraging heb met de trein. Al dat gezeik altijd
Weinig, maar je maakt hier ook een hele slechte vergelijking, want een trein gaat gemiddeld 2x zo lang mee als een auto. Je kan een trein die tussen de 30 en 40 jaar oud is dus het beste vergelijken met een 'oude' auto van 15-20 jaar oud. En daar rijden er toch nog best veel van rond!quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:33 schreef Bitlord het volgende:
Ik vermoed dat het hen wel wat kan schelen. Hoeveel autoforensen zie jij nog op de snelweg rijden met hun auto uit 1973?
Als ik de beenruimte van de SLT bij de coachopstelling zie is het top vergeleken met Plan V. Ten tweede boeit het ze niet veel maar wel iets. Meewegende factoren:quote:Op vrijdag 1 april 2011 10:05 schreef ReisT het volgende:
[..]
Jij denkt dus totaal niet zoals de gemiddelde forens die het dus helemaal niets interesseert wat er rijdt. Zolang het maar treinen zijn die normaal functioneren en een redelijke kans op een zitplaats bieden. Wat bij SLT dus vaak niet het geval is.
Nee het is nodeloos gezeik over iets onoverkomelijks.quote:
Bron, onderbouwing? Of is dit op je eigen oordeelsvorming. Want ik zit liever in een SLT dan SGM of Plan V zeker!quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:58 schreef Socios het volgende:
Sowieso zitten de meeste mensen (ook forenzen) liever in een echte trein dan in `lightrailcrap´.
Het is al vele jaren algemeen bekend dat de Koploper favoriet is onder de treinreizigers. (Althans voor de revisie sowieso). Weet niet of er sindsdien nog onderzoek naar gedaan is.quote:Op vrijdag 1 april 2011 12:16 schreef Brembo het volgende:
Bron, onderbouwing? Of is dit op je eigen oordeelsvorming. Want ik zit liever in een SLT dan SGM of Plan V zeker!
Ja, de Koploper ja. Maar jij snapt toch ook wel dat een Koploper en een Plan V totaal niet met elkaar te vergelijken zijn?quote:Op vrijdag 1 april 2011 12:28 schreef Socios het volgende:
[..]
Het is al vele jaren algemeen bekend dat de Koploper favoriet is onder de treinreizigers. (Althans voor de revisie sowieso). Weet niet of er sindsdien nog onderzoek naar gedaan is.
thx! zit ook een flinke CNL korting bijquote:Op vrijdag 1 april 2011 01:33 schreef James1988 het volgende:
Handig voor degene die een lange reis door Duitsland wil maken deze zomer:
Tijdens het WK Vrouwenvoetbal in Duitsland is er ook weer een speciale pass, geldig een maand (30 dagen) in de periode tussen 23 juni en 31 augustus 2011.
De prijzen:
een persoon vanaf 27 jaar: 299 euro
twee personen 399 euro
een persoon t/m 26 jaar 249 euro
Geldig in alle DB-treinen en alle niet-DB-treinen waar DB-tarief en NE-Anstoßtarif van toepassing is, CNL- en ICE Sprinter-treinen met toeslag etc. pp.
verdere informatie:
http://www.dbportal.db.de(...)eisterinnen-Pass.pdf
Gelukkig kunnen ook mensen met manlijke geslacht van deze wereldkampioenessen-pass gebruik maken. :-)
(Bron: Fabian-uit-DE op OHIH)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |