§ 2 gaat voor zusters niet op daar zij geen religieuzen-clerici kunnen zijn.quote:§ 1 Religieuzen dienen de kleding van het instituut te dragen, vervaardigd volgens het eigen recht, als teken van hun toewijding en als getuigenis van armoede. § 2 Religieuzen-clerici van een instituut dat geen eigen kleding heeft, dienen de kleding van de clerici te dragen volgens 284.
Bron: Codex Iuris Canonici
Nah... toch nog even snel een reactie van mijn kant.quote:Op maandag 4 april 2011 12:11 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik begon dit keer niet over nonnen. Misschien moet je eens lezen wie wat zegt. Daarnaast zijn vele ordes niet mee gegaan met Vaticanum II en dragen gewoon wat zij alle eeuwen dragen. Het zou mij ook niet eens verbazen als je niet eens nonnen kent.
Ik heb niet alles doorgespit, want daar heb ik echt even geen tijd voor, maar julliequote:Op maandag 4 april 2011 12:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Wat hebben de voorzieningen voor predikanten eigenlijk te maken met nonnen?
Ik weet niet over welke consequenties jij het precies hebt, maar laat één dingquote:Op maandag 4 april 2011 12:03 schreef nostradama het volgende:
Het gaat er hem over dat het uitstappen uit een religieuze verbintenis wel degelijk konsekwenties heeft en dat die niet overeenkomstig hun liefdevolle leer is. Ik werk dagelijks middenin de nonnen, maar dan als niet gelovige. Ik zie wat ik zie en wat ik zie is allesbehalve liefdevol met of zonder habijt of sluier, onder elkaar of niet. Ze weten heel goed met wat ze bezig zijn en grotere "liefdevolle" manipulators en verrijkers en machtsmisbruikers bestaan er niet.
inderdaad...quote:Op maandag 4 april 2011 12:06 schreef nostradama het volgende:
[..]
idd. tot zolang ze mij ook maar vrij laten dan is het goed.
eensch, maar ga die boodschap maar verkondigen op een ander fora,quote:Op maandag 4 april 2011 11:59 schreef simmu het volgende:
elke keer als die hoofddoekdiscussie voorbij komt moet ik denken aan een voorval van een jaar of 5 terug. ik zat bij de manicure, die haar kleindochters er bij op bezoek had. het was warm, zomer. een graadje of 30. de oudste (een jaar of 6) had een leuk prada hoofddoekje om, die waren toen hip. de manicure zat te bitchen over dat hoofddoekjes verboden zouden moeten worden, want die waren onderdrukking. en ze zag oprecht de ironie van die opmerking niet in.
dat gezeur over die hoofddoekjes is voor de meesten niets anders dan stompzinnige angst. xenofobie. niets anders. want een hip pradahoofddoekje is natuurlijk iets heel anders dan een moslima met hoofddoekje. never mind de tegenstrijdigheid van het hele idee "hoofddoekjes zijn een vorm van onderdrukking van de man, dus wij nederlandse mensen (man en vrouw) gaan hoofddoekjes verbieden! die arme moslima's. de ene helft probeert ze te dwingen tot het dragen van een hoofddoekje en de andere helft wil ze dwingen tot het niet dragen van een hoofddoekje. laat die dames toch lekker zelf kiezen!
Dat zeg jij. Maar die interpretatie zegt meer over jou dan over hoe het in werkelijkheid is.quote:Op maandag 4 april 2011 10:23 schreef nostradama het volgende:
Het heeft vooral te maken met het illustreren van de onderdanigheid of het minderwaardig zijn van de vrouw aan de man. Heeft dus niets met God te maken. God wordt hier enkel gebruikt om een cultureel idee te rechtvaardigen. Nml. dat de vrouw minderwaardig is aan de man en dus ondergeschikt is aan de man. De rest is religieuze blabla.
en jou reactie zegt dan weer evenveel over jou, niet?quote:Op maandag 4 april 2011 13:26 schreef ad0rable het volgende:
[..]
Dat zeg jij. Maar die interpretatie zegt meer over jou dan over hoe het in werkelijkheid is.
Fann, ik was het niet die weer begon over nonnen, maar Robmeister. Jij gaat er op door dus bij dezen bemoei ik mij er maar weer mee aangezien je ook mij steeds erbij moet sleuren.quote:Op maandag 4 april 2011 09:08 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik heb al eens eerder aangegeven dat de vergelijking met een non eigenlijk niet op gaat. Nonnen zijn in functie, daarom zijn ze gekleed zoals ze zijn gekleed. Daarmee onderscheiden ze zich van de rest van de maatschappij. Het zelfde geld voor priesters en ook Imaans. Met een hoofddoek wordt elke Islamitische vrouw aangesproken.
Kolere kon je het ruiken dat ik aan het typen was !quote:
zou ze wel met zo'n volendams mutsje de klas in mogen?quote:Op maandag 4 april 2011 18:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Volendamse school mag hoofddoekje verbieden
Omdat je het vraagt, zal ik antwoorden. Ja en nee, ik ben er voor de helft mee eens. Ten eerste, ik vind zijn taalgebruik retorisch wat ik heel irritant vind. Ten tweede, een hoofddoek is nooit een liberaal statement geweest, maar de hoofddoek die gedragen wordt in Nederland is wel de keuze van de individu of de rechten van de ouders om hun kind dat te verplichten. Als we het over buiten en binnen Nederland gaan hebben, dan is het niet waar dat vrouwen bedreigd kunnen worden met de dood vanuit een islamitische juridische grondslag omdat ze geen hoofddoek dragen. Ten slotte, de rest van de tekst is retorisch gezwets. Hoezo is een hoofddoek ineens een liberaal statement als mensen in alle vrijheid overspel mogen plegen zonder bedreigd te worden met de dood.quote:Op maandag 4 april 2011 18:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De discussie is hier lekker doodgeslagen zie ik.![]()
Wie kan zich NIET vinden in deze tekst?
Hoofddoek
Ik geloof pas dat het hoofddoekje een liberaal statement is als blijkt dat men in alle
vrijheid kan besluiten NIET een hoofddoekje te dragen zonder met de dood bedreigd
te worden, en ook in alle vrijheid in staat is over te gaan tot een andere religie of wereldbeschouwing dan de islamitische zonder met de dood bedreigd te worden,
en ook in alle vrijheid in staat is zich te bekennen homosexueel of lesbisch te zijn zonder
met de dood bedreigd te worden, en ook in staat is in alle vrijheid de tekst van de Koran
als een historisch verklaarbaar gegeven te zien zonder met de dood bedreigd te worden,
en ook in staat is overspelig met een andere man of vrouw te gaan zonder met de dood
bedreigd te worden, enzovoort.
Het is veelgevraagd, ongetwijfeld, maar het is het contrapunt op zon statement als
- ultiem - de burka als expressie van vrijheid.
Want ik zie geen vrijheid achter de burka.
Zeker niet in bijvoorbeeld het warme Iran, zweterig, uitputtend, afsluitend, wat doe je
een vrouw aan!?
Waar heel wat van die vrouwen mooie vrouwen zijn, en gewoon vrouw willen zijn,
en niet opgesloten willen rondlopen in een katoenen gevangenis.
En zou diegene dan ook kunnen uitleggen waarom hij/zij zich niet kan vinden
in deze tekst, dan zijn we misschien weer on topic, want het heeft geen zin
om steeds een Non te vergelijken met een normale huisvrouw of meisje
die al dan niet gedwongen (kom daar maar eens achter) een hoofddoek
Burka of een Nikab draagt.
Waarom zou iedereen herkenbaar moeten zijn in het openbaar? Het is niet alsof iedereen een potentiaal misdadiger is. Bovendien, als iemand iets verboden wil doen, dan gaat een dergelijk verbod ze niet tegen houden.quote:Dat laatste mag van mij trouwens per vandaag al afgeschaft worden want
ik buiten het feit dat ik het bijna pure mishandeling vind, vind ik ook nog eens
dat je wel herkenbaar moet zijn in het openbaar, ook die discussie is hier al
eerder gevoerd trouwens, je zal in Nederland ook niet met een Bivaksmuts
over straat mogen.
Het is een hot-issue in Nederland.quote:Als je het wel eens bent met deze tekst mag je dat ook zeggen hoor![]()
daar staat geen doodstraf op voorzover ik weet...
Het valt me trouwens ineens op dat het wel erg vaak gaat over de hoofddoek.
ook zo'n pareltje Volendamse school mag hoofddoekje verbieden
Ah... die reactie had ik niet van mijlen ver zien aankomenquote:Op maandag 4 april 2011 22:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
zou ze wel met zo'n volendams mutsje de klas in mogen?![]()
[ afbeelding ]
Dank voor je reactie, eigenlijk zou TS dat moeten doen aangezien je een aantalquote:Op maandag 4 april 2011 23:25 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Omdat je het vraagt, zal ik antwoorden. Ja en nee, ik ben er voor de helft mee eens. Ten eerste, ik vind zijn taalgebruik retorisch wat ik heel irritant vind. Ten tweede, een hoofddoek is nooit een liberaal statement geweest, maar de hoofddoek die gedragen wordt in Nederland is wel de keuze van de individu of de rechten van de ouders om hun kind dat te verplichten. Als we het over buiten en binnen Nederland gaan hebben, dan is het niet waar dat vrouwen bedreigd kunnen worden met de dood vanuit een islamitische juridische grondslag omdat ze geen hoofddoek dragen. Ten slotte, de rest van de tekst is retorisch gezwets. Hoezo is een hoofddoek ineens een liberaal statement als mensen in alle vrijheid overspel mogen plegen zonder bedreigd te worden met de dood.
[..]
Waarom zou iedereen herkenbaar moeten zijn in het openbaar? Het is niet alsof iedereen een potentiaal misdadiger is. Bovendien, als iemand iets verboden wil doen, dan gaat een dergelijk verbod ze niet tegen houden.
[..]
Het is een hot-issue in Nederland.
Nou, dat is toch even erger dan op een katholieke school geen hoofddoekje mogen dragen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 04:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ah... die reactie had ik niet van mijlen ver zien aankomen![]()
Nee, dat denk ik niet aangezien in het schoolreglement staat dat alle
hoofddeksels zijn verboden, dus daar gaan we weerook petjes en zulks.
Maar ik begrijp het hele probleem niet want dat meisje hoeft dus helemaal
geen hoofddoek te dragen, sterker nog ze is de laatste maanden al zonder
hoofddoekje naar school gegaan en dat ging prima.
Dus ik vind het een beetje rieken naar expres ophef maken.
Trouwens, wat vindt je hier dan van?
Is dit niet een beetje meten met twee maten?
http://www.elsevier.nl/we(...)ere-culturen-uit.htm
Lerares: Moslimschool sluit andere culturen uit
zaterdag 15 augustus 2009 13:14
Orthodoxe islamitische scholen bieden geen enkele ruimte aan andere culturen en
geloven en werken de integratie tegen. Niet-moslimleraren op deze scholen worden niet
als volwaardige collega's behandeld.
Dat zegt onderwijzeres Hennie Metsemakers, die een jaar werkte bij de Amsterdamse
As Siddieqschool, zaterdag in dagblad het Parool.
Marcouch
Reden voor de noodkreet van de lerares is de oproep van stadsdeelvoorzitter
Ahmed Marcouch om orthodoxe bewegingen te subsidiëren.
Volgens Metsemakers is de democratie daar niet mee gediend.
Metsemakers meent dat zij en andere niet-moslimleden van het onderwijzend team
van de As Siddieq in Zeeburg subtiel werden buitengesloten.
[b]'In de pauzes moesten we apart eten,' zegt Metsemakers.
'Wij mochten niet hetzelfde begroet worden als moslimonderwijzers, niet met het woord
salem, vrede, want niet-moslims kunnen niet weten wat vrede is.
Andersdenkenden worden bestempeld als ongelovig.
' Metsemakers heeft de onderwijsinspectie ingeschakeld.
Geschorst
Ze werd anderhalf jaar geleden geschorst omdat zij ook de gebruiken van andere religies
in de lessen noemde.
'Ik had een tijdbalk getekend en daarop de belangrijkste gebeurtenissen van een aantal
geloven vermeld.
Het ergste vond Metsemakers dat ze de opdracht kreeg de kinderen te vertellen dat het christendom afgeschaft zal worden.
Het contract van Metsemakers werd vorig jaar niet verlengd.
Orthodoxe signatuur
Enkele jaren geleden vertrokken ook al enkele onderwijzers bij de As Siddieqschool
wegens een 'uitzonderlijk orthodoxe houding van het bestuur'.
Volgens Metsemakers is het bestuur er inmiddels in geslaagd de orthodoxe signatuur
in alle gelederen door te voeren, ook al bestaat de helft van het team uit niet-moslimleerkrachten.
De school wil volgens haar kinderen leren dat zij geen vrienden mogen zijn van ongelovigen.
'Alleen moslims kunnen immers goede mensen zijn.'
Bij As Siddieq was men niet bereikbaar voor commentaar.[/b]
Goeiemorgen Lavenderr !quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, dat is toch even erger dan op een katholieke school geen hoofddoekje mogen dragen.
Ik zou nu nog weleens willen horen van TS hoe hij nu denkt over zijn vraag: kun je de hoofddoek los zien van religie.
Mij lijkt dat onmogelijk.
Dit gaat niet samen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Draag geen afbeeldingen van mens, dier of symbolen van ideologieën
of godsdiensten.
Meisjes dragen [...] een hoofddoek.
En als je het praktisch bekijkt, dit ook niet.quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Kleding is [...] niet strak.
Meisjes dragen ... een hoofddoek.
Persoonlijk kan ik me niet helemaal vinden in de tekst die je aanhaalt. Als een meisje dat een hoofddoek draagt met de dood bedreigt wordt wanneer ze daarmee stopt is die hoofddoek in dat geval inderdaad geen liberaal statement te noemen. Echter wanneer een meisje dat niet met de dood bedreigd wordt wanneer ze stopt met het dragen van haar hoofddoek, toch een hoofddoek draagt om hiermee haar liefde voor haar god te uiten en zich beroept op het internationaal vastgestelde recht om dit te doen is dit wel degelijk een liberaal statement te noemen en het feit dat een ander met de dood bedreigt wordt voor het afdoen van haar hoofddoek doet daar niks aan af.quote:Op maandag 4 april 2011 18:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
De discussie is hier lekker doodgeslagen zie ik.![]()
Wie kan zich NIET vinden in deze tekst?
Hoofddoek
Ik geloof pas dat het hoofddoekje een liberaal statement is als blijkt dat men in alle
vrijheid kan besluiten NIET een hoofddoekje te dragen zonder met de dood bedreigd
te worden, en ook in alle vrijheid in staat is over te gaan tot een andere religie of wereldbeschouwing dan de islamitische zonder met de dood bedreigd te worden,
en ook in alle vrijheid in staat is zich te bekennen homosexueel of lesbisch te zijn zonder
met de dood bedreigd te worden, en ook in staat is in alle vrijheid de tekst van de Koran
als een historisch verklaarbaar gegeven te zien zonder met de dood bedreigd te worden,
en ook in staat is overspelig met een andere man of vrouw te gaan zonder met de dood
bedreigd te worden, enzovoort.
Het is veelgevraagd, ongetwijfeld, maar het is het contrapunt op zon statement als
- ultiem - de burka als expressie van vrijheid.
Want ik zie geen vrijheid achter de burka.
Zeker niet in bijvoorbeeld het warme Iran, zweterig, uitputtend, afsluitend, wat doe je
een vrouw aan!?
Waar heel wat van die vrouwen mooie vrouwen zijn, en gewoon vrouw willen zijn,
en niet opgesloten willen rondlopen in een katoenen gevangenis.
En zou diegene dan ook kunnen uitleggen waarom hij/zij zich niet kan vinden
in deze tekst, dan zijn we misschien weer on topic, want het heeft geen zin
om steeds een Non te vergelijken met een normale huisvrouw of meisje
die al dan niet gedwongen (kom daar maar eens achter) een hoofddoek
Burka of een Nikab draagt.
Dat laatste mag van mij trouwens per vandaag al afgeschaft worden want
ik buiten het feit dat ik het bijna pure mishandeling vind, vind ik ook nog eens
dat je wel herkenbaar moet zijn in het openbaar, ook die discussie is hier al
eerder gevoerd trouwens, je zal in Nederland ook niet met een Bivaksmuts
over straat mogen.
Als je het wel eens bent met deze tekst mag je dat ook zeggen hoor![]()
daar staat geen doodstraf op voorzover ik weet...
Het valt me trouwens ineens op dat het wel erg vaak gaat over de hoofddoek.
ook zo'n pareltje Volendamse school mag hoofddoekje verbieden
Ik denk niet dat je een hoofddoek volledig los van de islam kan zien, maar ik vind wel dat dit soort zaken niet aangevoerd kunnen worden om iemand het recht te ontzeggen een hoofddoek te dragen. Wat op deze school gebeurt getuigt m.i. van een slechte school en ik hoop dat die snel gesloten wordt.quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, dat is toch even erger dan op een katholieke school geen hoofddoekje mogen dragen.
Ik zou nu nog weleens willen horen van TS hoe hij nu denkt over zijn vraag: kun je de hoofddoek los zien van religie.
Mij lijkt dat onmogelijk.
Nou eigenlijk kan je wel concluderen dat deze school de hoofddoek juist los ziet van religie. Ieder meisje moet er namelijk 1 dragen moslima of niet en ze zeggen inderdaad ook nog dat symbolen van godsdiensten niet zijn toegestaan. Het lijkt erop dat ook zij de hoofddoek als zedelijk kledingsstuk beschouwen in plaats van als religieus kledingsstuk. Nu vind ik het zelf wel wat raar om te zeggen dat religieuze symbolen niet mogen maar een hoofddoek te verplichten, maar in mijn geval ging het er dan ook enkel om dat de hoofddoek in deze discussie niet wordt verworpen omdat Mohammed trouwde met een 9-jarig meisje (om maar een voorbeeld te noemen).quote:Op dinsdag 5 april 2011 09:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Goeiemorgen Lavenderr !
ja en als TS dan toch bezig is kan hij hier ook misschien even zijn licht
over laten schijnen...![]()
Dit zijn de regels van Het Islamitisch College Amsterdam.
http://www.islamitischcollegeamsterdam.nl/afsprakenregels.html
Kleding:
Houd je aan de kledingregels.
Kleding is niet doorzichtig en niet strak.
Kleding is niet opvallend van kleur, materiaal of motief.
Kleding van meisjes lijken niet op die van jongens of omgekeerd.
Gebruik geen make-up en óf nagellak.
Draag geen afbeeldingen van mens, dier of symbolen van ideologieën
of godsdiensten.
Jongens dragen altijd een lange broek en hebben hun bovenlichaam en
bovenarmen bedekt.
Jongens hebben hun haren kortgeknipt en dragen geen pet.
Meisjes dragen kleding die het hele lichaam, uitgezonderd handen en gezicht,
bedekt.
Meisjes dragen een rok of jurk en een hoofddoek. Een niqaab is niet toegestaan.
Draag in de klas geen jas, maar berg die in je kluis.
Ik neem dus aan dat je je ook als niet Islamitisch leerling moet houden aan
deze kledingregels en je verplicht bent om als meisje daar een hoofddoek
te dragen.
Dus hoe je dan een hoofddoek nog los moet zien van religie kijkt mij
best moeilijk.
Dus ''in jouw geval'' ging het er enkel om dat de hoofddoek in deze discussie niet wordt verworpen omdat Mohammed trouwde met een 9-jarig meisje ?(om maar een voorbeeldquote:Op woensdag 6 april 2011 12:43 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
''KNIP''
maar in mijn geval ging het er dan ook enkel om dat de hoofddoek in deze discussie niet wordt verworpen omdat Mohammed trouwde met een 9-jarig meisje (om maar een voorbeeld te noemen).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |