Ja, dat argument wordt altijd in de strijd gegooid.quote:Op zondag 3 april 2011 15:45 schreef Robmeister het volgende:
[..]
petten en hoeden daar doen wij niet over discussieren.Men gebruikt het argument petten en hoeden om het dragen van hoofddoeken goed te keuren. Maar petten en hoeden heeft niets te maken met hoofddoeken.
Hoofddoeken zijn een culturele/religieuze uiting...Petten en hoeden hebben niets met beide te maken.
Ok! Petten en hoeden komen voort uit de westerse cultuur, maar petten en hoeden worden in elke cultuur gedragen.Hoofddoeken is anno 2011 nagenoeg een Islamitisch gebruik.
Een islamitisch gebruik? Raar, want nonnen dragen ook hoofddoeken. De strenge gelovige dames hier gaan ook met het hoofd bedekt te kerk.quote:Op zondag 3 april 2011 15:45 schreef Robmeister het volgende:
[..]
petten en hoeden daar doen wij niet over discussieren.Men gebruikt het argument petten en hoeden om het dragen van hoofddoeken goed te keuren. Maar petten en hoeden heeft niets te maken met hoofddoeken.
Hoofddoeken zijn een culturele/religieuze uiting...Petten en hoeden hebben niets met beide te maken.
Ok! Petten en hoeden komen voort uit de westerse cultuur, maar petten en hoeden worden in elke cultuur gedragen.Hoofddoeken is anno 2011 nagenoeg een Islamitisch gebruik.
Die paar nonnetjes die er nog zijn hier? Plus de meeste nonnen lopen nu in gewone kleding. Ik zie ze eigenlijk nooit.quote:Op zondag 3 april 2011 16:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Een islamitisch gebruik? Raar, want nonnen dragen ook hoofddoeken. De strenge gelovige dames hier gaan ook met het hoofd bedekt te kerk.
Nee, die je zie ook zelden. Maar in de bijbelgordel gaan de dames nog gewoon met het bedekte hoofd te kerk. Niet vergeten dat er hier duidelijke partijen zijn van christelijke signatuur (CDA/CU/SGP) en het dus nooit in hun hoofd zullen halen om een algemeen verbod op hoofddoeken et cetera in te voeren.quote:Op zondag 3 april 2011 16:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die paar nonnetjes die er nog zijn hier? Plus de meeste nonnen lopen nu in gewone kleding. Ik zie ze eigenlijk nooit.
Die paar nonnen bepalen niet echt het straatbeeld momenteel.
Neh... het zal wel niet alleen door het hoofddoekje komen, maar ook omdat zekerquote:Op zondag 3 april 2011 13:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Met als titel Vitaminetekort bij moslima's door dragen hoofddoek. Dat lijkt me een beetje een voorbarige conclusie, aangezien het probleem ook bij bijna de helft van de allochtone mannen voorkomt.
[..]
http://www.gezondheidsple(...)kort-vitamine-D.html
Ja heur DK ik kom hier dagelijks horde nonnetjes tegen in de supermarkt hier...quote:Op zondag 3 april 2011 16:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Een islamitisch gebruik? Raar, want nonnen dragen ook hoofddoeken. De strenge gelovige dames hier gaan ook met het hoofd bedekt te kerk.
maar als het goed is zijn die dan weer niet zwangerquote:Op zondag 3 april 2011 16:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja heur DK ik kom hier dagelijks horde nonnetjes tegen in de supermarkt hier...
Het gaat er gewoon om dat je op basis van religie daarin moeilijk onderscheid kan maken tussen enerzijds de Islam en anderzijds het Christendom. En die laatsten heb hier nog steeds een dikke vinger in de pap.quote:Op zondag 3 april 2011 16:33 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja heur DK ik kom hier dagelijks horde nonnetjes tegen in de supermarkt hier...
Ik maak geen onderscheid, ik ben een Heiden.quote:Op zondag 3 april 2011 16:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat je op basis van religie daarin moeilijk onderscheid kan maken tussen enerzijds de Islam en anderzijds het Christendom. En die laatsten heb hier nog steeds een dikke vinger in de pap.
De meeste mensen hier zijn denk ik niet echt gelovig of komen daar voor uit. Die zien dus een hoofddoekje als een statement van moslima. Het is gemakkelijk 'verbieden' roepen als je niet weet hoe complex zoiets eigenlijk is.quote:Op zondag 3 april 2011 16:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik maak geen onderscheid, ik ben een Heiden.![]()
Dus ik zal wel in de hel komen..
Ik heb geen enkele keer in dit topic geroepen dat je het moet verbiedenquote:Op zondag 3 april 2011 16:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De meeste mensen hier zijn denk ik niet echt gelovig of komen daar voor uit. Die zien dus een hoofddoekje als een statement van moslima. Het is gemakkelijk 'verbieden' roepen als je niet weet hoe complex zoiets eigenlijk is.
Ik heb het dan ook niet specifiek over jou, meiske. Maar de 'ze moeten het maar verbieden' stroming vindt wel wat draagvlak in deze maatschappij. Zelf beschouw ik het als gewoon een hoofddeksel waarop de etiquette zou moeten gelden. Ik discrimineer geen hoofddeksels wat dat betreft.quote:Op zondag 3 april 2011 16:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik heb geen enkele keer in dit topic geroepen dat je het moet verbieden
volgens mij, of ik moet me heeeel sterk vergissen
Maar niemand heeft dat nog geschreven toch dat het verboden moet worden?quote:Op zondag 3 april 2011 16:50 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De meeste mensen hier zijn denk ik niet echt gelovig of komen daar voor uit. Die zien dus een hoofddoekje als een statement van moslima. Het is gemakkelijk 'verbieden' roepen als je niet weet hoe complex zoiets eigenlijk is.
Of iets wel of niet kan is al besproken. Dat kwam al naar voren omtrent de regelgeving qua hoofddoekjes in Turkije.quote:Op zondag 3 april 2011 16:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar niemand heeft dat nog geschreven toch dat het verboden moet worden?
We gingen in op de vraag van TS of we het hoofddoekje los van religie zouden kunnen zien.
Dan verschillen we wat dat betreft toch wel wat van mening ben ik bang.quote:Op zondag 3 april 2011 16:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet specifiek over jou, meiske. Maar de 'ze moeten het maar verbieden' stroming vindt wel wat draagvlak in deze maatschappij. Zelf beschouw ik het als gewoon een hoofddeksel waarop de etiquette zou moeten gelden. Ik discrimineer geen hoofddeksels wat dat betreft.
Het staat iemand vrij om zelf te kunnen bepalen wat hij of zij draagt hier. Misschien ziet de ene moslima het wel als statement van vrijheid terwijl de andere het als symbool van onderdrukking beschouwd. Daar kan ik niet over oordelen.quote:Op zondag 3 april 2011 16:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dan verschillen we wat dat betreft toch wel wat van mening ben ik bang.
Ik beschouw iets wat men (vaak) gedwongen moet dragen niet als ''zomaar een
hoofddeksel, aangezien er soms meer tragedie achter schuilt dan je zou denken.
Dat 'gedwongen' wringt ook wat mij betreft.quote:Op zondag 3 april 2011 16:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dan verschillen we wat dat betreft toch wel wat van mening ben ik bang.
Ik beschouw iets wat men (vaak) gedwongen moet dragen niet als ''zomaar een
hoofddeksel, aangezien er soms meer tragedie achter schuilt dan je zou denken.
Statement van vrijheid? Hoe dan?quote:Op zondag 3 april 2011 17:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het staat iemand vrij om zelf te kunnen bepalen wat hij of zij draagt hier. Misschien ziet de ene moslima het wel als statement van vrijheid terwijl de andere het als symbool van onderdrukking beschouwd. Daar kan ik niet over oordelen.
exact..quote:Op zondag 3 april 2011 16:55 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar niemand heeft dat nog geschreven toch dat het verboden moet worden?
We gingen in op de vraag van TS of we het hoofddoekje los van religie zouden kunnen zien.
precies !quote:Op zondag 3 april 2011 17:01 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat 'gedwongen' wringt ook wat mij betreft.
Want als het gedwongen is is het dus geen mode-uiting.
Ik ken Moslima die dragen ervan dus als een vrijheid ervaren. Het is namelijk een individuele keuze om deze wel of niet te dragen. Deze wordt niet vanuit de overheid verboden of geboden.quote:
quote:Op zondag 3 april 2011 17:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het staat iemand vrij om zelf te kunnen bepalen wat hij of zij draagt hier. Misschien ziet de ene moslima het wel als statement van vrijheid terwijl de andere het als symbool van onderdrukking beschouwd. Daar kan ik niet over oordelen.
lees deze postquote:Op zondag 3 april 2011 17:11 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik ken Moslima die dragen ervan dus als een vrijheid ervaren. Het is namelijk een individuele keuze om deze wel of niet te dragen. Deze wordt niet vanuit de overheid verboden of geboden.
Ik ken geen moslima die duidelijk te kennen geeft een hoofddoek te dragen door druk in sociale kring. Ik ken alleen hoog-opgeleide moslima en die vallen sowieso niet in de categorie ondergeschikt aan de man. Zij studeren en zijn vaak doorgaans hoger opgeleid dan de mannen in hun omgeving. Aan moslima de ik niet ken of over geloof spreek ga ik niet vragen wat de reden is dat zij een hoofddoek dragen. Dat er andere opvattingen over bestaan of gedwongen wordt door de sociale omgeving dat kan best. Daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik moeilijk over oordelen.quote:Op zondag 3 april 2011 17:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
lees deze post
Hoofddoek
en deze nog even
Hoofddoek
want ik heb echt geen zin om steeds in herhaling te vallen hoor...
Daar zit hem nou net juist de clou !quote:Op zondag 3 april 2011 17:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik ken geen moslima die duidelijk te kennen geeft een hoofddoek te dragen door druk in sociale kring. Ik ken alleen hoog-opgeleide moslima en die vallen sowieso niet in de categorie ondergeschikt aan de man. Zij studeren en zijn vaak doorgaans hoger opgeleid dan de mannen in hun omgeving. Aan moslima de ik niet ken of over geloof spreek ga ik niet vragen wat de reden is dat zij een hoofddoek dragen. Dat er andere opvattingen over bestaan of gedwongen wordt door de sociale omgeving dat kan best. Daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik moeilijk over oordelen.
Het is sowieso nooit echt na te gaan, waarom iemand een hoofddoekje draagt. Dat kan gewoon een keuze zijn of een verplichting, maar dat weet alleen de persoon in kwestie zelf (althans dat vooronderstel ik even). Ik is voor een buitenstaander gemakkelijk om te roepen dat het een symbool is voor de vrijheid of onderdrukking. Ik zie hier toch weinig dames melden dat zij een hoofddoek dragen.quote:Op zondag 3 april 2011 17:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Daar zit hem nou net juist de clou !![]()
Ik denk dat een moslima die een hoofddoek draagt onder druk van haar
sociale omgeving dit juist NIET snel te kennen zal geven...
maar misschien heb jij wel helemaal gelijk ik helemaal ongelijk, dat kan ook.
Precies... de enige die er echt iets mee te maken heeft of heeft gehadquote:Op zondag 3 april 2011 17:46 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het is sowieso nooit echt na te gaan, waarom iemand een hoofddoekje draagt. Dat kan gewoon een keuze zijn of een verplichting, maar dat weet alleen de persoon in kwestie zelf (althans dat vooronderstel ik even). Ik is voor een buitenstaander gemakkelijk om te roepen dat het een symbool is voor de vrijheid of onderdrukking. Ik zie hier toch weinig dames melden dat zij een hoofddoek dragen.
dus eh... we wachten op de rest, ik heb er winig zin in om dit hele topic vol te postenquote:Op vrijdag 1 april 2011 19:14 schreef msnk het volgende:
Als ik een voorbeeld mag geven:
Mijn moeder begon pas een hoofddoek te dragen na haar scheiding met mijn vader omdat ze geen zin had in commentaar (gescheld), roddels enfin achterklap dus. Ze wilde acceptatie, en dit was de manier dacht zij. Inmiddels draagt ze het nog steeds maar nu, zegt zij, is dat omdat haar God/geloof het van haar verwacht en ze aan die verwachtingen wil voldoen.
Eerst vanwege het culturele dus, en daarna pas 'echt' vanwege het geloof. En ook al vinden sommige mensen het niet leuk om te horen, maar het begon bij haar dus wel met 'groepsdruk'. Ik wil daarmee niet zeggen dat het representatief is voor iets, maar het komt zeker vaker voor dan je zou willen.
En zo zijn er nog wel meer die ik ken, maar dat zijn dikwijls vrouwen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt en het 'goede' willen doen en hun wilde(re) jaren achter zich willen laten. En dus niet van die jonge meisjes, daar druipt gewoon echt compensatie vanaf
Echter zijn het meestal Marokkaanse meiden die al als scholier een hoofddoek dragen heb ik het idee. Turkse meiden dragen het ook daarnietvan, maar ik zie dat minder. Misschien is dat omdat Marokkaanse meiden luidruchtiger zijn en ze dus vaker opvallen
Akkoord. Ik heb er wat omheen gelezen en het blijkt dat die koppeling wel degelijk wordt gelegd.quote:
Oke. Ik zal niet zeggen dat ik blij ben dat ik gelijk van je krijg, maar ik vind het wel heelquote:Op zondag 3 april 2011 19:42 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Akkoord. Ik heb er wat omheen gelezen en het blijkt dat die koppeling wel degelijk wordt gelegd.
Ik heb al eens eerder aangegeven dat de vergelijking met een non eigenlijk niet op gaat. Nonnen zijn in functie, daarom zijn ze gekleed zoals ze zijn gekleed. Daarmee onderscheiden ze zich van de rest van de maatschappij. Het zelfde geld voor priesters en ook Imaans. Met een hoofddoek wordt elke Islamitische vrouw aangesproken.quote:Op zondag 3 april 2011 16:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
dat is juist een groot probleem. Hoe beoordeel je iets en hoe kijk je bv ergens tegen aan.quote:Het staat iemand vrij om zelf te kunnen bepalen wat hij of zij draagt hier. Misschien ziet de ene moslima het wel als statement van vrijheid terwijl de andere het als symbool van onderdrukking beschouwd. Daar kan ik niet over oordelen.
Een non is niet in functie net zo min als een priester in functie is. Het is de wijze waarop zij leven. Dat is niet op te delen in wel of niet in functie zijn. Zij zijn als je het zo bekijkt altijd in functie.quote:Op maandag 4 april 2011 09:08 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik heb al eens eerder aangegeven dat de vergelijking met een non eigenlijk niet op gaat. Nonnen zijn in functie, daarom zijn ze gekleed zoals ze zijn gekleed. Daarmee onderscheiden ze zich van de rest van de maatschappij. Het zelfde geld voor priesters en ook Imaans. Met een hoofddoek wordt elke Islamitische vrouw aangesproken.
Nu kun je deze tekst waarschijnlijk op meerdere manieren interpreteren, maar je zou toch zeggen dat er toch Christelijke vrouwen zouden moeten zijn die deze tekst zien als aansporing om hun hoofd te bedekken tijdens de kerkdienst.quote:Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
Deze tekst wordt heel verschillend geïnterpreteerd, is een groot punt van discussie.quote:Op maandag 4 april 2011 10:12 schreef Haushofer het volgende:
Volgens bepaalde interpretaties van 1 Cor.11 zouden vrouwen volgens Paulus tijdens de kerkdienst ook hoofdbedekking moeten dragen:
[..]
Nu kun je deze tekst waarschijnlijk op meerdere manieren interpreteren, maar je zou toch zeggen dat er toch Christelijke vrouwen zouden moeten zijn die deze tekst zien als aansporing om hun hoofd te bedekken tijdens de kerkdienst.
Wat heb jij toch vreemde obsessie voor nonnen en ieder keer maar weer diequote:Op maandag 4 april 2011 09:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Een non is niet in functie net zo min als een priester in functie is. Het is de wijze waarop zij leven. Dat is niet op te delen in wel of niet in functie zijn. Zij zijn als je het zo bekijkt altijd in functie.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier dragen die zeker geen bloemetjesjurken met schouderbandjes hoor. Je kan nonnen via hun kleding er zo uithalen van tussen de gewone burgers.quote:Op maandag 4 april 2011 10:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Kledij
-[quote] De leden van nieuwe gemeenschappen dragen doorgaans geen eigen habijt of
speciale kledij, maar gewoon alledaagse burgerkleding.
Uitzondering zijn die gemeenschappen die het karakter hebben van de oudere orden
en congregaties, zoals bijv. de Blauwe Zusters van van Matará of de Broeders van
Sint Jan.
Neen dat is waar. Ze vertrekt alleen met haar valiesje met de oorspronkelijke kleren en voor de rest moet ze niet meer op steun rekenen van haar geloofszusters en broeders, zelfs niet voor het vinden van een onderdak of werk ed. Ze komen letterlijk op straat terecht. En dat is de realitieit.quote:i]En dan nog iets:
Een non zal nooit met de dood worden bedreigd als ze ''uit wil treden''.[/i]
Wat wil je hier nu mee zeggen ?quote:Op maandag 4 april 2011 10:32 schreef nostradama het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier dragen die zeker geen bloemetjesjurken met schouderbandjes hoor. Je kan nonnen via hun kleding er zo uithalen van tussen de gewone burgers.
[..]
Neen dat is waar. Ze vertrekt alleen met haar valiesje met de oorspronkelijke kleren en voor de rest moet ze niet meer op steun rekenen van haar geloofszusters en broeders, zelfs niet voor het vinden van een onderdak of werk ed. Ze komen letterlijk op straat terecht. En dat is de realitieit.
Wat heeft half naakt daar nu mee te maken? Die nonnen lopen steevast in grijs of blauw tinten met eventueel een witte bloes dichtgeknoopt tot aan de kin. Rokken tot onder de knie. Lange broeken dragen die ook niet hoor. En een roze jurk hoe gesloten en afdekkend ook daar die ook niet. En schoenen met hoge hakken dragen die ook niet. Ik heb ze zelfs nog nooit gezien met gewone blote benen of gewone doorzichtige nylons aan.quote:Op maandag 4 april 2011 10:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[quote]Wat wil je hier nu mee zeggen ?
Dat een non als zij in burgerkleding loopt niet meteen half naakt rondloopt?
Tja, dan ben ik zeker ook een non want dat doe ik ook niet.
Ja en daar houdt het dan ook op. Dat is al het minste wat ze kunnen doen he. Of vind je dat ook een liefdevol gebaar? Ik heb zulke zaken van dichtbij meegemaakt en geloof me de liefde van weleens is dan absoluut zoek. Men zet zelfs geen dieren op dergelijke wijze op straat als men werkelijk menselijk is.quote:Tja, en dat het niet toegejuicht zal worden door haar ''collega's'' als een non
wil uittreden zal ongetwijfeld waar zijn, maar ze wordt verder niet lastig gevallen
of bedreigd.
Je vergelijkt appelen met peren. Met een baas heb je gewoon een arbeidsovereenkomst die afloopt. Meer niet. Met religieuzen is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst maar van een geloofsprincipe van menslievendheid enz.. die zij volledig met de voeten treden wanneer een non uittreedt.quote:Als jij je baan opzegt omdat je je niet meer kan vinden in de regels die ''je baas''
je oplegt zal hij je in het algemeen ook niet vriendelijk uitzwaaien en een zak geld
meegeven...
Dat zal ook sterk afhangen per klooster en richting. Ik ben een tijdje geleden nog een weekend in het Benedictijnse Liobaklooster geweest, wat wat dat betreft nog vrij traditioneel was. Daar werd alleen sobere kleding (gewaden) gedragen, woonden de nonnen (en een broeder, geloof ik) in het klooster, waren de nonnen niet echt actief in de maatschappij en werkten ze vooral in het klooster (weven e.d.).quote:Op maandag 4 april 2011 10:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[
[ afbeelding ]
http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description
Beschrijving
"Ik ga nooit meer naar de kerk," vertelt Paula Copray (82).
"Je moet altijd maar weer op de knieën om te zeggen hoe zondig je bent geweest
in plaats van dat je wordt uitgenodigd stil te staan bij wat je goed hebt gedaan.
Daar word ik doodziek van."
Is hier een non aan het woord? Dat is toch een vrome vrouw in habijt die haar dagen
slijt in het klooster, minstens drie keer per dag in de kapel te vinden is en die nooit uit
haar slof schiet?
Niets is minder waar.
In werkelijkheid werken kloosterzusters (zoals ze zichzelf liever noemen) meestal
fulltime tot aan hun pensioen en zijn ook daarna nog actief.
Ze zijn het best bereikbaar via e-mail, dragen vaak gewone kleren en wonen nogal eens
in een rijtjeshuis.
Wat dreef ze om voor het kloosterleven te kiezen?
En waarom bleven ze hun roeping trouw tot op de dag van vandaag?
Frieda Pruim portretteerde tien vrouwen, voor wie de gelofte van kuisheid en armoe
minder een probleem is dan die van gehoorzaamheid.
hier ook wat leesvoer...
http://www.katholiek.org/religemeensch.htm#nieuwe
Gemeenschapsleven
- De leden van nieuwe gemeenschappen leven wel gemeenschappelijk, maar buiten
de wereld. Zij wonen vaak in gewone woningen en verdienen hun brood met normale
beroepen.
Kledij
- De leden van nieuwe gemeenschappen dragen doorgaans geen eigen habijt of
speciale kledij, maar gewoon alledaagse burgerkleding.
Uitzondering zijn die gemeenschappen die het karakter hebben van de oudere orden
en congregaties, zoals bijv. de Blauwe Zusters van van Matará of de Broeders van
Sint Jan.
En dan nog iets:
Een non zal nooit met de dood worden bedreigd als ze ''uit wil treden''.
Bovendien zijn nonnen ook nog een een uistervend ras en het kleine aantal dat
nog over is is hoogbejaard.
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2008/02_februari/05/binnenland/0205_1200_Minder_nonnen_en_paters.xml
Ik vind het prima dat mensen het met alle macht willen blijven vergelijken,
maar mijns inziens gaat de vergelijking volkomen mank.
Weet je dat ik je frustratie bijna door het scherm heen kan voelen?quote:Op maandag 4 april 2011 10:52 schreef nostradama het volgende:
[..]
Wat heeft half naakt daar nu mee te maken? Die nonnen lopen steevast in grijs of blauw tinten met eventueel een witte bloes dichtgeknoopt tot aan de kin. Rokken tot onder de knie. Lange broeken dragen die ook niet hoor. En een roze jurk hoe gesloten en afdekkend ook daar die ook niet. En schoenen met hoge hakken dragen die ook niet. Ik heb ze zelfs nog nooit gezien met gewone blote benen of gewone doorzichtige nylons aan.
[..]
Ja en daar houdt het dan ook op. Dat is al het minste wat ze kunnen doen he. Of vind je dat ook een liefdevol gebaar? Ik heb zulke zaken van dichtbij meegemaakt en geloof me de liefde van weleens is dan absoluut zoek. Men zet zelfs geen dieren op dergelijke wijze op straat als men werkelijk menselijk is.
[..]
Je vergelijkt appelen met peren. Met een baas heb je gewoon een arbeidsovereenkomst die afloopt. Meer niet. Met religieuzen is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst maar van een geloofsprincipe van menslievendheid enz.. die zij volledig met de voeten treden wanneer een non uittreedt.
Misschien ging het vroeger zo, maar nu iig niet meer.quote:Op maandag 4 april 2011 10:57 schreef nostradama het volgende:
En nog iets. Al de rijkdom die ze binnenbrachten gedurende hun non zijn, zijn ze ook defenitief kwijt he. Ze gaan de straat op met 0,0¤ en met 0,0 meubelen enz...Niks, nougabollen compensatie of zo.
Uiteraard. dat zou er nog aan mankeren ook als ze dat niet zouden kunnen doen. Maar je begrijpt duidelijk de clou niet.quote:Op maandag 4 april 2011 11:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Misschien ging het vroeger zo, maar nu iig niet meer.
Ze kunnen net als elke andere burger gaan werken of indien dat niet lukt een uitkering aanvragen. De meeste uitgetreden geestelijken gaan gewoon weer aan het werk heb ik me laten vertellen.
Dat zal dan wel.quote:Op maandag 4 april 2011 11:51 schreef nostradama het volgende:
[..]
Uiteraard. dat zou er nog aan mankeren ook als ze dat niet zouden kunnen doen. Maar je begrijpt duidelijk de clou niet.
Ik begon dit keer niet over nonnen. Misschien moet je eens lezen wie wat zegt. Daarnaast zijn vele ordes niet mee gegaan met Vaticanum II en dragen gewoon wat zij alle eeuwen dragen. Het zou mij ook niet eens verbazen als je niet eens nonnen kent.quote:Op maandag 4 april 2011 10:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Wat heb jij toch vreemde obsessie voor nonnen en ieder keer maar weer die
vergelijking te trekken.
Ten eerst DK in alle eerlijkheid, ik heb nog nooit een non in nonnenkleding over
straat zien lopen. Misschien dat ik ooit wel eens een non ben tegengekomen
op straat maar dan zal ik haar niet als zodanig herkend hebben aangezien de
bewering van jou dat nonnen ALTIJD in nonnenkleding rondlopen gewoon niet
waar is.
Ik had echt meer kennis van jou verwacht omtrent dit onderwerp.![]()
Wat hebben de voorzieningen voor predikanten eigenlijk te maken met nonnen?quote:Op maandag 4 april 2011 11:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
http://www.kerkrecht.nl/m(...)7&subitem=2137&page=
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |