abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 1 april 2011 @ 19:30:13 #101
249559 crew  Lavenderr
pi_94913438
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:14 schreef msnk het volgende:
Als ik een voorbeeld mag geven:

Mijn moeder begon pas een hoofddoek te dragen na haar scheiding met mijn vader omdat ze geen zin had in commentaar (gescheld), roddels enfin achterklap dus. Ze wilde acceptatie, en dit was de manier dacht zij. Inmiddels draagt ze het nog steeds maar nu, zegt zij, is dat omdat haar God/geloof het van haar verwacht en ze aan die verwachtingen wil voldoen.

Eerst vanwege het culturele dus, en daarna pas 'echt' vanwege het geloof. En ook al vinden sommige mensen het niet leuk om te horen, maar het begon bij haar dus wel met 'groepsdruk'. Ik wil daarmee niet zeggen dat het representatief is voor iets, maar het komt zeker vaker voor dan je zou willen.

En zo zijn er nog wel meer die ik ken, maar dat zijn dikwijls vrouwen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt en het 'goede' willen doen en hun wilde(re) jaren achter zich willen laten. En dus niet van die jonge meisjes, daar druipt gewoon echt compensatie vanaf :@

Echter zijn het meestal Marokkaanse meiden die al als scholier een hoofddoek dragen heb ik het idee. Turkse meiden dragen het ook daarnietvan, maar ik zie dat minder. Misschien is dat omdat Marokkaanse meiden luidruchtiger zijn en ze dus vaker opvallen :')
Dankjewel voor je uitleg en wat je vertelt over je moeder. Die heeft dus een proces doorgemaakt van cultureel en een zekere groepsdruk naar uit overtuiging haar hoofddoek dragen. Mooi toch?
Ook fijn om zo eens over de hoofddoek te praten zonder allerlei zijweggetjes en getroll.
Zo leren we wat van elkaar :)
TS kan tevreden zijn over zijn topic denk ik.
pi_94917868
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 19:14 schreef msnk het volgende:
Als ik een voorbeeld mag geven:

Mijn moeder begon pas een hoofddoek te dragen na haar scheiding met mijn vader omdat ze geen zin had in commentaar (gescheld), roddels enfin achterklap dus. Ze wilde acceptatie, en dit was de manier dacht zij. Inmiddels draagt ze het nog steeds maar nu, zegt zij, is dat omdat haar God/geloof het van haar verwacht en ze aan die verwachtingen wil voldoen.

Eerst vanwege het culturele dus, en daarna pas 'echt' vanwege het geloof. En ook al vinden sommige mensen het niet leuk om te horen, maar het begon bij haar dus wel met 'groepsdruk'. Ik wil daarmee niet zeggen dat het representatief is voor iets, maar het komt zeker vaker voor dan je zou willen.

En zo zijn er nog wel meer die ik ken, maar dat zijn dikwijls vrouwen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt en het 'goede' willen doen en hun wilde(re) jaren achter zich willen laten. En dus niet van die jonge meisjes, daar druipt gewoon echt compensatie vanaf :@

Echter zijn het meestal Marokkaanse meiden die al als scholier een hoofddoek dragen heb ik het idee. Turkse meiden dragen het ook daarnietvan, maar ik zie dat minder. Misschien is dat omdat Marokkaanse meiden luidruchtiger zijn en ze dus vaker opvallen :')
Super zo'n reactie van iemand die er ''midden in zit'' zeg maar ! ^O^

Wij ''kaaskoppen" kunnen wel met zijn alle gaan speculeren maar waar blijven
de mensen die er ECHT mee te maken hebben?
  Moderator vrijdag 1 april 2011 @ 21:01:06 #103
249559 crew  Lavenderr
pi_94918322
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 april 2011 20:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Super zo'n reactie van iemand die er ''midden in zit'' zeg maar ! ^O^

Wij ''kaaskoppen" kunnen wel met zijn alle gaan speculeren maar waar blijven
de mensen die er ECHT mee te maken hebben?
Precies! Daarom is de post van Msnk ook zo verhelderend.
pi_94918442
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 17:35 schreef Lavenderr het volgende:
Kom ik toch nog even terug op het punt van een hoofddoek dragen maar ook een minirok en naveltruitje of andere uitdagende kleding. Dan haal je in mijn ogen het hele punt van de hoofdoek naar beneden want dat staat voor zedelijkheid.
Dus is het dan omdat ze het van thuis moeten, is het om uit te dagen, een soort van middelvinger of is het een mode-item?
ik heb wel linkjes van andere fora's, maar daar wordt je niet erg vrolijk van,
daar zie je wel reacties als, die moeten op de brandstapel e.d.

maar ook reactie's zoals deze :

Dat kan toch niet.
Als ze naar school gaan komen ze van huis met hoofddoek en normale kleren.
Als ze net om de hoek van hun huis zijn halen ze de lippenstift eruit en doen ze de hoofddoekjes uit om lekker naar school te gaan.

En als je iets tegun hun zegt hierover dan hebben ze hun woordje al klaar.

Mij vraag an jullie is.

HOE ZIT DAT NOU.
VERIENDEN ZE 10 JAAR CEL OF NEIT!!!!!!

als ik dit lees dan denk ik, tja dan wordt die hoofddoek toch echt vaak
gedwongen gedragen, ik kan er niets anders van maken..

nou ja, bij een reactie als deze hoop ik maar dat het een trol is :')
maar zou zo maar kunnen van niet...

Niet alleen 10 jaar,maar levenslang en dan verdienen ze de brandstapel en de guilliotine,
marteling kortom ze mogen kiezen wat ze willen.

tja en dan heb je dus een meisje die er zo op reageert...

ja je kan wel zegge dat het je niks kan schelen maar anderen ( nederlanders) die zien dat moslima's korte rokjes dit dat en als jij een hoofddoek draagt dan zegge ze van maar wrom
doen de andere moslima's het niet dan krijg je dat gezeik weer en geloof me das niet leuk
om je telkens maar weer te moeten verantwoorden omdat ZIJ zich zo hoerig gedragen en
met hoerig bedoel ik kort strak rokje strak shirtje lipstift en dan ze3ma met een hoofdoek
HELL daar gaan ze allemaal naar toe die elkoefar

Hoezo geen groepsdruk???

ik weet niet of ik de link naar het forum mag plaatsen?
als iemand mij dat kan laten weten, dan zal ik de link van jet (marokaanse) forum
er alsnog bij plaatsen en anders laat ik hem wel weg.
  Moderator vrijdag 1 april 2011 @ 21:14:10 #105
249559 crew  Lavenderr
pi_94918976
Misschien even in de fb aan de mods van hier vragen Fann?
pi_94919169
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 21:14 schreef Lavenderr het volgende:
Misschien even in de fb aan de mods van hier vragen Fann?
ow ja , zal ik even doen..

moet ik wel eerst effe zoeken :')

komt goed :P
  vrijdag 1 april 2011 @ 22:59:12 #107
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94924638
Die reacties zijn zeker van Marokko.nl, zo typisch :')
AFC AJAX
pi_94928171
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 april 2011 22:59 schreef msnk het volgende:
Die reacties zijn zeker van Marokko.nl, zo typisch :')
inderdaad, gewoon de tekst googelen...
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 2 april 2011 @ 00:30:06 #109
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94928947
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 00:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

inderdaad, gewoon de tekst googelen...
Haha, niet eens :) Als je wel eens op die site bent geweest dan weet je dat het eigenlijk niets anders kan zijn :D
AFC AJAX
pi_94935565
ow...

nou ik heb nog geen antwoord gezien in de FB maar zo te zien is dat
niet meer nodig :')
  Moderator zaterdag 2 april 2011 @ 14:50:39 #111
249559 crew  Lavenderr
pi_94941656
Een kapitale denkfout die door velen wordt gemaakt is een al te essentialistische benadering van culturen, en in het bijzonder de relatie tussen culturele praktijken en hun context. Kort samengevat: een culture praktijk die binnen één context een vorm is van onderdrukking kan simpelweg in een andere context een vorm zijn van emancipatie. Bovendien zijn er hier ook zeer grote historische verschillen. Neem nu de sigaret. Tijdens de jaren zestig in de VS een systeem van absolute vrijheid, dertig jaren later het symbool van de perfide invloed van de tabakslobby en steeds meer invasieve reclamewereld gebruikmakend van een breed gamma van subliminale technieken. Het kan verkeren. Over het hoofddoek van geëmancipeerde islamitische vrouwen binnen de context van een seculiere liberale samenleving kunnen we dus gerust het volgende zeggen: in dit kleine stukje textiel vinden we meer liberalisme terug dan in schabouwelijke pleidooien voor het recht op beledigen van islamieten en het onophoudelijke angstpleidooi tegen religieuze symbolen als zijnde aan aantasting van onze liberale grondwaarden.

Bron: http://www.filosofieblog.nl/?p=726
pi_94942189
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 14:50 schreef Lavenderr het volgende:
Een kapitale denkfout die door velen wordt gemaakt is een al te essentialistische benadering van culturen, en in het bijzonder de relatie tussen culturele praktijken en hun context. Kort samengevat: een culture praktijk die binnen één context een vorm is van onderdrukking kan simpelweg in een andere context een vorm zijn van emancipatie. Bovendien zijn er hier ook zeer grote historische verschillen. Neem nu de sigaret. Tijdens de jaren zestig in de VS een systeem van absolute vrijheid, dertig jaren later het symbool van de perfide invloed van de tabakslobby en steeds meer invasieve reclamewereld gebruikmakend van een breed gamma van subliminale technieken. Het kan verkeren. Over het hoofddoek van geëmancipeerde islamitische vrouwen binnen de context van een seculiere liberale samenleving kunnen we dus gerust het volgende zeggen: in dit kleine stukje textiel vinden we meer liberalisme terug dan in schabouwelijke pleidooien voor het recht op beledigen van islamieten en het onophoudelijke angstpleidooi tegen religieuze symbolen als zijnde aan aantasting van onze liberale grondwaarden.

Bron: http://www.filosofieblog.nl/?p=726
Onzin, de echte gemancipeerde vrouw draagt geen hoofddoek. In Iran is het een daad van verzet om geen hoofddoek te dragen en kun je ervoor de gevangenis in. Solidariteit met die dappere vrouwen vind ik veel belangrijker. De hoofddoek is een belediging voor alle geemancipeerde vrouwen: "Ik onderwerp me aan de mannen"
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_94947131
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 15:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Onzin, de echte gemancipeerde vrouw draagt geen hoofddoek. In Iran is het een daad van verzet om geen hoofddoek te dragen en kun je ervoor de gevangenis in. Solidariteit met die dappere vrouwen vind ik veel belangrijker. De hoofddoek is een belediging voor alle geemancipeerde vrouwen: "Ik onderwerp me aan de mannen"
Ik heb zojuist ook het Blog gelezen en daar heb je gelijk in dat schrijft die
meneer Christophe Andrades ook.

Ik heb trouwens eerst even gekeken wie Christophe Andrades is:

http://ansiel.cinebelblog(...)stophe-andrades.html

Cultuurwetenschapper, voormalig academisch docent aan de universiteit
van Maastricht, boekenrecensent voor Liberales, Krisis.
Tijdschrift voor Actuele Filosofie en Internationale Spekator.
Verwoed alleslezer en bibliofiel.

Hij schrijft namelijk dit:

Daar waar dit stuk textiel in pakweg het Wahhabistische Saudi Arabië per definitie
een manier is om de vrouwen aldaar te onderdrukken heeft het dit in onze contreien
geenszins identiek te zijn.

Zoals we zagen is het tegendeel waar.
Veel islamitische vrouwen nemen in West Europa de kwestie van het hoofddoek aan als
een individueel recht voor het mogen dragen van een religieus symbool waarvoor ze zelf
voor kiezen.

Dus in feite is hier het omgekeerde aan de hand.
Een moslima zal (misschien wel door al dat gezever) in een Westers land
juist eerder een hoofddoek opzetten om te laten zien, kijk ik MAG dat ...

Ik heb dat trouwens al eerder gezegd hier ergens, straks gaan alle moslima's
nog een hoofddoek dragen ''gewoon omdat het kan'' , een soort van kaaskopje
pesten ofzo :')

Maar goed neemt niet weg dat de strijd tussen moslima's onderling veel
heftiger zijn als je de andere commentaren leest.

Kijk alleen maar eens naar de reactie van msnk Hoofddoek
die geeft toch duidelijk aan dat zijn moeder zich min of meer gedwongen voelde
(in het begin althans) om een hoofddoek te gaan dragen.

tja en van de discussies op marokkaanse fora's leest is de strijd tussen
daar onderling behoorlijk heftig tussen de dames en heren die voor of
tegen het dragen van een hoofddoek zijn.
Die liggen er waarschijnlijk meer wakker van dan jij en ik.

Als je er echt even voor wilt gaan zitten is het trouwens wel leuk om
de commentaren onder dit Blog even te lezen http://www.filosofieblog.nl/?p=726
Heer Christophe Andrades reageert hier zelf op de commentaren. (8>

Het laatste commentaar vind ik wel vrij duidelijk.

Comment from Benedict Broere
Time: 01/03/2011, 21:44

Ik geloof pas dat het hoofddoekje een liberaal statement is als blijkt dat men in alle
vrijheid kan besluiten NIET een hoofddoekje te dragen zonder met de dood bedreigd
te worden, en ook in alle vrijheid in staat is over te gaan tot een andere religie of wereldbeschouwing dan de islamitische zonder met de dood bedreigd te worden,
en ook in alle vrijheid in staat is zich te bekennen homosexueel of lesbisch te zijn zonder
met de dood bedreigd te worden, en ook in staat is in alle vrijheid de tekst van de Koran
als een historisch verklaarbaar gegeven te zien zonder met de dood bedreigd te worden,
en ook in staat is overspelig met een andere man of vrouw te gaan zonder met de dood
bedreigd te worden, enzovoort.

Het is veelgevraagd, ongetwijfeld, maar het is het contrapunt op zon statement als
- ultiem - de burka als expressie van vrijheid.

Want ik zie geen vrijheid achter de burka.
Zeker niet in bijvoorbeeld het warme Iran, zweterig, uitputtend, afsluitend, wat doe je
een vrouw aan!?

Waar heel wat van die vrouwen mooie vrouwen zijn, en gewoon vrouw willen zijn,
en niet opgesloten willen rondlopen in een katoenen gevangenis.
  Moderator zaterdag 2 april 2011 @ 18:34:12 #114
249559 crew  Lavenderr
pi_94947841
@Fann.
Dat laatste commentaar is idd heel duidelijk .

En dit kan ik ook wel begrijpen:

'Dus in feite is hier het omgekeerde aan de hand.

pesten ofzo'
pi_94948179
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:34 schreef Lavenderr het volgende:
@Fann.
Dat laatste commentaar is idd heel duidelijk .

En dit kan ik ook wel begrijpen:

'Dus in feite is hier het omgekeerde aan de hand.

pesten ofzo'

Eigenlijk best een beetje lachwekkend als je er over nadenkt :')

Maar goed, tis lekker weer O+ en ik ben blij dat ik geen hoofdoekje op MOET
of een Burka aan hoef te trekken :P

Ik MAG het wel, maar ik doe het lekker niet :+
pi_94948260
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 15:08 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Geschiedenis is geen actor. Mensen geven het afhankelijk van hun visie op de geschiedenis iets een negatieve of positieve lading. ;)
Er zullen vast wel mensen bestaan die iets positiefs denken bij het horen van 'Zyklon B' , maar de geschiedenis heeft ervoor gezorgd de samenleving er sterk negatieve gedachten over heeft. (En dat mensen die er anders over denken zelf ook bepaald uitgekotst worden)

Over een langere termijn kan de opvatting over iets uiteraard wel sterk veranderen:

oude advertentie:

Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zaterdag 2 april 2011 @ 18:48:08 #117
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_94948319
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:46 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Er zullen vast wel mensen bestaan die iets positiefs denken bij het horen van 'Zyklon B' , maar de geschiedenis heeft ervoor gezorgd de samenleving er sterk negatieve gedachten over heeft. (En dat mensen die er anders over denken zelf ook bepaald uitgekotst worden)

Over een langere termijn kan de opvatting over iets uiteraard wel sterk veranderen:

oude advertentie:

[ afbeelding ]
Dat is nou echt bijna letterlijk kanker in een blikje.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_94948396
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat is nou echt bijna letterlijk kanker in een blikje.
:') :@ ik moest nog lachen ook vooral met die O+ PI erbij ...

ik ga me effe in een hoekje zitten schamen nu oO<
  Moderator zaterdag 2 april 2011 @ 18:54:49 #119
249559 crew  Lavenderr
pi_94948587
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ja, die PI :X
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2011 @ 18:55:06 #120
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_94948601
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:46 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

oude advertentie:

[ afbeelding ]
En dat draagt bij aan dit topic, omdat;
- De geschiedenis zelf kan handelen? Dat is knap voor een gedachten-constructie! Is al besproken.
- De mens hetgeen is die een opvatting heeft over bepaalde zaken? Is ook al besproken.
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:01:03 #121
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_94948822
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

:*
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Moderator zaterdag 2 april 2011 @ 19:04:05 #122
249559 crew  Lavenderr
pi_94948929
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 april 2011 18:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Eigenlijk best een beetje lachwekkend als je er over nadenkt :')

Maar goed, tis lekker weer O+ en ik ben blij dat ik geen hoofdoekje op MOET
of een Burka aan hoef te trekken :P

Ik MAG het wel, maar ik doe het lekker niet :+
Zo 's winters lijkt het me best lekker, maar vandaag was het 23 graden hier en dan lijkt het me zó benauwd, bah.
Ben ook blij dat het niet 'hoeft'.
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2011 @ 19:09:00 #123
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_94949125
Als het warmer is dan de lichaamstemperatuur dan heeft alles bedekken juist een verkoelende werking en als het 's nachts hard afkoelt dan blijf je warm. Het is niet voor niets dat al die woestijn-nomaden in meters doek gewikkeld zijn :P
  zaterdag 2 april 2011 @ 19:14:02 #124
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_94949350
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als het warmer is dan de lichaamstemperatuur dan heeft alles bedekken juist een verkoelende werking en als het 's nachts hard afkoelt dan blijf je warm. Het is niet voor niets dat al die woestijn-nomaden in meters doek gewikkeld zijn :P
Dit geldt toch alleen maar als er weinig wind is trouwens?

In Nederland echter, kan het ook zo:

Moderator zaterdag 2 april 2011 @ 19:14:05 #125
249559 crew  Lavenderr
pi_94949353
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ja, maar goed, daar heb je natuurlijk ook te maken met opwaaiend zand, dus dan móet je je wel beschermen. Ook de mannen hebben daar meters stof om hun hoofd en lichaam. Daar is het dus gewoon functioneel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')