Dankjewel voor je uitleg en wat je vertelt over je moeder. Die heeft dus een proces doorgemaakt van cultureel en een zekere groepsdruk naar uit overtuiging haar hoofddoek dragen. Mooi toch?quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:14 schreef msnk het volgende:
Als ik een voorbeeld mag geven:
Mijn moeder begon pas een hoofddoek te dragen na haar scheiding met mijn vader omdat ze geen zin had in commentaar (gescheld), roddels enfin achterklap dus. Ze wilde acceptatie, en dit was de manier dacht zij. Inmiddels draagt ze het nog steeds maar nu, zegt zij, is dat omdat haar God/geloof het van haar verwacht en ze aan die verwachtingen wil voldoen.
Eerst vanwege het culturele dus, en daarna pas 'echt' vanwege het geloof. En ook al vinden sommige mensen het niet leuk om te horen, maar het begon bij haar dus wel met 'groepsdruk'. Ik wil daarmee niet zeggen dat het representatief is voor iets, maar het komt zeker vaker voor dan je zou willen.
En zo zijn er nog wel meer die ik ken, maar dat zijn dikwijls vrouwen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt en het 'goede' willen doen en hun wilde(re) jaren achter zich willen laten. En dus niet van die jonge meisjes, daar druipt gewoon echt compensatie vanaf
Echter zijn het meestal Marokkaanse meiden die al als scholier een hoofddoek dragen heb ik het idee. Turkse meiden dragen het ook daarnietvan, maar ik zie dat minder. Misschien is dat omdat Marokkaanse meiden luidruchtiger zijn en ze dus vaker opvallen
Super zo'n reactie van iemand die er ''midden in zit'' zeg maar !quote:Op vrijdag 1 april 2011 19:14 schreef msnk het volgende:
Als ik een voorbeeld mag geven:
Mijn moeder begon pas een hoofddoek te dragen na haar scheiding met mijn vader omdat ze geen zin had in commentaar (gescheld), roddels enfin achterklap dus. Ze wilde acceptatie, en dit was de manier dacht zij. Inmiddels draagt ze het nog steeds maar nu, zegt zij, is dat omdat haar God/geloof het van haar verwacht en ze aan die verwachtingen wil voldoen.
Eerst vanwege het culturele dus, en daarna pas 'echt' vanwege het geloof. En ook al vinden sommige mensen het niet leuk om te horen, maar het begon bij haar dus wel met 'groepsdruk'. Ik wil daarmee niet zeggen dat het representatief is voor iets, maar het komt zeker vaker voor dan je zou willen.
En zo zijn er nog wel meer die ik ken, maar dat zijn dikwijls vrouwen die een bepaalde leeftijd hebben bereikt en het 'goede' willen doen en hun wilde(re) jaren achter zich willen laten. En dus niet van die jonge meisjes, daar druipt gewoon echt compensatie vanaf
Echter zijn het meestal Marokkaanse meiden die al als scholier een hoofddoek dragen heb ik het idee. Turkse meiden dragen het ook daarnietvan, maar ik zie dat minder. Misschien is dat omdat Marokkaanse meiden luidruchtiger zijn en ze dus vaker opvallen
Precies! Daarom is de post van Msnk ook zo verhelderend.quote:Op vrijdag 1 april 2011 20:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Super zo'n reactie van iemand die er ''midden in zit'' zeg maar !![]()
Wij ''kaaskoppen" kunnen wel met zijn alle gaan speculeren maar waar blijven
de mensen die er ECHT mee te maken hebben?
ik heb wel linkjes van andere fora's, maar daar wordt je niet erg vrolijk van,quote:Op vrijdag 1 april 2011 17:35 schreef Lavenderr het volgende:
Kom ik toch nog even terug op het punt van een hoofddoek dragen maar ook een minirok en naveltruitje of andere uitdagende kleding. Dan haal je in mijn ogen het hele punt van de hoofdoek naar beneden want dat staat voor zedelijkheid.
Dus is het dan omdat ze het van thuis moeten, is het om uit te dagen, een soort van middelvinger of is het een mode-item?
ow ja , zal ik even doen..quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:14 schreef Lavenderr het volgende:
Misschien even in de fb aan de mods van hier vragen Fann?
inderdaad, gewoon de tekst googelen...quote:Op vrijdag 1 april 2011 22:59 schreef msnk het volgende:
Die reacties zijn zeker van Marokko.nl, zo typisch
Haha, niet eensquote:Op zaterdag 2 april 2011 00:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
inderdaad, gewoon de tekst googelen...
Onzin, de echte gemancipeerde vrouw draagt geen hoofddoek. In Iran is het een daad van verzet om geen hoofddoek te dragen en kun je ervoor de gevangenis in. Solidariteit met die dappere vrouwen vind ik veel belangrijker. De hoofddoek is een belediging voor alle geemancipeerde vrouwen: "Ik onderwerp me aan de mannen"quote:Op zaterdag 2 april 2011 14:50 schreef Lavenderr het volgende:
Een kapitale denkfout die door velen wordt gemaakt is een al te essentialistische benadering van culturen, en in het bijzonder de relatie tussen culturele praktijken en hun context. Kort samengevat: een culture praktijk die binnen één context een vorm is van onderdrukking kan simpelweg in een andere context een vorm zijn van emancipatie. Bovendien zijn er hier ook zeer grote historische verschillen. Neem nu de sigaret. Tijdens de jaren zestig in de VS een systeem van absolute vrijheid, dertig jaren later het symbool van de perfide invloed van de tabakslobby en steeds meer invasieve reclamewereld gebruikmakend van een breed gamma van subliminale technieken. Het kan verkeren. Over het hoofddoek van geëmancipeerde islamitische vrouwen binnen de context van een seculiere liberale samenleving kunnen we dus gerust het volgende zeggen: in dit kleine stukje textiel vinden we meer liberalisme terug dan in schabouwelijke pleidooien voor het recht op beledigen van islamieten en het onophoudelijke angstpleidooi tegen religieuze symbolen als zijnde aan aantasting van onze liberale grondwaarden.
Bron: http://www.filosofieblog.nl/?p=726
Ik heb zojuist ook het Blog gelezen en daar heb je gelijk in dat schrijft diequote:Op zaterdag 2 april 2011 15:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Onzin, de echte gemancipeerde vrouw draagt geen hoofddoek. In Iran is het een daad van verzet om geen hoofddoek te dragen en kun je ervoor de gevangenis in. Solidariteit met die dappere vrouwen vind ik veel belangrijker. De hoofddoek is een belediging voor alle geemancipeerde vrouwen: "Ik onderwerp me aan de mannen"
Eigenlijk best een beetje lachwekkend als je er over nadenktquote:Op zaterdag 2 april 2011 18:34 schreef Lavenderr het volgende:
@Fann.
Dat laatste commentaar is idd heel duidelijk .
En dit kan ik ook wel begrijpen:
'Dus in feite is hier het omgekeerde aan de hand.
Een moslima zal (misschien wel door al dat gezever) in een Westers land
juist eerder een hoofddoek opzetten om te laten zien, kijk ik MAG dat ...
Ik heb dat trouwens al eerder gezegd hier ergens, straks gaan alle moslima's
nog een hoofddoek dragen ''gewoon omdat het kan'' , een soort van kaaskopje
pesten ofzo'
Er zullen vast wel mensen bestaan die iets positiefs denken bij het horen van 'Zyklon B' , maar de geschiedenis heeft ervoor gezorgd de samenleving er sterk negatieve gedachten over heeft. (En dat mensen die er anders over denken zelf ook bepaald uitgekotst worden)quote:Op vrijdag 1 april 2011 15:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Geschiedenis is geen actor. Mensen geven het afhankelijk van hun visie op de geschiedenis iets een negatieve of positieve lading.
Dat is nou echt bijna letterlijk kanker in een blikje.quote:Op zaterdag 2 april 2011 18:46 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Er zullen vast wel mensen bestaan die iets positiefs denken bij het horen van 'Zyklon B' , maar de geschiedenis heeft ervoor gezorgd de samenleving er sterk negatieve gedachten over heeft. (En dat mensen die er anders over denken zelf ook bepaald uitgekotst worden)
Over een langere termijn kan de opvatting over iets uiteraard wel sterk veranderen:
oude advertentie:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 2 april 2011 18:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is nou echt bijna letterlijk kanker in een blikje.
Ja, die PIquote:Op zaterdag 2 april 2011 18:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
![]()
ik moest nog lachen ook vooral met die
PI erbij ...
ik ga me effe in een hoekje zitten schamen nu
En dat draagt bij aan dit topic, omdat;quote:Op zaterdag 2 april 2011 18:46 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Er zullen vast wel mensen bestaan die iets positiefs denken bij het horen van 'Zyklon B' , maar de geschiedenis heeft ervoor gezorgd de samenleving er sterk negatieve gedachten over heeft. (En dat mensen die er anders over denken zelf ook bepaald uitgekotst worden)
Over een langere termijn kan de opvatting over iets uiteraard wel sterk veranderen:
oude advertentie:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 2 april 2011 18:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
![]()
ik moest nog lachen ook vooral met die
PI erbij ...
ik ga me effe in een hoekje zitten schamen nu
Zo 's winters lijkt het me best lekker, maar vandaag was het 23 graden hier en dan lijkt het me zó benauwd, bah.quote:Op zaterdag 2 april 2011 18:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Eigenlijk best een beetje lachwekkend als je er over nadenkt![]()
Maar goed, tis lekker weeren ik ben blij dat ik geen hoofdoekje op MOET
of een Burka aan hoef te trekken![]()
Ik MAG het wel, maar ik doe het lekker niet
Dit geldt toch alleen maar als er weinig wind is trouwens?quote:Op zaterdag 2 april 2011 19:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als het warmer is dan de lichaamstemperatuur dan heeft alles bedekken juist een verkoelende werking en als het 's nachts hard afkoelt dan blijf je warm. Het is niet voor niets dat al die woestijn-nomaden in meters doek gewikkeld zijn
Ja, maar goed, daar heb je natuurlijk ook te maken met opwaaiend zand, dus dan móet je je wel beschermen. Ook de mannen hebben daar meters stof om hun hoofd en lichaam. Daar is het dus gewoon functioneel.quote:Op zaterdag 2 april 2011 19:09 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als het warmer is dan de lichaamstemperatuur dan heeft alles bedekken juist een verkoelende werking en als het 's nachts hard afkoelt dan blijf je warm. Het is niet voor niets dat al die woestijn-nomaden in meters doek gewikkeld zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |