Deze vraag laat ik even onbeantwoord. Hoewel ik wel van mening ben dat islamafobie deze discussie altijd in gang zal houden.quote:Nu dus even in het kort samengevat wat ik van jullie wil weten:
Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij?
Onderdrukken in de zin van; velen van de mensen die nu een hoofddoek dragen zullen verstoten worden door hun ''eigen soort'' als ze dat niet zouden doen. Denk bijvoorbeeld aan vrouwen van boven de 40 met een gezin en kinderen die het nooit anders hebben gedaan. Ze zullen het waarschijnlijk ook niet anders willen (maar dat is een andere discussie). Maar er is ook een grote groep waar voor besloten wordt dat ze een een hoofddoek moeten gaan dragen waar onder veel 14-jarigen. Je kan het ook zien als maatschappelijke druk (groepsdruk, kuddegedrag ?) zoals bij de meiden van 14 die een minirok dragen om er bij te horen.quote:Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend?
Jazekerquote:En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Elke sociale conventie onderdrukt per definitie. Het enige wat ik daar interessant aan vind is de gevallen waarin die onderdrukking mbhv geweld wordt gedaan. Ik denk dat dat vaker voorkomt dan jij denkt maar minder vaak dan "jan met de pet" het verwacht. De vrouwen opvanghuizen zitten niet voor niks vol met moslima's.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:34 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
SpecialK je hebt gelijk dat alles wat binnen de wetten past eigenlijk ook automatisch binnen de maatschappij past. Ik denk alleen wel dat je de tegenstanders van de hoofddoek tekort doet als je ze afdoet als jan met de boerenpet. Tegenwoordig lijkt het namelijk inderdaad een beetje alsof afkeuring voor een hoofddoek enkel is voorbehouden aan mensen die de islam vreemd en dus fout vinden, maar er zijn ook wel degelijk mensen die de hoofddoek daadwerkelijk onderdrukkend vinden. Hoe terecht dit is valt over te discussiëren en dat is dan ook mijn bedoeling.
De hoofddoek heeft alles te maken met zand. Als je in de woestijn woont, ben je blij als je een hoofddoek op mag, anders schud je nog jaren het zand uit je haren. Zoals Mohammed, en zijn vrouwtjes.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:51 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik ben tegen hoofddoeken omdat ik die zie als een symbool van een macho samenleving. Een cultuur waar mannen blijkbaar zo weinig vertrouwen in hun eigen beschaving hebben dat ze de vrouw achter muren van steen (het huis) en stof ( kleding) moeten verstoppen om zichzelf in toom te houden.. (in moslim landen zijn vrouwen vaak letterlijk gevangen in de harem* en mogen zelden of nooit het erf verlaten)
Ook al zijn die traditionele omstandigheden nu wat minder erg, of minder erg in Nederland, elke symbolische verwijzing ernaar vind ik afkeurenswaardig.
Daarbij, een 14 jarig meisje kan er heel sexy uitzien, maar als je in de lentezon op het terrasje 5 minuten naast een clubje Beliebers van die leeftijd gaat zitten dan weet je als man weer waarom je je aandacht toch maar weer op die 21 jarige studente richt, die met haar 45 jarige moeder (die er ook mag wezen!) aan het winkelen is. Als je wilt weten waarom dat wel beschaafd is, moet je dit lezen:
[ afbeelding ]
* Ja, dit komt nu minder voor dan in het verleden in, maar het gaat erom dat dit is waar het hele idee van bedekking op gebaseerd is.
Die hoofddoek heeft geen fuck te maken met religie, maar alles met fuck.
Het past in onze maatschappij, omdat in de westerse maatschappij veel vrijheid aanwezig is voor de burgers. Dus ook vrij om wat over je hoofd te doen, als je dat wilt.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:27 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Nu dus even in het kort samengevat wat ik van jullie wil weten: Waarom past een hoofddoek wel/niet in de westerse maatschappij?
Een hoofddoek zelf is niet onderdrukkend. Misschien dat mannen van hoofddoekjesdragende vrouwen onderdrukkend zijn. Dan moet je die aanpakken, en niet de hoofddoekjes zelf. Dat is symboolpolitiek. Zeg dan gewoon dat je tegen de islam bent, zoals Wilders doet.quote:Waarom is een hoofddoek wel/niet onderdrukkend?
Dat durf ik niet te zeggen.quote:En ben je het met me eens dat de commotie rond hoofddoeken wijst op een afgegleden moraal van onze maatschappij?
Waarom zou je dat in mijn ogen toch wat gekunstelde onderscheid willen maken? Hoeveel christelijke vrouwen zie jij met een hoofddoek lopen?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:27 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
De hoofddoek wordt over het algemeen geassocieerd met de islam, maar eigenlijk wil ik in dit topic de twee zoveel mogelijk uit elkaar houden. Dit omdat ik hier geen discussie over de islam of geloof op zich van wil maken. In plaats van religieus symbool beschouw ik de hoofddoek dan ook als symbool van zedelijkheid.
Maar volgens de tegenstanders maakt het feit dat de hoofddoek een symbool is van de islam nou net wel uit, lijkt me. Dan heeft het weinig zin om die bij voorbaat van de discussie uit te sluiten, omdat je het niet over de islam wil hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Gaspedaal ik snap dat je een hoofddoek nooit volledig los van de islam kan zien, maar ik wil liever niet dat dit een discussie over de islam op zich wordt. Ik vind het namelijk juist interessant dat een kledingsstuk dat gedragen wordt om zo zedelijk mogelijk voor de dag te komen zo wordt bestreden terwijl een aantal decennia terug het juist uit den boze was om onzedelijk over straat te gaan. Daarvoor maakt het in mijn ogen niet uit in welk geloof ze hebben bedacht dat dit kledingsstuk gedragen moet worden.
Het mag ook wel ter sprake komen hoor, maar de discussies over waarom de islam nou zo anders is dan andere geloven en bestreden moet worden heb ik al wel gezien. Als het even kan wil ik dat zoveel mogelijk voorkomen, maar als iemand graag wat over de islam kwijt wil vind ik dat prima hoor.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:22 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Maar volgens de tegenstanders maakt het feit dat de hoofddoek een symbool is van de islam nou net wel uit, lijkt me. Dan heeft het weinig zin om die bij voorbaat van de discussie uit te sluiten, omdat je het niet over de islam wil hebben.
Het is een kledingstuk met een beladen geschiedenis, en een deel van die negatieve geschiedenis is ook heden nog actueel. Daarom verbieden bij officiële dingen. Als meisjes met moslim achtergrond het hip vinden om als puberdaad toch zo'n ding te blijven dragen, van mij mogen ze, het is een vrij land. Maar NIET in het klaslokaal, want daar moet ook Wesley zijn Ajax petje af doen.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Vaarsuvius denk je niet dat het beter is om de hoofddoek gewoon te beschouwen als een kledingsstuk in plaats van een symbool dat ergens naar verwijst? Ik denk namelijk dat het het beste is voor vooruitgang om sommige dingen gewoon achter je te laten in plaats van te bestrijden. Voor iemand die nu in Nederland een hoofddoek draagt maakt het m.i. weinig uit hoe het met vrouwen gesteld was in de tijd dat ze erop kwamen de hoofddoek te gaan dragen.
Waar zie je die 'beladen geschiedenis' ? Ik heb het idee dat er vooral nu pas moeilijk over wordt gedaan nu de islam zo nadrukkelijk op de kaart staat in Nederland. Wat voor problemen waren er 100 jaar geleden, bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:03 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het is een kledingstuk met een beladen geschiedenis, en een deel van die negatieve geschiedenis is ook heden nog actueel.
Dat de reden voor die hoofddoek veranderd is, betekent niet dat die niet een praktische oorsprong heeft: De woestijnbewoners in Mohammed's tijd droegen hoofddoeken tegen het zand, en Mohammed zei dat vrouwen zich niet te sexy mochten presenteren. Latere moslims redeneerden dat de vrouwen vanwege dat laatste hoofddoeken op moesten. Of dat een denkfout was, of een opzettelijke misinterpretatie, dat laat ik in het midden.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:06 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
[...]
Ser_Ciappelletto ik weet dat veel islamitische gebruiken zijn ontstaan vanwege het feit dat de islam in de woestijn is ontstaan. De besnijdenis is hier ook een voorbeeld van. Ik vraag me echter af of dit bij de hoofddoek ook het geval is. De noodzaak van een hoofddoek wordt namelijk beargumenteerd met de opdracht aan de vrouw haar schoonheid te verbergen, het lijkt me niet dat dat moet omdat je anders zand in je haar krijgt. Ook kennen de joden geen hoofddoek en die komen ook uit de woestijn. Heb je trouwens ook nog een specifieke reden dat je vrouwen met hoofddoeken niet respecteert?
[...]
Sorry dat ik even voor iemand anders antwoordt. Vaarsuvius, voel je vrij om zelf ook te antwoorden!quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:44 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Vind je het niet raar dat een kledingsstuk gedragen om niet-lustopwekkend te zijn (opgelegd door een machocultuur of niet) zo vaak gelijk wordt gesteld aan een ajaxpetje?
Ik doelde vooral op het punt dat nogal eens gesteld wordt dat je respect moet hebben voor andermans cultuur. Dat vind ik nonsense: zoals ik al zei, respect verdien je, dat krijg je niet.quote:Op woensdag 30 maart 2011 12:44 schreef Rechtse_Hippie het volgende:[...]
Ser_Ciappelletto je zou zo maar eens gelijk kunnen hebben hoor. Ik weet namelijk wel dat ook vandaag de dag in de moslimwereld nog veel discussie is over de noodzaak van een hoofddoek en de motivatie erachter is niet ijzersterk. Kan ik trouwens concluderen dat je bedoelt dat je iemand met een hoofddoek niet meer respecteert dan iemand zonder hoofddoek of bedoel je echt dat je iemand met een hoofddoek minder respecteert? In het eerste geval kan ik dat alleen maar toejuichen, maar in het tweede geval vind ik het wel wat jammer. Hoewel het jou natuurlijk goed recht is om te bepalen waardoor iemand respect van jou verdient/verliest.
Waarschijnlijk omdat ze het zelf ook allemaal niet meer begrijpen..... Hoi Lavenderr trouwens, ik heb je gemist!quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:41 schreef Lavenderr het volgende:
TS, waar ik me over verbaas is dat ik vaak jonge moslima's zie met hoofddoek maar ook met naveltruitje. Het ene is toch in tegenspraak met het ander?
Dat is die typische hybris van gelovigen. God verbiedt iets, dus dan gaan ze een maas in de wet zoeken om dat toch te doen.quote:Op woensdag 30 maart 2011 13:45 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ze het zelf ook allemaal niet meer begrijpen..... Hoi Lavenderr trouwens, ik heb je gemist!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |