http://nos.nl/artikel/229(...)heekrenteaftrek.htmlquote:Het Internationaal Monetair Fonds is kritisch over de hypotheekrenteaftrek in Nederland. Het IMF omschrijft die aftrek als een genereus systeem dat de huizenmarkt verstoort.
In een rapport over de Nederlandse economie adviseert het IMF de regering om geleidelijk maatregelen te treffen om het aftrekken van de rente af te bouwen. Nederlandse banken lopen volgens de economen van het IMF ook te veel risico door de hoge hypotheekschuld.
Doordat de hypotheekrente aftrekbaar is, kunnen mensen duurdere huizen kopen: de woonlasten blijven door de aftrek ook bij duurdere huizen betaalbaar.
Pensioenleeftijd
De kritiek over de hypotheekrenteaftrek staat in het economisch advies dat het IMF aan de Nederlandse regering presenteerde in Den Haag. Daarbij keek het IMF onder meer naar het begrotingsbeleid, de situatie op de woningmarkt en de stabiliteit van de financiële sector.
Naast het geleidelijk afbouwen van de hypotheekrenteaftrek adviseert het IMF ook om de pensioenleeftijd te verhogen met het oog op de naderende vergrijzing.
Complimenten
Het IMF wees erop dat de Nederlandse economische groei in 2011 en 2012 iets zal afzwakken ten opzichte van 2010. Nederland doet het wel beter dan veel andere landen, liet het IMF weten.
Nederland kreeg complimenten voor de uitgaven aan ontwikkelingshulp, die hoger lagen dan de internationale afspraken.
En dan ook weg met de huursubsidie.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:12 schreef Baalhaar het volgende:
Weg met de HRA! Is toch alleen maar voor rijke VVD'ers!
Hetzelfde IMF dat al jaren geleden waarschuwde voor een crisis, maar werd genegeerd door de grote financiele mannen als Greenspan en Summers.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:22 schreef Voorschrift het volgende:
Hetzelfde IMF dat jarenlang problemen met landen negeerde en nu de vingers in de pap wil steken van landen die nog wel financieel goed lopen?
Laat ze lekker optyfen.
Vergeet de minder rijke VVD'ers, CDA'ers en PVV'ers niet die maximale hypotheken hebben genomen en graag willen dat hun overpriced huizen overpriced blijven.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:16 schreef Arolsen het volgende:
Natuurlijk negeert dit kabinet het.
De rijke VVD achterban moet immers nog verder worden vet gespekt ten koste van de lagere inkomens. En daar past dit advies niet bij.
Ja, goed plan. Lekker mensenrechten schenden. Mensen hebben recht op een dak boven hun hoofd, zonder huursubsidie is dat voor vele onmogelijk. De HRA afschaffen zorgt alleen voor wat verhuizingen. Trouwens vind ik niet dat je het moet afschaffen, enkel aftoppen, en ook niet voor bestaande hypotheken.quote:En dan ook weg met de huursubsidie
In een markt met schaarste (lees: als je morgen in je eigen weiland een huis wilt bouwen mag dat niet!) wordt "wat de koper kan betalen" de verkoopprijs. HRA maakt huizen dus alleen duurder.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:21 schreef RM-rf het volgende:
Het probleem van de HRA is niet an sich het 'prijsopdrijvende' effect, immers, juist door de HRA kunnen ook mensen met minder maandelijks e afdrachten die hogere leningen betalen...
Toch gek, blijkbaar zijn 1.929.575 mensen dan de "rijk".quote:Op maandag 28 maart 2011 16:16 schreef Arolsen het volgende:
De rijke VVD achterban moet immers nog verder worden vet gespekt ten koste van de lagere inkomens. En daar past dit advies niet bij.
Dat is wat anders dan een IMF die zich met landelijke politiek bemoeit, waar ze schromelijk te kort schieten, en bovendien een historie van laksheid en stupiditeit teweeg hebben gesteld voornamelijk bij landen waar het achteraf "kapot" gaat te stellen "zie je nou wel!"quote:Op maandag 28 maart 2011 16:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hetzelfde IMF dat al jaren geleden waarschuwde voor een crisis, maar werd genegeerd door de grote financiele mannen als Greenspan en Summers.
Vrijwel alle economen zullen jou vertellen dat het hoog tijd is om de HRA op zn minst te beperken.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat is wat anders dan een IMF die zich met landelijke politiek bemoeit, waar ze schromelijk te kort schieten, en bovendien een historie van laksheid en stupiditeit teweeg hebben gesteld voornamelijk bij landen waar het achteraf "kapot" gaat te stellen "zie je nou wel!"
Laat beslissingen in gezonde landen als Nederland maar mooi door ons eigen kabinet onderbouwd en uitgevoerd worden, en niet door een aftands IMF waar niemand op zit te wachten, tenzij je al in de put zit.
De HRA zorgt voor alleen wat verhuizingen?quote:Op maandag 28 maart 2011 16:23 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ja, goed plan. Lekker mensenrechten schenden. Mensen hebben recht op een dak boven hun hoofd, zonder huursubsidie is dat voor vele onmogelijk. De HRA afschaffen zorgt alleen voor wat verhuizingen. Trouwens vind ik niet dat je het moet afschaffen, enkel aftoppen, en ook niet voor bestaande hypotheken.
Geen problemen mee, zolang het maar zeer geleidelijk gebeurd.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vrijwel alle economen zullen jou vertellen dat het hoog tijd is om de HRA op zn minst te beperken.
Gelijk afschaffen voor woningen met een prijskaartje van 1 miljoen plus. De rest giet je in een uitsterftconstructiequote:Op maandag 28 maart 2011 16:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Geen problemen mee, zolang het maar zeer geleidelijk gebeurd.
Want?quote:Op maandag 28 maart 2011 16:30 schreef betyar het volgende:
Gewoon meteen een beperking opleggen bij hypotheken die hoger zijn dan 325.000 euro.
Die mensen gaan dan kopje onder, ik weiger een dergelijke maatregel goed te keuren.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gelijk afschaffen voor woningen met een prijskaartje van 1 miljoen plus. De rest giet je in een uitsterftconstructie
Nou zijn er volgens mij ook maar zeer weinig serieuze economen die pleiten voor onmiddellijke afschaffing.......quote:Op maandag 28 maart 2011 16:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Geen problemen mee, zolang het maar zeer geleidelijk gebeurd.
jij hebt een hypotheek van 320k,quote:Op maandag 28 maart 2011 16:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dat zelf wel in kunt vullen.
Nee. Ik vind ¤ 325.000 een arbitraire grens.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dat zelf wel in kunt vullen.
Maar je staat wel te klappen bij de aangekondige maatregel van Donnerquote:Op maandag 28 maart 2011 16:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die mensen gaan dan kopje onder, ik weiger een dergelijke maatregel goed te keuren.
Kijk eens aan, ze zijn 't met me eens.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou zijn er volgens mij ook maar zeer weinig serieuze economen die pleiten voor onmiddellijke afschaffing.......
Nee hoor een beetje meer, geeft niks het gaat niet om de waarde van de woning maar om de afgesloten hypotheek.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:31 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Want hij heeft een huis van 325.000 euro. Duh!
mijn hypotheek ligt veel en veel lager.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:31 schreef Soohr het volgende:
[..]
jij hebt een hypotheek van 320k,
zodat het jou net niet treft?
Waarom? Ik niet. Het is een mooie grens.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee. Ik vind ¤ 325.000 een arbitraire grens.
HRA-grens heeft natuurlijk ook invloed op de prijs van woningen die boven die grens liggenquote:Op maandag 28 maart 2011 16:35 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee hoor een beetje meer, geeft niks het gaat niet om de waarde van de woning maar om de afgesloten hypotheek.
Ik vind huursubsidie tot bruto 1000 euro per maand ook een mooie grens. Zorgtoeslag idem dito. Kinderbijslag tot bruto 1000 euro per maand als verzamelinkomen.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:35 schreef betyar het volgende:
[..]
Waarom? Ik niet. Het is een mooie grens.
Zijn er werkelijk mensen die 1000 bruto p/m verdienen? Met zo'n bedrag kun je toch niet rondkomen?quote:Op maandag 28 maart 2011 16:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind huursubsidie tot bruto 1000 euro per maand ook een mooie grens. Zorgtoeslag idem dito. Kinderbijslag tot bruto 1000 euro per maand als verzamelinkomen.
Idd, en ze zijn het oneens met de huidige regering en hun fracties.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:34 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kijk eens aan, ze zijn 't met me eens.
Dan komt de achterban in opstand.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Idd, en ze zijn het oneens met de huidige regering en hun fracties.![]()
Zelfs de partijeconomen van VVD en CDA willen eigenlijk van de HRA af, maar goed, dat mogen ze niet te hard roepen natuurlijk.
Er zijn in mijn wijk ook geen mensen met een hypotheek van < ¤ 325.000,-quote:Op maandag 28 maart 2011 16:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zijn er werkelijk mensen die 1000 bruto p/m verdienen? Met zo'n bedrag kun je toch niet rondkomen?
Ik vind de grens die jij stelt nogal laag.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:39 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Er zijn in mijn wijk ook geen mensen met een hypotheek van < ¤ 325.000,-
Maar daar ging het toch niet om?
Waaronder ik.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan komt de achterban in opstand.
Elke grens is te betwisten. Ik kan ook 2000 bruto noemen, maar dan krijg je weer de armoedeval.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind de grens die jij stelt nogal laag.
Las laatst nog dat zelfs die achterban nog te porren is voor inperking van de HRA. Een ruime meerderheid van alle Nederlanders is ervoor. Alleen zijn de regeringspartijen alle feeling met het volk kwijt.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan komt de achterban in opstand.
Dat mag jij vinden. Niks mis mee als jij dat een mooi rond bedrag vind..quote:Op maandag 28 maart 2011 16:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind huursubsidie tot bruto 1000 euro per maand ook een mooie grens. Zorgtoeslag idem dito. Kinderbijslag tot bruto 1000 euro per maand als verzamelinkomen.
De grens is nu vastgesteld op 24.000 euro bruto. Prima bedrag.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Elke grens is te betwisten. Ik kan ook 2000 bruto noemen, maar dan krijg je weer de armoedeval.
Ah, gelukkigquote:Op maandag 28 maart 2011 16:41 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Niks mis mee als jij dat een mooi rond bedrag vind..
Dat snap ik, de waarde zal minder worden en ik zal er geen minuut minder om wakker liggen.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:36 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
HRA-grens heeft natuurlijk ook invloed op de prijs van woningen die boven die grens liggen
Ach, uiteindelijk moet de overheid zich gewoon terugtrekken uit de gehele woningmarkt. Huurtoeslag, HRA en alle andere interventies zijn gewoon het rondpompen van geld. Die 28 miljard op jaarbasis kunnen we beter aan lastenverlagingen besteden.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:42 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat snap ik, de waarde zal minder worden en ik zal er geen minuut minder om wakker liggen.
quote:Op maandag 28 maart 2011 16:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ah, gelukkig
Kunnen we een dealtje sluiten dat beperking tot 325k ook de genoemde beperkingen op huur-, zorg- en kindertoeslag invoert?
Jammer. Dan houden we de HRA nog even vastquote:
Te beginnen met het afschaffen van de overdrachtsbelastingquote:Op maandag 28 maart 2011 16:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ach, uiteindelijk moet de overheid zich gewoon terugtrekken uit de gehele woningmarkt. Huurtoeslag, HRA en alle andere interventies zijn gewoon het rondpompen van geld. Die 28 miljard op jaarbasis kunnen we beter aan lastenverlagingen besteden.
Is goed, die houden we vast tot de grens van 325.000 euro.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jammer. Dan houden we de HRA nog even vast
En de BTW op nieuwbouwwoningenquote:Op maandag 28 maart 2011 16:44 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Te beginnen met de overdrachtsbelasting
Nee, onbeperkt. Anders krijg je voor topinkomens een enorme lastenverzwaring. Het is al de enige aftrekpost waar we recht op hebbenquote:Op maandag 28 maart 2011 16:44 schreef betyar het volgende:
[..]
Is goed, die houden we vast tot de grens van 325.000 euro.
Cry me a fucking river. Ik verdien tig keer zo weinig als een miljonair en ik krijg goddomme geen rode rotcent van vadertje staat.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, onbeperkt. Anders krijg je voor topinkomens een enorme lastenverzwaring. Het is al de enige aftrekpost waar we recht op hebben
...en zo zijn er nog wel tig maatregelen te bedenken. Het probleem is dat je degene die geraakt worden door de afschaffing nooit allemaal zal kunnen compenseren.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En de BTW op nieuwbouwwoningen
En aanpak van de scheefhuurders
Maar jij bent ook wel heel erg nobel, Koos!quote:Op maandag 28 maart 2011 16:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Cry me a fucking river. Ik verdien tig keer zo weinig als een miljonair en ik krijg goddomme geen rode rotcent van vadertje staat.
Topinkomens hebben nergens recht op als het aan mij ligt.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:45 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, onbeperkt. Anders krijg je voor topinkomens een enorme lastenverzwaring. Het is al de enige aftrekpost waar we recht op hebben
Nee, die leven voor de staat en de staat leeft voor het gepeupel.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:50 schreef betyar het volgende:
[..]
Topinkomens hebben nergens recht op als het aan mij ligt.
Ja, en? Die miljonair houdt ook stukken meer over dan ik. Maar wil het ook wel rechttrekken hoor, geen probleem. Dan krijg ik zijn salaris, dan beloof ik dat ik evenveel af zal staan.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar jij bent ook wel heel erg nobel, Koos!
En die miljonair heeft, nog altijd, een procentueel hogere afdracht dan jij
Nee hoor.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, die leven voor de staat en de staat leeft voor het gepeupel.
Dat hou je altijd in een dictatuur van de meerderheid.
Helemaal mee eens!quote:Op maandag 28 maart 2011 16:48 schreef Hephaistos. het volgende:
De linkse partijen gaan nog verder. Die zien de afschaffing van de HRA gewoon als een prima middel om de staatskas te spekken. Wat dat betreft kan ik me veel voorstellen bij de weerstand onder VVD-kiezers, afschaffing van HRA staat vaak synoniem voor snoeiharde lastenverzwaringen.
Klopt. Iedereen weet dat de HRA in zijn huidige vorm geen twee kabinetten meer gaat overleven. Daar wordt dus nu al op gespeculeerd.quote:Op maandag 28 maart 2011 17:07 schreef GSbrder het volgende:
Ik denk dat de tactiek van het oeverloos discussieren aangehaald wordt. Op een gegeven moment is de woningmarkt toch zo moe van de "wel/niet" afschaffing van de HRA, dat de markt al rekening houdt met een afschaffing en de schok minder groot is.
quote:Op maandag 28 maart 2011 17:01 schreef Hoppahoppa het volgende:
Van mij mag de HRA per direct afgeschaft worden, als de staat mij compenseert voor de waardedaling van mijn huis over de afgelopen jaren (door dat waardeloze linkse beleid) en de verdere waardedaling na afschaf van de HRA. Dan heb ik er geen problemen mee. Ohja, maar dan ook echt helemaal geen subsidie meer op wonen. Dus geen sociale woningbouw meer en al helemaal geen huurtoeslag. Laat de markt het dan maar echt uitzoeken.
Ik ook, maar zoveel ambtenaren wil de overheid niet ontslaan en zoveel werk wil het zichzelf niet ontnemen.quote:Op maandag 28 maart 2011 17:30 schreef HansvD het volgende:
Belasting voor iedereen naar 20%
Alle aftrekposten + subsidies afschaffen.
Ik ben voor.
Zet eens een andere plaat op wil je.quote:Op maandag 28 maart 2011 16:16 schreef Arolsen het volgende:
Leg uit? Als een huis met HRA 300.000 euro kost, kost datzelfde huis zonder HRA misschien 200.000 euro. Die 100.000 euro verschil wordt niet opgepot, maar minder geleend bij banken. Het netto effect van HRA is alleen een verhoging van schulden, en een enorme donatie aan banken die het geld "verzinnen".quote:Op maandag 28 maart 2011 17:39 schreef GSbrder het volgende:
Begrijp wel dat de HRA een boel geld in de economie houdt die mensen anders oppotten.
Nee, dat begrijp ik helemaal niet. Er wordt geld gecreeerd door het onnatuurlijk opdrijven van de huizenprijzen. Dat geld dat in de economie wordt 'gepompt' wordt uitsluitend gebruikt om te betalen voor huizen die eigenlijk helemaal niet zoveel hoeven te kosten. Het is in ieder geval niet zo dat dat geld wordt gebruikt om auto's te kopen ofzo, want de meeste mensen hebben de HRA gewoon nodig om hun huis überhaupt te kunnen bekostigen.quote:Op maandag 28 maart 2011 17:39 schreef GSbrder het volgende:
Begrijp wel dat de HRA een boel geld in de economie houdt die mensen anders oppotten.
Het is geen smoes, geen excuus, maar als mensen dus niet "aangemoedigd worden te lenen" verdwijnt er geld uit de consumptiemarkt in kapitaalgoederen. Die gaat de overheid met lijkenpikkerijen zoals de erfbelastingen wel eruit krijgen, maar dat duurt even.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |