Dit is voor mij erg herkenbaar, dat ik nadat een poosje alles gewoon even 'gaat' en ik dat opmerk dat een deel van mij daarvan schrikt, in de zin van ''owjee het ging net gewoon ff lekker, dat ben ik niet gewend!!'' en dan komt de angst en spanning terug, want dat is wel bekend.quote:Op zondag 10 april 2011 17:59 schreef cafpow het volgende:
he godver, het ging net zo goed vandaag. Lekker actief bezig geweest wat klussen thuis en morgen de rest. En dan zit ik weer en gaat het echt helemaal mis![]()
Je zorgen maken is eigenlijk een poging to zekerheid bij elkaar denken, gevoel van controle hebben, en dat steeds maar herhalend. Een psycholoog moet je daar zeker mee kunnen helpen, een tijd aangeven voor wanneer je ervan af bent is niet echt te voorspellen en of je medicijnen neemt bepaal je zelfquote:Op maandag 11 april 2011 01:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik maak me vooral veel zorgen. Dat heb ik altijd al gehad, ik weet ook niet echt waar het vandaan komt, maar ik vind het wel vervelend. Het is echt vermindering van de kwaliteit van je leven als je je constant zorgen maakt, terwijl het je geen fuck oplevert. Ik wil er dan ook eigenlijk gewoon mee stoppen, maar dat valt nogal tegen als de omstandigheden niet bepaald meewerken.
Ik kan er ook wel mee omgaan, maar vind het wel bijzonder vervelend om telkens zoveel energie aan dat gepeins verloren te laten gaan. Ik wil gewoon kiezen voor om me niet de hele dag zorgen te hoeven maken.
Is dit iets wat je met een spycholoog zou kunnen bespreken? En werkt zoiets dan goed of ben je na een half jaar nog geen steek opgeschoten? Of stopt hij je vol medicijnen?
Zou zeker op zoek gaan naar passende hulpquote:Op zondag 10 april 2011 23:21 schreef Fiorellino het volgende:
Ik heb een jaar geleden heel veel paniekaanvallen gehad, was ontzettend druk in mijn hoofd en nu heb ik de laatste weken weer het gevoel alsof ik niet kan ademen en elk moment onwel kan worden. Slik geen medicatie en heb geen hulp, wel met een depressie gekampt maar zie mijzelf niet echt als een depressief persoon meer. Wel wil ik van dat benauwde gevoel af en de angst onwel te worden. Ik durf soms mijn huis niet meer uit namelijk. Iemand tips?
Ik zou een afspraak met je huisarts maken en dan kan hij/zij je doorverwijzen naar tweedelijns hulp. Sterkte ermee, een angststoornis is echt niet fijnquote:Op zondag 10 april 2011 23:21 schreef Fiorellino het volgende:
Ik heb een jaar geleden heel veel paniekaanvallen gehad, was ontzettend druk in mijn hoofd en nu heb ik de laatste weken weer het gevoel alsof ik niet kan ademen en elk moment onwel kan worden. Slik geen medicatie en heb geen hulp, wel met een depressie gekampt maar zie mijzelf niet echt als een depressief persoon meer. Wel wil ik van dat benauwde gevoel af en de angst onwel te worden. Ik durf soms mijn huis niet meer uit namelijk. Iemand tips?
Vervelend dat je je zoveel zorgen maakt! Dit is zeker iets wat je met een psycholoog kunt bespreken. Hij/zij zal je waarschijnlijk door middel van cognitieve therapie proberen te leren hoe je je gedachten kunt veranderen en je minder zorgen kunt maken. Ik heb dit zelf ook en bij de psycholoog bespreken we elke keer situaties waarin ik me veel zorgen maakte/angst had. Dan kijken we welke gevoelens ik had, welke gedachten en wat mijn gedrag was. Daarna proberen we de gedachten (vaak irrationele gedachten) uit te dagen en om te zetten naar rationele gedachten. Of je medicijnen moet slikken beslis je helemaal zelf. Ik heb me er bijvoorbeeld 6 jaar tegen verzet, maar slik sinds december toch antidepressiva en ben er nu hartstikke blij mee, want het heeft me wel het zetje gegeven om te herstellen van mijn depressie.quote:Op maandag 11 april 2011 01:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik maak me vooral veel zorgen. Dat heb ik altijd al gehad, ik weet ook niet echt waar het vandaan komt, maar ik vind het wel vervelend. Het is echt vermindering van de kwaliteit van je leven als je je constant zorgen maakt, terwijl het je geen fuck oplevert. Ik wil er dan ook eigenlijk gewoon mee stoppen, maar dat valt nogal tegen als de omstandigheden niet bepaald meewerken.
Ik kan er ook wel mee omgaan, maar vind het wel bijzonder vervelend om telkens zoveel energie aan dat gepeins verloren te laten gaan. Ik wil gewoon kiezen voor om me niet de hele dag zorgen te hoeven maken.
Is dit iets wat je met een spycholoog zou kunnen bespreken? En werkt zoiets dan goed of ben je na een half jaar nog geen steek opgeschoten? Of stopt hij je vol medicijnen?
Uhm, depressief worden en maandenlang in bed blijven liggen?quote:Op maandag 11 april 2011 14:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hoe gaan jullie er trouwens mee om als het leven constant op je inbeukt? Alles echt alles tegenzit? Als je keer op keer klappen krijgt van het leven?
Het lijkt wel of je dan minder klappen krijgt ja.quote:Op maandag 11 april 2011 14:31 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Uhm, depressief worden en maandenlang in bed blijven liggen?
het lijkt er wel op. wat ik doe als alles te zwaar word ik ga meer slapen en ga me meer opsluiten en isoleren va allesquote:Op maandag 11 april 2011 17:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het lijkt wel of je dan minder klappen krijgt ja.
Strikt genomen kan je er dan toch ook een eind aan maken? Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, verre van, maar als er toch niets meer in je leven de moeite waard is, je totaal geen zin in het leven hebt, je er alleen maar bent om rekeningen te betalen zodat anderen rijker worden, wat blijft er dan nog over? Wat is de er de lol van om elke dag een kutleven te hebben.quote:Op maandag 11 april 2011 17:45 schreef cafpow het volgende:
[..]
het lijkt er wel op. wat ik doe als alles te zwaar word ik ga meer slapen en ga me meer opsluiten en isoleren va alles
tja, een eind eraan maken kan inderdaad. Maar mij helpt het om mij een paar dagen totaal af te sluiten en te isoleren, dan heb ik een paar dagen geen tegenslagen en kan ik gewoon keihard huilen/gillen/schreeuwen en mezelf even tot rust laten komen.quote:Op maandag 11 april 2011 18:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Strikt genomen kan je er dan toch ook een eind aan maken? Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, verre van, maar als er toch niets meer in je leven de moeite waard is, je totaal geen zin in het leven hebt, je er alleen maar bent om rekeningen te betalen zodat anderen rijker worden, wat blijft er dan nog over? Wat is de er de lol van om elke dag een kutleven te hebben.
.quote:Op maandag 11 april 2011 18:58 schreef ScarFace- het volgende:
Nee joh gekkie dat slapen is maar een tijdelijke toevlucht.
Dat zou je idd kunnen doen, alleen dat slapen is maar een tijdelijke vlucht. Een paar maanden geleden zag ik het ook helemaal niet meer zitten, maar nu ik klaar ben met mijn therapie en AD slik gaat het weer een stuk beter. Ik zit weer lekker in mn vel, heb ik weer plezier in het leven etc. Een depressie duurt niet je hele leven meestal. Maar als je er midden in zit lijkt het wel alsof je er nooit meer uitkomt. Maar dat is gelukkig niet waarquote:Op maandag 11 april 2011 18:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Strikt genomen kan je er dan toch ook een eind aan maken? Niet dat ik zeg dat je dat moet doen, verre van, maar als er toch niets meer in je leven de moeite waard is, je totaal geen zin in het leven hebt, je er alleen maar bent om rekeningen te betalen zodat anderen rijker worden, wat blijft er dan nog over? Wat is de er de lol van om elke dag een kutleven te hebben.
Ze was hartpatiente, velen daarvan krijgen geregeld longbloedingen en die zijn an sic niet bijzonder gevaarlijk mits je gewoon op kracht bent, dit keer moest ze in het ziekenhuis zijn om een nieuwe medicatie te testen welke ervoor zou moeten zorgen dat ze zich beter zou voelen en makkelijker op gewicht zou blijven (ondergewicht was het nu dus) en daarvoor mocht ze 2 dagen bijzonder weinig eten in het ziekenhuis en net op dat moment kreeg ze zo'n longbloeding en werd al vrij snel duidelijk dat er eigenlijk niets meer gedaan kon worden.quote:Op dinsdag 12 april 2011 12:14 schreef spiritoffreedom het volgende:
pfoe das heftig......kan je alleen maar veel sterkte wensen van hieruit helaas ma tis wel gemeend. *knuff* Ik durf het niet goed vragen maareuhm wat is er gebeurd met je vriendin dan? Mag je uiteraard ook via pm vertellen, enkel as je daar behoefte aan hebt natuurlijk. Ik denk nu ff spontaan hoor misschien heb je er wat aan, misschien ook niet maareuhm.....er bestaan vast ook wel lotgenotensites voor mensen die om wat voor reden dan ook heel plots een heel dierbaar iemand hebben verloren, ga is op zoek via google. Tis maar een ideetje.
Tja, bij mij hangt het ervanaf hoe diep het dal is waar ik in zit, want dat verschilt nogal.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:17 schreef Pugly het volgende:
@ Lastpost: klinkt verschrikkelijk, veel sterkte!
Ik ben nieuw hier, maar kan me toch wel heel erg vinden in wat jullie allemaal neerzetten... Misschien heeft iemand nog wat advies voor mij? Ik heb nu een jaar of 8 last van een zware depressie, slik Efexor en oxazepam als slaapmiddel en het ging even redelijk goed. 2 maanden geleden is mijn relatie uit gegaan (we woonden samen), mijn collega (ook depressief) heeft zelfmoord gepleegd, kennis heeft zelfmoord gepleegd, en ik woon in Alphen a/d Rijn (waar de schietpartij er behoorlijk heeft ingehakt). Ik vond zelf dat ik het allemaal eigenlijk wel goed oppakte, maar ik merk nu dat ik mezelf weer aan het isoleren ben, weer teveel drink op tijden dat niemand anders dat doet en ik voel mezelf een soort van afglijden.
Ik ben allang blij dat ik het nu signaleer, maar ik ben benieuwd of jullie misschien tips hebben over hoe ik mijn depressieve gedrag kan stoppen? Ik weet dat dit vanuit mezelf moet komen, maar misschien kunnen jullie ervaringen delen over hoe jullie soms uit de dalen komen
Welkom!quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:52 schreef eefje801 het volgende:
Als jullie het goed vinden wil ik me ook aansluiten hier/meelezen. Ik weet eigenlijk nog niet precies wat er mis is, maar dat het mis is is wel duidelijk voor me. Ik kamp nu een paar jaar met depressies/terugvallen/zelfdestructief gedrag in combinatie met ook praktische zorgen (financieel) en stress en ondanks dat ik nu dus wel praktische hulp heb en daar een oplossing voor komt lukt het me niet mezelf op de rit te krijgen. Ik spiegel het allemaal veel te rationeel voor bij maatschappelijk werk/psycholoog en dan ben ik bij wijze van in drie sessies weer de deur uit. En dat wil ik helemaal niet, want het gaat gewoon helemaal niet goed met mij. Ik slaap bijna niet, stel vrienden teleur, mezelf, rook veel te veel, heb mijn baan erdoor verkloot (voor mijn gevoel) en ik weet het gewoon niet meer.
Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij de huisarts. Het stomme is ook nog dat ik door de financiële problemen bijna niks vergoed krijg. Eigen schuld maar ook toen had ik al geen overzicht, chaos in mijn hoofd. Ik had veel problemen met mijn gebit en kreeg niet alles vergoed en nam toen een lening en die kon ik niet meer afbetalen toen mijn inkomen omlaag ging. Ik was vroeger heel zelfstandig, nooit te laat met betalen, at veel gezonder, ik snap mezelf soms echt niet meer. Het is net of ik niks meer voel, ook niet voor mezelf.
Sorry dat ik gelijk met zo'n zeurpost aankom trouwens
tuurlijk be je hier welkomquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:52 schreef eefje801 het volgende:
Als jullie het goed vinden wil ik me ook aansluiten hier/meelezen. Ik weet eigenlijk nog niet precies wat er mis is, maar dat het mis is is wel duidelijk voor me. Ik kamp nu een paar jaar met depressies/terugvallen/zelfdestructief gedrag in combinatie met ook praktische zorgen (financieel) en stress en ondanks dat ik nu dus wel praktische hulp heb en daar een oplossing voor komt lukt het me niet mezelf op de rit te krijgen. Ik spiegel het allemaal veel te rationeel voor bij maatschappelijk werk/psycholoog en dan ben ik bij wijze van in drie sessies weer de deur uit. En dat wil ik helemaal niet, want het gaat gewoon helemaal niet goed met mij. Ik slaap bijna niet, stel vrienden teleur, mezelf, rook veel te veel, heb mijn baan erdoor verkloot (voor mijn gevoel) en ik weet het gewoon niet meer.
Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij de huisarts. Het stomme is ook nog dat ik door de financiële problemen bijna niks vergoed krijg. Eigen schuld maar ook toen had ik al geen overzicht, chaos in mijn hoofd. Ik had veel problemen met mijn gebit en kreeg niet alles vergoed en nam toen een lening en die kon ik niet meer afbetalen toen mijn inkomen omlaag ging. Ik was vroeger heel zelfstandig, nooit te laat met betalen, at veel gezonder, ik snap mezelf soms echt niet meer. Het is net of ik niks meer voel, ook niet voor mezelf.
Sorry dat ik gelijk met zo'n zeurpost aankom trouwens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |