abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94399583
Originele OP

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Vorige delen

Depressie & Angst #1
Depressie & Angst #2
Depressie & Angst #3
Depressie & Angst #4
pi_94399601
Laatste post vorige deel:

quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 17:51 schreef Rockefeller- het volgende:

[..]

Heel herkenbaar allemaal, zulke dagen maak ik dus ook mee. En op zich wil ik graag weer stappen zetten in mn leven maar ik houd mezelf ook een beetje tegen en er zijn zoizo veel obstakels. ik hoop dat je baat zult hebben bij de psycholoog want zij kunnen dingen zien waar je zelf niet bewust van bent. ik persoonlijk had niet zoveel baat bij de gesprekken maar dat is voor iedereen anders.
pi_94399713
ha ik heb ook soms angst....dus ja ik meld me even aan....maar ha ha meestal ben ik toch een vreemde eend in de bijt vaak....nou ja ik merk het wel

bij mij is het enige wat werkt tegen angst = pillen ( spierverslappers ) en goed eten en slapen en pislje of wijntje...ha ja
  zondag 20 maart 2011 @ 23:01:54 #4
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_94399721
1 van de naarste ziektes die er bestaat. Helaas in het verleden ook direct en indirect mee te maken gehad.

Het 'stoort' mij wel eens hoe makkelijk sommige mensen het woord 'depressief' in de mond nemen.

Sterkte iig voor de mensen die er momenteel mee worstelen.
pi_94400249
angst zeggen ze is een slechte raadgever.....

maar angst maakt je ook scherp soms.......en alert

soms als ik een anti-angst pil heb gekregen?

dan maak ik ook soms fouten omdat ik teveel mensen opeens vetrouw.....
pi_94405180
quote:
Op zondag 20 maart 2011 23:10 schreef dandybleu het volgende:
angst zeggen ze is een slechte raadgever.....

maar angst maakt je ook scherp soms.......en alert

soms als ik een anti-angst pil heb gekregen?

dan maak ik ook soms fouten omdat ik teveel mensen opeens vetrouw.....
Ach Fouten maak je zowel met las zonder medicatie.
En ik heb heel wat fouten gemaakt en dome Gedaan zonder medicatie.
En ach mensen vertrouwen is gewoon lastig vooral voor mij.

Ik moet nu echt proberen te rusten en slapen want het gaat de afgelopen 2 dagen toch stukken minder.
pi_94415033
Afgelopen vrijdag heb ik een eerste gesprek bij de psycholoog gehad.
Ik was enorm nerveus en mijn hart klopte in mijn keel, maar toen ik eenmaal begon te praten, ging het wel heel goed :) Aanstaande vrijdag heb ik de tweede afspraak staan, dus ik ben benieuwd.
pi_94415112
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 12:32 schreef Brawler het volgende:
Afgelopen vrijdag heb ik een eerste gesprek bij de psycholoog gehad.
Ik was enorm nerveus en mijn hart klopte in mijn keel, maar toen ik eenmaal begon te praten, ging het wel heel goed :) Aanstaande vrijdag heb ik de tweede afspraak staan, dus ik ben benieuwd.
mooi zo ^O^
pi_94578867
vrij rustig hier. Ook vanuit mijn kant.
Hier voel ik me wel redelijk overdag, zolang ik bezig ben. Maar daarna gaat het gewoon mis, en dan begin ik weer te twijfelen aan dingen. En tja er komen op een gegeven moment deadlines aan en ik weet niet of ik het wel allemaal aankan.. :N
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:50:50 #10
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94579048
Echt, ik doe deze opleiding alleen maar voor mezelf. Het grote deel van de mensheid is dom en kut.
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:52:14 #11
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_94579127
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:50 schreef Mishu het volgende:
Echt, ik doe deze opleiding alleen maar voor mezelf. Het grote deel van de mensheid is dom en kut.
Kun je wat specifieker zijn?
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:55:22 #12
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94579307
Ik ben student en ik heb nog een gedeeltelijke uitkering. En ik word uitgekotst door een groot deel van deze samenleving. Terwijl ik er zelf voor heb gekozen om mijn uitkering lager te laten zijn en ik super mijn best doe om toch nog een opleiding af te ronden ondanks mijn depressies. Soms denk ik: waar doe ik het voor? Als het niet voor anderen kan in een leuke wereld dan doe ik het maar voor mezelf. Dat ik straks een leuke geaccepteerde baan heb die wat verdient en waar ik mijn ei in kwijt kan. Maarja, zou liever in een leukere samenleving leven. Maar niet iedereen is nou eenmaal leuk en aardig...
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:58:13 #13
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94579475
Ik heb ook betere dagen hoor. Ik kan alleen ook even niks aan mijn situatie veranderen. Zodra ik te veel zorgen heb zak ik (weer) in. Met dit steuntje in de rug merkt niemand wat aan me en kan ik gewoon stage lopen enzo. Ook met medicijnen enzo.
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:58:45 #14
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_94579502
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:55 schreef Mishu het volgende:
Ik ben student en ik heb nog een gedeeltelijke uitkering. En ik word uitgekotst door een groot deel van deze samenleving. Terwijl ik er zelf voor heb gekozen om mijn uitkering lager te laten zijn en ik super mijn best doe om toch nog een opleiding af te ronden ondanks mijn depressies. Soms denk ik: waar doe ik het voor? Als het niet voor anderen kan in een leuke wereld dan doe ik het maar voor mezelf. Dat ik straks een leuke geaccepteerde baan heb die wat verdient en waar ik mijn ei in kwijt kan. Maarja, zou liever in een leukere samenleving leven. Maar niet iedereen is nou eenmaal leuk en aardig...
Die mensen houd je altijd. In die zin moet je vooral voor jezelf studeren / werken en hopen dat in ieder geval de mensen waar je direct wat mee te maken hebt jou waarderen. Eigenlijk moet je gewoon boven de mensen staan die er moeilijk over doen. Veel mensen weten niet eens waar ze het over hebben en zijn te achterlijk om zich te verdiepen in de zaken waar ze zo graag over oordelen.
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:06:58 #15
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94579883
Ja dat is waar. Er is nog maar weinig tolerantie in Nederland. Ik draag op mijn eigen manier mijn steentje bij :)

Voor sommige mensen is het ook gewoon moeilijk te begrijpen. Ik weet wel dat als mensen beter met elkaar om zouden gaan dat er veel minder mensen met een depressie of angsten zouden zijn.
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:09:28 #16
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94580004
In mijn omgeving steunt iedereen mij. Zij zien juist mijn kracht. Ik durf tenminste eerlijk te zijn over mezelf. Daardoor durven er heel veel mensen hun verhaal aan mij te vertellen. Ook mensen waarvan je niet zou denken dat ze zich kut voelen.
  donderdag 24 maart 2011 @ 23:39:53 #17
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_94581434
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 23:06 schreef Mishu het volgende:
Ja dat is waar. Er is nog maar weinig tolerantie in Nederland. Ik draag op mijn eigen manier mijn steentje bij :)

Voor sommige mensen is het ook gewoon moeilijk te begrijpen. Ik weet wel dat als mensen beter met elkaar om zouden gaan dat er veel minder mensen met een depressie of angsten zouden zijn.
Als je voor jezelf dat gevoel hebt en jouw omgeving weet dat, dan is het goed. Als mensen - die jou waarsch. matig kennen - daar anders over denken, dan is dat maar zo. Tegen onwetendheid en onbegrip is niet zoveel te doen.

Eigenlijk zou iedereen deze lecture van Sapolsky eens moeten bekijken:

pi_94617003
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:50 schreef Mishu het volgende:
Het grote deel van de mensheid is dom en kut.
Vroeger ook wel veel zo gedacht, tot iemand mij leerde dat de wereld en alles wat daarin zit eigenlijk niets meer is dan een grote spiegel en alles wat jij daarin ziet wat je niet aanstaat, je irriteert of waar je je misschien zelfs heel erg door laat opfokken allemaal delen/dingen van jezelf zijn waar je niet naar durft te kijken. Of van jezelf niet naar mag kijken, terwijl juist alles wat er in jou speelt er mag zijn.

Het is makkelijk een ander, of anderen af te kraken; jij hebt het gevoel dat jij helemaal gelijk hebt en zij niet, dat zij minder zijn en jij dus automatisch beter dan hen, zoiets geeft je een wellicht tijdelijk een ''goed'' gevoel, vooral omdat het afleidt van de dingen waar je echt mee zit, maar het blijft tijdelijk, want het is namelijk niet echt. En je helpt jezelf er niet mee.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_94617344
Het komt goed!
Echt! :Y
pi_94634969
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:35 schreef Canillas het volgende:

[..]

Vroeger ook wel veel zo gedacht, tot iemand mij leerde dat de wereld en alles wat daarin zit eigenlijk niets meer is dan een grote spiegel en alles wat jij daarin ziet wat je niet aanstaat, je irriteert of waar je je misschien zelfs heel erg door laat opfokken allemaal delen/dingen van jezelf zijn waar je niet naar durft te kijken. Of van jezelf niet naar mag kijken, terwijl juist alles wat er in jou speelt er mag zijn.

Het is makkelijk een ander, of anderen af te kraken; jij hebt het gevoel dat jij helemaal gelijk hebt en zij niet, dat zij minder zijn en jij dus automatisch beter dan hen, zoiets geeft je een wellicht tijdelijk een ''goed'' gevoel, vooral omdat het afleidt van de dingen waar je echt mee zit, maar het blijft tijdelijk, want het is namelijk niet echt. En je helpt jezelf er niet mee.
Dat laatste wat hier staat. dat herken ik wel, niet vanmezelf maar van bepaalde familieleden die altijd dingen iets beter hebben gedaan dan anderen en er bovenuit moeten komen, doordat ze zich op die manier beter/groter/sterker voelen. Dat komt echt heel vaak voor.

Een tijd geleden heb ik mezelf er ook betrapt...en het is lastig om dat te minderen maar het kan wel. En bij mij kwam het weer voort uit het feit dat ik lichtelijk onzeker ben..en je zoekt automatisch een mechanisme om dat te compenseren/ minder merkbaar te maken.

Hier gaat het wat minder, ik zit er toch aan te denken om even wat dieper in te gaan op het punt dat de psycholoog aangaf om eventueel medicatie tegen te hoog oplopende spanning te nemen. Alleen wil ik eerst weten hoe dat dan gaat gebeuren..want ik heb geen zin om het hele jaar medicatie te slikken terwijl het maar voor bepaalde omstandigheden nodig is.
pi_94634988
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:41 schreef ScarFace- het volgende:
Het komt goed!
Echt! :Y
Tuurlijk zoals wij hier thuis zeggen voor bijna alles is er een oplossing behalve de dood(en ziektes waarmee je ten dood bent opgeschreven) :)
  maandag 28 maart 2011 @ 00:23:01 #22
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94697884
Ik heb er weinig vertrouwen in dat het wel eens gaat lukken met iemand.
pi_94702008

Niet met alles eens, maar vooral de 1e 40 seconden zijn herkenbaar.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ausputzert op 28-03-2011 08:32:31 ]
pi_94718731
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 07:37 schreef Ausputzert het volgende:

Niet met alles eens, maar vooral de 1e 40 seconden zijn herkenbaar.
Net het filmpje gezien en ik ben het er niet 100% mee eens, maar het is o zo gigantisch herkenbaar. Want het is niet direct levensbedreigend, niet bij iedereen het hangt af van hoe depressief je bent en in welke omgeving je zit.
Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit aan zelfmoord denken en ik zou het nooit aandurven, omdat ik dat de mensen die van mij houden niet aan zou willen doen. Terwijl net als iedereen heb ook wel eens gezegd was ik maar nooit geboren, maar dat was vaak een moment.

Verder moet ik zeggen dat het mooie weer toch een gunstige invloed heeft op mij, ik ben dan toch iets minder somber...of tenminste zo lijkt het. Gedachten en gevoelens blijven ronddraaien in mij, maar het mooie weer zorgt ervoor dat alles minder erg lijkt :)
pi_94863026
Wij gaan zaterdag naar vrienden die een weekendje Texel hebben geboekt. En dan moeten we dus met de boot over .. Kzie het nog niet zo zitten eigenlijk.
Ik heb mijn pammetjse bij de hand natuurlijk, maar als ik ze ga slikken, dan ben ik de rest van de dag wel zo duf als een konijn. En datr wil ik ze eigenlijk ook niet aan doen.

Nou ja we zullen zien. Misschien heb ik ze wel helemaal niet nodig he!
Tis nu pas donderdag en ik zit er al helemaal om in de stress.. afwachtne dus.
pi_94866070
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 00:23 schreef Mishu het volgende:
Ik heb er weinig vertrouwen in dat het wel eens gaat lukken met iemand.
HA! herkenbaar dit.
Maar wat is gaat lukken?
Als je denkt dat lukken is het einde van lijden en een voortdurende staat van geluk dan heb je denk ik gelijk dat er maar weinigen zijn voor wie dit weggelegd is.
Maar vergeet niet dat ook degenen die psychisch 'gezond' zijn bij tijd en wijle lijden en verdriet hebben.
Ik denk dat als je de ontwikkeling maakt naar het herkennen van je lijden dus door aan te kunnen wijzen voor jezelf waar jou pijnpunten zitten dat dat al veel scheelt.
Las een mooi stuk in een boek, deze vergelijk je leven met golven en jezelf als een surfer.
Denken dat het water ooit vlak en rimpelloos wordt is misschien een illusie, maar je kunt wel leren beter te surfen waardoor je er beter mee om kan gaan.
pi_94974691
Ik vecht al jaren tegen m'n depressie. Nu heb ik een hele lieve psychotherapeute en goede medicatie.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  maandag 4 april 2011 @ 16:14:22 #28
336295 spiritoffreedom
just a lonely girl
pi_95026817
Mja ook ik meld me hier even. Ben lichamelijk gehandicapt, zit in een heel lastige thuissituatie en slik al enkele jaren AD. Psycholoog heb ik geen baat bij. Ik moet namelijk ook praktisch geholpen worden als in: ergens buitenshuis een plaats vinden waar ik naartoe kan, leuke dingen kan doen, nieuwe mensen leren kennen,....Dàn pas veranderd er echt iets maar das ni evident voor mensen met een handicap en das niet de taak van een psycholoog. Mensen zijn er wel mee bezig intussen hoor. :)
Anyhow ook nu weer even moeilijke periode hier. En die is nog lang niet voorbij zo lijkt het dus ja, ook emotioneel zit ik er weer is doorheen. :{ Toch blij dat ik ook hier weer plekje heb gevonden om af en toe mn hart te komen luchten dus ook ik ga dit topic volgen vanaf nu. :)

Groetjes, Spirit of freedom
a spiritual person is a strong person who feels deep emotions
pi_95037615
De heenweg naar Texel was een ware hel. 50 Kilometer voor Den Helder begon ik al mega paniekaanvallen te krijgen. Hup daar gingen we met de pammetjes (10 mg Oxazepam). Hoe dichter we bij het 'vuur' kwamen, hoe erger dat het werd. Thank god waren we net te laat om de boot te halen, dus we zouden minimaal een half uur moeten wachten. Deze kans gebruikte ik om nogmaals 10 mg Oxazepam te slikken, omdat ik het gevoel had dat het totaal niet hielp. En dat de aanvallen de overhand zouden krijgen.

Daarna werd ik eindelijk rustig ....
Toen we met de auto naar binnen reden, dacht ik nog wel even in paniek te raken. Gelukkig is mijn man een enorme steun voor me en hij weet voor een heel groot gedeelte de paniek bij me weg te halen. Als het echt TE erg is, dan sta ik er alleen voor. Maar dit keer wist hij mij zo goed en zo kwaad al het kon af te leiden. Met een paar tijdschriftjes ben ik naar boven gegaan en heb ik een rustig plaatsje opgezocht. Het was gelukkig erg rustig boven, niet zoveel mensen enzo. Zodra ik zat was het goed en was ik helemaal rustig en smooth. Manlief is zelfs even weg kunnen lopen om wat kiekjes te maken zonder dat ik in paniek raakte.

Een hele fijne dag gehad aldaar maja .. ik moest ook nog terug 's avonds!
Maar ik wist nu beter hoe het er op die boot aan toe zou gaan. Dus we zijn gewoon weer de boot opgereden, ik ben weer relax met een tijdschriftje gaan zitten en heb zonder medicatie (okay dan .. alleen mijn dagelijkse portie AD) de tocht ervaren.

Ik toch maar wat trots op mezelf eigenlijk haha.

Komende zomer willen mijn man en ik graag naar Auschwitz. Mede omdat het daar steeds meer in verval raakt en je niet eindeloos kunt blijven restaureren. Nu zitten we nog in dubio of we helemaal met de auto naar Polen crossen (waar ik opzich geen moeite mee heb). Maar eigenlijk wil ik mezelf gewoon uitproberen door gewoon met het vliegtuig te gaan. Want ik weet dat als ik dat kan, dat ik dan volgend jaar ook naar New York kan, of naar Afrika, of naar weet-ik-waar. Gewoon reizen en wat van de wereld zien. Dat zou zo'n enorme kick zijn als ik dat kan. Ik voel me vandaag heel sterk en ben serieus van plan om gewoon te boeken. Ik heb mijn pammetjes voor als het echt echt echt niet meer gaat, maar ik denk dat ik een heel eind kom zonder. Of loop ik nu te hard van stapel?

Anyway, ik ben er gewoon trots op dat de terugweg zaterdag zo goed verlopen is. Krijg er echt zo'n 'yes-ik-kan-het-gevoel' van :)
pi_95052628
@ Spiritoffreedom: Ik hoop dat dit topic je wat kan helpen.

@Twinkle20: voor zover ik kan opmaken heb je niet zo zeer moeite met het gaan op vakantie maar meer moeite met de reis met het onvoorspelbare. Lijkt redelijk op iets wat ik heb alleen bij mij speelt PDD-NOS ook wel een rol. Maar ik heb heel erge moeite met bepaalde dingen waarbij ik niet weet waar ik aan toe ben of wat er gaat gebeuren of hoe het gaat. En wat je zegt over die paniekaanvallen is ook wel redelijk herkenbaar, hoewel ze bij mij altijd een mix zijn geweest van woede/paniek/frustratie/verdriet. Maar wat mij helpt is het actief iets gaan doen op het moment, oké het is lastig op een boot..dat wel.

Hier gaat het wel redelijk denk ik, alleen blijf ik last hebben van gigantische onrust in mijn hoofd door bepaalde besluiten die ik moet nemen maar eerst nog 3 maanden ofzo moet afwachten op een ja of nee. En als het een ja is moet ik kiezen en diep van binnen hoop ik op een nee omdat ik dan niet hoef te kiezen :N maar tegelijkertijd wil ik een ja.
En de stress daardoor loopt echt op, en ik probeer de hele dag afleiding te zoeken en dat lijkt net obsessief te worden..want zodra ik nisk te doen of te bedenken heb of nergens mee bezig ben zakt mijn stemming behoorlijk.
Maar ik heb momenten waarop ik niet te stoppen ben en actief en "vrolijk"(dwz niet somber ben )en ik heb momenten waar ik echt alles zat ben en zou willen verdwijnen en dan komen de hersenspinsels en de wanhoop/frustratie en de depressieve ik weer terug :{
pi_95055634
Hebben jullie ook wel eens last van chaos en onrust in het hoofd?

Ik vecht dagelijks tegen die onrust en wil dan gewoon slapen of heel hard bleiten.
pi_95055711
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:49 schreef sararaats het volgende:

Ik vecht dagelijks tegen die onrust en wil dan gewoon slapen of heel hard bleiten.
ik dus vaak! En vooral over bepaalde onderwerpen en ik probeer me dan wel te verzetten en door te gaan met wat ik bezig ben maar dat eindigd vaak niet goed. :)
pi_95055820
Ik kreeg vaak de opmerking dat ik me aanstelde terwijl ik donders depressief was.
pi_95059296
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:57 schreef sararaats het volgende:
Ik kreeg vaak de opmerking dat ik me aanstelde terwijl ik donders depressief was.
Mensen die dat soort dingen zeggen doen dat over het algemeen om hun eigen pijn en frustraties (even) niet te hoeven voelen, (het woord even tussen haakjes omdat er mensen zijn die het een leven lang volhouden) het blijven klote opmerkingen van de bovenste plank maar het kan helpen in te zien dat die opmerkingen, hoewel aan jou gericht, niet persoonlijk waren.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_95059489
quote:

Een simpele waarheid is, is dat alles wat aandacht krijgt, groeit. Iets bestrijden, ermee vechten, is aandacht geven in het kwadraat. Als je iets bestrijd, wordt je het.

Je kunt onrust voelen, vinden dat die er niet mag zijn (ontkenning van jezelf) en ermee gaan vechten (tegen jezelf) en zelf die onrust worden.

Je kunt onrust voelen, die waarnemen en zeggen; ik voel onrust. Je kan dan onderzoeken waar de onrust vandaan komt ,(als de onrust er niet was had je ook geen richtingaanwijzers naar hetgeen wat de onrust veroorzaakt) ernaar luisteren en die gaan begrijpen, en daarmee jezelf meer gaan begrijpen.

Jij mag er zijn, dus je onrust mag er ook zijn, en voor hetgeen wat de onrust veroorzaakt geldt dat ook, het is de strijd ermee die je in beslag neemt, niet het feit dat je onrust voelt :)
pi_95075341
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 09:41 schreef Canillas het volgende:

[..]

Een simpele waarheid is, is dat alles wat aandacht krijgt, groeit. Iets bestrijden, ermee vechten, is aandacht geven in het kwadraat. Als je iets bestrijd, wordt je het.

Je kunt onrust voelen, vinden dat die er niet mag zijn (ontkenning van jezelf) en ermee gaan vechten (tegen jezelf) en zelf die onrust worden.

Je kunt onrust voelen, die waarnemen en zeggen; ik voel onrust. Je kan dan onderzoeken waar de onrust vandaan komt ,(als de onrust er niet was had je ook geen richtingaanwijzers naar hetgeen wat de onrust veroorzaakt) ernaar luisteren en die gaan begrijpen, en daarmee jezelf meer gaan begrijpen.

Jij mag er zijn, dus je onrust mag er ook zijn, en voor hetgeen wat de onrust veroorzaakt geldt dat ook, het is de strijd ermee die je in beslag neemt, niet het feit dat je onrust voelt :)
het punt is denk ik dat je je niet moet verzetten of tegen de onrust gaan vechten maar juist met die onrust aan de slag moet, proberen uit te vinden waardoor je die onust hebt. Pas dan kan je op zoek gaan naar de rust :)
pi_95076399
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 00:57 schreef sararaats het volgende:
Vrij veel mensen hebben simpelweg geen flauw idee en roepen dan maar zoiets. Wanneer de volgende dag een buurjongetje een gekneusde voet heeft en 2 dagen op krukken loopt dan weten ze niet hoe snel ze met een brok in de keel naar buiten moeten snellen om hun al dan niet gespeelde medeleven te betuigen.
pi_95092246
Ik heb vandaag mijn eindevaluatie van de depressiegroep gehad :) Donderdag is echt de laatste keer in de groep. Het afgelopen half jaar is er veel veranderd. Ik ben in november begonnen met de groep en sinds december zit ik ook aan de Antidepressiva (Sertraline). Sinds februari heb ik naast de depressiegroep ook individuele gesprekken met een psycholoog. Aan het eind van het jaar heb ik nog een enorme dip gehad, zat ik echt heel erg diep in mijn depressie. Vanaf februari ging het steeds beter en vanaf vorige maand ben ik eigenlijk wel zo goed als hersteld van mijn depressie :) Ik ben er dan ook wel aan toe om uit de groep weg te gaan, al hou ik nog wel die gesprekken met de psych voorlopig. Ik zal het heel erg wennen vinden dat ik vanaf volgende week niet meer naar de groep hoef. Het is toch een beetje een vaste gewoonte geworden het laatste half jaar dat ik daar elke donderdag heen moest.

Van de vier blokken die ik tijdens de therapie heb gehad, heb ik het meest aan cognitieve gedragstherapie (CGT) en interpersoonlijke therapie (IPT)gehad. Van CGT wist ik meteen al dat ik daar veel aan zou hebben, van IPT was ik daar in het begin niet zo zeker van. Maar heb daar uiteindelijk toch veel uit kunnen halen, ik ben bewuster over vriendschappen en relaties gaan nadenken, mijn eigen rol binnen relaties, sommige mensen wat meer op afstand gezet, bij andere mensen duidelijker grenzen aangegeven etc.

Aan activiteitentherapie heb ik vooral wat gehad toen ik echt diep in mijn depressie zat en het liefst de hele dag in bed of op de bank lag. Door bij activiteitentherapie doelen te stellen en een dagschema proberen vast te houden lukte het me steeds weer iets beter om weer dingen te ondernemen. Het vierde blok was conditietraining/looptraining, en dat wandelen door het bos vond ik wel erg lekker, maar verder had ik het niet echt nodig omdat mijn conditie wel goed is :)

Het gaat op dit moment erg goed met me, ik heb een vaste structuur, sport 4-6 keer in de week, eet gezond, slaap goed, ga over 2 weken weer volledig meedoen op school en zit gewoon lekker in mijn vel :) Ik blijf voorlopig nog wel even Sertraline slikken, tot ik echt een tijdje stabiel ben. En dan kan ik rustig gaan afbouwen :)
  woensdag 6 april 2011 @ 12:41:49 #39
336295 spiritoffreedom
just a lonely girl
pi_95115083
Mja ook hier lijkt de rust teruggekeerd, fijn. En met de gezondheid van mijzelf en mn moeder gaat het ook de goede kant op. :)

Groetjes, Spirit of freedom
pi_95115194
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Secret_(film)

Lees dat boek eens, of kijk de film.... voor de mensen die in een negatieve spiraal zitten. De opvolger van dit boek is The Power. Positief denken........boek is ook in het Nederlands te verkrijgen.
...
pi_95129459
quote:

Ja nog steeds. Al had ik dat al voor mijn depressie en erna dus nog steeds.

Trouwens om even op bovenstaande poster te reageren. Ik hoor ook positieve verhalen over het boek Pil van Mike Boddé (Bekend van Kopspijkers en De Mike en Thomas Show), schijnt sommige depressieve mensen enorm gesteund en geholpen te hebben.
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_95286067
quote:
Op woensdag 6 april 2011 18:26 schreef Bos81 het volgende:

[..]

Ja nog steeds. Al had ik dat al voor mijn depressie en erna dus nog steeds.

Trouwens om even op bovenstaande poster te reageren. Ik hoor ook positieve verhalen over het boek Pil van Mike Boddé (Bekend van Kopspijkers en De Mike en Thomas Show), schijnt sommige depressieve mensen enorm gesteund en geholpen te hebben.
Aangezien ik momenteel tijd teveel heb dacht ik dat boek te lenen maar heb hem niet kunnen vinden die dag.

Maar goed, hier voel ik me zeer wisselvallig. Vandaag ging het helemaal mis deels weer oorzaak van mijn autisme en ook het vechten tegen de somberheid maakt me moe wat weer tot depressieve momenten leidt.
Verder ben ik dus echt veel te onrrustig bezig en heb last van teveel adrenaline.
Mede door de zoektoht naar een baan voor een paar maanden. En heb al meer dan 8 afwijzingen binnen en de functie dia als reserve achterhou begint teveel vorm te krijgen ondanks dat ik nog te veel twijfels heb erover waar ik Alleen nog onrustier wordt en geen afleiding vindt en mijn "1e obsessie" vervangen heb door het obsesief piekeren over de baan.
En er komen momenteel gewoon zoveel dingen op me af.
En het mooie weet zorgt dat actiever voel alleen kan ik de enrgie nergens kwijt waardoor ik me verveel en zeer somber/depressief word.
Maar morgen wil ik dit alles van me af gooien en even afsluiten voor allen en à gewoon wat klussen in huis, wat deuren verven enzo en hopen dat ik wat rust kan kijegn in me hoofd.
  zondag 10 april 2011 @ 13:12:20 #43
336295 spiritoffreedom
just a lonely girl
pi_95296920
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 12:44 schreef Ivotje het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Secret_(film)

Lees dat boek eens, of kijk de film.... voor de mensen die in een negatieve spiraal zitten. De opvolger van dit boek is The Power. Positief denken........boek is ook in het Nederlands te verkrijgen.
Mja euhm kan allemaal wel goed zijn enzo. Als een negatieve situatie niet veranderd mag je nog zo positief denken as je wil, dan helpt het ni.
pi_95308313
he godver, het ging net zo goed vandaag. Lekker actief bezig geweest wat klussen thuis en morgen de rest. En dan zit ik weer en gaat het echt helemaal mis :)
Pfff...ik ben dit gewoon zo zat..en ik ben het zat hoe ik momenteel in elkaar zit }:| ik irriteer me gewoon aan mezelf.
En die gedachten die blijven komen en komen en komen en zijn niet stop te zetten, zelf in mijn dromen komt alles weer naar voren. En geen minuut rust }:|
ik ga zo maar even op bed liggen denk ik kijken of ik dan wel tot rust kan komen.

Heb ik eindelijk rust, moet ik weer de hele analyse uithoren over familieleden waarin ze eigenlijk alleen bekritiseerd worden en ik dus alleen negativiteit erover hoor. Ja sorry hoor, ik ben haar dochter niet haar psycholoog of vriendin }:| Ik hoef het hele levensverhaal niet aan te horen, en ik voel me nu dus als een ping-pong bal die op en neer gegooid wordt tussen de familie en mijn moeder..en ik ben dat zat :( :( en ik kan er gewoon niet meer tegen iedere keer raak ik nog erger van mijn stokje en iedere keer raak ik er weer overstuur van.

[ Bericht 34% gewijzigd door cafpow op 10-04-2011 19:22:11 ]
pi_95318945
Ik heb de laatste maanden ook last van "depressieve periodes". Ik heb eigenlijk geen idee of het gaat om een dip of om het begin van een depressie. Ook heb ik geen idee of het verstandig is om serieus hulp te zoeken of dat dat nog niet nodig is.
Waar heb ik last van? Sinds een klein half jaar enkele dagen waarop ik me nagenoeg niet kan motiveren om ook maar iets te doen. Ik zie de zin niet meer in van de dingen die ik doe... waarom zou ik dit doen? Ik heb helemaal geen zin om iets te doen, alleen maar wat rondhangen en vervolgens wordt ik gek van mijn eigen elendigheid. Mijn leven is vooral leeg nu de mensen waar ik het meest mee optrok afgestudeerd zijn. Geen hobby's, geen vaste vrienden, geen vriendin, geen sport; maar eigenlijk ook geen zin om ergens mee te beginnen. Alleen pijn wanneer ik successen zie bij anderen... iemand studeert af, iemand kust een dame voor mijn neus etc... Steeds meer heb ik het gevoel dat het leven aan me opgedrongen is en het beste dat me kan overkomen is niet meer wakker worden 's ochtends. Zelfmoordneigingen heb ik echter niet (waarschijnlijk te laf voor). Ik twijfel of ik, zoals mensen uit mijn omgeving zegt, me vooral aanstel.. of dat er wel iets aan de hand is en tijd om hulp te zoeken? Wellicht kunnen mensen hier me daar een advies over geven.
pi_95319456
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 21:31 schreef Axel1988 het volgende:
Mijn leven is vooral leeg nu de mensen waar ik het meest mee optrok afgestudeerd zijn. Geen hobby's, geen vaste vrienden, geen vriendin, geen sport; maar eigenlijk ook geen zin om ergens mee te beginnen. Alleen pijn wanneer ik successen zie bij anderen... iemand studeert af, iemand kust een dame voor mijn neus etc... Steeds meer heb ik het gevoel dat het leven aan me opgedrongen is en het beste dat me kan overkomen is niet meer wakker worden 's ochtends.
Tja, in dit herken ik mezelf heel erg. Zit in totaal hetzelfde schuitje, alleen is bij mij de gezinssituatie ee nog grotere invloed op het "alleen" zijn.
En vooral dat gevoel van pijn/jaloezie op anderen heb ik heel erg, alleen begin ik ze dan onbewust in mezelf heel erg af te kraken om me beter te voelen, en me minder ellendig te voelen :)
pi_95320456
Nou, ik mag wel stellen dat ik in een persoonlijke crisis ben beland. Slaap nu al een halfjaar elke nacht slecht (of niet), paniekaanvallen, derealisatie etc. Ik slik nu Efexor (AD), betablokkers en ben de Xanax maar op eigen houtje gaan afbouwen omdat het eindeloos wachten is op een behandeling en ik niet verslaafd wil raken aan die troep.
Ik heb nogal een ongelukkige jeugd gehad en ik denk dat wat ik nu ervaar te maken heeft met het feit dat ik mezelf niet permiteer om nog langer ongelukkig te zijn. Geluk kan je maken etcetera. En daarnaast een zelfbeeld wat toch vrij fragriel in elkaar steekt: zolang ik mijzelf maar ontwikkel en dus ontworstel aan dat rotverleden, ben ik goed. Zo niet, dan ben ik kwetsbaar, zwak etc. Ik heb mijzelf de afgelopen jaren dus continu uitgedaagd en niet zonder succes maar toen de laatste maanden de paniekaanvallen aanhielden stortte ik toch in. Daarbij komt dat ik dan ook vanuit datzelfde verleden een antipathie heb tegen therapie en in therapie gaan bewijst dat het me niet gelukt is geluk te maken. Ofzo.
Als iemand dit herkent hoor ik er graag meer over.
In ieder geval werkt die Efexor eindelijk alleen zweet ik ongelooflijk veel door dat spul maar dat heb ik er voor over want ondanks het slechte slapen e.d ben ik nu wel dichter bij mezelf en met meer vertrouwen.
zelfde als diginoob
pi_95325383
Ik heb een jaar geleden heel veel paniekaanvallen gehad, was ontzettend druk in mijn hoofd en nu heb ik de laatste weken weer het gevoel alsof ik niet kan ademen en elk moment onwel kan worden. Slik geen medicatie en heb geen hulp, wel met een depressie gekampt maar zie mijzelf niet echt als een depressief persoon meer. Wel wil ik van dat benauwde gevoel af en de angst onwel te worden. Ik durf soms mijn huis niet meer uit namelijk. Iemand tips?
pi_95326149
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 23:21 schreef Fiorellino het volgende:
Ik heb een jaar geleden heel veel paniekaanvallen gehad, was ontzettend druk in mijn hoofd en nu heb ik de laatste weken weer het gevoel alsof ik niet kan ademen en elk moment onwel kan worden. Slik geen medicatie en heb geen hulp, wel met een depressie gekampt maar zie mijzelf niet echt als een depressief persoon meer. Wel wil ik van dat benauwde gevoel af en de angst onwel te worden. Ik durf soms mijn huis niet meer uit namelijk. Iemand tips?
Tja, als je je huis soms niet meer uitdurft is het toch vrij extreem.
Als eerste moet je de angst zien te rationaliseren, dus hetgene wat je zo angstig houdt, moet je krititsch gaan bekijken, en zien te rationaliseren.
En daarmee bedoel die angst proberen beet te pakken en te kijken waarom het een niet reeele angst is.
Want met paniekaanvallen en paniekstoornissen gaat het meestal om een angst die niet reeel, dus je moet eerst de redenen vinden waarom de angst niet reeel is, en jezelf zien te overtuigen daarvan.En daarna beginnen te bedenken met dat de kans dat dat daadwerkelijk gaat gebeuren zeer klein is.
  maandag 11 april 2011 @ 01:36:35 #50
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_95329876
Ik maak me vooral veel zorgen. Dat heb ik altijd al gehad, ik weet ook niet echt waar het vandaan komt, maar ik vind het wel vervelend. Het is echt vermindering van de kwaliteit van je leven als je je constant zorgen maakt, terwijl het je geen fuck oplevert. Ik wil er dan ook eigenlijk gewoon mee stoppen, maar dat valt nogal tegen als de omstandigheden niet bepaald meewerken.

Ik kan er ook wel mee omgaan, maar vind het wel bijzonder vervelend om telkens zoveel energie aan dat gepeins verloren te laten gaan. Ik wil gewoon kiezen voor om me niet de hele dag zorgen te hoeven maken.

Is dit iets wat je met een spycholoog zou kunnen bespreken? En werkt zoiets dan goed of ben je na een half jaar nog geen steek opgeschoten? Of stopt hij je vol medicijnen?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')