Ik ben afgelopen vrijdag met z'n tweetjes bij
Fred gaan eten. Ik geef jullie ff een korte recensie (normaal gesproken lekker lang, want ik voel me niet zo lekker, dus ga er zo weer in).
Ontvangst was prima, we werden begeleid naar een tafeltje in de hoek. Aan de ene kant fijn, want van 2 kanten af zat je beschut, bij het raam en het was zeker wel knus. Aan de andere kant lastig, want de ene tafel die wel dichtbij stond, stond zo dichtbij dat we daar het gesprek konden volgen.
Het interieur is nog mooier dan de foto's van de site doen vermoeden en we vonden het op en top romantisch (en ook een beetje kitsch, maar ja!).
Wij begonnen met het huisaperitief: een witte mousserende wijn (langedoc?) met daarbij een soort van zelfgemaakte kruidenlikeur (in het glas al) van verveine, bergamot, limoncello en nog iets. Erg lekker: het smaakte fris en kruidig en erg eetlust opwekkend.
Daarbij kregen we een imposante houten tray met hapjes in verschillende kopjes: macadamia nootjes gekruid met kerrie, hartige met parmazaan gevulde churros, mini witlof in dip, broodstokjes met pancetta en chips van pompoen e.d. en ook nog kleine rolletjes gevuld met eend (canard!). Grappige was dat we van alles zo'n beetje 3 hadden, terwijl je met z'n tweetjes bent

Wel lekker ruim dus voor ons.
We hadden nog voldoende staan en toen werd er nog een amuse gebracht: picadilly schuim met daarin een rolletje gevuld met hammousse en er lagen ook nog verschillende kleine stukjes groente (bietjes, bloemkool en wortel) in het schuim. Erg lekker, zurig en fris.
Ik had m'n aperitief nog niet op, maar mijn tafelgenoots wijnglas werd al gevuld voor het voorgerecht (dit omdat je natuurlijk nooit met een leeg glas mag zitten). We hadden ook water wat ook telkens netjes bijgevuld werd. Het voorgerecht volgde vrij snel (ik nog steeds met dat ene glaasje aperitief ook nog, want ik drink nooit snel). We kregen een romige kalfstartaar met een krokantje van sesam (gewone en zwarte), waarop 4 verschillende bereidingen van komkommer lagen en twee Langoustines in tempura deeg. Onze zurige witte wijn vonden wij het gerecht overheersen dus die hebben we *na* het gerecht leeg gedronken. Er zat wel een zoete nadronk aan, maar niet genoeg. Ik vond het wel de 8 euro p. glas waar.
Ons hoofgerecht duurde daarna wat lang. De tafel naast ons, die later was begonnen, kreeg hun tussengang (volante van truffels, morrieljes en ganzenlever) al geserveerd. Wij hadden daar niet voor gekozen, dus raar dat wij nog zo lang moesten wachten op onze gang. Tafelgenoot had de wijn al op, die is kosteloos bijgeschonken toen het gerecht er uit eindelijk was.
Het hoofdgerecht was heerlijke ossenhaas op een bedje van aardappels, met een gefrituurde schorseneer en spitskool in hollandaise saus. Erg lekkere ossenhaas en een perfect gerecht, behalve de schorseneer. Die had te lang liggen frituren, dus de frituursmaak overheersde. Beetje jammer en opnieuw paste het niet goed bij de wijn. We hadden een vrij flauwe rode wijn met daarin een stevige kruidige afdronk. Eerst denk je: 'hrmpf, wat een jammere flauwe wijn, smaakt wel als wit" en vervolgens denk je: "HOLY HELL, ik heb een mond vol peper en kruidnagel ofzo" en die smaak blijft lekker lang hangen.
Vervolgens hadden wij gevraagd voor de tussengang voor 14.50: de kaaswagen. Je mocht ook je dessert inleveren en 7,50 bij betalen voor de kaas, maar wij wilden natuurlijk ons dessert houden.
Fred is bekend en beroemd? om zijn kaaswagen, want er zijn vele verschillende soorten waar je uit kan kiezen, er zit bijpassende port bij en dadels, vijgencompote en druiven in grappa.
Tafelgenoot is gek van oude kazen en heeft vooral dat gekozen (5 stuks) met daarbij de druiven in grappa. Ik koos een selectie van vier stuks (dat vind ik horen en lekker), van geit en schaap, Fenegriek kaas, rode kazen en oude kazen met daarbij vijgencompote. (Blauwschimmel eet ik alleen warm eigenlijk). Beiden vonden wij de port te zoet dus die sloegen we over.
Kazen werden netjes opvolgend van smaak neergelegd op een mooi houten plateau en we kregen er spelt met notenbrood en getoast krentenbrood met zuidvruchten bij. Heerlijke gang en harstikke leuk als je van kaas houdt.
Daarna kregen we het dessert: een tartelette met daarin pistachemouse, een deksel van speciale chocolade met daar bovenop een stukje zelfgemaakt vanille ijs (met daarin een stukje chocolade) en een mergenue. Super lekker, eindelijk een dessert waar de smaken subtiel op elkaar ingespeeld zijn. Niet te zoet, te zuur of extreem, maar gewoon een waardige en lekkere afsluiter. Jammer genoeg staat hij niet echt op de kaart.
Tenslotte sloten we af met koffie (dubbele espresso) en friandises. De espresso was echt SUPER-sterk en dat zegt wat voor iemand die normaal gesproken espresso in Portugal drinkt. Daarbij mochten we friandises kiezen van de kar (al kies je alles, dan mag dat), ik koos voor een stukje noga (sterk zoet en notig, minder honingachtig zoals ik gewend ben), een macaron (heerlijk) en een doosje met een mini brownie met pistache (heerlijk). Tafelgenoot koos 4 verschillende friandises, maar ik weet even niet meer welke precies. Je kon ook creme kiezen met limoncello en creme met een ander likeurtje, maar dat hebben wij beiden niet gedaan. Bovendien werden er nog 3 Madeleines met anijs op tafel gezet.
Oordeel:Het eten is prima in orde. Bijzondere smaken, goede porties (volgende dag alleen brood gegeten, zo vol zaten we nog) en heel lekker. Af en toe een schoonheidsfoutje, wat jammer is en minder harmonie in smaken als zou kunnen. Let wel: het hele menu was aangepast voor de restaurantweek, dus misschien dat de echte gerechten nog beter zijn. 8
De sommelier heeft of zitten slapen of gewoon deze wijnen die normaal bij de echte gerechten passen neergezet. Volgende keer geen wijn voor mij. Als het niets toevoegd aan het eten dan hoeft het voor mij niet. Zeker niet voor 8 euro p/glas. Toch waren de wijnen wel heel bijzonder, dus misschien voor een ander wel de moeite waard. 6-
Bediening is prettig maar laat af en toe wel een steekje vallen, aangegeven wensen worden vergeten of niet doorgeven zodat er dingen opnieuw gevraagd worden . Daarintegen heb ik een extra servet gekregen (niet opgemerkt dat hij van m'n schoot was gegleden) en toen ik mijn mes liet vallen had ik hem nog niet gepakt of ik kreeg al een nieuwe. (uit eten terwijl je nog ziek bent, tja wat wil je) Ze willen ook best gezellig met je praten, dus dat vonden wij prettig. 7+
Kosten: 177 euro exc. tip. Wij vonden het zeker de moeite waard. Tafelgenoot vond de kaas de lekkerste gang (arme Fred, daar is natuurlijk geen compliment uit te halen), maar ik vond het dessert echt heel leuk en lekker
[ Bericht 0% gewijzigd door kahlie op 21-03-2011 10:21:36 ]