Vanavond gegeten bij
't Amsterdammertje in Loenen a/d Vecht. Ik heb geen foto's gemaakt, vooral omdat ik daar te lui voor was
We werden om half zeven verwacht, maar toen we iets te vroeg aankwamen werden we netjes opgevangen en werden onze jassen opgehangen. We werden gebracht naar een mooi tweepersoons tafeltje in de hoek en aan het raam. Brood met boter, heerlijke olijfolie en zout stond al op tafel.
Er werd ons gevraagd of we een aperitief wilden, maar op basis van de opmerkingen van dit topic maar niet gedaan.

We namen allebei een wijntje (à 4,75 per glas). Op tafel stond een kaartje met het menu en de eventuele tussengangen die besteld konden worden. Daarop werd ook een wijnarrangement à zes euro per glas aangeboden. Maar nog leuker, en daar hebben wij voor gekozen, je kon per gang ook een half glas wijn (3,50 euro) krijgen. Aangezien wij de wijn niet naar binnen klokken ideaal!
We waren lekker van ons brood aan het eten toen chef-kok André Gerrits zich voor kwam stellen en wat vertelde over het restaurant en waarom ze graag meededen aan de restaurantweek. Erg leuk!
Toen was het tijd voor de amuses. Aangezien deze niet op de kaart vermeld stonden, kan ik niet heel specifiek zijn, behalve dat het heel lekker en origineel was. We kregen een hoorntje met mozzarella, basilicumpesto en zelfgemaakte tomatenketchup. Een mini saucijzenbroodje met chorizo, een hapje waarvan ik niet meer weet wat het precies was (iets met tomaat en basilicum volgens mij) én een eitje met (?) een mousse van iets van vis. Nouja, het was lekker!
Vervolgens het voorgerecht:
Taartje van Kingcrab, gelei van schaaldieren, Hamichi, salade van zeewier en een crème van witte chocolade en aardpeer. Dit werd in twee delen geserveerd, één deel gewoon op een bord, maar een ander deel (beide wel volledig qua opgesomde ingrediënten trouwens) in een glazen potje, waarbij de onderkant ook (zoals eerder voorgekomen in recensies) gevuld met stikstof van -78. Grappig effect, begon af en toe te borrelen! We vonden het gerecht beide erg origineel, echt een leuke combinatie van smaken. Het was echter denk ik leuker geweest om op het andere bordje ook iets anders te serveren. De krab overheerste hier en daar een beetje. We kregen er een (zoete) Spaanse witte wijn bij.
(We hadden eventueel nog kunnen kiezen voor een tussengerecht: Gebakken corvina met jonge prei en een crèmeuse van gerookte knoflook)
Na het afruimen van het voorgerecht duurde het maximaal een kwartier voordat het hoofdgerecht op tafel kwam. Wij vonden dit eigenlijk te snel, maar dit tempo hielden ze helaas wel de hele avond vol. Dit was overigens niet alleen bij onze tafel zo, ook bij andere tafels werden de gangen vrij snel op elkaar geserveerd. Klein minpuntje wat ons betreft
Het hoofdgerecht (
Gegrilde filet van Ibirico big, aardse groenten, crème van aardappel en wortel en een jus van rode wijn) maakte echter alles goed. Perfect bereid en een leuke afwisseling van smaken. Toen ik het gerecht op de menu kaart zag staan was ik niet wild enthousiast, maar dit was zeker onterecht. We dronken er een rode wijn uit Australië bij. Licht zoet, maar met een kruidige afdronk. Perfect.
Als tussengerecht hadden we kunnen kiezen voor een tosti van Reblochon, kruim van zwarte olijf, roquette sla en huisgemaakte tomatenketchup. Toen we dit aan het begin van de avond op de kaart zagen staan waren we nog aan het twijfelen. Toen er iemand aan onze tafel kwam om te vragen of we nog opmerkingen hadden over het menu en/of eventueel een extra tussengerecht wilde bestellen, was het geen probleem om dit eventueel ná het hoofdgerecht aan te geven. Erg netjes, maar we hebben er geen gebruik van gemaakt omdat het waarschijnlijk too much zou zijn.
Vervolgens het dessert:
Taartje van chocolade en amandel, structuren van passievruchten, crème van mokka en passievruchten-sorbet. Hartstikke lekker, maar ik ben sowieso gek op zoetigheid. Helemaal verrassend/origineel vond ik het eerlijk gezegd niet, maar het voldeed zeker aan mijn verwachtingen

Vanwege het arrangement dronken we er een Spaanse dessertwijn bij (ben normaal gesproken niet zo dol op dessertwijn). Prettige smaak, though.
Tot slot namen we allebei nog een cappuccino en kregen we er per persoon een vijftal aan friandises bij (een macaron, kletskop, stukje turks fruit, iets van chocola en iets wat op een mini cakeje leek)
Het menu kostte per persoon 37,50 (10 euro sterrentoeslag, dus). In totaal waren we met z'n tweeën voor het menu, 2 glazen wijn, een fles tafelwater, een ("half") wijnarrangement en 2 cappucino 121,50 (excl. fooi) kwijt. Ik vond de prijzen van de dranken prima!
Conclusie: erg smakelijk gegeten, af en toe zeer verrassend. Gangen werden iets te snel geserveerd en één dame in de bediening was af en toe wat stijfjes (verder erg vriendelijk, met name de sommelier!). We hadden de gewone kaart al even bekeken en op basis van deze ervaring zullen we buiten de restaurantweek om zeker nog een keer komen eten!