Lachen. Maar ik vond Kockelman mega irritant intervieuwenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 00:56 schreef remlof het volgende:
Geweldig, Rutte in de zapservice bij P&W:
Stuurt u ook duikboten naar Libië?
Rutte: Duikboten?
Om kwart voor acht op zaterdag.quote:
Hij vroeg lekker door. Zouden interviewers vaker moeten doen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 00:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lachen. Maar ik vond Kockelman mega irritant intervieuwen
Jij gaat voor nieuws naar de FPquote:Op zaterdag 19 maart 2011 09:35 schreef Mutant01 het volgende:
Tering, ik moet eerst 20 uberbanners wegklikken om een beetje fatsoenlijk het nieuws op de FP te kunnen lezen.
Ach,het is voor mij natuurlijk nog de portal tot het forum. Soms zijn de titels van de nieuwsberichten aan de linkerkant erg uitnodigend.quote:
Hier scheen de zon.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 09:59 schreef Montov het volgende:
Het is een mooie dag. De zon schijnt, ik voel me goed.
En niemand gaat mij vandaag tegenhouden.
Oh yeah.
Vlissingenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 10:39 schreef eriksd het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie nieuwe oorlogsbodems heeft NL
Het ding heeft nog geen naam.quote:
Wat is dat voor een gedrocht?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 10:39 schreef eriksd het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie nieuwe oorlogsbodems heeft NL
Ach, wij verspillen ook Hollands belastinggeld aan vermeende kids in Marokko die kinderbijslag opeisenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 11:10 schreef Mutant01 het volgende:
Doet me denken aan het verspilde Marokkaanse belastinggeld in Nederland. Beetje werkgelegenheid voor den Hollander kweken..
[ afbeelding ]
Opruimen heeft geen zin. Je verplaatst de rommel alleen maar. Schoonmaken weet ik niks opquote:
Ik denk dat het geld beter terecht kan komen bij een arme schoonmaker, dan bij een elektronica onderneming.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:53 schreef dotCommunism het volgende:
Dat is een redenatie die nergens op slaat natuurlijk. Je veronderstelt dan dat het geld wat aan schoonmakers wordt uitgegeven anders niet aan andere zaken wordt gespendeerd.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:55 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik denk dat het geld beter terecht kan komen bij een arme schoonmaker, dan bij een elektronica onderneming.
Tenminste... als ik een goed mens was.quote:
Het zal me werkelijk zorg zijn waar het geld wordt besteed. Voor het straatbeeld is het leuker als je eenmaal 1000¤ uitgeeft bij een juwelier dan honderd tokkies die voor 10¤ naar de six/h&m gaan.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:00 schreef mlg het volgende:
[..]
Tenminste... als ik een goed mens was.
Haha!
Donderse pessimist.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:13 schreef remlof het volgende:
En we henben een derde front in onze wereldoorlog.
Je mag best toegeven dat je een weekje kamperen was met je ouwelui.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:53 schreef Voorschrift het volgende:
Ik ben een paar dagen op zakenreis en meteen verklaren jullie oorlogen?
Tsk!
Kamperen. Deze tijd van het jaar?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je mag best toegeven dat je een weekje kamperen was met je ouwelui.
Was 't maar zo'n feest, ben kapot.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je mag best toegeven dat je een weekje kamperen was met je ouwelui.
Ga ik het nou met je eens zijn? Zijn varkens gaan vliegen vandaag toevallig?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:08 schreef eriksd het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)vroren__.html?p=20,1
Zelfs voor mij als kapitalist is dit echt een schande. Topbonussen opstrijken en de pensioenen bevriezen. Schande.
Nee hoor, samen met mijn zwager mooi kort weer. En we hebben vandaag een meisje uit het dorp hier blij gemaakt met een workshop suikerwerken bij een oom van me. En nu ben ik thuis en ben ik moe.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 09:32 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Om kwart voor acht op zaterdag.Dat is wat vroeg om een boom om te zagen.
Voor volgende maand 2 weekenden gepland staan, brrrquote:
ik hoorde het op radio 1.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:08 schreef eriksd het volgende:
Zelfs voor mij als kapitalist is dit echt een schande. Topbonussen opstrijken en de pensioenen bevriezen. Schande.
Je wordt geen topman van een bedrijf van het formaat ING als je last hebt van een geweten.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:15 schreef eriksd het volgende:
Ja, dit is een historisch moment.
Sowieso, als mens moet je dat toch niet willen? Ik zou daar bijzonder slecht van slapen.
Haha, jij liever dan ikquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor volgende maand 2 weekenden gepland staan, brrr
Ik las het ja. Schandaligquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:08 schreef eriksd het volgende:
Ze vergeet Lewinskyquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:38 schreef Voorschrift het volgende:
Hilary Clinton: "Our European and Canadian allies, and Arabian partners".
Heerlijk, dat politieke taalgebruik waar zoveel aan af te lezen valt. God bless America.
Ach een borrel om op te warmen helptquote:
Ik heb je een antwoord gegeven. Het woord van een of ander Frans staatsbedrijf al te makkelijk voor waar aannemen lijkt mij wat opportunistisch.quote:Met uw modderige toestemming even een part deux over de kernenergie-discussie geopend.
Had je mijn PM nog gekregen?quote:
Vertelquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:57 schreef eriksd het volgende:
Tjonge, Scanman is nog steeds actief. Wat had ik een oorlog met die gast
onbegrijpelijk inderdaad, wat een stel autisten.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:08 schreef eriksd het volgende:
Ja. Zeer vermakelijk.quote:
Bastiaan Zoeteman is anders ook een vermaard kerncriticus. Natuurlijk zijn er altijd externe belangen bij dat soort clubs, maar die zijn er ook bij de tegenstanders van kernenergie te vinden. Niemand heeft alle objectieve experts in huis.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:49 schreef du_ke het volgende:
Ik heb je een antwoord gegeven. Het woord van een of ander Frans staatsbedrijf al te makkelijk voor waar aannemen lijkt mij wat opportunistisch.
Die zijn overal te vinden. Daarom ga ik liever op de wetenschappers uit het vakgebied af. Ik weet dat hij op FOK verketterd wordt maar Diederik Samsom heeft op dit gebied echt wel een goed onderbouwd en genuanceerd verhaal.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Bastiaan Zoeteman is anders ook een vermaard kerncriticus. Natuurlijk zijn er altijd externe belangen bij dat soort clubs, maar die zijn er ook bij de tegenstanders van kernenergie te vinden. Niemand heeft alle objectieve experts in huis.
Ik vind je nu prompt verdacht.quote:
Tja, hij was wel erg irritant hoor. Net als Gelly, die tip ik als kloon.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:36 schreef du_ke het volgende:
Die scanman is echt zo'n figuur dat mij standaard in het negeerlijstje stond. Heb alle ophef dan ook nooit zo gesnapt/meegekregen
oquote:
Gelly als kloonquote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Tja, hij was wel erg irritant hoor. Net als Gelly, die tip ik als kloon.
Kwaliteitspost!quote:Op maandag 11 mei 2009 11:45 schreef scanman01 het volgende:
Het is al door zowel Chris Brown als Rihanna ontkend dat de foto's echt zijn. Helemaal Rihanna zou dat waarschijnlijk altijd zeggen, maar het kan wat mij betreft ook niet anders. Er gaat altijd een belletje rinkelen zodra hoofd en (naakt) lichaam niet tegelijk zijn te zien.
Grapjequote:
Nou ik zie daar toch echt geen kloon in hoorquote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:45 schreef eriksd het volgende:
Ik weet het ja. Beide in 2001 geregistreerd, altijd op elkaar reageren, exact dezelfde postmanier, extreem anti-pvv.
quote:
Zeg maar erik hoorquote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:22 schreef du_ke het volgende:
Eriksd, is het echt nodig om elke keer die oude topics omhoog te kicken?
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee joh, we naar een forellenput in Appeltern.
Heb zo een fijne New Kidsparty dus dan komt die vast van pasquote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:56 schreef betyar het volgende:
Iemand nog een natte duitse bontjas nodig?
Wacht, wat?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee joh, we naar een forellenput in Appeltern.
Die van Knut is beschikbaar.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Heb zo een fijne New Kidsparty dus dan komt die vast van pas
Zoetwater? Dat is toch niet leuk man, gewoon mannig de zee op.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Forel vissen
http://www.mun.nl/forelvissen/
Makreel vissen is wel leuk af en toe. In Venezuela heb ik op Baracuda gevist dat is pas vissen. Morgen ga ik een paar technieken uitproberen en zullen we eens kijken of we iets vangen. Zou wel leuk zijn om de rookton weer eens aan te steken.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zoetwater? Dat is toch niet leuk man, gewoon mannig de zee op.
Je hebt een eigen rookfaciliteit?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Makreel vissen is wel leuk af en toe. In Venezuela heb ik op Baracuda gevist dat is pas vissen. Morgen ga ik een paar technieken uitproberen en zullen we eens kijken of we iets vangen. Zou wel leuk zijn om de rookton weer eens aan te steken.
In Den Helder, eens per maand kan dat geloof ik. Heeft te maken met de maan, dan hoef je geeneens aas te gebruikenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Makreel vissen is wel leuk af en toe. In Venezuela heb ik op Baracuda gevist dat is pas vissen. Morgen ga ik een paar technieken uitproberen en zullen we eens kijken of we iets vangen. Zou wel leuk zijn om de rookton weer eens aan te steken.
Hoe faalde het?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:25 schreef du_ke het volgende:
Zelf vis roken hebben we ook eens geprobeerd maar onze installatie faalde een beetje
Een homemade rookton.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:24 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je hebt een eigen rookfaciliteit?
De installatie of de gebruiker?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:25 schreef du_ke het volgende:
Zelf vis roken hebben we ook eens geprobeerd maar onze installatie faalde een beetje
Een rol aluminiumfolie een paar paternosters en een werphengel en je vangt makreel.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:25 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
In Den Helder, eens per maand kan dat geloof ik. Heeft te maken met de maan, dan hoef je geeneens aas te gebruikenIig, heb het gehoord. ben zelf maarh heel kort visser geweest
Stelt geen ruk voor.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Awesome.Je krijgt bij dezen dikke pluspunten.
Heb nog wel een werphengel liggen en kan er ook mee werpenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:28 schreef betyar het volgende:
[..]
Een rol aluminiumfolie een paar paternosters en een werphengel en je vangt makreel.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:31 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Heb nog wel een werphengel liggen en kan er ook mee werpenPaternosters ken ik niet. Doe het wel zonder beetmelder of zo'n radarboot die de vissen voor je opspoort
Ah, ik zat al te denken aan zo'n liftquote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:34 schreef betyar het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Triest inderdaad, mensen die met een voerboot gaan zoeken naar vis en vervolgens hun haakje daarbij leggen. en dan trots zijn op de vangsten![]()
Zo dadelijk even de forelspullen uit het stof trekken en klaar maken voor morgen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:39 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ah, ik zat al te denken aan zo'n lift![]()
Of mensen die een heuse tent, draagbare TV en koelbox meenemen en dan af en toe eens een visje vangen
Het was lekker weer vandaag.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:47 schreef Monolith het volgende:
Zo dat was een gezellig dagje werk / terras.
Hoi metalhead.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:47 schreef Monolith het volgende:
Zo dat was een gezellig dagje werk / terras.
Hoi medeherrieër. Nog Groezrock eigenlijk?quote:
Door allerlei omstandigheden helaas niet. Ik sla over.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoi medeherrieër. Nog Groezrock eigenlijk?
Had vrienden die dan om zes uur 's ochtends al het voer erin wilden leggen, dan nog drie uur daar zitten en dan nog drie uur vissenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:46 schreef betyar het volgende:
[..]
Zo dadelijk even de forelspullen uit het stof trekken en klaar maken voor morgen.![]()
Vertel eens wat hij te zeggen heeft, anders weet ik ook niet wat ik er van moet vinden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:53 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ben mij aan het verdiepen in Sam Harris. Hij heeft best wat boeiends te zeggen over moraliteit, maar ik weet nog niet wat ik er van moet vinden.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:10 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Vertel eens wat hij te zeggen heeft, anders weet ik ook niet wat ik er van moet vinden.
Wat jouw vrienden doen is karperen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:54 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Had vrienden die dan om zes uur 's ochtends al het voer erin wilden leggen, dan nog drie uur daar zitten en dan nog drie uur vissen
Achja, ik heb weinig geduld. Vind het op zich wel leuk maar het liefste in mijn achtertuin dat ik elk half uur n's naar buiten loopquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:22 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat jouw vrienden doen is karperen.
Ik ga ook vroeg op pad als ik ga witvissen met de vaste stok. Dan kan ik goed heel de dag van 's morgens 05.30 tot 18.00. Hou ik heel makkelijk vol.
je gaat toch geen boeken lezen?quote:
Natuurlijk niet. Ik luister ze in mijn auto.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:28 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
je gaat toch geen boeken lezen?
Das Kapital is ongeveer even naar als Mein Kampf, iets beter geschreven, dat wel.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:29 schreef Dutchnative het volgende:
Weet iemand of Das Kapital en Aldus sprak Zarathroesta het lezen waard zijn?
Het is wel duidelijk dat jij geen boeken leest.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Das Kapital is ongeveer even naar als Mein Kampf, iets beter geschreven, dat wel.
Heb Mein Kampf ook niet gelezenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Das Kapital is ongeveer even naar als Mein Kampf, iets beter geschreven, dat wel.
Vooruit, Mein Kampf is heel veel erger.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:33 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat jij geen boeken leest.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:33 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Heb Mein Kampf ook niet gelezenZie wel iets in het Communisme.
Door wanbeleid, corruptie en westerse druk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat het komt dat de USSR en de DDR zijn gevallen?
Elke overheid valt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat het komt dat de USSR en de DDR zijn gevallen?
Dat kan ik ook, als ik wil.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:24 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Achja, ik heb weinig geduld. Vind het op zich wel leuk maar het liefste in mijn achtertuin dat ik elk half uur n's naar buiten loop
Vertelquote:
Marx kent zijn economische theorie en filosofie prima en maakt heel veel uitstekende observaties over het kapitalisme. Zijn doel met Das Kapital was dan ook helemaal niet (wat tegenstanders graag beweren) een handleiding voor de tot stand brenging van het communisme te schrijven. Das Kapital is, in Marx eigen woorden, een "kritiek op politieke economie" (waarbij met politieke economie de werken van klassieke economen als Malthus, Ricardo en Smith wordt bedoeld).quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:29 schreef Dutchnative het volgende:
Weet iemand of Das Kapital en Aldus sprak Zarathusta het lezen waard zijn?
Wij hebben een "kikkerpoel" van +-30 bij 15 meter. Alleen zit er geen kikker of salamander in in wel vis.quote:
Ik al het zeker lezenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:54 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Marx kent zijn economische theorie en filosofie prima en maakt heel veel uitstekende observaties over het kapitalisme. Zijn doel met Das Kapital was dan ook helemaal niet (wat tegenstanders graag beweren) een handleiding voor de tot stand brenging van het communisme te schrijven. Das Kapital is, in Marx eigen woorden, een "kritiek op politieke economie" (waarbij met politieke economie de werken van klassieke economen als Malthus, Ricardo en Smith wordt bedoeld).
Wat Das Kapital niet is, is een werk wat als hoofddoel heeft het kapitalisme aan te vallen. Marx belangrijkste punt van onderzoek zijn de sociale aspecten van kapitalisme en de vrije markt. Hij laat zien hoe, onder alle getalletjes, kapitalisme vooral een systeem van sociale relaties is. De grootste waarde van het boek ligt in het laten zien welke historische oorzaken hebben geleid tot kapitalisme, en het welke interne tegenstellingen er in het systeem zitten (Marx was beinvloedt door de dialectiek van Hegel, hoewel hij voor Das Kapital zijn eigen variant heeft toegepast).
Wat Das Kapital ook zeker niet is, is een verdediging van het communisme of een beschrijving van hoe de wereld onder het communisme eruit zal zien. Zulke zaken zijn allemaal door anderen opgepakt, Marx zelf hield zich er eigenlijk niet mee bezig. Das Kapital is een analytisch werk gericht op het kapitalisme als economisch en politiek systeem.
Of je zijn stelling, dat de tegenstellingen die Marx constateert in het kapitalisme zullen leiden tot de opheffing ervan (en zullen leiden tot het communisme), accepteert is iets wat je volledig los kan zien van de rest van het werk. Je hoeft het communisme niks te vinden om een hoop te halen uit alle dingen die Marx opmerkt over het kapitalisme. Dat hele communisme-verhaal wordt ook niet uitgewerkt in Das Kapital, en komt eigenlijk niet ter sprake. Marx is het hele boek (of eigenlijk boeken, aangezien er drie delen zijn, hoewel alleen deel I tijdens Marx leven is uitgegeven) bezig met het kapitalisme tot in detail uit te pluizen en de onderste steen boven te halen.
Je moet al helemaal niet luisteren naar wat kapitalisten hier op Fok over hem zeggen, want die hebben Marx nooit gelezen, en als ze al claimen het te hebben gelezen hebben ze het consequent fout.
Leeeeeeuuukquote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:56 schreef betyar het volgende:
[..]
Wij hebben een "kikkerpoel" van +-30 bij 15 meter. Alleen zit er geen kikker of salamander in in wel vis.
Marx is niet makkelijk te lezen op zichzelf. Zeker de eerste drie hoofdstukken zijn erg pittig en ik heb ze meerdere keren moeten lezen voor ik er enige grip op kreeg. Wat ik je kan aanraden is deze editie van Das Kapital te lezen, samen met dit boek om dingen te verduidelijken. David Harvey is zo'n beetje dé expert op het gebied van Marx van het moment, doceert al enkele decennia elk jaar over Das Kapital en heeft hier een serie colleges over het boek online gezet (waarvan de inhoud aardig overeen komt met zijn boek).quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:56 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ik al het zeker lezen![]()
Zoiets noem je Palinizen
Ik zal het allemaal meenemen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:01 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Marx is niet makkelijk te lezen op zichzelf. Zeker de eerste drie hoofdstukken zijn erg pittig en ik heb ze meerdere keren moeten lezen voor ik er enige grip op kreeg. Wat ik je kan aanraden is deze editie van Das Kapital te lezen, samen met dit boek om dingen te verduidelijken. David Harvey is zo'n beetje dé expert op het gebied van Marx van het moment, doceert al enkele decennia elk jaar over Das Kapital en heeft hier een serie colleges over het boek online gezet (waarvan de inhoud aardig overeen komt met zijn boek).
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 21:41 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Door wanbeleid, corruptie en westerse druk.
Nee goh, de bevolking had er op het laatste geen zin meer in. Dat zou ik ook niet zijjn. In Amerika was men niet ook niet blij tijdens de crisis.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:12 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee. Het Oost-Europese communisme is gevallen doordat het niet werkte. De bevolking had er op het laatst geen zin meer in, en prestatie werd niet beloond.
Daarnaast kun je je ook afvragen waarom het nodig was om een muur te bouwen om de eigen bevolking binnen te houden.
De planeconomie werkt niet, face it.
En hier wordt prestatie wel beloond? Met een burn-out voor papa en verwaarloosde kinderen ja.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:12 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee. Het Oost-Europese communisme is gevallen doordat het niet werkte. De bevolking had er op het laatst geen zin meer in, en prestatie werd niet beloond.
Daarnaast kun je je ook afvragen waarom het nodig was om een muur te bouwen om de eigen bevolking binnen te houden.
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/afleveringen/40824233/quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:14 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Nee goh, de bevolking had er op het laatste geen zin meer in. Dat zou ik ook niet zijjn. In Amerika was men niet ook niet blij tijdens de crisis.
De planeconomie kan prima werken als mensen maar wat nederigheid laten zien en zich niet willen omringen met nutteloze dingen.
In Nederland wordt inzet en prestatie inderdaad beloond. Dat het door een ongeluk mis kan gaan, is weer een ander verhaal.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:17 schreef betyar het volgende:
[..]
En hier wordt prestatie wel beloond? Met een burn-out voor papa en verwaarloosde kinderen ja.
Ik kan deze docu nu niet kijken want ik zit in de huiskamer en heb geen oortjes bij de hand. Maarja, het Communisme kan best werken.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:17 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/afleveringen/40824233/
Kijk dit eens. Een interessante aflevering over de DDR en waarom zij is gevallen.
Waarom hebben alle communistische landen enorme grote schulden? Omdat het systeem zo goed werkt?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:18 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ik kan deze docu nu niet kijken want ik zit in de huiskamer en heb geen oortjes bij de hand. Maarja, het Communisme kan best werken.
Probeer eerst eens iets te lezen voordat je domme dingen gaat roepen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:21 schreef Zeeland het volgende:
Hebben we het weer over de DDR? Goed gedaan Holograph!!
Beloond? Je wordt compleet uitgemolken en als de directeuren genoeg hebben gecasht bij de verkoop van het bedrijf wordt je als een stuk stront doorgespoeld.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:18 schreef Holograph het volgende:
[..]
In Nederland wordt inzet en prestatie inderdaad beloond. Dat het door een ongeluk mis kan gaan, is weer een ander verhaal.
Dit is lekker, daar was het brood nog vers, hier krijgen ze het oude onverkoopbare brood.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:21 schreef Holograph het volgende:
[..]
Waarom hebben alle communistische landen enorme grote schulden? Omdat het systeem zo goed werkt?
Wat de planeconomie betreft, dit was in alle communistische landen aan de orde van de dag:
[ afbeelding ]
Het werkt eniet omdat het 1) geen communisme was (de Sovjet-Unie en de DDR waren allang weer kapitalistisch) en 2) het waren totalitaire dictaturen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:12 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ah, 't is zeker stom toeval.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:22 schreef Holograph het volgende:
[..]
Probeer eerst eens iets te lezen voordat je domme dingen gaat roepen.
Ik wou dat jij je eigen advies eens opvolgde.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:22 schreef Holograph het volgende:
[..]
Probeer eerst eens iets te lezen voordat je domme dingen gaat roepen.
Geweldig toch? Iedereen heeft op deze manier 'Brot'quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:21 schreef Holograph het volgende:
[..]
Waarom hebben alle communistische landen enorme grote schulden? Omdat het systeem zo goed werkt?
Wat de planeconomie betreft, dit was in alle communistische landen aan de orde van de dag:
[ afbeelding ]
Nee. De DDR heeft tot het eind een planeconomie gekend. Er was niet genoeg voedsel om de bevolking te voeden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:25 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Het werkt eniet omdat het 1) geen communisme was (de Sovjet-Unie en de DDR waren allang weer kapitalistisch)
Dat zit nou eenmaal in de ideologie van het communisme. Ze noemen zich een democratie omdat ze menen 'de wil van het volk' uit te voeren.quote:en 2) het waren totalitaire dictaturen.
Aldus Günter Schabowski, burgemeester van Oost-Berlijnquote:Het marxisme gaat uit van de economische en politieke situatie in de negentiende eeuw, toen er nog geen kernwapens bestonden. Daarmee is het meteen achterhaald.
Dit geeft meer aan dat er te weinig brood was om genoeg winkels te bevoorraden. In communistische landen was het bittere armoede. Het is ook niet voor niets dat veel mensen in de DDR blij zijn dat de DDR is gevallen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:26 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Geweldig toch? Iedereen heeft op deze manier 'Brot'
Toch was er niet heel veel aversie. Men maakte grapjes over het westen. Dit is door de media zwaar overdreven, de afkeer.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:28 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dit geeft meer aan dat er te weinig brood was om genoeg winkels te bevoorraden. In communistische landen was het bittere armoede. Het is ook niet voor niets dat veel mensen in de DDR blij zijn dat de DDR is gevallen.
Het was een enorm wanbeleid in de DDR, ongetwijft.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:28 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dit geeft meer aan dat er te weinig brood was om genoeg winkels te bevoorraden. In communistische landen was het bittere armoede. Het is ook niet voor niets dat veel mensen in de DDR blij zijn dat de DDR is gevallen.
Valt wel mee. De DDR-burgers mochten niet eens kijken naar West-Duitse televisie omdat ze anders zouden weten dat het daar veel beter ging.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:30 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Toch was er niet heel veel aversie. Men maakte grapjes over het westen. Dit is door de media zwaar overdreven, de afkeer.
Oh, de burgemeester zegt het. dan zal het wel waar zijn!quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:27 schreef Holograph het volgende:
[..]
Nee. De DDR heeft tot het eind een planeconomie gekend. Er was niet genoeg voedsel om de bevolking te voeden.
[..]
Dat zit nou eenmaal in de ideologie van het communisme. Ze noemen zich een democratie omdat ze menen 'de wil van het volk' uit te voeren.
Verder:
[..]
Aldus Günter Schabowski, burgemeester van Oost-Berlijn
Weerleg zijn bewering dan. Zo maak je je er wel heel makkelijk vanaf.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:34 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Oh, de burgemeester zegt het. dan zal het wel waar zijn!
Waarom zou ik een bewering van een random persoon, die waarschijnlijk ook nog eens dingen riep omdat dat hoorde na de val van de muur, moeten weerleggen?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:36 schreef Holograph het volgende:
[..]
Weerleg zijn bewering dan. Zo maak je je er wel heel makkelijk vanaf.
Daarnaast was hij ook lid van het Politbureau van de DDR, die feitelijk de dienst uitmaakte in de DDR.
Random persoon? Het was een machtig figuur in de DDRquote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:37 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Waarom zou ik een bewering van een random persoon, die waarschijnlijk ook nog eens dingen riep omdat dat hoorde na de val van de muur, moeten weerleggen?
Armoede zit in Afrika. Ik was 4 toen we voor het eerst naar Hongarije gingen, dat was in 1984, het enige erge wat we zagen waren de urenlange files om Hongarije binnen te komen en de gewapende militairen. Voor de rest was het prima daar. Familieleden hadden niks te klagen ze hadden van alles voldoende. Hedendaags bellen ze om te vragen of we kaas en andere "luxe" artikelen mee willen nemen omdat het onbetaalbaar is geworden. Nu eten ze als ontbijt brood met suiker beleg is te duur.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:28 schreef Holograph het volgende:
[..]
Jaja, zei je net niet dat dat kwam door wanbeleid?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:37 schreef Holograph het volgende:
[..]
Random persoon? Het was een machtig figuur in de DDR. Hij had zelfs gezorgd voor de val van de muur.
De overheid kon dit dan ook niet financieren. Als ze dat wel allemaal konden blijven financieren was het communistische systeem ook niet als een kaartenhuis in elkaar geklapt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Armoede zit in Afrika. Ik was 4 toen we voor het eerst naar Hongarije gingen, dat was in 1984, het enige erge wat we zagen waren de urenlange files om Hongarije binnen te komen en de gewapende militairen. Voor de rest was het prima daar. Familieleden hadden niks te klagen ze hadden van alles voldoende. Hedendaags bellen ze om te vragen of we kaas en andere "luxe" artikelen mee willen nemen omdat het onbetaalbaar is geworden. Nu eten ze als ontbijt brood met suiker beleg is te duur.
Hij persoonlijk? Zo zo.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:37 schreef Holograph het volgende:
[..]
Random persoon? Het was een machtig figuur in de DDR. Hij had zelfs gezorgd voor de val van de muur door de invoering van een nieuwe reisregeling.
Waarom zou ik moeite moeten steken in de nonsens die Holograph post te weerleggen? Hij onderbouwt zelf niks, hij spuwt slechts wat oneliners en een of ander citaat en verwacht dan dat ik hier een wetenschappelijk essay ga schrijven om het te weerleggen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:39 schreef Picchia het volgende:
Haha, dotCommunism kan het niet eens weerleggen.
Hij verwacht niet dat je het weerlegt met een wetenschappelijk essay. Hij verwacht dat jij het helemaal niets kan weerleggen. Daarom daagt hij je ook uit om het te weerleggen. En het lijkt er inderdaad op dat hij daarin gelijk gaat krijgen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:41 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Waarom zou ik moeite moeten steken in de nonsens die Holograph post te weerleggen? Hij onderbouwt zelf niks, hij spuwt slechts wat oneliners en een of ander citaat en verwacht dan dat ik hier een wetenschappelijk essay ga schrijven om het te weerleggen.
Toon mij dat maar aan. Volgens mij heb ik mijn beweringen wel onderbouwt, alleen lukt dat jou niet echt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:41 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Waarom zou ik moeite moeten steken in de nonsens die Holograph post te weerleggen? Hij onderbouwt zelf niks, hij spuwt slechts wat oneliners en een of ander citaat en verwacht dan dat ik hier een wetenschappelijk essay ga schrijven om het te weerleggen.
je hebt niks onderbouwd. je hebt een citaat ergens vandaan getrokken en een foto gepost.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:43 schreef Holograph het volgende:
[..]
Toon mij dat maar aan. Volgens mij heb ik mijn beweringen wel onderbouwt, alleen lukt dat jou niet echt.
Voor de val van de muur hadden ze wel beleg, nu niet. De stranden lagen vol met hongaarse mensen, nu niet. Mensen waren vriendelijk, nu niet. Ze klaagden niet, nu wel.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:38 schreef Holograph het volgende:
[..]
De overheid kon dit dan ook niet financieren. Als ze dat wel allemaal konden blijven financieren was het communistische systeem ook niet als een kaartenhuis in elkaar geklapt.
Dan heb je ofquote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:44 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
je hebt niks onderbouwd. je hebt een citaat ergens vandaan getrokken en een foto gepost.
Welke post moet er precies weerlegt worden?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:39 schreef Picchia het volgende:
Haha, dotCommunism kan het niet eens weerleggen.
Ja, dat zeg ik ook, de staat was failliet: ze konden dit soort dingen helemaal niet financieren. Op een gegeven moment gaat dat helemaal mis, en dat gebeurde eind jaren '80.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Voor de val van de muur hadden ze wel beleg, nu niet. De stranden lagen vol met hongaarse mensen, nu niet. Mensen waren vriendelijk, nu niet. Ze klaagden niet, nu wel.
IJsland is toch ook failliet? Gebeurde rond 2009quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:48 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik ook, de staat was failliet: ze konden dit soort dingen helemaal niet financieren. Op een gegeven moment gaat dat helemaal mis, en dat gebeurde eind jaren '80.
Ik vroeg of hij een citaat wilde weerleggen van een van de leiders van de DDR. Hij deed het af als een citaat van een random persoon die er niets toe deed.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:47 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Welke post moet er precies weerlegt worden?
De staat was niet failliet, nu zijn ze failliet.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:48 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik ook, de staat was failliet: ze konden dit soort dingen helemaal niet financieren. Op een gegeven moment gaat dat helemaal mis, en dat gebeurde eind jaren '80.
Klopt, dat kwam ook omdat IJsland te veel leende.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:49 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
IJsland is toch ook failliet? Gebeurde rond 2009
Ongetwijfeld, maar als de staat niet failliet was in de jaren '80, waarom is het communisme in Hongarije dan toch gevallen?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:49 schreef betyar het volgende:
[..]
De staat was niet failliet, nu zijn ze failliet.
En er te weinig controle was in het kapitalistische systeem.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:50 schreef Holograph het volgende:
[..]
Klopt, dat kwam ook omdat IJsland te veel leende.
"Elk kapitalistisch systeem heeft een goede marktmeester nodig", Mark Rutte, 2010.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:51 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
En er te weinig controle was in het kapitalistische systeem.
Mensen vinden dictators niet leuk. Shocking hè! Waarom denk je dat het midden-oosten nu in rep en roer is? Omdat het daar zo communistisch is? Of omdat daar allemaal dictators zitten?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:51 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar als de staat niet failliet was in de jaren '80, waarom is het communisme in Hongarije dan toch gevallen?
Ik snap dat het moeilijk te begrijpen is dat het Oostblok zo goed als failliet wasquote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:53 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Mensen vinden dictators niet leuk. Shocking hè! Waarom denk je dat het midden-oosten nu in rep en roer is? Omdat het daar zo communistisch is? Of omdat daar allemaal dictators zitten?
Deze:quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik vroeg of hij een citaat wilde weerleggen van een van de leiders van de DDR. Hij deed het af als een citaat van een random persoon die er niets toe deed.
Kurz und gut: Hij kan het citaat niet weerleggen.
Dit is toch gewoon een domme opmerking. Alsof het bestaan van kernwapens iets met het einde van de DDR te maken heeft, het komt door de economische malaise. Ik dacht ook dat dit jouw mening is. Bovenstaande uitspraak legt de schuld bij kernwapens.quote:Het marxisme gaat uit van de economische en politieke situatie in de negentiende eeuw, toen er nog geen kernwapens bestonden. Daarmee is het meteen achterhaald.
Het produceren van kernwapens kost veel geld, daar was de USSR dan ook veel geld aan kwijt. Dit was uiteindelijk ook een van de doodsteken voor de USSR.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:56 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Deze:
[..]
Dit is toch gewoon een domme opmerking. Alsof het bestaan van kernwapens iets met het einde van de DDR te maken heeft, het komt door de economische malaise. Ik dacht ook dat dit jouw mening is. Bovenstaande uitspraak legt de schuld bij kernwapens.
Overigens mag je dit wel eens onderbouwen, want anders valt het ook niet te weerleggen. Nu is het gewoon een idiote uitspraak van een verliezer.
Amerika zat net zo goed in die wapenwedloop. Politieke gevangenen was bijv. ook een doodssteek.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:58 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het produceren van kernwapens kost veel geld, daar was de USSR dan ook veel geld aan kwijt. Dit was uiteindelijk ook een van de doodsteken voor de USSR.
Klopt, maar Amerika kon dat wel financieren, de USSR uiteindelijk niet. Dat is dan ook het grote verschil.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:01 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Amerika zat net zo goed in die wapenwedloop. Politieke gevangenen was bijv. ook een doodssteek.
Dat kwam door wanbeleid. Niet door het Communisme;quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Klopt, maar Amerika kon dat wel financieren, de USSR uiteindelijk niet. Dat is dan ook het grote verschil.
Omdat de mensen tijdens de laatste fase (jaren 80) van het communisme al begon te proeven aan de zoete broodjes van het kapitalisme ondernemers kregen meer vrijheden en de staat begon zich langzaam terug te trekken, 1989 na de val van de muur werden de broodjes steeds bitterder, het westen ging massaal investeren in Hongarije dankzij de centrale ligging echter kwam het geld niet bij de hongaren, alles werd duurder maar de lonen bleven en blijven hangen.Een mooi voorbeeldje zijn bijvoorbeeld de roma's tijdens de muur hadden een baan en onderdak nu hebben ze niks.Weggezet als ratten die niks kunnen behalve liegen en stelen. Ze moeten nu wel want het "vrije" westen biedt ze niks, ze krijgen geen kans.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:51 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar als de staat niet failliet was in de jaren '80, waarom is het communisme in Hongarije dan toch gevallen?
Het wanbeleid was juist het communismequote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:03 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dat kwam door wanbeleid. Niet door het Communisme;
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:58 schreef Dutchnative het volgende:
Zeeland = letterlijk en figuurlijk op dreef
Wat heeft dat met het marxisme te maken?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:58 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het produceren van kernwapens kost veel geld, daar was de USSR dan ook veel geld aan kwijt. Dit was uiteindelijk ook een van de doodsteken voor de USSR.
Elk land heeft een zwarte markt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:06 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het wanbeleid was juist het communisme.
Daarnaast hadden alle communistische landen een zwarte markt, vanwege de schaarste.
Toen in 1917 Rusland communistisch werd, werd meteen het 'volledige' communisme ingevoerd. Het gevolg was dat boeren massaal wegtrokken wat op lange termijn zou leiden tot gigantische problemen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:05 schreef betyar het volgende:
[..]
Omdat de mensen tijdens de laatste fase (jaren 80) van het communisme al begon te proeven aan de zoete broodjes van het kapitalisme ondernemers kregen meer vrijheden en de staat begon zich langzaam terug te trekken, 1989 na de val van de muur werden de broodjes steeds bitterder, het westen ging massaal investeren in Hongarije dankzij de centrale ligging echter kwam het geld niet bij de hongaren, alles werd duurder maar de lonen bleven en blijven hangen.Een mooi voorbeeldje zijn bijvoorbeeld de roma's tijdens de muur hadden een baan en onderdak nu hebben ze niks.Weggezet als ratten die niks kunnen behalve liegen en stelen. Ze moeten nu wel want het "vrije" westen biedt ze niks, ze krijgen geen kans.
Ik denk niet dat je weet waar ik het over hebquote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:07 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Elk land heeft een zwarte markt.
Amerika heeft de USSR uiteindelijk op de knieen gekregen door te investeren in de oorlog in Afghanistan ze staken t.d.t. ruim 40 miljard in de moedjahedien.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:02 schreef Holograph het volgende:
[..]
Klopt, maar Amerika kon dat wel financieren, de USSR uiteindelijk niet. Dat is dan ook het grote verschil.
Dan is daar een fout gemaakt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:11 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je weet waar ik het over heb. Dit ging over een zwarte markt van levensmiddelen, omdat de winkels niet genoeg aanboden om de bevolking te voeden.
Klopt, de planeconomie functioneerde daar niet. De planeconomie voorziet niet in tegenvallers, maar de planeconomie kan daar praktisch gezien ook niet in voorzien. Mensen werken niet met de volle 100% als ze toch wel geld krijgen.quote:
Hallo, wake up!! Je bent degene die komt met die quote van de burgemeester van Oost-Berlijn. Nu moet je er natuurlijk wel achter blijven staan. Waarom is het marxisme achterhaald door kernwapens, ik vraag je nu om dat te onderbouwen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:11 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je weet waar ik het over heb. Dit ging over een zwarte markt van levensmiddelen, omdat de winkels niet genoeg aanboden om de bevolking te voeden.
Dat kwam omdat het Marxisme helemaal geen rekening houdt met het feit dat ze peperdure wapens moesten gaan produceren.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:15 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Hallo, wake up!! Je bent degene die komt met die quote van de burgemeester van Oost-Berlijn. Nu moet je er natuurlijk wel achter blijven staan. Waarom is het marxisme achterhaald door kernwapens, ik vraag je nu om dat te onderbouwen.
Dat zal niet zoveel hebben uitgemaakt. De USSR is noch direct noch indirect door Afghanistan failliet gegaan.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:12 schreef betyar het volgende:
[..]
Amerika heeft de USSR uiteindelijk op de knieen gekregen door te investeren in de oorlog in Afghanistan ze staken t.d.t. ruim 40 miljard in de moedjahedien.
Mensen kunnen wel worden gestimuleerd.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:14 schreef Holograph het volgende:
[..]
Klopt, de planeconomie functioneerde daar niet. De planeconomie voorziet niet in tegenvallers, maar de planeconomie kan daar praktisch gezien ook niet in voorzien. Mensen werken niet met de volle 100% als ze toch wel geld krijgen.
Mensen worden dankzij het communisme passief.
Door een prestatiebeloning ja, maar dat is weer kapitalistisch.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:18 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Mensen kunnen wel worden gestimuleerd.
Nee hoor, als je iemand vertelt dat het eten van zijn medemensen in het geding is... Een planeconomie moet prima kunnen werken.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:18 schreef Holograph het volgende:
[..]
Door een prestatiebeloning ja, maar dat is weer kapitalistisch.
Leuk dat je zo idealistisch denkt, maar zo werkt het natuurlijk niet. Dit laat bijna alle mensen koud.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:19 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Nee hoor, als je iemand vertelt dat het eten van zijn medemensen in het geding is... Een planeconomie moet prima kunnen werken.
Die minimale bestaanszekerheid heb je al in deze semi-kapitalistische samenleving. Wat voor toegevoegde waarde heeft het communisme dan?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:19 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Nee hoor, als je iemand vertelt dat het eten van zijn medemensen in het geding is... Een planeconomie moet prima kunnen werken.
Stalin ging dood en in Hongarije werd mondjesmaat meer vrijheid toegekend.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:11 schreef Holograph het volgende:
[..]
Toen in 1917 Rusland communistisch werd, werd meteen het 'volledige' communisme ingevoerd. Het gevolg was dat boeren massaal wegtrokken wat op lange termijn zou leiden tot gigantische problemen.
Daarom had Lenin de 'Nieuwe Economische Politiek' ingevoerd. Dit systeem was een stuk kapitalistischer dan het volledige communisme, en toen ging het ook weer een stuk beter met de USSR.
Lenin ging dood, Stalin werd de president. Stalin schafte de NEP meteen af, en toen brak de armoede weer uit in de USSR.
Dat was het begin van het einde van de USSR. Dankzij Carter.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:17 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat zal niet zoveel hebben uitgemaakt. De USSR is noch direct noch indirect door Afghanistan failliet gegaan.
Dan zullen ze de gevolgen voelen als ze zelf te weinig te eten hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:21 schreef Holograph het volgende:
[..]
Leuk dat je zo idealistisch denkt, maar zo werkt het natuurlijk niet. Dit laat bijna alle mensen koud.
Ik ben het met je eens dat het Sovjet communisme achterhaald is. Echter heeft dat met economische argumenten te maken en niets met kernwapens. Ik schaar dit onder slecht slechte smoezen van een verliezer (die burgemeester is dan de verliezer). Ik vraag me ook af hoeveel % van het BNP de DDR uitgaf aan kernwapens.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:16 schreef Holograph het volgende:
[..]
Dat kwam omdat het Marxisme helemaal geen rekening houdt met het feit dat ze peperdure wapens moesten gaan produceren.
Deze samenleving SEMI-Kapitalistisch?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:22 schreef Picchia het volgende:
[..]
Die minimale bestaanszekerheid heb je al in deze semi-kapitalistische samenleving. Wat voor toegevoegde waarde heeft het communisme dan?
Het gevolg is dat het systeem als een kaartenhuis in elkaar stort dus.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:22 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dan zullen ze de gevolgen voelen als ze zelf te weinig te eten hebben.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:23 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het gevolg is dat het systeem als een kaartenhuis in elkaar stort dus.
De DDR had geen kernwapens, maar volgens mij ging er veel geld van de DDR naar de USSR.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:23 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het Sovjet communisme achterhaald is. Echter heeft dat met economische argumenten te maken en niets met kernwapens. Ik schaar dit onder slecht slechte smoezen van een verliezer (die burgemeester is dan de verliezer). Ik vraag me ook af hoeveel % van het BNP de DDR uitgaf aan kernwapens.
TITOquote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:23 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het Sovjet communisme achterhaald is
Idd, hij was een van de beste communisten. Stond mensen toe om vrij te reizen, en zelfs in hun vrije tijd bij te verdienen. Heeft veel volkeren bij elkaar gehouden.quote:
Jouw situatie gebeurde dus in alle communistische landen. Er werd te weinig geproduceerd waardoor er schaarste ontstond. Het gevolg was niet dat ze harder gingen werken, het gevolg was dat het communisme uit elkaar viel.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:23 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dan zal iedereen weer hard willen werken om iig eigen hachje te redden.
Joegoslavië included?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:26 schreef Holograph het volgende:
[..]
Jouw situatie gebeurde dus in alle communistische landen. Er werd te weinig geproduceerd waardoor er schaarste ontstond. Het gevolg was niet dat ze harder gingen werken, het gevolg was dat het communisme uit elkaar viel.
Mag ik concluderen dat het kernwapenargument gewoon gelul is? Zonder kernwapens was het evengoed mislukt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:25 schreef Holograph het volgende:
[..]
De DDR had geen kernwapens, maar volgens mij ging er veel geld van de DDR naar de USSR.
Daarnaast heeft de burgemeester (en lid van het Politburo van de SED) zelf de hele val op gang gezet met de invoering van de nieuwe reisregeling. Hij geloofde er zelf ook niet meer in.
Het was een van de redenen dat de USSR viel. De kernwapens waren enorme kostenposten voor de USSR.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:28 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Mag ik concluderen dat het kernwapenargument gewoon gelul is? Zonder kernwapens was het evengoed mislukt.
Ja natuurlijk, in onze samenleving worden individuele vrijheden, eigendomsrechten en de markt niet altijd voorop gesteld. Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de voordelen van het communisme ten opzichte van onze samenleving. Helemaal wanneer in onze samenleving de arme en rijken zich van elkaar onderscheiden door de hoeveelheid luxegoederen zij kunnen veroorloven.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:23 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Deze samenleving SEMI-Kapitalistisch?
Het begin van de oorlogen, mag je trots op zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:28 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ja. Het communisme is in 1992 in JS afgeschaft geloof ik.
Het communisme moest hoe dan ook falen. Maar je snapt niet dat ze het systeem niet konden financieren?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:30 schreef betyar het volgende:
[..]
Het begin van de oorlogen, mag je trots op zijn.
Dat laatste is juist een teken van Kapitalisme. In het Communisme krijgt iedereen wat hij nodig heeft. Niet meer, niet minder. Zo simpel is het.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:30 schreef Picchia het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, in onze samenleving worden individuele vrijheden, eigendomsrechten en de markt niet altijd voorop gesteld. Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de voordelen van het communisme ten opzichte van onze samenleving. Helemaal wanneer in onze samenleving de arme en rijken zich van elkaar onderscheiden door de hoeveelheid luxegoederen zij kunnen veroorloven.
Dit systeem moet ook hoe dan ook falen. Van dit systeem komt namelijk corruptie.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:33 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het communisme moest hoe dan ook falen. Maar je snapt niet dat ze het systeem niet konden financieren?
In theorie wel ja. Ik zeg ook niet dat de theorie slecht is, maar als je kijkt naar de praktijk zie je dat het gewoon faliekant misgaat.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:33 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dat laatste is juist een teken van Kapitalisme. In het Communisme krijgt iedereen wat hij nodig heeft. Niet meer, niet minder. Zo simpel is het.
Ik wacht op de dag dat dit systeem valt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:34 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dit systeem moet ook hoe dan ook falen. Van dit systeem komt namelijk corruptie.
Oké, maar wat zijn de voordelen dan?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:33 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dat laatste is juist een teken van Kapitalisme. In het Communisme krijgt iedereen wat hij nodig heeft. Niet meer, niet minder. Zo simpel is het.
Dat er geen verschil is tussen arm en rijk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:35 schreef Picchia het volgende:
[..]
Oké, maar wat zijn de voordelen dan?
Wat dan precies?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:34 schreef Holograph het volgende:
[..]
In theorie wel ja. Ik zeg ook niet dat de theorie slecht is, maar als je kijkt naar de praktijk zie je dat het gewoon faliekant misgaat.
Eén persoon (Tito) kan een tijdje meerdere volken binden (Kroaten, Serviërs, etc). Het lijkt me niet dat het hele Joegeslavië project erg goed is geweest. Die volken hoorden gewoon niet bij elkaar. Die burgeroorlog was er toch wel gekomen, dat kon alleen iets uitgesteld worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:30 schreef betyar het volgende:
[..]
Het begin van de oorlogen, mag je trots op zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nou, misbruik is niet zo netjes. In mijn ogen niet. Nee, dat hoort niet zo.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:36 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Eén persoon (Tito) kan een tijdje meerdere volken binden (Kroaten, Serviërs, etc). Het lijkt me niet dat het hele Joegeslavië project erg goed is geweest. Die volken hoorden gewoon niet bij elkaar. Die burgeroorlog was er toch wel gekomen, dat kon alleen iets uitgesteld worden.Hm, het waren idd verschillende volkeren maar ze hadden ook gewoon Servië eruit kunnen gooienSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
Het systeem kon de leiders de echte kapitalisten niet financieren, dit leidde tot het einde.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:33 schreef Holograph het volgende:
[..]
Het communisme moest hoe dan ook falen. Maar je snapt niet dat ze het systeem niet konden financieren?
opvallend. Je hebt namelijk alleen gezegd wat er zo falend was in de USSR en de DDR. Je hebt niks gezegd over het Communisme as such behalve dan dat er te weinig voedsel was wat ook kan worden voorkomen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:37 schreef Holograph het volgende:
[..]
...
I rest my case. Dat leg ik je net uit.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Het systeem kon de leiders de echte kapitalisten niet financieren, dit leidde tot het einde.
Dat de mens hedendaags steeds meer en extremer wil komt niet door het communisme dat komt door het kapitalisme.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:36 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Eén persoon (Tito) kan een tijdje meerdere volken binden (Kroaten, Serviërs, etc). Het lijkt me niet dat het hele Joegeslavië project erg goed is geweest. Die volken hoorden gewoon niet bij elkaar. Die burgeroorlog was er toch wel gekomen, dat kon alleen iets uitgesteld worden.Met dank aan het westen dat het verdrag van Trianon opdrong aan Oostenrijk-Hongarije.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op juridisch vlak zijn ze niet meer of minder gelijk dan in andere samenlevingen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:36 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Dat er geen verschil is tussen arm en rijk.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:45 schreef betyar het volgende:
en nu ga ik naar bed. Morgen 06.15 fishing time.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(...) Misschien worden jullie[Nederlanders] wel de economische vluchtelingen aan de grens met de afsluitdijk tussen Nederland en Fryslan.
-Linkse Boomknuffelaar
Ik wel. Geen Arm/Rijk tegenstellingen meer en niemand zal zich minder voelen aangezien iedereen hetzelfde heeft.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:47 schreef Picchia het volgende:
[..]
Op juridisch vlak zijn ze niet meer of minder gelijk dan in andere samenlevingen.
Wellicht zijn ze op sociaal economisch vlak gelijk, maar dan is letterlijk ieder persoon daarop achteruitgegaan.
Ik kan dat niet echt vooruitgang noemen.
Als dat zo makkelijk was, waarom hebben ze dat dan niet gedaan?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:38 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
opvallend. Je hebt namelijk alleen gezegd wat er zo falend was in de USSR en de DDR. Je hebt niks gezegd over het Communisme as such behalve dan dat er te weinig voedsel was wat ook kan worden voorkomen.
Omdat deze in een communistisch systeem worden onderdrukt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:38 schreef betyar het volgende:
[..]
Het systeem kon de leiders de echte kapitalisten niet financieren, dit leidde tot het einde.
Dat de mens hedendaags steeds meer en extremer wil komt niet door het communisme dat komt door het kapitalisme.
Egoïsme onder de leiders. Als het zo simpel was om de banken te controleren, waarom hebben we dat dan niet gedaan?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:49 schreef Holograph het volgende:
[..]
Als dat zo makkelijk was, waarom hebben ze dat dan niet gedaan?
Als mensen zich niet met bezittingen kunnen onderscheiden, dan zullen ze wel weer andere dingen vinden waarmee zij zichzelf kunnen onderscheiden. Volgens mij is het een beetje een onnozel streven om deze meest basale emoties uit te bannen. Even los van de zeer hoge prijs die daarvoor betaald wordt.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:48 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Ik wel. Geen Arm/Rijk tegenstellingen meer en niemand zal zich minder voelen aangezien iedereen hetzelfde heeft.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:51 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Egoïsme onder de leiders. Als het zo simpel was om de banken te controleren, waarom hebben we dat dan niet gedaan?
Er werd voldoende voedsel geproduceerd. Het was alleen niet goed verdeeld. Beetje zoals onder het kapitalisme ook voldoende voedsel wordt geproduceerd om de hele wereld te voeden, maar verrek, we laten ook miljarden mensen verhongeren omdat wij Westerlingen graag een kilo goedkoop vlees per dag willen wegwerken. Dus kom nu niet met dat vingertje aan, want het kapitalisme is nog net wat erger.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 23:52 schreef Holograph het volgende:
[..]!
Hoe denk jij dat ze voldoende voedsel kunnen produceren, en dan niet aankomen met het verhaaltje van: "Zeg tegen ze dat ze harder moeten werken".
Het levert die bedrijven dan ook weinig op door handelembargo's en wetgeving. Bedrijven verkopen het heus wel als ze er wel winst op zouden maken.quote:Op zondag 20 maart 2011 09:48 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Er werd voldoende voedsel geproduceerd. Het was alleen niet goed verdeeld. Beetje zoals onder het kapitalisme ook voldoende voedsel wordt geproduceerd om de hele wereld te voeden, maar verrek, we laten ook miljarden mensen verhongeren omdat wij Westerlingen graag een kilo goedkoop vlees per dag willen wegwerken. Dus kom nu niet met dat vingertje aan, want het kapitalisme is nog net wat erger.
Dus waar in het kapitalisme het kapitaal de critical success factor (CSF) is, telt bij het communisme de contacten die je hebt met ordehandhavingsdiensten zoals de KGB en distributiekanalen. Net zo'n machtsconcentratie dunkt me, alleen is geld dan een eerlijker ruilmiddel.quote:Op zondag 20 maart 2011 09:48 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Er werd voldoende voedsel geproduceerd. Het was alleen niet goed verdeeld. Beetje zoals onder het kapitalisme ook voldoende voedsel wordt geproduceerd om de hele wereld te voeden, maar verrek, we laten ook miljarden mensen verhongeren omdat wij Westerlingen graag een kilo goedkoop vlees per dag willen wegwerken. Dus kom nu niet met dat vingertje aan, want het kapitalisme is nog net wat erger.
Het ophang systeem van de vissen ging niet ok. Dus ze vielen in het vuurquote:
Mmmmhh, dat is niet zo handig nee.quote:Op zondag 20 maart 2011 12:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het ophang systeem van de vissen ging niet ok. Dus ze vielen in het vuur
Nee dat was inderdaad niet ideaalquote:Op zondag 20 maart 2011 12:13 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Mmmmhh, dat is niet zo handig nee.
quote:Op zondag 20 maart 2011 12:29 schreef du_ke het volgende:
De thermometer vol in de zon zegt 25 graden
Ik ben van de positieve benadering en dan moet je soms de metingen beïnvloedenquote:Op zondag 20 maart 2011 12:33 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Iedereen weet toch dat die dingen op 1.50 Meter moeten hangen in de schaduw?
quote:Op zondag 20 maart 2011 12:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik ben van de positieve benadering en dan moet je soms de metingen beïnvloeden![]()
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/afleveringen/40824233/quote:Op zondag 20 maart 2011 09:48 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
En wat was die belabberde techniek?quote:Op zondag 20 maart 2011 13:26 schreef betyar het volgende:
[..]
. Mijn nieuwe probeer technieken werkten niet. ¤ 16 weg.
![]()
Heb het gekeken. Waar doel je precies op? Vind het op zijn zachst gezegd een westerse docu.quote:Op zondag 20 maart 2011 12:46 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://ineuropa.nl/programmas/36788896/afleveringen/40824233/
Kijk dat eens.
Je was vast niet zo waardeloos als mijn eerste poging tot vissen. Gezellig aan de zee in Zweden, dingetje aan de haak, ik haal uit en met het haakje haal ik per ongeluk achter mij een superdure haak uit de viskoffer, die ik dus met volle kracht de zee inslinger.quote:
Ik heb meestal gewoon pieren en soms zagers maar pieren stinken beterquote:Op zondag 20 maart 2011 13:39 schreef betyar het volgende:
Volgende keer gewoon aan de gewone meelworm en powerbait.
Met forel vissen? Ik ga volgende week spring pieren gebruiken, kijken of dat werkt.quote:Op zondag 20 maart 2011 13:40 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik heb meestal gewoon pieren en soms zagers maar pieren stinken beter
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |