Heb ook een plaatje toegevoegd aan de OP, kan iemand ook in de wiki de OP aanpassen?quote:Op woensdag 16 maart 2011 08:10 schreef Mark het volgende:
Ik kreeg als uitleg dat een beetje lucht in dat plaatje ook al kan vertekenen. Dat bleek dus ook wel
Dat kan ikquote:Op woensdag 16 maart 2011 10:33 schreef Fyodor het volgende:
Laatste post (foei, geen nieuw topic aangemaakt)
[..]
Heb ook een plaatje toegevoegd aan de OP, kan iemand ook in de wiki de OP aanpassen?
Bedankt en join the club! Ik heb nu 9 keer gedoneerd en zeker 5 of 6 keer af moeten zeggen vanwege verkoudheidquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:03 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Dat kan ikToegevoegd en ook het lijstje met topics bijgewerkt. Vanavond nog even donatie afzeggen, heb altijd zo'n handige timing met verkouden zijn en een oproep krijgen
1x gedoneerd, 2x misgeprikt (waarvan keuring en 2e donatie) en mijn 3e afzegging wegens verkoudheid. Blegh.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:48 schreef Fyodor het volgende:
[..]
Bedankt en join the club! Ik heb nu 9 keer gedoneerd en zeker 5 of 6 keer af moeten zeggen vanwege verkoudheid![]()
Mijn vorige donatie was twee dagen voor mijn verjaardag. Zowel bij binnenkomst, de controle als de donatie werd ik door de verschillende medewerkers gefeliciteerd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:05 schreef Cat22 het volgende:
Ik heb weer een oproep gekregen en kan vandaag of volgende week gaan. Vandaag is niet handig ivm werk -> donatie -> uit eten (dan eet ik wel erg laat en ik wil niet halverwege mijn programma omvallen). En het heeft ook wel wat om volgende week te kunnen antwoorden op de vraag: 'wat is uw geboortedatum?' 'Vandaag!'
Gewoon goed eten en drinken. Dat is het belangrijkste denk ik wel. En met goed bedoel ik niet vet of met veel suikers maar een stevige maaltijd waardoor je zeker weet dat je de komende uren geen honger gaat krijgen. Denk hier bijv bij aan pasta, rijst, brood. Rustig blijven tijdens de donatie. Niet focussen op de prik zelf of nadenken hoeveel bloed je nou verliest en wat voor effect het heeft op je lichaam etc. Geen doemscenario 's voor je ogen halen. En vooral de dag en de dagen na de donatie veel blijven drinken. Gezonde levensstijl aanhouden.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:13 schreef mjk86 het volgende:
(hoe dóen jullie dat toch als trouwe donoren?!)
Hmm, ik kan geen antwoord geven op je eerste vraag, maar ik denk dat jij gewoon minder geschikt bent als donor als je gelijk zoveel last hebt. Ik doe vrijwel niets anders dan normaal, ik zorg er alleen voor dat ik voor en na die tijd voldoende drink, na de donatie even tien minuutjes blijf onder het genot van een kopje koffie, glas water en koekje en op dezelfde dag niet sport.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:13 schreef mjk86 het volgende:
Ben vandaag voor het eerst bloed wezen doneren. Bij de check was alles goed: Hb 8,0 en bloeddruk 122/83 (zoiets)
Daarna dus prikken, liep een beetje moeizaam door, maar uiteindelijk ging het wel. Die mevrouw bleef er bij omdat ik had aangegeven dat ik het wel spannend vond enzo.
Nou alles ging prima eigenlijk, mevrouw zegt: Je zit al op ruim 400ml. Maar toen werd ik dus ineens héél duizelig en zag helemaal zwart voor m'n ogen, heb het kunnen rekken tot 430 ml, maar toen moest ze echt "afkoppelen"... Heb dus de 500ml niet gehaald
Mijn vraag: telt deze donatie nu als mislukt? En betekent dat dat ik 430ml voor niks heb getapt?
(dat zou ik wel beetje zonde vinden ofzo, of doen ze nog wel wat met dat wat ze konden krijgen?)
Ben na "afkoppelen" nog wel een poos slapjes geweest. Arts erbij gehaald ("ga nou eerste eens even normaal ademen!") Een kop boulion op en een pakje tukkies. Daarna weer even bloeddruk meten. Zat die op 86/52.
Nóg een kop boulion, nóg een pakje tukkies en 20 minuten later nóg een keertje meten --> 97/68
ondertussen zat ik daar bij elkaar al dik 2 uur en ik kon geen boulion meer zien, dus ben ik toch maar naar huis gegaan, nadat ik de arts beloofd had veel te drinken en zout te eten. (goed excuus voor dubbelzoute dropjes en heksenhyl)
Al met al een hele ervaring dus! Hahaha
Die telt inderdaad als mislukt. Je bent namelijk voortijdig afgekoppeld.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:13 schreef mjk86 het volgende:
Ben vandaag voor het eerst bloed wezen doneren. Bij de check was alles goed: Hb 8,0 en bloeddruk 122/83 (zoiets)
Daarna dus prikken, liep een beetje moeizaam door, maar uiteindelijk ging het wel. Die mevrouw bleef er bij omdat ik had aangegeven dat ik het wel spannend vond enzo.
Nou alles ging prima eigenlijk, mevrouw zegt: Je zit al op ruim 400ml. Maar toen werd ik dus ineens héél duizelig en zag helemaal zwart voor m'n ogen, heb het kunnen rekken tot 430 ml, maar toen moest ze echt "afkoppelen"... Heb dus de 500ml niet gehaald
Mijn vraag: telt deze donatie nu als mislukt? En betekent dat dat ik 430ml voor niks heb getapt?
(dat zou ik wel beetje zonde vinden ofzo, of doen ze nog wel wat met dat wat ze konden krijgen?)
Ben na "afkoppelen" nog wel een poos slapjes geweest. Arts erbij gehaald ("ga nou eerste eens even normaal ademen!") Een kop boulion op en een pakje tukkies. Daarna weer even bloeddruk meten. Zat die op 86/52.
Nóg een kop boulion, nóg een pakje tukkies en 20 minuten later nóg een keertje meten --> 97/68
ondertussen zat ik daar bij elkaar al dik 2 uur en ik kon geen boulion meer zien, dus ben ik toch maar naar huis gegaan, nadat ik de arts beloofd had veel te drinken en zout te eten. (goed excuus voor dubbelzoute dropjes en heksenhyl)
Wat ging er precies mis ?quote:Op donderdag 17 maart 2011 14:17 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb me ook aangemeld, ik heb over anderhalve week de intake. Ik wil eigenlijk plasma geven maar dan moet je dus eerst 2x volbloed geven. Ik hoop dat ik niet flauwval of misselijk word, laatste keer dat ik bloed moest laten afnemen was dat niet zo'n succes.
Dat was niet bij Sanquin maar gewoon bij de huisarts. Ik werd heel misselijk en viel toen flauw. Ik vind naalden niet eng, ik vind bloed niet eng, maar wel in combinatie; dus als ik het in een naald of zo'n zak zie verdwijnen..brr.quote:
Niet om je te ontmoedigen maar ik weet niet of het dan een goed idee is om bloed te gaan doneren.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:20 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Dat was niet bij Sanquin maar gewoon bij de huisarts. Ik werd heel misselijk en viel toen flauw. Ik vind naalden niet eng, ik vind bloed niet eng, maar wel in combinatie; dus als ik het in een naald of zo'n zak zie verdwijnen..brr.
Ik heb er zelf nooit last van. Mijn bloed stroomt rustigjes aan en ik ga daarna gewoon weer mijn dingen doen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:13 schreef mjk86 het volgende:
Ik denk niet dat het als mislukt telt omdat je bijna bij de 500 was. Ik weet natuurlijk niet precies waar de grens is. Ik ben zelf plasma donor en moet ook wel eens vroeg afgekoppeld worden (overigens om een technische reden, niet omdat ik niet lekker of duizelig word) en als het minstens 300 is (dacht ik) dan telt het wel en wordt het ook verwerkt.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:13 schreef mjk86 het volgende:
Goed plan! Ik vind je heel dapper.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:31 schreef Mariposas het volgende:
Nah, ik ga wel de andere kant opkijken. Ik probeer het gewoon, misschien valt het mee.
Pas dan wel op dat je niet kijkt naar de zak met bloed van degenen die naast je zitten.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:31 schreef Mariposas het volgende:
Nah, ik ga wel de andere kant opkijken. Ik probeer het gewoon, misschien valt het mee.
Ik geef al een hele tijd maar ik kijk echt nooit als de naald erin gaat, naar de zak kijken terwijl hij volloopt is dan weer geen probleem.quote:Op donderdag 17 maart 2011 15:31 schreef Mariposas het volgende:
Staat geen vast aantal uren voor volgens mij. Voor het bloedgeven sporten is niet handig ivm vochtverlies. Na het doneren heb je te weinig vocht etc en is sporten niet handig omdat je dan vbehoorlijke kans loopt om van je stokje te gaan. Dezelfde dag sporten als doneren is dus een no no. De volgende dag gaat bij mij altijd prima, ik doe dan overigens geen gewichten met m'n geprikte arm, dat doet dan nog een beetje zeer.quote:Op maandag 4 april 2011 11:37 schreef douche-eendje het volgende:
Even een kickje, hoe zat het ook alweer met bloed doneren en sporten? Hoeveel tijd moest er ook al weer tussen zitten?
Dat dus. Dezelfde dag nooit sporten, de dag daarna lekker los gaan en wel je arm een beetje ontzien. Ik ga deze of volgende week voor alweer de tiende keerquote:Op maandag 4 april 2011 12:48 schreef Karstman het volgende:
[..]
Staat geen vast aantal uren voor volgens mij. Voor het bloedgeven sporten is niet handig ivm vochtverlies. Na het doneren heb je te weinig vocht etc en is sporten niet handig omdat je dan vbehoorlijke kans loopt om van je stokje te gaan. Dezelfde dag sporten als doneren is dus een no no. De volgende dag gaat bij mij altijd prima, ik doe dan overigens geen gewichten met m'n geprikte arm, dat doet dan nog een beetje zeer.
Het liefs een volle dag, dus iets meer dan 24 uur. Ik sport soms 2 dagen niet, luister naar je lichaam zou ik zeggen.quote:Op maandag 4 april 2011 11:37 schreef douche-eendje het volgende:
Even een kickje, hoe zat het ook alweer met bloed doneren en sporten? Hoeveel tijd moest er ook al weer tussen zitten?
Topquote:Op maandag 4 april 2011 13:48 schreef douche-eendje het volgende:
Ah, bedankt. Dat stukje heb ik de keer met de keuring/uitleg niet echt meegekregen "want ik sportte toch niet". Nu dus wel. Woensdagavond maar doneren, kan ik vrijdag weer hardlopen.
Waarom wacht je dan niet gewoon nog een jaartje. Je doet het om mensen te helpen. Die vraag wordt niet voor niets gesteld. Er zal gewoon een risico aan zitten dan.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:37 schreef Fabeldiertje het volgende:
hoi,
ik wil graag bloeddonor worden en heb net het informatiepakket toegestuurd gekregen met vragenlijst.
Ik doorsta alle vragen, behálve die ene over cocaïne, en of je binnen de afgelopen 12 maanden gebruikt hebt..
laat ik dat nou net 2 maanden geleden eens geprobeerd hebben, eenmalig.![]()
Zouden ze daarachter komen bij de keuring, of moet ik het maar helemaal afblazen? Vind het wel jammer.
uiteraard niet, ik ga het ook maar niet doen..maar wel jammer want ik was best een beetje psyched om het te gaan doenquote:Op woensdag 6 april 2011 21:54 schreef mazaru het volgende:
[..]
Waarom wacht je dan niet gewoon nog een jaartje. Je doet het om mensen te helpen. Die vraag wordt niet voor niets gesteld. Er zal gewoon een risico aan zitten dan.
Het is niet de bedoeling dat je door doneren mensen in gevaar gaat brengen toch?
Ach, je moet alles een keer geprobeerd hebben. Bovendien ben je nog hartstikke jong, dus zelfs als je over een jaartje ermee gaat beginnen, dan kun je nog heel veel donaties doen.quote:Op woensdag 6 april 2011 21:56 schreef Fabeldiertje het volgende:
[..]
uiteraard niet, ik ga het ook maar niet doen..maar wel jammer want ik was best een beetje psyched om het te gaan doenstom, het was niet eens boeiend en nu dwarsboomt het dit.. drugs are bad
bedankt!
Ik weeg 52-53 kg en bij mijn intake vroeg ze of ik meer dan 50 kg woog, wat ik bevestigend antwoordde. Alleen toen ze mijn bloeddruk ging meten, vroeg ze of ik toch even op de weegschaal wilde staan. Wat overigens niet met mijn bloeddruk te maken had, maar het feit dat mijn armen er nogal smal uitzagen, denk ik.quote:Op zaterdag 9 april 2011 20:20 schreef Butterfly91 het volgende:
Een vraag die in mij opkwam: hoe streng zijn ze bij de gewichtscontrole?
Staat op je keuringsformulier vermeldquote:Op woensdag 13 april 2011 19:17 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb mijn oproepkaart binnen, jeuj.Maar wanneer weet ik welke bloedgroep ik heb?
Ik heb af en toe ook van die plekjes. Meestal zijn ze na een maand al een stuk minder en verdwijnen ze uiteindelijk gewoon. Heb ik overigens niet elke keer als ik bloed heb gegeven, het is denk ik afhankelijk van hoe je geprikt wordt.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:38 schreef dynamiet het volgende:
Ik heb 4 weken geleden voor het eerst bloed gegeven, maar ik hebt nog steeds een litteken waar de naald mijn arm in ging. Blijft dit zo? Ik heb geen zin in straks allemaal van die plekjes.
De eeuwige dank van mensen die zonder jouw bloedprodukten niet kunnen overleven.quote:Op donderdag 14 april 2011 20:37 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
verdient het wat? of is het gratis arbeid met extra gaten in je lichaam
Je bent niet serieus hoop ikquote:Op donderdag 14 april 2011 20:37 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:
verdient het wat? of is het gratis arbeid met extra gaten in je lichaam
Ik heb dat ook wel eens gevraagd aan de keuringsarts. Die gaf aan dat je in de praktijk alleen geen bloed mag geven als je als man onbeschermde anale seks hebt met mannen. Dat is dan wel een activiteit die vrij exclusief is voor homoseksuele mannen, maar het sluit homo's in het algemeen niet uit van bloed doneren. De huidige wet- en regelgeving is er wat strikter in, maar als ik mijn keuringsarts moet geloven, valt het in de praktijk wel mee.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:28 schreef lodiej het volgende:
Waarom mag je als je homo bent geen bloed ''afstaan'', ik neem aan dat al het bloed toch gecontroleerd wordt?
Oke, ik vond het een beetje vreemd. Want ik zag staan dat als je hetero bent, en verschillende bedpartners hebt gehad mag je een half jaar geen bloed geven. Net alsof een soa verdwijnt na een half jaar!quote:Op vrijdag 15 april 2011 07:29 schreef Electrocute het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel eens gevraagd aan de keuringsarts. Die gaf aan dat je in de praktijk alleen geen bloed mag geven als je als man onbeschermde anale seks hebt met mannen. Dat is dan wel een activiteit die vrij exclusief is voor homoseksuele mannen, maar het sluit homo's in het algemeen niet uit van bloed doneren. De huidige wet- en regelgeving is er wat strikter in, maar als ik mijn keuringsarts moet geloven, valt het in de praktijk wel mee.
Ik dacht dat het was omdat HIV besmetting niet gelijk aantoonbaar is met screeningquote:Op vrijdag 15 april 2011 16:21 schreef lodiej het volgende:
Oke, ik vond het een beetje vreemd. Want ik zag staan dat als je hetero bent, en verschillende bedpartners hebt gehad mag je een half jaar geen bloed geven. Net alsof een soa verdwijnt na een half jaar!Nja, een soa is misschien wel minder erg dan HIV maar het blijft vreemd.
Al ben je de grootste drugsdealert die er is, het maakt ze allemaal niks uit, zolang je bloed maar veilig is.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:03 schreef Fabeldiertje het volgende:
Ik had eigenlijk gedacht dat het feit dat ik iets gesnoven had iets van minachting op zou leveren
Ze kunnen je bloed goed gebruiken, is het niet nu, dan over een jaar welquote:Op dinsdag 19 april 2011 14:03 schreef Fabeldiertje het volgende:
pas aanmeldingspakket binnegekregen, maar aan de hand van de vragenlijst erbij bleek dat ik struikelde over de cocaïnevraag, dus een jaar moet wachten. Ik dacht: jammer, en gooide het weg.
Kreeg ik vervolgens een mailtje of ik wilde bellen voor een keuringsafspraak, apart wel dat ze er toch zo op gebrand zijn..zeker omdat, toen ik belde om door te geven dat ik niet door de lijst heenkwam, de vrouw van Sanquin de snuifvraag niet kende en me toch vooral op het hart drukte om na een jaar opnieuw te bellen en anders belden zij mij wel.![]()
Ik had eigenlijk gedacht dat het feit dat ik iets gesnoven had iets van minachting op zou leveren
Wacht maar totdat je de hele keuringslijst moet invullen, haha. Kom je nog meer dingen tegen waarvan je echtquote:Op dinsdag 19 april 2011 22:50 schreef Fabeldiertje het volgende:
ik snap het ook allemaal wel en de redenen achter afwijzing/acceptatie, maar het blijft ergens wel grappig dat verkouden bloed een no go is en doorgesnoven bloed alleen op theorie wordt veroordeeld
En dan ga je die op de automagische piloot aanvinken omdat je weet dat je geen enge ziektes of 'gevaarlijke' relaties hebt en ben je opeens het deel voor mannen aan het invullen.quote:Op dinsdag 19 april 2011 23:10 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Wacht maar totdat je de hele keuringslijst moet invullen, haha. Kom je nog meer dingen tegen waarvan je echtdenkt.
Oeps moment inderdaadquote:Op dinsdag 19 april 2011 23:12 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan ga je die op de automagische piloot aanvinken omdat je weet dat je geen enge ziektes of 'gevaarlijke' relaties hebt en ben je opeens het deel voor mannen aan het invullen.
Of het 60+-lijstje. Dat was ook een Oepsquote:Op dinsdag 19 april 2011 23:12 schreef Cat22 het volgende:
[..]
En dan ga je die op de automagische piloot aanvinken omdat je weet dat je geen enge ziektes of 'gevaarlijke' relaties hebt en ben je opeens het deel voor mannen aan het invullen.
Been there, done thatquote:Op dinsdag 19 april 2011 23:17 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Of het 60+-lijstje. Dat was ook een Oeps
nou, je onderdruk is keurig..klein beetje zenuwachtig misschien? Mooi HB in ieder gevalquote:Op woensdag 27 april 2011 11:06 schreef Neerlands_Trots het volgende:
Ik heb gisteren voor het eerst bloed gegeven
Had een Hb van 10,4, een bloeddruk van 155/86 en de afname duurde 8:29 min
Zelf vond ik de bloeddruk behoorlijk hoog, maar de arts vond het normaal.. Zal wel dan
Haha dat heb ik ook wel eens gehadquote:Op dinsdag 19 april 2011 23:12 schreef Cat22 het volgende:
Best wel hoge bloeddruk..quote:Op zaterdag 9 april 2011 19:20 schreef Neerlands_Trots het volgende:
Alweer 3 weken geleden dat ik mijn intake heb gehad. Had een Hb van 10,5 en een bloeddruk van 145/85. Zal binnenkort dan wel mijn eerste oproep krijgen (als alles goed is natuurlijk)
Nee hoor. Prima onderdruk en bovendruk ligt ook keurig in de marges.quote:
Mijn bloeddruk zit ook altijd in die buurt, 140-150/80-90. In het begin dacht ik ook dat dat aan de hoge kant was, maar ik maakte daar een keer een opmerking over en toen zeiden ze ook zoiets van dat zijn prima waarden voor een volwassen man.quote:Op woensdag 27 april 2011 20:23 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Nee hoor. Prima onderdruk en bovendruk ligt ook keurig in de marges.
vitamine b12 tekort en doneren is niet zo handig: want door vitamine b12tekort krijg je oa bloedarmoede. Maar ik zou gewoon even bellen.quote:Op woensdag 27 april 2011 23:32 schreef juxtaposition het volgende:
Ben opgeroepen, maar heb momenteel een (bewezen) vitaminetekort. Mag ik doneren? Als niemand het weet bel ik wel even, maar zou handig zijn als iemand 't weet
Dat van die ader aangeven tijdens het gesprek voor de donatie zelf. Als je het vraagt prikt er iemand met wat meer ervaringquote:Op maandag 2 mei 2011 23:58 schreef farfallina het volgende:
Heb me laatst aangemeld na lang twijfelen, maar na dit topic eens nagelezen te hebben, toch maar besloten het te doen![]()
Maar ik moet eerst m'n bloed laten testen omdat er in mijn familie de ziekte van Von Willebrand voorkomt (bloedstollingziekte), dus eerst maar eens zien of ik dat ook heb en of ik wel mag doneren.
Weten jullie trouwens hoe het zit als je nogal lastig te prikken bent? Ik heb namelijk maar 1 ader in m'n arm waar ze kunnen prikken (rest ligt te diep), en dat is een rol ader. De één die prikt meteen goed, maar heb ook een aantal keer gehad dat die ader dus wegrolde, en ze met die naald in m'n arm zaten te poeren, op zoek naar m'n ader. Geen pretje kan ik je vertellen.
Maar zou dat een probleem zijn voor ze?
nou eerst maar eens proberen, toch? en als het echt niet lukt, geen donor blijvenquote:Op dinsdag 3 mei 2011 00:48 schreef Weissman het volgende:
Tja, als het echt niet te doen is zit er niks anders op dan geen donor worden. Het moet wel leuk blijven
mijn gratis donatie? Hoe de fuck kan dat? Dat is gewoon fout.quote:Op woensdag 4 mei 2011 22:35 schreef Mishu het volgende:
Ik wilde bloed geven maar ik werd afgekeurd omdat ik in november vorig jaar een keertje ketamine heb gesnovenDan mag je een jaar niet geven schijnt.
Niet omdat het dan nog in je bloed zit maar omdat ze er niet in vertrouwen dat zoiets bij 1 keer blijft![]()
Ok.
Ik mocht wel plasma geven maar dat was voor hen voor commerciële doeleinden. Dus geld verdienen met [quote]Op woensdag 4 mei 2011 22:38 schreef Mishu het volgende:
Dus nou gaat er iemand dood omdat ik geen helder gezond jong bloed kan geven.
Was toch een vage B-dokter die geen Nederlands kon en er raar en onverzorgd uitzag dus ik vond het sowieso al onguur overkomen daar. En toen viel er ook nog iemand flauwFaal.
Maar hoezo mogen zij geld verdienen aan jouw bloed? Het is toch om levens te redden en niet voor hun auto? Waarom mag dit? Verkopen zij het bloed ook?
Niet alleen hun auto, wat dacht je van de afnamelocaties, apparatuur, personeel (artsen, de dames&heren die prikken maar ook degene die op het lab het bloed testen, vervoer van bloedbank naar etc). Om dat kosteneffectief te maken zal er geld nodig zijn en dat kun je niet alleen aan kosten verhalen op de ontvanger van het bloed.quote:Op woensdag 4 mei 2011 22:38 schreef Mishu het volgende:
Dus nou gaat er iemand dood omdat ik geen helder gezond jong bloed kan geven.
Was toch een vage B-dokter die geen Nederlands kon en er raar en onverzorgd uitzag dus ik vond het sowieso al onguur overkomen daar. En toen viel er ook nog iemand flauwFaal.
Maar hoezo mogen zij geld verdienen aan jouw bloed? Het is toch om levens te redden en niet voor hun auto? Waarom mag dit? Verkopen zij het bloed ook?
Precies, dat vind ik nou ook. Die discussie die we daar een tijd geleden over hebben gehad, over te hoge salarissen, vind ik dan ook totaal niet relevant. Als ze bij wijze van spreken 10 euro aan mijn bloed verdienen en dan evengoed iemand op de operatietafel kunnen helpen, ben ik allang blij. Dat is nl nog altijd beter dan iemand laten sterven omdat ik het niet eens zou zijn met die 10 euro, maar goed, ik denk misschien te simpel daarin.quote:Op woensdag 4 mei 2011 22:50 schreef Fogel het volgende:
Het maakt me weinig uit dat er iemand geld verdiend aan mijn bloed, zolang het bloed maar goed terecht komt.
Een stichting mag weldegelijk winst maken. Een stichting mag alleen geen winstoogmerk hebben.quote:Op donderdag 5 mei 2011 00:06 schreef Karstman het volgende:
Ik denk dat die man het niet helemaal lekker heeft uitgelegd (of je hebt het verkeerd begrepen maar laten we daar niet vanuit gaan). Sanquin is een stichting (Stichting Sanquin Bloedvoorziening) en een stichting mag geen winst maken.
Als er zoveel geld in eigen zak verdwijnt dat er daardoor minder, of onveilige, afname-apparatuur kan worden aangeschaft/onderhouden, bijvoorbeeld. Of uberhaupt minder bloed afgenomen kan worden doordat afnamelocaties sluiten (is meen ik al gebeurd). Er zijn veel manieren denkbaar waarop zelfverrijking door bestuurders in het nadeel kan zijn van de patient. Maar nogmaals, ik heb niet direct de indruk dat dat nu hevig aan de orde is.quote:Op donderdag 5 mei 2011 12:44 schreef Fogel het volgende:
Welke patient zou de dupe worden van het feit dat er bloed beschikbaar is?
Wie betaalt dan de salarissen van al die mensen die daar werken, en alle apparatuur?quote:Op donderdag 5 mei 2011 12:52 schreef Mishu het volgende:
Ik snap niet waarom er een donorkliniek kan zijn die alles kosteloos schenkt? Bijv. In het ziekenhuis als onderdeel.
Het ziekenhuis. Dan gaan ze gewoon op de loonlijst van het ziekenhuis die van het bloed profiteert. Nu besteden ze het uit.quote:Op donderdag 5 mei 2011 23:36 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Wie betaalt dan de salarissen van al die mensen die daar werken, en alle apparatuur?
En wat als het bloed van het ziekenhuis op is? Wie gaat de kostenstijging die volgt uit dat decentraliseren betalen? Hoe gaat alles gecoördineerd worden in het geval van rampen?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 00:48 schreef Mishu het volgende:
Het ziekenhuis. Dan gaan ze gewoon op de loonlijst van het ziekenhuis die van het bloed profiteert. Nu besteden ze het uit.
Ook lijkt het mij efficienter om alles gecentreerd op 1 punt/meerdere grote punten te hebben; zoals het lab waar het bloed gecontroleerd word met de standaardcheck voor donatie. Die apparatuur is niet bepaald goedkoopquote:Op vrijdag 6 mei 2011 08:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
En wat als het bloed van het ziekenhuis op is? Wie gaat de kostenstijging die volgt uit dat decentraliseren betalen? Hoe gaat alles gecoördineerd worden in het geval van rampen?
Om maar wat dingen te noemen.
waarom zo lang?quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:55 schreef WinnieWana het volgende:
Eindelijk mag ik weer![]()
Dat duurde echt een jaar ofzo.
Geef maar wat aan mij.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:04 schreef Sarabi het volgende:
vanmorgen voor de 5e keer gedoneerden kreeg zelfs ene mok + knuffel
HB was wel hoog 10,3normaal is het tussen de 9 en 10 bij mij
Bij mij duurt het ook vaak lang, ook B+quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:07 schreef WinnieWana het volgende:
Geen idee. Zal wel aan mijn bloedgroep (Bpos)liggen.
Waarom gaan jullie geen plasma geven dan? Daar is altijd vraag naar.quote:Op woensdag 11 mei 2011 18:07 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Bij mij duurt het ook vaak lang, ook B+
Was mij destijds verteld dat ik eerst een paar keer volbloed moet doneren om te zien of ik wel goed te prikken ben. En dat prikken is voor sommigen nogal een lastig punt bij mijquote:Op woensdag 11 mei 2011 20:33 schreef mazaru het volgende:
[..]
Waarom gaan jullie geen plasma geven dan? Daar is altijd vraag naar.
Daar moet je meer tijd voor vrij maken voor een donatie, en dat is voor sommigen toch een obstakel (voor mij in ieder gevalquote:Op woensdag 11 mei 2011 20:33 schreef mazaru het volgende:
[..]
Waarom gaan jullie geen plasma geven dan? Daar is altijd vraag naar.
Als je het echt wilt doen, dan moet je het gewoon nog een keer opperen. Ik was er vanmiddag weer en er hangt nog steeds die poster dat ze plasmadonoren zoeken. En vooral onder de donoren die geen O- bloed hebben.quote:Op woensdag 11 mei 2011 20:38 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Was mij destijds verteld dat ik eerst een paar keer volbloed moet doneren om te zien of ik wel goed te prikken ben. En dat prikken is voor sommigen nogal een lastig punt bij mij.
Ik opper het een volgende keer wel, zal wel na de zomer pas zijnquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:27 schreef mazaru het volgende:
[..]
Als je het echt wilt doen, dan moet je het gewoon nog een keer opperen. Ik was er vanmiddag weer en er hangt nog steeds die poster dat ze plasmadonoren zoeken. En vooral onder de donoren die geen O- bloed hebben.
Ik heb verschrikkelijke aders om te prikken, maar ik doneer iedere maand anti-D. Dat gaat op dezelfde manier als plasmadonatie.
Er zijn er ook maar een paar die mij prikken daar, de rest rent weg als ze me aan zien komen.![]()
En alles bij elkaar, sta je na drie kwartier weer buiten. Dat is toch ook wel te overzien?
Dat zou ik ook niet doen. Prima om donor te zijn, maar om er echt voor te gaan reizen gaat mij ook te ver.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:24 schreef Cat22 het volgende:
Waar ik woon kun je geen plasma doneren. En ik ga geen 3 kwartier enkele reis rijden elke maand. Het is niet alsof benzine niks kost.Toen ik nog in Maastricht woonde heb ik het wel geprobeerd, maar in één arm heb ik verschrikkelijke vaten en die donatie werd één grote faal. Dus ik vind volbloed geven prima.
Mijn bloedbank is een bloedvrachtwagen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:34 schreef mazaru het volgende:
[..]
Dat zou ik ook niet doen. Prima om donor te zijn, maar om er echt voor te gaan reizen gaat mij ook te ver.
En als je aders echt zo moeilijk zijn dat het een lijdensweg voor jezelf is, dan zou ik ook passen.
Maar wat vreemd dat er bij jouw bloedbank geen mogelijkheid is om plasma te geven.
Jammer ook. Dat zou waarschijnlijk extra donoren opleveren. Al hadden ze maar 2 of 3 machines.
Maar die dingen zijn toch vrij groot? Waarom kan daar geen hoekje in worden vrijgemaakt voor plasmamachines?quote:Op woensdag 11 mei 2011 23:43 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Mijn bloedbank is een bloedvrachtwagen.![]()
Mobiele bloedbank dus en dan zijn de mogelijkheden (en openingstijden) beperkt.
Je mag als vrouw niet meer dan 3x per jaar volbloed doneren, dus dan klopt dat welquote:Op donderdag 12 mei 2011 17:56 schreef Mini_rulez het volgende:
Kost dat niet veel meer stroom dan een gewone afname? Of grotere kans dat het misgaat ofzo...
Ik heb ook weer een oproep gehad, denk dat ik maandag ga.Ik heb trouwens A+ maar ik word toch ongeveer 1x in de 4 maanden opgeroepen.
Hehe, nogal logisch aangezien vrouwen maximaal 3x per jaar normaal bloed mogen donerenquote:Op donderdag 12 mei 2011 17:56 schreef Mini_rulez het volgende:
Kost dat niet veel meer stroom dan een gewone afname? Of grotere kans dat het misgaat ofzo...
Ik heb ook weer een oproep gehad, denk dat ik maandag ga.Ik heb trouwens A+ maar ik word toch ongeveer 1x in de 4 maanden opgeroepen.
http://www.sanquin.nl/San(...)it-Dat-Precies-.htmlquote:Op donderdag 12 mei 2011 21:12 schreef WinnieWana het volgende:
Ik zal wel eens vragen naar dat plasma dan ( en even opzoeken waar ze het voor gebruiken). Ik ga denk ik over twee weken.
Ik bedoelde ook dat ik dus wel gewoon het maximale aantal keren word opgeroepen, ondanks mijn veel voorkomende bloedgroep. Omdat er eerder gezegd werd dat je dan minder vaak opgeroepen wordt.quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:19 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Je mag als vrouw niet meer dan 3x per jaar volbloed doneren, dus dan klopt dat wel
Ik ook!quote:Op vrijdag 13 mei 2011 08:04 schreef Fogel het volgende:
Ik mag de 19e de bloedbank blij maken met een portie A+.
Mail en smsjes? Dat krijg ik nou nooit, wel word ik vaak opgebeld of ik langs kan komen. Een keer gehad dat ze me belden op mijn mobiel terwijl ik net klaar was met doneren en de deur uitliep... of ik nog vandaag kon donerenquote:Op vrijdag 13 mei 2011 16:02 schreef Merel1808 het volgende:
Ik heb O- en krijg altijd alle motivatie-mail, -sms en -post!
Bij een veel voorkomende bloedgroep zul je waarschijnlijk juist vaker worden opgeroepen, aangezien de vraag ook groter is. Ik ben nu net een jaar donor en 2 donaties gedaan, heb een wat minder voorkomende bloedgroepquote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:50 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook dat ik dus wel gewoon het maximale aantal keren word opgeroepen, ondanks mijn veel voorkomende bloedgroep. Omdat er eerder gezegd werd dat je dan minder vaak opgeroepen wordt.
Kan me trouwens niet voorstellen dat dat veel uitmaakt, omdat er altijd ongeveer evenveel donoren als ontvangers zullen zijn met een bepaalde bloedgroep. Tenzij je echt O- hebt is er dus altijd evenveel vraag naar jouw bloedgroep.
Er zijn ook evenredig veel meer donoren met die bloedgroep, dus zou het niks uit moeten maken.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 11:53 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Bij een veel voorkomende bloedgroep zul je waarschijnlijk juist vaker worden opgeroepen, aangezien de vraag ook groter is. Ik ben nu net een jaar donor en 2 donaties gedaan, heb een wat minder voorkomende bloedgroep.
Ik krijg meestal een sms, maar soms bellen ze ook op of ik dezelfde dag nog kan komen (ik werk in het ziekenhuis, dus ik kan er binnen een paar minuten zijn).quote:Op vrijdag 13 mei 2011 18:09 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Mail en smsjes? Dat krijg ik nou nooit, wel word ik vaak opgebeld of ik langs kan komen. Een keer gehad dat ze me belden op mijn mobiel terwijl ik net klaar was met doneren en de deur uitliep... of ik nog vandaag kon doneren
Ik zou niet gaan doneren wanneer die fittest belangrijk voor je is. Ik sport dezelfde dag niet, de dag erna wel, maar bij hardlopen merk ik echt wel het verschil de eerste week na donatie.quote:Op zondag 15 mei 2011 23:11 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Er zijn ook evenredig veel meer donoren met die bloedgroep, dus zou het niks uit moeten maken.
Hebben jullie ervaring met sporten de dag na een afname? Ik heb dinsdag een fittest, en nu zit ik te twijfelen of ik morgen naar de bloedbank zal gaan.
Belletjes krijg ik wel, misschien dat mijn regio nog niet overgestapt is op sms?quote:Op zondag 15 mei 2011 23:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik krijg meestal een sms, maar soms bellen ze ook op of ik dezelfde dag nog kan komen (ik werk in het ziekenhuis, dus ik kan er binnen een paar minuten zijn).
Mijn regio is net een tikkeltje noordelijker dan de meesten hierquote:Op zondag 15 mei 2011 23:32 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Belletjes krijg ik wel, misschien dat mijn regio nog niet overgestapt is op sms?
En ze zijn er nog wel zo trots op volgens de briefquote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:05 schreef aloe_vera het volgende:
Ik heb al een halfjaar een pas,ze doen er nooit wat mee
Mijn algemene ervaring is wel dat mijn benen sneller moe worden de dag na een afname.quote:Op zondag 15 mei 2011 23:11 schreef Mini_rulez het volgende:
Hebben jullie ervaring met sporten de dag na een afname? Ik heb dinsdag een fittest, en nu zit ik te twijfelen of ik morgen naar de bloedbank zal gaan.
Nog nooit gezien. Hoef je je dan niet meer te legitimeren bij een afname?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:55 schreef Rituals het volgende:
Ik heb zojuist de nieuwe Sanquin donorpas ontvangen.
'De pas bevat een barcode waarmee uw gegevens, zoals naam, bloedgroep en donornummer, direct gescand kunnen worden'.
Andere mensen die de pas ook hebben ontvangen? Of is het helemaal niet nieuw?
Jawel, dus ik heb het idee dat er weinig verandert?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:11 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nog nooit gezien. Hoef je je dan niet meer te legitimeren bij een afname?
vandaag heb ik ook de pas gekregen! Zie het nut er niet zo van in eigenlijkquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:15 schreef Rituals het volgende:
[..]
Jawel, dus ik heb het idee dat er weinig verandert?
'Op vertoon van de donorpas kunt u ook deelnemen aan speciale acties en bijeenkomsten voor donors. Zodra hier meer over bekend is, wordt u hierover geïnformeerd'.
Jawel, er staat immers geen foto op je pas. Enige voordeel is dat je donornummer dat op je oproepkaart staat er ook op staat, maar ik heb ook vaak bloed gegeven zonder dat ik die oproepkaart bij me had. Je staat immers in het systeem. Dus het is tot nu toe vrij zinloosquote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:11 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nog nooit gezien. Hoef je je dan niet meer te legitimeren bij een afname?
Ik heb nog geen pas: maar wel een goed punt. Ik ben er al een paar keer in 2007 geweest, en wonder boven wonder stond er voorlopig naast mijn bloedgroepquote:Op woensdag 18 mei 2011 10:33 schreef rene90 het volgende:
Wat overbodig en nutteloos die pas. Ook het argument dat je altijd je bloedgroep bij de hand hebt..., ja in het ziekenhuis doen ze toch een test als er iets aan de hand is
Er staat bij de bloedbank altijd voorlopig naast je bloedgroep. Ook al verandert je bloedgroep in principe niet, toch testen ze elke keer, want de gevolgen zijn dramatisch als iemand de verkeerde bloedgroep toegediend krijgt.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:55 schreef Ordos20 het volgende:
[..]
Ik heb nog geen pas: maar wel een goed punt. Ik ben er al een paar keer in 2007 geweest, en wonder boven wonder stond er voorlopig naast mijn bloedgroep
Des te opmerkelijker want ik heb mijn geboortekaartje nog met mijn bloedgroep erop, en het lijkt me niet dat dat nu plots anders is
Nee an sich logisch, verschillende bloedgroepen en rhesusfactoren mengen zo lekker (zelfs met zwangerschappen kan dat soms een probleem zijn).quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:01 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Er staat bij de bloedbank altijd voorlopig naast je bloedgroep. Ook al verandert je bloedgroep in principe niet, toch testen ze elke keer, want de gevolgen zijn dramatisch als iemand de verkeerde bloedgroep toegediend krijgt.
Ik heb bloed gekregen met een verkeerde rhesusfactor.quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:49 schreef Dzjonka het volgende:
Buiten bloedgroep en rhesusfactoren zijn er ook nog een hoop andere antistoffen waarop gelet wordt bij het geven van een zak bloed aan een patient. Bij het hebben van bepaalde antistoffen kan het bloed namelijk wel qua bloedgroep en rhesusfactor kloppen, maar toch afbreken wanneer het gegeven wordt aan een patient of erger, het bloed van de patient afbreken. Bij iedereen moet er dus een kruisproef gedaan voordat je bloed krijgt worden en of je geen rare antistoffen (vaak na eerder bloed ontvangen te hebben) hebt, wel zo veilig. Deze irregulaire antistoffen staan niet bij je bloedgroep op je pasje, maar sommige donoren hebben ze wel.
Hier ookquote:Op woensdag 18 mei 2011 17:41 schreef krullebol81 het volgende:
vandaag viel de oproepkaart in de bus!
Volgende keer direct mee verhuizen als de Bloedbank verhuist, he?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:14 schreef Bos81 het volgende:
Vandaag bloed gegeven. Voor het eerst in iets van zeven jaar. Ben toen even gestopt omdat de bloedbank ging verhuizen. Nu woon ik er weer dichtbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |