abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:08:38 #101
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94204436
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:05 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat met die angst viel enorm mee, vooral omdat de Amerikanen toen ik de buurt zaten. Vooral de Shiiten in het zuiden dachten dat de Amerikanen wel eventjes doorstoten richting Bagdad (dat deden ze pas in 2003) en kwamen toen in opstand.

De enige kliek die Saddam ooit gesteund heeft was zijn eigen groep (soenieten), voor de rest had hij vrij weinig steun, al helemaal na een oorlog met Iran die veel ellende met zich meebracht. En er werden ook moordaanslagen op hem en zijn zonen uitgeoefend, echter nooit zonder resultaat.

[..]

Ja, maar dat was al sinds weken zo. Dus ik zie niet in waarom je dit als "nieuw" feit zou willen presenteren.

Kan je mij ook vertellen of de rebellen de beschikking hebben over zware wapens (tanks, pantservoertuigen, artillerie, vliegtuigen / heli's, schepen)?
Volgens 'betrouwbare' twitters is het rebellenleger de laatste week in bezit gekomen van meerdere voertuigen en vliegtuigen. Met die laatste zijn drie oorlogsschepen van Ghadaffi mee gebombardeerd. Hoeveel er nog vliegen is me onduidelijk.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:10:21 #102
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94204517
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:06 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Ja, maar wel door een interventie van buitenaf, niet door rebellen of een opstand in het eigen land.

Waarmee je in feite aangeeft dat de rebellen zonder interventie vanuit het westen kansloos zijn.
Juist niet.

Als de rebellen verliezen, beginnen de verdwijningen en massamoorden. Dit zal de aanleiding tot interventie van het westen, en afzetting van Ghadaffi.

hoewel dit natuurlijk niet het ideale scenario is
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:11:05 #103
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94204555
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:08 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Volgens 'betrouwbare' twitters is het rebellenleger de laatste week in bezit gekomen van meerdere voertuigen en vliegtuigen. Met die laatste zijn drie oorlogsschepen van Ghadaffi mee gebombardeerd. Hoeveel er nog vliegen is me onduidelijk.
Dat is interessant, hoe zijn ze in bezit gekomen van deze units, en wat voor units zijn het?

Als het "slechts" enkele units zijn dan maakt het alsnog weinig uit, aangezien een volledig gepantserde eenheid ze zo vernietigd.

Andere vraag, hoe zit het nu met "overgelopen" delen van het leger, vechten die actief mee tegen de troepen van Ghadaffi of staan die alleen wapens uit te delen en doen verder niets?
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:12:42 #104
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94204649
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:10 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Juist niet.

Als de rebellen verliezen, beginnen de verdwijningen en massamoorden. Dit zal de aanleiding tot interventie van het westen, en afzetting van Ghadaffi.
Jij bent ook wel erg goedgelovig, is het niet?

Jarenlang kon het het westen geen éne flikker schelen wat er in Libië gebeurde, want massamoorden en verdwijningen zijn in dat land niets nieuws. Dacht je nu echt dat het westen zich er dan mee gaan bemoeien? Die hebben met Irak en Afghanistan genoeg gezeik aan hun hoofd en gaan niet nog een keer een dergelijk avontuur aan.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:12:59 #105
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94204660
Avond :W

Nog bevestigde berichten over de geheimzinnige superkrachten van de oppositie?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:13:27 #106
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_94204678
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:05 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Dat met die angst viel enorm mee, vooral omdat de Amerikanen toen ik de buurt zaten. Vooral de Shiiten in het zuiden dachten dat de Amerikanen wel eventjes doorstoten richting Bagdad (dat deden ze pas in 2003) en kwamen toen in opstand.

De enige kliek die Saddam ooit gesteund heeft was zijn eigen groep (soenieten), voor de rest had hij vrij weinig steun, al helemaal na een oorlog met Iran die veel ellende met zich meebracht. En er werden ook moordaanslagen op hem en zijn zonen uitgeoefend, echter nooit zonder resultaat.

[..]

Ja, maar dat was al sinds weken zo. Dus ik zie niet in waarom je dit als "nieuw" feit zou willen presenteren.

Kan je mij ook vertellen of de rebellen de beschikking hebben over zware wapens (tanks, pantservoertuigen, artillerie, vliegtuigen / heli's, schepen)?
Nou, aangezien hij er nog 12 jaar gezeten heeft en de opstand jaren vrijwel niks van zich heeft laten horen viel het met die angst dus niet mee. Zeker niet toen bleek dat de Amerikanen niet mee gingen helpen. In Libië hebben de mensen geen angst en dat zonder de nabijheid van een buitenlands leger. Dus er is ook geen buitenlands leger dat weg kan vallen.

En de rebellen hebben beschikking over tanks, pantservoertuigen, artillerie, vliegtuigen en heli's. Schepen weet ik niet.
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_94204817
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Avond :W

Nog bevestigde berichten over de geheimzinnige superkrachten van de oppositie?
Hey snip, welcome back.

Niets confirmed; nagenoeg alle journo's zijn 'm lang en breed gesmeerd.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:16:53 #108
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94204852
En enkele dagen geleden niet te vergeten

quote:
Bab al-Azizia, Tripoli, main militairy base location of Ghadaffi
March 15, 2011

Muhammad Mokhtar Osman, a pilot defecting from the Libyan Airforce, unloaded all of his ordinance onto the compound and crashed into it as a suicide attack.
piloten van Ghadaffi krijgen geen parachute en maar weinig brandstof mee, om te voorkomen dat ze deserteren.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:17:39 #109
pi_94204894
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:16 schreef deleriouz het volgende:

[..]

Hey snip, welcome back.
Thanks. c_/
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:20:15 #110
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94205031
quote:
10s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:12 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Jij bent ook wel erg goedgelovig, is het niet?

Jarenlang kon het het westen geen éne flikker schelen wat er in Libië gebeurde, want massamoorden en verdwijningen zijn in dat land niets nieuws. Dacht je nu echt dat het westen zich er dan mee gaan bemoeien? Die hebben met Irak en Afghanistan genoeg gezeik aan hun hoofd en gaan niet nog een keer een dergelijk avontuur aan.
Denk je dat Europa en de VS zitten te wachten op Chinese invloed en Chinese veiligheidsdiensten die nu vanuit Libie kunnen opereren, in de buurt van de Golfstaten? Dat hele gebied heeft zo'n strategisch belang, en dan heb ik het nog niet eens over olie, dat de EU alleen al daarom ervoor moet zorgen dat het ze goedgezind blijft.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:22:10 #111
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94205143
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:13 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Nou, aangezien hij er nog 12 jaar gezeten heeft en de opstand jaren vrijwel niks van zich heeft laten horen viel het met die angst dus niet mee. Zeker niet toen bleek dat de Amerikanen niet mee gingen helpen. In Libië hebben de mensen geen angst en dat zonder de nabijheid van een buitenlands leger. Dus er is ook geen buitenlands leger dat weg kan vallen.

En de rebellen hebben beschikking over tanks, pantservoertuigen, artillerie, vliegtuigen en heli's. Schepen weet ik niet.
De opstand in Irak in 1991 had veel weg van de huidige in Libië, het feit dat je er niets van hebt gehoord komt doordat er bijna geen journalisten waren die er verslag van konden doen.

Want bijna alle steden in Noord- en Zuid-Irak vielen in handen van de rebellen, de rebellen hadden de beschikking over allerlei wapens vanuit het leger die werden achterlaten toen Saddam's troepen die gebieden uitgejaagd werden. Op dat punt begonnen onderdelen van het Irakese leger (vaak Shiiten die de soenieten helemaal zat waren) zich aan de kant van de rebellen te scharen.

Precies hetzelfde als je in Libië hebt gezien, de oppositie krijgt steeds meer steden in de hand en lijkt de steun van het leger te krijgen. De indruk is dat steeds meer steden omvallen en het snel afgelopen is met de dictator.

Echter bracht Saddam Hussein toen, vergeet niet, hij was slechts enkele weken daarvoor vernietigend aangevallen door de Amerikanen en dus erg verzwakt, zijn troepen in stelling. Met alles wat hij had begon hij de rebellen aan te vallen en wist ze succesvol steeds verder terug te slaan en uiteindelijk de oppositie te vernietigen.

Zo ver zijn we in Libië echter nog niet, maar wat we wel zien is dat Ghadaffi de rebellen steeds verder terugslaat en juist weer aan invloed lijkt te winnen, ondanks dat vele mensen hem afgeschreven hadden. "Totgesagte leben länger"
pi_94205150
quote:
ChangeInLibya Mhalwes Guy
Breaking news from Misrata that the complete Air Academy is surrounded now, not only the snipers. Khamis brigade morale low. #libya #feb17
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:24:40 #113
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94205285
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:20 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Denk je dat Europa en de VS zitten te wachten op Chinese invloed en Chinese veiligheidsdiensten die nu vanuit Libie kunnen opereren, in de buurt van de Golfstaten? Dat hele gebied heeft zo'n strategisch belang, en dan heb ik het nog niet eens over olie, dat de EU alleen al daarom ervoor moet zorgen dat het ze goedgezind blijft.
Qua olieproductie is Libië niet zo sterk van belang voor Europa, het zijn vooral enkele Zuid-Europese landen die er veel gebruik van maken. De bulk van onze oliebehoefte wordt echter voorzien vanuit andere landen.

Uiteraard denk ik niet dat de EU en VS op chinese invloed zitten te wachten, echter zal dit geen beweegreden zijn om daarom maar Libië binnen te vallen. In de koude oorlog had de Sovjet-Unie enorm veel invloed in Libië, en dat bleek iets te zijn waar men mee kon leven.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:26:24 #114
pi_94205363
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:22 schreef deleriouz het volgende:

[..]

Zit die brigade vast gepind door de oppositie?
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:27:43 #115
pi_94205443
Ik denk trouwens dat Frankrijk snel de kant van de winnaar heeft gekozen i.v.m toekomstige olie-deals.
pi_94205530
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik denk trouwens dat Frankrijk snel de kant van de winnaar heeft gekozen i.v.m toekomstige olie-deals.
Welkom terug :)

Wie is in jouw ogen de winnaar?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94205541
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zit die brigade vast gepind door de oppositie?
Yes!

quote:
feb17libya Feb17Libya
AJA caller: None of the clashes took place inside #Misrata, all attacks by #Gaddafi forces were in the outskirts and we pushed them out.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:29:23 #118
338880 haan33
Studerende Boy
pi_94205544
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
achja, tam oil doet het goed he
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:29:23 #119
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94205545
quote:
De Fransen spelen wat dat aangaat wel het meest vuile spel, zie ook Irak waar ze na de Golfoorlog (1991) tot aan de 2e Golfoorlog (2003) goed geld verdienden aan oliecontracten die ze met het regime van Saddam Hussein hadden.

Sterker nog, hun oppositie tegen de oorlog van 2003 was grotendeels door dit zakelijke belang ingegeven, aangezien ze deze contracten na 2003 aan Amerikaanse bedrijven zijn kwijtgeraakt.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:32:49 #120
338880 haan33
Studerende Boy
pi_94205740
maarja zehebben geen zwaar geschut die rebellen, dus volgende maand zijn ze verslagen
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:33:00 #121
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94205753
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 17:04 schreef Bartholomaeus het volgende:
van gpdMiddleEast:

Zojuist over telefoon gesproken met Mustafa Gheriani in #Benghazi, woordvoerder van de rebellen en interimregering...

Gheriani zei tegen me: "Situatie Benghazi is nog onder controle. Zware bombardementen door Kadhafi-troepen van Ajdabiya..."

"Weet ook niet waarom westen niet ingrijpt? Moet het hier eerst net zo bloedig worden als Rwanda?"

Onderstaande quotes dus afkomstig van gesprek dat ik zojuist had met Mustafa Gheriani in Bengazi. Hij heeft trouwens een Nederlandse vrouw.

Kan dit Houda zijn???
Hij kan het vergeten dat het westen op korte termijn ingrijpt, hiervoor is teveel tijd aan intentioneel lobbyen nodig. Eenzijdig ingrijpen van het westen ligt nu te gevoelig in de Arabische wereld, maar ook bij andere landen in de VN.

Er kan beter tegen hem gezegd worden voorbereidingen te treffen voor "Plan B", dit omvat:

Terugtrekken naar een makkelijk bergachtig gebied met zoveel mogelijk soldaten, voedsel, munitie en wapens. Als ik hun was zou ik nu al zogenaamde forten in dat gebied bouwen en wapens en ander materiaal daarheen verplaatsen. Vervolgens een periode overbruggen d.m.v guerrilla/verzet. De bevolking voor hun winnen. Een stadverzet organiseren in de grote steden. Zogenaamde "diplomaten" naar het buitenland sturen om te lobbyen voor een internationaal ingrijpen. Voordat dit daadwerkelijk gebeurd kan het nog wel vele maanden of jaren duren. In die tijd moet het verzet het uitzingen. En onderwel vele militaire objecten van Ghaddafi registreren zodat deze later gebombardeerd kunnen worden door Westerse vliegtuigen. Een hele ander militaire strategie, maar daar is veel planning voor nodig. Moeten ze nu mee beginnen.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:34:12 #122
pi_94205825
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:29 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Welkom terug :)
Thanks c_/
quote:
Wie is in jouw ogen de winnaar?
Het volk.Het kan lang duren (40-50 jaar?) en veel bloed kosten, maar uiteindelijk wint het volk. Tenzij je echt massa-slachtingen aan richt.
pi_94205944
Is die kamikaze aanval van die piloot nu wel of niet gebeurt :?
Ik heb er op alle zenders geen woord over gehoord :?
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:35:58 #124
pi_94205948
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:32 schreef haan33 het volgende:
maarja zehebben geen zwaar geschut die rebellen, dus volgende maand zijn ze verslagen
Dat weten we niet. We wisten ook niet dat ze vliegtuigen hadden.
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:37:26 #125
338880 haan33
Studerende Boy
pi_94206048
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 19:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat weten we niet. We wisten ook niet dat ze vliegtuigen hadden.
Maar Kadaffi zal ongetwijfeld wel een keer zijn 'trouwe volk' zat zijn
'The Don Mega'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')