quote:Gebruikte brandstof in kernreactor 4 kookt
Het Japanse Atoomgenootschap meldt aan Reuters dat er na een explosie twee gaten van acht vierkante meter in een muur van het buitenste gebouw rond kernreactor nummer 4 van centrale Fukushima 1 zitten. Daarbij is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan: het bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard is naar alle waarschijnlijkheid gaan koken. Update 11:20 De Japanse autoriteiten bevestigen dat het water inderdaad kookt.
Als een splijtstaaf gebruikt is, wordt deze met een kraan uit de reactor gehaald en in een bad getakeld. Daar moet de staaf een jaar afkoelen. Maar door de explosies en de ontstane druk stijgt de temperatuur in dit bad tot een kookpunt. Als het water verdampt is, zijn de splijtstaven onbeschermd.
Volgens onze wetenschapsredacteur Karel Knip kan dit zeer gevaarlijk zijn. De staven in de reactor zelf zijn goed beschermd door een paar lagen staal en beton, maar het bad voor de gebruikte staven is dat niet. Het dak daarboven is door de explosies kapot, waardoor het radioactief materiaal uit de gebruikte stoffen vrij spel kan krijgen als het water kookt en verdampt.
Eerder vandaag woedde er een brand in reactor 4. Ook is er een explosie geweest in reactor 2. Hierbij is een hoeveelheid straling vrijgekomen die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. In Tokio is verhoogde radioactiviteit in de lucht gemeten.
Info: Scenario'squote:Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth
De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:
De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.
Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.
Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
Info: Status van de centralesquote:In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14:25)
Scenario 1: een meltdown
Hierbij raken de splijtstofstaven in de kernreactor oververhit, doordat er te weinig koelwater beschikbaar is. Die splijtstofstaven moeten gekoeld worden omdat ze warm worden bij de kernsplitsing - die warmte wordt normaal gesproken gebruikt om energie op te wekken. Dat is te vergelijken met een waterkoker: een bak water met een verwarmingselement erin. Alleen is dat verwarmingselement nucleair.
De reactie is na de aardbeving gestopt, maar de staven geven nog restwarmte af. Dat is normaal gesproken geen probleem, zolang de warmte maar door water kan worden afgevoerd. Juist dat lukt niet, na de beving. Daarom wordt de reactor nu gekoeld met zeewater.
Bij onvoldoende koeling kunnen de splijtstofstaven zo warm worden, dat ze door het stalen reactorvat heen smelten. Dat heet een meltdown.
Is dat erg?
Het hoeft niet meteen een ramp te betekenen. De meeste reactors hebben een dik, betonnen opvangvat. Het radioactieve uranium wordt daarin opgevangen, en kan afkoelen zonder dat de buitenwereld er last van heeft. Liever wil men dit voorkomen, vandaar het binnenlaten van zeewater. Dat is ook gebeurd bij reactors 2 en 3 van dezelfde centrale in Fukushima.
Scenario 2: een ontploffing
Door de aardbeving viel de stroom uit in de reactor. Die stroom is nodig om de pompen aan te drijven die zorgen voor watercirculatie. Dat gebeurde niet, waardoor het water niet werd gecirculeerd en de warme splijtstofstaven begon te reageren met het resterende water.
Daarbij ontstond waterstof. Toen dat waterstof terechtkwam in de ruimte tussen de reactor en het reactorvat, kwam het in aanraking met de daar aanwezige zuurstof. Dat veroorzaakte een explosie. Als er op dat moment radioactief materiaal blootligt, en de boel explodeert, kan dat radioactieve materiaal in de omgeving terecht komen. In Tsjernobyl ontplofte in 1986 een kerncentrale, maar niet door deze waterstofreactie. Bovendien was die centrale veel onveiliger dan de centrales in Japan.
Is dat erg?
Als het zo ver zou komen: mogelijk heel erg. Denk aan wat de explosie van de centrale in Tsjernobyl heeft veroorzaakt. Maar heel waarschijnlijk is het niet. De waterstofexplosie zoals hier boven beschreven, is in Japan al geweest. De kans op een tweede is daarmee minder.
Scenario 3: men krijgt de boel (toch nog) onder controle
Als het de Japanners lukt om alles op tijd te koelen, is er relatief weinig aan de hand. Een meltdown lijkt dan niet meer te kunnen gebeuren. Voor een explosie waarbij radioactief materiaal vrijkomt, is het al te laat.
Is het probleem dan wel zo groot?
Ja, vooral voor de energievoorziening. De reactors kunnen nu al worden afgeschreven, waardoor Japan 2000 megawatt (vier keer zoveel als Borssele produceert) aan vermogen kwijt is.
SPOILER: Bekijk hoaxesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerdere topics
• Kerncentrales Japan in problemen #1
• Kerncentrales Japan #2
• Kerncentrales Japan #3
• Kerncentrales Japan #4
• Kerncentrales Japan #5
• Kerncentrales Japan #6
• Kerncentrales Japan #7
• Kerncentrales Japan #8
• Kerncentrales Japan #9
• Kerncentrales Japan #10
• Kerncentrales Japan #11
[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 15-03-2011 23:52:06 ]Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
Nee, de warmte komt vanuit de reactor zelf. Units 5 en 6 stonden uit, maar de brandstof zit er nog in (bron: IAEA). Ook in een stilstaande reactor (met brandstof erin) is koeling nodig. De brandstofstaven zullen van zichzelf altijd wat warmte afgeven. Dat doen ze zelfs nog 100 jaar na gebruik.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:51 schreef RetepV het volgende:
Als in reactor 5 en 6 alle apparatuur prima in orde is, en de core toch heter wordt, dan moet dat komen van de radioactiviteit van de andere cores. Daar moet er dan zeker eentje van open liggen, anders zou er niet genoeg gammastraling vrij kunnen komen. De straling komt tenslotte door de intacte mantel van die intacte twee reactors heen. Moet dus nogal hoog zijn.
Heb ik dat goed?
Maar de koeling van die 5 en 6 is intact en werkend als ik het goed uit het staatje in de OP begrijp. Terwijl de SFP Temp omhoog gaat. Dus moeten die SFP staven heter zijn dan waar de koeling op berekend is. Ze worden dus ergens door aangejaagd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:53 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nee, de warmte komt vanuit de reactor zelf. Ook in een stilstaande reactor (met brandstof erin) is koeling nodig. De brandstofstaven zullen van zichzelf altijd wat warmte afgeven. Dat doen ze zelfs nog 100 jaar na gebruik.
Inderdaad. Een paar fire hoses erop en permanent aan laten staan. Moet toch niet zo moeilijk zijn? Ik snap het echt niet...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:53 schreef eleusis het volgende:
Continuë koeling is gewoon essentieel, het is eigenlijk verbazingwekkend dat het maar niet lukt om die systemen weer aan de gang te krijgen.
Iets met nog maar 50 mensen in de plant...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Inderdaad. Een paar fire hoses erop en permanent aan laten staan. Moet toch niet zo moeilijk zijn? Ik snap het echt niet...
En als het komt omdat die dieselgeneratoren die overgetruckt zijn geen passende stekker hebben, sjonge, dan zorg je toch voor de juiste stekker? of je last snel ff wat in elkaar....
Ja door zichzelf. Ik denk dat ze met het groene kleurtje en de tekst "Not necessary" bedoelen, dat het nu nog niet noodzakelijk is om maatregelen te nemen. Er zou eigenlijk moeten staan, "Cooling is totally broken but it's not a problem". Denk ik!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:56 schreef RetepV het volgende:
Maar de koeling van die 5 en 6 is intact en werkend als ik het goed uit het staatje in de OP begrijp. Terwijl de SFP Temp omhoog gaat. Dus moeten die SFP staven heter zijn dan waar de koeling op berekend is. Ze worden dus ergens door aangejaagd.
Denk je echt dat het zo makkelijk is?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Inderdaad. Een paar fire hoses erop en permanent aan laten staan. Moet toch niet zo moeilijk zijn? Ik snap het echt niet...
En als het komt omdat die dieselgeneratoren die overgetruckt zijn geen passende stekker hebben, sjonge, dan zorg je toch voor de juiste stekker? of je last snel ff wat in elkaar....
Ik heb ook die blog post gelezen waarin dat stond, dat de aansluitingen niet klopten... Ik vond dat een raar verhaal. Ik heb meer basale fouten in die blog gelezen, terwijl ik écht geen reactorkundige ben, dus ik heb hem ook niet in de OP toegevoegd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:57 schreef gebrokenglas het volgende:
Bij een vorige aardbeving waren er ook veel buizen scheef en los van elkaar komen te zitten/liggen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:03 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik heb ook die blog post gelezen waarin dat stond, dat de aansluitingen niet klopten... Ik vond dat een raar verhaal. Ik heb meer basale fouten in die blog gelezen, terwijl ik écht geen reactorkundige ben, dus ik heb hem ook niet in de OP toegevoegd.
Dat verhaal dat het niet past kan ik niet geloven. Misschien is de hele koelinstallatie wel fucked door de tsunami... Hoe goed zou een gemiddelde fabriek nog werken als je hem onder 7 meter zeewater zet?
Die aardbeving was 7x erger dan daar waar die centrales op gebouwd waren... 't kan best zijn dat het hele koelsysteem volledig naar de klote is, erger nog dan een stel diesels die het niet meer doen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij een vorige aardbeving waren er ook veel buizen scheef en los van elkaar komen te zitten/liggen.
Zie hier wat foto's:
http://www.tepco.co.jp/en/niigata/plant/unit3-j.html
En hier:
http://www.tepco.co.jp/en/niigata/plant/jisho03-e.html
Ik denk dus dat het echt kapot is.
Dat doen ze echt met opzet. Al die centrales staan bij zee.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:11 schreef AMAR420 het volgende:
Reactoren bouwen zo dicht bij de kust. Hoe halen ze het zich in hun hoofd?
behalve aan de zeequote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:57 schreef capricia het volgende:
Je zou idd bijna zeggen "leg die oude fuel rods maar voorlopig in zee". Zijn ze in elk geval gekoeld en geven ze geen straling af.
Best logisch eigenlijk hoorquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:11 schreef AMAR420 het volgende:
een enorm reservoir aan koelwater binnen handbereik idd hoe halen ze het in hun hoofdquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:11 schreef AMAR420 het volgende:
1quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:15 schreef Denettemeneer het volgende:
Hoe groot is de kans dat alle statistieken en kansberekeningen die hier voorbij komen bullcrap zijn?
Welke statistieken en kansberekeningen?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:15 schreef Denettemeneer het volgende:
Hoe groot is de kans dat alle statistieken en kansberekeningen die hier voorbij komen bullcrap zijn?
50%.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:15 schreef Denettemeneer het volgende:
Ik ging er vanuit dat er een bepaalde berekening achter zat, gemakshalve,quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Welke statistieken en kansberekeningen?
Ze zijn niet voor niets uitgezet; er wordt eerst onderzocht of er schade is door de beving voor ze weer ingeschakeld worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:17 schreef Fer het volgende:
Tijdens de aardbeving zijn de reactoren uitgezet, hierdoor leverden de generatoren geen electriciteit meer. Voor de koeling was electriciteit van de dieselgeneratoren nodig. Deze zijn verzopen door de Tsunami.
Hadden ze niet beter een of twee reactoren aan kunnen laten, dan hadden ze wellicht stroom gehad voor koeling. Of mis ik iets.
koel he? dat waterquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
een enorm reservoir aan koelwater binnen handbereik idd hoe halen ze het in hun hoofd
Ik las ergens anders dat het bij 50 microSievert een probleem gaat worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef superworm het volgende:
http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF
Die is overigens opgelopen van 25,nogwat naar 27,6 in een uur. Vanaf welke waarde is het gevaarlijk, en is dit dus 27 microSievert?
Die opmerking over die plug heeft ie er alweer uitgehaald, dus ik denk dat dat gewoon een "humoristisch" voorbeeld was waardoor er geen (of te weinig) electriciteit geleverd zou kunnen worden. Die hele blog had zo'n zelfde toontje.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:03 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik heb ook die blog post gelezen waarin dat stond, dat de aansluitingen niet klopten... Ik vond dat een raar verhaal. Ik heb meer basale fouten in die blog gelezen, terwijl ik écht geen reactorkundige ben, dus ik heb hem ook niet in de OP toegevoegd.
Dat is afhankelijk van het merk en type meetapparatuur. Vandaar mijn vraag.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef superworm het volgende:
Die is overigens opgelopen van 25,nogwat naar 27,6 in een uur. Vanaf welke waarde is het gevaarlijk, en is dit dus 27 microSievert?
Maar had jij het idee dat hij goed op de hoogte was? Hij verwisselde o.a. control rods en moderator rods...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:25 schreef OEM het volgende:
Die opmerking over die plug heeft ie er alweer uitgehaald, dus ik denk dat dat gewoon een "humoristisch" voorbeeld was waardoor er geen (of te weinig) electriciteit geleverd zou kunnen worden. Die hele blog had zo'n zelfde toontje.
http://strawberry-linux.com/catalog/items?code=53001 Die link staat in de descriptie. Strawberry Linux?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van het merk en type meetapparatuur. Vandaar mijn vraag.
Is dat niet de livestream van die Geigerteller? Zo ja, dan is de gemeten waarden niet in Sievert. Boven 50 is inderdaad dan schadelijk.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef superworm het volgende:
Het gemeten stralingsniveau op zich zegt niet alles, of zelfs niet zo veel, over de gevaarlijkheid voor een persoon..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef superworm het volgende:
De communicatie is dus duidelijk een probleem.quote:2022: The head of the International Atomic Energy Agency (IAEA), Yukiya Amano, has said he wants more timely and detailed information about developments at the Fukushima Daiichi nuclear plant from the Japanese authorities. "The problem is very complicated, we do not have all the details of the information so what we can do is limited," he told a news conference in Vienna, according to Reuters. "I am trying to further improve the communication." Mr Amano said the UN agency planned to send a team of experts to Japan, possibly to help with environmental monitoring.
quote:2024: Mr Amano said he still believed the situation in Japan was different from the Chernobyl disaster, even though recent events were "worrying". "It is difficult to foresee whether the future developments will be a worsening or improving of the situation," he added. "We do not know. There are mixed indications."
Nee, hij meet in CPM, counts per minute. Omrekenen is moeilijk en zonder dat andere gegevens bekend zijn is deze telling eigenlijk nikszeggend.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef superworm het volgende:
Het is nacht daar..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:32 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
tis wel erg stil van uit japan of niet>
Het is daar 8 uur later dan hier, dus reken maar uit hoe laat 't daar nu is. Niet zo gek dat de stroom informatie dan wat rustiger is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:32 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
tis wel erg stil van uit japan of niet>
Kun je volgens mij niet zeggen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef superworm het volgende:
Zou dit niet een "oud" bericht zijn van eerder vandaag?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:30 schreef Darklight het volgende:
Japan officials: Stay indoors, nuclear leaks now dangerous
http://www.csmonitor.com/(...)-leaks-now-dangerous
Er worden vaak fouten met eenheden gemaakt, als je in de media iets leest zullen ze wel mSv/uur bedoelen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:35 schreef gebrokenglas het volgende:
Die microSievert waarden, moet daar geen tijdseenheden bij? Als je blootgesteld bent aan 50mSv voor 10 uur, dan is dat toch erger dan 100mSv voor een uurtje?
Maar dat lees je niet zo uit de waarde.
Hopelijk ja, Anders zijn het nietszeggende getallen die ze staan te roepen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:36 schreef eleusis het volgende:
[..]
Er worden vaak fouten met eenheden gemaakt, als je in de media iets leest zullen ze wel mSv/uur bedoelen.
Ik weet daar niet heel veel van maar volgens mij is het hoeveel decays er gemeten worden door z'n sensor, dus het hangt van het type af.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:37 schreef gebrokenglas het volgende:
Hopelijk ja, Anders zijn het nietszeggende getallen die ze staan te roepen.
Die geigerteller rekent in cpm (counts per minute). Dat is een duidelijk gedefinieerde eenheid. Nog lastig te interpreteren adhv lokatie van het apparaat, maar 't is tenminste al wat.
ik heb 3 streams met van die tellers 2 cpm en 1 msh en die vertonen alle 3 andere waarden die van 27, nog wat zal wel in een hoger flatgebouw staan want de anderen komen niet boven de 20 uitquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:37 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Hopelijk ja, Anders zijn het nietszeggende getallen die ze staan te roepen.
Die geigerteller rekent in cpm (counts per minute). Dat is een duidelijk gedefinieerde eenheid. Nog lastig te interpreteren adhv lokatie van het apparaat, maar 't is tenminste al wat.
Ziekste Japanse aardbeving sinds mensenheugenis, ziekste tsunami eroverheen, wellicht binnenkort ziekste wereldwijde kernramp... ja, je zou haast denken dat Moeder Natuur een appeltje te schillen heeft; al is het waarschijnlijker dat de Pacifische Plaat gewoon overstuur is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:44 schreef gebrokenglas het volgende:
Die aardbeving zelf lijkt nu eigenlijk maar een hinderlijke bijkomstigheid, door de nucleaire toestand. Wat een ramp mensen... En die vulkaan die staat te roken noemt ook al niemand meer.
Heb je het plaatje met al die plekken waar een beving is geweest op de nrc.nl site gezien?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:46 schreef superworm het volgende:
[..]
Ziekste Japanse aardbeving sinds mensenheugenis, ziekste tsunami eroverheen, wellicht binnenkort ziekste wereldwijde kernramp... ja, je zou haast denken dat Moeder Natuur een appeltje te schillen heeft; al is het waarschijnlijker dat de Pacifische Plaat gewoon overstuur is.
Het lijkt afschuwelijk veel op het scenario van zo'n slechte rampenfilm uit de jaren '70, triest om te zien dat de Japanners werkelijk niks bespaard blijft momenteel. Je kunt alleen maar hopen dat ze niet nóg meer ellende te verduren krijgen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:44 schreef gebrokenglas het volgende:
Die aardbeving zelf lijkt nu eigenlijk maar een hinderlijke bijkomstigheid, door de nucleaire toestand. Wat een ramp mensen... En die vulkaan die staat te roken noemt ook al niemand meer.
't kan eigenlijk al niet erger meer.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:48 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Het lijkt afschuwelijk veel op het scenario van zo'n slechte rampenfilm uit de jaren '70, triest om te zien dat de Japanners werkelijk niks bespaard blijft momenteel. Je kunt alleen maar hopen dat ze niet nóg meer ellende te verduren krijgen.
mwha... nu een zware typhoon erover heen en het is helemaal bagger...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:50 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
't kan eigenlijk al niet erger meer.
Ota Ward, Tokioquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:52 schreef The_Avatar het volgende:
iemand die weet waar http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF staat ? Die loopt aardig snel omhoog teminsten als van 27 naar 28 snel is
Tokyo, en de waarden zijn nog steeds normaal, hoewel je dat met CPM niet met zekerheid kan zeggen. Als ze nou in uSv zouden meten zou het duidelijker zijn.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:52 schreef The_Avatar het volgende:
iemand die weet waar http://www.ustream.tv/cha(...)A6%E3%83%B3%E3%82%BF staat ? Die loopt aardig snel omhoog teminsten als van 27 naar 28 snel is
De lente zit er weer aan te komenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:53 schreef mschol het volgende:
[..]
mwha... nu een zware typhoon erover heen en het is helemaal bagger...
Het blijft iig snel klimmen tenminste dat lijkt maybe zo.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:54 schreef FleshWound het volgende:
[..]
Tokyo, en de waarden zijn nog steeds normaal, hoewel je dat met CPM niet met zekerheid kan zeggen. Als ze nou in uSv zouden meten zou het duidelijker zijn.
3% meer of minder straling is niets. Iemand heeft een deur open gedaan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:52 schreef The_Avatar het volgende:
Het is dit ding:quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:54 schreef FleshWound het volgende:
[..]
Tokyo, en de waarden zijn nog steeds normaal, hoewel je dat met CPM niet met zekerheid kan zeggen. Als ze nou in uSv zouden meten zou het duidelijker zijn.
http://www.ustream.tv/channel/geiger-counter-chibaquote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:54 schreef FleshWound het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |