abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94143231
quote:
Dat percentage hangt nogal af van hoeveel biobrandstof er bij de kolen wordt gemengd, en dat verschikt nogal.. ;) Overigens zijn er ook 100% op biobrandstof draaiende (kleinere) centrales, en wordt er natuurlijk ook ook nog geïmporteerde WKC/groen stroom uit Scandinavië bij gerekend.
Heb jij wel eens bij een energie leverancier gewerkt? Heb je er eigenlijk wel enig verstand van?
pi_94143244
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:45 schreef fosfaat het volgende:

[..]

Succes om er voor te zorgen dat iedereen kan leven van "groene" stroom

FYI: Groene stroom is ongeveer 98% grijze stroom en 2% groen.

He, weer een topic voor Groenlinks, Essent mag niet liegen.
Zeg ik dat ik dat wil? Nee. Daarentegen koppel ik ook niet "hoge olieprijs gehuil" 1 op 1 aan "geen kerncentrale willen".
pi_94143271
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:50 schreef Nobu het volgende:

[..]

De ware tegenstander van kernenergie rijdt al in een Prius vol met enorm milieuvervuilende batterijen. Gewoon aansluiten op het stopcontact dat ding.
1 voordeel van de prius en vergelijkbare modellen, is dat ze een deel van de emissies (NOx en fijnstof) verplaatsen naar buiten de bebouwde kom, dat komt het directe leefmilieu in de binnensteden wel ten goede, nog afgezien van wat we vinden van het CO2 verhaal.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_94143322
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:52 schreef fosfaat het volgende:

[..]

Heb jij wel eens bij een energie leverancier gewerkt? Heb je er eigenlijk wel enig verstand van?
Jazeker, oa door mijn opleiding milieu-technologie, en mijn al 11 jarige carriere bij een pan-europees ingneieursbureau. En jij?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_94143581
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Jazeker, oa door mijn opleiding milieu-technologie, en mijn al 11 jarige carriere bij een pan-europees ingneieursbureau. En jij?
En dan geloof jij dat wij 100 procent groene stroom krijgen?
Mijn buurman heeft jaren bij de centrale gewerkt, en zat altijd te zeiken dat de leveranciers liegen over de cosinus en de 100% groene stroom.

Maar om weer ontopic te komen, de technologien van kernfusies en de centrales moeten gewoon doorgaan.

De centrales van Japan zijn een van de veiligste ter wereld, in een ander land met de zelfde gebeurtenissen was het gevolg al veel erger.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:05:30 #66
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_94143648
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:25 schreef DoctorPressure het volgende:
Of we gooien al onze kernreactoren allemaal in Frankrijk en importeren de energie. :D
Als er in Frankrijk een kerncentrale klapt hebben wij net zo goed een probleem hoor. Zelfs de nucleaire wolk vanuit Tjernobyl had ons landje bijna bereikt destijds. En dat is 2000km ver weg. Frankrijk ligt op nog geen 400km afstand.

Ik ben in principe voor kernenergie (mits veilig) maar meer als tussenoplossing naar duurzame oplossingen en ben zelf een groot voorstander van een combinatie van zonne-energie (gewoon verplicht op alle nieuwbouwwoningen panelen in plaats van dakpannen en fors subsidie op panelen op bestaande gebouwen en windmolenparken in zee voor als de zon niet schijnt.

En dat uiteraard in combinatie met een ENORME energiebesparing want daar ligt gewoon de sleutel, we kunnen niet zonder fossiele brandstoffen met onze huidige enorme vraag naar energie en dat is een keer op, dus liever 1 of 2 stapjes terug in comfort dan straks helemaal geen energie meer imho.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_94143654
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:19 schreef fruityloop het volgende:

Bij de nieuwere modellen reactoren zijn restproducten ~300 jaar radioactief, om nog maar eens een voordeel te noemen. En als je een reactor bouwt welke als koelmiddel vloeibaar zout gebruikt, is het nog eens thermisch veilig ook. Als het reactorvat dan kapot gaat door zeg een aarbeving, stolt het zout, en sluit het zo een groot deel van de radioactiviteit op.

Hier staat wel een verhelderend, maar nog te begrijpen, artikel over waar we nu staan qua techniek als het gaat om kernsplitsing, en wat er nog op de tekentafel ligt aan verbeterde ontwerpen.
Vloeibaar natrium als koelmiddel, je moet er niet aan denken dat dit mis gaat. Het lijkt mij dat dit soort reactoren nog gevaarlijker zijn door het gebruik van agressieve middelen als natrium en de veel hogere reactor temperatuur.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:22:28 #68
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94144287
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:35 schreef fosfaat het volgende:
(lol voor ironie: "amg amg olie prijs is te hoog" "geen kerncentrales")
8.9 aardbeving + fucking tsunami, paar explosies door koeling.

Jullie moeten de mediahoertjes van RTL/NOS/CNN niet zo serieus nemen, en echt wat research doen.
Maar goed.. De tegenstanders zijn van die linkse rakkers die niet naar het hele plaatje kijken.

Van mijn part bouwen ze 10 kerncentrales rondom mijn huis als ik dan gratis stroom krijg.
Goh, anders maak je er een links - rechts discussie van :')
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_94144448
quote:
Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef DoctorPressure het volgende:

[..]

Zulk soort projecten zijn zo gigantisch groot en duur dat dit niet als enige of primaire stroomvoorziening kan dienen.
Toch?
geo-thermische energie is juist helemaal niet grootschalig en duur.. in duitsland is het erg gebruikelijk dat huisbezitter een geothermische pomp-installatie hebben...
een leiding laten boren en een warmtepomp en je hebt bv bij en passief-energie huis (goede isolatie, driedubbel glas en ventilatie-systeem) warmte voor 10-25 euro per maand.

http://de.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rmepumpenheizung

Hooguit is dat in nederland minder praktisch toepasbaar wegens de onderlaag,
alhoewel volgens dit artikel er ook 30.000 al gebouwd zijn en verdere ondersteuning en subsidie ook aanwezig:
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Warmtepompen

[ Bericht 10% gewijzigd door RM-rf op 15-03-2011 15:32:04 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_94144625
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:05 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als er in Frankrijk een kerncentrale klapt hebben wij net zo goed een probleem hoor. Zelfs de nucleaire wolk vanuit Tjernobyl had ons landje bijna bereikt destijds. En dat is 2000km ver weg. Frankrijk ligt op nog geen 400km afstand.

Ik ben in principe voor kernenergie (mits veilig) maar meer als tussenoplossing naar duurzame oplossingen en ben zelf een groot voorstander van een combinatie van zonne-energie (gewoon verplicht op alle nieuwbouwwoningen panelen in plaats van dakpannen en fors subsidie op panelen op bestaande gebouwen en windmolenparken in zee voor als de zon niet schijnt.

En dat uiteraard in combinatie met een ENORME energiebesparing want daar ligt gewoon de sleutel, we kunnen niet zonder fossiele brandstoffen met onze huidige enorme vraag naar energie en dat is een keer op, dus liever 1 of 2 stapjes terug in comfort dan straks helemaal geen energie meer imho.
Aangezien de zon alleen snachts niet schijnt, gaat dit dus al aardig helpen.
La derecha oprime, la izquierda libera
  dinsdag 15 maart 2011 @ 15:50:35 #71
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94145409
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 14:48 schreef Nobu het volgende:

[..]

Heel leuk en aardig allemaal, maar hoe was je van plan om al die energie af te vangen? Ja, er zit genoeg energie in de getijden alleen maar we zijn niet in staat om dat allemaal in elektriciteit om te zetten dus we hebben er niets aan.

[..]

Ik weet niet wie je dit wijsgemaakt heeft, maar dit is gewoon regelrechte onzin. En wat de atmosfeer met geothermische energie te maken heeft ontgaat me helemaal.
Verder lezen dan je neus lang is, want daarna is dat "recht gezet".
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_94147715
Is kernenergie eigenlijk rendabel zonder overheidssubsidie? Ik heb gehoord dat als je het aan de markt over laat private investeerders het helemaal niet aandurven. Overheid moet niet alleen geld verstrekken, maar ook leningen en verzekeringen beneden marktwaarde.
Noodles
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:51:20 #73
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94148188
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

kan je afvangen :-)
interessant artikel

We hebben de Sahara om de hoek, moet je eens kijken wat daar aan zonne-energie opgewekt kan worden!
(waar trouwens al aan gewerkt wordt)
Ecosia
pi_94148819
Of wij maken een satelliet met microwaves of spiegels en brengen ze in de ruimte.
Die vangen de zonne energie op en stuur naar de centrale zoals zonnecollector.

Ik vroeg zich af hoe zit met de menselijke afval die door riool gaan.
ze gaan naar de zuivering toch.

kan wij niet daar een opslag maken waarbij bacteriën een gassen maken zodat wij allen daarvan kan profiteren.

[ Bericht 42% gewijzigd door Captain_Ghost op 15-03-2011 17:11:20 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:06:51 #75
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_94148839
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 15:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De zon geeft in principe overdag al genoeg energie, ook voor de nacht. Het probleem zit 'm hier dat er nogal vaak wolken voor zitten en er dus niet (optimaal) geprofiteerd wordt van de energie van de zon.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_94149200
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 16:51 schreef Jumparound het volgende:

[..]

kan je afvangen :-)
interessant artikel
[ afbeelding ]

We hebben de Sahara om de hoek, moet je eens kijken wat daar aan zonne-energie opgewekt kan worden!
(waar trouwens al aan gewerkt wordt)
Dat is nou niet echt het continent met de meest stabiele regeringen, moeten we daar miljarden investeren, en dan nog eens miljarden om die complexen goed en efficiënt aan ons Europese stroomnet te koppelen, terwijl elke tulband met een pot verf die collectoren om zeep kan helpen? :{
pi_94149268
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 16:40 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Is kernenergie eigenlijk rendabel zonder overheidssubsidie? Ik heb gehoord dat als je het aan de markt over laat private investeerders het helemaal niet aandurven. Overheid moet niet alleen geld verstrekken, maar ook leningen en verzekeringen beneden marktwaarde.
Ze durven het niet, omdat overheden tijdens de operationele tijd van zo'n complex (30 a 40 jaar) nog wel eens regels etc willen veranderen. En als een overheid een garantie van 25,50 of 100 miljard eist voor eventuele calamiteiten 30+ jaar in de toekomst, tsja, dan schrik je de bedrijven wel af natuurlijk.
pi_94149703
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:06 schreef DuTank het volgende:

[..]

De zon geeft in principe overdag al genoeg energie, ook voor de nacht. Het probleem zit 'm hier dat er nogal vaak wolken voor zitten en er dus niet (optimaal) geprofiteerd wordt van de energie van de zon.
Wolken hebben daar helemaal niet zo veel invloed op :)
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_94149849
Kernenergie is een prima alternatief.

Ik snap alleen niet waarom die dingen een op een breuklijn gezet worden.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:36:15 #80
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94150141
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:30 schreef Skazminko het volgende:
Kernenergie is een prima alternatief.

Ik snap alleen niet waarom die dingen een op een breuklijn gezet worden.
_O-
Waar moeten ze anders in Japan?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_94150167
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:36 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

_O-
Waar moeten ze anders in Japan?
Niet in japan.

Problem solved.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:42:56 #82
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94150451
quote:
Op dinsdag 15 maart 2011 17:16 schreef fruityloop het volgende:

[..]

daarom investeren, creeer banen, inkomen en een veilige omgeving en de regio zal stabiliseren. dan investeer je gelijk in een betere wereld.
Ecosia
pi_94151547
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:16 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat is nou niet echt het continent met de meest stabiele regeringen, moeten we daar miljarden investeren, en dan nog eens miljarden om die complexen goed en efficiënt aan ons Europese stroomnet te koppelen, terwijl elke tulband met een pot verf die collectoren om zeep kan helpen? :{
ik las : lulband
en d8 onmiddelijk aan - - _O-
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:14:24 #84
289278 Terloops
I'm just a guy!
pi_94151759
Ik heb het topic niet gelezen maar spuw gewoon mijn mening.

Ik ben voor kernenergie ............................................mits ze:

- Het bouwen op veilige plaatsen (niet te dicht bij zee, niet in een aardbeving gebied, niet op grond die kan verzakken)
- Er per half jaar wordt gekeken naar de veiligheid (voldoe je niet, zeer hoge boetes opleggen)
- Er een goede oplossing komt voor het afval (achterkant van de maan, who cares)
- Zeer strenge veiligheidseisen met meerdere back-up systemen (met name voor calamiteiten)
- Geen bewoning binnen 15 km van de centrale / Geen natuurgebied binnen 30 km (mensen kunnen immers evacueren, dieren niet)

zo dat was mijn mening, bedankt voor het lezen :)
pi_94158243
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 18:14 schreef Terloops het volgende:
Ik heb het topic niet gelezen maar spuw gewoon mijn mening.

Ik ben voor kernenergie ............................................mits ze:

- Het bouwen op veilige plaatsen (niet te dicht bij zee, niet in een aardbeving gebied, niet op grond die kan verzakken)
Niet te dicht bij rivieren, in verband met eventuele dijkdoorbraken. Niet te dicht bij waterwingebieden. Wordt al lastig in Nederland ;).

quote:
- Er per half jaar wordt gekeken naar de veiligheid (voldoe je niet, zeer hoge boetes opleggen)
Mee eens.

quote:
- Er een goede oplossing komt voor het afval (achterkant van de maan, who cares)
Mee eens, behalve het ruimte-stukje. Een ontploffende transportraket kan vrij nare gevolgen hebben.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 23:11:47 #86
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94172530
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:33 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En al die bronnen zijn niet gemakkelijk bij te schakelen, zoals dat met moderne gasgestookte centrales wél kan. Maw, die voorbeelden kan je alleen gebruiken om de basis-vraag op te wekken, maar bij een grotere vraag, moet er voldoende snel bij te schakelen capaciteit zijn. Helaas werken de wind, zon en getijden daar niet aan mee.
Geothermische energie dus wel.

Denk je eens in:

Oneindig veel kokend heet water
Voor iedereen
Per direct overal toegankelijk met goede infrastructuur
En kan omgezet worden naar alle vormen van energie die wij nodig hebben
Zo goed als gratis in vergelijking met andere vormen van energie
Het kan hier in Nederland op zoveel locaties, dat heel het land zelfvoorzienend kan worden alleen al van geothermische energie
  dinsdag 15 maart 2011 @ 23:13:19 #87
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_94172617
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:11 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Geothermische energie dus wel.

Denk je eens in:

Oneindig veel kokend heet water
Voor iedereen
Per direct overal toegankelijk met goede infrastructuur
En kan omgezet worden naar alle vormen van energie die wij nodig hebben
Zo goed als gratis in vergelijking met andere vormen van energie
Het kan hier in Nederland op zoveel locaties, dat heel het land zelfvoorzienend kan worden alleen al van geothermische energie
Wat zijn de gevolgen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 23:23:50 #88
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94173317
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat zijn de gevolgen?
Grote energiecorporaties en vervuilers zoals Nuon en Essent raken failliet :Y

of moeten hun heil anders zoeken.
pi_94174639
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:23 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Grote energiecorporaties en vervuilers zoals Nuon en Essent raken failliet :Y

of moeten hun heil anders zoeken.
wat je het al aangeeft. Ze moeten hun heil anders zoeken.

ze kunnen ook geometrische bouwen en aan klanten als spotgoedkoop energie verhuren!.
Ze kunnen ook windmolen bouwen en aan klanten als spotgoedkoop energie verhuren.
zo kunnen ze daarmee ook heel veel geld verdienen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 15 maart 2011 @ 23:48:57 #90
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94174687
het enige wat die gasten hoeven is kwh's verkopen. Of dat nu uit Kern- wind- zon- of kolen- geothermische- of bioenergie komt. Daar verdienen ze aan!
Ecosia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')