Ik was altijd in de veronderstelling dat Japan geen eigen leger meer mocht hebben gezien dat akkefietje met WOII?quote:Op maandag 14 maart 2011 18:22 schreef wdn het volgende:
In het voordeel van Japan telt wel dat ze hulp in principe niet nodig hebben. Er zijn nu 100.000 man aan het werk daar (voornamelijk soldaten en politie) en Japan heeft de expertise in huis om dit zelf op te lossen.
Dat heet nu Japan Self-Defense Forces. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_Zelfverdedigingskrachtenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik was altijd in de veronderstelling dat Japan geen eigen leger meer mocht hebben gezien dat akkefietje met WOII?
Japan: de verschrikkelijke beeldenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:14 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Een aantal video's
voor de rest:
http://www.flabber.nl/linkdump/overig/japan-the-aftermath-7711
Zeker. Deze mag wmb. world press photo 2011 worden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 07:19 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Deze staat in de Volkskrant van vandaag. Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, maar het is bepaald geen foto waar je even een blik op werpt en vervolgens de pagina achteloos omslaat.
[ afbeelding ]
Inderdaadquote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:07 schreef Drassss het volgende:
MAP 6.0 2011/03/15 09:49:54 37.348 142.406 15.3 OFF THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
Toch weer een flinke schok erbij.
Ik krijg het idee dat de naschokken niet heel veel schade veroorzaken.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:07 schreef Drassss het volgende:
MAP 6.0 2011/03/15 09:49:54 37.348 142.406 15.3 OFF THE EAST COAST OF HONSHU, JAPAN
Toch weer een flinke schok erbij.
Qua schade lijkt het mee te vallen ja. Men is puur bang voor nog een zware naschok die richting de 7 gaat.. dus we blijven hopen dat het tussen de 4 en 6 blijft...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:31 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat de naschokken niet heel veel schade veroorzaken.
Of zou dat komen doordat het nieuws vrijwel alleen nog over die reactoren gaat?
In veel gebieden staat niets meer overeind en de naschokken zijn vaak in zee. Te zwak voor een nieuwe tsunami, maar daardoor ontstaat er ook minder schade op land. Hooguit een paar wankele gebouwen die nu nog instorten, maar denk dat veel gebouwen de oorspronkelijke beving goed doorstaan hebben, dus ook die naschokken wel.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:31 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat de naschokken niet heel veel schade veroorzaken.
Of zou dat komen doordat het nieuws vrijwel alleen nog over die reactoren gaat?
quote:Brand in raffinaderij na vijf dagen eindelijk geblust
De brandweer in de Japanse stad Sendai is erin geslaagd de brand in de raffinaderij te blussen die vrijdag ontstond na de aardbeving en de daaropvolgende tsunami. Dat heeft JX Nippon Oil and Energy Corp, de eigenaar van de olieverwerkingsinstallatie in de zwaar getroffen havenstad, gemeld. De laatste vlammen werden in de voormiddag (lokale tijd) gedoofd. De brand woedde in de afgelopen dagen in een aantal opslagtanks voor olie.
Er gebeuren nog wonderen...quote:Two survivors found in rubble - 4 days after quake
Two survivors of the Japan earthquake have been pulled alive from the rubble, four days after the 9.0 magnitude tremor.
A 70-year-old woman was found alive in her house in the town of Otsuchi in Iwate prefecture, public broadcaster NHK reported. She was suffering from hypothermia but was not in a life-threatening condition, it said, adding that she had been hospitalised.
A man, whose age was not given, was rescued in the town of Ishimaki in Miyagi prefecture, the network said.
Miyagi was particularly badly hit by the quake and the subsequent tsunami that swept away whole towns and villages. Emergency personnel were reported to have found 2,000 bodies in the prefecture on Monday.
The rare rescues came just a day after a four-month-old girl was plucked - apparently uninjured - from the rubble of the town of Ishinomaki, also in Miyagi.
Emergency workers had rescued 15,000 people and about 550,000 had been evacuated to about 2,600 shelters across six prefectures by Monday, Kyodo News reported.
However, local officials are estimated to have lost contact with about 30,000 people.
Roads and rail, power and ports have been crippled across much of the northeast of Japan's Honshu island, hampering relief efforts.
The government has mobilised 100,000 soldiers to deliver food, water and fuel and around 70 countries have offered assistance.
"It is the elderly who have been hit the hardest," said Patrick Fuller of the International Federation of Red Cross, in a memo written from Ishinomaki.
"The tsunami engulfed half the town and many lie shivering uncontrollably under blankets. They are suffering from hypothermia having been stranded in their homes without water or electricity."
The Japanese Red Cross has deployed about 90 medical teams who are trying to provide the basics in care for 430,000 in remote towns spread along the coast.
Taaie omaquote:
Nou ja, we hebben nog even te gaan, maar het houd je vreemd genoeg wel bezig...quote:Om u een idee te geven of er een veiligheidsdreiging bestaat voor het land of het gebied van uw bestemming en zo ja, hoe zwaar het reisadvies is, volgt hieronder een uitleg van de zes niveaus, die door het ministerie van Buitenlandse Zaken worden gehanteerd.
1. Geen bijzondere veiligheidsrisico's
De meeste bezoeken kunnen probleemloos worden afgelegd.
2. Waakzaamheid betrachten
Veiligheidsrisicos zijn weliswaar aanwezig, maar er zijn geen concrete aanwijzingen dat de reiziger hiervan hinder zal ondervinden.
3. Er zijn onveilige gebieden
Indien er bepaalde gebieden in een land als onveilig worden aangemerkt, kan dit tot gevolg hebben dat er voor deze gebieden een zwaarder reisadvies wordt afgegeven dan voor de rest van het land.
4. Niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden
De reden van dit advies is een verhoogd veiligheidsrisico in een bepaald gebied. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit gebied verantwoord en noodzakelijk is.
5. Niet-essentiële reizen worden ontraden
Er geldt een verhoogd veiligheidsrisico voor het hele land. Stel uzelf de vraag of een reis naar dit land verantwoord en noodzakelijk is.
6. Alle reizen worden ontraden
Dit advies wordt gegeven als er sprake is van aanwijsbare veiligheidsrisicos in een land, waardoor voor de reiziger een acute levensbedreigende situatie bestaat.
onder de 4 mag ookquote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:37 schreef Drassss het volgende:
[..]
Qua schade lijkt het mee te vallen ja. Men is puur bang voor nog een zware naschok die richting de 7 gaat.. dus we blijven hopen dat het tussen de 4 en 6 blijft...
Zelfs geen powernap?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ergens gelezen dat hij 104 uur achtereen bezig was..
Japanners![]()
quote:Update 14:34 De Japanse televisie meldt dat er in Tokio op dit moment een aardbeving plaatsvindt.
quote:Update 14:37 De zwaarste aardbeving zou zijn geweest bij Shizuoka.
Nee, echt??quote:Update 14:43 De nieuwslezer op de Japanse zender NHK is erg nerveus, meldt oud-Japancorrespondent Hans van der Lught.
Hoe lees ik die regel met info uit?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:54 schreef Frutsel het volgende:
MAP 6.1 2011/03/15 13:31:46 35.322 138.552 1.0 EASTERN HONSHU, JAPAN
WTF, die diepte![]()
op 1 km? ook nog op land? Kan nog wel eens flinke schade geven
[ afbeelding ]
Ja sorryquote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hoe lees ik die regel met info uit?
Wat is 35.322 138.552 1.0?
Lengte-/breedtegraad en diepte?
Gewoon kaartje kijkenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hoe lees ik die regel met info uit?
Wat is 35.322 138.552 1.0?
Lengte-/breedtegraad en diepte?
Wat betekenen de kleuren?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 15:54 schreef Frutsel het volgende:
MAP 6.1 2011/03/15 13:31:46 35.322 138.552 1.0 EASTERN HONSHU, JAPAN
WTF, die diepte![]()
op 1 km? ook nog op land? Kan nog wel eens flinke schade geven
[ afbeelding ]
Jep, die van het laatste uur zijn rood, laatste dag is blauw, laatste week is geel.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:01 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Wat betekenen de kleuren?
De grootte van de vierkant zijn neem ik aan de kracht van de beving?
Dat snap ik, maar dat verklaart niet die cijfers...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:00 schreef FReNsJ het volgende:
[..]
Gewoon kaartje kijkenDie grote rode links van Tokyo.
Ja klopt, staat denk ik nog wel in de OP. Kaartje ververst automatisch. Rood is afgelopen uur.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:01 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Wat betekenen de kleuren?
De grootte van de vierkant zijn neem ik aan de kracht van de beving?
Als je heel goed kijkt zelfs wel, ze staan namelijk (enkel in hele eenheden) aangegeven aan de rand van de kaartquote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:05 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dat verklaart niet die cijfers...
Idd, in een land als China ligt gelijk alles plat!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:18 schreef VacaLoca het volgende:
6.2 op land met weinig diepte en geen schade? Is werkelijk ALLES daar aardbeving-proof ofzo?
Bron: MSN Nieuwsquote:Nederlandse verslaggevers weg uit Japan
De NOS haalt zijn verslaggevers weg uit Japan vanwege 'gezondheidsrisico's en extreme werkomstandigheden'. Ook RTL is hard bezig zijn werknemers weg te krijgen.
Copyright 2010, Novum
Verslaggevers weg uit Japan
(Novum) - De NOS haalt zijn verslaggevers weg uit Japan vanwege 'gezondheidsrisico's en extreme werkomstandigheden'. De omroep besloot maandagavond twee verslaggevers, een cameraman en een producer terug te trekken uit het land. RTL is volgens een verslaggever 'keihard bezig' zijn werknemers uit het land weg te krijgen en ook Eenvandaag verlaat het land.
Ook verslaggevers uit andere landen verlaten Japan. Volkskrant-correspondent Hans Moleman blijft voorlopig nog wel in Tokyo.
Door de aardbeving en de tsunami vrijdag zijn veel problemen ontstaan bij de kerncentrale Fukushima. Dinsdag kwam na een explosie in reactor 2 een mogelijk gevaarlijke hoeveelheid straling vrij. In een andere reactor woedde een brand. Mensen die binnen een straal van dertig kilometer van de centrale wonen is dringend geadviseerd binnen te blijven.
In het gebied werd een stralingsniveau gemeten dat honderd keer hoger ligt dan normaal, meldde het persbureau Kyodo. Een dergelijk niveau kan op de lange duur schadelijk voor de gezondheid zijn.
© novum
Better safe than sorry nietwaar?quote:
Niet letterlijk hoop ikquote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:56 schreef vosss het volgende:
[..]
Better safe than sorry nietwaar?
Overigens denk ik wel dat dit nog een staartje gaat krijgen allemaal daar in Japan hoor.
ja! quake proof tot 7 op de shinto schaal. is een wettelijke verplichting en wordt strict nageleefd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:18 schreef VacaLoca het volgende:
6.2 op land met weinig diepte en geen schade? Is werkelijk ALLES daar aardbeving-proof ofzo?
Maar hoe zit het dan met oude gebouwen e.d.? Die zijn allemaal aangepast ofzo?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:41 schreef wdn het volgende:
[..]
ja! quake proof tot 7 op de shinto schaal. is een wettelijke verplichting en wordt strict nageleefd.
Dat of inmiddels ingestort bij eerdere aardbevingen denk ikquote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:21 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Maar hoe zit het dan met oude gebouwen e.d.? Die zijn allemaal aangepast ofzo?
Denk jij dat er in Japan nog veel overeind stond na de tweede wereldoorlog?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:21 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Vooral dit zinnetje: "De Japanners geloven dat zij op tijd de signalen van een aardbeving zullen oppikken". Daar las ik vanochtend nog een artikel over de in krant, dat deze aardbeving het resultaat moet zijn van misschien wel 200 jaar aan opgebouwde spanning op de platen die daar over elkaar heen schuiven. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar niemand heeft iets gemerkt. Terwijl Japan toch wel enige ervaring heeft met aardbevingen en je zou verwachten dat ze alles nauwlettend in de gaten houden. Doen ze misschien ook wel, maar dan moet je concluderen dat het gereedschap allesbehalve toereikend is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:55 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Kwam net per toeval dit uit 2001 tegen:
http://www.fsf.nl/nfsf/homenl.php?id=347
Zie het onderste stuk...
Of je kunt concluderen dat sommige 'big ones' toeslaan zonder zich netjes van te voren aan te kondigen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:04 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Doen ze misschien ook wel, maar dan moet je concluderen dat het gereedschap allesbehalve toereikend is.
Klopt, maar er stond dus al een enorme spanning op die platen. Zou dat niet meetbaar kunnen zijn? Kracht en tijdstip van aardbevingen lijken me lastig om nauwkeurig te voorspellen, maar je kunt wel meten of er iets aankomt. De aardbeving bij Haïti vorig jaar was bijvoorbeeld ook op die manier 'voorspeld'; het was daar namelijk al een tijdje flink aan het rommelen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of je kunt concluderen dat sommige 'big ones' toeslaan zonder zich netjes van te voren aan te kondigen. En daarnaast heb je er ook weinig aan als je zo'n gigantische verschuiving van een continentale plaat pas minuten van te voren zou kunnen zien aankomen, breuken verplaatsen zich met de geluidssnelheid..
Ik vind de beelden vele malen confronterender als bijvoorbeeld van de tsunami in 2004, of de aardbeving in (of is het "op"?) Haïti, puur en alleen omdat je het hier over een modern en geciviliseerd westers land hebt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:20 schreef Disana het volgende:
Ik kan de journaalbeelden niet aanzien. Al die gebroken mensen.
Of ze zijn van hout. Het gaat om nieuwe gebouwen en vanaf een bepaalde hoogte. Maar zo precies heb ik het niet onthoudenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:21 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Deze shit is dan ook wel redelijk buiten het voorstellingsvermogen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:23 schreef Rikketik het volgende:
En tja, 'shit happens' is denk ik niet een conclusie waar de meeste mensen makkelijk vrede mee zullen hebben.
Eerder omdat het land nogal gericht is op communicatie. Iedereen heeft daar een telefoon met state of the art video opname (niet zoals hierquote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:26 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik vind de beelden vele malen confronterender als bijvoorbeeld van de tsunami in 2004, of de aardbeving in (of is het "op"?) Haïti, puur en alleen omdat je het hier over een modern en geciviliseerd westers land hebt.
Ik weet niet wat het is. Misschien is het omdat er niet gegild en gekrijst wordt maar ingehouden geleden. Je ziet geen mensen die een vuist naar de hemel maken.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:26 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik vind de beelden vele malen confronterender als bijvoorbeeld van de tsunami in 2004, of de aardbeving in (of is het "op"?) Haïti, puur en alleen omdat je het hier over een modern en geciviliseerd westers land hebt.
Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar ik vraag me af hoe de gemiddelde (west)-Europeaan bij een dergelijke catastrofe zou reageren. We kennen allemaal de beelden van hysterisch gillende vrouwen in het midden-oosten, de ingetogen reactie (of beter gezegd: het vrijwel volledig afwezig lijken te zijn van welke reactie dan ook) van Japanners zien we inmiddels dagelijks op TV en de "OH MY GOD!!!"-reacties van Amerikanen kunnen we ons ook wel voorstellen. Maar ik heb echt geen flauw idee hoe wij hier bij zulke enorme natuurrampen zouden reageren...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik weet niet wat het is. Misschien is het omdat er niet gegild en gekrijst wordt maar ingehouden geleden. Je ziet geen mensen die een vuist naar de hemel maken.
Enschede?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar ik vraag me af hoe de gemiddelde (west)-Europeaan bij een dergelijke catastrofe zou reageren. We kennen allemaal de beelden van hysterisch gillende vrouwen in het midden-oosten, de ingetogen reactie (of beter gezegd: het vrijwel volledig afwezig lijken te zijn van welke reactie dan ook) van Japanners zien we inmiddels dagelijks op TV en de "OH MY GOD!!!"-reacties van Amerikanen kunnen we ons ook wel voorstellen. Maar ik heb echt geen flauw idee hoe wij hier bij zulke enorme natuurrampen zouden reageren...
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698quote:Tsunamis on the scale that hit north-east Japan on Friday may strike the region about once every 1,000 years, a leading seismologist has said. Dr Roger Musson, the head of seismic hazard at the British Geological Survey (BGS), said there were similarities between the last week's event and another giant wave that hit the Sendai coast in 869AD.
In omvang volstrekt niet te vergelijken met de situatie in Japan op dit moment, wat zich op dit moment daar allemaal afspeelt is tot nu toe volgens mij alleen in het scenario van slechte rampenfilms uit de jaren '70 en 'the thunderbirds' voorgekomen...quote:
Ik begrijp niet waarom de straten helemaal vrij van rommel zijn. Dat zie ik op veel meer beelden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:03 schreef DDDDDaaf het volgende:
[ afbeelding ]
Bovenstaande foto (staat op de homepage van het NRC) doet me enorm denken aan de foto's van Hiroshima na de explosie.
Misschien zijn ze meteen geruimd om hulpdiensten vrij baan te geven?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:15 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom de straten helemaal vrij van rommel zijn. Dat zie ik op veel meer beelden.
Iemand een idee?
Zoiets dacht ik ook, maar dat zouden ze dan wel erg snel gedaan hebben. En hoe dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:16 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Misschien zijn ze meteen geruimd om hulpdiensten vrij baan te geven?
Lijkt me ook idd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:16 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Misschien zijn ze meteen geruimd om hulpdiensten vrij baan te geven?
Gewoon met bulldozers, ik kan me voorstellen dat Japan (vanwege de aardbevingen en tsunami's) een hulpdienst heeft die te vergelijken valt met de Duitse THW, of de bij ons inmiddels opgedoekte BB.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:17 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik ook, maar dat zouden ze dan wel erg snel gedaan hebben. En hoe dan?
En waar halen ze die ineens massaal vandaan dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gewoon met bulldozers, ik kan me voorstellen dat Japan - vanwege de aardbevingen en tsunami's, een hulpdienst heeft, die te vergelijken valt met de Duitse THW of de bij ons inmiddels opgedoekte BB.
Die staan ergens in grote getale opgeslagen om ingezet te worden op het moment dat de regulier beschikbare hoeveelheid brandweer- en legermaterieel niet volstaat. Ik zag afgelopen vrijdag al op de Duitse TV overigens dat THW-mensen zich klaar maakten voor vertrek richting Japan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:27 schreef MissMSX het volgende:
[..]
En waar halen ze die ineens massaal vandaan dan?
dat is dan het probleem van de mensen die daar geen vrede mee hebbenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:23 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Klopt, maar er stond dus al een enorme spanning op die platen. Zou dat niet meetbaar kunnen zijn? Kracht en tijdstip van aardbevingen lijken me lastig om nauwkeurig te voorspellen, maar je kunt wel meten of er iets aankomt. De aardbeving bij Haïti vorig jaar was bijvoorbeeld ook op die manier 'voorspeld'; het was daar namelijk al een tijdje flink aan het rommelen.
En tja, 'shit happens' is denk ik niet een conclusie waar de meeste mensen makkelijk vrede mee zullen hebben.
Japanners... toch nog ff een upskirt schieten.quote:
Weggevaagd..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:46 schreef TheGeneral het volgende:
Was dit filmpje al bekend? En dan met name vanaf 0.48 ?
http://www.liveleak.com/view?i=027_1300214407
Ik zou zeggen dat ze voortaan gewoon écht drijvende huizen moeten maken. Zo te zien moet dat niet eens zoveel aanpassing vergen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:46 schreef TheGeneral het volgende:
Was dit filmpje al bekend? En dan met name vanaf 0.48 ?
http://www.liveleak.com/view?i=027_1300214407
Het lijkt ook wel alsof de huizen nauwelijks in de grond verankerd zijn, wat natuurlijk wel logisch is in een gebied met veel aardbevingen. Mijn verwachting was in ieder geval dat het onderste deel van het huis zou blijven staan, maar letterlijk het hele huis spoelt steeds mee.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 22:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ze voortaan gewoon écht drijvende huizen moeten maken. Zo te zien moet dat niet eens zoveel aanpassing vergen.
Daarom zeg ik dus: misschien kun je juist op een positieve manier gebruik maken van dit effect.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 22:59 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Het lijkt ook wel alsof de huizen nauwelijks in de grond verankerd zijn, wat natuurlijk wel logisch is in een gebied met veel aardbevingen. Mijn verwachting was in ieder geval dat het onderste deel van het huis zou blijven staan, maar letterlijk het hele huis spoelt steeds mee.
Aan de andere kant, je kan natuurlijk ook niet met alles rekening houden.
Het valt me inderdaad ook op dat de hysterie achterwege blijft bij de Japanners zelf. Natuurlijk hoor je men af en toe roepen of zorgwekkend praten, maar de hele intonatie van deze cultuur is zo beheerst. Heb daar wel bewondering voor en vraag me af hoe dat komt. Misschien iets voor nieuw topic?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar ik vraag me af hoe de gemiddelde (west)-Europeaan bij een dergelijke catastrofe zou reageren. We kennen allemaal de beelden van hysterisch gillende vrouwen in het midden-oosten, de ingetogen reactie (of beter gezegd: het vrijwel volledig afwezig lijken te zijn van welke reactie dan ook) van Japanners zien we inmiddels dagelijks op TV en de "OH MY GOD!!!"-reacties van Amerikanen kunnen we ons ook wel voorstellen. Maar ik heb echt geen flauw idee hoe wij hier bij zulke enorme natuurrampen zouden reageren...
Quote uit een mailwisseling met een Japanse kennis van me in Tokyo:quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:03 schreef bokaal het volgende:
[..]
Het valt me inderdaad ook op dat de hysterie achterwege blijft bij de Japanners zelf. Natuurlijk hoor je men af en toe roepen of zorgwekkend praten, maar de hele intonatie van deze cultuur is zo beheerst. Heb daar wel bewondering voor en vraag me af hoe dat komt. Misschien iets voor nieuw topic?
Daarnaast zit er heel diep ingebakken dat je vooral je ware emoties in bedwang moet houden en dus niet moet tonen.quote:Japanese usually live with mind of death (in a good way like Samurai spirit)
Gisteren nog een knul van een jaar of 25 "Ik had een heel welvarend leven, nu is mijn familie overleden, zijn mijn vrienden overleden en leef ik in hel"quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:20 schreef Disana het volgende:
Mwa, het heeft ook gewoon met een nette opvoeding te maken. Wij hier in Nederland vinden het ook not-done als je zo impulsief handelt, en dat je je emoties in bedwang houdt heerst nog meer bij de hogere klasse en weer minder bij de lagere klasse. In Engeland heb je het nog meer, "stiff upper lip" weet je wel.quote:Op woensdag 16 maart 2011 07:55 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Quote uit een mailwisseling met een Japanse kennis van me in Tokyo:
[..]
Daarnaast zit er heel diep ingebakken dat je vooral je ware emoties in bedwang moet houden en dus niet moet tonen.
Dat heb ik dus ook. Ik heb de hele dag de tv aanstaan omdat ik wil weten hoe het met die centrale gaat, maar aan het eind van de avond kon ik alleen nog maar huilen om de beelden die je langs ziet komen van mensen die alles kwijt zijn, of nog steeds op zoek naar hun familieleden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:20 schreef Disana het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |