abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94151948
oops verkeerde topic
life goes by...
pi_94152529
Vanavond

België 1 (21:25) Koppen XL - Japan: de apocalyps en daarna

Wat vrijdag begon met een aardbeving met een momentmagnitude van 9, resulteerde in een zondvloed zonder weerga. De beelden waren, zijn en blijven apocalyptisch. In het noordoosten van Japan, in de buurt van Sendai, worden volledige dorpen gewoon weggespoeld. Koppen zet de indrukwekkende (satelliet)beelden van de laatste dagen op een rij en geeft een tijdslijn van wat precies is gebeurd. Koppen praat ook met zijn reporter ter plaatse, Tom Van de Weghe, over de gevolgen; een dodental dat alleen maar oploopt, tot zevenhonderdduizend mensen die moesten worden geëvacueerd en de angst voor naschokken. Maar ook de nucleaire dreiging blijft. Maandag nog deed zich een nieuwe explosie voor in de kerncentrale van Fukushima. Redenen genoeg voor ongerustheid bij Vlamingen in Japan en de Japanse bevolking hier.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 15 maart 2011 @ 18:41:16 #153
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94152794
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:18 schreef VacaLoca het volgende:
6.2 op land met weinig diepte en geen schade? Is werkelijk ALLES daar aardbeving-proof ofzo?
ja! quake proof tot 7 op de shinto schaal. is een wettelijke verplichting en wordt strict nageleefd.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 15 maart 2011 @ 19:19:11 #154
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_94154572
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_94154669
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 18:41 schreef wdn het volgende:

[..]

ja! quake proof tot 7 op de shinto schaal. is een wettelijke verplichting en wordt strict nageleefd.
Maar hoe zit het dan met oude gebouwen e.d.? Die zijn allemaal aangepast ofzo?
pi_94154857
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:21 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Dat of inmiddels ingestort bij eerdere aardbevingen denk ik :D!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 19:31:15 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_94155241
quote:

[..]

Denk jij dat er in Japan nog veel overeind stond na de tweede wereldoorlog?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_94156810
Kwam net per toeval dit uit 2001 tegen:

http://www.fsf.nl/nfsf/homenl.php?id=347

Zie het onderste stuk...
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:04:53 #159
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_94157428
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:55 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Kwam net per toeval dit uit 2001 tegen:

http://www.fsf.nl/nfsf/homenl.php?id=347

Zie het onderste stuk...
Vooral dit zinnetje: "De Japanners geloven dat zij op tijd de signalen van een aardbeving zullen oppikken". Daar las ik vanochtend nog een artikel over de in krant, dat deze aardbeving het resultaat moet zijn van misschien wel 200 jaar aan opgebouwde spanning op de platen die daar over elkaar heen schuiven. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar niemand heeft iets gemerkt. Terwijl Japan toch wel enige ervaring heeft met aardbevingen en je zou verwachten dat ze alles nauwlettend in de gaten houden. Doen ze misschien ook wel, maar dan moet je concluderen dat het gereedschap allesbehalve toereikend is.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:16:33 #160
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94158186
quote:
3s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:04 schreef Rikketik het volgende:

[..]
Doen ze misschien ook wel, maar dan moet je concluderen dat het gereedschap allesbehalve toereikend is.
Of je kunt concluderen dat sommige 'big ones' toeslaan zonder zich netjes van te voren aan te kondigen.

En daarnaast heb je er ook weinig aan als je zo'n gigantische verschuiving van een continentale plaat pas minuten van te voren zou kunnen zien aankomen met je geavanceerde apparatuur, breuken verplaatsen zich met de geluidssnelheid..

Je moet zo'n beving dan gaan voorspellen met modellen, en modellen zijn altijd feilbare benaderingen van de werkelijke situatie.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 20:20:37 #161
137949 Disana
pi_94158460
Ik kan de journaalbeelden niet aanzien. Al die gebroken mensen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 15 maart 2011 @ 20:23:06 #162
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_94158655
Telegraaf bericht dat de walvisjacht voorlopig stopgezet wordt. Da's wel een positief tintje aan de hele ramp :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:23:50 #163
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_94158724
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Of je kunt concluderen dat sommige 'big ones' toeslaan zonder zich netjes van te voren aan te kondigen. En daarnaast heb je er ook weinig aan als je zo'n gigantische verschuiving van een continentale plaat pas minuten van te voren zou kunnen zien aankomen, breuken verplaatsen zich met de geluidssnelheid..
Klopt, maar er stond dus al een enorme spanning op die platen. Zou dat niet meetbaar kunnen zijn? Kracht en tijdstip van aardbevingen lijken me lastig om nauwkeurig te voorspellen, maar je kunt wel meten of er iets aankomt. De aardbeving bij Haïti vorig jaar was bijvoorbeeld ook op die manier 'voorspeld'; het was daar namelijk al een tijdje flink aan het rommelen.

En tja, 'shit happens' is denk ik niet een conclusie waar de meeste mensen makkelijk vrede mee zullen hebben. :P
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_94158945
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:20 schreef Disana het volgende:
Ik kan de journaalbeelden niet aanzien. Al die gebroken mensen.
Ik vind de beelden vele malen confronterender als bijvoorbeeld van de tsunami in 2004, of de aardbeving in (of is het "op"?) Haïti, puur en alleen omdat je het hier over een modern en geciviliseerd westers land hebt.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:27:12 #165
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94158991
quote:

[..]

Of ze zijn van hout. Het gaat om nieuwe gebouwen en vanaf een bepaalde hoogte. Maar zo precies heb ik het niet onthouden ;)

Nederlander van de week zat op verdieping 10 met een gebouw langs hem dat normaal op 2 meter van hem af stond. Hij kon de muur aanraken van het andere gebouw zover zwaaide het heen en weer :X
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:28:09 #166
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94159066
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:23 schreef Rikketik het volgende:

En tja, 'shit happens' is denk ik niet een conclusie waar de meeste mensen makkelijk vrede mee zullen hebben. :P
Deze shit is dan ook wel redelijk buiten het voorstellingsvermogen.

..legendarisch zware aardbeving op een extreem vervelende locatie, zonder aankondiging..

Ook de daaropvolgende tsunami heeft sneller en harder toegeslagen dan rekening mee was gehouden bij het bouwen van de zeewering..

Harde klap :(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:36:26 #167
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94159751
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:26 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik vind de beelden vele malen confronterender als bijvoorbeeld van de tsunami in 2004, of de aardbeving in (of is het "op"?) Haïti, puur en alleen omdat je het hier over een modern en geciviliseerd westers land hebt.
Eerder omdat het land nogal gericht is op communicatie. Iedereen heeft daar een telefoon met state of the art video opname (niet zoals hier ;) ) en iedereen is daar zo ongeveer online te vinden (is een gevolg van het modern en geciviliseerd zijn van het land maar niet elk modern land is men zo mobiel-visueel gericht als in Japan).
  † In Memoriam † dinsdag 15 maart 2011 @ 20:41:39 #168
137949 Disana
pi_94160163
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:26 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik weet niet wat het is. Misschien is het omdat er niet gegild en gekrijst wordt maar ingehouden geleden. Je ziet geen mensen die een vuist naar de hemel maken.
pi_94160632
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:41 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik weet niet wat het is. Misschien is het omdat er niet gegild en gekrijst wordt maar ingehouden geleden. Je ziet geen mensen die een vuist naar de hemel maken.
Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar ik vraag me af hoe de gemiddelde (west)-Europeaan bij een dergelijke catastrofe zou reageren. We kennen allemaal de beelden van hysterisch gillende vrouwen in het midden-oosten, de ingetogen reactie (of beter gezegd: het vrijwel volledig afwezig lijken te zijn van welke reactie dan ook) van Japanners zien we inmiddels dagelijks op TV en de "OH MY GOD!!!"-reacties van Amerikanen kunnen we ons ook wel voorstellen. Maar ik heb echt geen flauw idee hoe wij hier bij zulke enorme natuurrampen zouden reageren...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 20:49:46 #170
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_94160819
Ik hoop er nooit achter te komen, ben er niet optimistisch over :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_94161514
4:53 Japanse tijd naschok 5.0M, 30KM diepte (4 minuten geleden)

Blijft nog wel even doorgaan...
pi_94161562

Grafiekje van de schokjes gevoeld in Nederland :P

van: http://www.geo.uu.nl/Research/Seismology/rt_index.htm
pi_94161757
pi_94161906

Bovenstaande foto (staat op de homepage van het NRC) doet me enorm denken aan de foto's van Hiroshima na de explosie.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 21:06:38 #175
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94162176
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:47 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar ik vraag me af hoe de gemiddelde (west)-Europeaan bij een dergelijke catastrofe zou reageren. We kennen allemaal de beelden van hysterisch gillende vrouwen in het midden-oosten, de ingetogen reactie (of beter gezegd: het vrijwel volledig afwezig lijken te zijn van welke reactie dan ook) van Japanners zien we inmiddels dagelijks op TV en de "OH MY GOD!!!"-reacties van Amerikanen kunnen we ons ook wel voorstellen. Maar ik heb echt geen flauw idee hoe wij hier bij zulke enorme natuurrampen zouden reageren...
Enschede?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')