http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698quote:Tsunamis on the scale that hit north-east Japan on Friday may strike the region about once every 1,000 years, a leading seismologist has said. Dr Roger Musson, the head of seismic hazard at the British Geological Survey (BGS), said there were similarities between the last week's event and another giant wave that hit the Sendai coast in 869AD.
In omvang volstrekt niet te vergelijken met de situatie in Japan op dit moment, wat zich op dit moment daar allemaal afspeelt is tot nu toe volgens mij alleen in het scenario van slechte rampenfilms uit de jaren '70 en 'the thunderbirds' voorgekomen...quote:
Ik begrijp niet waarom de straten helemaal vrij van rommel zijn. Dat zie ik op veel meer beelden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:03 schreef DDDDDaaf het volgende:
[ afbeelding ]
Bovenstaande foto (staat op de homepage van het NRC) doet me enorm denken aan de foto's van Hiroshima na de explosie.
Misschien zijn ze meteen geruimd om hulpdiensten vrij baan te geven?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:15 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom de straten helemaal vrij van rommel zijn. Dat zie ik op veel meer beelden.
Iemand een idee?
Zoiets dacht ik ook, maar dat zouden ze dan wel erg snel gedaan hebben. En hoe dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:16 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Misschien zijn ze meteen geruimd om hulpdiensten vrij baan te geven?
Lijkt me ook idd.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:16 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Misschien zijn ze meteen geruimd om hulpdiensten vrij baan te geven?
Gewoon met bulldozers, ik kan me voorstellen dat Japan (vanwege de aardbevingen en tsunami's) een hulpdienst heeft die te vergelijken valt met de Duitse THW, of de bij ons inmiddels opgedoekte BB.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:17 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik ook, maar dat zouden ze dan wel erg snel gedaan hebben. En hoe dan?
En waar halen ze die ineens massaal vandaan dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gewoon met bulldozers, ik kan me voorstellen dat Japan - vanwege de aardbevingen en tsunami's, een hulpdienst heeft, die te vergelijken valt met de Duitse THW of de bij ons inmiddels opgedoekte BB.
Die staan ergens in grote getale opgeslagen om ingezet te worden op het moment dat de regulier beschikbare hoeveelheid brandweer- en legermaterieel niet volstaat. Ik zag afgelopen vrijdag al op de Duitse TV overigens dat THW-mensen zich klaar maakten voor vertrek richting Japan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:27 schreef MissMSX het volgende:
[..]
En waar halen ze die ineens massaal vandaan dan?
dat is dan het probleem van de mensen die daar geen vrede mee hebbenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:23 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Klopt, maar er stond dus al een enorme spanning op die platen. Zou dat niet meetbaar kunnen zijn? Kracht en tijdstip van aardbevingen lijken me lastig om nauwkeurig te voorspellen, maar je kunt wel meten of er iets aankomt. De aardbeving bij Haïti vorig jaar was bijvoorbeeld ook op die manier 'voorspeld'; het was daar namelijk al een tijdje flink aan het rommelen.
En tja, 'shit happens' is denk ik niet een conclusie waar de meeste mensen makkelijk vrede mee zullen hebben.
Japanners... toch nog ff een upskirt schieten.quote:
Weggevaagd..quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:46 schreef TheGeneral het volgende:
Was dit filmpje al bekend? En dan met name vanaf 0.48 ?
http://www.liveleak.com/view?i=027_1300214407
Ik zou zeggen dat ze voortaan gewoon écht drijvende huizen moeten maken. Zo te zien moet dat niet eens zoveel aanpassing vergen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 21:46 schreef TheGeneral het volgende:
Was dit filmpje al bekend? En dan met name vanaf 0.48 ?
http://www.liveleak.com/view?i=027_1300214407
Het lijkt ook wel alsof de huizen nauwelijks in de grond verankerd zijn, wat natuurlijk wel logisch is in een gebied met veel aardbevingen. Mijn verwachting was in ieder geval dat het onderste deel van het huis zou blijven staan, maar letterlijk het hele huis spoelt steeds mee.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 22:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat ze voortaan gewoon écht drijvende huizen moeten maken. Zo te zien moet dat niet eens zoveel aanpassing vergen.
Daarom zeg ik dus: misschien kun je juist op een positieve manier gebruik maken van dit effect.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 22:59 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Het lijkt ook wel alsof de huizen nauwelijks in de grond verankerd zijn, wat natuurlijk wel logisch is in een gebied met veel aardbevingen. Mijn verwachting was in ieder geval dat het onderste deel van het huis zou blijven staan, maar letterlijk het hele huis spoelt steeds mee.
Aan de andere kant, je kan natuurlijk ook niet met alles rekening houden.
Het valt me inderdaad ook op dat de hysterie achterwege blijft bij de Japanners zelf. Natuurlijk hoor je men af en toe roepen of zorgwekkend praten, maar de hele intonatie van deze cultuur is zo beheerst. Heb daar wel bewondering voor en vraag me af hoe dat komt. Misschien iets voor nieuw topic?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik hoop het nooit mee te hoeven maken, maar ik vraag me af hoe de gemiddelde (west)-Europeaan bij een dergelijke catastrofe zou reageren. We kennen allemaal de beelden van hysterisch gillende vrouwen in het midden-oosten, de ingetogen reactie (of beter gezegd: het vrijwel volledig afwezig lijken te zijn van welke reactie dan ook) van Japanners zien we inmiddels dagelijks op TV en de "OH MY GOD!!!"-reacties van Amerikanen kunnen we ons ook wel voorstellen. Maar ik heb echt geen flauw idee hoe wij hier bij zulke enorme natuurrampen zouden reageren...
Quote uit een mailwisseling met een Japanse kennis van me in Tokyo:quote:Op woensdag 16 maart 2011 01:03 schreef bokaal het volgende:
[..]
Het valt me inderdaad ook op dat de hysterie achterwege blijft bij de Japanners zelf. Natuurlijk hoor je men af en toe roepen of zorgwekkend praten, maar de hele intonatie van deze cultuur is zo beheerst. Heb daar wel bewondering voor en vraag me af hoe dat komt. Misschien iets voor nieuw topic?
Daarnaast zit er heel diep ingebakken dat je vooral je ware emoties in bedwang moet houden en dus niet moet tonen.quote:Japanese usually live with mind of death (in a good way like Samurai spirit)
Gisteren nog een knul van een jaar of 25 "Ik had een heel welvarend leven, nu is mijn familie overleden, zijn mijn vrienden overleden en leef ik in hel"quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:20 schreef Disana het volgende:
Ik kan de journaalbeelden niet aanzien. Al die gebroken mensen.
Mwa, het heeft ook gewoon met een nette opvoeding te maken. Wij hier in Nederland vinden het ook not-done als je zo impulsief handelt, en dat je je emoties in bedwang houdt heerst nog meer bij de hogere klasse en weer minder bij de lagere klasse. In Engeland heb je het nog meer, "stiff upper lip" weet je wel.quote:Op woensdag 16 maart 2011 07:55 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Quote uit een mailwisseling met een Japanse kennis van me in Tokyo:
[..]
Daarnaast zit er heel diep ingebakken dat je vooral je ware emoties in bedwang moet houden en dus niet moet tonen.
Dat heb ik dus ook. Ik heb de hele dag de tv aanstaan omdat ik wil weten hoe het met die centrale gaat, maar aan het eind van de avond kon ik alleen nog maar huilen om de beelden die je langs ziet komen van mensen die alles kwijt zijn, of nog steeds op zoek naar hun familieleden.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:20 schreef Disana het volgende:
Ik kan de journaalbeelden niet aanzien. Al die gebroken mensen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |