abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94062104
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:09 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik vind jou echt te getekend door een verleden om open in deze discussie te staan.
Het is sowieso moeilijk om een discussie te hebben als er emoties bij komen kijken. Bijvoorbeeld als je hebt meegemaakt dat een geliefde, familielid of vrienden precies dezelfde argumenten hadden als drugsgebruikers in dit topic. Ook al ligt het bij jullie een stuk anders, het blijft een behoorlijk persoonlijke discussie.
Que Sera ~
pi_94062188
Als ik ouder zou zijn, zou ik stoppen met incidenteel drugs nemen - evenals met veel drinken. Er zal maar iets met je kind gebeuren op visitie bij je schoonouders terwijl jij ergens van de kaart bent. Ouderlijke verantwoordelijkheid houdt in dat je altijd klaar staat als ouder zijnde - ook al zitten je kinderen op dat moment bij je schoonouders of staan ze onder controle van een oppas.

Matig alcoholgebruik is daarbij geen probleem omdat de kwaliteit controleerbaar i.t.t. coke of MDMA. Het is legaal en valt dus immers onder het gezag van de VWA.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_94062205
quote:
Op zondag 13 maart 2011 20:09 schreef Delan het volgende:

[..]

er kan zoveel fout gaan, en dan heb ik het niet over harddrugs, nogmaals als je er verantwoordelijk mee om gaat is het risico zo minimaal dat ik het er niet voor laat in ieder geval. je kunt het ook in je drinken gedropt krijgen, dat risico is groter.
dat is zo niet te vegelijken en vind ik rieken nar goedpraterij enzo.
pi_94062246
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:14 schreef dawg het volgende:

[..]

dat is zo niet te vegelijken en vind ik rieken nar goedpraterij enzo.
nee is geen goedpraterij, maar als je weet wat je neemt zijn de risico's te klein om het te laten. maar dat is mijn mening
  zondag 13 maart 2011 @ 20:15:53 #155
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94062269
Niet elke drugsgebruiker krijgt lichte of zware problemen maar je kan van te voren nooit zeggen dat jij het niet krijgt. Dat vind ik vrij dom en naïef. Je weet het niet en je neemt dat risico.

Ik ben uiteindelijk niet verslaafd geraakt. Zal misschien nog een keer wat doen maar niet op regelmatige basis. Heb er nog geen behoefte aan gehad.
pi_94062293
quote:
Op zondag 13 maart 2011 20:15 schreef Delan het volgende:

[..]

nee is geen goedpraterij, maar als je weet wat je neemt zijn de risico's te klein om het te laten. maar dat is mijn mening
dit vind ik naief, wereldvreemd en dom, zeker voor iemand die zelf kinderen heeft, sorry hoor.
pi_94062323
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:14 schreef teknomist het volgende:
Als ik ouder zou zijn, zou ik stoppen met incidenteel drugs nemen - evenals met veel drinken. Er zal maar iets met je kind gebeuren op visitie bij je schoonouders terwijl jij ergens van de kaart bent. Ouderlijke verantwoordelijkheid houdt in dat je altijd klaar staat als ouder zijnde - ook al zitten je kinderen op dat moment bij je schoonouders of staan ze onder controle van een oppas.

Matig alcoholgebruik is daarbij geen probleem omdat de kwaliteit controleerbaar i.t.t. coke of MDMA. Het is legaal en valt dus immers onder het gezag van de VWA.
Ik word wel een beetje moe van de aannames hier. Ik ben nog nooit 'van de kaart' geweest van een half pilletje. Voor mij is dat idd een reden om het bij een half pilletje te houden.
pi_94062325
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:16 schreef dawg het volgende:

[..]

dit vind ik naief, wereldvreemd en dom, zeker voor iemand die zelf kinderen heeft, sorry hoor.
mag jij vinden, ik vind dat niet
pi_94062334
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:54 schreef Delan het volgende:

[..]

denk niet dat dat met opleidingsniveau te maken heeft. ook mensen met een lager opleidingsniveau kunnen daar wel degelijk verantwoordelijk mee om gaan. maar ben zeker met je eens dat er teveel taboe op drugsgebruik ligt.
Ik had het ook puur over m'n eigen ervaring. Maar ik geloof ook zeker dat er hoogopgeleide mensen zijn die hun grenzen niet kennen. Met alle gevolgen van dien.
pi_94062387
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:17 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik had het ook puur over m'n eigen ervaring. Maar ik geloof ook zeker dat er hoogopgeleide mensen zijn die hun grenzen niet kennen. Met alle gevolgen van dien.
precies
pi_94062388
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:08 schreef Mishu het volgende:
Tja ik zeg gewoon wat ik zie. Drugswereld is een heel typisch scènetje. Als je alle excusen en smoezen weet is het enorm vermakelijk. Tja, je wordt er wat cynisch van. Vooral blijven doorgaan jongen denk ik dan altijd.
Als je helemaal los gaat in de drugs en drugs prioriteit 1 wordt in het leven: dan kun je spreken van een drugswereld. Maar als je als mens prima functioneert op alle terreinen en ook wel es drugs gebruikt, dan is daar geen sprake van.
pi_94062395
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:15 schreef Delan het volgende:

[..]

Ik vind het wel een vrij lame exuse. Je kiest er dan op dat moment niet zelf voor als er iets in je drinken wordt gegooid. Je kiest er wel zelf voor om helemaal van de wereld te zijn als je zelf iets neemt. En dat er dan op dat moment ergens op de wereld nog je eigen kinderen rondlopen die je elk moment kunnen gebruiken als er iets aan de hand is, dan vind ik dat ernstig onverantwoordelijk.
Que Sera ~
pi_94062437
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:14 schreef teknomist het volgende:

Mee eensch.
  zondag 13 maart 2011 @ 20:19:18 #164
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94062462
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:18 schreef Chilled het volgende:

[..]

Ik vind het wel een vrij lame exuse. Je kiest er dan op dat moment niet zelf voor als er iets in je drinken wordt gegooid. Je kiest er wel zelf voor om helemaal van de wereld te zijn als je zelf iets neemt. En dat er dan op dat moment ergens op de wereld nog je eigen kinderen rondlopen die je elk moment kunnen gebruiken als er iets aan de hand is, dan vind ik dat ernstig onverantwoordelijk.
Niet elke drugs neemt je mee naar een andere wereld, met drugs die ik neem kan ik nog bij mn verstand komen
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
  zondag 13 maart 2011 @ 20:19:26 #165
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94062471
quote:
Op zondag 13 maart 2011 20:17 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Als je helemaal los gaat in de drugs en drugs prioriteit 1 wordt in het leven: dan kun je spreken van een drugswereld. Maar als je als mens prima functioneert op alle terreinen en ook wel es drugs gebruikt, dan is daar geen sprake van.
Vaak krijgt een drugsgebruiker steeds meer vrienden die ook gebruiken, dan krijg je zo'n drugsomgeving van mensen die regelmatig gebruiken.
pi_94062482
quote:

[..]

Waar haal jij uit dat mensen "helemaal van de wereld zijn"?
pi_94062621
quote:
7s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:19 schreef n8n het volgende:

[..]

Niet elke drugs neemt je mee naar een andere wereld, met drugs die ik neem kan ik nog bij mn verstand komen
Sorry, maar met ghb is dat echt niet altijd mogelijk. En kom maar met je "dosis verhaal".. Ook jij bent mens en trekt niet altijd dezelfde dosis als de andere keer.
Que Sera ~
pi_94062638
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:16 schreef dawg het volgende:

[..]

Wil je dit toelichten?

Ik vind weten wat je neemt en je pillen laten testen en in een veilige omgeving gebruiken en dergelijke niet bepaald 'wereldvreemd' te noemen.
pi_94062678
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:19 schreef L-E het volgende:

[..]

Waar haal jij uit dat mensen "helemaal van de wereld zijn"?
Noem het zoals je het wil noemen. Ik blijf het onverantwoordelijk vinden om harddrugs te gebruiken als je kinderen hebt.
Que Sera ~
pi_94062707
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:31 schreef L-E het volgende:

[..]

Ja, medemama! 8-)
Wow! :D Wat een mooi woord is dat!
  zondag 13 maart 2011 @ 20:23:31 #171
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94062725
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:22 schreef Chilled het volgende:

[..]

Sorry, maar met ghb is dat echt niet altijd mogelijk. En kom maar met je "dosis verhaal".. Ook jij bent mens en trekt niet altijd dezelfde dosis als de andere keer.
Dusver heb ik altijd helder kunnen denken. Lukt me overigens ook als ik dronken ben dus wellicht ligt het aan mij
pi_94062748
quote:

[..]

o jij weet wat ik gebruik op 1 avond? ik ben niet van de wereld want zoveel neem ik niet. weet heel goed wat ik doe. of jij dat nou onverantwoordelijk vind of niet, mij weerhoud het niet om af en toe wat te nemen, ik ken mijn eigen(persoonlijke) situatie en dus ook wanneer ik wat kan nemen.
pi_94062822
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:22 schreef Chilled het volgende:

[..]

Noem het zoals je het wil noemen. Ik blijf het onverantwoordelijk vinden om harddrugs te gebruiken als je kinderen hebt.
Omdat je denkt/vindt (?) dat mensen (ouders) dan van de wereld zijn en niet kunnen handelen. Dat geldt niet voor alle drugs. Waarom vind je dat dan?
pi_94062843
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:23 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

:D!
pi_94062870
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:23 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

:Y
pi_94062903
Overigens zou ik ook stoppen met incidenteel drugsgebruik als ik ouder zou zijn. Niet zozeer vanwege het risico, maar omdat ik het niet meer bij mijn levensfase en voorbeeldfunctie vind passen. Dat is puur mijn subjectieve ervaring en invulling van ouderschap.

Dat risico-argument vind ik trouwens wel vreemd. Je loopt toch ook een risico als je in de auto stapt? Je leven zit propvol risico's. Ik zie niet in waarom het risico van een pilletje eens in het half jaar groter is dan de andere tig risico's die je op normale dagen zonder enig nadenken loopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 20:28:15 ]
pi_94062937
quote:
Ik word wel een beetje moe van de aannames hier. Ik ben nog nooit 'van de kaart' geweest van een half pilletje. Voor mij is dat idd een reden om het bij een half pilletje te houden.
Nou, ik anders wel. Slechte pillen heb je dan. :{w
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 13 maart 2011 @ 20:27:39 #178
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94062975
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:27 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nou, ik anders wel. Slechte pillen heb je dan. :{w
Niet iedereen heeft als doel volledig naar de klote te gaan
pi_94063059
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:25 schreef L-E het volgende:

[..]

Omdat je denkt/vindt (?) dat mensen (ouders) dan van de wereld zijn en niet kunnen handelen. Dat geldt niet voor alle drugs. Waarom vind je dat dan?
Kijk dat jij 2 keer in het jaar een pilletje wil nemen, daar heb ik echt niks over te zeggen.. Ik zou het niet doen, maar ik sta er verder niet negatief tegenover. Waar ik wel een probleem mee heb zijn ouders die regelmatig drugs gebruiken en het goedpraten met "ja, maar ik doe het niet waar de kinderen bij zijn" :')
Que Sera ~
pi_94063118
quote:
Dat risico-argument vind ik trouwens wel vreemd. Je neemt toch ook een risico als je in de auto stapt? Je leven zit propvol risico's. Ik zie niet in waarom het risico van een pilletje eens in het half jaar groter is dan de andere tig risico's die je op normale dagen zonder enig nadenken loopt.
Klopt, maar ik neem aan als je al auto rijdt met de risico's van dien daar niet nog een extra risico bij neemt... Autorijden is meestal een noodzaak als ouder zijnde (je gaat niet met de bus naar huisarts als er opeens iets toedoet met je kind) maar drugs lijkt mij niet een noodzakelijk risico.
pi_94063177
quote:
Op zondag 13 maart 2011 20:22 schreef L-E het volgende:

[..]

Wil je dit toelichten?

Ik vind weten wat je neemt en je pillen laten testen en in een veilige omgeving gebruiken en dergelijke niet bepaald 'wereldvreemd' te noemen.
omdat het illegaal is, je dus nooit zekerheid hebt vwb de inhoud en samenstelling, ongeacht testen die ook nooit 100% betrouwbaar zijn. kortom je weet niet wat je slikt, stel je slikt een keer iets waarvan je op de ic beland. die kans is klein maar is er wel als je hd neemt. en dat vnd ik persoonlijk dus onverantwoord als je een kind hebt, omdat je dan niet meer alleen voor jezelf leeft. dat weg redeneren met argumenten zoals je ze altijd in drugstopics leest vind ik dus naief en dom. want kind, gedn kind dan moet ieder het voor zich weten vind ik, en zul je mij ook niet erover hore. :)
pi_94063178
quote:
Niet iedereen heeft als doel volledig naar de klote te gaan
Van de kaart gaan en naar de klote gaan is niet hetzelfde he!?!
pi_94063200
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:19 schreef Mishu het volgende:

[..]

Vaak krijgt een drugsgebruiker steeds meer vrienden die ook gebruiken, dan krijg je zo'n drugsomgeving van mensen die regelmatig gebruiken.
Ja sorry waar baseer je dit op? In mijn omgeving werkt dat heel anders.
pi_94063296
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:29 schreef Chilled het volgende:

[..]

Kijk dat jij 2 keer in het jaar een pilletje wil nemen, daar heb ik echt niks over te zeggen.. Ik zou het niet doen, maar ik sta er verder niet negatief tegenover. Waar ik wel een probleem mee heb zijn ouders die regelmatig drugs gebruiken en het goedpraten met "ja, maar ik doe het niet waar de kinderen bij zijn" :')
Aha, ok, dan begreep ik je verkeerd. :)
  zondag 13 maart 2011 @ 20:33:04 #185
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94063307
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:31 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat is van de kaart gaan volges jou? Naar de klote is wel wat verder heen ja
pi_94063429
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:31 schreef teknomist het volgende:

[..]

Jij vindt het slecht als ouders 'van de wereld zijn' - ik overigens ook. Ik geef aan dat ik dat niet ben als ik gebruik. Dan ga je beginnen over de kwaliteit van mijn pillen. Kom op, welk punt wil je nu maken?
pi_94063432
quote:
Wat is van de kaart gaan volges jou? Naar de klote is wel wat verder heen ja
Van de kaart gaan is lekker wausen, spacen. Naar de klote is helemaal totaal geen controle meer hebben, je piemel uit je broek hangen als je op de trein staat te wachten en de volgende dag helemaal niks meer kunt herinneren behalve die vieze sperma-smaak in je mond. (Overigens geen persoonlijke ervaring.)
pi_94063461
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:30 schreef teknomist het volgende:

[..]

Klopt, maar ik neem aan als je al auto rijdt met de risico's van dien daar niet nog een extra risico bij neemt... Autorijden is meestal een noodzaak als ouder zijnde (je gaat niet met de bus naar huisarts als er opeens iets toedoet met je kind) maar drugs lijkt mij niet een noodzakelijk risico.
Dan vind ik het alsnog geen overtuigend argument, aangezien het voor mij nogal vaag wordt wat precies dan 'noodzakelijk' is. Op vliegvakantie gaan is ook niet noodzakelijk en je loopt er een risico mee, ook maar mee stoppen dan? Wat is precies die grens?
  zondag 13 maart 2011 @ 20:36:37 #189
230788 n8n
Pragmatisch
pi_94063577
quote:
6s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:34 schreef teknomist het volgende:

[..]

Van de kaart gaan is lekker wausen, spacen.
Wellicht ben ik zo ver niet gekomen, ik kan mezelf altijd wel weer tot orde roepen als het nodig is, het duurt alleen wat langer dan normaal.
pi_94064041
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:31 schreef dawg het volgende:

[..]

omdat het illegaal is, je dus nooit zekerheid hebt vwb de inhoud en samenstelling, ongeacht testen die ook nooit 100% betrouwbaar zijn. kortom je weet niet wat je slikt, stel je slikt een keer iets waarvan je op de ic beland. die kans is klein maar is er wel als je hd neemt. en dat vnd ik persoonlijk dus onverantwoord als je een kind hebt, omdat je dan niet meer alleen voor jezelf leeft. dat weg redeneren met argumenten zoals je ze altijd in drugstopics leest vind ik dus naief en dom. want kind, gedn kind dan moet ieder het voor zich weten vind ik, en zul je mij ook niet erover hore. :)
Van hetgeen ik neem weet ik dat de werkzame stof in minimale doseringen niet gevaarlijk of dodelijk is, waar 'men' aan sterft zijn dingen die te voorkomen zijn: uitdroging, of een flinke combinatie met andere middelen. In mijn optiek neem ik dus niet een extreem groot risico. In ieder geval niet groter dan dagelijks me in het verkeer te begeven, bijvoorbeeld.

En ik snap je standpunt wel hoor, ik zie het gewoon anders.
pi_94064138
quote:
Op zondag 13 maart 2011 20:43 schreef L-E het volgende:

[..]

Van hetgeen ik neem weet ik dat de werkzame stof in minimale doseringen niet gevaarlijk of dodelijk is, waar 'men' aan sterft zijn dingen die te voorkomen zijn: uitdroging, of een flinke combinatie met andere middelen. In mijn optiek neem ik dus niet een extreem groot risico. In ieder geval niet groter dan dagelijks me in het verkeer te begeven, bijvoorbeeld.

wat heeft een minimale dosering voor nut dan eigenlijk? een drankje kun je drinken voor de smaak, maar een pilletje.. :P
pi_94064239
Ik ben nu -14 uur na mijn laatste cocktail- nog steeds dronken. Met M of wiet is me dat nog nooit gebeurd. En knuffelmeisje gebruikt nooit veel en is altijd bij, dus mocht er iets gebeuren met haar kinderen kan ze dat makkelijk aan.

En wat dan, mag je ook niet meer op vakantie of een weekend weg "omdat er iets met je kinderen zou kunnen gebeuren"??? Vind dat nogal een bizarre mening zeg.

De veranderde leefwijze kan ik helemaal inkomen, dat zal het wel worden, maar dat punt van onverantwoordelijk (en dan nog door de lui hier die zelf niet eens kinderen hebben!) vind ik raar.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 13 maart 2011 @ 20:47:10 #193
299208 Rifoki
Met de noorderzon vertrokken.
pi_94064309
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:43 schreef L-E het volgende:

[..]

Besides, je zou 't niet van een wildvreemde aannemen en gebruikt met mensen om je heen, sporadisch.
While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
pi_94064351
quote:
6s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:46 schreef El_Matador het volgende:
Ik ben nu -14 uur na mijn laatste cocktail- nog steeds dronken. Met M of wiet is me dat nog nooit gebeurd. En knuffelmeisje gebruikt nooit veel en is altijd bij, dus mocht er iets gebeuren met haar kinderen kan ze dat makkelijk aan.

En wat dan, mag je ook niet meer op vakantie of een weekend weg "omdat er iets met je kinderen zou kunnen gebeuren"??? Vind dat nogal een bizarre mening zeg.

De veranderde leefwijze kan ik helemaal inkomen, dat zal het wel worden, maar dat punt van onverantwoordelijk (en dan nog door de lui hier die zelf niet eens kinderen hebben!) vind ik raar.
^O^
pi_94064487
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:47 schreef Rifoki het volgende:

[..]

Besides, je zou 't niet van een wildvreemde aannemen
Bedankt voor het compliment :P
pi_94064692
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:49 schreef Deeltjesversneller het volgende:

[..]

Bedankt voor het compliment :P
:D
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

zondag 13 maart 2011 @ 20:53:19 #197
299208 Rifoki
Met de noorderzon vertrokken.
pi_94064805
Overigens, als er echt iets aan de hand is dan zorgt die chemische fabriek tussen je oren er voor dat je heel snel ontnuchterd. Ik weet nog dat op een illegaal feest iemand out aan 't gaan was (onverantwoord gebruik for the record, in een halfuur 5 x 200mg pillen met een fles bacardi weg kiepen) - ik was met de auto en die jongen moest naar 't ziekenhuis. Ondanks dat ik onder invloed was is dat perfect gegaan, gozer naar 't ziekenhuis gebracht, personeel geinformeerd en teruggegaan naar 't feest. Kwam toen ook helemaal niet meer terug in mijn space, was helemaal nuchter. :)
While writing the story of your life, don't let anyone else hold the pen.
pi_94064981
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:44 schreef dawg het volgende:

[..]

wat heeft een minimale dosering voor nut dan eigenlijk? een drankje kun je drinken voor de smaak, maar een pilletje.. :P
Ik ben maar een tenger meisje, het slaatt hard in bij mij, in a good way. Wel de moeite waard hoor. O+
pi_94065114
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:53 schreef Rifoki het volgende:
Overigens, als er echt iets aan de hand is dan zorgt die chemische fabriek tussen je oren er voor dat je heel snel ontnuchterd. Ik weet nog dat op een illegaal feest iemand out aan 't gaan was (onverantwoord gebruik for the record, in een halfuur 5 x 200mg pillen met een fles bacardi weg kiepen) - ik was met de auto en die jongen moest naar 't ziekenhuis. Ondanks dat ik onder invloed was is dat perfect gegaan, gozer naar 't ziekenhuis gebracht, personeel geinformeerd en teruggegaan naar 't feest. Kwam toen ook helemaal niet meer terug in mijn space, was helemaal nuchter. :)
Precies. Dat soort ervaringen met XTC zijn bekend. Ik vind het de meest ideale drugs, op de lichamelijke inslag (zowel tijdens als op je serotoninelevels) na.

pi_94065796
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:53 schreef Rifoki het volgende:
dat heb ik ook, ik ben altijd bij mn positieve!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')