Merkte dat bij de berichtgeving van Egypte ook. De verantwoordelijken van de FP die de nieuwsberichten vonden zichzelf soms wel erg goed t.o.v. de NOSquote:Op zondag 13 maart 2011 12:45 schreef Document1 het volgende:
Fok forum vergelijken met het journaal.
Bij het journaal checken ze wel eerst de bron.
Het probleem is juist dat die tsunami zo verdomde lang is en de achterkant niet weet dat de voorkant niet verder kan.quote:
Jawel, een kerneigenschap van golven in water is nou juist dat ze wél omkeren als ze op een hindernis (muur) stoten.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:55 schreef Merkie het volgende:
Volgens mij kan je een tsunami idd niet zomaar met een dijk tegenhouden. Het water zal steeds verder omhooggestuwd worden. Wat RemcoDelft zegt snap ik niet, een tsunami kan toch niet zomaar even omkeren.
wel eens aan de kust geweest? staan veel golfbrekers...niet voor nietsquote:Op zondag 13 maart 2011 13:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Misschien moet je het water niet in 1 keer willen afremmen maar juist gelijdelijk. Ik weet niet precies hoe. Het schijnt dat mangrove bossen (bossen die half in zee groeien, met al die vreemde wortels) vloedgolven heel goed tegenhouden.
Ja maar dit is geen golf.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Jawel, een kerneigenschap van golven in water is nou juist dat ze wél omkeren als ze op een hindernis (muur) stoten.
Mangroven komen alleen voor in (sub-)tropisch Zuidoost Azië; Noordelijk Japan is te koud hiervoor en de rotsgrond is niet geschikt.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
A natural, low-tech solution to tsunamis: mangroves
http://www.csmonitor.com/2005/0110/p07s01-wosc.html
Die breekt gewoon door/af.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:59 schreef Merkie het volgende:
Gewoon een soort halfpipe op z'n kant geen idee? Op die manier lanceer je het water linea recta terug de zee in.
het is een beweging van de zee zelf, dat is het gevaarlijke, en daarom merk je ook niets als je zelf op volle zee bentquote:
Wiki over golven: http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_wavequote:
een zeebeweging in diep water een golf altijd aan de oppervlaktequote:Op zondag 13 maart 2011 13:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wiki over golven: http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_wave
Ik concludeer: een tsunami is een golf in diep water, maar een vloed in ondiep kustwater, juist omdat de golflengte in geen verhouding meer staat tot de waterdiepte.
Maar natuurkundig gezien is een vloed toch ook een golf? Op die wiki-pagina zie ik dan ook alleen een onderscheid tussen 'deep-water waves' en 'shallow-water waves', waarbij tsunami's door hun grote amplitude golflengte ook op de oceaan nog steeds onder die laatste vallen.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik concludeer: een tsunami is een golf in diep water, maar een vloed in ondiep kustwater, juist omdat de golflengte in geen verhouding meer staat tot de waterdiepte.
Naarmate de waterdiepte afneemt, wordt ook de golflengte van een tsunami kleiner. De amplitude van de golf neemt juist toe.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
uhuh. Dat is waar maar het geeft meer aan dat zo'n bos beter helpt dan 1 dijk. En dat je de oplossing moet zoeken in misschien een soort kunstmatig bos, wellicht nog veel effectiever dan een natuurlijk mangrovebos. Juist omdat takken en bladeren mee kunnen buigen zijn ze effectief bij afremmen. Je ziet ook gewoon dat bijna alle bomen langs de kust nog gewoon overeind staan.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:17 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Mangroven komen alleen voor in (sub-)tropisch Zuidoost Azië; Noordelijk Japan is te koud hiervoor en de rotsgrond is niet geschikt.
quote:Op zondag 13 maart 2011 13:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
uhuh. Dat is waar maar het geeft meer aan dat zo'n bos beter helpt dan 1 dijk. En dat je de oplossing moet zoeken in misschien een soort kunstmatig bos, wellicht nog veel effectiever dan een natuurlijk mangrovebos. Juist omdat takken en bladeren mee kunnen buigen zijn ze effectief bij afremmen. Je ziet ook gewoon dat bijna alle bomen langs de kust nog gewoon overeind staan.
Nou, die bomen zijn ook gewoon weg hoorquote:Op zondag 13 maart 2011 13:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
uhuh. Dat is waar maar het geeft meer aan dat zo'n bos beter helpt dan 1 dijk. En dat je de oplossing moet zoeken in misschien een soort kunstmatig bos, wellicht nog veel effectiever dan een natuurlijk mangrovebos. Juist omdat takken en bladeren mee kunnen buigen zijn ze effectief bij afremmen. Je ziet ook gewoon dat bijna alle bomen langs de kust nog gewoon overeind staan.
Maar goed, bomen, die zijn vooral smal waar het water erlangs gaat, dus veel tegenhouden doen ze ook niet..quote:Op zondag 13 maart 2011 13:32 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dat valt wel mee:
[ afbeelding ]
Hier in de verte zie je ze ook nog overeind staan:
[ afbeelding ]
Nee maar dat bedoel ik dus ook niet. Je moet ook geen bomen planten maar je zou een soort kunstmatig 'bos' kunnen aanleggen van flexibele stroken ofzo. Denk even verder dan het woord boom. In de link die ik eerder gaf werd al aangegeven dat mangrovebossen ook tsunami's voor een deel hebben tegengehouden in het verleden.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:34 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Maar goed, bomen, die zijn vooral smal waar het water erlangs gaat, dus veel tegenhouden doen ze ook niet..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |