abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 13 maart 2011 @ 11:11:10 #1
8781 crew  Frutsel
pi_94038089

Actuele aardbevingskaart

Bovenstaand kaartje geeft alle nieuwe aardbevingen weer. Hoe groter het vierkantje, hoe groter de beving. Een rood vierkantje is een beving in het laatste uur, een blauw vierkantje is een beving van de laatste 24 uur. Geel is van de afgelopen zeven dagen.

Actueel / Laatste nieuws
quote:
Japan probeert kernramp te vermijden
TOKIO - Japan probeert zondag met alle kracht om twee oververhitte kernreactoren in de Fukushima kerncentrale onder controle te krijgen. De overheid laat radioactief stoom ontsnappen en meer koelwater toevoegen. De straling zou geen onmiddellijk gevaar opleveren voor de gezondheid.

De ernst van de situatie bleek toen een explosie het dak van het gebouw blies. De vrees groeide dat de centrale afstevent op een meltdown, waarbij de kern zo heet wordt dat deze smelt en in de grond zakt. Dat kan een enorme milieuramp zijn.

Rondom de centrale zijn inmiddels circa 200.000 mensen gevacueerd. De overheid gaat jodiumpillen uitdelen, die beschermen tegen straling.

Door de radioactieve stoom heeft het stralingsniveau bij de kerncentrale de wettelijke veiligheidslimiet overschreden. Tests wezen uit dat 28 omwonenden inderdaad radioactief besmet zijn.

Elders zoeken tientallen reddingsteams naar overlevenden van de aardbeving en tsunami die Japan vrijdag troffen. Japan verdubbelt daarbij de inzet van militairen naar honderdduizend. Voor de kust is het grote Amerikaanse vliegdekschip USS Ronald Reagan aangekomen. Japanse helikopters vliegen vanaf dit schip naar het rampgebied.

Vanuit de hele wereld spoeden hulpverleners zich naar Japan. Het land heeft hulp aanvaard uit onder meer de VS, Duitsland, Groot-Brittanni en Australi. Reddingsteams uit nog eens 39 landen staan standby.
Getroffen kerncentrales

quote:
Waarschuwing zware naschokken

Er is nog steeds een flinke kans op grote naschokken en mogelijk zelfs nieuwe tsunami's. Daarvoor waarschuwt het Japans meteorologisch instituut. Woordvoerder Takashi Yokota zegt dat Japan de komende dagen de borst nat mag maken voor naschokken van meer dan 7,0 op de schaal van Richter.

Bovenstaande foto toont de schade in het stadje Minamisoma, ruim 9000 van de 18000 inwoners zouden nog worden vermist.

quote:
Japan rekent op meer dan tienduizend doden
Het aantal doden door de aardbeving en tsunami in Japan zal “vrijwel zeker” boven de tienduizend uitkomen. Dat zegt de Japanse politie in het zwaarst getroffen gebied Miyagi op de nationale zender NHK. Persbureau Kyodo houdt het huidige dodental op 1.800.

Zeker tienduizend vermisten
De Japanse politie heeft vandaag langs de kust in het noorden van het land tweehonderd lichamen gevonden. De lijken werden gevonden in het gebied dat zwaar is getroffen door de aardbeving van afgelopen vrijdag.

De autoriteiten bergen de lichamen, zei een politiewoordvoerder. Hij wilde verder geen details geven. Zeker tienduizend mensen worden nog vermist. De overheid heeft het aantal militairen dat voor reddings- en zoekacties wordt ingezet verdubbeld van 51.000 naar ongeveer honderdduizend. Teams zoeken langs de honderden kilometers lange kust naar vermisten.

Miljoenen zonder water en stroom
Duizenden hongerige overlevenden dromden vannacht in donkere noodopvanglocaties samen. Veel opvangcentra zijn afgesneden van reddingswerkers en andere hulp. Zeker een miljoen huishoudens hebben geen water meer sinds de aardbeving toesloeg. Ongeveer 2,5 miljoen huishoudens zitten zonder stroom.

Japan wordt ook nog geteisterd door naschokken. Vandaag was er weer een met een kracht van 6,2 op de schaal van Richter, wat op zichzelf al krachtig is. Enkele gebouwen in de hoofdstad Tokyo schudden op hun grondvesten, maar er zijn geen meldingen van gewonden of schade.
quote:
Beving Japan zwaarder dan gedacht
De aardbeving in Japan is zwaarder dan eerst gedacht. De kracht is opgewaardeerd naar 9,0 op de schaal van Richter, een catastrofe. Het land had eerder een kracht van 8,8 gemeld.

Door de opwaardering is de beving nu bijna net zo zwaar als die bij Indonesi in 2004. Die veroorzaakte ook een enorme tsunami waarbij ruim 230.000 mensen om het leven kwamen.

De Amerikaanse meteorologische dienst US Geological Survey (USGS) gaat nog steeds uit van een kracht van 8,9. Dat houdt volgens de schaal van Richter een zeer zware beving in.

Livestreams/LiveNieuws
Ziggo heeft op kanaal 11 tijdelijk NHK World beschikbaar, het Engelstalige kanaal van de Japanse staatstelevisie met veel live-informatie.

http://www.hawaiinewsnow.(...)76904&nav=menu55_1_1
http://english.aljazeera.net/watch_now/
http://www.ustream.tv/channel/foxtokimekitonight
http://www.msnbc.msn.com/id/3096434#42024478
http://www.ustream.tv/channel/tbstv
http://yokosonews.com/live
NOS: Live
Google Person Finder Quake Japan
http://tvnewsradio.com/bl(...)d-real-time-updates/

Info: Aardbevingen
Waterhoogtes rondom oceaanboeien
Pacific Tsunami Warning Center
Aardbevingen overal ter wereld
Japanse Seismische (Richter)schaal
Live Earthquakes Map
Wereldwijde rampen en incidenten

Info: Kernreactors
Persberichten van energiebedrijf Tepco (semi-elk uur-gepdatet)
Fukushima I nuclear incident (Wikipedia, technische details)
Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis?

Video's

Foto's
http://www.nytimes.com/in(...)apan.html?ref=asia#1
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rdbeving-Japan.dhtml
Guardian: The day after in pictures
Japan: Voor en Na de tsunami
Japan: Voor en Na de tsunami #2

Vorige delen
8.8 aardbeving Japan met tsunami
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #2
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #3
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #4
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #5
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #6
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #7
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #8
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #9
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #10
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #11
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #12
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #13
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #14
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #15
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #16

Zie ook
Tsunami in Japan na zeer zware aardbeving (8.9) #2
Aardbevingen #10
Japan: Paus bidt voor slachtoffers
Japan: Politie stuit op 200 lichamen
Japan: Meltdown bij tweede kernreactor
Japan: Kracht beving opgewaardeerd naar 9.0
Japan: Dodental gestegen
[Upd] Japan: Noodsituatie Fukushima
Japan: Nederlandse Rode Kruis voorlopig niet naar Japan
Zware aardbeving Japan
  zondag 13 maart 2011 @ 11:11:43 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94038104
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 10:58 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Een simpele dijk? ik denk dat je je toch verkijkt, want het is geen wind-golf maar gewoon een niet te stuiten massa water. Op verscheidene filmpjes is te zien dat deze door het vlakke land raast en niet stopt bij taluds van wegen en dijken/dijkjes aan kanalen. Keihard er overheen dus.
Kijk naar onze rivierdijken: die krijgen ook een watermassa tot aan het randje te verduren. Dat de bestaande dijken het niet tegenhouden maakt ze simpelweg te laag. En een dijk van 8 meter bouwen is nou ook weer niet zo'n opgave...

quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:00 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe hoog je de dijk wil maken maar een tsunami drukt het water er toch echt wel overheen hoor. :(
Waarom? 6 meter hoog is 6 meter hoog, niet 7 meter hoog!
censuur :O
pi_94038138
Following the earthquake in Japan, this terrified giant panda grabs the leg of a policeman.

pi_94038156
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Kijk naar onze rivierdijken: die krijgen ook een watermassa tot aan het randje te verduren. Dat de bestaande dijken het niet tegenhouden maakt ze simpelweg te laag. En een dijk van 8 meter bouwen is nou ook weer niet zo'n opgave...
8 meter lang niet nee.. :') Maar langs de hele kust? Ga er maar aan staan hoor..

Rivierdijken is natuurlijk al helemaal geen vergelijking, dat water komt niet met 500 kilometer per uur of meer de bergen afzetten, ook niet als de Maas tot aan zijn randje staat..
pi_94038168
quote:

[..]

[..]

opstuwing van miljarden tonnen water die met 500 km per uur ergens op afstorten?
pi_94038175
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:11 schreef Mishu het volgende:
Toch kut dat mijn voorspelling over het ontploffen van die kerncentrale waar bleek te zijn... Is 20 km trouwens niet veel te weinig voor radioactief spul?
eh, er is geen centrale ontploft.. alleen 1 ruimte boven een reactor.
pi_94038194
Mijn vriendin vindt de panda zielig ;(
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 13 maart 2011 @ 11:15:52 #8
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94038202
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:11 schreef indahnesia.com het volgende:
minder als een half uur.. wat doe je als het alarm gaat? Ik denk niet dat velen weten waar ze veilig naar toe moeten in die tijd, ook in Japan niet.
Eh. Iedere Japanner heeft een aardbeving en tsunami handleiding in huis en ze trainen hier eens per maand op bij het bedrijf waar ze werken of de school waar ze op zitten.
Nee ze zijn best goed voorbereid daar.
Enige wat nog zou kunnen is dat de waarschuwing niet duidelijk genoeg was maar ook dat leek me niet het geval: de vorige keer zag je het plaatje van Japan met waarschuwingen op sommige plekken. Nu was heel de kustlijn aan het knipperen.

Nee, mocht iemand menen dat het wel meeviel dan was dit binnen secondes weg.
Zie bijvoorbeeld dat verhaal van die Nederlander die bang werd en een japanner die hem lachend aankeek maar toen hij het eenmaal doorhad die Nederlander meesleurde naar een veilige plek.(was gisteren op radio 1).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  zondag 13 maart 2011 @ 11:16:06 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_94038215
quote:

[..]

Ik zou me eerst even inlezen. Een Tsunami is niet een golfje.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_94038239
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:15 schreef wdn het volgende:

[..]

Eh. Iedere Japanner heeft een aardbeving en tsunami handleiding in huis en ze trainen hier eens per maand op bij het bedrijf waar ze werken of de school waar ze op zitten.
Nee ze zijn best goed voorbereid daar.
Enige wat nog zou kunnen is dat de waarschuwing niet duidelijk genoeg was maar ook dat leek me niet het geval: de vorige keer zag je het plaatje van Japan met waarschuwingen op sommige plekken. Nu was heel de kustlijn aan het knipperen.

Nee, mocht iemand menen dat het wel meeviel dan was dit binnen secondes weg.
Zie bijvoorbeeld dat verhaal van die Nederlander die bang werd en een japanner die hem lachend aankeek maar toen hij het eenmaal doorhad die Nederlander meesleurde naar een veilige plek.(was gisteren op radio 1).
Ik weet het, maar kennelijk waren al die voorbereidingen toch niet goed genoeg, of kwam het water gewoon te snel. Zoals ik al zei, minder als een half uur is gewoon niet genoeg, of je nu in Aceh of in Japan woont.. althans, zo lijkt het.
  zondag 13 maart 2011 @ 11:17:50 #11
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94038254
quote:
9s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
Following the earthquake in Japan, this terrified giant panda grabs the leg of a policeman.

[ afbeelding ]
Die foto van daarna ook gevonden? Toen de panda aan een vermeende bamboostok ging zuigen? >:)
pi_94038256
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, lijkt wel of ie zit te trollen, want zo'n druif is hij nu toch ook weer niet meen ik me te herinneren..
pi_94038268
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:17 schreef wdn het volgende:

[..]

Die foto van daarna ook gevonden? Toen de panda aan een vermeende bamboostok ging zuigen? >:)
Zien O+
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 13 maart 2011 @ 11:19:30 #14
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_94038295
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Aan de andere kant, is een stormvloed van 5,5m zoals we die in 1953 hebben gezien niet in feite een soort van Tsunami?
  zondag 13 maart 2011 @ 11:19:48 #15
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94038305
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:17 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Ik weet het, maar kennelijk waren al die voorbereidingen toch niet goed genoeg, of kwam het water gewoon te snel. Zoals ik al zei, minder als een half uur is gewoon niet genoeg, of je nu in Aceh of in Japan woont.. althans, zo lijkt het.
Tuurlijk. Ze hadden tussen de 10 en 30 minuten om een veilige plek te zoeken.
Maar als je zo de beelden zag: ik zag een aantal betonnen gebouwen die achteraf overeind zijn gebleven. Ik zou verwachten dat die daken vol met mensen zouden staan die niet op tijd waren weggekomen maar dat was niet het geval. Waar waren die? Ik mag hopen dat ze niet in hun eigen huis waren :X
  zondag 13 maart 2011 @ 11:20:12 #16
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94038314
quote:
17s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:18 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Zien O+
eh :X :X lees nog eens goed ;)
  zondag 13 maart 2011 @ 11:20:28 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94038322
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:14 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

opstuwing van miljarden tonnen water die met 500 km per uur ergens op afstorten?
De golf gaat 800 km/h in DIEP water. Maar ook daar: dat de golfbeweging 800 km/h gaat, zegt niet dat het water zelf die horizontale snelheid heeft. Een meeuw die op open zee zwemt voelt niet opens het water met 800 km/h onder hem vandaan trekken.

Juist bij ondiep water neemt de snelheid van de golfbeweging (nogmaals: niet te verwarren met de snelheid van het water zelf) af, en de hoogte toe. 6 meter hoog water geeft een druk die heel simpel uit te rekenen is (net als bij een rivierdijk). Als de druk hoger zou zijn, zou het water hoger komen. Ik heb het idee dat veel mensen (hier) denken dat tsunami's magische dingen zijn waar normale berekeningen niet meer mogelijk zijn of zo... Het is aan de kust niet meer dan snel opkomend hoog water. Als een dijk hoog genoeg is houdt-ie het tegen, als de dijk niet hoog genoeg is dan spoelt het 15-30 minuten lang je land binnen.
censuur :O
  Admin zondag 13 maart 2011 @ 11:20:34 #18
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_94038323
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:19 schreef Tokamak het volgende:

[..]

Aan de andere kant, is een stormvloed van 5,5m zoals we die in 1953 hebben gezien niet in feite een soort van Tsunami?
Euh nee, dat is stormvloed
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_94038326
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:19 schreef wdn het volgende:

[..]

Tuurlijk. Ze hadden tussen de 10 en 30 minuten om een veilige plek te zoeken.
Maar als je zo de beelden zag: ik zag een aantal betonnen gebouwen die achteraf overeind zijn gebleven. Ik zou verwachten dat die daken vol met mensen zouden staan die niet op tijd waren weggekomen maar dat was niet het geval. Waar waren die? Ik mag hopen dat ze niet in hun eigen huis waren :X
Hopelijk waren die aan het werk in Tokyo of zo... maar dat lijkt me stug. :{
pi_94038335
quote:

[..]

[..]

Oke dus een dijk van laten we zeggen 8 meter hoog had dit kunnen voorkomen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In plaats van een zee die op zijn plaats was gebleven en niet een kilometers land inwaarts gaande water massa? Mdus.
  Admin zondag 13 maart 2011 @ 11:20:56 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_94038336
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:20 schreef wdn het volgende:

[..]

eh :X :X lees nog eens goed ;)
Ga ff in ONZ spelen?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_94038341
quote:

[..]

[..]

Die rivierdijken hebben een watermassa te verduren die langs de dijken lopen en er niet volle vaart op stuwen. Een tsunami is gelijk aan een river in de stroomrichting in te dammen, dat we opeens besluiten midden in het land een rivier af te dammen. Wat gebeurd er? Het gaat er keihard overheen door de watermassa die maar blijft komen.

Een tsunami is niet een golf van 6 meter hoog, die heb je genoeg midden op zee bij een storm. Het is een hele dikke watermassa van 6 meter hoogte, welke met een rotvaart het land binnen stormt. Komt het een dijk tegen van 10 meter, dan hoopt het water zich daar op tot het een golf van 10 meter wordt doordat de watermassa erachter maar blijft doordrukken.
  zondag 13 maart 2011 @ 11:23:16 #23
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_94038417
quote:
9s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:20 schreef yvonne het volgende:

[..]

Euh nee, dat is stormvloed
Ja duh, maar puur technisch gezien is het toch ook een gigantische muur van water? Alhoewel die golf bij een tsunami duidelijk groter is, kan je het technisch wel vergelijken.
  zondag 13 maart 2011 @ 11:23:40 #24
34586 kepler
No bounce, no play
pi_94038433
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:19 schreef Tokamak het volgende:

[..]

Dat duurde nog steeds uren tot het tot die hoogte kwam, niet in 2 minuten...
The line is a dot to you!
pi_94038437
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De golf gaat 800 km/h in DIEP water. Maar ook daar: dat de golfbeweging 800 km/h gaat, zegt niet dat het water zelf die horizontale snelheid heeft. Een meeuw die op open zee zwemt voelt niet opens het water met 800 km/h onder hem vandaan trekken.

Juist bij ondiep water neemt de snelheid van de golfbeweging (nogmaals: niet te verwarren met de snelheid van het water zelf) af, en de hoogte toe. 6 meter hoog water geeft een druk die heel simpel uit te rekenen is (net als bij een rivierdijk). Als de druk hoger zou zijn, zou het water hoger komen. Ik heb het idee dat veel mensen (hier) denken dat tsunami's magische dingen zijn waar normale berekeningen niet meer mogelijk zijn of zo... Het is aan de kust niet meer dan snel opkomend hoog water. Als een dijk hoog genoeg is houdt-ie het tegen, als de dijk niet hoog genoeg is dan spoelt het 15-30 minuten lang je land binnen.
Ja, leg dat die mensen in Aceh of nu Japan maar eens uit. Die lachen je recht in je gezicht uit, want snel opkomend water zijn ze wel gewend aan het strand. Het was meer een gevalletje 'doorkomend' water nu.. :')

Natuurlijk zijn normale berekeningen mogelijk, maar je slaat toch enkele elementaire dingen in de wind naar mijn mening, door te zeggen dat er geen drukverschil is voor rivierwater dat stroomt of een genadeloze tsunami...
  † In Memoriam † zondag 13 maart 2011 @ 11:24:22 #26
137949 Disana
pi_94038456
quote:

[ afbeelding ]
Wat een ontroerende foto.
pi_94038468
quote:

[ afbeelding ]
wat een prachtige en zielige foto tegelijk 17.gif
pi_94038505
Waarschijnlijk een repost, maar ik post hem toch maar ff:
http://www.zie.nl/categor(...)g-Japan/m1gz0rwfo2n6
pi_94038546
Nos om 12 uur extra uitzending nog een reactor ontploft :( ?????
pi_94038607
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:27 schreef Athlon64x het volgende:
Nos om 12 uur extra uitzending nog een reactor ontploft :( ?????
Er is helemaal geen reactor ontploft toch? Een ruimte boven de reactor ja..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')