abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 maart 2011 @ 11:41:20 #1
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_93997014
*O* Deeltje 101! *O*

Nu met de originele topicstarter van deel 1. B-)

"Keep your purpose in mind, simply go to the gym and do your workout. Do it well and don't worry what other people are doing. Confidence will grow as you achieve." - Arnold Schwarzenegger

[Algemeen]

Als je besluit echt wat aan je lichaam te willen doen raad ik een ieder aan om het thuistrainen te vergeten. De middelen die je hebt zijn te beperkt, en zullen al snel niet genoeg zijn. Naar de sportschool dus! :P

Verwacht niet dat je na 2 maanden eruit ziet als onze grote vriend Arnold Schwarzenegger. Dit heeft allemaal veel tijd nodig, denk hierbij echt aan jaren!!!

Hou in het achterhoofd dat een mooi lichaam opbouwen niet alleen lukt met trainen. Voeding en rust zijn even belangrijk! Als 1 van deze 3 niet in orde is, haal je simpelweg bij lange na niet eruit wat erin zit.

Grofgezegd zijn er 2 redenen waarom mensen gaan trainen. Ze willen of gewicht verliezen, of juist massa aanzetten. Tuurlijk zijn er combinaties hiervan, maar dit is voor de meeste toch de eerste drijfveer.

Als wilt afvallen, ga je niet meteen met zware gewichten slepen. Cardio (lopen, roeien en fietsen) zal dan je eerste behoefte zijn. Dit in een rustig tempo, en minimaal een 1/2 uur. Echter is het aan te raden al redelijk ook met wat gewichten te gaan trainen. Dit omdat hoe meer spiermassa je hebt, hoe sneller je verbranding werken en hoe sneller je dus vetten kwijt raakt. Sluit echter wel je training af met een 1/2 uur (of meer) aan cardio erna.

Wil je massa aanzetten, dan gaan we niets met cardio doen, maar meteen met gewichten trainen. Korte en zware trainingen zijn het meest effectief dan.

Concentreer je altijd op één van bovenstaande redenen. Het is nutteloos om spieren aan te willen zetten en tegelijkertijd te willen afvallen. Voor het eerste is een calorieoverschot noodzakelijk, voor het tweede een calorietekort. Daarom is het verstandig in de wintermaanden flink te trainen/eten om spiermassa aan te zetten, en tegen de zomer d.m.v. cardio vet te verbranden (en zo weinig mogelijk spiermassa te verliezen).

Het is raadzaam je trainingen niet te lang te laten duren. Op het moment dat de intensiteit van je training drastisch daalt, betekent dit dat de catabole (spierafbrekende) hormonen in een overschot voorkomen ten opzichte van de anabole (spieropbouwende) hormonen. De meeste mensen zouden het bij maximaal 4-5 kwartier moeten houden; echter een goede conditie (fitness-level) verhoogt deze tijdsduur en dat is natuurlijk ook gewoon te trainen :).

Keep in mind dat er geen standaard training bestaat voor iedereen. De trainingsbehoefte verschilt per individu en daar zal men zelf door praktijkervaring achter moeten komen.

Allereerst kan je je wel gaan oriënteren op wat je min of meer nodig hebt aan de hand van je lichaamsbouw. Er bestaan 3 types lichaamsbouw:

• Ectomorph (slanke bouw, hoge verbranding)
• Mesomorph (gespierde bouw, middel verbranding)
• Endomorph (stevige bouw, trage verbranding)

Kijk hier om uit te zoeken wat jij precies bent en waarin je in eerste instantie aan moet denken als je begint met training. http://www.bodybuilding.com/fun/becker3.htm

Overigens behoort niemand echt tot 1 van de hoofdtypes lichaamsbouw. Iedereen is een unieke combinatie tussen bovenstaande typen.

Ook het type sportschool waar je wilt gaan trainen biedt stof tot nadenken.

Je hebt aan de ene kant die mooie moderne sportscholen, met apparaten die op luchtdruk werken en zich met jouw pasje zich instellen op het gewicht wat jij moet doen die dag. Bij deze sportschool is er vaak geen mogelijkheid tot (of is het zelfs verboden) het doen van sommige "echte" bodybuild oefeningen zoals squats, uitstappen, deadlifts ed. Ook gaan de losse gewichten vaak niet zwaarder dan 30kg. Publiek is vaak een beetje, eh, trendy als 't ware. De sfeer is hierbij vaak zoiets van "Zie mij in m'n nieuwe dure trainingsoutfit de huppelkut uithangen." :{

Aan de andere kant heb je de old school sportscholen. Veel zwaar gewicht ipv hypermodern spul. Het publiek is hier degenen die echt willen trainen en groeien. Voor een beginner kunnen een aantal grote jongens van 120kg die zwaar aan 't trainen zijn imponerend overkomen, maar als je verder kijkt dan je neus lang is merk je dat de sfeer stukken gemoedelijker en behulpzamer is dan die "moderne" sportscholen.

En hier zijn dus ook weer tussenvormen in. :)

[Trainingsmethoden]

Wat krachtsport aangaat zijn er eigenlijk 2 theorieën over training, of beter gezegd; de supercompensatie:

Single factor theory: fatigue (belasting) over 1 workout
Dual factor theory: fatigue over meerdere workouts

In het eerste geval heb je dus een training, waarin een spier belast wordt, waarna hij herstelt en er supercompensatie optreedt. Op dat moment doe je een nieuwe training.
Bij dual factor draait het om fatigue over meerdere trainingen. Je werkt progressief in elke training zodat je je lichaam steeds zwaarder belast (loading). Op het randje van overtraining doe je een deload week (lager volume).

In het bodybuilding is single factor training overweldigend in de meerderheid. Men traint elke spiergroep 1x per week en bouwt zo meer spiermassa op. In de overige krachtsporten (sprinten, gewichtheffen etc) volgt men voornamelijk het dual factor principe.

Elk van beide heeft voor- en nadelen. Het is dus aan jezelf om te bepalen op wat voor manier je traint. Het is niet zo dat je van single factor training alleen gespierd wordt en van dual factor alleen sterk; er zijn genoeg bodybuilders die sterker zijn dan de gemiddelde powerlifter en omgekeerd zijn er genoeg powerlifters die gespierder zijn dan de gemiddelde bodybuilder.
Kortgezegd kan je je training zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt :).

Meer informatie over (met name) dual factor training en/of vragen zijn altijd welkom, google ook eens op “dual factor training” of “fitness fatigue model”.

[Oefeningen]

"Help! Er zijn 1001 verschillende oefeningen te doen in de sportschool, waar moet ik in hemelsnaam beginnen?!"

Sportscholen hebben hiervoor vaak speciale beginnersschema's waarin je elke training je hele lichaam traint. Dit is op zich een redelijke manier om met training in contact te komen, maar ikzelf (LedZep) ben niet zo'n fan van deze methoden omdat ze veel spiergroepen isoleren in plaats van de grote compoundoefeningen (die je de meeste massa opleveren).

Als je al wat langer traint ben je zelf in staat om een geheel eigen schema op te stellen wat aansluit bij jouw behoefte.

Vergeet niet je gehele lichaam te trainen. Dus ook benen en rug. Hieronder gemakshalve een quote van mij uit een ander topic:

quote:
[message=17645119,noline]MrJ schreef op 28 april 2003 @ 16:54[/message]:
Yep.

1 spiergroep trainen is niet goed. Of je traint je gehele lichaam, of je traint niet. :P

Er zijn zat mensen die alleen in de sportschool aan hun borst+schouders+armen+buik werken, terwijl ze vergeten dat een goede rug, traps, onderarmen, bovenbenen en kuiten o zo belangrijk zijn.

Dit omdat het a) voor een betere lichaamsdoorbloeding zorgt en b) het er simpelweg niet uitziet.

Beetje nette voorkant, maar geen wijde rug en goede benen waardoor het totaalplaatje simpelweg een lachertje wordt.

Ook de lichaamshouding is bij die mensen totaal fout. De armen gaan naar binnen staan (aaphouding) omdat er geen rug en traps getraind wordt om het geheel weer naar achteren te corrigeren.
Een goed trainingsschema bestaat voor een groot gedeelte uit de grote compound oefeningen zoals squats, deadlifts, bench press, overhead presses, bent over rows etc. De rest van je trainingsschema kan je opvullen met andere (zoals isolatie) oefeningen.

[Voeding]

Alles staat of valt met voeding. Of je nu wilt afvallen of massa wilt winnen, voeding is de sleutel tot succes.

De volgende voedingsstoffen kan je grofweg onderscheiden:

• (Complexe) Koolhydraten.
Dit is de energiebron van je lichaam. Koolhydraten leveren in eerste instantie de energie voor je spiercellen om de training te kunnen doorstaan. Deze haal je oa uit brinta, havermout, (zilvervlies)rijst, (volkoren)pasta etc.
• Eiwitten.
Eiwitten bestaan uit aminozuren, dit zijn de bouwstenen van je lichaam. Eiwitten haal je ondermeer uit vis, wit vlees (kip, kalkoen), kwark, eieren (duh) etc.
• Vetten.
Vetten zijn één van de belangrijkste bouwstoffen van het lichaam. Zowel verzadigde als onverzadigde vetten kan je zonder problemen (veel) consumeren.
Transvetzuren kan je maar beter wel zo veel mogelijk mijden, deze zijn zeer slecht voor je hart- en bloedvaten en je algemene gestel. Je vindt ze onder andere in koekjes, taart e.d.

Let vooral op je eiwitinname!
Om spiermassa te winnen moet je dus meer eiwitten naar binnen werken dan dat je lichaam nodig heeft. Het evenwichtspunt tussen te weinig eiwitten waarbij je lichaam zich in de catabole fase (spierafbrekend), of genoeg eiwitten waarbij je lichaam zich in de anabole fase (spieropbouwend) bevind is je 'proteine turn over point' genaamd.

Zorg er dus voor deze weegschaal naar de goede kant doorslaat! Minimaal 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag is een mooie basic regel.

Als je wilt aankomen dien je hoog in je voedingsstoffen te zitten. Daarvoor geldt gemiddeld genomen een minimum van 500 kcal boven je dagelijkse behoefte. Ectomorphe mensen kunnen echter maar beter een stuk meer eten – mits clean food kan je dit zelfs uitbouwen tot 2000-2500kcal boven je behoefte (mits een goed trainingsschema en een fucked up metabolisme :P).

Wil je afvallen, ga je grofweg gezegd koolhydraten voor eiwitten en vetten vervangen (minder kcals) om zodoende zo'n 500kcals onder je dagelijks verbruik te komen. Maar dan wel met veel eiwitten om spiermassaverlies tegen te gaan.

De verhouding koolhydraten/eiwitten/vetten 'regel' is als je wilt aankomen 50/30/20 en 33/33/33 als je wilt afvallen.

Direct na het trainen is het aan te raden om een zgn 'post workout shake' tot je te nemen. Je lichaam is op dat moment in catabole fase, en schreeuwt als het ware om voeding. Je lichaam op dat moment van snelle energie (dextrose) en snelle eiwitten zoals whey voorzien is bijna een must.

Deze shake maak je gemakshalve thuis al klaar, en werk je in de kleedkamer naar binnen. Hoe de samenstelling er precies uit dient te zien verschilt per individu, maar laat er zeker 30gram dextrose en 50gram eiwitten in voorkomen op zo'n 1/2 liter water/melk. Whey eiwitten zijn snel opneembaar en worden het meest gebruikt hiervoor. Eventueel kan je casseine (traag opneembaar) ook nog toevoegen.

[Rust]

Rust is de tweede sleutel tot succes. Je spieren groeien na een prikkel (de training) wanneer er ná die prikkel een rustperiode wordt ingelast. Over de lengte van die rust wordt veel geroepen, maar dit is voor ieder persoon verschillend én hangt af van de intensiteit (% van je 1 Rep Max op een lift), het volume (totaal gewicht) van je trainingen én de vraag of je tot failure traint.

Wanneer je elke set doorgaat tot je het gewicht niet meer omhoog krijgt (concentric failure) krijgen zowel de spieren als je CZS (centraal zenuwstelsel) een grote opdonder. Voor de laatste heeft dan zeker 6 dagen nodig om volledig te herstellen.

Wanneer je daarentegen altijd 1 à 2 reps onder failure blijft en het volume van je trainingen beperkt houdt, kan je een spier veel vaker belasten. Dit zelfs tot 4-6 keer per week (en in extreme gevallen nog vaker, zoals bv. olympisch gewichtheffers doen)

Het hangt dus volledig van je eigen trainingsmethode af hoelang je recupereert, en je zult ook zelf moeten uitvinden wat voor jou de beste manier is.

[Supplementatie]

Buiten voeding gebruiken mensen die al een tijdje trainen supplementatie als aanvulling op hun voeding. Dit kan variëren van eiwitten in de vorm van aminozuren, wat creatine voor het uithoudingsvermogen tot een GABA wat voor een diepe nachtrust een hogere testosteron spiegel zorgt.

Supplementen zijn overal te koop en niet illegaal. Voor sommige is het aan te raden deze niet langer dan 8 weken achterelkaar te gebruiken om gewenning te voorkomen, andere supplementen kunnen gewoon het hele jaar door worden gebruikt.

Tegen de tijd dat je een jaartje serieus traint heb je in principe zelf al redelijk wat kennis vergaart over dit onderwerp zodat je zelf wel in staat bent een keuze te maken wat je wilt gaan proberen. Combinaties van supplementen zijn altijd aan te raden. De nieuwste generatie supplementen is trouwens al vaak een combinatie van het eea. Creatine met amino's en een revolutionaire nieuwe transportmethode schreeuwen je vanaf de stellingen toe. Trial and error geldt hiervoor. Wat voor de 1 lekker aanslaat, zal voor de ander geen resultaten brengen.

Verwacht er dus geen wonderen van, je gaat vaak wel een stuk vooruit, maar je wordt niet in 1x super gespierd ofzo. :)

Persoonlijk vind ik eiwitsupplementatie meer onder het kopje voeding vallen, dan supplementatie, maar dat is mijn (Mr.J) persoonlijke mening.

[Vitamines en mineralen]

"Een uitgebalanceerde en evenwichtige voeding behoeft geen verdere extra ondersteuning" is vaak te horen uit de monden van mensen die een bodybuilder een handje vol pillen ziet wegwerken bij een maaltijd. Helaas vergeten deze mensen dat een lichaam van een bodybuilder totaal andere behoeftes heeft dan die van een niet bodybuilder/sporter.

Vitamines in grote hoeveelheden zoals Vitamine B en Vitamine C zijn nodig en niet schadelijk in hoge (lees: hoog, niet extreem hoog ;) ) hoeveelheden (ze zijn nl. in water oplosbaar, in tegenstelling tot Vitamine A en Vitamine D. Met vitamine A is overdosering snel mogelijk en gevaarlijk; Voor vitamine D zijn er steeds meer aanwijzingen dat suppletie (bijvoorkeur in D3 vorm) de kans op allerlei ziekten en aandoeningen verkleint). Mineralen zoals magnesium en zink zijn ook bijna onmisbaar voor velen. ZMA is hiervoor een veelgebruikt supplement.

Zeer uitgebreide info hierover:
http://www.bodybuilding.com/fun/catvit1.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/catvit2.htm

Met diezelfde auteur heb ik onderstaand schematje samengesteld:
http://home.kpn.nl/geem0008//vitaminesmineralen.doc

[Steroiden]

Als iemand wilt gaan gebruiken doe dan de moeite jezelf goed in te lezen in de materie, het zijn namelijk medicijnen die je overgedoseerd gaat gebruiken ten behoeve van cosmetische doeleiden.

Hier op GoT is geen ruimte tot educatie op dit punt, ik raad iedereen dan ook aan in deze subsectie goed de sticky topics door te lezen. http://forum.dutchbodybuilding.com/f10/

Educate yourself before you medicate yourself!

[Handige en informatieve linkjes]

Geen idee wat er allemaal precies voor info te vinden is, maar met wat zoekwerk kan je er denk ik wel wat relevante info vinden. :P
http://bodybuilding.pagina.nl

Officiële site van de internationale bodybuild federatie. Niet zoveel spannends te vinden op wat foto sessies na.
http://www.ifbb.com

Zeer groot en uitgebreid informatief forum:
http://www.bodybuilding.com/forum

Groot en informatief Nederlandstalig forum. De meeste 'stamgasten' uit dit topic zijn daar ook te vinden. De supermoderators zijn heel toffe gasten! :7
http://forum.dutchbodybuilding.com

Deze mag niet ontbreken in dit rijtje. :)
http://www.getbig.com

Specifieke voeding FAQ:
http://bodybuilding.about.com/library/weekly/aa020403a.htm

Nog een voeding pagina:
http://www.getbig.com/articles/bottom.htm

Site met oefeningen in animated .gif:
http://exrx.net/Exercise.html

Uitleg type spiervezels:
http://fitnessnet.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8532

Vitamines en mineralen info:
http://forum.dutchbodybuilding.com/showthread.php?t=4010

Site waar artikelen door diverse mensen worden gepubliceerd:
http://www.t-nation.com

[Tot slot]

Zoals je ziet is er een overload aan informatie omtrent fitness en bodybuilding te vinden. Deze info is vaak ook tegenstrijdig, site A zegt X, terwijl site B over hetzelfde onderwerp weer Y zegt.

Het is zaak door middel van praktijkervaring erachter te komen wat voor jou van belang is. Dat kost tijd, maar trainen zoals jou lichaam het nodig heeft, is zoveel malen beter dan steeds maar weer klakkeloos alles wat je op de sites/ in de bladen leest over te nemen.

Combineer dus al die info en praktijkervaring tot het jouw ding is! :P

Train like an animal, eat like a horse, sleep like a baby and grow like a weed!

FAQ
- Ik wil beginnen: hoe vind ik een goede sportschool?
Let erop dat er een squat rack (niet alleen een Smith Machine), dumbbells tot minimaal 30kg (gevordenen hebben meer nodig) en losse barbells aanwezig zijn.
- Jullie zeggen dat ik ook moet squatten, bankdrukken en deadliften, maar bij mij op de sportschool kan/mag dat niet.
Zeg je abonnement op en zoek een andere sportschool.
- Ik wil graag sneller sterker en breder worden: wat moet ik doen?
Allereerst: leest de OP goed en helemaal door. Verder: post je eet- en trainingsschema, dan kunnen de ervaren mensen hier je persoonlijk advies geven.

Ter afsluiting nog een aantal foto's van de top 3 van de Mr. Olympia 2010.

#1 Jay Cutler

#2 Phil Health

#3 Branch Warren

En 2 van (volgens kenners ;) ) de beste bodybuilder aller tijden; Arnold Schwarzenegger.

* Deze openingspost is ooit gestart door Mr.J op GoT. Na 2 jaar in deze vorm te zijn gebruikt heeft LedZep deze uitgebreid en waar nodig verbeterd. :), na nog eens 2 jaar heeft CarbonC een kleine revisie/uitbreiding/update doorgevoerd.*

Link naar OP.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  zaterdag 12 maart 2011 @ 11:44:33 #2
97111 ukga
Siewosie baas
pi_93997124
ligt het nou aan mij of gaan die bbtopics razendsnel de latste tijd?
pi_93997135
Deze dan nog maar een keer.

Ik train nu een half jaartje en zit eraan te denken zo'n 5x5 een keer te doen, maar welke raden jullie aan?

Stronglifts/rippetoe/bill star/nog een die ik niet ken?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 11:48:15 #4
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_93997246
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 11:44 schreef ukga het volgende:
ligt het nou aan mij of gaan die bbtopics razendsnel de latste tijd?
Ze gaan razendsnel ja. Maar om nu te zeggen dat alle posts van bijzondere hoge kwaliteit zijn... :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 11:44 schreef Agentperry het volgende:
Deze dan nog maar een keer.

Ik train nu een half jaartje en zit eraan te denken zo'n 5x5 een keer te doen, maar welke raden jullie aan?

Stronglifts/rippetoe/bill star/nog een die ik niet ken?
Geen idee, ik doe alleen maar splitschema's. :)
Godfather Bodybuilding topic reeks
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:01:01 #5
97111 ukga
Siewosie baas
pi_93997703
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 11:48 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Ze gaan razendsnel ja. Maar om nu te zeggen dat alle posts van bijzondere hoge kwaliteit zijn... :P

Ja veel oftopic gelul
dan nog maar ff een vraag;

Nemen er mensen hier ook specifiek Caseine eiwitten?

Ik neem altijd 1 schep (23 gram pure eiwit) voor het slapen. Het liefst gooi ik 2 scheppen in me shakebeker, maar het probleem is; de poeder is zo fijn, dat het fucking veel water opneemt.
Als ik een shake van 2 scheppen neem, word ik 2 x wakker omdat ik nodig moet pissen

hebben meer mensen dit probleem met caseine?
:)
pi_93997892
CUTTTTTTTTTTEN! Lekker gezond eten en maandag weer volle bak trainen, BAM!
pi_93997919
Alleen die spierpijn de ganse tijd... :(
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_93999046
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 11:24 schreef Transport_Ink het volgende:

[..]

Wel zonder flikker haar en flikker broekje hoop ik? :P
heb al zo'n kort broekje O+
Zyzz, son of Zeus, brother of Hercules and father of modern day Aesthetics.
pi_93999130
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:42 schreef Zyzz het volgende:

[..]

heb al zo'n kort broekje O+
Waar gehaald?
Zie daar!
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:45:48 #10
97111 ukga
Siewosie baas
pi_93999156
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:44 schreef Belisarius het volgende:

[..]

Waar gehaald?
Het is een Calvin Klein boxer, dus hij zal hem wel bij de Armani store gehaald hebben
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:47:21 #11
337072 Zyzz
The King.
pi_93999206
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:45 schreef ukga het volgende:

[..]

Het is een Calvin Klein boxer, dus hij zal hem wel bij de Armani store gehaald hebben
ik bedoel zo'n broekje

alleen ik heb hem in het zwart + bij mij staat Gold's Gym op O+
pi_93999357
Ik dacht dat je het over zulke broekjes had:

Zie daar!
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:54:30 #13
97111 ukga
Siewosie baas
pi_93999429
dit soort broekjes kun je gewoon bij de Perry sport halen (kinder afdeling)
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:57:43 #14
337072 Zyzz
The King.
pi_93999529
quote:
9s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:52 schreef Belisarius het volgende:
Ik dacht dat je het over zulke broekjes had:

[ afbeelding ]
altijd beter dan een zwembroek, bij een zwembroek lijken mijn benen op die van een ecto :N
  zaterdag 12 maart 2011 @ 12:59:35 #15
337072 Zyzz
The King.
pi_93999586
heb ff foto gemaakt van mn broekje :P nog alleen uploaden
  zaterdag 12 maart 2011 @ 13:02:02 #16
337072 Zyzz
The King.
pi_93999650

72kg :)
  zaterdag 12 maart 2011 @ 13:12:21 #17
97111 ukga
Siewosie baas
pi_93999956
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 13:02 schreef Zyzz het volgende:
[ afbeelding ]

Je douched met je broek aan?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 13:28:30 #18
337072 Zyzz
The King.
pi_94000436
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 13:12 schreef ukga het volgende:

[..]

Je douched met je broek aan?
nee, maar wist niet waar ik anders foto moest maken
pi_94001131
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 13:02 schreef Zyzz het volgende:
[ afbeelding ]

Hoeveel squat je?
Oh ik had niet zoveel prei moeten eten vanochtend!1!!:d:d;d
  zaterdag 12 maart 2011 @ 14:02:06 #20
337072 Zyzz
The King.
pi_94001448
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 13:52 schreef Mopst3r het volgende:

[..]

Hoeveel squat je?
1x160 laatst gelukt (tot parallel)
als ik diep ga dan beste wat ik ooit deed 7x120, maar dat was al iets van ander half maand geleden
pi_94002772
Onder het mom; "Hoe vrolijk je je saaie bak kwark op?", heb ik een vanillestokje opengesneden en erbij gedaan. Resultaat: vrij decadente toevoeging, ik denk dat mijn kwark nu 2x zo duur is :') Een (heeeeeeeeeeeeeeeeeeel) subtiele vanillesmaak heb ik nu, best aardig.
Conclusie: Niet de moeite waard :P
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:11:50 #22
337072 Zyzz
The King.
pi_94003763
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 14:43 schreef robuust89 het volgende:
Onder het mom; "Hoe vrolijk je je saaie bak kwark op?", heb ik een vanillestokje opengesneden en erbij gedaan. Resultaat: vrij decadente toevoeging, ik denk dat mijn kwark nu 2x zo duur is :') Een (heeeeeeeeeeeeeeeeeeel) subtiele vanillesmaak heb ik nu, best aardig.
Conclusie: Niet de moeite waard :P
je kan ook vanillekwark kopen :')
pi_94003854
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:11 schreef Zyzz het volgende:

[..]

je kan ook vanillekwark kopen :')
Maar daar zitten weer veel koolhydraten in :P
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:18:34 #24
337072 Zyzz
The King.
pi_94003988
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:14 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Maar daar zitten weer veel koolhydraten in :P
dan vanillewhey door kwark :P
pi_94005301
Beste is gewoon de biologische magere kwark bij de Appie.
Zie daar!
pi_94005389
echt niemand hier met enige ervaring of iig enige kennis met betekking tot stronglifts/bill star/rippetoe?
pi_94005411
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:59 schreef Agentperry het volgende:
echt niemand hier met enige ervaring of iig enige kennis met betekking tot stronglifts/bill star/rippetoe?
Stronglifts wel. Wat wil je weten?
pi_94005468
btw die zyzz heeft wel een mooie bouw maar als je je als zo'n mongool kleed/gedraagt krijg ik gewoon gelijk de neiging zijn nek om te draaien
pi_94005512
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 12:07 schreef robuust89 het volgende:
Alleen die spierpijn de ganse tijd... :(
BCAA. ^O^

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 08:41 schreef Zyzz het volgende:

[..]

cutten 2800/3000
bulken 4500+
Maar wat zijn je stats?

Want ik ben 93KG 1.80M met 2700 onderhoud.
If not now, then when.
pi_94005582
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:00 schreef robuust89 het volgende:

[..]

Stronglifts wel. Wat wil je weten?
hoe heeft het voor jou gewerkt? deed je echt alleen maar die 3 oefeningen of ook nog bv. pullups of ab oefeningen? is die 5*5 5 setjes met max gewicht? train je alle 3 dagen met vol gewicht of net als bij bill star dat je op woensdag maar 70% squat? deed je ook GOMAD en hoe heeft dat gewerkt? hoe lang gedaan? beter als een normale split?

Dat zijn een paar van mijn vele vragen :P
pi_94005708
Ik ben nu bezig met Rippetoe. Bevalt me tot nu wel.
Zie daar!
pi_94005782
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:04 schreef Agentperry het volgende:

[..]

hoe heeft het voor jou gewerkt? deed je echt alleen maar die 3 oefeningen of ook nog bv. pullups of ab oefeningen? is die 5*5 5 setjes met max gewicht? train je alle 3 dagen met vol gewicht of net als bij bill star dat je op woensdag maar 70% squat? deed je ook GOMAD en hoe heeft dat gewerkt? hoe lang gedaan? beter als een normale split?

Dat zijn een paar van mijn vele vragen :P
1: wel goed vond ik, als toenmalige krachttraining noob was het een goede leidraad. Ben niet echt consequent naar de sportschool geweest (2 tot 1x per week :@ ) dus kan niet met zekerheid zeggen hoe hard je ervan kan groeien. maar goed, vele andere mensen bewijzen het @ de website.

2: Die 3 oefeningen + pullups. geen abs.

3: Dat is max ja. Elke training 2.5 kilo erbij (in ieder geval in het begin)

4: Alles vol.

5: Nee. Gewoon alles vreten :P

6: een jaar, maar niet intensief genoeg waardoor mijn stats wat magertjes zijn.

7: dunno, ik doe nu split sinds een maand, en het bevalt me wel :)
pi_94006146
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:08 schreef Belisarius het volgende:
Ik ben nu bezig met Rippetoe. Bevalt me tot nu wel.
hoe werkt rippetoe precies? ik kon er niet echt een goed artikel over vinden itt strondlifts en bill star, maar bij bill star stond dat het voor wat meer ervaren bbers was dus dat lijkt me nog niks.

rippetoe deed toch setjes van 3*5? en dan nog wat assistance oefeningen?
pi_94006191
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:11 schreef robuust89 het volgende:

[..]

1: wel goed vond ik, als toenmalige krachttraining noob was het een goede leidraad. Ben niet echt consequent naar de sportschool geweest (2 tot 1x per week :@ ) dus kan niet met zekerheid zeggen hoe hard je ervan kan groeien. maar goed, vele andere mensen bewijzen het @ de website.

2: Die 3 oefeningen + pullups. geen abs.

3: Dat is max ja. Elke training 2.5 kilo erbij (in ieder geval in het begin)

4: Alles vol.

5: Nee. Gewoon alles vreten :P

6: een jaar, maar niet intensief genoeg waardoor mijn stats wat magertjes zijn.

7: dunno, ik doe nu split sinds een maand, en het bevalt me wel :)
Hoe ging dat 3x per week met vol gewicht squatten dan? ga je daar niet helemaal kapot aan?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:22:16 #35
337072 Zyzz
The King.
pi_94008195
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:02 schreef Agentperry het volgende:
btw die zyzz heeft wel een mooie bouw maar als je je als zo'n mongool kleed/gedraagt krijg ik gewoon gelijk de neiging zijn nek om te draaien
ik vind juist dat hij zich als een baas gedraagd :D
pi_94008237
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:21 schreef Agentperry het volgende:
hoe werkt rippetoe precies? ik kon er niet echt een goed artikel over vinden itt strondlifts en bill star, maar bij bill star stond dat het voor wat meer ervaren bbers was dus dat lijkt me nog niks.

rippetoe deed toch setjes van 3*5? en dan nog wat assistance oefeningen?
Rippetoe werkt als volgt: je hebt twee workouts, workout A en workout B. Workout A bestaat uit de oefeningen: bench press, deadlift en squat. Workout B uit standing military press, power cleans (ik pak in de plaats voor deze oefening 'bent over row') en squat. Rippetoe omvat drie trainingsdagen per week en de workouts worden per week verdeeld. Maandag bijvoorbeeld workout A, woensdag workout B en vrijdag weer workout A. De volgende week maandag begin je dan met workout B, de woensdag pak je workout A en vrijdag workout B. Dit draai je dus telkens om de week om.

De oefeningen beginnen met een opwarming. Bij bankdrukken bijvoorbeeld 2x5x bar (lege stang). Vervolgens 1x5x20kg. Dan 1x3x30kg. Vervolgens 1x2x35 en dan beginnen met de werksets. Die pak je dus gewoon 3 x 5 x maximaal gewicht. Bij alle oefeningen als werksets dus 3x5, behalve bij deadlift die je 1x5 pakt. Ongeveer 1 a 2 minuten rust tussen de werksets. Bij workout A kan je als assistance oefeningen inderdaad overigens Dips bijvoegen en bij workout B Chin Ups mocht je dat willen.

In het begin trachten om per workout de oefeningen met 2.5 kg te verhogen. Pak je maandag dus bijvoorbeeld bankdrukken 30 kg, probeer dan om vrijdag het gewicht met 2.5 kg te verhogen. Bij deadlifts kan je het gewicht zelfs nog meer verhogen. Na 4 a 6 weken trainen gaat het wat moeizamer en wordt het lastiger om het gewicht met 2.5 kg te verhogen. Tracht dan om het gewicht met 1 kg per oefening te verhogen.
Zie daar!
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:23:27 #37
337072 Zyzz
The King.
pi_94008238
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:03 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

BCAA. ^O^

[..]

Maar wat zijn je stats?

Want ik ben 93KG 1.80M met 2700 onderhoud.
172, 72kg bf zal ik niet weten.
hoeveel denk jij dat ik heb?
pi_94008278
Hij doet nu ook mee met één of andere roadtrip.

Zie daar!
pi_94008492
Heb een korte vraag. Denk dat dit de goede plek is om te vragen. Ik ben 1,84 en weeg ongeveer 86 kg. vetpercentage is hoog ongeveer 15%. Daarom ben ik op een koolhydraat arm dieet. Eet ongeveer 1900 kcal per dag, mijn rustverbruik is ong 2500. Eet wel relatief veel eiwit per dag: ongeveer 160 gram p/d.
Als ik de laatste tijd train beginnen mijn spieren te trillen, vooral mijn core spieren. Als ik opdruk, of crunches maak (en zelfs als ik de 'plank' oefening doe) beginnen mijn spieren te trillen, behoorlijk snel, iets van 5 keer per seconde. Eerder had ik dat niet.
Weet iemand waar dat door komt? Ik train niet extreem zwaar ofzo..
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:33:04 #40
337072 Zyzz
The King.
pi_94008574
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:30 schreef the85mc het volgende:
Heb een korte vraag. Denk dat dit de goede plek is om te vragen. Ik ben 1,84 en weeg ongeveer 86 kg. vetpercentage is hoog ongeveer 15%. Daarom ben ik op een koolhydraat arm dieet. Eet ongeveer 1900 kcal per dag, mijn rustverbruik is ong 2500. Eet wel relatief veel eiwit per dag: ongeveer 160 gram p/d.
Als ik de laatste tijd train beginnen mijn spieren te trillen, vooral mijn core spieren. Als ik opdruk, of crunches maak (en zelfs als ik de 'plank' oefening doe) beginnen mijn spieren te trillen, behoorlijk snel, iets van 5 keer per seconde. Eerder had ik dat niet.
Weet iemand waar dat door komt? Ik train niet extreem zwaar ofzo..
bedoel je met trillen dat het lijkt alsof je spieren steeds vanzelf 'aanspannen'?
ik vind trouwens dat je wel erg weinig eet
pi_94008673
Ik raad overigens iedereen die tracht te cutten of af te vallen aan om het boek 'burn the fat, feed the muscle' van Tom Venuto te lezen. Sowieso één van de beste boeken op dit gebied. Ik heb hem hier als pdf bestand liggen, dus mocht iemand geïnteresseerd zijn.
Zie daar!
pi_94008757
Als ik bijvoorbeeld bij een crunch net begin met aanspannen gaan mijn spieren trillen. Als ik iets verder beweeg is die trilling weg..
En ja ik weet dat ik niet zoveel eet. Dat is ook mijn bedoeling. Mijn plan is om 80 kg te wegen over een paar maanden, maar ik wil niet teveel spieren verliezen. Vandaar dat ik relatief veel eiwit eet..
pi_94008800
quote:
k raad overigens iedereen die tracht te cutten of af te vallen aan om het boek 'burn the fat, feed the muscle' van Tom Venuto te lezen. Sowieso één van de beste boeken op dit gebied. Ik heb hem hier als pdf bestand liggen, dus mocht iemand geïnteresseerd zijn.
Ik ben in ieder geval wel geinteresseerd! Kun je em pmen?
pi_94008872
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:38 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ik ben in ieder geval wel geinteresseerd! Kun je em pmen?
Als je je mail even pm't dan stuur ik hem als bestand wel even naar je toe.
Zie daar!
pi_94009358
Had even op de titel van het boek gezocht en ik las in wat reacties op het boek dat het eigenlijk onmogelijk is om spieren te kweken en vet te verbranden tegelijkertijd. Klinkt ergens ook wel logisch dat wanneer je minder eet dan je onderhoudsniveau dat je dan geen spieren opbouwt.
Toch in de weken dat ik veel krachttraining doe val ik niet af. Dus je zou zeggen dat ik in die tijd of meer spieren krijg, of meer water vasthou.
pi_94009698
De titel wordt inderdaad vaak verkeerd begrepen, dat legt hij in het boek zelf ook uit. Het is allerminst om de indruk te wekken dat spieren kweken en tegelijkertijd vet verbranden mogelijk is, maar juist om verantwoord vet te verbranden zonder dat men de spieren verwaarloost, wat veel mensen doen. Ik las in een ander topic dat je onderhoud op 2500 calorieën ligt en dat je soms 1500 calorieën per dag inneemt. Dus 1000 calorieën te weinig per dag, wat dus echt verkeerd is, aangezien daardoor ook je spieren achteruitgaan en je lichtelijk overgaat tot 'starvation mode', wat op lange termijn enkel averechts gaat werken. Het zogeheten 'jojo effect'. Als richtlijn wordt aangeschreven om ongeveer 20 % van je onderhoud af te halen (verbranden), wat bij jou dus neerkomt op ongeveer 500 calorieën per dag wat je zo moeten verbranden. Overigens kunnen beginners wel degelijk vet branden en tegelijkertijd spieren kweken maar dat is een ander verhaal.
Zie daar!
pi_94009891
Ja klopt, dat deed ik in het begin een paar weken. Ik meet mezelf op om te kijken wat er precies verandert en ik kwam erachter dat ik op die manier (met 1500 calorieen) wel afviel maar dat het vooral spieren waren.. En dat is precies niet mijn bedoeling.
Dus nu eet ik gemiddeld 1900-2000 calorieen. Is ook veel beter vol te houden btw..Dat klopt ook ongeveer met die 20%.
En om even op mijn eerste vraag tereug te komen: zou dat trillen van spieren kunnen komen door te lage koolhydraat inname?
pi_94011248
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:23 schreef Belisarius het volgende:

[..]

Rippetoe werkt als volgt: je hebt twee workouts, workout A en workout B. Workout A bestaat uit de oefeningen: bench press, deadlift en squat. Workout B uit standing military press, power cleans (ik pak in de plaats voor deze oefening 'bent over row') en squat. Rippetoe omvat drie trainingsdagen per week en de workouts worden per week verdeeld. Maandag bijvoorbeeld workout A, woensdag workout B en vrijdag weer workout A. De volgende week maandag begin je dan met workout B, de woensdag pak je workout A en vrijdag workout B. Dit draai je dus telkens om de week om.

De oefeningen beginnen met een opwarming. Bij bankdrukken bijvoorbeeld 2x5x bar (lege stang). Vervolgens 1x5x20kg. Dan 1x3x30kg. Vervolgens 1x2x35 en dan beginnen met de werksets. Die pak je dus gewoon 3 x 5 x maximaal gewicht. Bij alle oefeningen als werksets dus 3x5, behalve bij deadlift die je 1x5 pakt. Ongeveer 1 a 2 minuten rust tussen de werksets. Bij workout A kan je als assistance oefeningen inderdaad overigens Dips bijvoegen en bij workout B Chin Ups mocht je dat willen.

In het begin trachten om per workout de oefeningen met 2.5 kg te verhogen. Pak je maandag dus bijvoorbeeld bankdrukken 30 kg, probeer dan om vrijdag het gewicht met 2.5 kg te verhogen. Bij deadlifts kan je het gewicht zelfs nog meer verhogen. Na 4 a 6 weken trainen gaat het wat moeizamer en wordt het lastiger om het gewicht met 2.5 kg te verhogen. Tracht dan om het gewicht met 1 kg per oefening te verhogen.
Dan doe je wel veel setjes per oefening of niet? Dus dan zou ik bv. benchpres

2x5 barbell
1x5 30kg
1x5 40kg
1x5 50kg
3x5 65kg

klopt dat?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:29:16 #49
253447 Ethanolic
TOUCH UR FUKIN CHEST BRAH
pi_94012621
hallo.
Deathlift or Die.
pi_94016039
tvp
Quadsimodo, swoleback of squatredame
pi_94016167
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:44 schreef Chestbrah het volgende:
tvp
Nog een zyzz fan.
If not now, then when.
pi_94017053
Ben nu ook het boek BFFM aan het lezen, super goed en de andere bestanden die je erbij krijgt zijn ook goed. De basis bij cutten/bulken is meer eten en vaak eten.
pi_94017896
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:04 schreef stoeltafel het volgende:
Ben nu ook het boek BFFM aan het lezen, super goed en de andere bestanden die je erbij krijgt zijn ook goed. De basis bij cutten/bulken is meer eten en vaak eten.
er staat alles in wat je moet weten op een toegankelijke manier beschreven
pi_94020094
Zo, net ff cardio gedaan. Muziek in je oren en anderhalf uur knallen op mn mountainbike. Nu nog ff wat eten.
Denk wat kwark en een volkorenboterham met wat kip. Of zijn koolhydraten na cardio niet zo slim?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 22:14:08 #55
337072 Zyzz
The King.
pi_94020121
chestbrah O+ O+
pi_94035969
bulgarian split squats van gisteravond killen me nu
  zondag 13 maart 2011 @ 08:46:09 #57
337072 Zyzz
The King.
pi_94036060
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 08:29 schreef Chestbrah het volgende:
bulgarian split squats van gisteravond killen me nu

ik ga over ander half uur squaten O+
pi_94036142
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 08:46 schreef Zyzz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

ik ga over ander half uur squaten O+
als jij je squats maar superset met sldl's dan ben ik tevreden brah
  zondag 13 maart 2011 @ 09:03:46 #59
337072 Zyzz
The King.
pi_94036159
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 09:01 schreef Chestbrah het volgende:

[..]

als jij je squats maar superset met sldl's dan ben ik tevreden brah
  zondag 13 maart 2011 @ 09:12:36 #60
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_94036218
Kan een mod niks doen tegen deze plaatjes, ik denk dat niemand die hier komt om het te hebben over serieuze BB te praten om eerst te moeten scrollen langs geslowchat met plaatjes als 'come at me bro'.
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_94036283
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 09:12 schreef honda1990 het volgende:
Kan een mod niks doen tegen deze plaatjes, ik denk dat niemand die hier komt om het te hebben over serieuze BB te praten om eerst te moeten scrollen langs geslowchat met plaatjes als 'come at me bro'.
deadlifts supersetten met frontsquats en normale squats met sldl's brah
pi_94036327
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 09:12 schreef honda1990 het volgende:
Blijf je klachten melden in het FB topic van SPT, al wordt er hier slecht gemodereerd.
@Zyzz: stop met dit puberale gedrag of open een topic in PUB of op superdudes.nl.
  zondag 13 maart 2011 @ 09:24:29 #63
337072 Zyzz
The King.
pi_94036344
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 09:22 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Blijf je klachten melden in het FB topic van SPT, al wordt er hier slecht gemodereerd.
@Zyzz: stop met dit puberale gedrag of open een topic in PUB of op superdudes.nl.
wat doe ik nu weer? :')
1 plaatje met 'u mad?' en jullie worde gelijk cagarijnig :')
  zondag 13 maart 2011 @ 09:42:06 #64
182728 honda1990
pi_94036505
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 09:22 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Ok
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_94037246
Ben nu "al" 3 dagen goed ziek. Geen training voor mij...verveel me de pestpleuris :')
  zondag 13 maart 2011 @ 10:36:12 #66
182728 honda1990
pi_94037271
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 10:34 schreef avaz het volgende:
Ben nu "al" 3 dagen goed ziek. Geen training voor mij...verveel me de pestpleuris :')
Heb ik vanaf woensdag ook gehad, helpt heel erg om pumping iron dan te kijken of een nieuw schema te bouwen. Dan wordt je alleen maar opgefokter :')
  zondag 13 maart 2011 @ 11:02:05 #67
97111 ukga
Siewosie baas
pi_94037822
quote:
Op zondag 13 maart 2011 10:34 schreef avaz het volgende:
Zelfde hier. Keel ontsteking. Ik heb het gevoel dat ik elke dag een kilo afval
  zondag 13 maart 2011 @ 12:25:13 #68
337072 Zyzz
The King.
pi_94040235
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:02 schreef ukga het volgende:

[..]

Zelfde hier. Keel ontsteking. Ik heb het gevoel dat ik elke dag een kilo afval
eet je verder wel goed? dus genoeg e,kh en v?
  zondag 13 maart 2011 @ 12:34:21 #69
97111 ukga
Siewosie baas
pi_94040559
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:25 schreef Zyzz het volgende:

[..]

eet je verder wel goed? dus genoeg e,kh en v?
ik probeer me best te doen. de laatste dagen rond de 2800 kcal
maar het is moeilijk als je je verneukt voelt, en dan stug door blijven eten :'(
pi_94041333
het gaat nu echt gebeuren, ik ga pumping iron kijken voor de eerste keer na jarenlang trainen
  zondag 13 maart 2011 @ 13:30:40 #71
337072 Zyzz
The King.
pi_94042876
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:55 schreef Chestbrah het volgende:
het gaat nu echt gebeuren, ik ga pumping iron kijken voor de eerste keer na jarenlang trainen
link?
  zondag 13 maart 2011 @ 13:31:42 #72
97111 ukga
Siewosie baas
pi_94042919
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:30 schreef Zyzz het volgende:

[..]

link?
staat op youtube
pi_94046470
dubbek