Ook voor de kernenergie lobby zal dat een ramp zijn..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:01 schreef Frutsel het volgende:
Als er een meltdown komt kan je er haast een heel nieuw topic naast gaan zetten. Dit is een nieuwe ramp aan het worden
Betekend iig dat 3 mS niet gevaarlijk is.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:02 schreef Omentuva het volgende:
[..]
I know, doesn't answer the question.
quote:300 to 400 bodies found in Rikuzentaka City
Japanese military have said 300 to 400 bodies have been found in Iwate's Rikuzentakata city - as more than 1,300 people in total are feared to have lost their lives in the country's quake and tsunami.
The country has asked for Britain's help with a rescue operation of unprecedented proportions.
The foreign office confirmed they had offered assistance in the form of victim identification expertise, humanitarian aid, and expert disaster search and rescue teams.
The United Nations has also sent a group to help coordinate relief work.
Tens of thousands of residents have been evacuated from an area near two nuclear plants in Fukushima province, some 150 miles north of Tokyo.
Attempts are being made to reduce the pressure in two reactors after Japan's prime minister Naoto Kan revealed some radiation was released.
Zo lang er niet te veel stoom-explosies zijn, idd.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Een meltdown hoeft op zich geen probleem op te leveren buiten de kernreactor hoor.
Het zou natuurlijk kunnen als de koeling weg valt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:06 schreef Asfyxia het volgende:
Wie zegt dat er een meltdown komt dan? Alleen de media toch?
Inderdaad.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Betekend iig dat 3 mS niet gevaarlijk is.
Ik heb de restwarmte die vrijkomt bij een stilgelegde reactie inderdaad onderschat. Blijkbaar ontstaat dat H2 gas in de reactorwand, als de temperatuur te hoog oploopt. De vraag is nu of ze met dat bluswater het zaakje genoeg gekoeld kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De kettingreactie leg je vrij snel stil, maar, en dat is mijn probleem met Liarbird, een stilgelegde kern is niet alleen heet, hij blijft ook nog steeds warmte produceren. Alle radioactieve materialen produceren sowieso warmte, en nucleaire brandstof doet dat dat zeker. Nucleair afval produceert ook aardig wat warmte.
Je moet dus blijven koelen.
Zover ik het begrepen heb kan het best. Meltdown klinkt heel dramatisch. Maar volgens mij is er geen gevaar dat alles de lucht in vliegt, zoals in Tjsernobylquote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:06 schreef Asfyxia het volgende:
Wie zegt dat er een meltdown komt dan? Alleen de media toch?
quote:Kernsmelting
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernsmelting
Een kernsmelting of meltdown is een rampscenario voor een ongeluk met een kernreactor zoals optrad bij de reactor van Three Mile Island in Harrisburg (Pennsylvania) in de Verenigde Staten in 1979.
Achtergrond
Bij een meltdown wordt de reactorkern door verlies van de koeling zo heet, dat de regelmechanismen kapot gaan en daardoor de kettingreactie niet meer in de hand gehouden kan worden. Daardoor blijft, wanneer de kritische massa is bereikt, de temperatuur van de reactor potentieel toenemen, en smelt hij zich langzaam de grond in. Een enorme radioactieve besmetting van het milieu is een waarschijnlijk gevolg.
Als de reactorkern een watermassa zou tegenkomen (bijvoorbeeld grondwater) kan dit water door de grote hitte worden ontleed in waterstof en zuurstof, en dit kan later tot een enorme chemische explosie leiden waarbij radioactief materiaal over grotere afstand wordt verspreid. Ook zou daarbij het grondwater met radioactieve elementen worden verontreinigd, waardoor verdere verspreiding plaatsvindt.
Een meltdown is niks anders dan het niet kunnen afvoeren van (rest)warmte waardoor de kern smelt. Bij gebrek aan moderator in de kern in deze situatie kan de uraanmassa al snel niet eens meer kritiek worden en dus stopt de reactie. Er blijft in het begin wel veel restwarmte vrijkomen waardoor er van alles smelten kan. Wanneer de kern in een sterke koepel staat blijft de activiteit gelukkig binnen en zal de omgeving daar weinig last van ondervinden. Dat is wat er in Three Mile Island in 1979 gebeurd is. Het feit dat de omgeving weinig last ondervindt van een meltdown is de reden dat de kernramp van Three Mile Island zoveel minder bekendheid geniet dan Tsjernobyl (1986).
Tsjernobyl
De oorzaak van de ramp van Tsjernobyl was geen kernsmelting. Tsjernobyl was een grafiet gemodereerde reactor welke superkritiek is geworden waardoor de reactie uit de hand liep. Hierdoor nam de temperatuur toe en daarmee de druk, totdat het reactorvat explodeerde. Toen was het kwaad reeds geschied. De reactor was gebouwd in een oude fabriekshal en het dak vloog er ook meteen af waardoor er veel activiteit in de lucht terecht kwam. Dat vervolgens ook de restwarmte niet meer afgevoerd kon worden en het restant van de kern dus ook nog gesmolten is heeft verwaarloosbaar weinig bijgedragen aan de omvang van deze ramp.
China-syndroom
Kernsmelting wordt in de Verenigde Staten ook wel China-syndroom genoemd, omdat de kern zo heet wordt dat de kern dwars door de Aarde 'tot in China' zou kunnen smelten. Zie ook de film: The China Syndrome. Dit is echter een onjuist beeld.
Als alle water zou verdampen komt de kern droog te liggen, dan stijgen de temperaturen snel naar 5000-6000 graden Celsius. De kern is afgeschermd met een extra metalen canister (reactor vessel), die zal dan gaan smelten. Deze canister is gemaakt van een Rhodium-staal legering die smelt bij 3000 graden Celsius.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 11:52 schreef Oorlogsheld het volgende:
[..]
over wat voor temparaturen praten we dan als het niet gekoeld wordt?
Of Fallout: Japanquote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Nou mensen, over twee jaar kunnen we S.T.A.L.K.E.R 2:Big in Japan spelen.
En terecht, hier in NL is de kans op serieuze aardbevingen dan wel zo goed als niet bestaand, maar er kan nog steeds een vliegtuig in vliegen, de boel kan gebombardeerd worden en wat niet al.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ook voor de kernenergie lobby zal dat een ramp zijn..![]()
Ieder incident zet ze weer 10 jaar op een achterstand.
De vraag is wel hoe groot de kans is bij een moderne centrale dat de boel zodanig smelt dat er weer een kettingreactie ontstaat.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Zover ik het begrepen heb kan het best. Meltdown klinkt heel dramatisch. Maar volgens mij is er geen gevaar dat alles de lucht in vliegt, zoals in Tjsernobyl
[..]
Eigenlijk wachtte ik al een beetje op deze reactie, al is het alleen maar om terug te kunnen posten dat we de aarde direct terugpakken met een mogelijke kernreactiequote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:11 schreef Oorlogsheld het volgende:
De aarde komt in opstand tegen de mensheid
Van het journaal op de Belg begreep ik net dat zo'n ramp niet mogelijk is, omdat hier geen grafiet is gebruikt ofzo.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:09 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Zover ik het begrepen heb kan het best. Meltdown klinkt heel dramatisch. Maar volgens mij is er geen gevaar dat alles de lucht in vliegt, zoals in Tjsernobyl
[..]
Daar moest ik ook gelijk aan denken...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Nou mensen, over twee jaar kunnen we S.T.A.L.K.E.R 2:Big in Japan spelen.
Ja, het kan. Maar dan nog.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk kunnen als de koeling weg valt.
De natuur zou een kernramp niet erg vinden, rotten al die mensen op. Een groot goed voor dieren en planten, en dat beetje straling wel waard.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 12:16 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Eigenlijk wachtte ik al een beetje op deze reactie, al is het alleen maar om terug te kunnen posten dat we de aarde direct terugpakken met een mogelijke kernreactie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |