De centrales liggen stil, dus op dit moment geen kettingreacte. Maar een stilgelegde kern produceert nog heel veel warmte. De brandstof is radioactief, dat betekend dat er sowieso kernreacties plaats vinden. Zonder koeling is dat genoeg voor een metdown. Als de boel gaat smelten zou misschien weer een kettingreactie op gang kunnen komen. Maar dat is geloof ik niet noodzakelijk voor grote problemen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:06 schreef banaantjeEE het volgende:
Brrr lijkt toch akelig
Bij een meltdown wordt de reactorkern door verlies van de koeling zo heet, dat de regelmechanismen kapot gaan en daardoor de kettingreactie niet meer in de hand kan worden gehouden. Daardoor blijft, wanneer de kritische massa is bereikt, de temperatuur van de reactor potentieel toenemen, en smelt hij langzaam de grond in. Een enorme radioactieve besmetting van het milieu is dan een waarschijnlijk gevolg. Als de reactorkern ook nog op bijvoorbeeld grondwater stuit kan dat leiden tot een enorme chemische explosie waarbij radioactief materiaal over grote afstand verspreid raakt.
Het is natuurlijk niet heel ondenkbaar dat wanneer een kerncentrale problemen ondervind als gevolg van een aardbeving, dat de noodaggregaten ook problemen ondervinden vanwege diezelfde aardbeving...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het zullen geen kleine pompjes en generatoren zijn die in een heli passen,
Het probleem is dacht ik niet de beving geweest (die triggerde alleen het automatisch uitschakelen van die centrale), maar de stroomvoorziening, doordat de noodaggregaten ermee gekapt zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet heel ondenkbaar dat wanneer een kerncentrale problemen ondervind als gevolg van een aardbeving, dat de noodaggregaten ook problemen ondervinden vanwege diezelfde aardbeving...
en dit is al de 2de schone dame bij NHKquote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:09 schreef Netsplitter het volgende:
Knappe nieuwsdame bij NHK World trouwens.
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:14 schreef Oorlogsheld het volgende:
ik dacht al dat ik ander uitzicht had vanuit mijn raam.. nu lees ik dat de aarde verschoven is over zijn as.
Merkte je ook al dat de dag gisteren wel erg kort was?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:14 schreef Oorlogsheld het volgende:
ik dacht al dat ik ander uitzicht had vanuit mijn raam.. nu lees ik dat de aarde verschoven is over zijn as.
Een stilgelegde kern produceert nog heel veel warmte, werk jij bij CNN?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:19 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben geen kernfysicus, maar wel een fysicus, en ik krijg de indruk dat het een en ander (bewust) door de verschillende nieuwsorganisaties wordt opgeklopt.
Na de beving zijn de reactoren automatisch stilgelegd. Dat betekent dat er geen kernsplijting meer plaatsvindt, en er geen extra warmte wordt gegenereerd.
Hij is fysicus, dus hij zal het wel weten.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een stilgelegde kern produceert nog heel veel warmte, werk jij bij CNN?
Ik geloof je maar gewoon omdat ik wil dat het meevalt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:19 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben geen kernfysicus, maar wel een fysicus, en ik krijg de indruk dat het een en ander (bewust) door de verschillende nieuwsorganisaties wordt opgeklopt.
Na de beving zijn de reactoren automatisch stilgelegd. Dat betekent dat er geen kernsplijting meer plaatsvindt, en er geen extra warmte wordt gegenereerd. Let wel, dit is alleen het geval als de reactie is stilgelegd, en vooralsnog ga ik er van uit dat dit goed gedaan.
Maar er was nog wel een gigantische hoeveelheid warmte aanwezig in het systeem, dat er voor zorgde dat de druk opliep.
Die druk hebben ze nu weg laten lopen, met als gevolg dat de temperatuur daalde. Dit is de "explosie" en stoom die men gezien heeft. Als je van een paar MPa naar atmosferische druk wil, dan gaat dat niet zonder een klap.
Uiteindelijk zal de druk wel weer oplopen, maar als de reactie stilligt, kan er MI weinig kwaad.
Nee, dat klopt niet. Een stilgelegde kern is heel warm, maar produceert geen extra warmte. Dat is onmogelijk. Als dat wel mogelijk was, dan was die kern niet stilgelegd.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zou dat niet gewoon stoom zijn? Rook is vrijwel nooit wit, volgens mij alleen bij een nieuwe paus.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 08:56 schreef splendor het volgende:
Nu op skynews hebben ze onder in beeld staan:
"AFP: Explosion heart and white smoke + at quake-hit nuclear power plant in Japan".
Onvoorstelbaar, wat een chaos. Hoeveel mensen zullen daar nog onder liggen, onder die puinhopen, in die auto's?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:14 schreef banaantjeEE het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)eddon-in-Japan.dhtml
Enkele nieuwe foto's van de tsunami ravage.
Nee. Ik zou zeggen, lees je in.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:22 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Hij is fysicus, dus hij zal het wel weten.
Zit je in je eerste jaar?
Produceren? Dat kan alleen indien de kern niet stil is gezetquote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat 'produceert' die warmte dan wel?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, dat klopt niet. Een stilgelegde kern is heel warm, maar produceert geen extra warmte. Dat is onmogelijk. Als dat wel mogelijk was, dan was die kern niet stilgelegd.
Yep, grote kans dat het stoom is. En zodra het zaakje daar ontsnapt, heb je meteen oververzadigde waterdamp, een heel erg witte nevel. Witter dan wit!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Zou dat niet gewoon stoom zijn? Rook is vrijwel nooit wit, volgens mij alleen bij een nieuwe paus.
Mark the sarcasm.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Ik zou zeggen, lees je in.
Ook een stilgelegde kern moet gekoeld worden.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 09:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, dat klopt niet. Een stilgelegde kern is heel warm, maar produceert geen extra warmte. Dat is onmogelijk. Als dat wel mogelijk was, dan was die kern niet stilgelegd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |