in Azie staat er? Weet niet hoe jij bij India komt?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 00:52 schreef Dale. het volgende:
[..]
Hmmmm? 260.000 doden in India in 2004? Klopt niet geloof ik.
Pijltje wijst naar Indiaquote:Op zaterdag 12 maart 2011 00:57 schreef Frutsel het volgende:
[..]
in Azie staat er? Weet niet hoe jij bij India komt?
ik wil er nog steeds eens heen, maar het komt er maar niet van. En dat terwijl ik op slechts 1500 kilometer van Aceh woon.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 00:57 schreef VacaLoca het volgende:
Die 290k doden 6,5 jaar geleden.... was paar weekjes volop media-aandacht en vervolgens is bijna iedereen het vrijwel vergeten. Zo makkelijk gaat de wereld verder na zulke grote verliezen. Maar ben wel benieuwd hoe het leven daar nu is. Maar zal ik nog wel 3,5 jaar moeten wachten tot de '10 jaar later' docus.
Je kunt er ook zo weinig aan doen vanuit Nederland.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 00:57 schreef VacaLoca het volgende:
Die 290k doden 6,5 jaar geleden.... was paar weekjes volop media-aandacht en vervolgens is bijna iedereen het vrijwel vergeten. Zo makkelijk gaat de wereld verder na zulke grote verliezen. Maar ben wel benieuwd hoe het leven daar nu is. Maar zal ik nog wel 3,5 jaar moeten wachten tot de '10 jaar later' docus.
Maar hoe doen ze dat dan? Als je een paal dat in de grond staat schommelt dan wrik je het los. Hoe kan je iets stevigs en recht als een wolkenkrabber zeg maar flexibel maken?quote:
Veren.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:00 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Maar hoe doen ze dat dan? Als je een paal dat in de grond staat schommelt dan wrik je het los. Hoe kan je iets stevigs en recht als een wolkenkrabber zeg maar flexibel maken?
Voorbeeld gevonden van een huis:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:00 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Maar hoe doen ze dat dan? Als je een paal dat in de grond staat schommelt dan wrik je het los. Hoe kan je iets stevigs en recht als een wolkenkrabber zeg maar flexibel maken?
Klopt. De zeebodem heeft aldaar het onderstaande reliëf. De platen schuiven onder elkaar, daardoor wordt een trog gevormd (rode lijn), in het trog zelf is het 7000 meter. Maar dat neemt snel af tot 1500 meter diepte. Die snelheid van 800 km/u geldt bij 6000 meter diepte, dus de tsunami moet trager gereisd hebben dan 800 km/u, zo'n 400 km/u waarschijnlijk. Er moet dus ongeveer een half uur tijd zijn geweest aangezien de beving 200 km uit de kust plaats had.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 00:52 schreef wdn het volgende:
[..]
800kph is een snelheid bij een bepaalde diepte. Zodra de diepte afneemt gaat het water langzamer maar stuwt het omhoog (dus golven).
da's flink, maar wel te verwachten na zo'n zware beving.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:02 schreef Frutsel het volgende:
Het eiland Honshu zou 8 ft (ca 2,40m) zijn opgeschoven door de beving
En de aardas ook een paar inch ofzo
En dan nog vraag ik me af: Japanners hebben wekelijks te maken met aardbevingen en wel vaker met tsunamiwaarschuwingen. Hoeveel mensen hebben niet eerst 10-15 minuten staan verprutsen zo van: ach dat valt wel mee...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Klopt. De zeebodem heeft aldaar het onderstaande reliëf. De platen schuiven onder elkaar, daardoor wordt een trog gevormd (rode lijn), in het trog zelf is het 7000 meter. Maar dat neemt snel af tot 1500 meter diepte. Die snelheid van 800 km/u geldt bij 6000 meter diepte, dus de tsunami moet trager gereisd hebben dan 800 km/u, zo'n 400 km/u waarschijnlijk. Er moet dus ongeveer een half uur tijd zijn geweest.
[ afbeelding ]
Ja, die.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 00:29 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Link doet het nietJe bedoelde deze?
http://en.wikipedia.org/w(...)smic_intensity_scale
De aardas ook?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:04 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
da's flink, maar wel te verwachten na zo'n zware beving.
de rest van de wereld wel, Japanners denk ik toch een stukje minder.. Al was 10-15 minuten duidelijk te kort nu helaas.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En dan nog vraag ik me af: Japanners hebben wekelijks te maken met aardbevingen en wel vaker met tsunamiwaarschuwingen. Hoeveel mensen hebben niet eerst 10-15 minuten staan verprutsen zo van: ach dat valt wel mee...
ja.. maar weet de aantallen niet meer.. staat vast in Wiki ergens.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:06 schreef Frutsel het volgende:
[..]
De aardas ook?Damn... was dat in 2004 ook?
Japanners zijn van het type "overheid zegt iets en ik volg dat advies"quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
En dan nog vraag ik me af: Japanners hebben wekelijks te maken met aardbevingen en wel vaker met tsunamiwaarschuwingen. Hoeveel mensen hebben niet eerst 10-15 minuten staan verprutsen zo van: ach dat valt wel mee...
Thanks.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:03 schreef wdn het volgende:
[..]
Voorbeeld gevonden van een huis:
[ afbeelding ]
Hier nog een paar voorbeelden met onder meer een bal:
http://www.businessinside(...)uildings-2011-3?op=1
Bij grote gebouwen willen ze op de nog wel eens een grote zéér zware bal aan laten hangen bij de bovenste verdiepingen. Wanneer er dan een aardbeving is gaat deze bal meebewegen alleen veel langzamer waardoor die de trillingen zeg maar opvangt van de aardbeving en ervoor zorgt dat het gebouw veel minder wiebelt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:00 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)rthquake_and_tsunamiquote:The shift of mass and the massive release of energy very slightly altered the Earth's rotation. The exact amount is not yet known, but theoretical models suggest the earthquake shortened the length of a day by 2.68 microseconds, due to a decrease in the oblateness of the Earth.[29] It also caused the Earth to minutely "wobble" on its axis by up to 2.5 cm (1 in) in the direction of 145° east longitude,[30] or perhaps by up to 5 or 6 cm (2.0 to 2.4 in).[31] However, because of tidal effects of the Moon, the length of a day increases at an average of 15 µs per year, so any rotational change due to the earthquake will be lost quickly. Similarly, the natural Chandler wobble of the Earth, which in some cases can be up to 15 m (50 ft), will eventually offset the minor wobble produced by the earthquake.
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:07 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ja.. maar weet de aantallen niet meer.. staat vast in Wiki ergens.
quote:Earth Axis shifted 25 centimeters after Japanese quake
Initial results out of Italy's National Institute of Geophysics and Volcanology show that the 8.9-magnitude earthquake that rattled Japan Friday shifted the earth's rotation axis by about 25 centimetres.
INGV's report, which came hours after the devastating incident, is equivalent to "very, very tiny" changes that won't be seen for centuries, though, Canadian geologists say.
Only after centuries would a second be lost as each day is shortened by a millionth of a second, according to University of Toronto geology professor Andrew Miall.
"Ten inches sounds like quite a lot when you hold a ruler in front of you. But if you think of it in terms of the earth as a whole, it's absolutely tiny; it's minute," he said.
"It's going to make minute changes to the length of a day. It could make very, very tiny changes to the tilt of the earth, which affects the seasons, but these effects are so small, it'd take very precise satellite navigation to pick it up."
The earth's rotation will now shift at a different speed because the globe's mass has been redistributed, said Michael Bostock, a University of B.C. earthquake seismology professor.
He used an analogy of a figure skater pulling in his or her arms to spin faster because weight has been reorganized.
"Ultimately, if you change the length of day, you can change the length of time a given point on earth receives sunlight and doesn't receive sunlight," he said. "But will this affect us in our lifetimes? Absolutely not."
The researchers said that while the minuscule change may be completely undetectable, it still illustrates the punch behind the Japan's massive earthquake.
Last year, NASA reported that a 8.8-magnitude earthquake that hit Chile shorted the day by 1.26 millionths of a second, according to computer-model calculations.
NASA had estimated that the Chilean earthquake shifted the globe's axis by about 10 centimetres, National Geographic reported at the time.
INGV, which is Europe's largest research institute to monitor geophysics, said the impact of Friday's event was "much greater" than 2004's notorious Sumatra earthquake, which clocked in at a magnitude of 9.1.
Voorbeeld hiervan in mijn vorige link:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:07 schreef Dale. het volgende:
[..]
Bij grote gebouwen willen ze op de nog wel eens een grote zéér zware bal aan laten hangen bij de bovenste verdiepingen. Wanneer er dan een aardbeving is gaat deze bal meebewegen alleen veel langzamer waardoor die de trillingen zeg maar opvangt van de aardbeving en ervoor zorgt dat het gebouw veel minder wiebelt.
Volgens mij bepalen ze dat met boeien, het hoeft dus niet zo te zijn dat bij iedere aardbeving er een tsunami-alarm af gaat. Tsunami's zijn natuurlijk hele speciale golven die zeer krachtig zijn, het lijkt mij dat boeien dat vrij nauwkeurig kunnen detecteren zodat ik denk dat er weinig valse alarmen zijn. Dat draagt natuurlijk bij aan de kwaliteit van het alarm. Bij het Weeralarm van het KNMI is die kwaliteit eigenlijk heel laag, je hoort iedereen al zeggen 'Och, weer een Weeralarm.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat is een mooi systeem inderdaad.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:09 schreef wdn het volgende:
[..]
Voorbeeld hiervan in mijn vorige link:
[ afbeelding ]
Ja idd dat dusquote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:09 schreef wdn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Trotse dag voor ingenieurs die met dit soort vindingrijkheden de schade beperkt hebben.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:09 schreef wdn het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik had het hierboven al even over.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij bepalen ze dat met boeien, het hoeft dus niet zo te zijn dat bij iedere aardbeving er een tsunami-alarm af gaat. Tsunami's zijn natuurlijk hele speciale golven die zeer krachtig zijn, het lijkt mij dat boeien dat vrij nauwkeurig kunnen detecteren zodat ik denk dat er weinig valse alarmen zijn. Dat draagt natuurlijk bij aan de kwaliteit van het alarm. Bij het Weeralarm van het KNMI is die kwaliteit eigenlijk heel laag, je hoort iedereen al zeggen 'Och, weer een Weeralarm.'. Weet iemand hoe dit systeem in Japan in de praktijk werkt?
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij bepalen ze dat met boeien, het hoeft dus niet zo te zijn dat bij iedere aardbeving er een tsunami-alarm af gaat. Tsunami's zijn natuurlijk hele speciale golven die zeer krachtig zijn, het lijkt mij dat boeien dat vrij nauwkeurig kunnen detecteren zodat ik denk dat er weinig valse alarmen zijn. Dat draagt natuurlijk bij aan de kwaliteit van het alarm. Bij het Weeralarm van het KNMI is die kwaliteit eigenlijk heel laag, je hoort iedereen al zeggen 'Och, weer een Weeralarm.'. Weet iemand hoe dit systeem in Japan in de praktijk werkt? Veel valse alarmen of juist niet?
True...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:12 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik had het hierboven al even over.
Er liggen boeien in de oceaan. Die geven GPS posities door aan een sateliet.
Zodra de boeien bij een aardbeving een hoogteverschil doorgeven worden er alarmberichten doorgestuurd door de sateliet.
En in Japan verschijnt er dan een melding op TV en op telefoons.
Weet jij ook hoeveel valse alarmen er zijn?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:12 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik had het hierboven al even over.
Er liggen boeien in de oceaan. Die geven GPS posities door aan een sateliet.
Zodra de boeien bij een aardbeving een hoogteverschil doorgeven worden er alarmberichten doorgestuurd door de sateliet. Zoals jij al stelde.
En in Japan verschijnt er dan een melding op TV en op telefoons.
Het is weinig ja. Maar als je dat begin van vandaag zag leek(!) het erop alsof er erg weinig mensen bij die steden/dorpen waren. Er waren een 3 of 4 tal auto's op de weg en meer niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[..]
True...
maar een half uur is verdomd weinig
Blijft weinig idd, vooral omdat mensen echt niet meteen binnen 5 sec weg zijn. Voordat fases van verbazing, besef, paniek en proberen te bereiken van anderen/je spullen veilig te willen stellen voorbij zijn voor je de knoop doorhakt dat je echt weg moet daar ben je al zeker 10 min verder.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[..]
True...
maar een half uur is verdomd weinig
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Weet jij ook hoeveel valse alarmen er zijn?
hmmmquote:There are two distinct types of tsunami warning systems: international and regional. Both depend on the fact that, while tsunamis travel at between 500 and 1,000 km/h (around 0.14 and 0.28 km/s) in open water, earthquakes can be detected almost at once as seismic waves travel with a typical speed of 4 km/s (around 14,400 km/h).This gives time for a possible tsunami forecast to be made and warnings to be issued to threatened areas, if warranted. Unfortunately, until a reliable model is able to predict which earthquakes will produce significant tsunamis, this approach will produce many more false alarms than verified warnings. In the correct operational paradigm, the seismic alerts are used to send out the watches and warnings. Then, data from observed sea level height (either shore-based tide gauges or DART buoys) are used to verify the existence of a tsunami.
Maar dan wel vriendelijk het volgende vragen:quote:Op zaterdag 12 maart 2011 00:43 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik stel mijn extra slaapkamer belangenloos beschikbaar voor eventuele ontheemde Japanse dames.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
Leuk weetje nog in dat kader, de Akashi Kayko brug nabij Kobe had voor de aardbeving in Kobe een overspanning van 1990 meter, en na de aardbeving een overspanning van 1991 meter.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:02 schreef Frutsel het volgende:
Het eiland Honshu zou 8 ft (ca 2,40m) zijn opgeschoven door de beving
Ik denk dat gebouwen als de Rembrandttoren gewoon afbrokkelen bij een aardbeving. Die gebouwen zijn er niet op gebouwd en zijn ook dusdanig oud dat ze 't sowieso niet kunnen weerstaan gok ik..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:18 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Japan is werkelijk gezegend met een goede infrastructuur en wolkenkrabbers in dit geval. Mocht dit ooit mogelijk zijn in Nederland, waar moet de randstad hun heil zoeken? Hier staan de snelwegen binnen de kortste keren vast en hoogbouw hebben we ook niet veel.
* Tonio-mcdo gelukkig dicht bij Rembrandttoren woont
Das ook best apartquote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Leuk weetje nog in dat kader, de Akashi Kayko brug nabij Kobe had voor de aardbeving in Kobe een overspanning van 1990 meter, en na de aardbeving een overspanning van 1991 meter.
Kerncentrale != reactor..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:20 schreef Frutsel het volgende:
En toen waren het drie kerncentrales met problemen![]()
http://www.msnbc.msn.com/id/42025882/ns/world_news-asia-pacific/
Oh jij moet echt vaker naar Discovery kijken.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Das ook best apart
Rare vraag maar... asfalt lijkt me niet een meter-rekbaar?
wellicht niet, maar het grootste gedeelte van een brug is geen asfalt maar beton en staal (dat wel flink rekt)... plus natuurlijk de voorzorgsmaatregelen die genomen zijn.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Das ook best apart
Rare vraag maar... asfalt lijkt me niet een meter-rekbaar?
Je wil niet weten hoe vaak ik dat doe, maar dat was me nog niet opgevallenquote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:22 schreef wdn het volgende:
[..]
Oh jij moet echt vaker naar Discovery kijken.
Bruggen worden daar echt wel met speling gemaakt
trusten!quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:22 schreef Frutsel het volgende:
owja, dat was het![]()
#FAIL fruts
tijd om richting bed te gaan,
Thx voor de updates mensen
slaap lekker Frutselquote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:23 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Je wil niet weten hoe vaak ik dat doe, maar dat was me nog niet opgevallen
3 reactoren met problemen, 1 mogelijk met radioactief lek.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:26 schreef kahaarin het volgende:
De Tsunami heeft in Mexico weinig gedaan, ik geloof het wel met de rest van Latijns Amerika, mocht het nog paniek worden dan zie ik dat morgen wel.Is er nog een update over de kerncentrale's?
Ben wel benieuwd hoe dat zou gaan met onze polderblubber.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:20 schreef Civilian het volgende:
[..]
Ik denk dat gebouwen als de Rembrandttoren gewoon afbrokkelen bij een aardbeving. Die gebouwen zijn er niet op gebouwd en zijn ook dusdanig oud dat ze 't sowieso niet kunnen weerstaan gok ik..
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:25 schreef Dale. het volgende:
Ga ook richting bed ben benieuwd of we morgen een meltdown hebben.
5 Reactoren in 2 Kerncentrales dusquote:0014: Japan declares a state of emergency at the Fukushima-Daini power plant, where three of its reactors failed, the Associated Press reports. It says a state of emergency is already in place at the nearby Fukushima-Daiichi plant, where two reactors failed
Oops, dat klinkt niet leuk, hopelijk krijgen ze de boel onder controle....quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:26 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
3 reactoren met problemen, 1 mogelijk met radioactief lek.
Jenglish.quote:
komt rechtstreeks van KYODO af, maar wellicht paste een langere omschrijving niet op 1 regel..quote:
Dit is, buiten de kernreactoren danquote:BUITENLAND
Korte dag door aardbeving Japan
(Novum/AP) - Het is de meeste mensen misschien ontgaan, maar de dag duurde vrijdag korter dan normaal door de zeebeving voor de noordoostkust van Japan. De aarde draaide om en nabij 1,6 microseconde sneller dan normaal, zei NASA-geofysicus Richard Gross.
De beving veroorzaakte een verschuiving in de massa van de aarde, met een snellere rotatie tot gevolg. Deze verandering in snelheid was vrijdag iets groter dan die door de aardbeving bij Chili vorig jaar. Toch bleef de versnelling ver achter bij die van december 2004, toen de aardbeving bij Sumatra ertoe leidde dat de aarde 6,8 microseconde sneller om zijn as draaide.
Een microseconde is een miljoenste van een seconde
Korte dag door aardbeving Japanquote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:39 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dit is, buiten de kernreactoren dan, het meest spannende dat ik kon vinden. De Tsunami lijkt geen verdere schade aan te gaan richten.
BAH!! 1.6 microseconden minder slaap per dag.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:38 schreef Floxcie het volgende:
Japan's quake sped Earth's rotation by 1.6 microseconds, making our day shorter says NASA geophysicist Richard Gross.
Gelukkig alleen vandaag. Anders had ik niet geweten of ik Maandag nog wel optijd mn bed uit zou kunnen komenquote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:40 schreef maartena het volgende:
[..]
BAH!! 1.6 microseconden minder slaap per dag.
FNV zal de looneisen ook wel gaan verhogen.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:40 schreef maartena het volgende:
[..]
BAH!! 1.6 microseconden minder slaap per dag.
Oh, tja sorry, dat had ik een beetje gemist, was de Tsunami aan het bijhouden.quote:
Weltrustenquote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:41 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oh, tja sorry, dat had ik een beetje gemist, was de Tsunami aan het bijhouden.Ik ga nu echt slapen, laat genoeg nu. Welterusten.
klein wonder.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:45 schreef raistlin6 het volgende:
En ook wat goed nieuws:
Japanese boat swept away by tsunami found, all 81 aboard airlifted to safety - Sky News
Inderdaad klein wonder te noemen..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:45 schreef raistlin6 het volgende:
En ook wat goed nieuws:
Japanese boat swept away by tsunami found, all 81 aboard airlifted to safety - Sky News
"Civilian" is een militaire term.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:49 schreef Civilian het volgende:
BedtijdIk lees 't morgenvroeg wel of er nog iets is gebeurd
ja, die is te laat, en daar zijn ze niet zo blij mee in Japan.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:50 schreef knokkels het volgende:
[..]
Inderdaad klein wonder te noemen..
Maar die trein die door de tsunami was gegrepen, is daar nog wat van gehoord?
Klopt.. Wat voor niets minder staat dan "burger".. En dat zijn we allemaal toch?quote:
Weer een directeur die harikiri pleegt.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ja, die is te laat, en daar zijn ze niet zo blij mee in Japan.
Sorry..
Persoonlijk zie ik liever de term "Citizen".quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:55 schreef Civilian het volgende:
[..]
Klopt.. Wat voor niets minder staat dan "burger".. En dat zijn we allemaal toch?
Hmm..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:56 schreef raistlin6 het volgende:
En dan toch ook weer wat slechter nieuws
Analysts say Japanese officials may only have hours to cool reactors disabled by the earthquake and tsunami or face a nuclear meltdown.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE72B04C20110312
Beetje meltdown is nog nooit iemand aan doodgegaan bedoel je?quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:59 schreef Civilian het volgende:
[..]
Hmm..
Dat is inderdaad wat slechter nieuws. Al hoeft een meltdown niet perse schadelijk te zijn voor de volksgezondheid.
Bij Tsjernobyl was er een ontploffing omdat de gloeiende hete kern in aanraking kwam met water waardoor er een stoomexplosie volgde.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:59 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Beetje meltdown is nog nooit iemand aan doodgegaan bedoel je?
afwachten maar dus..quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:56 schreef raistlin6 het volgende:
En dan toch ook weer wat slechter nieuws
Analysts say Japanese officials may only have hours to cool reactors disabled by the earthquake and tsunami or face a nuclear meltdown.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE72B04C20110312
Precies.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:59 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Beetje meltdown is nog nooit iemand aan doodgegaan bedoel je?
Ja heb je ook gelijk in. Maar een slechte zaak zou een meltdown sowieso zijn natuurlijk.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 02:02 schreef Civilian het volgende:
[..]
Precies.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Three_Mile_Island
Het kan hele ernstige gevolgen hebben, maar dat hoeft niet perse
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ja, die is te laat, en daar zijn ze niet zo blij mee in Japan.
Sorry..
Smerige lui, daar bij de Wereldbank en IMF.. blij dat Indonesie daar geen schuld meer aan heeft. Is nog erger als een woekeraar.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 02:04 schreef XLR80R het volgende:
De World Bank staat klaar om de Japanse overheid te "helpen" (lees: Nog meer geld lenen, tegen rente).
http://web.worldbank.org/(...)eSitePK:4607,00.html
Dat sowieso, en kan hopelijk ook wel voorkomen worden.quote:Op zaterdag 12 maart 2011 02:03 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Ja heb je ook gelijk in. Maar een slechte zaak zou een meltdown sowieso zijn natuurlijk.
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Weer een directeur die harikiri harakiri pleegt.
quote:Op zaterdag 12 maart 2011 01:45 schreef raistlin6 het volgende:
En ook wat goed nieuws:
Ja, zij zijn ongeveer de enigen die profiteren van dit soort gebeurtenissen...quote:Op zaterdag 12 maart 2011 02:07 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Smerige lui, daar bij de Wereldbank en IMF.. blij dat Indonesie daar geen schuld meer aan heeft. Is nog erger als een woekeraar.
quote:Persbureau Reuters meldt dat uit analyse blijkt dat Japanse geleerden en officials van de Tokio Electric Power Co (TEPCO) mogelijk nog maar enkele uren hebben om een meltdown te voorkomen. Na de aarbeving en de daaropvolgende tsunami vielen elf kerncentrales uit. Bij twee kerncentrales bij Fukushima viel echter de complete stroomvooziening uit, waardoor er problemen zijn rond de koeling van vijf reactoren.
Een uur na de automatische afsluiting viel echter ook de back-upgenerator uit, waardoor de koeling volgens normale manieren onmogelijk is geworden. Hierop werd een nucleaire noodsituatie afgekondigd. 20.000 mensen in een straal van 3 tot 10 kilometer (dat varieert per reactor) zijn geëvacueerd.
Er werd eerder deze nacht al radioactieve straling gemeten met een waarde die duizend maal boven de normale waarde ligt. Op zichzelf is dit nog niet schadelijk. Volgens analisten zou TEPCO er normaal gesproken in moeten kunnen slagen om met behulp van extra generatoren en het laten ontsnappen van radioactieve dampen de situatie onder controle te krijgen.
Het water dat men gebruikt om de reactoren te koelen zou echter binnen enkele uren op kunnen zijn. Door de hoge temperaturen verdampt het water en door het gebrek aan stroom komt er geen nieuw water in de reactoren. Als het water op is, raakt de kern van de reactor oververhit wat kan zorgen voor de meltdown.
Stel dat er een meltdown plaatsvindt, dan ontsnappen er heel veel radioactieve stoffen, die dan in een soort veiligheidsruimte terechtkomen. Normaal gesproken kan er daardoor geen grote ramp plaatsvinden voor de volksgezondheid. Men betwijfelt echter of het 'containment building' de nog oplopende druk aankan. Mogelijk zouden de muren het onder de druk gaan begeven.
Vooralsnog is hier allemaal nog geen sprake van en doen specialisten van TEPCO alles om zo snel mogelijk de koeling van de vijf reactoren van twee kerncentrales weer op gang te krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |