Kan ook, maar absoluut geen SAM. Ik gok op oldskool kanonvuur.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 11:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik zie er geen fuck van. Kan het niet gewoon zo zijn dat de piloot het wel gescheten vond en zijn schietstoel gebruikte?
Of dat er iets mis ging met het toestel
De rebellen hebben toegegeven dat het één van hun eigen vliegtuigen was, ze hebben het zelfs per ongeluk neergeschotenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:09 schreef Pumatje het volgende:
er is duidelijk ook een impact te zien bij het vliegtuig , kleine vuurontwikkeling.
Ik gok aangezien er geen rooksliert te zien is van whatsoever... oldskoel kanonvuur..
dat is volgens mij best netjes gedaan.... het was al een redelijke kunst om er 1 neer te halen in de tijd van zuigermotoren, laat staan nu ze met jets vliegen
Bronquote:Militaire actie tegen Libië begonnen
AMSTERDAM - De internationale militaire actie in Libië is begonnen. Dat heeft de Franse president Nicolas Sarkozy zaterdag gezegd na afloop van overleg van wereldleiders in Parijs.
© ANP
Sarkozy zei dat Franse troepen al hebben geholpen bij het voorkomen van aanvallen van het leger van de Libische leider Muammar Kaddafi op burgers.
Franse gevechtsvliegtuigen vliegen zaterdag boven Libië. Ze zijn over de oostelijke stad Benghazi gevlogen, waar hevig wordt gevochten tussen rebellen en troepen die trouw zijn aan de Libische leider Muammar Kaddafi.
Dat hebben militaire bronnen gemeld. De gevechtsvliegtuigen zouden voor het uitvoeren van verkenningsvluchten boven Libië zijn vertrokken vanuit Saint-Dizier in het oosten van Frankrijk.
Rutte
Nog dit weekeinde moet de NAVO tot afspraken komen om een vervolg te geven aan de eerste grote stap die Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten zullen zetten in acties tegen Libië. Dat heeft premier Mark Rutte gezegd na afloop van de bijeenkomst in Parijs over Libië.
Nederland dringt erop aan snel knopen door te hakken. Een besluit van de NAVO kan ertoe leiden dat Nederland een verzoek krijgt om bij te dragen aan een actie. Als het zover is, kan Nederland snel reageren.
De NAVO spreekt nu over een bredere inzet van NAVO-landen om de acties te ondersteunen. ''Wij zijn bereid om daar een bijdrage aan te leveren", zei Rutte.
Het doet mijn Lua hart iig goed.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 12:09 schreef Pumatje het volgende:
er is duidelijk ook een impact te zien bij het vliegtuig , kleine vuurontwikkeling.
Ik gok aangezien er geen rooksliert te zien is van whatsoever... oldskoel kanonvuur..
dat is volgens mij best netjes gedaan.... het was al een redelijke kunst om er 1 neer te halen in de tijd van zuigermotoren, laat staan nu ze met jets vliegen
Hoezo is dat trollen wat ik doe?quote:Op zondag 20 maart 2011 12:00 schreef Cobra4 het volgende:
Wat ben jij de laatste tijd toch aan het trollen zeg.
Dezelfde logica als sommigen in het USMC trots waren op het feit dat Lee Harvey Oswald vanuit een onzinnige positie met een slecht wapen een president doodschoot. Hij deed iets dat onmogelijk was, maar hij deed het toch. En hoe kon hij dat? Nou, hij was vroeger een marinier!quote:Op zondag 20 maart 2011 10:34 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik snap dat eigenlijk niet...
Hoe kan het je hart goed doen als je iemand doodschiet? Vooral als het, zoals in dit geval, blue on blue is?
Omdat hier over de technische aspecten gesproken wordt en jij meteen doordraaft.quote:Op zondag 20 maart 2011 13:19 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Hoezo is dat trollen wat ik doe?
quote:Op zondag 20 maart 2011 14:03 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Omdat hier over de technische aspecten gesproken wordt en jij meteen doordraaft.
Tot er natuurlijk bericht komt dat er iets vernietigd wordt door een heli. Want dan is het natuurlijk wel cool.
Dank voor de bevestiging van mijn opmerking.quote:Op zondag 20 maart 2011 14:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Wat lul jij een poep zeg.
Het doet jouw hart dan zeker ook goed als je misvormde babies geboren in Fukushima ziet over een paar jaartjes?
Het is in feite een 1 op 1 vergelijking. Jij ziet dat alleen niet. Jammer joh.quote:Op zondag 20 maart 2011 14:08 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Dank voor de bevestiging van mijn opmerking.
Klopt, want te offensief voor Nederland 'Wij' sturen liever onze vliegers naar plekken waar het gevaarlijk is dan een onbemande ministraaljager.quote:Op zondag 20 maart 2011 14:19 schreef Cobra4 het volgende:
De plannen van NL om Tomahawks aan te kopen zijn toch al door de shreader gegaan?
Yep $560.000quote:Op zondag 20 maart 2011 16:36 schreef revolutionarymen het volgende:
Ik las op NOS dat die krengen 4 ton per stuk kosten
Het doet me goed in die zin dat men met een stel ouwe kanonnen met ringvizieren in staat is om een jet uit de lucht te knallen ja dat vind ik een knappe prestatie. Ik snap dat het een beetje rauw op jouw vliegerdak valt dat men met obsolete systemen een vliegtuig uit de lucht kan knallen.quote:Op zondag 20 maart 2011 10:34 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik snap dat eigenlijk niet...
Hoe kan het je hart goed doen als je iemand doodschiet? Vooral als het, zoals in dit geval, blue on blue is?
Zie je wel dat we ook lief met elkaar kunnen omgaan op de schepenquote:Marineschip als liefdesnest
Gepubliceerd op 18 maart 11, 15:53 Laatst bijgewerkt op 18 maart 11, 19:01
DEN HELDER - Tegen de (nu ex-)commandant van het marineschip Amsterdam en zijn vrouwelijke hoofd logistieke dienst zijn disciplinaire maatregelen genomen, omdat zij tijdens een anti-piratenmissie bij Somalië aan boord een liefdesrelatie hadden. Wat die maatregel is wil de marine niet zeggen. Beide op dat moment getrouwde marineofficieren hebben inmiddels een walfunctie gekregen. De affaire van de commandant kwam aan het licht toen een bemanningslid zich daarover bij vice-admiraal Matthieu Borsboom beklaagde.
Het bevoorradingsschip zou voor de feestdagen in december in Den Helder terugkeren, maar kreeg een nieuwe taak voor de Afrikaanse kust. Het viel aan boord verkeerd dat de commandant het gezellig had met zijn collega, terwijl de rest het zonder geliefden moest doen.
,,Het was op dat moment geen intieme relatie, maar ontsteeg wel de vriendschappelijke verhoudingen. En dat kan niet aan boord van een oorlogsschip., aldus marinewoordvoerder Jaap Hubbelmeijer. De liefdesrelatie tastte gezag en onafhankelijkheid van de commandant en zijn stafofficier aan. ,,Zij hebben een voorbeeldfunctie. Het gerucht dat de officier dankzij haar relatie met de commandant een gratificatie ontving is onjuist. ,,Ze heeft niets gekregen.
Op zich een prima training. OM moet hier gewoon helemaal niets over te zeggen hebben imo. Een stel burgers dat gaat oordelen over militairen is sowieso bizar.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:16 schreef Cobra4 het volgende:
OM eist werkstraffen voor 'grap' marineschip
ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag voor de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem werkstraffen van dertig en veertig uur geëist tegen zeven bemanningsleden van marineschip Hr. Ms. Johan de Witt. Op de terugweg van anti-piraterijmissie Atalanta voor de Somalische kust, sloten zij een medebemanningslid hardhandig op in een cel. Dat gebeurde 30 juni vorig jaar op de Rode Zee.
De gedupeerde collega werd 's nachts door de zeven aan zijn benen uit bed getrokken en hardhandig geboeid. Hij kreeg een geblindeerde bril en oorkappen op en tape op zijn mond. Hij werd opgesloten in een 'piratencel' en met een kabel aan de vloer vastgeketend. De belagers droegen daarbij bivakmutsen.
Volgens de aanklager is dat strafbare wederrechtelijke vrijheidsberoving. De hele actie duurde kort, maar de marinier had striemen op zijn polsen van de boeien en kwam ook een tijdje lucht te kort. Hij was niet bang geweest, maar had wel geroepen dat zijn collega's moesten stoppen.
De volgende dag deed hij zijn verhaal bij de adjudant, maar hij wilde geen aangifte doen. De commandant van het schip meldde het incident vervolgens wel volgens protocol bij het OM. Volgens de zeven verdachten, tussen de 20 en 29 jaar oud, gaat het om een uit de hand gelopen grap uit verveling na de missie.
De kwestie had met intern tuchtrecht afgedaan kunnen worden, vinden de advocaten. Zij zien in de gang van zaken geen misdrijf dat een strafrechtelijke procedure verdient. Het slachtoffer wilde stoppen als marinier, maar lag wel normaal in de groep, vertelde de adjudant als getuige. Volgens de verdachten is er geen sprake van pesten en werd de marinier willekeurig gekozen omdat zijn hut gunstig ten opzichte van de cel lag. De adjudant gelooft dat ook.
De verdachte bemanningsleden komen uit Schagen, Vianen, Aalsmeer, Hoorn, Broek op Langedijk, Bovenkarspel en Alkmaar. De werkstraf van veertig uur werd geëist tegen een 29-jarige korporaal, omdat hij meerdere was. De andere bemanningsleden, merendeels mariniers, hoorden dertig uur werkstraf tegen zich eisen.
Uitspraak 4 april.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
De de militaire kamer van de rechtbank oordeelt, niet het Openbaar Ministerie.quote:Op maandag 21 maart 2011 15:59 schreef franske19 het volgende:
[..]
Op zich een prima training. OM moet hier gewoon helemaal niets over te zeggen hebben imo. Een stel burgers dat gaat oordelen over militairen is sowieso bizar.
quote:Op maandag 21 maart 2011 15:27 schreef paintmeester het volgende:
http://www.noordhollandsd(...)chip-als-liefdesnest
[..]
Zie je wel dat we ook lief met elkaar kunnen omgaan op de schepen
quote:Zij hebben een voorbeeldfunctie. Het gerucht dat de officier dankzij haar relatie met de commandant een gratificatie ontving is onjuist. ,,Ze heeft niets gekregen.
Dat zou heel goed kunnen komen doordat er een menselijke factor in zit, denk dat het erg moeilijk is om iemand achter te laten op die manier.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:50 schreef RonaldV het volgende:
Brief evacuatie Nederlandse Staatsburger uit Sirte
bijlage feitenrelaas evacuatie Nederlandse staatsburger uit Sirte
Behoorlijk samenhangend verhaal. De enige twee dingen die ik niet snap: In het feitenrelaas wordt nergens genoemd wanneer die Zweedse tante nou precies tevoorschijn kwam. Zat zij verstopt tussen de Libiërs of zo? En ik snap niet waarom de commandant zich niet gehouden heeft aan de afspraak om weer weg te vliegen als er meer dan één persoon op het strand zou staan (ook al was het 200m verderop).
Da's vrij eenvoudig: er werd niet op gerekend dat er gevochten zou moeten worden om NN te bevrijden. Het zou een snelle pickup worden, meer niet.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:02 schreef Sloggi het volgende:
Tsja. Er staan natuurlijk een paar vreemde zaken in. Het lijkt er op dat de commandant inderdaad een fout heeft gemaakt, maar de operatie wordt ook een civiele evacuatie genoemd in plaats van een bevrijdingsactie. Hoe kan een operatie uitgevoerd door militairen in een (de facto) oorlogsgebied civiel genoemd worden?
Binnen de Nederlandse Defensie kiest menliever voor een "quick&dirty" oplossing die snel is uit te voeren, dan voor een "met alle toeters en bellen" oplossing die veel langer duurt om in elkaar te zetten. Dat staat ook min of meer in het verslag: Gelet op de haast en de instabiele situatie is gekozen voor deze oplossing. Ik kan die instelling wel volgen, er was destijds veel te veel onzeker over hoe het liep in Libië. Goede informatie ontbrak en was ook niet snel te regelen, dan moet je roeien met de riemen die je hebt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:06 schreef Sloggi het volgende:
Daarbij is dus uitgaan van een 'best case scenario'. Ik neem aan dat dat niet gebruikelijk is binnen Defensie?
Formeel zit de CZSK top ook niet in de lijn. Als een eenheid op operationele missie gaat dat dan wordt toestemming wordt dit soort operaties (zoals in de reddingsactie) in de CDS lijn gegeven.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 12:03 schreef Sloggi het volgende:
Volgens Nieuwsuur wist de top van de KM niets van de operatie. Dat is wel heel erg kwalijk.
quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:42 schreef Cobra4 het volgende:
Scheuren in huizen door Chinooks
24 mrt. 2011, 11:43
„Tot 2008 hebben we nooit geklaagd”, zegt Anneke Vroegop. Nu mailt ze elke doordeweekse avond de klachten die haar echtgenoot overdag turft door naar Defensie.
Interessante ontwikkelingen m.b.t. de geschiedenis, ook al zou binnen acht dagen na het uitbreken van een oorlog waarschijnlijk weinig meer over zijn om vanaf of om mee te opereren (de Sovjet-strategie bestond er immers uit om meteen met alle wapens aan te vallen en de NAVO met kernwapens te verpulveren).quote:Op donderdag 24 maart 2011 12:51 schreef Cobra4 het volgende:
Zweden vloog in het geheim NAVO-agenten
STOCKHOLM - Het neutrale Zweden had tot 1998 een geheime eenheid die NAVO-agenten afzette in de landen van het Warschaupact. Ook werkte het in voorbereiding op een eventuele oorlog met de Sovjet-Unie nauw samen met NAVO-landen Denemarken, Noorwegen en de Verenigde Staten.
Het donderdag gepubliceerde boek Den dolde alliansen (De verborgen alliantie) werpt nieuw licht op de Zweedse defensiepolitiek tijdens de Koude Oorlog. De Zweedse defensiespecialist Mikael Holmström stelde het samen op basis van 150 gesprekken met militairen, diplomaten, politici en andere sleutelfiguren.
Uit de opgetekende verhalen blijkt dat Zweden met een vloot van tien kleine burgervliegtuigen van het type Cessna 's nachts westerse agenten in Rusland bracht. De laatste opdracht zou in 1998 zijn geweest, toen de Sovjet-Unie al lang niet meer bestond en vlak voor de Vliegeenheid-66 wegens geldgebrek werd opgeheven.
Voorts zouden Amerikaanse mariniers bij een eventueel gewapend treffen met het Warschaupact, de alliantie van Oost-Europese landen onder aanvoering van Rusland, worden afgezet rond de Zuid-Zweedse stad Malmö en in het noorden van Zweden. De Amerikaanse luchtmacht zou binnen acht dagen na het uitbreken van oorlog opereren vanaf Zweedse vliegbases.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ie-sirte-achterwege/quote:Hillen liet dreigingsanalyse bij helikopteractie Sirte achterwege
door Steven Derix en Danielle Pinedo
Binnenland
De Nederlandse defensietop heeft geen informatie ingewonnen bij de eigen Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) voordat hij groen licht gaf aan de evacuatiepoging in Libië op 27 februari. Dat bevestigen bronnen in Den Haag. Het nalaten van deze gebruikelijke stap bij riskante operaties is een nieuwe aanwijzing dat er fouten zijn gemaakt rond de mislukte helikopteractie, zoals de Kamer vermoedt.
Het kabinet stuurde deze week een brief aan de Kamer over de poging om een Nederlandse ingenieur bij de Libische havenstad Sirte te ontzetten met een helikopter van het fregat Hr. Ms. Tromp. De actie mislukte en de bemanning werd bijna twee weken vastgehouden.
In een feitenrelaas bij de Kamerbrief meldde de regering dat Defensie niet beschikte over inlichtingen over de locatie waar de Nederlander zou worden opgepikt, anders dan uit open bronnen verkregen satellietfotos, kaarten en de informatie van de evacué zelf. Meer concrete inlichtingen waren gelet op de informatiepositie van onder andere de inlichtingendiensten en partners niet beschikbaar.
Volgens bronnen van deze krant heeft de Defensietop echter niet alle inlichtingenkanalen gebruikt. Zo heeft de Directie Operaties geen zogeheten dreigingsanalyse laten opstellen door de MIVD. ,,De MIVD is 24 uur per dag beschikbaar voor dit soort situaties, zegt een ingewijde. Nederland had geen toestemming om het Libische luchtruim binnen te vliegen. De actie moest van tevoren worden goedgekeurd door het kabinet.
De Directie Operaties beschikt sinds enige jaren over een eigen inlichtingencel die opereert onder directe verantwoordelijkheid van commandant der strijdkrachten Peter van Uhm. Mogelijk is deze cel tot de conclusie gekomen dat er niet meer informatie beschikbaar was. Het operatiecentrum op het ministerie van Defensie heeft echter geen contact opgenomen met het MIVD-kantoor op de Frederikkazerne in Den Haag. Volgens een bron had de inlichtingendienst op korte termijn kunnen reageren. Als de dienst zelf geen informatie had gehad, dan hadden zusterdiensten mogelijk wel meer geweten.
Uit het feitenrelaas blijkt dat Defensie vertrouwde op informatie van de evacué, een medewerker van ingenieursbureau Royal Haskoning. Op diens aanwijzing landde de Lynx-helikopter vlakbij een appartementencomplex, dat zwaar werd bewaakt.
De Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) heeft de rol van de inlichtingendiensten bij de mislukte evacuatie inmiddels onderzocht. Het rapport ligt bij minister van Defensie Hillen. De Tweede Kamer wil het CTIVD-rapport ontvangen voordat zij debatteert over de mislukte missie bij Sirte, volgende week. Het ministerie van Defensie wil voor die tijd niet reageren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |