abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93738643
Ik heb de laatste jaren een aantal antidepressiva geslikt, maar allen zorgden ze ervoor dat ik de hele dag trek had en dat ik veel makkelijker dan normaal kilo's aankwam. Van de laatste die dan wel het best helpt, ben ik inmiddels al bijna 15kg aangekomen en voel me vaak lui. Dit in 8 maanden. Lexapro is dat.
Oke geen andere nare bijwerkingen zoals extreem zweten en hartkloppingen, maar ik was door andere AD ook al 20kg aangekomen in korte tijd. De psychiater doet vast wel zijn best om me psychisch te helpen, maarja..
Juist door dat luie gevoel en steeds aankomen ga ik me ongelukkig voelen. Ik was tot enkele jaren terug continue aan het sporten en bezig met uiterlijk. Toen had ik erg veel last van stress. Nu word ik dikker, maar dan minder last van stress.

Dus mijn vraag:
Weet er iemand een antidepressiva medicijn waar je juist niet dik en lui van wordt?? Ik heb van nature ook al veel aanleg om snel vet aan te zetten

Oja, ik post dit niet in 'centraal' medicijnen, want daar krijg ik vaak te weinig reacties en dit gaat meer over dik worden en de consequenties daarvan.
  zondag 6 maart 2011 @ 20:14:55 #2
261619 HoneyPop
Gekke Druif
pi_93738864
Prozac neemt je eetlust weg.
pi_93739971
Prozac was geen favoriet van mijn psych, omdat het zo lang werkt. Maarja, ik wil proberen af te vallen en wil me minder afgevlakt en lui voelen. Dus als het helpt..
De uren nadat ik mijn lexapro heb ingenomen voel ik me afgevlakt, hongerig en lui.
Zelfs alcohol heb ik nog nooit zoveel gedronken sinds dit spul slik.
  zondag 6 maart 2011 @ 20:36:32 #4
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93740237
Omdat het zo lang werkt? Huh? Fluoxetine, prozac dus, wordt ook bij boulimia gebruikt. Het dempt de eetlust een beetje.
pi_93740900
Een halfwaardetijd van 8 dagen. Hij zei, als het dan mis gaat zit het nog 2 weken in je bloed.
Andere middelen werken bijv. 30 uur en verdwijnen vrij snel als je stopt.
Maar ik ga even vragen of er iets kan veranderen, want dit is geen leven zo.
  zondag 6 maart 2011 @ 20:50:36 #6
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93741165
Ik ben trouwens van fluoxetine toch aangekomen op 1 of andere manier. Omdat ik me op school ging focussen enzo.
  zondag 6 maart 2011 @ 21:25:11 #7
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_93743528
Ja nee, depressie/angst is leuker.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_93743736
Dit soort middelen hebben bij iedereen weer andere bijwerkingen..
Ik vind het zo gek dat lexapro bij mij precies de verkeerde remmingen wegneemt. Ik doe ook: makkelijk geld uitgeven, minder schoonmaken in huis, minder sporten -dit was misschien een soort dwang, maar was lichamelijk fitter.

Misschien eens vragen om fluoxetine.. Ik ben vrijgezel en zoals ik er nu uitzie moet ik zelf achter de meiden aan ipv dat ze naar mij komen :(
pi_93744475
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:25 schreef Psy-freak het volgende:
Ja nee, depressie/angst is leuker.
Ja nou, ik heb afgelopen donderdag evengoed steeds last gehad van angst, spierpijn, duizeligheid en als je dan nog het idee erbij hebt dat die 50 kilo er nooit meer af wil, niet meer aantrekkelijk bent...door die stomme pil, dan voel ik me evengoed soms totaal hopeloos, uitzichtloos.
  zondag 6 maart 2011 @ 22:01:46 #10
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_93746420
quote:
2s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:36 schreef romski het volgende:

[..]

Ja nou, ik heb afgelopen donderdag evengoed steeds last gehad van angst, spierpijn, duizeligheid en als je dan nog het idee erbij hebt dat die 50 kilo er nooit meer af wil, niet meer aantrekkelijk bent...door die stomme pil, dan voel ik me evengoed soms totaal hopeloos, uitzichtloos.
Dan bel je je huisarts?
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_93747386
Er zijn antidepressiva waar de gewichtstoename minder op de voorgrond staat. Dit zijn alleen geen eerste keus middelen (en ook geen tweede, derde, vierde for that matter :P).

Ben je wel goed ingesteld op je huidige (Lexapro?) antidepressivum?
Edit: aan je vorige post te zien heb je nog wel last...

Wat doe je trouwens zelf eraan? Ga je wel eens sporten? Geef je altijd toe aan de toegenomen eetlust?
Denk dat je het inderdaad het beste met je huisarts kan overleggen als ik je vorige post zo lees.

[ Bericht 28% gewijzigd door JackieBrown op 06-03-2011 22:28:53 ]
pi_93749839
Huisarts, nee doe ik niet zo snel. Ik had eerst het idee dat het griep was door die duizeligheid. s'avonds sloeg het om in paniek en rare gedachten hoe ik makkelijk overal vanaf ben. Misschien dat het aan de vermoeidheid lag ofzo.
Ook spelen er dingen waar ik nooit rust van kan krijgen in mijn hoofd. Ik sta ermee op en ga ermee slapen, ik word wakker en voel druk van buitenaf, levendige dromen erbij wat zwaar vermoeiend is.
Ik schrik al als ik zie dat ik langer dan 2 uur achter elkaar geslapen heb s'nachts, omdat ik normaal zo'n beetje elke 1,5 uur wakker word, kijken of ik echt thuis in bed lig en weer kan gaan slapen. Zo ben ik, ik kan moeilijk dingen loslaten of naast me neerleggen.
Gesprekken helpen niet.

Lexapro was ik redelijk op ingesteld, 7 maanden, een hoop dingen gingen beter, behalve dat ik thuis meer last kreeg van zombie-gevoel en lusteloos. De laatste 6 weken licht afgebouwd en het ging steeds beter. Dit wil ik omdat ik geen alcohol probleem wil, mijn eetlust, fitheid, uiterlijk en ik wil dat ze op mijn werk niet teveel merken als ik vermoeid raak.

Edit:
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 22:15 schreef JackieBrown het volgende:
Edit: aan je vorige post te zien heb je nog wel last...

Wat doe je trouwens zelf eraan? Ga je wel eens sporten? Geef je altijd toe aan de toegenomen eetlust?
Denk dat je het inderdaad het beste met je huisarts kan overleggen als ik je vorige post zo lees.
Sporten nu 2-3x per week, was tot voor mijn burnout 5-6x per week, bijna topsport te noemen..

Ik moet binnenkort naar de psychiater, huisarts is voor andere dingen.
pi_93752113
Ja psychiater natuurlijk, beetje gedachteloos neergezet.

Maar je bent nu dus Lexapro aan het afbouwen? Waarom wil je dan een AD weten waar je niet van aankomt? Overweeg je weer te beginnen of over te stappen?

Fluoxetine is al genoemd. Verder wat ik weet is bupropion (Zyban), maar zoals ik al zei is dat geen voorkeursmiddel bij depressie. Wordt meestal pas overwogen als andere middelen niet (voldoende) werkzaam zijn of te veel bijwerkingen geven.
Maar je kan je erover inlezen in ieder geval :)
  maandag 7 maart 2011 @ 00:04:54 #14
273002 LoveIsADream
Ní bheidh ais síos
pi_93753176
Nog niet met je psychiater besproken? Lijkt mij het beste. Probeer dit bespreekbaar te maken met je psychiater. Hij/zij weet beter wat voor medicijnen dit tegen kunnen gaan. Ligt ook eraan hoe heftig je reageert op medicijnen.
Mijn pa zelf slikt af en toe wel eens Oxazepam, is een medicijn tegen stress/spanning en ongerustheid, mijn vader heeft bij dit middel niet echt bijwerkingen, in ieder geval niet dat hij hiervan aankomt, maar wel rugpijn en hoofdpijn. Maar me vader reageert nogal heftig op medicijnen. Daarnaast slikt hij dagelijks Remeron maar die zijn echt gemaakt voor slaap problemen, en daarvan komt hij wel aan, krijgt hij ook eetlust van.
Je zou eens kunnen informeren naar Oxazepam? Misschien dat jouw psychiater het jou niet aanraadt, maar je kan het altijd proberen?
Maar maak het wel bespreekbaar met je psychiater en ga erover in gesprek. Van je eerste probleem ben je zo goed als vanaf, maar nu krijg je een ander probleem erbij waarbij je je weer rot voelt, dus gewoon bespreekbaar maken en in overleg met hem/haar gaan kijken naar een ander alternatief waarbij je deze klachten niet krijgt!.

Succes :)
Tá sé ach an hearted mór ar féidir leo a bheith
cairde fíor.
An meán agus meata,
Ní féidir a fhios agat cad ciallaíonn cairdeas fíor.
  maandag 7 maart 2011 @ 00:20:33 #15
273002 LoveIsADream
Ní bheidh ais síos
pi_93753872
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 00:04 schreef LoveIsADream het volgende:
Nog niet met je psychiater besproken? Lijkt mij het beste. Probeer dit bespreekbaar te maken met je psychiater. Hij/zij weet beter wat voor medicijnen dit tegen kunnen gaan. Ligt ook eraan hoe heftig je reageert op medicijnen.
Mijn pa zelf slikt af en toe wel eens Oxazepam, is een medicijn tegen stress/spanning en ongerustheid, mijn vader heeft bij dit middel niet echt bijwerkingen, in ieder geval niet dat hij hiervan aankomt, maar wel rugpijn en hoofdpijn. Maar me vader reageert nogal heftig op medicijnen. Daarnaast slikt hij dagelijks Remeron maar die zijn echt gemaakt voor slaap problemen, en daarvan komt hij wel aan, krijgt hij ook eetlust van.
Je zou eens kunnen informeren naar Oxazepam? Misschien dat jouw psychiater het jou niet aanraadt, maar je kan het altijd proberen?
Maar maak het wel bespreekbaar met je psychiater en ga erover in gesprek. Van je eerste probleem ben je zo goed als vanaf, maar nu krijg je een ander probleem erbij waarbij je je weer rot voelt, dus gewoon bespreekbaar maken en in overleg met hem/haar gaan kijken naar een ander alternatief waarbij je deze klachten niet krijgt!.

Succes :)
Hmm, even terug komend op dit, misschien niet echt een goed idee voor jou. Je wordt er wel erg slaperig van, ook niet bevoordelijk voor jou denk ik? ;) Meeste wat ik tegen kom is Lexapro, Paroxetine, seroxat, Prozac, efexor, citalopram enz. enz. Probeer anders op die namen informatie te zoeken op internet? Kijk dat anders even door en zoals ik zei, bespreek het dan met je Psychiater ;) ^O^
Tá sé ach an hearted mór ar féidir leo a bheith
cairde fíor.
An meán agus meata,
Ní féidir a fhios agat cad ciallaíonn cairdeas fíor.
pi_93754143
Oxazepam heeft geen antidepressief effect.

Lexapro, paroxetine, seroxat, efexor, allemaal van bewezen dat ze leiden tot toegenomen eetlust en gewichtstoename.

Prozac (fluoxetine) zoals ik al zei, is dat minder gemeld en ook van citalopram is het minder bekend, maar bij beide middelen toch niet geheel onbekend. Bij deze verschilt het weer, personen die er gevoelig voor zijn komen er toch van aan.
pi_93763160
Ik ga het zeker met mijn psychiater bespreken. Tegen rusteloosheid/zenuwen heb ik al Tranxene. Is ook iets als oxazepam, maar veel lichter en minder versuffend. Oxazepam gaf mij wel meer eetlust trouwens. Maar dat kon ik nog wel weerstaan.
Bij die antidepressiva niet, dan kon het me op die momenten gewoon niks schelen. Net als met alcohol, gewoon in 1x het idee van ach wat maakt het uit. Dit wil ik gewoon helemaal niet meer.
Daarom wou ik eens proberen die lexapro licht af te bouwen. Tot ik op een halve zat (van totaal 20mg naar 10mg gegaan in 5-6 weken) sinds een dag of 10 nu.
Wel wat minder eetlust, dat is dus oke. Maar zoals het aanvoelt, ik word wat drukker en voel me iets minder lui, maar ben er niet tevreden over.

Ik gebruik nu zo'n 2 jaar AD, steeds andere geprobeerd en ja ook remeron.. Wat een zooi is dat. Nu 8 maanden Lexapro dus dacht er wel vanaf te kunnen. Voor mijn gevoel kan dit dus nog niet. Teveel aan mijn hoofd. Nu ook dat ik zoveel ben aangekomen en ik me er niet toe kan zetten om af te vallen. Steeds 10 kilo eraf, 10 kilo erbij..
Daarom kan ik beter overstappen op iets wat eetlust onderdrukt en een beetje lichte dosis. Ik ben psychisch al enorm veel hersteld. Maar ik weet, als ik stop word ik weer deprie omdat ik zo dik ben geworden en zie ik geen uitweg.
Als ik met Prozac hieruit kom, al zou het voor een half jaar zijn, dan is dat het proberen waard misschien.
pi_93763664
Ik had lexapro, ook van aangekomen. Als je stopt lijkt me dat je weer afvalt. Tussendoor gewoon sporten, ook al heb je geen zin. Ik sport nu ook 2 a 3 keer in de week.
pi_93763955
Ik kan wel gaan stoppen, maar terugvallen in een depressie is absoluut geen optie voor mij. Ik moet kunnen werken ook, 40 uur per week.
Ik weet bijna zeker dat ik nog niet helemaal zonder kan. Nu ik op de helft zit, 10mg, merk ik dat ik me soms drukker maak om dingen die het niet waard zijn.
pi_93777210
Je stopt natuurlijk ook niet om af te vallen, maar als je weer "gezond" bent stop je en dan val jeaf. Ik vind mijn lichaam nu ook minder mooi met 10 kilo er bij, maar ik sport gewoon, en ik accepteer dat ik wat vetrolletjes heb. Ik kan er niks aan doen, het zijn de medicijnen.
pi_93795811
Tsja die 10 kilo? Wees blij.. Daar teken ik voor. Was het maar waar, dat heb ik er zo af.. Ik had het over 50 kilo erbij, dat moet er bij mij nu dus eerst af. Dan heb ik nog een beetje vetrolletjes. Om weer rond de 15-16% vet te zitten wat ik was, dan zal ik totaal zo'n 65 kg kwijt moeten. Tenminste, als ik niet teveel spiermassa verlies.
Dit kan, want ik weet dat ik me 'gezond' kan voelen tijdens gebruik van AD. Als die eeuwige bodemloze honger maar weg is..
Dan kan ik afvallen, het is me vaker gelukt. Ik ben in mijn leven al 2x 30+ kg afgevallen, de 1e keer kwam ik in een jaar weer aan en ben intensief gaan fitnessen, bodybuilding en cardio. Dus de laatste keer zei ik dat ik nooit meer zo dik zou worden. En nu? Nu dit.
Stel je voor dat ik Lexapro nog langer moet slikken, dan ben ik straks 200 kilo.
pi_93796436
Van ssri's kreeg ik heel erg last van eindeloze honger. Overigens had ik dat bij prozac ook, maar het staat er inderdaad om bekend dat dat minder last geeft van die bijwerking.
Nu slik ik een tricyclisch antidepressivum en heb ik er geen last meer van. Misschien kan je het met je arts overleggen om een middel te kiezen uit een andere groep. Zo erg aankomen is ook niet gezond...
  dinsdag 8 maart 2011 @ 00:35:49 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93799657
quote:
Op maandag 7 maart 2011 12:10 schreef romski het volgende:
Ik kan wel gaan stoppen, maar terugvallen in een depressie is absoluut geen optie voor mij. Ik moet kunnen werken ook, 40 uur per week.
Ik weet bijna zeker dat ik nog niet helemaal zonder kan. Nu ik op de helft zit, 10mg, merk ik dat ik me soms drukker maak om dingen die het niet waard zijn.
Dit heb ik ook heel erg. Je blijft afhankelijk van dat spul.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 09:16:19 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93804961
Als ik zoveel aankwam dan zou ik me afvragen of het nog zin heeft om antidepressiva te gebruiken. Als je zo dik bent dan kun je andere externe factoren die je leven leuker maken (een vriendin krijgen, leuk werk vinden, teamsporten) wel vergeten.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:28:23 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93816559
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:33:22 #26
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_93816766
quote:
Weet jij toevallig wat zijn de nadelen zijn van Bupropion t.o.v. andere AD zoals SSRI's?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  dinsdag 8 maart 2011 @ 15:35:30 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93816835
quote:
Klinkt als een wondermiddeltje dat misschien ook interessant is om af te vallen, maar is het dat ook?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_93817262
:) Bupropion had ik eerder ook al genoemd.

Nadelen t.o.v. SSRI's bijv. zijn dat het juist weer kan leiden tot agitatie, slapeloosheid, concentratiestoornissen. Daarnaast nog een heel scala aan bijwerkingen maar dat is voor SSRI's en TCA's net zo.
Qua werkzaamheid is er ook nog niet voldoende bewijs, al zijn er studies die nu al aangeven dat bupropion niet onderdoet voor SSRI's.
Verder heeft bupropion een paar contra-indicaties (o.a. lever-cirrose en anorexia) die bijv. lexapro niet heeft.

Voor het gebruik van bupropion bij depressie is veel minder bewijs maar dat kan ook komen doordat er minder ervaring mee is dan met SSRIs/TCA's. Bupropion wordt nu steeds vaker voorgeschreven voor het stoppen met roken etc. maar dat zal vast wel in die wikipedia pagina staan, heb er niet naar gekeken.

Indien er behoefte is aan bronnen en/of meer informatie: mijn PM staat open :).
pi_93817325
Wellbutrin, Zyban. Oke ik heb het even bekeken. Geen hongergevoel, maar juist afvallen. Dat lijkt goed. het is en norepinephrine-dopamine heropname-remmer, dus zorgt voor wat meer energiek gevoel. Dat scheelt, want dan gaat de drang naar alcohol weg bij mij.
Dat heb ik nodig.
Het is bewezen dat het effectief tegen obesitas gebruikt kan worden en
geen effect heeft op het libido, heb ik zeker nodig...
Wordt ook voorgeschreven bij ADHD, dus ook een pluspunt.

Maar dan de vraag, wordt Wellbutrin of Zyban vergoed bij depressie door de verzekering.

Ik zie al dat het een vrij nieuw middel is, dus ik ben ook bang dat mijn psychiater het niet wil voorschrijven. Of misschien wel.
pi_93817424
Het wordt wel vergoed bij depressie.

De vraag is inderdaad of je psychiater het wil. Misschien heeft hij/zij nog geen of weinig ervaring met dit middel bij depressie.
Ik zou het zeker voorstellen en als je psychiater het niet wil, vragen wat hij jou voorstelt om te gebruiken dan, want zo wil je in ieder geval niet verder lijkt mij.
pi_93817543
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:48 schreef JackieBrown het volgende:
:) Bupropion had ik eerder ook al genoemd.

Nadelen t.o.v. SSRI's bijv. zijn dat het juist weer kan leiden tot agitatie, slapeloosheid, concentratiestoornissen. Daarnaast nog een heel scala aan bijwerkingen maar dat is voor SSRI's en TCA's net zo.
Qua werkzaamheid is er ook nog niet voldoende bewijs, al zijn er studies die nu al aangeven dat bupropion niet onderdoet voor SSRI's.
Verder heeft bupropion een paar contra-indicaties (o.a. lever-cirrose en anorexia) die bijv. lexapro niet heeft.

Voor het gebruik van bupropion bij depressie is veel minder bewijs maar dat kan ook komen doordat er minder ervaring mee is dan met SSRIs/TCA's. Bupropion wordt nu steeds vaker voorgeschreven voor het stoppen met roken etc. maar dat zal vast wel in die wikipedia pagina staan, heb er niet naar gekeken.

Indien er behoefte is aan bronnen en/of meer informatie: mijn PM staat open :).
Sorry :@ Ik had me niet goed genoeg ingelezen over buprion. Komt door het idee dat het voor rokers is.

Edit:
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:52 schreef JackieBrown het volgende:
Het wordt wel vergoed bij depressie.

De vraag is inderdaad of je psychiater het wil. Misschien heeft hij/zij nog geen of weinig ervaring met dit middel bij depressie.
Ik zou het zeker voorstellen en als je psychiater het niet wil, vragen wat hij jou voorstelt om te gebruiken dan, want zo wil je in ieder geval niet verder lijkt mij.
Ik ga zeker vragen wat hij dan wil voorstellen. Overgewicht is een serieus probleem waar ik nu mee zit + alle gevolgen. Anders zal ik moeten stoppen met lexapro als enige optie. Een TCA zal ik weigeren, teveel last van hartkloppingen en zweten.
Het is dan Wellbutrin of Prozac. Niks anders.

Maar als Wellbutrin zoveel meer kans geeft op levercirrose, ben ik er niet zo kapot van..

[ Bericht 25% gewijzigd door romski op 08-03-2011 16:04:42 ]
pi_93817904
Tot in wat voor ernst het giftig is voor je lever dan.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:06:52 #33
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93817954
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 15:33 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Weet jij toevallig wat zijn de nadelen zijn van Bupropion t.o.v. andere AD zoals SSRI's?
ik denk dat kackieBrown het min of meer heeft omschreven...

hier staat nog wel wat meer informatie: http://biopsychiatry.com/bupodep.htm
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:12:50 #34
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93818237
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:05 schreef romski het volgende:
Tot in wat voor ernst het giftig is voor je lever dan.
nou ja alleen als je al lever problemen hebt gelooof ik dan wordt het afgeraden, verder is gebleken uit proefdierstudies dat het iets verhoogde kans geeft op leverproblemen, vandaar de precaution (als ik het goed begrepen hebt maar je behandelaar zou het moeten weten natuurlijk :P)
pi_93818487
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:06 schreef Re het volgende:

[..]

ik denk dat kackieBrown het min of meer heeft omschreven...

hier staat nog wel wat meer informatie: http://biopsychiatry.com/bupodep.htm
KackieBrown? Waarom ;(

En wat leverproblemen betreft inderdaad wat Re zegt.
pi_93818881
Als je nu gewoon niet aan die trek toegeeft? Pillen de schuld geven is wel lekker makkelijk.

Ondanks het luie gevoel gewoon weer de sport doen die je al deed. Vergeet niet dat beweging een van de genezende factoren van depressie zijn.

Succes
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 16:32:09 #37
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93819068
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:27 schreef Godshand het volgende:
Als je nu gewoon niet aan die trek toegeeft? Pillen de schuld geven is wel lekker makkelijk.
Laatst bij zo'n docu op 3 werd dmv een ECG scan aangetoond dat een man die dik is andere hersengebieden activeert bij eten dan een man die dun is. Het is dus genetisch bepaald.

quote:
Ondanks het luie gevoel gewoon weer de sport doen die je al deed. Vergeet niet dat beweging een van de genezende factoren van depressie zijn.
Ik denk niet dat TS van zijn depressie te genezen is, hij zit al veel te lang aan de AD's dat het een verslaving is geworden.
Een gedicht over Maanvis
pi_93820440
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 16:32 schreef Maanvis het volgende:

Ik denk niet dat TS van zijn depressie te genezen is, hij zit al veel te lang aan de AD's dat het een verslaving is geworden.
Wat een kul :')
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 17:41:40 #39
262 Re
Kiss & Swallow
pi_93822121
Studies geven wel aan dat AD bepaalde metabole processen beinvloed dus daar kan een patient niet al te veel aan doen. Niet gezegd dat een aanpassing aan het dieet eea wel beter onder controle kan houden.
pi_93822735
Dat is het nou juist, ik krijg last als ik flink ga sporten. niet na 1x, maar na de 2e dag achtereen begint het. En toen ik mirtazepine gebruikte, wat giftiger was in die dosering, kreeg ik ook nog last van mijn lever. Kramp op die plaats, door de druk van mijn spieren.

En vermoeidheid is slopend. Vooral als ik nu naast het gewone fitness ook nog cardio doe. Dan voel ik me slecht de dag daarna. Als ik dan de volgende dag evengoed weer intensief ga sporten, loop ik de hele nacht te hyperventileren, terwijl ik gewoon nog iedere week 5 dagen van 7:00 tot 16:00 moet werken.
dus 5-6x per week sporten kan voorlopig niet. Het gaat wel langzaamaan beter.

Wat nu belangrijk is; ik moet van die eetlust af. Alles smaakt nu gewoon te lekker. Vroeger vond ik het prima als ik een bak kwark, wat eieren, muesli, brood met kip en normaal avond-eten had gegeten. Nu smaken slechte dingen te lekker, terwijl ik me nooit verzadigd voel.

Zo is het, niet anders.
  dinsdag 8 maart 2011 @ 17:58:24 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93822892
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 17:03 schreef Godshand het volgende:

[..]

Wat een kul :')
mijn tante moest naar de novadic kliniek om van haar AD's af te komen. dan zit je dus echt tussen de verslaafden :D
Een gedicht over Maanvis
pi_93980210
Ik slik Sertraline en kom er niet van aan. Ben nu weer bezig met gezonder eten en bewegen en val gewoon af :)
pi_94008933
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 22:26 schreef Sylvana het volgende:
Ik slik Sertraline en kom er niet van aan. Ben nu weer bezig met gezonder eten en bewegen en val gewoon af :)
Dan ben je gezegend! Waarschijnlijk heb je dan van jezelf ook niet veel aanleg om dik te worden?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:38:05 #44
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_94010672
Ik krijg ook honger van lexapro. Had er bij citalopram geen last van.
Dat bupro-nogwatspul klinkt goed voor mij (adhd, depressie en een paar kilo te zwaar). Ga ik ook eens bespreken. Lexapro en concerta en ik zijn geen vrienden.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_94013493
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:42 schreef romski het volgende:

[..]

Dan ben je gezegend! Waarschijnlijk heb je dan van jezelf ook niet veel aanleg om dik te worden?
Mn BMI is prima, alleen buikomtrek+ vetpercentage zijn te hoog, vandaar dat ik toch nog wat wil afvallen en dat lukt ook prima :)
pi_94243063
Zo ik heb het besproken en heb Wellbutrin gekregen. Een half uur geleden eentje opgegeten, maar ik merk nog niks. Kan nog wel even duren, de 'T-max' is 3-5 uur.
Lexapro zit ik nog op 10mg, maar die kan ik zo mee stoppen zei me psychiater, de Wellbutrin neemt het wel over :{
Ik hoop dat dat zo is...
pi_94245754
Ik slik ook Lexapro en vooral de eerste maand was ik niet vooruit te branden, heel erg moe, nergens zin in, geen eetlust etc.
We zijn nu een paar maanden verder en het gaat goed, geen last van hongerig gevoel hier of andere klachten.

Maar de klachten in zo'n gebruiksaanwijzing zijn voor iedere persoon anders denk ik. De een ervaart het zus, de ander ervaart het zo. Beter een vraag om aan je behandelend arts te stellen lijkt me.

Ik ben er ook niet van aan gekomen en doe nu juist mijn best om een paar kilo af te vallen door gewoon met het snaaien te stoppen. Dat snaaien deed ik al veel voordat ik met de Lexapro begon.
pi_94295128
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 16:20 schreef romski het volgende:
Lexapro zit ik nog op 10mg, maar die kan ik zo mee stoppen zei me psychiater, de Wellbutrin neemt het wel over :{
Ik hoop dat dat zo is...
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 17:18 schreef Twinkle20 het volgende:
Beter een vraag om aan je behandelend arts te stellen lijkt me.
Huh? Kijk hierboven, bedoel je dat ik het nog een keer moet vragen, of begrijp ik iets verkeerd?

Over Lexapro, ja het is een goed middel geweest om bepaalde stofjes aan te vullen bij mij. Dat is tot nu denk ik voldoende geweest. Nu na 9 maanden 20mg slikken, begon ik te merken dat ik wat overdreven gek deed, de eerste uren na inname.
Ik heb nu Wellbutrin en ik merk al dat ik een stuk minder lui ben. Ik voel me nu gewoon helderder, ben redelijker en voel me energiek. Ja na 2 dagen dus al :)
Nu hopen dat dit zo blijft als ik die laatste 10mg Lexapro eruit gooi.
Wellbutrin lijkt al te helpen dus.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:19:54 #49
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_94295380
Veel succes met de pacebo's!
Een gedicht over Maanvis
pi_94296391
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:19 schreef Maanvis het volgende:
Veel succes met de pacebo's!
Door het sarcasme wat ik voel uit deze opmerking en wat je hiervoor uitkraamde, maak ik op dat jij je erg stoort aan dit topic.
Iedereen heeft de vrije keuze om iets wel of niet te lezen. Mensen die "trollen" op R&P, vind ik persoonlijk erg sneu.

Heb je misschien zelf een probleem wat je hier wil delen ofzo?
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:43:48 #51
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_94296485
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:41 schreef romski het volgende:

[..]

Door het sarcasme wat ik voel uit deze opmerking en wat je hiervoor uitkraamde, maak ik op dat jij je erg stoort aan dit topic.
Iedereen heeft de vrije keuze om iets wel of niet te lezen. Mensen die "trollen" op R&P, vind ik persoonlijk erg sneu.

Heb je misschien zelf een probleem wat je hier wil delen ofzo?
Ik vind mensen die de ene na de andere pil slikken om maar geestelijk gezond te blijven erg sneu. Prop jezelf toch niet zo vol man.
Dat is het probleem dat ik wou delen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:44:52 #52
262 Re
Kiss & Swallow
pi_94296531
ga er nou maar niet op in :), is voer voor een ander topic
pi_94299611
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 16:43 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik vind mensen die de ene na de andere pil slikken om maar geestelijk gezond te blijven erg sneu. Prop jezelf toch niet zo vol man.
Dat is het probleem dat ik wou delen.
Zullen we ruilen?
pi_94330892
Het is de kunst om zo min mogelijk medicijnen te nemen en je te voelen alsof je niks mankeert. Dus het liefst niks.
Vooral met AD is het moeilijk aftasten omdat ze bij ieder persoon anders werken. Daarom zoveel vragen van ieder individu over deze medicijnen.
Bijwerkingen, maar je leven hoeft niet ondraaglijk te zijn.

Nu heb ik dus wel wat koppijn van de Wellbutrin, maar voel me een stuk fitter dan voorheen.
pi_94330925
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_94367087
Wellicht ook gewoon eens naar de dietist gaan? Je bent 2 keer 30 kg afgevallen, dus zoals je zegt kun je het wel. Misschien hulp zoeken bij externe motivatie? Je kunt wel gaan goochelen met allerlei medicatie, maar dan krijg je ws weer last van andere bijwerkingen. Ga je richten op hoe jezelf motiveren en wat voor sport zodat je niet te veel last van benauwdheid whatever hebt. ( wat ik me overigens ook kan voorstellen als je 50 kg te zwaar bent.)
Richt jezelf vnml op beter in je vel voelen en fitter zijn door sporten en niet meteen willen afvallen. Dan komt dat afvallen ook wel.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_94367989
Ik slik nu ruim een half jaar Welbutrin voor mn depressie en adhd maar ik moet bekennen dat mijn hongergevoel niet veel minder is geworden...

Maar voel me wel een stuk beter en daar slik je ze voor toch?
pi_94373165
Bedankt voor jullie reacties en tips. Dieetist is geen optie, dan gaat een ander me dingen opdragen en ik ben eigenwijs.
Ik weet dat het lukt en moet lukken, dus kan het zelf. Sinds ik die Lexapro heb afgebouwd, ben ik me er meer van bewust. Nu ik merk dat Welbutrin zorgt voor meer energie, weet ik dat ik nog meer gemotiveerd ben. Ik heb even gekeken, 5 jaar geleden in 2006; 12-14 uur per week cardio/fitness/krachttraining. Toen was het onmogelijk om niet af te vallen. Toen kreeg ik veel complimenten over hoe ik eruit zag, dat gaf steeds meer motivatie.
Het is net dat beetje extra motivatie wat ik nodig heb inderdaad. Ik train nu 3x per week 1,5 uur. Het gaat steeds beter. Ik merk ook dat er langzaamaan wel wat vet af gaat.

Natuurlijk slik ik die welbutrin nu om me beter te voelen en het werkt goed tegen adhd. Kan me nu al beter concentreren. Of het me die extra vrolijkheid geeft zoals met Lexapro, weet ik nog niet. Misschien als de dosis omhoog gaat. Ik merk nu al dat ik meer aan het gevoel gewend ben.
pi_94413768
Na 4 weken ben ik omhoog gegaan naar 300mg en voelde me snel een stuk beter :D

En idd je concentratie gaat er een stuk op vooruit ^O^

Ik hoop voor je dat je eetlust minder wordt en dat ze verder goed aanslaan!

Succes.....
pi_94603344
Dankjewel! Nou ik kan zeggen dat het aardig begint te werken! Ook wat vrolijker nu, eetlust is er wel, maar een stuk minder dan ervoor.
Ik zit trouwens op 150mg XR, dus geleidelijke afgifte. Ik weet niet of ik me beter ga voelen bij 300mg. Zo lang het nu blijft verbeteren bij een lage dosis ben ik tevreden.
pi_103788832
TS, ik weet dat dit topic al erg oud is, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar of de Bupropion je heeft geholpen en zo ja, hoe? Hoe gaat het nu met je?
  maandag 31 oktober 2011 @ 20:22:42 #62
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_103802188
Ik ben daar ook op overgestapt, gaat prima, werkt beter en ik word er niet dik van :)
pi_104945680
Ben ook benieuwd hoe het bij jullie vergaan is met de bupropion!
  dinsdag 29 november 2011 @ 08:41:37 #64
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104956606
Ik ga er toch weer mee stoppen....
Toch weer depri (wilde het eerst niet toegeven) en ze zijn niet angstremmend en dat heb ik als piekermuts toch wel nodig.

Maar.... als je wil afvallen werkt het prima, ben ruim 5 kilo kwijt.
pi_104958664
Dat mag ik onder geen voorwaarde, dus dat is eigenlijk best wel een contra ben ik bang. Heb vandaag de eerste genomen, maar heb er echt een slecht gevoel bij. Toch het idee dat t een verkapte drug is ofzo... En dan dat risico op toevallen, plus dat ik een contraindicatie heb. Kan m'n psychiater niet bereiken, hoop dat dat nog lukt vandaag.
  dinsdag 29 november 2011 @ 13:38:56 #66
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_104965204
Om welke reden is er bij jou voor bupropion gekozen dan?
Ik zou het inderdaad even aangeven dat je je er niet prettig bij voelt.
Kans op toevallen is minimaal als je daar niet bijzonder gevoelig voor bent (staat uitgelegd in de bijsluiter).
Kans op afvallen staat daar ook wel in.
Ik vermoed dat het afvallen bij mij kwam door de combi met concerta. Daar ben ik nu vanaf sinds vandaag en ik heb ineens honger!
pi_104969752
Tsja ik heb een eetstoornis en net van m'n zware ondergewicht af, en moet dat zo houden :P dus dat wordt even afwachten. Anders ga ik weer naar een ander middel.
Ik heb een afspraak bij de psychiater gehad net, en ik ben gerustgesteld grotendeels. Ik krijg dit middel omdat ik van andere middelen (te) suf word. Heb vandaag de eerste genomen en merk nog helemaal niks qua bijwerkingen, dus hoop dat dat zo blijft. Ik dacht dat ik gewoon een verkapte partydrug kreeg ofzo, maar dat lijkt mee te vallen ;)
pi_105109565
Nou, dit gaat niet al te best tot nu toe. Het is mijn 5e dag vandaag en ik merk wel verandering, maar niet zo positief. Het probleem lijkt zich te verplaatsen. Ik voel me heel afwezig in mijn hoofd en ben waanzinnig angstig. Ik pieker me echt een ongeluk. Ik ben ooit gediagnosticeerd met een gegeneraliseerde angststoornis, maar dat had ik al jarenlang onder controle. Het lijkt wel alsof ik terug bij af ben... Het is een paar dagen redelijk gegaan met mijn stemming, maar vanavond was er een ergere 'uitbarsting' dan ooit tevoren. Ben verder heel onrustig, kan nergens meer ontspannen. Ik hoop maar dat dit weggaat...

Ik zet het trouwens in dit topic omdat als je op bupropion zoekt je hierop uitkomt. Als mensen ooit nog ervaringen met specifiek dat middel zoeken kunnen ze het waarschijnlijk hier makkelijker vinden.
  vrijdag 2 december 2011 @ 20:24:42 #69
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105110066
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 15:55 schreef Meteoric het volgende:
Tsja ik heb een eetstoornis en net van m'n zware ondergewicht af, en moet dat zo houden :P dus dat wordt even afwachten. Anders ga ik weer naar een ander middel.
je mag wel wat vet van mij hebben ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_105110145
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 20:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

je mag wel wat vet van mij hebben ;).
Rot eens op kneus.
Descending into the abyss.
  vrijdag 2 december 2011 @ 20:29:08 #71
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105110291
quote:
18s.gif Op vrijdag 2 december 2011 20:26 schreef hexta het volgende:

[..]

Rot eens op kneus.
oja, dat was ik vergeten, relativeren is hier verboden.
Een gedicht over Maanvis
pi_105110557
Maanvis, doe iedereen hier een plezier, en ga gewoon lekker in KLB zitten.

Meteoric, heb je nog feedback van een psychiater of psycholoog hierover gekregen? Misschien is het nu zo hevig omdat je nog aan het nieuwe middel moet wennen?
Descending into the abyss.
  vrijdag 2 december 2011 @ 20:37:38 #73
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105110741
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 20:34 schreef hexta het volgende:
Maanvis, doe iedereen hier een plezier, en ga gewoon lekker in KLB zitten.

Ik heb vandaag niets te klagen, ik wil TS bijstaan met een vrolijke noot. Werkt in m'n vriendengroep en familie ook :).
Een gedicht over Maanvis
pi_105111354
Maanvis: ik wil onder geen voorwaarde vet erbij hebben, ik vind het wel genoeg geweest zo met het aankomen ;) Heb het er moeilijk zat mee. De psychiater begreep dat en daarom kreeg ik dit middel onder andere, omdat ik zo bang was van wat anders nog meer aan te komen.

Hexa, het schijnt erbij te kunnen horen bij het opbouwen, en dat zou over een paar weken weg moeten gaan. Anders zou ik moeten overschakelen naar een ander middel of een SSRI erbij moeten gaan slikken. Zit ik ook niet op te wachten eerlijk gezegd, maar ik moet iets.
pi_105111539
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 20:13 schreef Meteoric het volgende:
Nou, dit gaat niet al te best tot nu toe. Het is mijn 5e dag vandaag en ik merk wel verandering, maar niet zo positief. Het probleem lijkt zich te verplaatsen. Ik voel me heel afwezig in mijn hoofd en ben waanzinnig angstig. Ik pieker me echt een ongeluk. Ik ben ooit gediagnosticeerd met een gegeneraliseerde angststoornis, maar dat had ik al jarenlang onder controle. Het lijkt wel alsof ik terug bij af ben... Het is een paar dagen redelijk gegaan met mijn stemming, maar vanavond was er een ergere 'uitbarsting' dan ooit tevoren. Ben verder heel onrustig, kan nergens meer ontspannen. Ik hoop maar dat dit weggaat...

Ik zet het trouwens in dit topic omdat als je op bupropion zoekt je hierop uitkomt. Als mensen ooit nog ervaringen met specifiek dat middel zoeken kunnen ze het waarschijnlijk hier makkelijker vinden.
Mijn psych vertelde dat je de eerste weken juist angstklachten kunt verwachten bij het beginnen aan nieuwe AD, daarom gaf ze mij daar kalmeringstabletten lorazepam bij om de eerste weken te overbruggen.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_105112635
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 20:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik heb vandaag niets te klagen, ik wil TS bijstaan met een vrolijke noot. Werkt in m'n vriendengroep en familie ook :).
Maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen werkt, Dat jehet probeert is prima, maar niet drammen als het niet gewaardeerd wordt.

Ik kreeg mijn AD vanwege mijn angstklachten, en had de eerste weken niet het idee dat ik er veel aan had, en toen werd het heel langzaam beter!
Wat betreft het aankomen, Ik merk pas nu het beter gaat met mij dat er inderdaad een hongergevoel blijft hangen en dan vooral zoete honger, En dat terwijl ik door mijn burn-out 25 kilo was afgevallen, Dus nu weer even goed opletten!
S. 2014
J. 2016
  vrijdag 2 december 2011 @ 21:12:07 #77
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105112680
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen werkt, Dat jehet probeert is prima, maar niet drammen als het niet gewaardeerd wordt.
Doe ik ook niet, als de persoon aan wie de reactie gericht is het niets vindt dan hou ik er uiteraard mee op :). Maar dit was iemand anders die er wat van zei.
Een gedicht over Maanvis
pi_105112819
Ik heb dinsdag een afspraak bij de psychiater en ga het zeker allemaal bespreken. Het positieve is dat ik amper meer vermoeidheidsklachten heb, wat ik bij andere AD vrijwel onmiddellijk ervaarde. Ik heb al jaren vrijwel elke dag overdag geslapen, en deze week nog geeneen dag. Daar staat wel tegen dat ik onrustig ben dus.

Ik heb trouwens al 5 jaar verschillende antidepressiva geprobeerd en ben nooit aangekomen, maar toch blijft die angst er. Omdat ik toch was afgebouwd twee weken terug (en was gefaald) kon ik net zo goed een ander middel gaan proberen. Ik hoop dat als ik zo blijf piekeren en angstig blijf dat ik er een SSRI bij kan krijgen ofzo, want ik ben wel blij dat dit niet zo sederend werkt als andere middelen. Veel mensen met angst schijnen baat te hebben bij die combinatie. Uiteraard hoop ik dat dit gewoon hoort bij het opstarten van het middel. Ik vind het vreemd dat ik dit nooit eerder heb gehad bij het beginnen van medicatie en al helemaal niet zo heftig! Het voelt alsof het voor altijd zal blijven, al is dat natuurlijk ook weer een angstgedachte haha.
  vrijdag 2 december 2011 @ 23:32:11 #79
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105120402
Volgens mij zijn wellbutrin icm angststoornissen niet echt eerste keus. Dus ssri erbij (of ipv wellbutrin) is denk ik beter, als je een kan vinden waar je niet moe van wordt.
sterkte in ieder geval, hopelijk trekken de angstklachten weg!
  zaterdag 3 december 2011 @ 11:33:59 #80
313986 MaanSelene
To the moon and back again
pi_105128551
Ik gebruik Wellbutrin (bupropion) voor mijn ADHD en depressie-gevoeligheid. Als er behoefte is aan mijn ervaringen, lees ik dat graag.
Neem de eerste trede met vertrouwen, je hoeft niet de hele trap te zien.
Butterflies are free.....
pi_105128614
Ja, daar ben ik wel benieuwd naar! Heb je in het begin ook veel onrust/angst gemerkt? Is dat minder geworden of is het helemaal verdwenen, of is het er nog? Welke bijwerkingen merk je het meest van? En werkt het? En na hoelang is het gaan werken? :P Zo, dat zijn heel wat vragen haha.
  zaterdag 3 december 2011 @ 12:14:30 #82
313986 MaanSelene
pi_105129332
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:37 schreef Meteoric het volgende:
Ja, daar ben ik wel benieuwd naar! Heb je in het begin ook veel onrust/angst gemerkt? Is dat minder geworden of is het helemaal verdwenen, of is het er nog? Welke bijwerkingen merk je het meest van? En werkt het? En na hoelang is het gaan werken? :P Zo, dat zijn heel wat vragen haha.
In het begin heb ik wel onrust gemerkt ja. Ik wil niet zeggen dat ik er paranoïde van werd, maar toch wel dat ik zoiets had van: watzalikgaandoenweetjijietsomtedoenvertelnouietsomtedoehoen! En dat dan zes keer per vijf minuten.

De eerste twee weken wilde ik voornamelijk met een deken over mijn hoofd in bed liggen. De derde week begonnen de pillen echt in te slaan, en toen werd ik al rustiger. Na zes weken (want zo lang moet je het helaas echt wel de tijd geven) werd dat nog beter. Het is inmiddels dus helemaal verdwenen, ik kan nu rustig een avond een conversatie hebben zonder dat ik in die tijd twaalf keer op moet springen omdat ik nog even iets moet gaan doen. Ook een depressie heb ik sinds ik ermee begon niet meer gehad.

Bijwerkingen heb ik nadat de zes weken voorbij waren in het geheel niet meer gehad! Serieus! Moet er wel bij zeggen dat ik nooit bijsluiters lees, omdat je dan WEET wat het kan veroorzaken, en bij ieder krampje of pijltje denkt dat het je pillen wel zullen zijn. Maar bijwerkingen heb ik dus niet. Ik drink geen alcohol, dus mijn lever wordt niet apart in de gaten gehouden d.m.v. bloedtests o.i.d. Mijn psychiater raadde dat wel aan als je alcoholconsumptie boven de tien glazen per week ligt, maar het is meer voorzorg dan iets anders. Het is niet zo dat je lever na elke pil schreeuwt om verlossing, zeg maar. De fabrikanten zetten dat soort dingen ook in bijsluiters om zich in te dekken natuurlijk.

Het is voor mij een wondermiddel. Misschien dat ik er overdreven enthousiast over ben, dat kan, maar ik kan echt gewoon niets negatiefs ontdekken. Het grootste voordeel van deze medicatie t.o.v. reguliere ADHD-medicatie vind ik voornamelijk dat het je niet zo afvlakt. Ik kan nog steeds ontzettend in de slappe lach schieten, geil zijn, druk zijn, en ja, zelfs een dipje hebben zo nu en dan. Maar dat totale lack of interest in alles behalve slapen en eten, wat ik ervaarde bij mijn vorige medicatie, is absoluut niet aan de orde.

Als ik nu de bus mis, baal ik daarvan. Als ik een avond bij een vriendin zit, kom ik de hele avond niet meer bij. Als er iets spannends gaat gebeuren sta ik van de ene voet op de andere te wippen. Maar die totale 'whateverhetzalallemaalwel-houding' zoals die bekend is van andere medicatie heb ik niet meer. Ik voel me veel meer mens.

Edit: wat ik vergat: ik ben op aanraden van mijn psychiater toen gestart met de laagste dosis, 150 mg. Na drie weken ben ik toen omhoog gegooid naar 300 mg. per dag. Dit om te voorkomen dat het in het geheel verkeerd zou vallen. Is dus ook inderdaad niet gebeurd.

[ Bericht 4% gewijzigd door MaanSelene op 03-12-2011 12:20:54 ]
pi_105133570
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2011 13:51 schreef romski het volgende:
Bedankt voor jullie reacties en tips. Dieetist is geen optie, dan gaat een ander me dingen opdragen en ik ben eigenwijs.
Kijk als ik dit soort dingen lees moet ik toegeven dat Maanvis met z'n getroll wel 'n puntje heeft. :') Naar de psycholoog gaan en zijn of haar adviezen opvolgen is zeker ook te moeilijk voor je? :')
Hallon!
  Moderator zaterdag 3 december 2011 @ 15:21:38 #84
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105134330
Ik slik nu een week wellbutrin en vind het nog geen succes. Het enige voordeel is afvallen omdat ik nauwelijks nog eetlust heb, de enige plus :D Verder was ik de eerste dagen paniekerig, moest huilen om niets, durfde het huis niet uit, hartkloppingen en ontzettend onredelijk naar mijn vriend :@ Met de paniek gaat het nu beter maar ik voel me lichamelijk gewoon ziek. Een watterig gevoel in mijn hoofd, alsof de twee hersenhelften in botsing zijn met elkaar. Ik kan alleen nog liggen, als ik sta voelt het alsof ik flauw ga vallen en word ik misselijk. Hopelijk neemt dit snel af want dit is echt naar ;(
5 - 28 februari Thailand O+
  zondag 4 december 2011 @ 08:47:01 #85
313986 MaanSelene
pi_105158003
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 15:21 schreef MaJo het volgende:
Ik slik nu een week wellbutrin en vind het nog geen succes. Het enige voordeel is afvallen omdat ik nauwelijks nog eetlust heb, de enige plus :D Verder was ik de eerste dagen paniekerig, moest huilen om niets, durfde het huis niet uit, hartkloppingen en ontzettend onredelijk naar mijn vriend :@ Met de paniek gaat het nu beter maar ik voel me lichamelijk gewoon ziek. Een watterig gevoel in mijn hoofd, alsof de twee hersenhelften in botsing zijn met elkaar. Ik kan alleen nog liggen, als ik sta voelt het alsof ik flauw ga vallen en word ik misselijk. Hopelijk neemt dit snel af want dit is echt naar ;(
Volhouden, dit stadium duurt twee weken. Na die twee weken wordt het beter. Na drie weken voel je je nog beter, en na zes weken werkt het pas echt. Het is kut, ik weet het, maar hou vol. Je hebt dit niet al een week doorstaan om het daarna op te geven!
pi_105159458
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:52 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Kijk als ik dit soort dingen lees moet ik toegeven dat Maanvis met z'n getroll wel 'n puntje heeft. :') Naar de psycholoog gaan en zijn of haar adviezen opvolgen is zeker ook te moeilijk voor je? :')
Eej jo mafkees, ik ben niet dezelfde gast als romski hoor :') ik laat me wel degelijk helpen.

@MaanSelene (ik zal maar even niet alles quoten): ontzettend bedankt voor je verhaal! Sta echt een beetje op het punt om te stoppen met de Wellbutrin, ik merk op het moment alleen maar nadelen. Gisteren ben ik zooo boos geworden, ik ben ontzettend geschrokken van mezelf. Zo'n persoon in mijn ken ik echt niet.. ik ben al niet al te stabiel zegmaar, maar ik had niet het idee dat dit uit mezelf kwam. Op het moment voel ik me gewoon een slaaf van die pillen en van mijn hersenen, dramatisch gezegd. Ik ga het toch nog een weekje aankijken dan, tenzij m'n psychiater anders zegt... maar dan moet het wel echt beter zijn. Zoals het bij jou werkt klinkt het als een heel goed middel :) Ik heb al zoveel SSRI's en tryciclische middelen geslikt dat dit de volgende optie is.

@MaJo: Pfff wat herkenbaar, waardeloos he... ik hoop dat het snel beter zou gaan! Het is echt vervreemdend allemaal, ik ken mezelf toch al heel wat jaren, en ineens heb ik amper invloed meer op m'n gedrag lijkt het wel.
  zondag 4 december 2011 @ 10:56:53 #87
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105159478
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2011 08:47 schreef MaanSelene het volgende:

[..]

Volhouden, dit stadium duurt twee weken. Na die twee weken wordt het beter. Na drie weken voel je je nog beter, en na zes weken werkt het pas echt. Het is kut, ik weet het, maar hou vol. Je hebt dit niet al een week doorstaan om het daarna op te geven!
Ik werd er helemaal niet ziek van, alleen na verloop van tijd werd ik er ziek van icm concerta. ben 4 maanden misselijk geweest :(
al slik ik nu de halve dosering (150 dus) en geen concerta en nu heb ik nergens last meer van.
pi_105159788
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 10:55 schreef Meteoric het volgende:

[..]

Eej jo mafkees, ik ben niet dezelfde gast als romski hoor :') ik laat me wel degelijk helpen.
Ik had 't dan ook niet tegen jou, mafkees. ;) Hoewel romski idd verdwenen lijkt te zijn uit z'n eigen topic. :P
Hallon!
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 11:25:41 #89
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105160001
Maar dat lichamelijk ziek voelen hoort er ook bij dus? Sta op het punt om de dokter te bellen omdat ik me zo ziek voel. Heb nu zo last van mijn oor en mijn kaak dat ik mijn mond bijna niet meer open kan doen :X
pi_105160303
quote:
12s.gif Op zondag 4 december 2011 11:14 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Ik had 't dan ook niet tegen jou, mafkees. ;) Hoewel romski idd verdwenen lijkt te zijn uit z'n eigen topic. :P
Oh hahaha oeps, excuses dan :P

Majo, volgens mij hoort het er wel bij... ik voel me ook echt behoorlijk beroerd en dit is mijn 6e dag. Heb ook zo'n koppijn. En ik ben nog verkouden ook, maar da's wat anders :P

Ik ben echt een emotionele achtbaan ofzo, ene moment ben ik superangstig, dan superverdrietig, en dan superboos. Ook niet echt een beetje ofzo... Helaas laat het vrolijke nog even op zich wachten.
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 12:13:07 #91
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105161023
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 11:40 schreef Meteoric het volgende:

[..]

Oh hahaha oeps, excuses dan :P

Majo, volgens mij hoort het er wel bij... ik voel me ook echt behoorlijk beroerd en dit is mijn 6e dag. Heb ook zo'n koppijn. En ik ben nog verkouden ook, maar da's wat anders :P

Ik ben echt een emotionele achtbaan ofzo, ene moment ben ik superangstig, dan superverdrietig, en dan superboos. Ook niet echt een beetje ofzo... Helaas laat het vrolijke nog even op zich wachten.
Ik heb toch even de dokter gebeld, die oorpijn is erg vervelend :X

Ik heb ook nog geen positieve verhalen te vertellen helaas, hoewel het angstige nu wel minder is. Maar ik ben ook nog steeds heel emotioneel en word boos om niks. En vandaag ben ik ook een beetje wazig/vergeetachtig. We moeten het maar even uitzitten ben ik bang -O-
  zondag 4 december 2011 @ 12:26:07 #92
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_105161294
wat zei de dokter majo?
  Moderator zondag 4 december 2011 @ 12:29:22 #93
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_105161378
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:26 schreef Murmeli het volgende:
wat zei de dokter majo?
Ik moet zo naar de huisartsenpost dan gaan ze even kijken. Maar ze verwachtte oorontsteking. Ik heb ook werkelijk alles tegelijk op het moment :')
pi_105161755
Die vergeetachtigheid is echt erg.. het is eigenlijk alleen m'n korte termijn geheugen. Had in een winkel dat ik ineens dacht dat ik mijn sjaal kwijt was. Veel te grote paniek natuurlijk, nog net niet over m'n toeren. Bleek dat ding gewoon thuis te liggen, terwijl ik zooo zeker wist dat ik hem om had. En ik vergeet ook steeds wat ik gegeten heb, of wat ik nog voor dingen moet doen als ik het niet opschrijf. Wat ik erger vind is dat ik niet meer weet wat ik de afgelopen weken gedaan heb, behalve als het echt grote dingen waren. En dan die woede/agressie steeds... Best wel een beetje desillusionerend.

Sterkte bij de huisartsenpost! Als het ook nog oorontsteking heb heb je wel echt heel veel pech zeg.
  zondag 4 december 2011 @ 12:42:18 #95
313986 MaanSelene
pi_105161781
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 10:56 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ik werd er helemaal niet ziek van, alleen na verloop van tijd werd ik er ziek van icm concerta. ben 4 maanden misselijk geweest :(
al slik ik nu de halve dosering (150 dus) en geen concerta en nu heb ik nergens last meer van.
Het is logisch dat dat helemaal niet goed viel; zowel Concerta als Wellbutrin remmen de heropname van dopamine in de hersenen. Wat jij hebt ervaren was letterlijk een overdosisje dopamine, en dat valt dus echt slecht.

Voor de rest van de nieuwe Wellbutrinners; zooooooo herkenbaar! Toen ik er net mee begon, was ik zo boos en zo achterdochtig en alles, dat ik mijn toenmalige vriend bijna aangevallen heb met een schaar. Het wordt echt echt echt echt beter, hou vol! Zes weken, minimaal drie. Maar hou vol!
  zondag 4 december 2011 @ 12:45:26 #96
313986 MaanSelene
pi_105161892
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:41 schreef Meteoric het volgende:
Die vergeetachtigheid is echt erg.. het is eigenlijk alleen m'n korte termijn geheugen. Had in een winkel dat ik ineens dacht dat ik mijn sjaal kwijt was. Veel te grote paniek natuurlijk, nog net niet over m'n toeren. Bleek dat ding gewoon thuis te liggen, terwijl ik zooo zeker wist dat ik hem om had. En ik vergeet ook steeds wat ik gegeten heb, of wat ik nog voor dingen moet doen als ik het niet opschrijf. Wat ik erger vind is dat ik niet meer weet wat ik de afgelopen weken gedaan heb, behalve als het echt grote dingen waren. En dan die woede/agressie steeds... Best wel een beetje desillusionerend.

Sterkte bij de huisartsenpost! Als het ook nog oorontsteking heb heb je wel echt heel veel pech zeg.
Ook heel herkenbaar, dat van dat geheugen. Ik vergat bijvoorbeeld standaard of ik nou wel of niet mijn medicatie al ingenomen had. En mijn telefoon was ik voortdurend kwijt, zoeken zoeken zoeken, en ineens.....oh ja; in mijn broekzak. Wanneer dat beter werd kan ik me eigenlijk niet herinneren; volgens mij na een week of vier.

Het is algemeen bekend dat je bij dergelijke medicatie de kans hebt dat je je de eerste zes weken vele malen rotter gaat voelen als daarvoor; er zijn hele processen gaande in je hersenen op dit moment, vergeet dat niet, dat is heftig!
pi_105161983
Ik kan het gewoon heel moeilijk verkroppen dat het psychisch is, want ik stel dan aan mezelf de eis dat ik dat maar moet kunnen handelen en er invloed op moet kunnen hebben. Het is toch ''maar in je hoofd'' denk ik dan (beetje scheef, bij iemand anders zou ik dat dan weer niet denken) Ben gewoon een beetje controlefreak, en op het moment dat die controle er niet is, word ik nog angstiger, waar ik dan weer geen invloed op heb, wat me nog angstiger maak etc. Ik hou me vast aan jouw ervaring, vind het wel heel fijn om te lezen dat het kan verbeteren. Heb me wel eens laten vertellen dat alle stoffen in je hersenen opnieuw gesorteerd moeten ofzo en dat het daardoor kom. Iets met een zure appel en erdoorheen bijten ofzo :P

Ergens heb ik gewoon de neiging de komende 3 weken in m'n bed te gaan liggen en er weer uit te komen als ik weer een beetje normaal kan doen tegen mezelf en de rest van de wereld. M'n hele omgeving heeft de eer van mijn chagrijnigheid mee te genieten, beetje zielig...
  zondag 4 december 2011 @ 13:01:36 #98
313986 MaanSelene
pi_105162381
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:48 schreef Meteoric het volgende:
Ik kan het gewoon heel moeilijk verkroppen dat het psychisch is, want ik stel dan aan mezelf de eis dat ik dat maar moet kunnen handelen en er invloed op moet kunnen hebben. Het is toch ''maar in je hoofd'' denk ik dan (beetje scheef, bij iemand anders zou ik dat dan weer niet denken) Ben gewoon een beetje controlefreak, en op het moment dat die controle er niet is, word ik nog angstiger, waar ik dan weer geen invloed op heb, wat me nog angstiger maak etc. Ik hou me vast aan jouw ervaring, vind het wel heel fijn om te lezen dat het kan verbeteren. Heb me wel eens laten vertellen dat alle stoffen in je hersenen opnieuw gesorteerd moeten ofzo en dat het daardoor kom. Iets met een zure appel en erdoorheen bijten ofzo :P

Ergens heb ik gewoon de neiging de komende 3 weken in m'n bed te gaan liggen en er weer uit te komen als ik weer een beetje normaal kan doen tegen mezelf en de rest van de wereld. M'n hele omgeving heeft de eer van mijn chagrijnigheid mee te genieten, beetje zielig...
Hihi, ik moest lachen om je stukje. Dat het psychisch is is, sorry voor mijn woordkeus; gelul van de bovenste plank. De medicatie heeft invloed op de stoffen in je hersenen, lichamelijker kan het niet! Je hebt er net zo min invloed op als op je hartslag of je bloedsomloop of....nou ja, mijn punt is duidelijk. Je moet het zien als het Panamakanaal; er was eerst helemaal niets, en voordat de medicatie zijn werk kan doen, moet het Panamakanaal door diezelfde medicatie eerst gegraven worden. Of, in jouw geval, omdat je al eerder medicatie hebt gebruikt, verlegd worden. Dat kost, helaas, gewoon veel tijd. Je verschijnselen zijn bij mij allemaal bekend, het komt allemaal weer naar boven nu jij ze beschrijft. Droge mond, gierende hartslag, had het allemaal. Maar na zes weken was dat dus echt klaar.

Daarbij; een griepje ernaast nu is lullig, maar niet onmogelijk; geef je lichaam ook de tijd dat te overwinnen voor je concludeert dat het de pillen wel zullen zijn.

Mijn omgeving heeft me gelukkig heel erg gesteund, met mijn toenmalige vriend had ik ook de afspraak dat ik niets hoefde. Als ik in bed wilde liggen met de deken over mijn kop, mocht dat. Hell, ik heb zelfs zijn oom verrot staan schelden omdat hij zei dat er geen zout meer in de vaatwasser hoefde als je all in one-blokjes gebruikte! Het ging echt helemaal nergens over, gewoon. Hou ook op met van jezelf vanalles te moeten; het is niet niks wat er in je lijf gebeurd; het functioneert op de ene manier, jij pleurt er een stofje bij, en verwacht dat je lichaam van de een op de andere dag anders functioneert. Pak je rust, en geef af en toe even toe aan je behoefte om te gillen. Niet ertegen vechten, laat het over je heen komen.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik dus echt zeg; ik wil nooooooooit geen andere pillen meer! Ik heb Ritalin gebruikt, Concerta, Strattera, alles. Maar Wellbutrin is echt mijn maatje, iedereen zegt ook tegen me dat ik heel erg veranderd ben, in positieve zin.

Je mag me trouwens altijd PM-en of DM-en als je behoefte hebt aan aanspraak; geldt voor iedereen in dit topic die net aan de Wellbutrin begonnen is. Soms moeten wij Trinnetjes elkaar helpen :)
pi_105162582
Thanks :) Oh ik heb zoveel rare dingen gezegd/geschreeuwd/gehuild deze week.. Als ik mezelf zou kunnen zien onder normale omstandigheden vanuit een soort helicopter ofzo had ik mezelf echt uitgelachen denk ik, want het gaat allemaal echt nergens over :P Dat van die vaatwasser zou mij zo kunnen overkomen.

Je hebt wel gelijk dat ik misschien niet te veel van mezelf moet verwachten op het moment. Helaas ga ik deze voor het eerst in een jaar weer naar school. Man, ik hoop dat ik mezelf kan beheersen...
Volgens mij is de psychiatrie gewoon net zo medisch als elk ander specialisme, alleen komt het toevallig uit je hoofd.
pi_108258520
Sorry, het is een tijd geleden sinds mijn laatste post hier. Ik ben blij dat de meesten hier toch wel baat hebben bij dit medicijn!
Nog even wat info hoe het er bij mij aan toe ging.. Het ging uiteindelijk zo goed met alles, dat ik helemaal niet meer de behoefte had om op dit gedeelte van het forum te komen!
Dit moet door de Wellbutrin gekomen zijn. Ik werd er vrolijk van, voelde me meer mezelf, gewoon lachen, gek doen, niet afgevlakt, meer leuke dingen doen, zin in sporten en natuurlijk ook een redelijk aantal kilo's afgevallen. Gewoon op de normale dosering van 150 mg!

In augustus helemaal weer gestopt met Wellbutrin na zo'n 5 maanden gebruik. Nu achteraf gezien niet slim, maar ik had 1 zeer vervelende complicatie waarvan ik dacht dat het door de Wellbutrin kwam (en uiteindelijk niet zo bleek te zijn en op een andere manier is verholpen).
Nu na een half jaar zonder Wellbutrin ook met Tranxene geminderd en bijna medicijn-vrij.

Maar nadat ik met Wellbutrin stopte is alles toch weer zwaarder geworden. Ik merkte nagenoeg geen bijwerkingen, maar stopte ermee omdat ik dacht zonder te kunnen.

Nu kijk ik terug naar die tijd dat ik de Wellbutrin nog wel slikte en merk dat toen alles op sociaal gebied toch een stuk beter ging als nu.. Lusteloos gevoel is er vaker en wat andere standaard klachten door ADHD. Ik overweeg om te vragen aan de huisarts of ik het weer eens mag proberen zonder tussenkomst van psychiater.
pi_108259017
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:52 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik dat toen niet hoor. Een psycholoog is in mijn ogen anders. Die adviezen volgde ik gewoon op.
Inmiddels 3 maanden bij een diëtiste gelopen en was weer 10 kilo kwijt. Die reactie die ik eerder gaf
kwam wat raar over natuurlijk, want ik had toe moeten voegen dat ik door 12 jaar ervaring met sport en voeding zelf ook al erg veel weet over afvallen. Een diëtiste geeft een schema mee die ik zelf ook kan opschrijven. Dus zij is voor mij dus alleen een stok achter de deur om niet voor lul te staan als ik een paar weken te weinig ben afgevallen. Dat werkte juist negatief op mijn motivatie. Zelf afvallen op eigen tempo, eventueel wat begeleiding van de sportinstructeur, met af en toe een pauze ging altijd beter op de lange termijn en nu ook.
  Moderator woensdag 22 februari 2012 @ 13:59:22 #102
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_108261681
Ik ben inmiddels gestopt met de Wellbutrin (wat een troep is dat :r) en slik nu Cymbalta. Heb nog steeds weinig trek en ben ruim 5 kilo afgevallen *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')