abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:02:03 #26
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_93688621
quote:
15s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 15:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hoe kom jij erbij dat de PvdA dat doet?
Niet bij alle voorstellen natuurlijk, maar Job's opmerking bij het NOS-verkiezingsdebat was weinig constructief.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:03:11 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_93688661
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 15:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Toch knap dat de VS veel lagere belastinginkomsten per inwoner heeft, maar toch bruisende culturele activiteiten kan aanbieden. Of het nou in New York of Las Vegas is; de evenementen hebben een grote aantrekkingskracht op zowel de inwoners van het land alswel toeristen die daar op afkomen.
Tja dat is ook appels en peren vergelijken.

De VS heeft een totaal andere schaalgrootte en dus is de afzetmarkt voor zo ongeveer alles een stuk groter.

En het laat me met heel wat vragen zitten

-Wat is de dichtheid van het cultuuraanbod in de VS?
-Wat is het gemiddelde niveau van cultuur daar?
-In hoeverre haalt de VS economisch en maatschappelijk rendement haalt uit cultuur ten opzichte van Europa?
pi_93688679
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:02 schreef Holograph het volgende:

[..]

Niet per definitie bij alle voorstellen natuurlijk, maar Job's opmerking bij het NOS-verkiezingsdebat was weinig constructief.
Tijdens de verkiezingsavond was hij al vele malen coulanter en zocht hij vooral de samenwerking met het kabinet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:04:11 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_93688693
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik maak mij ook niet zoveel zorgen om de grote steden. Kleinere gemeenschappen is echter een compleet ander verhaal.
Als het om Nederlandse schaalgroottes gaat dan is het in iedere stad noodzakelijk om een cultuurbudget te hebben.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:06:50 #30
104871 remlof
Europees federalist
pi_93688797
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:03 schreef Hexagon het volgende:
If it doesn't sell, it sucks.
pi_93688802
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als het om Nederlandse schaalgroottes gaat dan is het in iedere stad noodzakelijk om een cultuurbudget te hebben.
Mee eens, maar bedoel te zeggen dat een Carre niet snel over de kop zal gaan. Neemt natuurlijk niet weg dat een gemeente altijd een cultuurpotje moet hebben. Kunst en cultuur ondersteunen gaat immers verder dan een cheque uitschrijven voor de grotere culturle instellingen.
pi_93688862
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:01 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik maak mij ook niet zoveel zorgen om de grote steden. Kleinere gemeenschappen is echter een compleet ander verhaal.
En waarom moet ik als Amsterdammer opdraaien om kleine culturele activiteiten in kleine dorpen gesubsidieerd staande te houden?

Mensen die op het platteland wonen, kiezen er zelf voor om afgelegen te wonen en dus voor minder voorzieningen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:09:47 #33
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_93688905
Daarnaast is cultuur geen bedrijf. Je kunt niet verwachten dat alle cultuur altijd winst oplevert in materiële zin. De winst van cultuur zit hem in het immateriële.

Ik heb het al eerder gezegd: Niet alles hoeft kwantificeerbaar te zijn in het leven. Een overheid kan het zich veroorloven geld te steken in zaken die goed zijn voor een land, ook als die geen geld opleveren.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_93688911
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja dat is ook appels en peren vergelijken.

De VS heeft een totaal andere schaalgrootte en dus is de afzetmarkt voor zo ongeveer alles een stuk groter.

En het laat me met heel wat vragen zitten

-Wat is de dichtheid van het cultuuraanbod in de VS?
-In hoeverre haalt de VS economisch en maatschappelijk rendement haalt uit cultuur ten opzichte van Europa?
Dat kan prima als je Nederland als onderdeel van een Europese mogendheid beschouwt. D66 is toch pro-Europa? Dan heb je dezelfde schaalgrootte en afzetmarkt als in de VS.
pi_93688912
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:08 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En waarom moet ik als Amsterdammer opdraaien om kleine culturele activiteiten in kleine dorpen gesubsidieerd staande te houden?

Mensen die op het platteland wonen, kiezen er zelf voor om afgelegen te wonen en dus voor minder voorzieningen.
:|W
pi_93688933
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Daarnaast is cultuur geen bedrijf. Je kunt niet verwachten dat alle cultuur altijd winst oplevert in materiële zin. De winst van cultuur zit hem in het immateriële.

Ik heb het al eerder gezegd: Niet alles hoeft kwantificeerbaar te zijn in het leven. Een overheid kan het zich veroorloven geld te steken in zaken die goed zijn voor een land, ook als die geen geld opleveren.
L_V, je kunt dat blijven herhalen, maar ik vrees dat dit nooit door zal dringen tot bepaalde figuren.
pi_93688934
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

:|W
Prima. Heb je ook argumenten?
pi_93688961
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Prima. Kijk maar hoe de VS het oplost. Minder belastingen en toch grote culturele activiteiten aanbieden.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:11:57 #39
66444 Lord_Vetinari
pi_93688968
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:10 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Met het soort onzin waar Koos op reageert valt niet te argumenteren. Dat staat zo ver van de werkelijkheid af, dat je een Hubble telescoop nodig hebt om het te zien.
pi_93688990
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:10 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Allereerst zijn het ook mijn belastingcenten die een gemeente aanwendt. Daarnaast hebben gemeenten ook een eigen inkomstenbron in de vorm van bijvoorbeeld de OZB, rioolheffing, enz. Maar het is dus wel prima voor mensen uit kleinere gemeenten om bij te dragen aan de bouw van een nieuwe rotonde in het hartje van Amsterdam? Of wil je alle gemeenten zelfvoorzienend maken?
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:12:56 #41
104871 remlof
Europees federalist
pi_93688996
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:11 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Prima. Kijk maar hoe de VS het oplost. Minder belastingen en toch grote culturele activiteiten aanbieden.
Het systeem in de VS leidt vooral tot een enorme vervlakking van de cultuur. Het is dat bepaalde miljonairs er nog wat geld in pompen anders was het helemaal flinterdun.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:14:24 #42
66444 Lord_Vetinari
pi_93689040
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:11 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

WTF heb ik met de VS te maken? Het is een heel ander land, met andere schaalgrootte, met een andere cultuur en met een andere insteek. Of gaan we ook de voetbalcompetitie maar vervangen door ijshockey of American Football, omdat dat de dingen zijn die ze in de VS spelen of zo?

We hebben het over Nederland en Nederland heeft had tot 9 juni vorig jaar een hogere beschavingsgraad dan de VS. Ik wil dat eigenlijk graag zo houden, want de Amerikanen die ik ken, blinken niet echt uit in hun kennis van of deelname aan cultuur.
pi_93689055
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Met het soort onzin waar Koos op reageert valt niet te argumenteren. Dat staat zo ver van de werkelijkheid af, dat je een Hubble telescoop nodig hebt om het te zien.
Linkse arrogantie.

Als je op het platteland woont kies je er zelf voor om minder voorzieningen te hebben. Waarom moet het land land dan opdraaien om daar evenveel voorzieningen aan te bieden? In de stad wonen heeft ook nadelen: hoge grondprijzen, weinig groen etc. Dat wordt toch ook niet financieel gecompenseerd door dorpelingen?

Er is genoeg cultuur. In Amsterdam kan je in elk geval elke avond meerdere culturele activiteiten bezoeken. Op het platteland wellicht niet, maar je kiest er, zoals gezegd, zelf voor om daar minder voorzieningen te hebben.

Geschiedenis is er ook genoeg in Amsterdam. Wandel een uur lang door de binnenstad en je zult meer aan historie opsteken dan een gesubsidieerd museum ergens in de Achterhoek bezoeken.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:15:00 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_93689066
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat kan prima als je Nederland als onderdeel van een Europese mogendheid beschouwt. D66 is toch pro-Europa? Dan heb je dezelfde schaalgrootte en afzetmarkt als in de VS.
Zo ver zijn we nog lang niet

En de diversiteit van inheemse cultuur is in Europa natuurlijk vele malen groter. En het ene is het andere niet.

Een Brits muzieklabel als Hed Kandi heeft inderdaad een afzetmarkt op Europese schaal. Nederlandstalige toneelgroepen hebben die echter niet.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:17:30 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_93689152
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:14 schreef Zienswijze het volgende:

Er is genoeg cultuur. In Amsterdam kan je in elk geval elke avond meerdere culturele activiteiten bezoeken. Op het platteland wellicht niet, maar je kiest er, zoals gezegd, zelf voor om daar minder voorzieningen te hebben.

Geschiedenis is er ook genoeg in Amsterdam. Wandel een uur lang door de binnenstad en je zult meer aan historie opsteken dan een gesubsidieerd museum ergens in de Achterhoek bezoeken.
Maar dat wordt voor een belangrijk deel door overheidsbeleid in stand gehouden. Zou dat niet gebeuren dan was Amsterdam al lang een soort saaie rommelstad geweest zijn.
pi_93689187
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Allereerst zijn het ook mijn belastingcenten die een gemeente aanwendt. Daarnaast hebben gemeenten ook een eigen inkomstenbron in de vorm van bijvoorbeeld de OZB, rioolheffing, enz. Maar het is dus wel prima voor mensen uit kleinere gemeenten om bij te dragen aan de bouw van een nieuwe rotonde in het hartje van Amsterdam? Of wil je alle gemeenten zelfvoorzienend maken?
Gemeenten worden tevens door het Rijk gesubidieerd, wat dus ook mijn belastingcenten zijn. Zoals gezegd: men kiest er zelf voor om op het platteland te wonen.

Elke regio heeft zijn eigen voor- en nadelen.
- Een grote stad heeft weinig groen, hoge grondprijzen en dus duurdere woningen, maar wel veel openbare voorzieningen
- Een dorp heeft veel groen, lage grondprijzen, goedkope woningen, maar weining openbare voorzieningen.

Elk mens is vrij om te wonen waar hij/zij wil, met de bijbehorende voor- en nadelen.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:19:25 #47
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_93689213
Hoe kun je hier een poll in je topic stoppen?
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:20:02 #48
104871 remlof
Europees federalist
pi_93689235
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:19 schreef mlg het volgende:
Hoe kun je hier een poll in je topic stoppen?
Door de code gegenereerd door http://poll.dezeserver.nl/ in een post te zetten.
pi_93689263
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar dat wordt voor een belangrijk deel door overheidsbeleid in stand gehouden. Zou dat niet gebeuren dan was Amsterdam al lang een soort saaie rommelstad geweest zijn.
En dat mag gebeuren ook. De historie in Adam in stand houden is niet alleen goed voor de eigen burgers, maar ook voor de aantrekkingskracht op toeristen die geld in het laatje brengen. Net zoals het Keukenhof wereldwijd beroemd is (trekt toeristen uit Japan zelfs aan) en mag van mij ook gesubsidieerd blijven. Van een museum in de Achterhoek heeft niemand ooit van gehoord, en mag derhalve een subsidiestop krijgen.

Prioriteiten stellen.
pi_93689272
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 16:18 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Gemeenten worden tevens door het Rijk gesubidieerd, wat dus ook mijn belastingcenten zijn. Zoals gezegd: men kiest er zelf voor om op het platteland te wonen.

Elke regio heeft zijn eigen voor- en nadelen.
- Een grote stad heeft weinig groen, hoge grondprijzen en dus duurdere woningen, maar wel veel openbare voorzieningen
- Een dorp heeft veel groen, lage grondprijzen, goedkope woningen, maar weining openbare voorzieningen.

Elk mens is vrij om te wonen waar hij/zij wil, met de bijbehorende voor- en nadelen.
Gemeenten ontvangen een groot deel van hun inkomsten uit het gemeentefonds, dat klopt. Maar dat geld mag dus niet worden ingezet voor culturele doeleinden? Simpelweg omdat jij dat niet nodig vindt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')