Bron (p. 1)quote:De regering beweert gedurende de komende regeerperiode 18 miljard euro te bezuinigen. Niets is minder waar. De bezuinigingen bedragen met 8¾ miljard euro minder dan de helft. Daarnaast verzwaart de regering de lasten met 6¼ miljard. De regering veegt sterk stijgende zorgkosten en zorgpremies onder het tapijt, schat de opbrengsten van bezuinigingen te rooskleurig in en vergeet een lastenverzwaring bij de pensioenen te vermelden. De regering telt bovendien op een oneigenlijke manier 3¼ miljard euro van Balkenende-IV mee bij haar eigen
begrotingsprestaties.
Bron (p. 1)quote:Hoe zit het met claim van de regering dat ze zo’n 18 miljard zou bezuinigen? Dat is het bedrag van de door de regering opgevoerde netto ombuigingen van 14,75 miljard euro, plus de ombuigingen van 3,14 miljard die al door Balkenende-IV in de boeken waren geschreven, als we inderdaad aannemen dat Balkenende-IV 3,2 miljard zou hebben gedekt met bezuinigingen (Financieel Kader, tabel 1, p.1). Dat is overigens niet helemaal correct, want deze post bevat, naast bezuinigingen op uitgavenenveloppen uit het vorige regeerakkoord, inburgering, EZ-subsidies, infrastructuur en overheidslonen, ook de 200 miljoen euro belastingverhoging via
hogere tabaksaccijnzen.
Bron (p. 4)quote:Het vierde verschil is dat de effecten van de beleidsmaatregelen van Balkenende IV (3,14 miljard) bij 14,83 miljard euro worden opgeteld. Dit is oneigenlijk, omdat deze bezuinigingen een regelrecht uitvloeisel zijn van het Crisisakkoord van Balkenende-IV. Daarin was opgenomen dat de ambtenarensalarissen op de nullijn zouden worden gezet, alleen kwam daarvan niets terecht. Conform ‘motie Koolmees’ moest Balkenende-IV deze bezuiniging alsnog invullen. Nu telt Rutte 3 miljard euro van Balkenende-IV mee om de eigen begrotingsprestaties rooskleuriger voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn.
probleem is dat ze geen grote onpopulaire keuzes durven te maken. Kijk, een beetje de cultuursector tegen je in het harnas jagen en een paar honderd miljoen bezuinigen op onderwijs voor slecht presterende kinderen pikt hun achterban nog wel. Maar als je serieus wilt bezuinigen moet je keuzes durven te maken die echt pijn doen. Dan hebben we het over bijvoorbeeld verandering van de HRA, snelle verhoging van de AOW-leeftijd of het afschaffen van de stufi. En die keuzes gaan ze gewoon niet maken. Dus blijft het rommelen met de kaasschaaf en dan kom je niet tot serieuze bezuinigingen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 10:09 schreef Tja..1986 het volgende:
En die 6,25 miljard lastenverzwaring is natuurlijk ook geen bezuiniging. Dus ipv 18 miljard is de bezuiniging van dit kabinet 8,75 miljard. Ik noem de communicatie van kabinet Rutte over de bezuinigingen dus gewoon leugens.
Klopt. Je hebt voor elke grote bezuiniging een grote groep belanghebbenden die daar tegen is. Geeft te meer aan dat er in Nederland een structureel probleem is wat betreft de bevolking die denkt dat dit allemaal via de overheid geregeld moet worden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 10:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
probleem is dat ze geen grote onpopulaire keuzes durven te maken. Kijk, een beetje de cultuursector tegen je in het harnas jagen en een paar honderd miljoen bezuinigen op onderwijs voor slecht presterende kinderen pikt hun achterban nog wel. Maar als je serieus wilt bezuinigen moet je keuzes durven te maken die echt pijn doen. Dan hebben we het over bijvoorbeeld verandering van de HRA, snelle verhoging van de AOW-leeftijd of het afschaffen van de stufi. En die keuzes gaan ze gewoon niet maken. Dus blijft het rommelen met de kaasschaaf en dan kom je niet tot serieuze bezuinigingen.
Hoi.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 08:35 schreef Compatibel het volgende:
Goed stuk, maar verwacht geen serieuze reacties van Rutte-fetisjistenaanhangers.
Volgens mij wordt dat wel vaker gedaan.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 05:22 schreef Friek_ het volgende:
Wacht even, dus de regering bazuint er lekker op los met die 18 miljard bezuinigingen, terwijl 3 miljard daarvan van de vorige regering is en deze door hen nog geeneens precies is ingevuld? Zo kan ik ook de boel flessen.
Volgens mij is de oorzaak banaler, inkomens veranderen gewoon door de bezuinigingen, en mensen houden a) niet van verandering en b) niet van minder inkomen. Daarom kampen sommige Amerikaanse staten bijvoorbeeld ook met een begrotingstekort van 50 %, mensen willen geen inkomen opofferen voor de overheid en daarom ontstaat een begrotingstekort want men wil wel een overheid die geld uitgeeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 13:23 schreef waht het volgende:
Klopt. Je hebt voor elke grote bezuiniging een grote groep belanghebbenden die daar tegen is. Geeft te meer aan dat er in Nederland een structureel probleem is wat betreft de bevolking die denkt dat dit allemaal via de overheid geregeld moet worden.
Dat denk ik ook, gegeven de verkiezingsuitslag, en dat is natuurlijk ook de politieke realiteit, is dit het hoogste haalbare. Er is geen enkele aanwijzing dat een ander kabinet het beter had gedaan in termen van bezuinigingen (overheidsinkomsten inkrimpen dus).quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
Van mij had er ook wel meer (echt) bezuinigd mogen worden, maar dat was bij andere coalitie ook niks geworden.
Precies, VVD/CDA/D66 hadden het denk ik nog wel een stuk beter kunnen doen, maar dat was gezien de uitslag niet mogelijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, gegeven de verkiezingsuitslag, en dat is natuurlijk ook de politieke realiteit, is dit het hoogste haalbare. Er is geen enkele aanwijzing dat een ander kabinet het beter had gedaan in termen van bezuinigingen (overheidsinkomsten inkrimpen dus).
Het grootste probleem in een democratie dit.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is de oorzaak banaler, inkomens veranderen gewoon door de bezuinigingen, en mensen houden a) niet van verandering en b) niet van minder inkomen. Daarom kampen sommige Amerikaanse staten bijvoorbeeld ook met een begrotingstekort van 50 %, mensen willen geen inkomen opofferen voor de overheid en daarom ontstaat een begrotingstekort want men wil wel een overheid die geld uitgeeft.
Dit is dus echt niet het hoogst haalbare vriend, zelfs paars plus was verder gekomen dan de kaasschaafmethodequote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, gegeven de verkiezingsuitslag, en dat is natuurlijk ook de politieke realiteit, is dit het hoogste haalbare. Er is geen enkele aanwijzing dat een ander kabinet het beter had gedaan in termen van bezuinigingen (overheidsinkomsten inkrimpen dus).
Wat Bolkesteijn bedoelt is dat er compromissen gesloten moeten worden, hetzij met zo'n PVV bijvoorbeeld, hetzij met een PvdA.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:17 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Dit is dus echt niet het hoogst haalbare vriend, zelfs paars plus was verder gekomen dan de kaasschaafmethodeHypotheekrenteaftrek, WW, AOW hervormingen en wat bezuinigingen op onnodige cultuursubsidies en we waren een heel eind verder gekomen.
Ik snap best dat veel mensen blij zijn dat er een rechts kabinet is, vanwege de naam ofzo, maar niet doen alsof het niet beter dan dit had gekund.
Met de huidige 'schrale' bezuinigingen mekkeren partijen als de SP en de PvdA al over een 'keihard' en 'oneerlijk' beleid. Heaven forbid dat dit kabinet nog meer zou doen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:17 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Dit is dus echt niet het hoogst haalbare vriend, zelfs paars plus was verder gekomen dan de kaasschaafmethodeHypotheekrenteaftrek, WW, AOW hervormingen en wat bezuinigingen op onnodige cultuursubsidies en we waren een heel eind verder gekomen.
Ik snap best dat veel mensen blij zijn dat er een rechts kabinet is, vanwege de naam ofzo, maar niet doen alsof het niet beter dan dit had gekund.
Ik denk dat voor duidelijke keuzes voor de toekomst, en dus niet de huidige veredelde kaasschaaf, juist de crisis momentum schenkt. Nu had je deals kunnen maken over snelle verhoging van de AOW-leeftijd, en hervorming van de arbeidsmarkt en huizenmarkt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Met de huidige 'schrale' bezuinigingen mekkeren partijen als de SP en de PvdA al over een 'keihard' en 'oneerlijk' beleid. Heaven forbid dat dit kabinet nog meer zou doen.
Ben ik met je eens, maar dit zijn wel maatregelen die 'pijn' doen en veel maatschappelijke weerstand zullen oproepen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:15 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat voor duidelijke keuzes voor de toekomst, en dus niet de huidige veredelde kaasschaaf, juist de crisis momentum schenkt. Nu had je deals kunnen maken over snelle verhoging van de AOW-leeftijd, en hervorming van de arbeidsmarkt en huizenmarkt.
Tja maar met die maatregelen kan je nog uitleggen dat ze nodig zijn om de verzorgingsstaat klaar te maken voor de 21e eeuw. Draag een visie uit op de 21e eeuwquote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:21 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar dit zijn wel maatregelen die 'pijn' doen en veel maatschappelijke weerstand zullen oproepen.
ik vermoed dat de lobby daartegen sterker zal zijn dan tegen versnelde verhoging van de AOW-leeftijdquote:Een snelle en 'populaire' manier om veel geld op te halen zou een complete afschaffing van de ontwikkelingssamenwerking zijn. Mij lijkt dit wel wat.
Toch zullen veel mensen dit niet willen, en ja: dat is NIMBY-gedrag en 'na ons de zondvloed', maar zo is het nu eenmaal. Sowieso is er niet veel politieke moed in Den Haag en is de burger de laatste tijd erg klagerig, en toch ook wel wat mondiger dan in het verleden.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:25 schreef du_ke het volgende:
Tja maar met die maatregelen kan je nog uitleggen dat ze nodig zijn om de verzorgingsstaat klaar te maken voor de 21e eeuw. Draag een visie uit op de 21e eeuw. Wat ze met cultuur gaan doen lijkt eerder op pesten dan dat er een visie achter zit.
Voor mij is het juist geen ideologisch dingetje, maar een snelle en pijnloze manier om jaarlijks zes miljard te besparen. Ik vind het een tikkeltje onzinnig om obligaties uit te geven zodat de staat elders geld kan rondstrooien.quote:ik vermoed dat de lobby daartegen sterker zal zijn dan tegen versnelde verhoging van de AOW-leeftijd. En het is voor mij een beetje als het bezuinigen op cultuur meer een ideologisch dingetje dan dat er visie achter zit.
HRA is een subsidie van de overheid voor eigen woning bezitters en afschaffen ervan is wel degelijk een bezuiniging en geen belastingverhoging.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 21:36 schreef sneakypete het volgende:
[..]
De HRA afschaffen is geen bezuiniging, maar gewoon een belastingverhoging, natuurlijk.
Wat betekent die A in HRA ook al weer?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:05 schreef KvinKerna het volgende:
[..]
HRA is een subsidie van de overheid voor eigen woning bezitters en afschaffen ervan is wel degelijk een bezuiniging en geen belastingverhoging.
Subsidie of geen subsidie: eventuele aanpassingen die zorgen voor een negatief inkomenseffect moeten gecompenseerd worden vind ik (lagere inkomstenbelasting). Al het gejank over graaiende bankiers in Londen ten spijt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:26 schreef Zeeland het volgende:
De HRA is om eigen woning bezit te bevorderen. Een subsidie dus.
Henk heeft een eigen woning, Ingrid huurt. Henk en Ingrid verdienen evenveel en moeten allebei 5000 euro aan belasting betalen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wat betekent die A in HRA ook al weer?
Dat is wel een goed compromis. Bankiers hebben hier niets mee te maken.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Subsidie of geen subsidie: eventuele aanpassingen die zorgen voor een negatief inkomenseffect moeten gecompenseerd worden vind ik (lagere inkomstenbelasting). Al het gejank over graaiende bankiers in Londen ten spijt.
Flop Cohen denkt daar iets anders over.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:41 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Dat is wel een goed compromis. Bankiers hebben hier niets mee te maken.
Klein bier.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:44 schreef Ryon het volgende:
Het punt is dus dat er te weinig bezuinigd wordt? Weg met de stufi dan maar.
Als het weer gecompenseerd wordt dan is er geen of minder sprake van een bezuiniging.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Subsidie of geen subsidie: eventuele aanpassingen die zorgen voor een negatief inkomenseffect moeten gecompenseerd worden vind ik (lagere inkomstenbelasting). Al het gejank over graaiende bankiers in Londen ten spijt.
Naja. Het is toch ook wel enigszins te begrijpen?quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Met de huidige 'schrale' bezuinigingen mekkeren partijen als de SP en de PvdA al over een 'keihard' en 'oneerlijk' beleid. Heaven forbid dat dit kabinet nog meer zou doen.
Oke, maar dat zijn een beetje de onderkneuzen. Niet degenen die met miljarden speculeren op de markten. Die hebben wij ook niet in Nederland, dat is Londen, New York en Hong Kong. Toch wordt dit type telkenmale opgevoerd op het Nederlandse politieke toneel. Door linkse politici natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:59 schreef KvinKerna het volgende:
Degene die het meest profiteren van de HRA zijn de bankiers die meer rente krijgen op hogere hypotheken, makelaars die meer provisie krijgen op hogere woningprijzen, en notarissen die meer provisie krijgen voor het bezegelen van koop en overdracht.
Dat ben ik helemaal met je eens. Kennis is toekomstig geld.quote:Op zondag 6 maart 2011 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik blijf het belachelijk vinden dat we op hoger onderwijs bezuinigen...
Je kan niet zomaar op van alles en nog wat bezuinigen. Gemaakte afspraken en meerjarenplannen kunnen niet zomaar de prullenbak in als de rijksoverheid even geen zin meer heeft om over de brug te komen.quote:Op zondag 6 maart 2011 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Naja. Het is toch ook wel enigszins te begrijpen?
Dit kaas schaaf bezuinigen wat de overheid doet is niet voldoende en grote bezuinigingen zullen straks nog komen. Stel er komt een crisis want Spanje, Griekenland (etc.) steekt de middelvinger op zal er opeens direct 'hard' bezuinigd moeten worden. Zal iedereen het dan wel accepteren?
En deze manier van bezuinigen is natuurlijk niet nodig. Je had zoals je zelf al zei bijv. meer op ontwikkelingssamenwerking kunnen bezuinigen. Dan waren de bezuinigen die voor sommige toch best hard kunnen zijn veel minder geweest en had de PVDA en de SP en die andere linksche partijtjes wel iets anders kunnen vinden om over te mekkeren.
Ik blijf het belachelijk vinden dat we op onderwijs bezuinigen...
Het punt is dat we nu al weten dat dat niet voldoende is. En op deze manier heb je totaal geen defensieve buffer mocht er weer een crisis komen. En het zou niet heel raar zijn als we er weer eentje krijgen. De afgelopen 10 jaar hebben we er toch echt 2 gehad.quote:Op zondag 6 maart 2011 00:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Je kan niet zomaar op van alles en nog wat bezuinigen. Gemaakte afspraken en meerjarenplannen kunnen niet zomaar de prullenbak in als de rijksoverheid even geen zin meer heeft om over de brug te komen.
Dit kabinet probeert om de bezuinigingen zoveel mogelijk in niet essentiële dienstverleningen te laten plaatsvinden. Hopelijk is dat voldoende. Het afschaffen van de HRA en stufi kan mensen echt in de problemen laten komen.
Persoonlijk vind ik dat huizenbezitters daar rekening mee moeten houden. Eigen broek ophouden. Het standaard VVD-verhaal. Huizenbezitters hebben er genoeg van kunnen profiteren. Het is net als je een auto bezit: de benzineprijs kan ook zomaar dertig cent oplopen.quote:Op zondag 6 maart 2011 00:32 schreef Ryon het volgende: Dit kabinet probeert om de bezuinigingen zoveel mogelijk in niet essentiële dienstverleningen te laten plaatsvinden. Hopelijk is dat voldoende. Het afschaffen van de HRA en stufi kan mensen echt in de problemen laten komen.
52% betalen na 50k is ook niet bepaald een VVD-verhaal, maar zo is het nu eenmaal. De facto is de HRA natuurlijk gewoon een belastingkorting.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:02 schreef skrn het volgende:
Persoonlijk vind ik dat huizenbezitters daar rekening mee moeten houden. Eigen broek ophouden. Het standaard VVD-verhaal.
De tarieven worden ook betaald als je huurt. Dus ja, het is een subsidie want hij is niet voor iedereen beschikbaar. En ja, een hypotheekadviseur zal tegen je zeggen dat je altijd rekening mee moeten houden dat de HRA afgebouwd kan worden.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:05 schreef Morendo het volgende:
[..]
52% betalen na 50k is ook niet bepaald een VVD-verhaal, maar zo is het nu eenmaal. De facto is de HRA natuurlijk gewoon een belastingkorting.
Met de HRA subsidieert de overheid anders wel elk jaar voor miljarden de huizenbubbel in Nederland en strijkt de bankensector elk jaar voor miljarden aan extra rente-inkomsten op voor verstrekte hypotheken door kunstmatig hoge huizenprijzen.quote:Op zondag 6 maart 2011 00:26 schreef Morendo het volgende:
[..]
Oke, maar dat zijn een beetje de onderkneuzen. Niet degenen die met miljarden speculeren op de markten. Die hebben wij ook niet in Nederland, dat is Londen, New York en Hong Kong. Toch wordt dit type telkenmale opgevoerd op het Nederlandse politieke toneel. Door linkse politici natuurlijk.
Het is vooral de leraar, getrouwd met de verpleegkundige, die je dan pakt en niet John de Mol.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:10 schreef skrn het volgende:
En ja, een hypotheekadviseur zal tegen je zeggen dat je altijd rekening mee moeten houden dat de HRA afgebouwd kan worden.
Ik zie het probleem van de HRA ook wel. Ik zeg enkel twee dingen:quote:Op zondag 6 maart 2011 01:11 schreef KvinKerna het volgende:
[..]
Met de HRA subsidieert de overheid anders wel elk jaar voor miljarden de huizenbubbel in Nederland en strijkt de bankensector elk jaar voor miljarden aan extra rente-inkomsten op voor verstrekte hypotheken door kunstmatig hoge huizenprijzen.
Als een huis nu een prijs heeft van 300.000 en dit 250.000 (conservatieve prijsvb.) zou zijn als er geen HRA was en mensen niet zo'n hoge hypotheek kunnen krijgen en dus niet zoveel kan en wil betalen voor huizen. Als de hypotheekrente 5% betreft, betekent dit dat de bank voor elke verstrekte hypotheek van 300.000 per jaar 50.000x0,05 = 2.500 extra aan rente-inkomsten krijgt door de HRA. Voor 1 miljoen hypotheken van 300.000 is dit per jaar al 2,5 miljard aan extra rente-inkomsten voor banken.
In werkelijkheid zijn er meer verstrekte hypotheken dan 1 miljoen en vele hypotheken hiervan hebben een waarde die groter zijn dan 300.000. Het is daarom volkomen mogelijk dat banken per jaar meer dan 10 miljard aan extra rente-inkomsten krijgen door de kunstmatig hoge huizenprijzen vanwege de HRA.
In 2009 gaf de overheid met de HRA 11 miljard terug aan eigen woning bezitters. Deze 11 miljard (of meer) geven de eigen woning bezitters op hun beurt elk jaar weer aan banken in de vorm van extra rente door te hoge huizenprijzen.
Voor elk jaar dat de HRA nog blijft bestaan in de huidige vorm geeft de overheid in feite de miljarden van de HRA (in)direct aan de banken!
Ook als je begint af te bouwen met hypotheeksommen van boven de 3.5 ton?quote:Op zondag 6 maart 2011 01:12 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het is vooral de leraar, getrouwd met de verpleegkundige, die je dan pakt en niet John de Mol.
Daar zullen middeninkomens ook enorme last van hebben. En als je de grens weer veel hoger legt, dan bespaar je nauwelijks geld.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:18 schreef skrn het volgende:
Ook als je begint af te bouwen met hypotheeksommen van boven de 3.5 ton?
3.5 ton heb je een aardig huis voor, (bijna) overal in Nederland. Het probleem blijft: huizenbezitters blijven aan het infuus van de overheid en de huizenprijzen zijn kunstmatig hoog. Daarbij heeft de HRA geen nut gehad: Nederland kent zelfs een relatief laag percentage aan koopwoningen. Voorzichtig afschaffen dus, en loop in lijn met de liberalisering van de huurmarkt.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:20 schreef Morendo het volgende:
[..]
Daar zullen middeninkomens ook enorme last van hebben. En als je de grens weer veel hoger legt, dan bespaar je nauwelijks geld.
Ik ben voor een dergelijk 'masterplan'. Maar ik ben ook een politieke realist: wat zouden CDA en VVD daarvoor in ruil moeten krijgen dan? Het kan natuurlijk niet zijn dat zij dat zullen steunen zonder voldoende 'ruilwaar' te krijgen. Ik denk dan aan een geliberaliseerde huurmarkt, afschaffing van de 'verhuisbelasting' (die 6%, hoe heet dat ook alweer...), verlaging van de inkomstenbelasting, ook de hogere schijven. Dit zal er misschien voor zorgen dat de huizenprijs zakt, als bezuiniging heb je er niet zoveel aan.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:24 schreef skrn het volgende:
Ik denk dat je de huizenmarkt heel veel rust geeft als politieke partijen samenwerken en een beleid samenstellen voor de HRA voor de komende dertig jaar. Nu wordt er alleen maar onrust gemaakt doordat dit thema bij elke verkiezingen terugkomt.
Nee. Ontwikkelingssamenwerking is inderdaad een vrij makkelijke.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:23 schreef Morendo het volgende:
Zo komt nog maar eens voren: er zijn geen makkelijke manieren om te bezuinigen, behalve waneer je de ontwikkelingssamenwerking afschaft natuurlijk.
Veel andere smaken zijn er ook niet.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:31 schreef skrn het volgende:
Het lijkt trouwens wel op dat de overheid altijd maar moet bezuinigen.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het reeel is te stellen dat afschaffing van de HRA moet leiden dat a) veel van het bespaarde geld wordt teruggeven aan de burgers met belastingverlagingen en b) het genezend effect op de woningmarkt is aangetoond. Dit laatste natuurlijk in lijn met liberaliseringen binnen de huurmarkt.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:29 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ik ben voor een dergelijk 'masterplan'. Maar ik ben ook een politieke realist: wat zouden CDA en VVD daarvoor in ruil moeten krijgen dan? Het kan natuurlijk niet zijn dat zij dat zullen steunen zonder voldoende 'ruilwaar' te krijgen. Ik denk dan aan een geliberaliseerde huurmarkt, afschaffing van de 'verhuisbelasting' (die 6%, hoe heet dat ook alweer...), verlaging van de inkomstenbelasting, ook de hogere schijven. Dit zal er misschien voor zorgen dat de huizenprijs zakt, als bezuiniging heb je er niet zoveel aan.
Mee eens, het is daarom beter, rechtvaardiger en logischer om de lasten te leggen bij de banken die al deze jaren té hoge hypotheken hebben verstrekt en daarmee extra rente-inkomsten hebben gegenereerd.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:20 schreef Morendo het volgende:
[..]
Daar zullen middeninkomens ook enorme last van hebben. En als je de grens weer veel hoger legt, dan bespaar je nauwelijks geld.
ik denk dat miljoenen huizenbezitters het toch als een lastenverhoging zullen zien als ze plotseling minder terugkrijgen van de betaalde loonheffing...quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:05 schreef KvinKerna het volgende:
[..]
HRA is een subsidie van de overheid voor eigen woning bezitters en afschaffen ervan is wel degelijk een bezuiniging en geen belastingverhoging.
Minder uitgeven of meer binnenhalen, wat boeit het...We hebben nou eenmaal een crisis, die moet betaald worden, linksom of rechtsom, uiteindelijk kost het je als burger hetzelfde. De werkelijke strijd is natuurlijk wie gaat meer betalen dan de ander? Zijn de migranten, kunstenaars, werknemers, werkgevers, ect etc de lul? Die strijd is gaande, daarom staat elke groep op hun achterste pootjes als er sprake is van bezuinigingen op hun groep en probeert iedereen op de oude voet verder te gaan, in de hoop dat de rekening bij een ander gelegd wordt.quote:Benoem dingen zoals ze zijn. Cijfers en woorden verdraaien zodat het hun eigen doel dienen is uiterst zwak van kabinet Rutte. Als kabinet hebben ze een voorbeeld functie. Als de regering van Nederland al cijfers en woorden manipuleren zodat het lijkt dat ze goed presteren, hoe wilt deze regering Nederland uit de economische crisis halen die juist veroorzaakt is vanwege eenzelfde soort manipulatie door self-serving bankiers!
De uitgaven van de staat gaan niet omlaagquote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:05 schreef KvinKerna het volgende:
[..]
Benoem dingen zoals ze zijn. Cijfers en woorden verdraaien zodat het hun eigen doel dienen is uiterst zwak van kabinet Rutte. Als kabinet hebben ze een voorbeeld functie. Als de regering van Nederland al cijfers en woorden manipuleren zodat het lijkt dat ze goed presteren, hoe wilt deze regering Nederland uit de economische crisis halen die juist veroorzaakt is vanwege eenzelfde soort manipulatie door self-serving bankiers!
Boven de miljoen scheelt al een miljard per jaar. Dat loopt daarna snel op.quote:Op zondag 6 maart 2011 01:20 schreef Morendo het volgende:
[..]
Mensen eisen wel een luxe overheid, maar volgens mij werkt ongeveer de heft van de beroepsbevolking parttime, en houdt de andere helft ook zijn work-life balance in de gaten.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 14:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is de oorzaak banaler, inkomens veranderen gewoon door de bezuinigingen, en mensen houden a) niet van verandering en b) niet van minder inkomen. Daarom kampen sommige Amerikaanse staten bijvoorbeeld ook met een begrotingstekort van 50 %, mensen willen geen inkomen opofferen voor de overheid en daarom ontstaat een begrotingstekort want men wil wel een overheid die geld uitgeeft.
Ja. Ik ben links, maar ik slaap niet lekker met zo'n grote staatsschuld. En het helpt niet mee dat links iedere keer staat te huilen, en zo alle bezuinigingen tegen houdt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Eerst maar eens ontwikkelingssamenwerking op de schop nemen.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Boven de miljoen scheelt al een miljard per jaar. Dat loopt daarna snel op.
Tja je stelling om maar helemaal met OWS te stoppen is geen realistischequote:Op zondag 6 maart 2011 15:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Eerst maar eens ontwikkelingssamenwerking op de schop nemen.
Herstelbetalingen alleen enkel aan de landen die gekoloniseerd zijnquote:Op zondag 6 maart 2011 15:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja je stelling om maar helemaal met OWS te stoppen is geen realistische.
Wanneer Jan Modaal wordt bedreigt met allerhande bezuinigingen en lastenverzwaringen, we merken daar nu in principe nog weinig van, dan wordt de druk om een paar miljard van OWS af te snoepen wel groter. En onder druk wordt alles vloeibaar. Een volledige afschaffing zie ik ook niet snel gebeuren.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja je stelling om maar helemaal met OWS te stoppen is geen realistische.
Een paar miljard kan wel, daar zijn ze nu ook al mee bezig. Het is een van de weinige ministeries die dit jaar en vorig jaar daadwerkelijk minder te besteden had dan daarvoor. Het is echter ook geen post waar je maar van kan blijven snoepen.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:18 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wanneer Jan Modaal wordt bedreigt met allerhande bezuinigingen en lastenverzwaringen, we merken daar nu in principe nog weinig van, dan wordt de druk om een paar miljard van OWS af te snoepen wel groter. En onder druk wordt alles vloeibaar. Een volledige afschaffing zie ik ook niet snel gebeuren.
Ze zijn toch van 0,8% naar 0,7% BBP gegaan? Dat ligt meer in de orde van grote van een half miljard.quote:Op zondag 6 maart 2011 15:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een paar miljard kan wel, daar zijn ze nu ook al mee bezig. Het is een van de weinige ministeries die dit jaar en vorig jaar daadwerkelijk minder te besteden had dan daarvoor. Het is echter ook geen post waar je maar van kan blijven snoepen.
Er zal ook op andere gebieden echt gesneden moeten gaan worden.
Klopt er kan nog wel meer af. maar omdat ze geld krijgen als % van het BNP was het ook op natuurlijke wijze al wat gedaald nog naast die 0,1%. Dat bedoelde ik. Het is een van de weinige ministeries die daadwerkelijk minder uit kon geven in plaats van minder geld extra..quote:Op zondag 6 maart 2011 15:28 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ze zijn toch van 0,8% naar 0,7% BBP gegaan? Dat ligt meer in de orde van grote van een half miljard.
Ik denk dat je bezuinigingen beter kunt verkopen aan de 'normale' burger indien je ook dergelijke heilige huisjes niet ontziet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |