MaximumRush | donderdag 3 maart 2011 @ 15:39 |
M'n vader gaat in Duitsland werken bij een Duits bedrijf. Hij gaat daar ook een appartement huren omdat de afstand te groot is om op en neer te rijden. Nu gaat hij zich ook inschrijven in Duitsland zodat hij in zijn auto met Duitse kenteken ook in Nederland mag rijden. Nu is mijn vraag, mag ik hier ook in rijden? | |
Dennis101 | donderdag 3 maart 2011 @ 15:41 |
Nee (je kunt geloof ik wel een eenmalige heffing aanvragen voor 2 weken per jaar om er in te rijden). | |
kikoooooo | donderdag 3 maart 2011 @ 15:43 |
Neen, is een economisch delict. Kost je gigantisch veel knaken. | |
Conflict | donderdag 3 maart 2011 @ 15:47 |
Hier net zo'n topic: Buitenlandse auto rijden in NL | |
blackie007 | donderdag 3 maart 2011 @ 15:48 |
Waarom zou dit een economisch delict zijn? Je bent toch ingeschreven als inwoner in Duitsland. | |
kikoooooo | donderdag 3 maart 2011 @ 15:48 |
Zijn vader ja. TS niet. | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 3 maart 2011 @ 15:49 |
Zijn vader ja. TS zelf niet. Zijn vraag was dan ook of HIJ erin mag rondrijden in Nederland. | |
pillenboer | donderdag 3 maart 2011 @ 15:51 |
Wat een onzin, natuurlijk mag dat. Als jouw Duitse vrienden hier op bezoek komen mag jij toch ook in hun auto rijden. Het moet natuurlijk wel incidenteel zijn en niet 48 weken van het jaar. | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 3 maart 2011 @ 15:54 |
Nein, das ist verboten. | |
Sjeen | donderdag 3 maart 2011 @ 16:08 |
Nein... http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm-vrijstelling/ | |
Hiya | donderdag 3 maart 2011 @ 16:19 |
Tuurlijk mag het, kost je wel de BPM die je nog even mag aftikken ![]() | |
fris | donderdag 3 maart 2011 @ 16:20 |
het mag wel gratis als je vader erbij in de auto zit je mag hem dus wel naar het ziekenhuis brengen in zijn auto, maar als je hem daar achterlaat mag je niet terugrijden (tenzij je vooraf de eerder genoemde ontheffing vraagt enzo) | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 3 maart 2011 @ 17:00 |
Nee, ook dat mag niet. | |
Halcon | donderdag 3 maart 2011 @ 23:51 |
Hij mag gewoon in de auto van zijn vader rijden op het moment dat zijn vader daar toestemming voor heeft gegeven. | |
Dennis101 | donderdag 3 maart 2011 @ 23:52 |
Natuurlijk mag dat, zorg dan alleen wel dat je niet staande gehouden wordt, want dat zou wel eens erg vervelend kunnen worden. | |
Halcon | donderdag 3 maart 2011 @ 23:53 |
Want? Je krijgt 'n boete als je in Nederland rondrijdt met een auto met een buitenlands kenteken? | |
Dennis101 | donderdag 3 maart 2011 @ 23:54 |
Lees eens wat links/reacties die in dit topic staan. De link van Sjeen legt het prima uit. | |
Halcon | donderdag 3 maart 2011 @ 23:57 |
Dus hij kan prima in de auto van zijn vader rijden. Het is dan aan de overheid om te bewijzen dat hij dat structureel doet en dat zal niet meevallen als TS een beetje slim is. ![]() | |
Dennis101 | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:00 |
Volgens lees jij ergens overheen. Wanneer er geen vrijstelling is aangevraagd om er in te rijden kan TS de volledige import BPM heffing betalen. Zie ook het voorbeeld uit het topic van Conflict. De overheid hoeft helemaal niet te bewijzen dat TS er structureel in rijdt, er überhaupt in rijden kost je al BPM als je gesnapt wordt. | |
Halcon | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:06 |
Leuk allemaal, maar juridisch houdt dit gewoon geen stand. Als je de puf hebt dit tot de laatste snik uit te vechten, win je dit wel. Het is in strijd met de Europese rechten omtrent het vrij verkeer van personen en goederen. De overheid erkent dit ook door voornemens te zijn BPM af te schaffen. Als de leaseauto van je (buitenlandse) werkgever is, kunnen ze je ook niets maken volgens mij. | |
Dennis101 | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:09 |
Avondschool Europees recht gevolgd? Of heb je daadwerkelijk kennis van zaken? Toch grappig dat jij het beter weet dan de Nederlandse staat met een regel die al tijden bestaat. | |
Halcon | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:12 |
De Nederlandse staat is al wel vaker door de EU op de vingers getikt. Alsof de Nederlandse staat het altijd bij het juiste eind heeft... Dat zijn ook maar mensen, mensen met als enig doel de burger zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen. ![]() | |
Dennis101 | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:14 |
Uiteraard, maar toch zou ik TS (of wie dan ook) adviseren om niet in de auto van zijn vader te gaan rijden. | |
Halcon | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:20 |
Je kunt er best mee weg komen. Kan initieel wat gedoe opleveren natuurlijk. Ben je daar bang voor, dan moet je het laten. Ben je daar niet bang voor, dan kun je dit gerust doen. | |
Dennis101 | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:22 |
Ik mis daar toch echt even een goede onderbouwing van. | |
Halcon | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:23 |
Die is al gegeven. | |
Dennis101 | vrijdag 4 maart 2011 @ 00:35 |
Vind je het heel erg als ik de site van de BD en het gerechtshof in Den Bosch eerder geloof dan een willekeurige fokker? | |
Cortax | vrijdag 4 maart 2011 @ 07:30 |
Deze regel heeft echt geen fluit met het vrije verkeer van personen en goederen te maken. Volgens jouw redenatie zou het feit dat je 18 moet zijn en een rijbewijs moet hebben dan ook niet juridisch stand kunnen houden, want het beperkt het vrije verkeer van personen en goederen. Doe eens onderzoek naar de termen waar je mee smijt. | |
Sjeen | vrijdag 4 maart 2011 @ 08:59 |
Mits hiervoor een ontheffing aangevraagd is, kun je inderdaad gewoon in een leaseauto van je buitenlandse werkgever rijden. Bron Maar goed, die vlieger gaat hier niet op ![]() | |
Maharbal | vrijdag 4 maart 2011 @ 09:37 |
Mwah, het Europese Hof heeft al aangegeven dat de Nederlandse BPM heffing op auto's met buitenlandse kentekens sowieso al in strijd is met Europees Recht, en heeft Nederland ook het (dwingende) advies gegeven de BPM af te gaan schaffen. Er is ook veel discussie gaande in de literatuur/jurisprudentie of de BPM nou mag of niet. De BD houdt zich erg fanatiek aan de regels van de BPM, maar de algemene consensus is toch dat die regels in strijd zijn met Europees Recht. Het duurt alleen zo lang eer het HvJ uitspraak doet, maar de uitspraken beginnen nu wat binnen te rollen. In de fiscaliteit kan deze regel zeker wel in strijd zijn met het vrije verkeer van <x>, het gaat immers on een regeling die ervoor zorgt dat het importeren van auto's extra kosten met zich meebrengt, en in die zin discriminerend is/zou kunnen zijn. Er is ook al een hoop over geschreven overigens. Het gaat vrijwel altijd om fiscale aangelegenheden. | |
Xiphos | vrijdag 4 maart 2011 @ 09:39 |
Dat, en bij de gemiddelde duitse verzekering moet je de berijders op naam meeverzekeren, en die doen dat meestal niet met nederlanders. Dus rij je ook nog eens onverzekerd. | |
ueberduitser | vrijdag 4 maart 2011 @ 10:30 |
ik heb mijn bijrijders echt niet op naam verzekerd hoor... ![]() | |
Halcon | vrijdag 4 maart 2011 @ 18:38 |
Klip en klaar dat dit in strijd is met het Europees recht. Dat je er gedoe mee kunt krijgen, onderschrijf ik. Maar ik ben er van overtuigd dat als je dit tot op de bodem uit wilt vechten, je dit wint. | |
Metalfreak | vrijdag 4 maart 2011 @ 18:42 |
En hoe zit het eigenlijk andersom, een collega van me woont in België en heeft gewoon een Nederlandse auto van de zaak... Die wordt 90% van de tijd ook in Nederland gebruikt en staat op naam van de zaak. | |
Halcon | vrijdag 4 maart 2011 @ 18:50 |
Nooit last mee gehad. | |
Bijvlagenzinvol | vrijdag 4 maart 2011 @ 19:36 |
Die is bang voor de Belgische BPM ofzo ![]() | |
Marloes | zaterdag 5 maart 2011 @ 01:55 |
Hm, goed om te weten ![]() M'n auto wel eens naar een Duitse garage gebracht om te laten maken en toen vrolijk een poosje in een leen vw foxje rondgereden met Duits kenteken ![]() | |
Fred | zaterdag 5 maart 2011 @ 15:19 |
De vader van TS gaat officieel in Duitsland wonen, dus mag hij ook in een Duitse auto rijden. Alleen als je officieel in Nederland woont mag je niet zomaar in een auto uit het buitenland rijden. | |
niels0 | dinsdag 8 maart 2011 @ 00:27 |
Er zijn zoveel situaties denkbaar dat je in een buitenlandse auto rijd waarbij de eigenaar niet naast je zit. Wat Halcon zegt houd bepaalt steek. Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me dat ze je niet een hele BPM kunnen laten dokken wanneer dit incidenteel gebeurd. De belastingdienst zal het heus wel proberen in eerste instantie, zoals gewoonlijk, maar met een advokaat denk ik dat je ermee wegkomt. Edit: Ik sta als nederlander met dito paspoort ingeschreven in Duitsland en de ene keer rijd ik met een duitse wagen die niet van mij is, andere keer met een nederlandse. Deense wagen ook wel 'ns en geen huurwagens. Nog nooit aangehouden trouwens maar het zou een beetje belachelijk zijn om me BPM van een Audi A6 te laten betalen wanneer die wagen niet van mij is. Kom ik mee weg, ben ik van overtuigd. De meeste mensen laten zich te makkelijk intimideren en betalen het om maar van het gelazer af te zijn. Watjes, iedereen voelt toch dat het onredelijk is. [ Bericht 19% gewijzigd door niels0 op 08-03-2011 00:38:16 ] | |
ueberduitser | dinsdag 8 maart 2011 @ 11:29 |
Daarin zit het verschil, jij woont net als ik in Duitsland en daar mag het gewoon. Ik rij regelmatig in Nederlandse en duitse auto's, zowel in duitsland als in nederland. Dat mag allemaal. Het gaat om personen die in NL ingeschreven staan en in een voertuig rijden met buitenlands kenteken. Die BPM "mist" de staat en willen ze maar al te graag even innen als je gepakt wordt. | |
Dennis101 | dinsdag 8 maart 2011 @ 11:41 |
Zoals al eerder gezegd heeft een rechtbank in Den Bosch iemand hier al eens voor veroordeeld, wil je je gelijk halen dan zal je heel wat hoger op moeten. Tenzij je tijd/geld teveel hebt zou ik hier persoonlijk voor passen. | |
Knutknuttsson | dinsdag 8 maart 2011 @ 11:47 |
Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden, maar ik neem het risico niet meer. Vroeger leende ik mijn auto wel eens uit aan mijn vader (ik woon in buitenland, ouders in NL), zodat hij met zijn kleinkinderen in mijn auto op stap kon. Na het lezen van het andere topic hierover doe ik dat dus niet meer. En in mijn ogen is mijn vader geen belastingontduiker als hij met mijn auto naar de dierentuin rijdt, maar de staat zegt blijkbaar anders. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:20 |
Nee, jij woont in Nederland, dus als je hier in een auto rijdt, moeten daar Nederlandse kentekenplaten opzitten. Dat het een geleende auto is doet er niet toe. Onder bepaalde voorwaarden kun je vrijstelling krijgen, maar die gelden in zeer specifieke gevallen (bijvoorbeeld; je krijgt pech in Frankrijk en je krijgt daar een vervangende auto om mee naar Nederland te rijden. Als je dit aanmeldt, mag je tijdelijk (niet langer dan twee weken) rijden met een Frans nummerbord). In jouw situatie kun je geen vrijstelling krijgen, aangezien je de auto sporadisch maar wel gespreid over het jaar wil gebruiken. De boete is heel erg hoog (tenzij het een BPM-vrije auto is), dus niet doen! | |
#ANONIEM | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:21 |
Elke Nederlandse ingezetene die in Nederland rondtuft met een auto met buitenlandse kentekens kan dan wel zeggen dat dit "echt de allereerste keer was" en dat ze "alleen maar even met de kleinkinderen naar de dierentuin" gingen. Onzin dus. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:23 |
Leg dat dan eens uit, meneer de expert! | |
#ANONIEM | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:25 |
Inderdaad, en in veel situaties kun je dus ook tijdelijk vrijstelling krijgen. Als jij in Frankrijk op vakantie bent en je auto gaat kapot zul je bijvoorbeeld van een Frans familielid een auto kunnen lenen om terug te rijden naar Nederland. Even doorgeven en je mag er zo mee de Nederlandse weg op zonder dat je risico loopt om de BPM te betalen. Je hebt ook nog eens twee weken de tijd om het ding terug te brengen. | |
Marloes | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:26 |
En hoe zit het dan met auto's waarover je in NL geen BPM hoeft te betalen? Die nieuwe zuinige modelletjes? Dan mag het wel? | |
#ANONIEM | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:26 |
In Belgie kennen ze geen BPM, dus ik verwacht niet dat die zich er druk om maken. | |
Oksel | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:28 |
Ik rij met Duits kenteken regelmatig in Nederland. Auto staat op naam van mijn Duitse schoonpa, ik sta ingeschreven op een Duits adres, en dat is adres officieel mijn 'hoofdadres'. Daarnaast heb ik een Nederlands adres. Ik heb altijd bewijs bij me dat ik in Duitsland ingeschreven sta. Verder ben ik officieel verzekerd (op naam) om met die auto te rijden. Ik verblijf overigens ook regelmatig op het Duitse adres, maar ook regelmatig op het Nederlandse adres. Zal 50%-50% zijn. Kortom @ TS: Schrijf je in op het Duitse adres, als 2e adres (en ja, je mag je op 2 adressen inschrijven), en zorg dat je daar ook regelmatig bent. Zorg dat je de auto op jouw naam laat bijverzekeren, en dat je kan aantonen dat je een Duits adres hebt. En dat je kan aantonen dat je relgematig op dat Duitse adres te vinden bent. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 maart 2011 @ 14:47 |
Volgens mij moet je dan wel aannemelijk kunnen maken dat je ook daadwerkelijk vaak in Duitsland bent. Als jij dus in Alkmaar woont (2de adres) en werkt, en het Duitse adres is 10 uur rijden verderop, zal die vlieger wellicht niet opgaan. | |
Oksel | dinsdag 8 maart 2011 @ 15:14 |
Woon vlak aan de grens, heb Duitse verloofde en zit in een business waarvan veel spul uit Duitsland komt.. ![]() | |
Knutknuttsson | dinsdag 8 maart 2011 @ 18:33 |
In ons geval was het geen onzin, alleen gebrek aan kennis. Want laten we eerlijk zijn; als je je auto uitleent aan je vader voor een ritje denk je niet gelijk: "Ohoh, mijn bpm!". Ik niet tenminste, en ik denk dat het bij anderen ook 9 van de 10 keer het niks te maken heeft met stelselmatig belastingontduiken, maar onwetenheid over het feit dat het niet mag. | |
Dennis101 | dinsdag 8 maart 2011 @ 19:30 |
Sinds wanneer is onwetendheid een geldige reden om iets te doen wat niet mag? Ik zie je punt wel, maar grote kans dat je gewoon de lul bent als je gepakt wordt. | |
Halcon | dinsdag 8 maart 2011 @ 19:31 |
Vrij verkeer van personen en goederen? Nog nooit van gehoord? | |
ueberduitser | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:02 |
zo vrij is dat verkeer van personen en goederen helaas niet hoor. ![]() | |
Knutknuttsson | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:21 |
Het is geen geldige reden, en nu ik het weet doe ik het ook niet meer. Maar het is natuurlijk niet de meest bekende wet uit het wetboek. Als ik niet het andere topic hierover op FOK! toevallig had gelezen, had ik het nooit geweten. En nooit bij stilgestaan ook. [ Bericht 0% gewijzigd door Knutknuttsson op 08-03-2011 20:29:36 ] | |
von_Preussen | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:26 |
Kan je dat verduidelijken? Er rijden hier in de buurt tientallen Nederlanders rond met Duits kenteken en er is geen haan die er naar kraait. De politie sowieso niet, aangezien deze niet over het innen van belastingen gaan. De enige die eventueel moeilijk zou kunnen doen is de douane, maar die zie je zelden. | |
Dennis101 | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:28 |
Lees het topic eens zou ik zeggen. | |
Halcon | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:38 |
Daarom is Nederland ook op de vingers getikt. | |
von_Preussen | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:42 |
Ik ben op zoek naar praktijkvoorbeelden, niet naar mensen met wetgeving in de hand die zitten te roeptoeren dat je zo vreselijk zwaar de lul bent. | |
Dennis101 | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:44 |
Nogmaals, lees het topic. Zie de link van Conflict: Buitenlandse auto rijden in NL | |
Halcon | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:44 |
Ik heb er nooit problemen mee gehad. | |
Dennis101 | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:45 |
Ben je ooit staande gehouden door de politie/douane? | |
Halcon | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:47 |
Door de politie wel (voor alcoholcontroles en een keer in verband met een niet-werken licht). Door de douane niet. De douane houdt ook niet zomaar personenwagens met een buitenlandse nummerplaat staande. | |
Barcaconia | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:52 |
Ik ben hiervoor al eens aangehouden. De douane geeft doorgaans 1 waarschuwing omdat ze ook weten dat 90% van de mensen niet op de hoogte is van deze (kromme) wetgeving. Ik heb dus geen boete gehad. Een goede bekende van me heeft WEL ooit direct de 1ste keer de BPM moeten betalen + boete omdat aan de situatie waarin hij de overtreding maakte duidelijk te zien was dat het geen incidenteel ding was. | |
Dennis101 | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:55 |
Ik lees ook net ergens dat de douane inderdaad eerst een waarschuwing zal geven (tenzij overduidelijk is dat er sprake is van stelselmatig gebruik). Dat kan dan nog meevallen. Overigens geldt deze regel pas sinds 2007. | |
von_Preussen | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:56 |
Juist, dat heb ik op die manier ook meegekregen, dat men eerst een waarschuwing uitdeelt. Wat bedoel je met overduidelijk te zien? Stond de auto op zijn naam? | |
Halcon | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:57 |
Ken wel iemand die weleens problemen heeft gehad, maar die reed met een Duits kurzzeitkenteken. Daarvan zie je er trouwens ook steeds meer rondrijden. | |
Barcaconia | dinsdag 8 maart 2011 @ 20:58 |
Ik heb de douanier nog een beetje uitgevraagd, aardige man overigens, en hij vertelde dat ze dit vaak doen omdat veel mensen gewoon oprecht geen flauw benul hebben dat dit niet mag. Was een buitenlandse raceauto van iemand anders met hun namen op de raam gestickerd door de binnenstad van Zandvoort ![]() | |
von_Preussen | dinsdag 8 maart 2011 @ 21:06 |
Precies hetzelfde hier, ik ken een aantal mensen persoonlijk die jarenlang op buitenlands kenteken hebben rondgereden, terwijl ze in Nederland woonachtig zijn. Sterker nog, iemand moest voor een echtscheiding naar de belastingdienst waar o.a. ook de auto op buitenlands kenteken werd gecontroleerd, maar het interesseerde de BD geen éne flikker. Daarnaast een behoorlijk aantal Duitse medestudenten die ook gewoon op Duits kenteken blijven rijden ondanks dat ze in Nederland ingeschreven staan, sterker nog, de gemeente heeft voor een enkeling zelfs een parkeervergunning op Duits kenteken uitgegeven. Daarnaast zijn deze mensen natuurlijk ook in politiecontrole's etc. terechtgekomen, ook daar werd nooit moeilijk over gedaan dat een Nederlands ingezetene in een buitenlandse auto zat. Het enige voorval dat ik mij kan heugen waar er wél problemen waren is van horen zeggen, o.a. het nieuwsbericht in het andere topic en een item bij wegmisbruikers (maar dat was geen echt Duits kenteken, "slechts" een exportkenteken) en natuurlijk nu Barcaconia. Controle's door de Douane van "buitenlandse auto's" heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt of ergens gehoord. Het enige waar ik me dan zorgen over maak is "operatie ochtendgloren", waar naast de politie schijnbaar de Douane ook aanwezig is. | |
Accordtje | dinsdag 8 maart 2011 @ 23:41 |
De naheffing BPM wordt niet direct opgelegd. Over het algemeen wordt je een eerste keer gewaarschuwt. Zeker in dit geval van TS zal het wel loslopen. Zijn vader staat ingeschreven in Duitsland, heeft een Duitse auto en mag daarmee in Nederland rijden (mits niet structureel natuurlijk). Als TS dan die auto leent op het moment dat pa in Nederland is dan mag dat officieel natuurlijk niet, echter aangezien er geen intentie is om de BPM te omzeilen zal je bij een eerste keer een waarschuwing krijgen. | |
#ANONIEM | woensdag 9 maart 2011 @ 08:07 |
En jij denkt werkelijk dat zakelijke importeurs van auto's - mensen die hier hun geld mee verdienen - hier nog nooit achteraan zijn gegaan? | |
Maharbal | woensdag 9 maart 2011 @ 08:54 |
Lees mijn reactie op de eerste pagina nog eens. Ga voor de gein ook even op zoek naar arresten/uitspraken van het HvJ omtrent dit onderwerp. Er is al lang en breed geprocedeerd over dit onderwerp en Nederland heeft al te horen gekregen dat de BPM heffing (en ook deze vorm) in strijd is met het vrije verkeer van mensen/goederen/diensten in Europa. Waarom denk je dat de BPM wordt afgeschaft? | |
Oksel | woensdag 9 maart 2011 @ 09:58 |
Ik ben in mijn Duitse auto met Duits kenteken al een aantal keren staande gehouden voor bijv. alcohol check. Ook een keer dat de politie zeer over de zeik was door me, zelfs toen deden ze niet moeilijk. Pas was er een controle door Douane / Belastingdienst, maar toen werd ik niet staande gehouden. | |
von_Preussen | woensdag 9 maart 2011 @ 10:17 |
Kan je wat meer over de controle door de Douane / Belastingdienst vertellen? Staan ze dan aan de grens auto's aan te houden? | |
Oksel | woensdag 9 maart 2011 @ 12:11 |
Was 30-40km van de grens.. ze hielden alles aan, geen idee waar ze op mikten. | |
john_ven24 | woensdag 9 maart 2011 @ 14:05 |
Dat jij hier niet mee bekend bent. Ze staan bijvoorbeeld regelmatig bij de grens A3-A12 te controleren, meestal spot controle maar ook af en toe 100%. Meestal mag je er meteen langs als ze aan je duitse kenteken zien dat je uit de buurt komt, maar ik ben ook wel eens gecontroleerd met m'n KLE kentekenplaat. Waar TS tevens op moet letten bij het lenen van de auto is de verzekering. In Duitsland is het vaak het geval dat enkel de eigenaar van de auto in de auto mag rijden, pas daar goed mee op, anders rijd je ook nog eens onverzekerd rond! | |
Hiya | woensdag 9 maart 2011 @ 14:11 |
Ik zou juist denken dat al die grensgangers gecontroleerd worden, waarom worden die juist niet gecontroleerd? | |
von_Preussen | woensdag 9 maart 2011 @ 14:12 |
Ik vind het ook opmerkelijk dat ik nooit in een dergelijke controle verzeild ben geraakt of hem tenminste heb gespot, want ik rij per jaar letterlijk tientallen keren de grens over (weliswaar zelden via de A3 / A12). Volgens mij maar 1 keer een busje van de Douane aan de grens zien staan, maar die deden verder niets (stonden er wel met een apparaat langs de weg, ik neem aan om alle kentekens te scannen?). En Duitse kentekens die van "ver" komen staan extra in de belangstelling, dus laten we zeggen kentekens uit HH (Hamburg) en M (München) kunnen op meer aandacht rekenen dan "lokale" kentekens? Dat is idd een punt van aandacht, of je compleet onverzekerd bent of alleen WA-dekking hebt weet ik niet (alhoewel, wettelijk gezien moet je een WA hebben, dus dat zal dan wel). Maar bij familie in Duitsland heb ik dit ook vaker te horen gekregen, dat is idd anders dan in Nederland. | |
john_ven24 | woensdag 9 maart 2011 @ 14:15 |
Geen idee, waarschijnlijk omdat die er iedere dag voorbij komen en als ze wat doen wat niet mag wel een andere route kiezen? Bij de A3/A12 staat regelmatig de douane en om de dag sowieso de marechaussee te controleren. 100 % controle doen ze denk ik om de 2 maanden ofzo. Ik kom er al bijna 4 jaar een paar keer per week langs. | |
von_Preussen | woensdag 9 maart 2011 @ 14:19 |
Dan zal er op die route wel meer te halen vallen (lijkt me ook de drukste grensovergang van Nederland / Duitsland?), want ik zie ze op de A1 / A30 echt nooit staan. De enige keer dat ik ben staande gehouden was door de Duitse politie, maar dat ging niet over het kenteken. | |
kingmob | woensdag 9 maart 2011 @ 14:20 |
Schandalig ![]() Goed dat ik dit weet nu, kan mijn Duitse auto dus niet door een ander laten besturen, lekker is dat... | |
john_ven24 | woensdag 9 maart 2011 @ 14:23 |
De kans dat ze je vatten is gewoon zeer klein, ik ben in NL in mijn auto op duits kenteken welgeteld 3x staande gehouden in 4 jaar. 1x door de douane bij de grens, 2x door de politie waarvan 1x door te hard rijden. Ik leen mijn auto ook wel eens uit, maar meestal zit ik er dan wel langs, ik weet niet of het dan wel mag? | |
von_Preussen | woensdag 9 maart 2011 @ 14:26 |
Van wat ik heb gelezen mag iemand anders de auto wél besturen als de eigenaar er naast zit. Verder ben ik het met je wat betreft de pakkans helemaal eens, in Nederland ben ik in de afgelopen 2,5 jaar nog nooit door de politie of Douane staande gehouden, slechts 1x een bekeuring gekregen via het CJIB (voor auto op Duits kenteken). Edit: en 1x een alcoholcontrole gehad en met de agent Duits gesproken, die heeft verder niet naar papieren gevraagd. | |
kingmob | woensdag 9 maart 2011 @ 14:28 |
Dat vraag ik me ook wel af idd. Als ik hem zelf niet bestuur is dat vooral omdat ik gedronken heb. Maar eerlijk gezegd vind ik het sowieso onzin, de omgekeerde wereld. | |
Halcon | woensdag 9 maart 2011 @ 19:52 |
Misschien moet je dit topic maar eens 'n keertje goed lezen... ![]() | |
Rewimo | woensdag 9 maart 2011 @ 20:28 |
Bij Beek (bij Berg en Dal) staan ze ook vaak te controleren (marechaussee). Daar pikken ze er vooral Polen tussenuit en oude auto's. En ondanks dat ik al een paar keer heb moeten stoppen en vrolijk "goedemorgen" zei vanuit mijn Duits bekentekende auto, mocht ik altijd doorrijden ![]() Bij de A12 staan ze overigens altijd aan de Nederlandse kant te controleren, dus alles wat Nederland binnenrijdt. Als daar net over de grens de matrixborden op 70 staan weet je dat er controle is. |