Die is al gegeven.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik mis daar toch echt even een goede onderbouwing van.
Vind je het heel erg als ik de site van de BD en het gerechtshof in Den Bosch eerder geloof dan een willekeurige fokker?quote:
Deze regel heeft echt geen fluit met het vrije verkeer van personen en goederen te maken. Volgens jouw redenatie zou het feit dat je 18 moet zijn en een rijbewijs moet hebben dan ook niet juridisch stand kunnen houden, want het beperkt het vrije verkeer van personen en goederen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar juridisch houdt dit gewoon geen stand. Als je de puf hebt dit tot de laatste snik uit te vechten, win je dit wel. Het is in strijd met de Europese rechten omtrent het vrij verkeer van personen en goederen. De overheid erkent dit ook door voornemens te zijn BPM af te schaffen.
Als de leaseauto van je (buitenlandse) werkgever is, kunnen ze je ook niets maken volgens mij.
Mits hiervoor een ontheffing aangevraagd is, kun je inderdaad gewoon in een leaseauto van je buitenlandse werkgever rijden.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar juridisch houdt dit gewoon geen stand. Als je de puf hebt dit tot de laatste snik uit te vechten, win je dit wel. Het is in strijd met de Europese rechten omtrent het vrij verkeer van personen en goederen. De overheid erkent dit ook door voornemens te zijn BPM af te schaffen.
Als de leaseauto van je (buitenlandse) werkgever is, kunnen ze je ook niets maken volgens mij.
Bronquote:Werknemersvrijstelling
Bent u werknemer van een in het buitenland gevestigde onderneming? Dan kunt u onder voorwaarden een werknemersvrijstelling van bpm krijgen voor personenauto's, bestelauto's en motoren die in het buitenland zijn geregistreerd. U vraagt een vrijstelling aan met het formulier Aanvraag vergunning vrijstelling bpm werknemer.
Voorwaarden
Hoofdvoorwaarde voor deze vrijstelling is dat de personenauto, bestelauto of motor door een in het buitenland gevestigde werkgever ter beschikking is gesteld aan een in Nederland wonende werknemer. In de vrijstellingsvergunning kunnen inwonende gezinsleden worden vermeld die de personenauto, bestelauto of motor privé mogen gebruiken.
De belangrijkste overige voorwaarden voor de werknemersvrijstelling zijn:
• U moet een schriftelijke verklaring overleggen waarin uw werkgever aangeeft dat de personenauto, bestelauto of motor hoofdzakelijk is bestemd voor de uitoefening van werk buiten Nederland.
• U hebt geen invloed op de beslissing in welk land de personenauto, bestelauto of motor wordt geregistreerd.
• Alleen de werknemer of zijn inwonende gezinsleden maken in Nederland gebruik van het motorrijtuig.
Let op!
Geldt deze situatie voor u? Vraag dan een vergunning aan vóórdat u met de personenauto, bestelauto of motor met buitenlands kenteken de openbare weg in Nederland opgaat.
In de fiscaliteit kan deze regel zeker wel in strijd zijn met het vrije verkeer van <x>, het gaat immers on een regeling die ervoor zorgt dat het importeren van auto's extra kosten met zich meebrengt, en in die zin discriminerend is/zou kunnen zijn. Er is ook al een hoop over geschreven overigens. Het gaat vrijwel altijd om fiscale aangelegenheden.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 07:30 schreef Cortax het volgende:
[..]
Deze regel heeft echt geen fluit met het vrije verkeer van personen en goederen te maken. Volgens jouw redenatie zou het feit dat je 18 moet zijn en een rijbewijs moet hebben dan ook niet juridisch stand kunnen houden, want het beperkt het vrije verkeer van personen en goederen.
Doe eens onderzoek naar de termen waar je mee smijt.
ik heb mijn bijrijders echt niet op naam verzekerd hoor...quote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:39 schreef Xiphos het volgende:
Dat, en bij de gemiddelde duitse verzekering moet je de berijders op naam meeverzekeren, en die doen dat meestal niet met nederlanders. Dus rij je ook nog eens onverzekerd.
Klip en klaar dat dit in strijd is met het Europees recht. Dat je er gedoe mee kunt krijgen, onderschrijf ik. Maar ik ben er van overtuigd dat als je dit tot op de bodem uit wilt vechten, je dit wint.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:59 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Mits hiervoor een ontheffing aangevraagd is, kun je inderdaad gewoon in een leaseauto van je buitenlandse werkgever rijden.
[..]
Bron
Maar goed, die vlieger gaat hier niet op
Nooit last mee gehad.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:42 schreef Metalfreak het volgende:
En hoe zit het eigenlijk andersom, een collega van me woont in België en heeft gewoon een Nederlandse auto van de zaak... Die wordt 90% van de tijd ook in Nederland gebruikt en staat op naam van de zaak.
Die is bang voor de Belgische BPM ofzoquote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:42 schreef Metalfreak het volgende:
En hoe zit het eigenlijk andersom, een collega van me woont in België en heeft gewoon een Nederlandse auto van de zaak... Die wordt 90% van de tijd ook in Nederland gebruikt en staat op naam van de zaak.
Daarin zit het verschil, jij woont net als ik in Duitsland en daar mag het gewoon. Ik rij regelmatig in Nederlandse en duitse auto's, zowel in duitsland als in nederland. Dat mag allemaal. Het gaat om personen die in NL ingeschreven staan en in een voertuig rijden met buitenlands kenteken. Die BPM "mist" de staat en willen ze maar al te graag even innen als je gepakt wordt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 00:27 schreef niels0 het volgende:
Edit: Ik sta als nederlander met dito paspoort ingeschreven in Duitsland en de ene keer rijd ik met een duitse wagen die niet van mij is, andere keer met een nederlandse. Deense wagen ook wel 'ns en geen huurwagens. Nog nooit aangehouden trouwens maar het zou een beetje belachelijk zijn om me BPM van een Audi A6 te laten betalen wanneer die wagen niet van mij is. Kom ik mee weg, ben ik van overtuigd. De meeste mensen laten zich te makkelijk intimideren en betalen het om maar van het gelazer af te zijn. Watjes, iedereen voelt toch dat het onredelijk is.
Zoals al eerder gezegd heeft een rechtbank in Den Bosch iemand hier al eens voor veroordeeld, wil je je gelijk halen dan zal je heel wat hoger op moeten. Tenzij je tijd/geld teveel hebt zou ik hier persoonlijk voor passen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 00:27 schreef niels0 het volgende:
Er zijn zoveel situaties denkbaar dat je in een buitenlandse auto rijd waarbij de eigenaar niet naast je zit. Wat Halcon zegt houd bepaalt steek. Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me dat ze je niet een hele BPM kunnen laten dokken wanneer dit incidenteel gebeurd. De belastingdienst zal het heus wel proberen in eerste instantie, zoals gewoonlijk, maar met een advokaat denk ik dat je ermee wegkomt.
Edit: Ik sta als nederlander met dito paspoort ingeschreven in Duitsland en de ene keer rijd ik met een duitse wagen die niet van mij is, andere keer met een nederlandse. Deense wagen ook wel 'ns en geen huurwagens. Nog nooit aangehouden trouwens maar het zou een beetje belachelijk zijn om me BPM van een Audi A6 te laten betalen wanneer die wagen niet van mij is. Kom ik mee weg, ben ik van overtuigd. De meeste mensen laten zich te makkelijk intimideren en betalen het om maar van het gelazer af te zijn. Watjes, iedereen voelt toch dat het onredelijk is.
Nee, jij woont in Nederland, dus als je hier in een auto rijdt, moeten daar Nederlandse kentekenplaten opzitten. Dat het een geleende auto is doet er niet toe.quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:39 schreef MaximumRush het volgende:
M'n vader gaat in Duitsland werken bij een Duits bedrijf. Hij gaat daar ook een appartement huren omdat de afstand te groot is om op en neer te rijden. Nu gaat hij zich ook inschrijven in Duitsland zodat hij in zijn auto met Duitse kenteken ook in Nederland mag rijden. Nu is mijn vraag, mag ik hier ook in rijden?
Elke Nederlandse ingezetene die in Nederland rondtuft met een auto met buitenlandse kentekens kan dan wel zeggen dat dit "echt de allereerste keer was" en dat ze "alleen maar even met de kleinkinderen naar de dierentuin" gingen. Onzin dus.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 11:47 schreef Knutknuttsson het volgende:
Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden, maar ik neem het risico niet meer. Vroeger leende ik mijn auto wel eens uit aan mijn vader (ik woon in buitenland, ouders in NL), zodat hij met zijn kleinkinderen in mijn auto op stap kon. Na het lezen van het andere topic hierover doe ik dat dus niet meer. En in mijn ogen is mijn vader geen belastingontduiker als hij met mijn auto naar de dierentuin rijdt, maar de staat zegt blijkbaar anders.
Leg dat dan eens uit, meneer de expert!quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klip en klaar dat dit in strijd is met het Europees recht. Dat je er gedoe mee kunt krijgen, onderschrijf ik. Maar ik ben er van overtuigd dat als je dit tot op de bodem uit wilt vechten, je dit wint.
Inderdaad, en in veel situaties kun je dus ook tijdelijk vrijstelling krijgen. Als jij in Frankrijk op vakantie bent en je auto gaat kapot zul je bijvoorbeeld van een Frans familielid een auto kunnen lenen om terug te rijden naar Nederland. Even doorgeven en je mag er zo mee de Nederlandse weg op zonder dat je risico loopt om de BPM te betalen. Je hebt ook nog eens twee weken de tijd om het ding terug te brengen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 00:27 schreef niels0 het volgende:
Er zijn zoveel situaties denkbaar dat je in een buitenlandse auto rijd waarbij de eigenaar niet naast je zit.
In Belgie kennen ze geen BPM, dus ik verwacht niet dat die zich er druk om maken.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:42 schreef Metalfreak het volgende:
En hoe zit het eigenlijk andersom, een collega van me woont in België en heeft gewoon een Nederlandse auto van de zaak... Die wordt 90% van de tijd ook in Nederland gebruikt en staat op naam van de zaak.
Volgens mij moet je dan wel aannemelijk kunnen maken dat je ook daadwerkelijk vaak in Duitsland bent. Als jij dus in Alkmaar woont (2de adres) en werkt, en het Duitse adres is 10 uur rijden verderop, zal die vlieger wellicht niet opgaan.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:28 schreef Oksel het volgende:
Ik rij met Duits kenteken regelmatig in Nederland. Auto staat op naam van mijn Duitse schoonpa, ik sta ingeschreven op een Duits adres, en dat is adres officieel mijn 'hoofdadres'. Daarnaast heb ik een Nederlands adres. Ik heb altijd bewijs bij me dat ik in Duitsland ingeschreven sta. Verder ben ik officieel verzekerd (op naam) om met die auto te rijden. Ik verblijf overigens ook regelmatig op het Duitse adres, maar ook regelmatig op het Nederlandse adres. Zal 50%-50% zijn.
Kortom @ TS: Schrijf je in op het Duitse adres, als 2e adres (en ja, je mag je op 2 adressen inschrijven), en zorg dat je daar ook regelmatig bent. Zorg dat je de auto op jouw naam laat bijverzekeren, en dat je kan aantonen dat je een Duits adres hebt. En dat je kan aantonen dat je relgematig op dat Duitse adres te vinden bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |