Waarom zou dit een economisch delict zijn? Je bent toch ingeschreven als inwoner in Duitsland.quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:43 schreef kikoooooo het volgende:
Neen, is een economisch delict. Kost je gigantisch veel knaken.
Zijn vader ja. TS niet.quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:48 schreef blackie007 het volgende:
[..]
Waarom zou dit een economisch delict zijn? Je bent toch ingeschreven als inwoner in Duitsland.
Zijn vader ja. TS zelf niet.quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:48 schreef blackie007 het volgende:
[..]
Waarom zou dit een economisch delict zijn? Je bent toch ingeschreven als inwoner in Duitsland.
Nein, das ist verboten.quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:51 schreef pillenboer het volgende:
Wat een onzin, natuurlijk mag dat.
Als jouw Duitse vrienden hier op bezoek komen mag jij toch ook in hun auto rijden.
Nein...quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:51 schreef pillenboer het volgende:
Wat een onzin, natuurlijk mag dat.
Als jouw Duitse vrienden hier op bezoek komen mag jij toch ook in hun auto rijden.
Het moet natuurlijk wel incidenteel zijn en niet 48 weken van het jaar.
Nee, ook dat mag niet.quote:Op donderdag 3 maart 2011 16:20 schreef fris het volgende:
het mag wel gratis als je vader erbij in de auto zit
je mag hem dus wel naar het ziekenhuis brengen in zijn auto, maar als je hem daar achterlaat mag je niet terugrijden (tenzij je vooraf de eerder genoemde ontheffing vraagt enzo)
Hij mag gewoon in de auto van zijn vader rijden op het moment dat zijn vader daar toestemming voor heeft gegeven.quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zijn vader ja. TS zelf niet.
Zijn vraag was dan ook of HIJ erin mag rondrijden in Nederland.
Natuurlijk mag dat, zorg dan alleen wel dat je niet staande gehouden wordt, want dat zou wel eens erg vervelend kunnen worden.quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hij mag gewoon in de auto van zijn vader rijden op het moment dat zijn vader daar toestemming voor heeft gegeven.
Want? Je krijgt 'n boete als je in Nederland rondrijdt met een auto met een buitenlands kenteken?quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:52 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat, zorg dan alleen wel dat je niet staande gehouden wordt, want dat zou wel eens erg vervelend kunnen worden.
Lees eens wat links/reacties die in dit topic staan. De link van Sjeen legt het prima uit.quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Want? Je krijgt 'n boete als je in Nederland rondrijdt met een auto met een buitenlands kenteken?
Dus hij kan prima in de auto van zijn vader rijden. Het is dan aan de overheid om te bewijzen dat hij dat structureel doet en dat zal niet meevallen als TS een beetje slim is.quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:54 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Lees eens wat links/reacties die in dit topic staan. De link van Sjeen legt het prima uit.
Volgens lees jij ergens overheen. Wanneer er geen vrijstelling is aangevraagd om er in te rijden kan TS de volledige import BPM heffing betalen. Zie ook het voorbeeld uit het topic van Conflict.quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus hij kan prima in de auto van zijn vader rijden. Het is dan aan de overheid om te bewijzen dat hij dat structureel doet en dat zal niet meevallen als TS een beetje slim is.
Leuk allemaal, maar juridisch houdt dit gewoon geen stand. Als je de puf hebt dit tot de laatste snik uit te vechten, win je dit wel. Het is in strijd met de Europese rechten omtrent het vrij verkeer van personen en goederen. De overheid erkent dit ook door voornemens te zijn BPM af te schaffen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:00 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Volgens lees jij ergens overheen. Wanneer er geen vrijstelling is aangevraagd om er in te rijden kan TS de volledige import BPM heffing betalen. Zie ook het voorbeeld uit het topic van Conflict.
De overheid hoeft helemaal niet te bewijzen dat TS er structureel in rijdt, er überhaupt in rijden kost je al BPM als je gesnapt wordt.
Avondschool Europees recht gevolgd? Of heb je daadwerkelijk kennis van zaken? Toch grappig dat jij het beter weet dan de Nederlandse staat met een regel die al tijden bestaat.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar juridisch houdt dit gewoon geen stand. Als je de puf hebt dit tot de laatste snik uit te vechten, win je dit wel. Het is in strijd met de Europese rechten omtrent het vrij verkeer van personen en goederen. De overheid erkent dit ook door voornemens te zijn BPM af te schaffen.
Als de leaseauto van je (buitenlandse) werkgever is, kunnen ze je ook niets maken volgens mij.
De Nederlandse staat is al wel vaker door de EU op de vingers getikt. Alsof de Nederlandse staat het altijd bij het juiste eind heeft... Dat zijn ook maar mensen, mensen met als enig doel de burger zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:09 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Avondschool Europees recht gevolgd? Of heb je daadwerkelijk kennis van zaken? Toch grappig dat jij het beter weet dan de Nederlandse staat met een regel die al tijden bestaat.
Uiteraard, maar toch zou ik TS (of wie dan ook) adviseren om niet in de auto van zijn vader te gaan rijden.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
De Nederlandse staat is al wel vaker door de EU op de vingers getikt. Alsof de Nederlandse staat het altijd bij het juiste eind heeft... Dat zijn ook maar mensen
Je kunt er best mee weg komen. Kan initieel wat gedoe opleveren natuurlijk. Ben je daar bang voor, dan moet je het laten. Ben je daar niet bang voor, dan kun je dit gerust doen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar toch zou ik TS (of wie dan ook) adviseren om niet in de auto van zijn vader te gaan rijden.
Ik mis daar toch echt even een goede onderbouwing van.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt er best mee weg komen. Kan initieel wat gedoe opleveren natuurlijk. Ben je daar bang voor, dan moet je het laten. Ben je daar niet bang voor, dan kun je dit gerust doen.
Die is al gegeven.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik mis daar toch echt even een goede onderbouwing van.
Vind je het heel erg als ik de site van de BD en het gerechtshof in Den Bosch eerder geloof dan een willekeurige fokker?quote:
Deze regel heeft echt geen fluit met het vrije verkeer van personen en goederen te maken. Volgens jouw redenatie zou het feit dat je 18 moet zijn en een rijbewijs moet hebben dan ook niet juridisch stand kunnen houden, want het beperkt het vrije verkeer van personen en goederen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar juridisch houdt dit gewoon geen stand. Als je de puf hebt dit tot de laatste snik uit te vechten, win je dit wel. Het is in strijd met de Europese rechten omtrent het vrij verkeer van personen en goederen. De overheid erkent dit ook door voornemens te zijn BPM af te schaffen.
Als de leaseauto van je (buitenlandse) werkgever is, kunnen ze je ook niets maken volgens mij.
Mits hiervoor een ontheffing aangevraagd is, kun je inderdaad gewoon in een leaseauto van je buitenlandse werkgever rijden.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar juridisch houdt dit gewoon geen stand. Als je de puf hebt dit tot de laatste snik uit te vechten, win je dit wel. Het is in strijd met de Europese rechten omtrent het vrij verkeer van personen en goederen. De overheid erkent dit ook door voornemens te zijn BPM af te schaffen.
Als de leaseauto van je (buitenlandse) werkgever is, kunnen ze je ook niets maken volgens mij.
Bronquote:Werknemersvrijstelling
Bent u werknemer van een in het buitenland gevestigde onderneming? Dan kunt u onder voorwaarden een werknemersvrijstelling van bpm krijgen voor personenauto's, bestelauto's en motoren die in het buitenland zijn geregistreerd. U vraagt een vrijstelling aan met het formulier Aanvraag vergunning vrijstelling bpm werknemer.
Voorwaarden
Hoofdvoorwaarde voor deze vrijstelling is dat de personenauto, bestelauto of motor door een in het buitenland gevestigde werkgever ter beschikking is gesteld aan een in Nederland wonende werknemer. In de vrijstellingsvergunning kunnen inwonende gezinsleden worden vermeld die de personenauto, bestelauto of motor privé mogen gebruiken.
De belangrijkste overige voorwaarden voor de werknemersvrijstelling zijn:
• U moet een schriftelijke verklaring overleggen waarin uw werkgever aangeeft dat de personenauto, bestelauto of motor hoofdzakelijk is bestemd voor de uitoefening van werk buiten Nederland.
• U hebt geen invloed op de beslissing in welk land de personenauto, bestelauto of motor wordt geregistreerd.
• Alleen de werknemer of zijn inwonende gezinsleden maken in Nederland gebruik van het motorrijtuig.
Let op!
Geldt deze situatie voor u? Vraag dan een vergunning aan vóórdat u met de personenauto, bestelauto of motor met buitenlands kenteken de openbare weg in Nederland opgaat.
In de fiscaliteit kan deze regel zeker wel in strijd zijn met het vrije verkeer van <x>, het gaat immers on een regeling die ervoor zorgt dat het importeren van auto's extra kosten met zich meebrengt, en in die zin discriminerend is/zou kunnen zijn. Er is ook al een hoop over geschreven overigens. Het gaat vrijwel altijd om fiscale aangelegenheden.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 07:30 schreef Cortax het volgende:
[..]
Deze regel heeft echt geen fluit met het vrije verkeer van personen en goederen te maken. Volgens jouw redenatie zou het feit dat je 18 moet zijn en een rijbewijs moet hebben dan ook niet juridisch stand kunnen houden, want het beperkt het vrije verkeer van personen en goederen.
Doe eens onderzoek naar de termen waar je mee smijt.
ik heb mijn bijrijders echt niet op naam verzekerd hoor...quote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:39 schreef Xiphos het volgende:
Dat, en bij de gemiddelde duitse verzekering moet je de berijders op naam meeverzekeren, en die doen dat meestal niet met nederlanders. Dus rij je ook nog eens onverzekerd.
Klip en klaar dat dit in strijd is met het Europees recht. Dat je er gedoe mee kunt krijgen, onderschrijf ik. Maar ik ben er van overtuigd dat als je dit tot op de bodem uit wilt vechten, je dit wint.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:59 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Mits hiervoor een ontheffing aangevraagd is, kun je inderdaad gewoon in een leaseauto van je buitenlandse werkgever rijden.
[..]
Bron
Maar goed, die vlieger gaat hier niet op
Nooit last mee gehad.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:42 schreef Metalfreak het volgende:
En hoe zit het eigenlijk andersom, een collega van me woont in België en heeft gewoon een Nederlandse auto van de zaak... Die wordt 90% van de tijd ook in Nederland gebruikt en staat op naam van de zaak.
Die is bang voor de Belgische BPM ofzoquote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:42 schreef Metalfreak het volgende:
En hoe zit het eigenlijk andersom, een collega van me woont in België en heeft gewoon een Nederlandse auto van de zaak... Die wordt 90% van de tijd ook in Nederland gebruikt en staat op naam van de zaak.
Daarin zit het verschil, jij woont net als ik in Duitsland en daar mag het gewoon. Ik rij regelmatig in Nederlandse en duitse auto's, zowel in duitsland als in nederland. Dat mag allemaal. Het gaat om personen die in NL ingeschreven staan en in een voertuig rijden met buitenlands kenteken. Die BPM "mist" de staat en willen ze maar al te graag even innen als je gepakt wordt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 00:27 schreef niels0 het volgende:
Edit: Ik sta als nederlander met dito paspoort ingeschreven in Duitsland en de ene keer rijd ik met een duitse wagen die niet van mij is, andere keer met een nederlandse. Deense wagen ook wel 'ns en geen huurwagens. Nog nooit aangehouden trouwens maar het zou een beetje belachelijk zijn om me BPM van een Audi A6 te laten betalen wanneer die wagen niet van mij is. Kom ik mee weg, ben ik van overtuigd. De meeste mensen laten zich te makkelijk intimideren en betalen het om maar van het gelazer af te zijn. Watjes, iedereen voelt toch dat het onredelijk is.
Zoals al eerder gezegd heeft een rechtbank in Den Bosch iemand hier al eens voor veroordeeld, wil je je gelijk halen dan zal je heel wat hoger op moeten. Tenzij je tijd/geld teveel hebt zou ik hier persoonlijk voor passen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 00:27 schreef niels0 het volgende:
Er zijn zoveel situaties denkbaar dat je in een buitenlandse auto rijd waarbij de eigenaar niet naast je zit. Wat Halcon zegt houd bepaalt steek. Ik heb er geen verstand van maar het lijkt me dat ze je niet een hele BPM kunnen laten dokken wanneer dit incidenteel gebeurd. De belastingdienst zal het heus wel proberen in eerste instantie, zoals gewoonlijk, maar met een advokaat denk ik dat je ermee wegkomt.
Edit: Ik sta als nederlander met dito paspoort ingeschreven in Duitsland en de ene keer rijd ik met een duitse wagen die niet van mij is, andere keer met een nederlandse. Deense wagen ook wel 'ns en geen huurwagens. Nog nooit aangehouden trouwens maar het zou een beetje belachelijk zijn om me BPM van een Audi A6 te laten betalen wanneer die wagen niet van mij is. Kom ik mee weg, ben ik van overtuigd. De meeste mensen laten zich te makkelijk intimideren en betalen het om maar van het gelazer af te zijn. Watjes, iedereen voelt toch dat het onredelijk is.
Nee, jij woont in Nederland, dus als je hier in een auto rijdt, moeten daar Nederlandse kentekenplaten opzitten. Dat het een geleende auto is doet er niet toe.quote:Op donderdag 3 maart 2011 15:39 schreef MaximumRush het volgende:
M'n vader gaat in Duitsland werken bij een Duits bedrijf. Hij gaat daar ook een appartement huren omdat de afstand te groot is om op en neer te rijden. Nu gaat hij zich ook inschrijven in Duitsland zodat hij in zijn auto met Duitse kenteken ook in Nederland mag rijden. Nu is mijn vraag, mag ik hier ook in rijden?
Elke Nederlandse ingezetene die in Nederland rondtuft met een auto met buitenlandse kentekens kan dan wel zeggen dat dit "echt de allereerste keer was" en dat ze "alleen maar even met de kleinkinderen naar de dierentuin" gingen. Onzin dus.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 11:47 schreef Knutknuttsson het volgende:
Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden, maar ik neem het risico niet meer. Vroeger leende ik mijn auto wel eens uit aan mijn vader (ik woon in buitenland, ouders in NL), zodat hij met zijn kleinkinderen in mijn auto op stap kon. Na het lezen van het andere topic hierover doe ik dat dus niet meer. En in mijn ogen is mijn vader geen belastingontduiker als hij met mijn auto naar de dierentuin rijdt, maar de staat zegt blijkbaar anders.
Leg dat dan eens uit, meneer de expert!quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klip en klaar dat dit in strijd is met het Europees recht. Dat je er gedoe mee kunt krijgen, onderschrijf ik. Maar ik ben er van overtuigd dat als je dit tot op de bodem uit wilt vechten, je dit wint.
Inderdaad, en in veel situaties kun je dus ook tijdelijk vrijstelling krijgen. Als jij in Frankrijk op vakantie bent en je auto gaat kapot zul je bijvoorbeeld van een Frans familielid een auto kunnen lenen om terug te rijden naar Nederland. Even doorgeven en je mag er zo mee de Nederlandse weg op zonder dat je risico loopt om de BPM te betalen. Je hebt ook nog eens twee weken de tijd om het ding terug te brengen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 00:27 schreef niels0 het volgende:
Er zijn zoveel situaties denkbaar dat je in een buitenlandse auto rijd waarbij de eigenaar niet naast je zit.
In Belgie kennen ze geen BPM, dus ik verwacht niet dat die zich er druk om maken.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:42 schreef Metalfreak het volgende:
En hoe zit het eigenlijk andersom, een collega van me woont in België en heeft gewoon een Nederlandse auto van de zaak... Die wordt 90% van de tijd ook in Nederland gebruikt en staat op naam van de zaak.
Volgens mij moet je dan wel aannemelijk kunnen maken dat je ook daadwerkelijk vaak in Duitsland bent. Als jij dus in Alkmaar woont (2de adres) en werkt, en het Duitse adres is 10 uur rijden verderop, zal die vlieger wellicht niet opgaan.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:28 schreef Oksel het volgende:
Ik rij met Duits kenteken regelmatig in Nederland. Auto staat op naam van mijn Duitse schoonpa, ik sta ingeschreven op een Duits adres, en dat is adres officieel mijn 'hoofdadres'. Daarnaast heb ik een Nederlands adres. Ik heb altijd bewijs bij me dat ik in Duitsland ingeschreven sta. Verder ben ik officieel verzekerd (op naam) om met die auto te rijden. Ik verblijf overigens ook regelmatig op het Duitse adres, maar ook regelmatig op het Nederlandse adres. Zal 50%-50% zijn.
Kortom @ TS: Schrijf je in op het Duitse adres, als 2e adres (en ja, je mag je op 2 adressen inschrijven), en zorg dat je daar ook regelmatig bent. Zorg dat je de auto op jouw naam laat bijverzekeren, en dat je kan aantonen dat je een Duits adres hebt. En dat je kan aantonen dat je relgematig op dat Duitse adres te vinden bent.
Woon vlak aan de grens, heb Duitse verloofde en zit in een business waarvan veel spul uit Duitsland komt..quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan wel aannemelijk kunnen maken dat je ook daadwerkelijk vaak in Duitsland bent. Als jij dus in Alkmaar woont (2de adres) en werkt, en het Duitse adres is 10 uur rijden verderop, zal die vlieger wellicht niet opgaan.
In ons geval was het geen onzin, alleen gebrek aan kennis. Want laten we eerlijk zijn; als je je auto uitleent aan je vader voor een ritje denk je niet gelijk: "Ohoh, mijn bpm!". Ik niet tenminste, en ik denk dat het bij anderen ook 9 van de 10 keer het niks te maken heeft met stelselmatig belastingontduiken, maar onwetenheid over het feit dat het niet mag.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Elke Nederlandse ingezetene die in Nederland rondtuft met een auto met buitenlandse kentekens kan dan wel zeggen dat dit "echt de allereerste keer was" en dat ze "alleen maar even met de kleinkinderen naar de dierentuin" gingen. Onzin dus.
Sinds wanneer is onwetendheid een geldige reden om iets te doen wat niet mag? Ik zie je punt wel, maar grote kans dat je gewoon de lul bent als je gepakt wordt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 18:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
In ons geval was het geen onzin, alleen gebrek aan kennis. Want laten we eerlijk zijn; als je je auto uitleent aan je vader voor een ritje denk je niet gelijk: "Ohoh, mijn bpm!". Ik niet tenminste, en ik denk dat het bij anderen ook 9 van de 10 keer het niks te maken heeft met stelselmatig belastingontduiken, maar onwetenheid over het feit dat het niet mag.
Vrij verkeer van personen en goederen? Nog nooit van gehoord?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Leg dat dan eens uit, meneer de expert!
zo vrij is dat verkeer van personen en goederen helaas niet hoor.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vrij verkeer van personen en goederen? Nog nooit van gehoord?
Het is geen geldige reden, en nu ik het weet doe ik het ook niet meer. Maar het is natuurlijk niet de meest bekende wet uit het wetboek. Als ik niet het andere topic hierover op FOK! toevallig had gelezen, had ik het nooit geweten. En nooit bij stilgestaan ook.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Sinds wanneer is onwetendheid een geldige reden om iets te doen wat niet mag? Ik zie je punt wel, maar grote kans dat je gewoon de lul bent als je gepakt wordt.
Kan je dat verduidelijken?quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:52 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat, zorg dan alleen wel dat je niet staande gehouden wordt, want dat zou wel eens erg vervelend kunnen worden.
Lees het topic eens zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:26 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Kan je dat verduidelijken?
Er rijden hier in de buurt tientallen Nederlanders rond met Duits kenteken en er is geen haan die er naar kraait. De politie sowieso niet, aangezien deze niet over het innen van belastingen gaan. De enige die eventueel moeilijk zou kunnen doen is de douane, maar die zie je zelden.
Daarom is Nederland ook op de vingers getikt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:02 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
zo vrij is dat verkeer van personen en goederen helaas niet hoor.
Ik ben op zoek naar praktijkvoorbeelden, niet naar mensen met wetgeving in de hand die zitten te roeptoeren dat je zo vreselijk zwaar de lul bent.quote:
Nogmaals, lees het topic. Zie de link van Conflict:quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik ben op zoek naar praktijkvoorbeelden, niet naar mensen met wetgeving in de hand die zitten te roeptoeren dat je zo vreselijk zwaar de lul bent.
Ik heb er nooit problemen mee gehad.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik ben op zoek naar praktijkvoorbeelden, niet naar mensen met wetgeving in de hand die zitten te roeptoeren dat je zo vreselijk zwaar de lul bent.
Door de politie wel (voor alcoholcontroles en een keer in verband met een niet-werken licht). Door de douane niet. De douane houdt ook niet zomaar personenwagens met een buitenlandse nummerplaat staande.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:45 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ben je ooit staande gehouden door de politie/douane?
Ik lees ook net ergens dat de douane inderdaad eerst een waarschuwing zal geven (tenzij overduidelijk is dat er sprake is van stelselmatig gebruik). Dat kan dan nog meevallen. Overigens geldt deze regel pas sinds 2007.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:52 schreef Barcaconia het volgende:
Ik ben hiervoor al eens aangehouden. De douane geeft doorgaans 1 waarschuwing omdat ze ook weten dat 90% van de mensen niet op de hoogte is van deze (kromme) wetgeving. Ik heb dus geen boete gehad.
Een goede bekende van me heeft WEL ooit direct de 1ste keer de BPM moeten betalen + boete omdat aan de situatie waarin hij de overtreding maakte duidelijk te zien was dat het geen incidenteel ding was.
Juist, dat heb ik op die manier ook meegekregen, dat men eerst een waarschuwing uitdeelt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:52 schreef Barcaconia het volgende:
Ik ben hiervoor al eens aangehouden. De douane geeft doorgaans 1 waarschuwing omdat ze ook weten dat 90% van de mensen niet op de hoogte is van deze (kromme) wetgeving. Ik heb dus geen boete gehad.
Wat bedoel je met overduidelijk te zien? Stond de auto op zijn naam?quote:Een goede bekende van me heeft WEL ooit direct de 1ste keer de BPM moeten betalen + boete omdat aan de situatie waarin hij de overtreding maakte duidelijk te zien was dat het geen incidenteel ding was.
Ken wel iemand die weleens problemen heeft gehad, maar die reed met een Duits kurzzeitkenteken. Daarvan zie je er trouwens ook steeds meer rondrijden.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:52 schreef Barcaconia het volgende:
Ik ben hiervoor al eens aangehouden. De douane geeft doorgaans 1 waarschuwing omdat ze ook weten dat 90% van de mensen niet op de hoogte is van deze (kromme) wetgeving. Ik heb dus geen boete gehad.
Een goede bekende van me heeft WEL ooit direct de 1ste keer de BPM moeten betalen + boete omdat aan de situatie waarin hij de overtreding maakte duidelijk te zien was dat het geen incidenteel ding was.
Ik heb de douanier nog een beetje uitgevraagd, aardige man overigens, en hij vertelde dat ze dit vaak doen omdat veel mensen gewoon oprecht geen flauw benul hebben dat dit niet mag.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:56 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Juist, dat heb ik op die manier ook meegekregen, dat men eerst een waarschuwing uitdeelt.
Was een buitenlandse raceauto van iemand anders met hun namen op de raam gestickerd door de binnenstad van Zandvoortquote:[..]
Wat bedoel je met overduidelijk te zien? Stond de auto op zijn naam?
Precies hetzelfde hier, ik ken een aantal mensen persoonlijk die jarenlang op buitenlands kenteken hebben rondgereden, terwijl ze in Nederland woonachtig zijn. Sterker nog, iemand moest voor een echtscheiding naar de belastingdienst waar o.a. ook de auto op buitenlands kenteken werd gecontroleerd, maar het interesseerde de BD geen éne flikker. Daarnaast een behoorlijk aantal Duitse medestudenten die ook gewoon op Duits kenteken blijven rijden ondanks dat ze in Nederland ingeschreven staan, sterker nog, de gemeente heeft voor een enkeling zelfs een parkeervergunning op Duits kenteken uitgegeven.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Door de politie wel (voor alcoholcontroles en een keer in verband met een niet-werken licht). Door de douane niet. De douane houdt ook niet zomaar personenwagens met een buitenlandse nummerplaat staande.
De naheffing BPM wordt niet direct opgelegd. Over het algemeen wordt je een eerste keer gewaarschuwt. Zeker in dit geval van TS zal het wel loslopen. Zijn vader staat ingeschreven in Duitsland, heeft een Duitse auto en mag daarmee in Nederland rijden (mits niet structureel natuurlijk). Als TS dan die auto leent op het moment dat pa in Nederland is dan mag dat officieel natuurlijk niet, echter aangezien er geen intentie is om de BPM te omzeilen zal je bij een eerste keer een waarschuwing krijgen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik mis daar toch echt even een goede onderbouwing van.
En jij denkt werkelijk dat zakelijke importeurs van auto's - mensen die hier hun geld mee verdienen - hier nog nooit achteraan zijn gegaan?quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vrij verkeer van personen en goederen? Nog nooit van gehoord?
Lees mijn reactie op de eerste pagina nog eens. Ga voor de gein ook even op zoek naar arresten/uitspraken van het HvJ omtrent dit onderwerp.quote:Op woensdag 9 maart 2011 08:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En jij denkt werkelijk dat zakelijke importeurs van auto's - mensen die hier hun geld mee verdienen - hier nog nooit achteraan zijn gegaan?
Dat jij hier niet mee bekend bent. Ze staan bijvoorbeeld regelmatig bij de grens A3-A12 te controleren, meestal spot controle maar ook af en toe 100%. Meestal mag je er meteen langs als ze aan je duitse kenteken zien dat je uit de buurt komt, maar ik ben ook wel eens gecontroleerd met m'n KLE kentekenplaat.quote:Op woensdag 9 maart 2011 10:17 schreef von_Preussen het volgende:
Kan je wat meer over de controle door de Douane / Belastingdienst vertellen? Staan ze dan aan de grens auto's aan te houden?
Ik zou juist denken dat al die grensgangers gecontroleerd worden, waarom worden die juist niet gecontroleerd?quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:05 schreef john_ven24 het volgende:
[..]
Dat jij hier niet mee bekend bent. Ze staan bijvoorbeeld regelmatig bij de grens A3-A12 te controleren, meestal spot controle maar ook af en toe 100%. Meestal mag je er meteen langs als ze aan je duitse kenteken zien dat je uit de buurt komt, maar ik ben ook wel eens gecontroleerd met m'n KLE kentekenplaat.
Waar TS tevens op moet letten bij het lenen van de auto is de verzekering. In Duitsland is het vaak het geval dat enkel de eigenaar van de auto in de auto mag rijden, pas daar goed mee op, anders rijd je ook nog eens onverzekerd rond!
Ik vind het ook opmerkelijk dat ik nooit in een dergelijke controle verzeild ben geraakt of hem tenminste heb gespot, want ik rij per jaar letterlijk tientallen keren de grens over (weliswaar zelden via de A3 / A12). Volgens mij maar 1 keer een busje van de Douane aan de grens zien staan, maar die deden verder niets (stonden er wel met een apparaat langs de weg, ik neem aan om alle kentekens te scannen?).quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:05 schreef john_ven24 het volgende:
[..]
Dat jij hier niet mee bekend bent. Ze staan bijvoorbeeld regelmatig bij de grens A3-A12 te controleren, meestal spot controle maar ook af en toe 100%. Meestal mag je er meteen langs als ze aan je duitse kenteken zien dat je uit de buurt komt, maar ik ben ook wel eens gecontroleerd met m'n KLE kentekenplaat.
Dat is idd een punt van aandacht, of je compleet onverzekerd bent of alleen WA-dekking hebt weet ik niet (alhoewel, wettelijk gezien moet je een WA hebben, dus dat zal dan wel). Maar bij familie in Duitsland heb ik dit ook vaker te horen gekregen, dat is idd anders dan in Nederland.quote:Waar TS tevens op moet letten bij het lenen van de auto is de verzekering. In Duitsland is het vaak het geval dat enkel de eigenaar van de auto in de auto mag rijden, pas daar goed mee op, anders rijd je ook nog eens onverzekerd rond!
Geen idee, waarschijnlijk omdat die er iedere dag voorbij komen en als ze wat doen wat niet mag wel een andere route kiezen?quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:11 schreef Hiya het volgende:
[..]
Ik zou juist denken dat al die grensgangers gecontroleerd worden, waarom worden die juist niet gecontroleerd?
Bij de A3/A12 staat regelmatig de douane en om de dag sowieso de marechaussee te controleren. 100 % controle doen ze denk ik om de 2 maanden ofzo. Ik kom er al bijna 4 jaar een paar keer per week langs.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:12 schreef von_Preussen het volgende:
Ik vind het ook opmerkelijk dat ik nooit in een dergelijke controle verzeild ben geraakt of hem tenminste heb gespot, want ik rij per jaar letterlijk tientallen keren de grens over (weliswaar zelden via de A3 / A12). Volgens mij maar 1 keer een busje van de Douane aan de grens zien staan, maar die deden verder niets (stonden er wel met een apparaat langs de weg, ik neem aan om alle kentekens te scannen?).
Dan zal er op die route wel meer te halen vallen (lijkt me ook de drukste grensovergang van Nederland / Duitsland?), want ik zie ze op de A1 / A30 echt nooit staan. De enige keer dat ik ben staande gehouden was door de Duitse politie, maar dat ging niet over het kenteken.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:15 schreef john_ven24 het volgende:
[..]
Bij de A3/A12 staat regelmatig de douane en om de dag sowieso de marechaussee te controleren. 100 % controle doen ze denk ik om de 2 maanden ofzo. Ik kom er al bijna 4 jaar een paar keer per week langs.
Schandaligquote:
De kans dat ze je vatten is gewoon zeer klein, ik ben in NL in mijn auto op duits kenteken welgeteld 3x staande gehouden in 4 jaar. 1x door de douane bij de grens, 2x door de politie waarvan 1x door te hard rijden.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:20 schreef kingmob het volgende:
[..]
Schandalig
Goed dat ik dit weet nu, kan mijn Duitse auto dus niet door een ander laten besturen, lekker is dat...
Van wat ik heb gelezen mag iemand anders de auto wél besturen als de eigenaar er naast zit.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:23 schreef john_ven24 het volgende:
[..]
De kans dat ze je vatten is gewoon zeer klein, ik ben in NL in mijn auto op duits kenteken welgeteld 3x staande gehouden in 4 jaar. 1x door de douane bij de grens, 2x door de politie waarvan 1x door te hard rijden.
Ik leen mijn auto ook wel eens uit, maar meestal zit ik er dan wel langs, ik weet niet of het dan wel mag?
Dat vraag ik me ook wel af idd. Als ik hem zelf niet bestuur is dat vooral omdat ik gedronken heb.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:23 schreef john_ven24 het volgende:
[..]
Ik leen mijn auto ook wel eens uit, maar meestal zit ik er dan wel langs, ik weet niet of het dan wel mag?
Misschien moet je dit topic maar eens 'n keertje goed lezen...quote:Op woensdag 9 maart 2011 08:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En jij denkt werkelijk dat zakelijke importeurs van auto's - mensen die hier hun geld mee verdienen - hier nog nooit achteraan zijn gegaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |